@Lukija159246 kirjoitti:
Voisiko niihin kehittää vielä saasteettomat voimasavut kun auton polkaisee kunnolla liikkeelle?💀
"Voimasavuahan" noissa jo on, koska ovat hybrideitä mutta yksi juttu keinoäänestä puuttuu, nimittäin värinä. Pelkkä ääni ilman moottorin aiheuttamaa värinää on paikallaan seistessä liian "kliininen" jotta tunnelma olisi oikea.
Helppo järjestää hierovilla penkeillä?
Nyt alkaa kiinnostaa, jos hierovilla penkeillä voidaan vastamelun tapaan tappaa värinät? Olen kiinnostunut nelisylinteriseen autoon asennettavista penkeistä, jotka vaihtavat neloskoneen värinät vaikkapa BMW:n suoran kuutosen tai Mersun V8:n silkinpehmeyteen. Jos moottorin ääni katoaa vaihtuu samalla tuulettimen ajoittaiseksi hiljaiseksi huminaksi, se on lisäbonus. Mitä hiljaisempi ja värinättömämpi, sen parempi.
Tällä tavoitteella taitaa silti olla realistisempaa ostaa saman tien sähköauto kuin alkaa tuunata penkkejä?
Ymmärrän sähköautoilijoita täysin - mielummin minäkin venyttäisin toimintamatkaa kotiin tai perille saakka ajamalla hitaasti kuin pysähtyisin ylimääräisen kerran jollekin huoltamolle lataamaan.
Niinpä niin. Yritin tuota nostaa esille Tilanteita liikenteessä -osiossa, mutta mieluummin piikiteltiin nimimerkille Herbert (mikset aja motarilla rajoitusnopeutta etkä 105) kuin näille rangeaan pidentäville sähköautoilijoille. Ei vaan uskallettu, kun siinä talloo vääriä varpaita, tai jotakin.
Jotka ajavat sähkiksillään kokemukseni mukaan "jopa huikean alhaista" 80km/h satunnaisesti - motarilla siis - ja autoilla/merkeillä, jotka polttiksena vaan katoaisivat taivaanrantaan monesti.
Tämä ei ollut moite sähköautoilijoille! Tuollainen on hyvin ymmärrettävää ja syitä on ainakin 2: "sähkö loppuu just" ja perille pitäisi päästä - tai seuraavalle latausasemalle ainakin ja sitten rangemaksimointi, eli pitkälle ilman liikoja lataustaukoja. Ehkä muitakin on. Sitä mukaa kun siirrymme sähköautoilijoiksi, aihe tulee vastaan vääjäämättä.
Nostin tämän vain siksi, ettei 105:ttä ajavalle löytynyt sympatiaa ja vedottiin turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Se kaksinaamaisuus vaan loisti....
@Kumppani kirjoitti:
Niinpä niin. Yritin tuota nostaa esille Tilanteita liikenteessä -osiossa, mutta mieluummin piikiteltiin nimimerkille Herbert (mikset aja motarilla rajoitusnopeutta etkä 105) kuin näille rangeaan pidentäville sähköautoilijoille. Ei vaan uskallettu, kun siinä talloo vääriä varpaita, tai jotakin.
Jotka ajavat sähkiksillään kokemukseni mukaan "jopa huikean alhaista" 80km/h satunnaisesti - motarilla siis - ja autoilla/merkeillä, jotka polttiksena vaan katoaisivat taivaanrantaan monesti.
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
No mikä ettei, jos on keskenmatkan aikaa istua laturilla 30-60 min
Onneksi asun täällä maantieteellisesti keskellä Suomea, niin pääsee vartin latauksella täydellä akulla lähdettäessä sekä Helsinkiin tai Utsjoelle, jos nyt sattuisi kumpaankaan olemaan asiaa.
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla
No mikäs pulma tuossa lehdessä sitten mainitaan, höhh? Ihan feik nyyssiä vissiin?
Täällä ollaan varmaan kuitenkin sen verran valveutuneempia, ettei tuollaista toteamustasi osteta ihan sellaisenaan. Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Sen verran minäkin ymmärrän, että paperillakin rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Kumpaan päähän meinaat, että täyteen tankattu "perinteinen" polttis asettuu?
Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa. elokuu 3100km, päiväkeskiarvo 192km, keskinopeus 86km/h voi tarkoittaa että välissä kävit sen keskiarvopäiväsi aikana ainakin kerran latauksessa - tai sitten et. Mutta parannat käsitystä, jos kerrot siis oikeasti jotakin lisää, eikä tyhjää ympäripyöreyttä.
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
No mikä ettei, jos on keskenmatkan aikaa istua laturilla 30-60 min
Onneksi asun täällä maantieteellisesti keskellä Suomea, niin pääsee vartin latauksella täydellä akulla lähdettäessä sekä Helsinkiin tai Utsjoelle, jos nyt sattuisi kumpaankaan olemaan asiaa.
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla
No mikäs pulma tuossa lehdessä sitten mainitaan, höhh? Ihan feik nyyssiä vissiin?
Täällä ollaan varmaan kuitenkin sen verran valveutuneempia, ettei tuollaista toteamustasi osteta ihan sellaisenaan. Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Sen verran minäkin ymmärrän, että paperillakin rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Kumpaan päähän meinaat, että täyteen tankattu "perinteinen" polttis asettuu?
Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa. elokuu 3100km, päiväkeskiarvo 192km, keskinopeus 86km/h voi tarkoittaa että välissä kävit sen keskiarvopäiväsi aikana ainakin kerran latauksessa - tai sitten et. Mutta parannat käsitystä, jos kerrot siis oikeasti jotakin lisää, eikä tyhjää ympäripyöreyttä.
Keskinopeus sisältää lataukset toki. Tähän mennessä matkan aikana ei ole tarvinnut pysähtyä lataamaan kuin heinäkuussa autobaanilla, jolloin päivämatka 900km, matkan keskinopeus 95km/h sisältäen lataukset&tauot. Edellisellä kerralla perinteillä autolla sama reissu vaati yhden tankkaustauon, kekinopeus oli noin 126km/h sisältäen tankaus ja ruokatauon. Suomessa jos päivän aikana on latauksia ollut, ne on olleet kun auto seisoo muutenkin parkissa: työ, satama jne. Keksinopeus ei ole (vielä) poikennut polttomoottoriautosta, varmaan sellainenkin päivä koittaa.
