Kysymykseni sähköautoilusta on aito, mutta kysyn viihteen vuoksi kuitenkin tuosta paikasta.
A. Joinko neljä kuppia kahvia ja söin kolme leivonnaista.
B. Kävin ohimennen ja söin maittavan lounaan, johon kuului kahvi ja leivonnainen.
C. Ostin kaikki leivonnaiset ja paikka suljettiin.
@Vital kirjoitti:
”Ns. asiointilatureilla eli 11kW ja 22kW lataustolpilla pitää yleensä olla oma piuha mukana ns. type 2 kaapeli. Olen nähnyt joskus lataustolpassa kiinteän kaapelin, mutta se on todella harvinainen tapaus.”
Juuri tuota pelkään, eikä autossa ole muita kaapeleita kuin verkkovirta.
Type 2 näyttää tarvitsevan erilaisen johdon.
Vanhempi kotinäyttömme ei enää ole luotettava, mutta sen mukaan i3 ottaa vain noin 8 ampeeria 16:sta, asetuksien pyynnön ollessa maksimi.
Kiitos sinulle vastauksesta.
Onko sinulla i3:ssa CCS liitäntä kun näyttää olevan joissain malleissa olleen lisävarusteinen.
Yritän etsiä autooni sopivaa liitintä, joka myös sopii tarjolla oleviin sähköautojen liittimiin, (etten häpäisisi itseäni latauspaikalla). Näköjään tuo i3 sallii virheet, jos johtojen pistokkeet vain ovat sopivia.
Motonet näytti myyvän autooni sopivia 165€ (niitä on ilmeisesti vain kaksi yleistä versiota autoon?) 165€.
En koskaan ole edes nähnyt sähköautojen latausasemia, tietoni ovat tässä hyvin vajaat.
Ja sitten vielä, miten ne maksetaan.
Lähin, mitä voisin tarvita, on Veraisten leipomo Mynämäellä ja se näköjään maksetaan luottokortin tunnuksilla. Onnistunee kai, tai sitten otan virran sisältä seinästä ja syön ajan kuluksi kaikki leivonnaiset seitsemän kahvikuppini seuraksi.
En löytänyt tuota Motonetin 165 euron kaapelia haulla, mutta tarkista ostaessa sen olevan 3 vaiheinen ei 1 - vaiheinen. Toinen mitä kannattaa miettiä kuinka pitkän kaapelin tarvitsee, jotta riittää koti tai muissa latauspaikoissa. Alla Motonetin kaapeleita. Kiinnitä vielä huomio pituuteen ja 3 vaiheiseen kaapeliin. Ajattele tulevaisuuttakin. Alla Motonetin luettelo, jossa sekä 1 - vaihe ja 3 - vaihekaapeleita ovat saman näköisiä, joten kannattaa lukea huolella kaapelin tiedot ja Motonetin myyjät kyllä auttavat. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501917/Defa-eConnect-EV-latauskaapeli-Mode-3-Type-2-T2-T2
45-01876 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 7,5m 349,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01875 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 5m 319,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01874 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 7,5m 269,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01873 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 5m 219,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01872 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 7,5m 249,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01871 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m 239,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01870 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20A 7,5m 219,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01869 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20 A 5 m 189,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kp
Tuomaksen tuvan Leipomo Verainen näyttää olevan Virran latauspiste Type 2 3 -vaiheinen 22 kW
Virran lataajaksi kannattaa rekisteröityä etukäteen ja tuolta Virran nettisivuilta löytyy aika selkeät ohjeet vaihe vaiheelta.
Sähköauton lataus Virran asiakkaana sujuu helposti. Kytke kaapeli, tunnistaudu latauspisteelle ja anna auton latailla.
Rekisteröityneenä asiakkaana voit aloittaa lataustapahtuman ja maksaa latauksesta tunnistautumalla latauspisteelle mobiilisovelluksellamme tai RFID-tunnisteella. Käytännössä tarvitset auton lataamiseen vain mobiilisovelluksen tai latauskortin – maksu hoituu automaattisesti asiakastililtäsi latauksen päätyttyä.
