@Lukija336949 kirjoitti:
Kovasti Alen kehui Toyota bZ4X sähköautoa.
kävin koeajolla keskustassa, aika pintakova vai johtuiko rengastuksesta ja sähkömoottori kuuluu jostain takapenkin alta? selkeästi.terävä muotoilu ei ainakaan vielä omia silmiä miellyttänyt, kovin paljon oli kovaa muovia käytetty, liekö yritetty säästää painoa?
@Lukija336949 kirjoitti:
Kovasti Alen kehui Toyota bZ4X sähköautoa.
kävin koeajolla keskustassa, aika pintakova vai johtuiko rengastuksesta ja sähkömoottori kuuluu jostain takapenkin alta? selkeästi.terävä muotoilu ei ainakaan vielä omia silmiä miellyttänyt, kovin paljon oli kovaa muovia käytetty, liekö yritetty säästää painoa?
En minäkään sitä meinaa edes koeajaa, saati ostaa. Minä olen saanut Toyotasta ( paremminkin sen merkkihuollosta ) lopullisen rokotuksen merkkiä vastaan.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellantis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautot (BEV) 1-4/24
VAG Group 24 %
Geely 22 %
Tesla 16 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
Kiina (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Toyota Motors 2 %
Stellantis 1 %
Ford 1 %
Toyota nousi pykälän ylöspäin, muuten järjestys muuttumaton. Geelyn nousi aivan VAGin kantaan. Teslalta alkaa kärki karata, mutta kolmostila on vahva.
Stellantisken heikosta tilanteesta kertoo , että sähkö-Maserateja on rekisteröity yhtä monta (3kpl) kuin Opeleita ensimmäisen 4 kk aikana. Huhtikuussa rekisteröitiin kolme Peugeotia, kaksi Maseratia, yksi Citroen ja nolla Fiat, Jeep, Opel.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellantis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautot (BEV) 1-4/24
VAG Group 24 %
Geely 22 %
Tesla 16 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
Kiina (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Toyota Motors 2 %
Stellantis 1 %
Ford 1 %
Toyota nousi pykälän ylöspäin, muuten järjestys muuttumaton. Geelyn nousi aivan VAGin kantaan. Teslalta alkaa kärki karata, mutta kolmostila on vahva.
Stellantisken heikosta tilanteesta kertoo , että sähkö-Maserateja on rekisteröity yhtä monta (3kpl) kuin Opeleita ensimmäisen 4 kk aikana. Huhtikuussa rekisteröitiin kolme Peugeotia, kaksi Maseratia, yksi Citroen ja nolla Fiat, Jeep, Opel.
Stellantiksen tilanne kertoo miksi sähköautoja ostetaan. Hommassa ei ole mitään järkeä, jos liikenteen päästöjä ja autojen kehitystä ajattelee.
Täyssähköautot (BEV) 1-3/24
VAG Group 23 %
Geely 19 %
Tesla 19 %
Hyundai Motors 13 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
CHN (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Stellantis 2 %
Toyota Motors 1 %
Ford 1 %
Täyssähköautot (BEV) 1-4/24
VAG Group 24 %
Geely 22 %
Tesla 16 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
Kiina (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Toyota Motors 2 %
Stellantis 1 %
Ford 1 %
Toyota nousi pykälän ylöspäin, muuten järjestys muuttumaton. Geelyn nousi aivan VAGin kantaan. Teslalta alkaa kärki karata, mutta kolmostila on vahva.
Stellantisken heikosta tilanteesta kertoo , että sähkö-Maserateja on rekisteröity yhtä monta (3kpl) kuin Opeleita ensimmäisen 4 kk aikana. Huhtikuussa rekisteröitiin kolme Peugeotia, kaksi Maseratia, yksi Citroen ja nolla Fiat, Jeep, Opel.
Aloin miettimään, että kuuluuko Smart Mersun vai Geelyn ryhmään. Laitoin vanhasta muististista Smartit Mersulle mutta eikös Smart ole ainkin osin Geelyn omistama ja auto on 'sama' kuin pienin sähkö-Volvo
@Lukija11546 kirjoitti:
Mersu ja Geely omistavat kumpikin 50% Smartista. Tuotanto on nykyään Kiinassa.