Matkan päiväkeskiarvo on 'valheellisin luku', koska päivän matka on välillä 3...500km, lyhyt ajomatka tiputtaa nopeasti keskiarvoa, vaikka päiviä jolloin autolla ei liikuta lasketakaan. Peräkkäiset päivät 3km ja 500km => ka. 252 km
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
No mikä ettei, jos on keskenmatkan aikaa istua laturilla 30-60 min
Onneksi asun täällä maantieteellisesti keskellä Suomea, niin pääsee vartin latauksella täydellä akulla lähdettäessä sekä Helsinkiin tai Utsjoelle, jos nyt sattuisi kumpaankaan olemaan asiaa.
Pitäisikö onnitella vai ottaa osaa korpisuomeen.
In case you didn't know it, the point of view shared by about 10 million people is that "Korpi" is any place outside M25.
So your congratulations for wise choice of cost-efficient location in Korpi are very welcome, thanks.
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
No mikä ettei, jos on keskenmatkan aikaa istua laturilla 30-60 min
Onneksi asun täällä maantieteellisesti keskellä Suomea, niin pääsee vartin latauksella täydellä akulla lähdettäessä sekä Helsinkiin tai Utsjoelle, jos nyt sattuisi kumpaankaan olemaan asiaa.
Pitäisikö onnitella vai ottaa osaa korpisuomeen.
In case you didn't know it, the point of view shared by about 10 million people is that "Korpi" is any place outside M25.
So your congratulations for wise choice of cost-efficient location in Korpi are very welcome, thanks.
--740 GLE
Se on mielenkiintoinen näkemys! M25-ympäristön ulkopuoliset alueet voivat varmasti tuntua hyvin erilaisilta verrattuna vilkkaaseen kaupunkielämään.
Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa.
Missään et silti oikein vastannut siihen lehden aiheeseen, vai missasinkon jotakin?
Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa.
Missään et silti oikein vastannut siihen lehden aiheeseen, vai missasinkon jotakin?
Voit arvioida mun ajoa noista tilastoista jotka laitoin. Ne eivät poikkea polttomoottoriautosta juurikaan. Eilen aamuyöllä tuli ensimmmäinen poikkeama. Koska en ehtinyt ladatat akkua kotona ollessa (vain matkalaturi) ja lähdin varsin vajaalla akulla (60%) ja latasin ensimmästä kertaa ns. matkan aikana (40kWh 20min), keskinopeus tipui 20min latauksen vuoksi 94km/h =>83km/h. Syyskuun luvut nyt 1109km, päiväkeskiarvo 277km, keskinopeudella 89km/h.
Mitä linkaamaasi uutiseen tulee, niin ei näytä koskevan juurikaan Suomea (toki toimittaja facebookista saa millaisen käsityksen haluaa, kun etsii vahvistuksia omille jutuilleen). Suomessa tilastojen mukaan ainakin toiseksi nopeudet ovat kasvussa https://www.is.fi/autot/art-2000010681683.html Jos sähköautoila ajettaisiin selvästi hitaammin, se pitäis näkyä tilastoissa. Veikkaisin tässä olevan sama, kuin mikä automerkkeihin liittyvissä ennakkoasenteissa, Audi sitä, Bemari tätä, Mersu jotain siitä välistä jne. Jos joku ajaa sähköautolla hitaasti sen jää mieleen, toisin kuin polttomoottoriauton hidastelu.
Laihialaiset sähköautokuskit saattavat hidastella, mutta yleisellä tasolla sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa kuin polttiksella, että ei luulisi olevan tarpeen hirveästi hidastella ainakaan kustannussäästön takia. Tietysti on ihmisiä, jotka pyrkivät säästämään kaikesta, mutta hehän eivät varmaankaan osta sähköautoa, koska vanha polttis on kokonaiskustannuksiltaan halvempi.
Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa.
Missään et silti oikein vastannut siihen lehden aiheeseen, vai missasinkon jotakin?
Tähän löytyy hyvä vastaus youtube haulla "björn nyland 1000 km challenge". Ei tieteellisen tutkimuksen kriteereitä täyttävää testiaineistoa, mutta käytännön olosuhteissa samaa käsialaa tavoitellen oikeasti ajettuja 1000 km patteriautomatkoja.
Kun useat sähköautot painuvat 1000 km testin 10 tuntiin liikenteen seassa sakkoja keräämättä, kuski ja miehistö määräävät käytännössä sen kuinka pitkälle yhdessä päivässä ehtii.
Kuukauden kokonaiskilometrimäärä on ihan turha luku tässä yhteydessä. Keskinopeus tarkoittaa, että ajat maantiellä paljon, mikä nyt ei sähköautolla ole mitään ihmeellisempää kuin polttiksellakaan sinänsä.
Mutta jos lehden jutussa kerrotaan, että sähköautot tuppaavat ajamaan hitaammin joskus maantiellä, kuin mitä rajoitusnopeus edellyttää, niin siitä nuo eivät kerro mitään. Juttu ei tietenkään kerro sinusta, vaan yleistilanteesta ja -havainnoista, eikö vaan?
Etkä edelleenkään kerro tähän mitään:
Sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä.
Eikä siitä, mitä teet kun saavut kotiin, tai muuhun päämäärään ja kuinka tiheästi. Sanotaanko näin, että jollei sähköautolla voisi ajaa päivässä 174-235km:n keskiarvoa, niin olisihan se autosi huono valinta. Tuollaisten päivätaipalaiden jälkeen sitten verrataan sähköautoilijan ja polttiskuskin eroa myös.
Mitä linkaamaasi uutiseen tulee, niin ei näytä koskevan juurikaan Suomea
Tartutaan ydinasiaan, eli siihen, että minäkin olen lukuisia kertoja nähnyt sähköauton ajavan motarilla arviolta 80km/h, niin se tarkoittaa kyllä Suomea. Ja lisätäkynä olen maininnut vielä sen, että ko. sähkisten merkit ovat sellaisia, että polttisautoina ne vilisivät ohi rajoitusnopeutta ajaessasi aika usein.
Tuleeko sähköautoilijasta vielä enemmän ohitustilanteita aiheuttava ja liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta vaarantava kuski ja miksi? (vertailuna toisessa säikeessä "105km/h-motarilla -kuski tietenkin edelleen).
Muuttuuko ihan niinku joku asenne, halutaanko parantaa jonkun merkkikuskin yleimainetta tms. vai voisko olla jotakin muuta syytä siihen ja mitä, sekä miksi? Ei sen pitäisi olla mikään paha paikka kertoa, eihän?
Tartutaan ydinasiaan, eli siihen, että minäkin olen lukuisia kertoja nähnyt sähköauton ajavan motarilla arviolta 80km/h, niin se tarkoittaa kyllä Suomea. Ja lisätäkynä olen maininnut vielä sen, että ko. sähkisten merkit ovat sellaisia, että polttisautoina ne vilisivät ohi rajoitusnopeutta ajaessasi aika usein.