Virta kuuluu sähköauton latauksen roaming-verkostoon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että latauspisteverkostomme lisäksi voit ladata asiakastunnuksillamme tuhansilla latauspisteillä ympäri Eurooppaa.
Linkki Virran sivuille:
Vaihtoehdot maksamiseen:
Virran mobiilisovellus
Virran mobiilisovelluksella voit etsiä ja tarkastella latausasemia, aloittaa ja lopettaa latauksen ja maksaa latauksesta. Voit myös tarkastella lataushistoriaa ja kuittejasi.
Yksityisiä latausasemia, esimerkiksi työpaikan tai taloyhtiön latauspisteitä, käytetään samalla sovelluksella. Tarvitset vain omistajalta oikeuden käyttää latauspistettä.
tai
RFID -latauskortti ja -avaimenperä
Mobiilisovelluksen lisäksi Virran latausasemat toimivat RFID-tunnisteilla. Vilauta vain RFID-tunnistinta latauslaitteessa olevalle lukijalle ja asema tunnistaa asiakastilisi. Laskutus tapahtuu lataustapahtuman päätyttyä. Saatavilla on RFID-avaimenperä sekä -latauskortti: voit tilata ne rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin asiakasportaalista.
@Vital kirjoitti:
Kysymykseni sähköautoilusta on aito, mutta kysyn viihteen vuoksi kuitenkin tuosta paikasta.
A. Joinko neljä kuppia kahvia ja söin kolme leivonnaista.
B. Kävin ohimennen ja söin maittavan lounaan, johon kuului kahvi ja leivonnainen.
C. Ostin kaikki leivonnaiset ja paikka suljettiin.
Tuo on enemmän TM ammattitaitoon kuuluvaa heillähän on vaikeuksia aina latauksen kanssa milloin puuttuu RFID, kortti maksukiellossa, ajellaan laturin ohi ja tilataan hinausauto ja käteistäkään ei matkassa ole ja yöllä herätetään kaverit lähettämään rahaa wieninleikkeeseen tai etänä työkaveri makselee latauksia, joten heiltä löytyy vastaus varmimmin kuinka monta kahvia ja leivosta kuluu kun ei saa autoa ladattua.
@Vital kirjoitti:
Kysymykseni sähköautoilusta on aito, mutta kysyn viihteen vuoksi kuitenkin tuosta paikasta.
A. Joinko neljä kuppia kahvia ja söin kolme leivonnaista.
B. Kävin ohimennen ja söin maittavan lounaan, johon kuului kahvi ja leivonnainen.
C. Ostin kaikki leivonnaiset ja paikka suljettiin.
Tuo on enemmän TM ammattitaitoon kuuluvaa heillähän on vaikeuksia aina latauksen kanssa milloin puuttuu RFID, kortti maksukiellossa, ajellaan laturin ohi ja tilataan hinausauto ja käteistäkään ei matkassa ole ja yöllä herätetään kaverit lähettämään rahaa wieninleikkeeseen tai etänä työkaveri makselee latauksia, joten heiltä löytyy vastaus varmimmin kuinka monta kahvia ja leivosta kuluu kun ei saa autoa ladattua.
Nyt otaksun ettei oma johtoni ainakaan sovi, pitänee ensin nähdä mikä siellä on ennen uuden kaapelin hankintaa, josta kiitos.
Totean nyt omakohtaisesti vain, kuinka erilaisen haastavaa onkaan aloittaa sähköautoilu ja kuinka tuntematonta ainakin aluksi on yleisten latauspisteiden käyttö. Kuten mikä ihmeen RFID kortti, jonka kyllä googletin.
10 vuotta vanhempi veljeni ostanee lähikuukausina myös sähköauton, hänelle se on vielä vaikeampaa.
Olisi toivottavaa, että myös vanhemmat ostokykyiset henkilöt siirtyisivät sähköautoiluun ja mikä onkaan helpompaa kuin laittaa töpseli kiinni autoon. Sovellukset ovat kuitenkin hankalia henkilöille, jotka eivät osaa edes vastata sähköpostiin. Maalaisjärki ei auta, vaan tarvitaan kaupunkilaisjärkeä.