Eli Geely koriin Smartin voi huoletta laittaa jatkossa, 100% kiinalainen tuote siiinä missä Volvo ja Polestar. Mersun osuus autossa taitaa olla brändi, myynti&huollon euroopassa.
Kun kaikki kiinalaiset sähköautot lasketaan yhteen, niin niiden osuus Suomen sähköautomarkkinasta on neljännes tämän tilaston mukaan ja käytännössä vielä enemmän, koska MG:t tuodaan Ruotsista ja ovat siten käytettyjen autojen tilastoissa.
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati -Teslakärry- keskittyy lähinnä jenkkilän asioihin, mutta on siellä Suomikin muutaman kerran mainittu.
Ohessa esimerkkinä Teslaratin äsken julkaisema uutinen Toyotaan liittyen. Teslarati suhtautuu positiivisesti Teslaan, mutta kirjoittaa muistakin aiheista.
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati -Teslakärry- keskittyy lähinnä jenkkilän asioihin, mutta on siellä Suomikin muutaman kerran mainittu.
Ei ole ihme, että valemedia menestyy. Jos on kunnolla kallellaan Teslaan päin, Teslan myötäilijäjulkaisu tuntuu totuudelta. Neutraali kirjoittaminen on silloin taas intohimoa vastaan kirjoittamista, kuten Ylen kaatajapuolueella. Kun ei saa tarpeeksi kehumista, Yle pitää saada hiljaiseksi.
Onko muuten Teslaratissa kerrottu autojen laatuongelmista, kun esim. Suomessa niiden hylkäysprosentti on 10x muihin sähköautoihin verrattuna?
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
Tarkemmin sanottuna TM julkaisi ison otsikon "Hourailiko Musk....". Ei siis voi ainakaan otsikon perusteella sanoa, että TM olisi sanonut Muskin hourailevan, mutta toisaalta en tiedä, mihin tulokseen TM tuli artikkelin tekstiosassa. Hourailla-sana ei kuitenkaan ole korrekti lehden otsikossa varsinkaan, kun kirjoitetaan maailman suurimman sähköautovalmistajan toimitusjohtajasta. Se on alatyylistä keskustelupalstatekstiä.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati on verkkosivusto, joka kattaa Teslaan, SpaceX:ään, Elon Muskiin ja niihin liittyviin aiheisiin liittyviä uutisia, huhuja ja arvosteluja. Voit löytää sieltä viimeisimmät tiedot Tesla Cybertruckista, FSD Betasta, Starshipista, GOES-U-satelliitista ja paljon muusta
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
Tarkemmin sanottuna TM julkaisi ison otsikon "Hourailiko Musk....". Ei siis voi ainakaan otsikon perusteella sanoa, että TM olisi sanonut Muskin hourailevan, mutta toisaalta en tiedä, mihin tulokseen TM tuli artikkelin tekstiosassa. Hourailla-sana ei kuitenkaan ole korrekti lehden otsikossa varsinkaan, kun kirjoitetaan maailman suurimman sähköautovalmistajan toimitusjohtajasta. Se on alatyylistä keskustelupalstatekstiä.
Ainakin kommentoit juttua, että toivottavasti myös luit sen. Hyvin Tesla- ja Musk-asiallinen se oli.
Muskista voi hyvin käyttää myös hourailla-sanaa, kun hän on julkisuudessa tunnustanut myös huumeidenkäyttönsä. Aina ei voi tietää onko hän tässä todellisuudessa.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati on verkkosivusto, joka kattaa Teslaan, SpaceX:ään, Elon Muskiin ja niihin liittyviin aiheisiin liittyviä uutisia, huhuja ja arvosteluja. Voit löytää sieltä viimeisimmät tiedot Tesla Cybertruckista, FSD Betasta, Starshipista, GOES-U-satelliitista ja paljon muusta
Juu, kyllähän tuo on selvää, mutta en tiedä tarkemmin, onko Teslaratin taustaihmisillä jotain kytkentää Teslaan tai esim. Teslan osakeomistusta. Teslarati kirjoittaa asiallisesti sekä Teslasta että muista aiheista. Fiskerillä oli muuten sivusto Fiskerati, joka lopetti äskettäin, kun Fiskerin konkurssi alkoi näyttää todennäköiseltä. Fiskeratilla näytti olevan samantyyppinen idea kuin Teslaratillakin. Pääosa sen jutuista koski tietenkin Fiskeriä, mutta oli myös muuta lähinnä sähköautoihin liittyvää.