No mitä tuo sitten todistaa? Olen minäkin nähnyt moottoritiellä useita henkilöautoja jotka ajavat 80km/h/rekan perässä ja eri merkkejä. Selkästi enemmän on pollttomoottoriautoja jotka näin ajavat, koska niitä on enemmän. Toki voit hakea omille hypoteeseillesi todisteita ja aina kun näet sellaisen saat vahvistusta hypoteesillesi, mutta ei sel sitä sen oikeammaksi tee.
Tuleeko sähköautoilijasta vielä enemmän ohitustilanteita aiheuttava ja liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta vaarantava kuski ja miksi? (vertailuna toisessa säikeessä "105km/h-motarilla -kuski tietenkin edelleen).
Sinäkin jaksat jankata tätä, että 105km/h motarilla aihettaa ohituksia. Mitä väliä sillä on jos motarilla joku ajaa hitaammiin, niin juuri.... ei mitään.
Muuttuuko ihan niinku joku asenne, halutaanko parantaa jonkun merkkikuskin yleimainetta tms. vai voisko olla jotakin muuta syytä siihen ja mitä, sekä miksi? Ei sen pitäisi olla mikään paha paikka kertoa, eihän?
Miten niin on pahapaikka, jos kerran tälläisiä kirjoituksia toimittaja voi naamakirjasta löytää. Mikä on merkkikuski? - ei ole tuttu mulle. Arvaus: kuski, jolla on unohtunut vilkku päälle....
@Lukija48689 kirjoitti:
Millä menetelmin vahvistusharhan vaikutus on eliminoitu keskustelussa sähköautojen oletetusta hitaudesta?
--740 GLE
Erittäin hyvä kysymys. Tätä samaa on ollut niin kauan kuin muistan.
Aikoinaan tubojen tullessa autoihin (Saab ja Volvo).Turbo luki takaluukussa isolla, ja hokemana oli 'auton turbo ja kuski on urpo (eikä tarkoitta etunimeä)'. No nyt valtaosassa polttomoottoreita on turbo, onkohan kaikki kuskit urpoja ?
Jo vuosia on nostettu esiin automerkkejä yksi kerrallaan, ja merkin perusteella kerrotaan steroatypiana millainen on kuski. Kestosuosikkeina tässä paskanheitto kisassa ovat Bemari ja Audi. Nämä ovat helppoja siinä mielessä että niiden muotoilu on selkeästi tunnistettavissa, joten vahvistusharhassa on todella vahvistusta, auto muistetaan. Toisaalta tötöilijä joka ajaa harmaalla auto voi olla hyvinkin volkkari, skoda, tojota, nissan, mazda, kia tai joku muu. Vahvistus harhaa ei tule, kun noista rasioista ei saa selvää edes valmistajasta.
Ja koska ei saa selvää, niin sitten keksittiin katumaasturit. Voi sitä juhlimista, kun malli valittiin vuoden turhakkeeksi. Ja silti ne vaan valtaavat markkinaa koko ajan, jopa niin että alkuun oli vaikea osataa sähköautoakaan, jos ei halunnut ajaa korkealla katumaasturilla. Katumaastureillahan ajetaa röykeästi ja ylinopeuta tieysti....ja eivät ne isoina edes mahdu parkkiruutuihin, häpeällistä kerrassaan!
No nyt on sitten saaatu uusi ryhmä, sähköauto Tesla pullamaisenmuodon tunnistaa helposti ja monella valmistajalla sähköautot erottuvat myös selvästi massasta (eivät kyllä välttämättä toisistaan). Ne ovat kalliita, aiheuttavat kateutta, joten yleistyksille ja vahvistusharhalle on hyvät puitteet. Milloin ko autot hajotavat tiet painollaan, milloin ne hyytyvät tien poskeen pakaksen vuoksi, joistakin akut hajoavat heti kun auto on ajettu liikkeestä, joidenkin kiihtyvyys aihettaa onnettomuuksia pelkällä datasheetillä, jokut palavat soihtuina ja nyt siten tämän kesän uutuutena alhainen ajonopeus (moottoriteillä).
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
Tuo on kyllä sen luokan paskapuhetta, ettei sitä ota tosissaan edes kivihiiliapinat.
900km on tämän hetken pisin päivämatka sähköautolla. Aikaa meni 9,5 tuntia sisältäen pysähdykset (lataukset). Aika saamaan on päästävissä mitä polttomoottoriautollakin. Yhden vuorokauden ajomatkaennätys itsellä on 1650km (20h). Tuossa alkaa olla jo samoille silmille aika rajoilla näillä aamuilla..
Tartutaan ydinasiaan, eli siihen, että minäkin olen lukuisia kertoja nähnyt sähköauton ajavan motarilla arviolta 80km/h, niin se tarkoittaa kyllä Suomea. Ja lisätäkynä olen maininnut vielä sen, että ko. sähkisten merkit ovat sellaisia, että polttisautoina ne vilisivät ohi rajoitusnopeutta ajaessasi aika usein
Toki voit hakea omille hypoteeseillesi todisteita ja aina kun näet sellaisen saat vahvistusta hypoteesillesi, mutta ei se sitä sen oikeammaksi tee.
Ei minun tarvitse muuta kuin vahvistaa, että lehtijutun ydinsisällön voin todentaa omakohtaisesti liikenteestä. Se missä suhteessa sähkäreitä on "hidastelemassa" verrattuna polttiksiin, en pysty sanomaan. Tottakai molempia löytyy, mutta ymmärrät varmaan, että sähköautot joteniin vain osuvat silmään, koska ovat uutta liikennevirrassa vielä.
Ei se nyt mikään maailmanihme voi olla myöntää, että monet sähkärikuskit ajavat muuta liikennevirtaa hitaammin yksilöinä, koska niin säästävät akkuja ja samalla rangea, koska ajotietokone kertoo hyvin tarkasti sen, paljonko kilsoja vaikkapa kotiin on jäljellä.
Sinäkin jaksat jankata tätä, että 105km/h motarilla aihettaa ohituksia. Mitä väliä sillä on jos motarilla joku ajaa hitaammiin, niin juuri.... ei mitään.
Mutta se häiritsee tracktestiä ja HybridRulesia, ei minua. He ovat piikitelleet siitä pitkään Tilanteita liikenteessä -otsikon alla. Olet tasan tietoinen asiasta.
Minun "jankkaamiseni" liittyy siihen, etteivät halua sitten ilmiselviä tapauksia kuten sähkärit ottaa samalla tavalla luupin alle. Sehän osuisi potentiaalisti myös sinuun!
Miten niin on pahapaikka, jos kerran tälläisiä kirjoituksia toimittaja voi naamakirjasta löytää.