Loppu päätelmänä. Kun vaikkapa veljeni vaihtaa uuteen sähköautoon, ”pyydä varmuudeksi myyjä neuvomaan kaikki tarvittavat lataustavat ja tehkää se kongreettisesti kentällä”.
Seuraavaksi tulevat ne, joilla kännyköiden käyttökin on hyvin rajallinen tuesta huolimatta. Vaikeaksi menee.
@Vital kirjoitti:
Olisi toivottavaa, että myös vanhemmat ostokykyiset henkilöt siirtyisivät sähköautoiluun ja mikä onkaan helpompaa kuin laittaa töpseli kiinni autoon. Sovellukset ovat kuitenkin hankalia henkilöille, jotka eivät osaa edes vastata sähköpostiin. Maalaisjärki ei auta, vaan tarvitaan kaupunkilaisjärkeä.
Loppu päätelmänä. Kun vaikkapa veljeni vaihtaa uuteen sähköautoon, ”pyydä varmuudeksi myyjä neuvomaan kaikki tarvittavat lataustavat ja tehkää se kongreettisesti kentällä”.
Seuraavaksi tulevat ne, joilla kännyköiden käyttökin on hyvin rajallinen tuesta huolimatta. Vaikeaksi menee.
Kun aloittaa sähköautoilun eikä puhelinsovellusten tai tietokoneen käyttö ole tuttua, kannattaa etsiä joku auttamaan, jotta saa liityttyä tietokoneen avulla latausasemia tarjoavien yhtiöiden palvelun käyttäjäksi. Kun on esim. Virta Oy:n palvelun käyttäjä ja oma luottokortti on kirjattu Virralle maksukortiksi, voi tilata sen RFID-tagin eli joko luottokortin kokoisen kortin tai avaimenperäksi sopivan pienen (n.15mmx40mmx3mm) muoviläpyskän. Sen jälkeen lataaminen on paljon yksinkertaisempi tapahtuma kuin polttonesteen tankkaaminen. Lataustolpissa on RFID-lukija. Kytket ensin latauskaapelin tolppaan, sitten autoon ja viet RFID-kortin lataustolpassa olevan lukijatason päälle ja lataus alkaa.
Virran käyttäjänä siirrät etukäteen Virran tilille rahaa 30,- kerrallaan tai, jos et ole itse siirtänyt sinne rahaa, niin Virta veloittaa automaattisesti luottokortiltasi saldoa lataustilillesi 30,- kerrallaan. Ja kun latailet ja saldo pienenee, niin joko itse siirrät uuden 30,- tilille tai Virta siirtää automaattisesti, jos saldo uhkaa loppua kesken lataamisen.
Fortumin laturit taas veloittavat luottokorttia jokaisesta latauksesta erikseen.
Tampereen seudulla ja sieltä länteen näytti olevan PlugIt -firman latureita. Niissä on sama systeemi. Minä olen käyttänyt PlugItia Tampereen Sokoksen parkissa puhelinsovelluksen kautta.
Kun etukäteen hankit useamman latausta tarjoavan firman RFID-kortin, sinun ei tarvitse käyttää puhelinsovellusta. Vain piuha kiinni ja vilautat korttia tolpan lukulaitteelle ja jätät auton lataamaan.
Lataus lopetetaan irrottamalla latauspistoke autosta, joka joissakin autoissa tapahtuu keskinäytön kuvakkeelta ja joissakin latausliitännän vieressä olevaa nappia painamalla. Kaapeli on latauksen aikana lukittuna autoon ja monesti myös tolppaan, joten latausta ei voi lopettaa vain nykäisemällä kaapeli irti.
Vaikka väärän kaapelin saisikin kiinni autoon, latausvirta ei kytkeydy ellei kaapeli ole oikeanlainen. Jos ajat Teslan latausasemalle, pystyt kiinnittämään latauslaitteessa olevan Type 2 pistokkeen autosi Type 2 liitäntään, mutta lataaminen ei käynnisty, koska latauslaitteen ja auton välinen tiedonvaihto havaitsee virheen. Teslojen tolpissa on myös CCS-liitinkaapeli, mutta Teslan tolpalla ei vielä voi ladata kuin Tesloja. Tesla on ilmoittanut alkavansa sallia muidenkin lataamisen, mutta vielä se ei Suomessa ole mahdollista.