Minusta media toimii parhaimmillaan silloin, kun se ei ota kantaa vaan jakaa tietoa. Tekniikan Maailma on avoimesti Teslavastainen media, mikä sopii TM:n lukijoiden enemmistölle oikein hyvin, kuten tämän palstan kommenteistakin näkee.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati on verkkosivusto, joka kattaa Teslaan, SpaceX:ään, Elon Muskiin ja niihin liittyviin aiheisiin liittyviä uutisia, huhuja ja arvosteluja. Voit löytää sieltä viimeisimmät tiedot Tesla Cybertruckista, FSD Betasta, Starshipista, GOES-U-satelliitista ja paljon muusta
Juu, kyllähän tuo on selvää, mutta en tiedä tarkemmin, onko Teslaratin taustaihmisillä jotain kytkentää Teslaan tai esim. Teslan osakeomistusta. Teslarati kirjoittaa asiallisesti sekä Teslasta että muista aiheista. Fiskerillä oli muuten sivusto Fiskerati, joka lopetti äskettäin, kun Fiskerin konkurssi alkoi näyttää todennäköiseltä. Fiskeratilla näytti olevan samantyyppinen idea kuin Teslaratillakin. Pääosa sen jutuista koski tietenkin Fiskeriä, mutta oli myös muuta lähinnä sähköautoihin liittyvää.
Minusta media toimii parhaimmillaan silloin, kun se ei ota kantaa vaan jakaa tietoa. Tekniikan Maailma on avoimesti Teslavastainen media, mikä sopii TM:n lukijoiden enemmistölle oikein hyvin, kuten tämän palstan kommenteistakin näkee.
Suomessakin oli joka firmalla ja erityisesti autofirmoilla asiakaslehti entisaikaan. Niissä sai objektiivista tietoa kyseisestä firmasta ja sen tuotteista. Ratti taitavat olla samanlaisia, mutta netissä.
Jos oma pärjää mielipidetiedustelussa, kysely on tehty hyvin ja ammattimaisesti. Jos oma ei pärjää mielipidetiedustelussa, kysely on tarkoitushakuinen ja teossa on varmistettu haluttu lopputulos. Ihminen näkee pahuutta sielläkin, missä sitä ei ole eikä tahallaan ole vääristelty mitään. Harmi, että TM vainoaa teslalaisia, maksusta varmaan.
Yllä parin viimeisimmän sivun uutisjulkaisuja Teslaratista. Erona Tekniikan Maailmaan muun muassa se, ettei Teslarati mollaa artikkeleissa ketään. Se kirjoittaa paljon muustakin kuin Teslasta.
Teslarati on jo nimenkin perusteella pääteltynä Tesla myönteinen sivusto, mutta se kirjoittaa laajemminkin artikkeleita sähköautoiluun ja uuteen tekniikkaan liittyen. Artikkeleissa on paljon muutakin sisältöä kuin Teslaa ja siihen Muskin kautta läheisesti liittyvää SpaceX:ää, Boring Companya, StarLinkiä ja Neuralinkiä.
Jokainen voi miettiä omaa päivittäistä työpanostaan omassa ammatissaan ja sitten pohtia, kuinka paljon Musk tosiasiassa ehtii vaikuttamaan noiden yhtiöiden yksityiskohtaiseen toimintaan. Noiden lisäksi Musk touhuaa vielä entisessä Twitterissäkin.
Musk oli aikoinaan perustamassa Paypalia ja kuulemma sai Teslaa varten sijoituspääomaa, kun myi osuutensa Paypalissa. Muskhan ei ollut perustamassa Teslaa vaan tuli siihen mukaan yhtiön alkuvaiheessa.