Minun osalta ei tarvitse mennä Faceen kyselemään, onko tuttu havainto
740GLE kysyi, millä menetelmin vahvistusharhan vaikutus on eliminoitu keskustelussa sähköautojen oletetusta hitaudesta
Vaikka näin: motari on tyypillinen tilanne, jossa näitä "hitaita" sähköautoja näkee. Kun minä ajan motarilla vaikkapa 120km/h - koska liikennetilanne sen sallii - niin ei se mikään harha ole, että tunnistan sähköauton merkistä ja mallista, kun sellaisen ohittelee minun lisäksi liuta muita autoja siksi, että se ajaa selvästi hitaammin eikä ole ruuhkaa tms. sitä aiheuttamassa.
Ja kun se nousee esille mediassa (ja somessa), niin en minä sitä tietenkään keksinyt aiheeksi, höhhhh.
Ja kuten olen toistanut, niin ei se ole tulevaisuudessa mikään sen kummempi juttu sitä mukaa kun sähköautot yleistyy: rangen hiipumisen takia sähköautoilijat vain päätyvät ajamaan hitaammin siitä yksinkertaisesta syystä, että auto jopa rajoittaa nopeuttaa, jotta laskennalliseen latauspisteeseen varmasti pääsee varmemmin.
Mutta kun se yleistyy, niin silloin on aika naurettavaa ihmetellä miksi joku ajaa "105km/h" motarilla
Mikä on merkkikuski? - ei ole tuttu mulle. Arvaus: kuski, jolla on unohtunut vilkku päälle
Ehehehehehhe.... Tarkennetaan siis, että jonkun merkin autokuskien mainetta Junou, "ne bemari/audi/volvo/muu merkki kuskit jotka aina [eri vaihtoehtoja]. Ei ole uusi juttu sekään sinulle.
Aika saamaan on päästävissä mitä polttomoottoriautollakin. Yhden vuorokauden ajomatkaennätys itsellä on 1650km (20h). Tuossa alkaa olla jo samoille silmille aika rajoilla näillä aamuilla... 900km on tämän hetken pisin päivämatka sähköautolla. Aikaa meni 9,5 tuntia sisältäen pysähdykset (lataukset)
Voithan sinä ajaa vaikka 20 tuntia ja päästä xxxx km! Kuten kerroit, sen tulee sisältää lataukset.
Se ei vieläkään kerro sitä, miksi monet sähkärikuskit ajavat ilmiselvästi hitaammin motarilla. Ja kyllä ne tunnistaa sähköautoiksi merkistä ja mallista, vaikkapa Teslaksi.
Mikä siinä on sinulle niin vaikea myöntää, että joskus niin joutuu ajamaan sähkärillä, että range riittäisi. Koska ei ole ladannut tarpeeksi ennen lähtöä, tai ei ole ollut tarpeeksi latauspisteitä tai vapaita ainakaan, tai taukoja olisi tullut liikaa.
Laihialaiset sähköautokuskit saattavat hidastella, mutta yleisellä tasolla sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa kuin polttiksella, että ei luulisi olevan tarpeen hirveästi hidastella ainakaan kustannussäästön takia.
Juu, on halpaa. Mutta kun sinun tulisi kirjoittaa rangesta ja sen pidentämisestä. Syynä hitaaseen (jopa sen 105km/h alle!) ajamiseen voi olla se, että auto itse, tai kuksi rajoittaa nopeutta sen pidentämiseksi lähimmälle latauspisteelle pääsemiseksi.
Aika simppeli juttu ja taatusti tuttua sähköautoilijoille. Mutta et sinä heitä moiti - kuten tapaus 105km/h - ohitustarpeen aiheuttamisesta!
Laihialaiset sähköautokuskit saattavat hidastella, mutta yleisellä tasolla sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa kuin polttiksella, että ei luulisi olevan tarpeen hirveästi hidastella ainakaan kustannussäästön takia.
Juu, on halpaa. Mutta kun sinun tulisi kirjoittaa rangesta ja sen pidentämisestä. Syynä hitaaseen (jopa sen 105km/h alle!) ajamiseen voi olla se, että auto itse, tai kuksi rajoittaa nopeutta sen pidentämiseksi lähimmälle latauspisteelle pääsemiseksi.
Aika simppeli juttu ja taatusti tuttua sähköautoilijoille. Mutta et sinä heitä moiti - kuten tapaus 105km/h - ohitustarpeen aiheuttamisesta!
Juu, tämä energiansäästö (akun sisältö tai polttoaine) lienee enimmäkseen syy ajaa normaalia hiljempaa. Kollega säästää vuosittain ison kasan euroja ajamalla Sharanilla max 110 km/h motarilla. Mutkaisella tiellä saattaa kognitiiviset kyvyt hidastaa ikääntyneimpiä kuskeja.
Juu, tämä energiansäästö (akun sisältö tai polttoaine) lienee enimmäkseen syy ajaa normaalia hiljempaa. Kollega säästää vuosittain ison kasan euroja ajamalla Sharanilla max 110 km/h motarilla. Mutkaisella tiellä saattaa kognitiiviset kyvyt hidastaa ikääntyneimpiä kuskeja
Olet nyt vähän harhateillä itse asiasta, joten rautalankaa:
Parhaiten hidastelevat sähköautot huomaa motarilla. Siellä on 120km/h rajoitus, jossa 110km/h ei nyt juurikaan erotu, kuten tapaukset Teslat (sun muut sähkärit) jotka ajavat reilusti siitä alle, eli ajavat n. 80km/h, alle satasta kuitenkin.
Syitä on energian säästö ja rangen pidentäminen. Sen nopeuden aiheuttaa joko auto, tai kuski, eikä siinä mitään. Vaan jos olet aiempia keskusteluja seurannut Tilanteita liikenteessä-otsikon alla, niin "105km/h" motarilla aiheutti palauteryöpyn kuskille liikenteen varaantamisesta ja sujuvuuden heikentämisestä yms.
Kun mainitsin, että siitäkin alle ajavia löytyy esim. sähköautojen muodossa, niin vaikenivat....
Sähköautoissa on sattuneesta syystä yleensä aika hyvä "rangen" näyttötarkkuus. Minusta on tasan tarkkaan selvä asia, että jos on tulossa kaukaa vaikka esim. kotiin tai mökille ja mittarin "range" on vähän pienempi kuin loppumatka, niin joka ainut järkevästi ajatteleva kuski hidastaa nopeuttaan sen verran että perille pääsee varmasti eikä tarvitse tehdä enää ylimääräistä latauspysähdystä jollekin huoltoasemalle. Siinä säästää omaa aikaa, rahaa ja vaivaa samalla kertaa. Polttomoottoriautolla on taas tasan turha yrittää ensinnäkään ajaa tyhjällä tankilla kotiin koska sieltä ei saa polttoainetta kuitenkaan eikä niillä ole useinkaan tarpeen ajaa tankkia niin tyhjäksi että huoltikselle päästäkseen pitäisi hidastaa vauhtia. Minä näen ajoittaisen hidastelun sähköautolla aivan järkevänä toimintana. No, kyllä se joskus perässäajajaa harmittaa jos ei ole ohituspaikkoja.
Sähköautoissa on sattuneesta syystä yleensä aika hyvä "rangen" näyttötarkkuus. Minusta on tasan tarkkaan selvä asia, että jos on tulossa kaukaa vaikka esim. kotiin tai mökille ja mittarin "range" on vähän pienempi kuin loppumatka, niin joka ainut järkevästi ajatteleva kuski hidastaa nopeuttaan sen verran että perille pääsee varmasti eikä tarvitse tehdä enää ylimääräistä latauspysähdystä jollekin huoltoasemalle. Siinä säästää omaa aikaa, rahaa ja vaivaa samalla kertaa..... Minä näen ajoittaisen hidastelun sähköautolla aivan järkevänä toimintana.
No niin, siinähän se tuli vahvistusta oikeastaan hyvin selvään tilanteeseen.
No, kyllä se joskus perässä ajajaa harmittaa jos ei ole ohituspaikkoja
Sitäkin, mutta (ja toistettuna taas) vaikka motarilla pääsee useimmiten oikein hyvin ohi, niin "105km/h" (polttiksella vielä) kuulemma aiheuttaa ylimääräistä ohittamista, haittaa liikenteen sujuvuutta, ei noudata liikennesääntöjen henkeä yms. Ja siitä on käyty piiiitkää vääntöä otsikon TIlanteita liikenteessä -otsikon alla, parin nimimerkin toimesta, joista toinen aloitti väännön. Jos et usko, mene sivulle 19 keskustelussa ja aloita kohdasta 31.07.2024 17:20
Ja vaikka siellä (myös) olen tiedustellut miksei, niin samanlaista urputtamista ei ole näkynyt noiden sähkäreiden ajamisesta ja usein vielä sitäkin hitaammin. Ties mistä syistä, vai pelätäänkö kaverin nilkkoihin potkimista.
@Lukija33539 kirjoitti:
900km on tämän hetken pisin päivämatka sähköautolla. Aikaa meni 9,5 tuntia sisältäen pysähdykset (lataukset). Aika saamaan on päästävissä mitä polttomoottoriautollakin. Yhden vuorokauden ajomatkaennätys itsellä on 1650km (20h). Tuossa alkaa olla jo samoille silmille aika rajoilla näillä aamuilla..
Minullakin pisin tyhmä veto bensalla ollut Tampere-Ylläs joka vuosi kun vielä joku muukin kävi kasari-ysärillä laskettemassa ooneilit päässä. ~800 kilsaa a=4L/100km keskinopeus ennen tutkatolppia (riittävä) kun meni 8 tuntiin aamuyöllä. mutta ei kai kukaan nykyään enää harrasta mitään kasari-ysäriä oikeesti??
Nyt alkaa kiinnostaa, jos hierovilla penkeillä voidaan vastamelun tapaan tappaa värinät? Olen kiinnostunut nelisylinteriseen autoon asennettavista penkeistä, jotka vaihtavat neloskoneen värinät vaikkapa BMW:n suoran kuutosen tai Mersun V8:n silkinpehmeyteen. Jos moottorin ääni katoaa vaihtuu samalla tuulettimen ajoittaiseksi hiljaiseksi huminaksi, se on lisäbonus. Mitä hiljaisempi ja värinättömämpi, sen parempi.
Tällä tavoitteella taitaa silti olla realistisempaa ostaa saman tien sähköauto kuin alkaa tuunata penkkejä?
--740 GLE
"Ennen karavaanarit olivat teiden tukko, nykyään sähköautoilijat."
https://www.is.fi/autot/art-2000010674756.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox
Ymmärrän sähköautoilijoita täysin - mielummin minäkin venyttäisin toimintamatkaa kotiin tai perille saakka ajamalla hitaasti kuin pysähtyisin ylimääräisen kerran jollekin huoltamolle lataamaan.
Niinpä niin. Yritin tuota nostaa esille Tilanteita liikenteessä -osiossa, mutta mieluummin piikiteltiin nimimerkille Herbert (mikset aja motarilla rajoitusnopeutta etkä 105) kuin näille rangeaan pidentäville sähköautoilijoille. Ei vaan uskallettu, kun siinä talloo vääriä varpaita, tai jotakin.
Jotka ajavat sähkiksillään kokemukseni mukaan "jopa huikean alhaista" 80km/h satunnaisesti - motarilla siis - ja autoilla/merkeillä, jotka polttiksena vaan katoaisivat taivaanrantaan monesti.
Tämä ei ollut moite sähköautoilijoille! Tuollainen on hyvin ymmärrettävää ja syitä on ainakin 2: "sähkö loppuu just" ja perille pitäisi päästä - tai seuraavalle latausasemalle ainakin ja sitten rangemaksimointi, eli pitkälle ilman liikoja lataustaukoja. Ehkä muitakin on. Sitä mukaa kun siirrymme sähköautoilijoiksi, aihe tulee vastaan vääjäämättä.
Nostin tämän vain siksi, ettei 105:ttä ajavalle löytynyt sympatiaa ja vedottiin turvallisuuteen ja sujuvuuteen. Se kaksinaamaisuus vaan loisti....
Tilastoa sähköautoilun maaimasta tähän mennessä
heinäkuu 2600 km päiväkeskiarvo 174km, keskinopeus 82km/h
elokuu 3100km, päiväkeskiarvo 192km, keskinoeus 86km/h
syyskuu 500km, päiväkeskiarvo 235km, keskinopeus 97km/h
Avaatko tuota vähän?
Ja mitä kommentoit lehtijuttuun?
Sähköautolla voi ajaa pitkiä matkoja aivan samalla lailla kuin perinteisellä autolla.
No mikä ettei, jos on keskenmatkan aikaa istua laturilla 30-60 min
Onneksi asun täällä maantieteellisesti keskellä Suomea, niin pääsee vartin latauksella täydellä akulla lähdettäessä sekä Helsinkiin tai Utsjoelle, jos nyt sattuisi kumpaankaan olemaan asiaa.
@Lukija33539 kirjoitti:
No mikäs pulma tuossa lehdessä sitten mainitaan, höhh? Ihan feik nyyssiä vissiin?