Teslan tappajaksi Tekniikan Maailmakin on toivonut milloin Lucidia, milloin Fiskeriä, milloin Lightyearia. Vanha viidakon sanonta kertoo, että mikä menee ylös, sen täytyy joskus tulla alas. Teslalla taitaa olla nyt joku välivaihe, mutta ei varmaan pelkästään oman toimintansa takia vaan koko autokauppa elää vaihteeksi heikompaa aikaa.
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
Tarkemmin sanottuna TM julkaisi ison otsikon "Hourailiko Musk....". Ei siis voi ainakaan otsikon perusteella sanoa, että TM olisi sanonut Muskin hourailevan, mutta toisaalta en tiedä, mihin tulokseen TM tuli artikkelin tekstiosassa. Hourailla-sana ei kuitenkaan ole korrekti lehden otsikossa varsinkaan, kun kirjoitetaan maailman suurimman sähköautovalmistajan toimitusjohtajasta. Se on alatyylistä keskustelupalstatekstiä.
Minä olen sen verran vanhanaikainen, että pidän TM julkaisuna vain sitä, mikä löytyy lehdestä. Täällä netissä TM "julkaisee" paljon myös muiden, usein ulkomaalaisten tiedotusvälineiden juttuja. Niihin suhtaudun lähinnä muiden kuin TM:n kirjoituksina joita TM referoi ja julkaisee meille.
Voisin karkeasti verrata tilannetta vaikka siihen, että YLE julkaisee Venäjän tiedotusvälineiden uutisia. Varmaankin aika harva kuvittelee silloinkaan YLE:n olevan uutisten takana tai samaa mieltä asioista - se vain kertoo mitä uutisia siellä on ja se on meidänkin hyvä tietää. Sama juttu siis näiden TM:n referointien kanssa.
@HybridRules kirjoitti:
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
Tarkemmin sanottuna TM julkaisi ison otsikon "Hourailiko Musk....". Ei siis voi ainakaan otsikon perusteella sanoa, että TM olisi sanonut Muskin hourailevan, mutta toisaalta en tiedä, mihin tulokseen TM tuli artikkelin tekstiosassa. Hourailla-sana ei kuitenkaan ole korrekti lehden otsikossa varsinkaan, kun kirjoitetaan maailman suurimman sähköautovalmistajan toimitusjohtajasta. Se on alatyylistä keskustelupalstatekstiä.
Minä olen sen verran vanhanaikainen, että pidän TM julkaisuna vain sitä, mikä löytyy lehdestä. Täällä netissä TM "julkaisee" paljon myös muiden, usein ulkomaalaisten tiedotusvälineiden juttuja. Niihin suhtaudun lähinnä muiden kuin TM:n kirjoituksina joita TM referoi ja julkaisee meille.
Voisin karkeasti verrata tilannetta vaikka siihen, että YLE julkaisee Venäjän tiedotusvälineiden uutisia. Varmaankin aika harva kuvittelee silloinkaan YLE:n olevan uutisten takana tai samaa mieltä asioista - se vain kertoo mitä uutisia siellä on ja se on meidänkin hyvä tietää. Sama juttu siis näiden TM:n referointien kanssa.
Tuoltahan tilanne näyttää, TM tuottaa surkeaa laatua nettiin, yksinkertaisia suomennoksia yleensä. Mutta kyllä sen pitäisi olla päätoimittajan alaista tekemistä ja julkaisijan pitää hoitaa journalistiikka kuntoon.
Ei Yle tai HS tai muu media voi julkaista muualta tarkistamattomia uutisia yhdestä lähteestä. Oikea media kertoo, jos uutinen voi olla epävarma, ettei sitä ole muualta varmistettu. Tarvitaan useampi riippumaton lähde luotettavalle julkaisulle. Muita juttuja voi julkaista, kun hankkii oikeudet ja kertoo minkälaisesta lähteestä juttu on.
Ford F-150 Lightning myi maaliskuussa yli tuplasti enemmän kuin Cybertruck, joka myi yli tuplasti enemmän kuin Rivian. Cybertruckeja myytiin 1.158 kpl maaliskuun aikana.