Täällä ollaan varmaan kuitenkin sen verran valveutuneempia, ettei tuollaista toteamustasi osteta ihan sellaisenaan. Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Sen verran minäkin ymmärrän, että paperillakin rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Kumpaan päähän meinaat, että täyteen tankattu "perinteinen" polttis asettuu?
Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa. elokuu 3100km, päiväkeskiarvo 192km, keskinopeus 86km/h voi tarkoittaa että välissä kävit sen keskiarvopäiväsi aikana ainakin kerran latauksessa - tai sitten et. Mutta parannat käsitystä, jos kerrot siis oikeasti jotakin lisää, eikä tyhjää ympäripyöreyttä.
Pitäisikö onnitella vai ottaa osaa korpisuomeen.
Keskinopeus sisältää lataukset toki. Tähän mennessä matkan aikana ei ole tarvinnut pysähtyä lataamaan kuin heinäkuussa autobaanilla, jolloin päivämatka 900km, matkan keskinopeus 95km/h sisältäen lataukset&tauot. Edellisellä kerralla perinteillä autolla sama reissu vaati yhden tankkaustauon, kekinopeus oli noin 126km/h sisältäen tankaus ja ruokatauon. Suomessa jos päivän aikana on latauksia ollut, ne on olleet kun auto seisoo muutenkin parkissa: työ, satama jne. Keksinopeus ei ole (vielä) poikennut polttomoottoriautosta, varmaan sellainenkin päivä koittaa.
Matkan päiväkeskiarvo on 'valheellisin luku', koska päivän matka on välillä 3...500km, lyhyt ajomatka tiputtaa nopeasti keskiarvoa, vaikka päiviä jolloin autolla ei liikuta lasketakaan. Peräkkäiset päivät 3km ja 500km => ka. 252 km
In case you didn't know it, the point of view shared by about 10 million people is that "Korpi" is any place outside M25.
So your congratulations for wise choice of cost-efficient location in Korpi are very welcome, thanks.
--740 GLE
Se on mielenkiintoinen näkemys! M25-ympäristön ulkopuoliset alueet voivat varmasti tuntua hyvin erilaisilta verrattuna vilkkaaseen kaupunkielämään.
@Lukija33539 kirjoitti:
Se mitä sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä. "Pitkiä matkoja" on suhteellinen käsite kanssa.
Missään et silti oikein vastannut siihen lehden aiheeseen, vai missasinkon jotakin?
Voit arvioida mun ajoa noista tilastoista jotka laitoin. Ne eivät poikkea polttomoottoriautosta juurikaan. Eilen aamuyöllä tuli ensimmmäinen poikkeama. Koska en ehtinyt ladatat akkua kotona ollessa (vain matkalaturi) ja lähdin varsin vajaalla akulla (60%) ja latasin ensimmästä kertaa ns. matkan aikana (40kWh 20min), keskinopeus tipui 20min latauksen vuoksi 94km/h =>83km/h. Syyskuun luvut nyt 1109km, päiväkeskiarvo 277km, keskinopeudella 89km/h.
Mitä linkaamaasi uutiseen tulee, niin ei näytä koskevan juurikaan Suomea (toki toimittaja facebookista saa millaisen käsityksen haluaa, kun etsii vahvistuksia omille jutuilleen). Suomessa tilastojen mukaan ainakin toiseksi nopeudet ovat kasvussa https://www.is.fi/autot/art-2000010681683.html Jos sähköautoila ajettaisiin selvästi hitaammin, se pitäis näkyä tilastoissa. Veikkaisin tässä olevan sama, kuin mikä automerkkeihin liittyvissä ennakkoasenteissa, Audi sitä, Bemari tätä, Mersu jotain siitä välistä jne. Jos joku ajaa sähköautolla hitaasti sen jää mieleen, toisin kuin polttomoottoriauton hidastelu.
Laihialaiset sähköautokuskit saattavat hidastella, mutta yleisellä tasolla sähköautolla ajaminen on niin paljon halvempaa kuin polttiksella, että ei luulisi olevan tarpeen hirveästi hidastella ainakaan kustannussäästön takia. Tietysti on ihmisiä, jotka pyrkivät säästämään kaikesta, mutta hehän eivät varmaankaan osta sähköautoa, koska vanha polttis on kokonaiskustannuksiltaan halvempi.
Tähän löytyy hyvä vastaus youtube haulla "björn nyland 1000 km challenge". Ei tieteellisen tutkimuksen kriteereitä täyttävää testiaineistoa, mutta käytännön olosuhteissa samaa käsialaa tavoitellen oikeasti ajettuja 1000 km patteriautomatkoja.
Kun useat sähköautot painuvat 1000 km testin 10 tuntiin liikenteen seassa sakkoja keräämättä, kuski ja miehistö määräävät käytännössä sen kuinka pitkälle yhdessä päivässä ehtii.
--740 GLE
@Lukija33539 kirjoitti:
Ai näistä? heinäkuu 2600 km päiväkeskiarvo 174km, keskinopeus 82km/h
elokuu 3100km, päiväkeskiarvo 192km, keskinoeus 86km/h
syyskuu 500km, päiväkeskiarvo 235km, keskinopeus 97km/h
Kuukauden kokonaiskilometrimäärä on ihan turha luku tässä yhteydessä. Keskinopeus tarkoittaa, että ajat maantiellä paljon, mikä nyt ei sähköautolla ole mitään ihmeellisempää kuin polttiksellakaan sinänsä.
Mutta jos lehden jutussa kerrotaan, että sähköautot tuppaavat ajamaan hitaammin joskus maantiellä, kuin mitä rajoitusnopeus edellyttää, niin siitä nuo eivät kerro mitään. Juttu ei tietenkään kerro sinusta, vaan yleistilanteesta ja -havainnoista, eikö vaan?
Etkä edelleenkään kerro tähän mitään:
Sähkiksellä voi ajaa, riippuu autosta, akusta ja kulutuksesta, joka riippuu ajotavasta. Paperilla sähköautojen rangeksi ilmoitetaan kaikkea välillä 200-1000km ja "talvella puolittuu" yms. Jotta voisi edes suunnilleen arvioida omaa ajoasi, tai oikeastaan autoasi, voisit kertoa nimellistiedot siitä.
Eikä siitä, mitä teet kun saavut kotiin, tai muuhun päämäärään ja kuinka tiheästi. Sanotaanko näin, että jollei sähköautolla voisi ajaa päivässä 174-235km:n keskiarvoa, niin olisihan se autosi huono valinta. Tuollaisten päivätaipalaiden jälkeen sitten verrataan sähköautoilijan ja polttiskuskin eroa myös.