@HybridRules kirjoitti:
Ford F-150 Lightning myi maaliskuussa yli tuplasti enemmän kuin Cybertruck, joka myi yli tuplasti enemmän kuin Rivian. Cybertruckeja myytiin 1.158 kpl maaliskuun aikana.
Kauppalehti uutisoi eilen Fordin tehneen 100000 dollaria tappiota jokaista valmistamaansa sähköautoa kohden. Maaliskuussa näistä sähköpickupeista tuli tappiota siis lähes 300 miljoonaa. Milläköhän nämä tappiot katetaan?
@HybridRules kirjoitti:
Ford F-150 Lightning myi maaliskuussa yli tuplasti enemmän kuin Cybertruck, joka myi yli tuplasti enemmän kuin Rivian. Cybertruckeja myytiin 1.158 kpl maaliskuun aikana.
Kauppalehti uutisoi eilen Fordin tehneen 100000 dollaria tappiota jokaista valmistamaansa sähköautoa kohden. Maaliskuussa näistä sähköpickupeista tuli tappiota siis lähes 300 miljoonaa. Milläköhän nämä tappiot katetaan?
Meneekö siis jokaisen auton valmistamiseen sata tonnia enemmän kuin siitä saa? Autojen valmistus kannattaisi lopettaa heti. Vai onko kyse kehityskustannuksista, joita ei saadakaan takaisin toivottua vauhtia?
@HybridRules kirjoitti:
Ford F-150 Lightning myi maaliskuussa yli tuplasti enemmän kuin Cybertruck, joka myi yli tuplasti enemmän kuin Rivian. Cybertruckeja myytiin 1.158 kpl maaliskuun aikana.
Kauppalehti uutisoi eilen Fordin tehneen 100000 dollaria tappiota jokaista valmistamaansa sähköautoa kohden. Maaliskuussa näistä sähköpickupeista tuli tappiota siis lähes 300 miljoonaa. Milläköhän nämä tappiot katetaan?
kävin koeajolla keskustassa, aika pintakova vai johtuiko rengastuksesta ja sähkömoottori kuuluu jostain takapenkin alta? selkeästi.terävä muotoilu ei ainakaan vielä omia silmiä miellyttänyt, kovin paljon oli kovaa muovia käytetty, liekö yritetty säästää painoa?
En minäkään sitä meinaa edes koeajaa, saati ostaa. Minä olen saanut Toyotasta ( paremminkin sen merkkihuollosta ) lopullisen rokotuksen merkkiä vastaan.
Täyssähköautot (BEV) 1-4/24
VAG Group 24 %
Geely 22 %
Tesla 16 %
Hyundai Motors 12 %
BMW Group 9 %
Mercedes-Benz 7 %
Kiina (BYD) 3 %
Renault-Nissan 3 %
Toyota Motors 2 %
Stellantis 1 %
Ford 1 %
Toyota nousi pykälän ylöspäin, muuten järjestys muuttumaton. Geelyn nousi aivan VAGin kantaan. Teslalta alkaa kärki karata, mutta kolmostila on vahva.
Stellantisken heikosta tilanteesta kertoo , että sähkö-Maserateja on rekisteröity yhtä monta (3kpl) kuin Opeleita ensimmäisen 4 kk aikana. Huhtikuussa rekisteröitiin kolme Peugeotia, kaksi Maseratia, yksi Citroen ja nolla Fiat, Jeep, Opel.
Stellantiksen tilanne kertoo miksi sähköautoja ostetaan. Hommassa ei ole mitään järkeä, jos liikenteen päästöjä ja autojen kehitystä ajattelee.
Aloin miettimään, että kuuluuko Smart Mersun vai Geelyn ryhmään. Laitoin vanhasta muististista Smartit Mersulle mutta eikös Smart ole ainkin osin Geelyn omistama ja auto on 'sama' kuin pienin sähkö-Volvo
Mersu ja Geely omistavat kumpikin 50% Smartista. Tuotanto on nykyään Kiinassa.
Eli Geely koriin Smartin voi huoletta laittaa jatkossa, 100% kiinalainen tuote siiinä missä Volvo ja Polestar. Mersun osuus autossa taitaa olla brändi, myynti&huollon euroopassa.
Kun kaikki kiinalaiset sähköautot lasketaan yhteen, niin niiden osuus Suomen sähköautomarkkinasta on neljännes tämän tilaston mukaan ja käytännössä vielä enemmän, koska MG:t tuodaan Ruotsista ja ovat siten käytettyjen autojen tilastoissa.
Tilanne kumulatiivisesti (PHEV+BEV) 1-4/24
Geely 23 %
VAG Group 22 %
BMW Group 12 %
Hyundai Motors 11 %
Mercedes-Benz 9 %
Tesla 9 %
Toyota Motors 5 %
Renault-Nissan 3 %
CHN (BYD) 2 %
Ford 2 %
Stellantis 2 %
JLR 1 %
Ladattavien sähköautojen osalta järjestyksessä isompia muutoksia (tosin pienin eroin) kuin täyssähköautoissa. Paalupaikan otti Geely.
Lucidille tuli 350.000,- taalaa takkiin jokaisesta myymästään autosta. Eikä Fordinkaan sähköautopisnes oikein suju. Mutta uusien autojen kauppa kaikkiaan taitaa olla heikkoa tällä hetkellä.
https://www.teslarati.com/lucid-q1-results-elon-musk-reaction/
https://www.teslarati.com/ford-reducing-battery-orders-ev/
Mikä läpyskä tuo teslarati on? Nimestä voisi luulla hyvinkin mainosjulkaisuksi.
En tiedä tarkemmin. Teslaan ja muuhun uuteen tekniikkaan liittyviä juttuja se julkaisee. Asiallisesti ilman Tekniikan Maailma-tyyppistä värittämistä, kuten "Musk hourailee" tai "Meidän täytyy puhua Teslasta" jne.
Teslarati -Teslakärry- keskittyy lähinnä jenkkilän asioihin, mutta on siellä Suomikin muutaman kerran mainittu.
Teslaratilla on myös verkkokauppa
Linkissä heidän oma luonnehdintansa:
https://www.teslarati.com/about-us/
Ohessa esimerkkinä Teslaratin äsken julkaisema uutinen Toyotaan liittyen. Teslarati suhtautuu positiivisesti Teslaan, mutta kirjoittaa muistakin aiheista.
https://www.teslarati.com/toyota-ev-batteries-north-carolina/
Ei ole ihme, että valemedia menestyy. Jos on kunnolla kallellaan Teslaan päin, Teslan myötäilijäjulkaisu tuntuu totuudelta. Neutraali kirjoittaminen on silloin taas intohimoa vastaan kirjoittamista, kuten Ylen kaatajapuolueella. Kun ei saa tarpeeksi kehumista, Yle pitää saada hiljaiseksi.
Onko muuten Teslaratissa kerrottu autojen laatuongelmista, kun esim. Suomessa niiden hylkäysprosentti on 10x muihin sähköautoihin verrattuna?
Olen varmaan lukenut huonosti lehden, kun en ikinä ole nähnyt tuollaisia tekstejä Muskin hourailusta ym...
Tarkemmin sanottuna TM julkaisi ison otsikon "Hourailiko Musk....". Ei siis voi ainakaan otsikon perusteella sanoa, että TM olisi sanonut Muskin hourailevan, mutta toisaalta en tiedä, mihin tulokseen TM tuli artikkelin tekstiosassa. Hourailla-sana ei kuitenkaan ole korrekti lehden otsikossa varsinkaan, kun kirjoitetaan maailman suurimman sähköautovalmistajan toimitusjohtajasta. Se on alatyylistä keskustelupalstatekstiä.