Tartutaan ydinasiaan, eli siihen, että minäkin olen lukuisia kertoja nähnyt sähköauton ajavan motarilla arviolta 80km/h, niin se tarkoittaa kyllä Suomea. Ja lisätäkynä olen maininnut vielä sen, että ko. sähkisten merkit ovat sellaisia, että polttisautoina ne vilisivät ohi rajoitusnopeutta ajaessasi aika usein.
Tuleeko sähköautoilijasta vielä enemmän ohitustilanteita aiheuttava ja liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta vaarantava kuski ja miksi? (vertailuna toisessa säikeessä "105km/h-motarilla -kuski tietenkin edelleen).
Muuttuuko ihan niinku joku asenne, halutaanko parantaa jonkun merkkikuskin yleimainetta tms. vai voisko olla jotakin muuta syytä siihen ja mitä, sekä miksi? Ei sen pitäisi olla mikään paha paikka kertoa, eihän?
No mitä tuo sitten todistaa? Olen minäkin nähnyt moottoritiellä useita henkilöautoja jotka ajavat 80km/h/rekan perässä ja eri merkkejä. Selkästi enemmän on pollttomoottoriautoja jotka näin ajavat, koska niitä on enemmän. Toki voit hakea omille hypoteeseillesi todisteita ja aina kun näet sellaisen saat vahvistusta hypoteesillesi, mutta ei sel sitä sen oikeammaksi tee.
Sinäkin jaksat jankata tätä, että 105km/h motarilla aihettaa ohituksia. Mitä väliä sillä on jos motarilla joku ajaa hitaammiin, niin juuri.... ei mitään.
Miten niin on pahapaikka, jos kerran tälläisiä kirjoituksia toimittaja voi naamakirjasta löytää. Mikä on merkkikuski? - ei ole tuttu mulle. Arvaus: kuski, jolla on unohtunut vilkku päälle....
Millä menetelmin vahvistusharhan vaikutus on eliminoitu keskustelussa sähköautojen oletetusta hitaudesta?
--740 GLE
Erittäin hyvä kysymys. Tätä samaa on ollut niin kauan kuin muistan.
Aikoinaan tubojen tullessa autoihin (Saab ja Volvo).Turbo luki takaluukussa isolla, ja hokemana oli 'auton turbo ja kuski on urpo (eikä tarkoitta etunimeä)'. No nyt valtaosassa polttomoottoreita on turbo, onkohan kaikki kuskit urpoja ?
Jo vuosia on nostettu esiin automerkkejä yksi kerrallaan, ja merkin perusteella kerrotaan steroatypiana millainen on kuski. Kestosuosikkeina tässä paskanheitto kisassa ovat Bemari ja Audi. Nämä ovat helppoja siinä mielessä että niiden muotoilu on selkeästi tunnistettavissa, joten vahvistusharhassa on todella vahvistusta, auto muistetaan. Toisaalta tötöilijä joka ajaa harmaalla auto voi olla hyvinkin volkkari, skoda, tojota, nissan, mazda, kia tai joku muu. Vahvistus harhaa ei tule, kun noista rasioista ei saa selvää edes valmistajasta.
Ja koska ei saa selvää, niin sitten keksittiin katumaasturit. Voi sitä juhlimista, kun malli valittiin vuoden turhakkeeksi. Ja silti ne vaan valtaavat markkinaa koko ajan, jopa niin että alkuun oli vaikea osataa sähköautoakaan, jos ei halunnut ajaa korkealla katumaasturilla. Katumaastureillahan ajetaa röykeästi ja ylinopeuta tieysti....ja eivät ne isoina edes mahdu parkkiruutuihin, häpeällistä kerrassaan!
No nyt on sitten saaatu uusi ryhmä, sähköauto Tesla pullamaisenmuodon tunnistaa helposti ja monella valmistajalla sähköautot erottuvat myös selvästi massasta (eivät kyllä välttämättä toisistaan). Ne ovat kalliita, aiheuttavat kateutta, joten yleistyksille ja vahvistusharhalle on hyvät puitteet. Milloin ko autot hajotavat tiet painollaan, milloin ne hyytyvät tien poskeen pakaksen vuoksi, joistakin akut hajoavat heti kun auto on ajettu liikkeestä, joidenkin kiihtyvyys aihettaa onnettomuuksia pelkällä datasheetillä, jokut palavat soihtuina ja nyt siten tämän kesän uutuutena alhainen ajonopeus (moottoriteillä).
Tuo on kyllä sen luokan paskapuhetta, ettei sitä ota tosissaan edes kivihiiliapinat.
900km on tämän hetken pisin päivämatka sähköautolla. Aikaa meni 9,5 tuntia sisältäen pysähdykset (lataukset). Aika saamaan on päästävissä mitä polttomoottoriautollakin. Yhden vuorokauden ajomatkaennätys itsellä on 1650km (20h). Tuossa alkaa olla jo samoille silmille aika rajoilla näillä aamuilla..
Tartutaan ydinasiaan, eli siihen, että minäkin olen lukuisia kertoja nähnyt sähköauton ajavan motarilla arviolta 80km/h, niin se tarkoittaa kyllä Suomea. Ja lisätäkynä olen maininnut vielä sen, että ko. sähkisten merkit ovat sellaisia, että polttisautoina ne vilisivät ohi rajoitusnopeutta ajaessasi aika usein
@Lukija33539 kirjoitti:
No juuri sen, mitä lehtijutussa on kyse.
Ei minun tarvitse muuta kuin vahvistaa, että lehtijutun ydinsisällön voin todentaa omakohtaisesti liikenteestä. Se missä suhteessa sähkäreitä on "hidastelemassa" verrattuna polttiksiin, en pysty sanomaan. Tottakai molempia löytyy, mutta ymmärrät varmaan, että sähköautot joteniin vain osuvat silmään, koska ovat uutta liikennevirrassa vielä.
Ei se nyt mikään maailmanihme voi olla myöntää, että monet sähkärikuskit ajavat muuta liikennevirtaa hitaammin yksilöinä, koska niin säästävät akkuja ja samalla rangea, koska ajotietokone kertoo hyvin tarkasti sen, paljonko kilsoja vaikkapa kotiin on jäljellä.
Mutta se häiritsee tracktestiä ja HybridRulesia, ei minua. He ovat piikitelleet siitä pitkään Tilanteita liikenteessä -otsikon alla. Olet tasan tietoinen asiasta.
Minun "jankkaamiseni" liittyy siihen, etteivät halua sitten ilmiselviä tapauksia kuten sähkärit ottaa samalla tavalla luupin alle. Sehän osuisi potentiaalisti myös sinuun!