Teslarati on verkkosivusto, joka kattaa Teslaan, SpaceX:ään, Elon Muskiin ja niihin liittyviin aiheisiin liittyviä uutisia, huhuja ja arvosteluja. Voit löytää sieltä viimeisimmät tiedot Tesla Cybertruckista, FSD Betasta, Starshipista, GOES-U-satelliitista ja paljon muusta
https://tekniikanmaailma.fi/houraileeko-elon-musk-uusi-laskelma-kertoo-kuinka-jarjeton-teslan-20-miljoonan-auton-tuotantotavoite-on/
Ainakin kommentoit juttua, että toivottavasti myös luit sen. Hyvin Tesla- ja Musk-asiallinen se oli.
Muskista voi hyvin käyttää myös hourailla-sanaa, kun hän on julkisuudessa tunnustanut myös huumeidenkäyttönsä. Aina ei voi tietää onko hän tässä todellisuudessa.
Juu, kyllähän tuo on selvää, mutta en tiedä tarkemmin, onko Teslaratin taustaihmisillä jotain kytkentää Teslaan tai esim. Teslan osakeomistusta. Teslarati kirjoittaa asiallisesti sekä Teslasta että muista aiheista. Fiskerillä oli muuten sivusto Fiskerati, joka lopetti äskettäin, kun Fiskerin konkurssi alkoi näyttää todennäköiseltä. Fiskeratilla näytti olevan samantyyppinen idea kuin Teslaratillakin. Pääosa sen jutuista koski tietenkin Fiskeriä, mutta oli myös muuta lähinnä sähköautoihin liittyvää.
Minusta media toimii parhaimmillaan silloin, kun se ei ota kantaa vaan jakaa tietoa. Tekniikan Maailma on avoimesti Teslavastainen media, mikä sopii TM:n lukijoiden enemmistölle oikein hyvin, kuten tämän palstan kommenteistakin näkee.
Suomessakin oli joka firmalla ja erityisesti autofirmoilla asiakaslehti entisaikaan. Niissä sai objektiivista tietoa kyseisestä firmasta ja sen tuotteista. Ratti taitavat olla samanlaisia, mutta netissä.
Jos oma pärjää mielipidetiedustelussa, kysely on tehty hyvin ja ammattimaisesti. Jos oma ei pärjää mielipidetiedustelussa, kysely on tarkoitushakuinen ja teossa on varmistettu haluttu lopputulos. Ihminen näkee pahuutta sielläkin, missä sitä ei ole eikä tahallaan ole vääristelty mitään. Harmi, että TM vainoaa teslalaisia, maksusta varmaan.
https://www.teslarati.com/mercedes-benz-alabama-voting-uaw/
https://www.teslarati.com/stellantis-eu-electric-market-q1-2024/
https://www.teslarati.com/hyundai-volkswagen-operating-margins-q1-2024/
https://www.teslarati.com/gm-chevy-bolt-ev-production-investment/
https://www.teslarati.com/fisker-ocean-preliminary-probe-braking/
https://www.teslarati.com/toyota-ev-batteries-north-carolina/
https://www.teslarati.com/hyundai-ev-module-plant-south-korea/
https://www.teslarati.com/brazil-free-starlink-internet-support-flood/
https://www.teslarati.com/ford-ev-plans-backstep-europe-favor-hybrids/
https://www.teslarati.com/china-self-driving-momenta-ipo-us/
https://www.teslarati.com/byd-shark-pickup-truck-debut-mexico/
https://www.teslarati.com/rivian-driven-900-million-cumulative-miles/
https://www.teslarati.com/rivian-q1-2024-profitability/
Yllä parin viimeisimmän sivun uutisjulkaisuja Teslaratista. Erona Tekniikan Maailmaan muun muassa se, ettei Teslarati mollaa artikkeleissa ketään. Se kirjoittaa paljon muustakin kuin Teslasta.
Teslarati on jo nimenkin perusteella pääteltynä Tesla myönteinen sivusto, mutta se kirjoittaa laajemminkin artikkeleita sähköautoiluun ja uuteen tekniikkaan liittyen. Artikkeleissa on paljon muutakin sisältöä kuin Teslaa ja siihen Muskin kautta läheisesti liittyvää SpaceX:ää, Boring Companya, StarLinkiä ja Neuralinkiä.