Minun osalta ei tarvitse mennä Faceen kyselemään, onko tuttu havainto
740GLE kysyi, millä menetelmin vahvistusharhan vaikutus on eliminoitu keskustelussa sähköautojen oletetusta hitaudesta
Vaikka näin: motari on tyypillinen tilanne, jossa näitä "hitaita" sähköautoja näkee. Kun minä ajan motarilla vaikkapa 120km/h - koska liikennetilanne sen sallii - niin ei se mikään harha ole, että tunnistan sähköauton merkistä ja mallista, kun sellaisen ohittelee minun lisäksi liuta muita autoja siksi, että se ajaa selvästi hitaammin eikä ole ruuhkaa tms. sitä aiheuttamassa.
Ja kun se nousee esille mediassa (ja somessa), niin en minä sitä tietenkään keksinyt aiheeksi, höhhhh.
Ja kuten olen toistanut, niin ei se ole tulevaisuudessa mikään sen kummempi juttu sitä mukaa kun sähköautot yleistyy: rangen hiipumisen takia sähköautoilijat vain päätyvät ajamaan hitaammin siitä yksinkertaisesta syystä, että auto jopa rajoittaa nopeuttaa, jotta laskennalliseen latauspisteeseen varmasti pääsee varmemmin.
Mutta kun se yleistyy, niin silloin on aika naurettavaa ihmetellä miksi joku ajaa "105km/h" motarilla
Ehehehehehhe.... Tarkennetaan siis, että jonkun merkin autokuskien mainetta Junou, "ne bemari/audi/volvo/muu merkki kuskit jotka aina [eri vaihtoehtoja]. Ei ole uusi juttu sekään sinulle.
@Lukija33539 kirjoitti:
Voithan sinä ajaa vaikka 20 tuntia ja päästä xxxx km! Kuten kerroit, sen tulee sisältää lataukset.
Se ei vieläkään kerro sitä, miksi monet sähkärikuskit ajavat ilmiselvästi hitaammin motarilla. Ja kyllä ne tunnistaa sähköautoiksi merkistä ja mallista, vaikkapa Teslaksi.
Mikä siinä on sinulle niin vaikea myöntää, että joskus niin joutuu ajamaan sähkärillä, että range riittäisi. Koska ei ole ladannut tarpeeksi ennen lähtöä, tai ei ole ollut tarpeeksi latauspisteitä tai vapaita ainakaan, tai taukoja olisi tullut liikaa.
@HybridRules kirjoitti:
Juu, on halpaa. Mutta kun sinun tulisi kirjoittaa rangesta ja sen pidentämisestä. Syynä hitaaseen (jopa sen 105km/h alle!) ajamiseen voi olla se, että auto itse, tai kuksi rajoittaa nopeutta sen pidentämiseksi lähimmälle latauspisteelle pääsemiseksi.
Aika simppeli juttu ja taatusti tuttua sähköautoilijoille. Mutta et sinä heitä moiti - kuten tapaus 105km/h - ohitustarpeen aiheuttamisesta!
Juu, tämä energiansäästö (akun sisältö tai polttoaine) lienee enimmäkseen syy ajaa normaalia hiljempaa. Kollega säästää vuosittain ison kasan euroja ajamalla Sharanilla max 110 km/h motarilla. Mutkaisella tiellä saattaa kognitiiviset kyvyt hidastaa ikääntyneimpiä kuskeja.
@Lukija159246 kirjoitti:
Olet nyt vähän harhateillä itse asiasta, joten rautalankaa:
Parhaiten hidastelevat sähköautot huomaa motarilla. Siellä on 120km/h rajoitus, jossa 110km/h ei nyt juurikaan erotu, kuten tapaukset Teslat (sun muut sähkärit) jotka ajavat reilusti siitä alle, eli ajavat n. 80km/h, alle satasta kuitenkin.
Syitä on energian säästö ja rangen pidentäminen. Sen nopeuden aiheuttaa joko auto, tai kuski, eikä siinä mitään. Vaan jos olet aiempia keskusteluja seurannut Tilanteita liikenteessä-otsikon alla, niin "105km/h" motarilla aiheutti palauteryöpyn kuskille liikenteen varaantamisesta ja sujuvuuden heikentämisestä yms.
Kun mainitsin, että siitäkin alle ajavia löytyy esim. sähköautojen muodossa, niin vaikenivat....
Sähköautoissa on sattuneesta syystä yleensä aika hyvä "rangen" näyttötarkkuus. Minusta on tasan tarkkaan selvä asia, että jos on tulossa kaukaa vaikka esim. kotiin tai mökille ja mittarin "range" on vähän pienempi kuin loppumatka, niin joka ainut järkevästi ajatteleva kuski hidastaa nopeuttaan sen verran että perille pääsee varmasti eikä tarvitse tehdä enää ylimääräistä latauspysähdystä jollekin huoltoasemalle. Siinä säästää omaa aikaa, rahaa ja vaivaa samalla kertaa. Polttomoottoriautolla on taas tasan turha yrittää ensinnäkään ajaa tyhjällä tankilla kotiin koska sieltä ei saa polttoainetta kuitenkaan eikä niillä ole useinkaan tarpeen ajaa tankkia niin tyhjäksi että huoltikselle päästäkseen pitäisi hidastaa vauhtia. Minä näen ajoittaisen hidastelun sähköautolla aivan järkevänä toimintana. No, kyllä se joskus perässäajajaa harmittaa jos ei ole ohituspaikkoja.
@Lukija31722 kirjoitti:
No niin, siinähän se tuli vahvistusta oikeastaan hyvin selvään tilanteeseen.
Sitäkin, mutta (ja toistettuna taas) vaikka motarilla pääsee useimmiten oikein hyvin ohi, niin "105km/h" (polttiksella vielä) kuulemma aiheuttaa ylimääräistä ohittamista, haittaa liikenteen sujuvuutta, ei noudata liikennesääntöjen henkeä yms. Ja siitä on käyty piiiitkää vääntöä otsikon TIlanteita liikenteessä -otsikon alla, parin nimimerkin toimesta, joista toinen aloitti väännön. Jos et usko, mene sivulle 19 keskustelussa ja aloita kohdasta 31.07.2024 17:20
Ja vaikka siellä (myös) olen tiedustellut miksei, niin samanlaista urputtamista ei ole näkynyt noiden sähkäreiden ajamisesta ja usein vielä sitäkin hitaammin. Ties mistä syistä, vai pelätäänkö kaverin nilkkoihin potkimista.
Minullakin pisin tyhmä veto bensalla ollut Tampere-Ylläs joka vuosi kun vielä joku muukin kävi kasari-ysärillä laskettemassa ooneilit päässä. ~800 kilsaa a=4L/100km keskinopeus ennen tutkatolppia (riittävä) kun meni 8 tuntiin aamuyöllä. mutta ei kai kukaan nykyään enää harrasta mitään kasari-ysäriä oikeesti??