Jokainen voi miettiä omaa päivittäistä työpanostaan omassa ammatissaan ja sitten pohtia, kuinka paljon Musk tosiasiassa ehtii vaikuttamaan noiden yhtiöiden yksityiskohtaiseen toimintaan. Noiden lisäksi Musk touhuaa vielä entisessä Twitterissäkin.
Musk oli aikoinaan perustamassa Paypalia ja kuulemma sai Teslaa varten sijoituspääomaa, kun myi osuutensa Paypalissa. Muskhan ei ollut perustamassa Teslaa vaan tuli siihen mukaan yhtiön alkuvaiheessa.
Teslan tappajaksi Tekniikan Maailmakin on toivonut milloin Lucidia, milloin Fiskeriä, milloin Lightyearia. Vanha viidakon sanonta kertoo, että mikä menee ylös, sen täytyy joskus tulla alas. Teslalla taitaa olla nyt joku välivaihe, mutta ei varmaan pelkästään oman toimintansa takia vaan koko autokauppa elää vaihteeksi heikompaa aikaa.
Ei mollaa, eikä kerro kokototuutta, minkä puolueettomat esim. tm julkaisut onneksi tekee.
Minä olen sen verran vanhanaikainen, että pidän TM julkaisuna vain sitä, mikä löytyy lehdestä. Täällä netissä TM "julkaisee" paljon myös muiden, usein ulkomaalaisten tiedotusvälineiden juttuja. Niihin suhtaudun lähinnä muiden kuin TM:n kirjoituksina joita TM referoi ja julkaisee meille.
Voisin karkeasti verrata tilannetta vaikka siihen, että YLE julkaisee Venäjän tiedotusvälineiden uutisia. Varmaankin aika harva kuvittelee silloinkaan YLE:n olevan uutisten takana tai samaa mieltä asioista - se vain kertoo mitä uutisia siellä on ja se on meidänkin hyvä tietää. Sama juttu siis näiden TM:n referointien kanssa.
Tuoltahan tilanne näyttää, TM tuottaa surkeaa laatua nettiin, yksinkertaisia suomennoksia yleensä. Mutta kyllä sen pitäisi olla päätoimittajan alaista tekemistä ja julkaisijan pitää hoitaa journalistiikka kuntoon.
Ei Yle tai HS tai muu media voi julkaista muualta tarkistamattomia uutisia yhdestä lähteestä. Oikea media kertoo, jos uutinen voi olla epävarma, ettei sitä ole muualta varmistettu. Tarvitaan useampi riippumaton lähde luotettavalle julkaisulle. Muita juttuja voi julkaista, kun hankkii oikeudet ja kertoo minkälaisesta lähteestä juttu on.
Ford F-150 Lightning myi maaliskuussa yli tuplasti enemmän kuin Cybertruck, joka myi yli tuplasti enemmän kuin Rivian. Cybertruckeja myytiin 1.158 kpl maaliskuun aikana.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-overtakes-rivian-r1t-ev-pickup-data/
Kauppalehti uutisoi eilen Fordin tehneen 100000 dollaria tappiota jokaista valmistamaansa sähköautoa kohden. Maaliskuussa näistä sähköpickupeista tuli tappiota siis lähes 300 miljoonaa. Milläköhän nämä tappiot katetaan?
Meneekö siis jokaisen auton valmistamiseen sata tonnia enemmän kuin siitä saa? Autojen valmistus kannattaisi lopettaa heti. Vai onko kyse kehityskustannuksista, joita ei saadakaan takaisin toivottua vauhtia?
Polttomoottoriautojen myynnillä tietenkin.
Sähköistyminen on jotenkin muuttanut vertailupareja entisestään:
https://www.apu.fi/artikkelit/vertailu-jaguar-i-pace-ja-skoda-enyaq-coupe-koeajo
Oikeissa sähköautoissa on monenlaista uutta:
https://www.notateslaapp.com/news/2028/rivian-to-add-google-cast-and-native-youtube-app-will-tesla-respond
Ikävystyttävä Yhtiö (Boring Company) on kuskaillut tähän mennessä 2 miljoonaa ihmistä Las Vegasin autometrossa. Onneksi heillä on sähköautot käytössä.
https://www.teslarati.com/boring-company-2-million-passengers/