Jotkut 11kW ja 22kW latureista ovat ilmaisia käyttää. Esim. Hiki-Vantaan lentoaseman parkissa.
Jos autossasi on Type 2 liitäntä, niin sinun pitää hankkia Type 2 kaapeli (sekä uros- että naaraspistoke ovat Type 2). Kotilatauslaitteessa toisessa päässä on tavallinen kotipistoke (suko) tai punainen vahvavirtapistoke.
Nopeita (50kW ylösoäin) latureita varten autossasi pitää olla CCS-liitin eli sen kotilatauslaitteen type 2 liittimen alla toinen kaksinapaisen liittimen osio. Pikalatauskaapelin päässä on Type 2 ja DC-liittimen yhdistelmäliitin.
Kun aloittaa sähköautoilun eikä puhelinsovellusten tai tietokoneen käyttö ole tuttua, kannattaa etsiä joku auttamaan, jotta saa liityttyä tietokoneen avulla latausasemia tarjoavien yhtiöiden palvelun käyttäjäksi.
Kun aloittaa sähköautoilun eikä puhelinsovellusten tai tietokoneen käyttö ole tuttua, kannattaa etsiä joku auttamaan, jotta saa liityttyä tietokoneen avulla latausasemia tarjoavien yhtiöiden palvelun käyttäjäksi.
Ei vaan opastaa lukemaan TM-keskustelupalstaa....
Ihan hyvä neuvo, mutta niinkuin mainitsin, eivät osaa eivätkä edes jopa ymmärrä vastausta. Enkä puhu vammaisista, vaan yhä enemmän liikenteessä esiintyvistä normaaleista ikääntyvistä ihmisistä.
Tässä halpa ja helppo laite, kerro meillekin miten helposti käytät sitä?
Ihan hyvä neuvo [opastaa lukemaan TM-keskustelupalstaa] mutta niinkuin mainitsin, eivät osaa eivätkä edes jopa ymmärrä vastausta. Enkä puhu vammaisista, vaan yhä enemmän liikenteessä esiintyvistä normaaleista ikääntyvistä ihmisistä.
Kommenttini oli suurimmaksi osaksi tarkoitettu sarkasmiksi, Vital. Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Palstan Autotekniikka-osiossa kommentoin toisaalla jo:
...kaikki (suomalaiset ainakin) vaan äkkiä vaihtamaan sähköautoihin, niin päästöt tippuu ja maailma pelastuu alta aikayksikön. Tässä otsikossa "sähköautot" uskotaan, että myyjällä on vastuu erityisesti plugarien ja täyssähköautojen kohdalla selittää asiakkaalle tarkasti sähköajon rangen reunaehdoista. Jatkuuko se vastuu sillä, että pitää perehdyttää ampeereihin, sähköpääkeskuksen kokoon, piuhojen paksuuksiin, taloyhtiöasioihin yms. jotta saa sen autonsa kotona ylipäätään ladattuakin. Luultavasti kaikesta muutoksesta tulee vähintään kertaluontoisia remppamaksuja ja näköjään kohonneita kk-maksujakin. Jonkinlaisia piilokuluja siis. Kaikkea ei tule sähköautokauppaan toiveikkaasti menevä sittenkään ajatelleeksi, ihan selvästi. Mutta putoaa hankinnan jälkeen em. kertomusten mukaiseen suonsilmäkkeeseen, vai? Joka taloudessa ei aina asu sitä ikiomaa sähköinsinööriä miettimässä asioita.
Tuosta voisi jatkaa myös sinua vähän myötäillen, että homma jää isolta osalta vanhimpaa sukupolvea kyllä täälläkin hankkimatta. Tuo HybridRulesin mukamas "opastus" menee kirkkaasti yli hilseen appivanhemmiltani, jotka minulle enää edustavat autoilevaa vanhuspolvea. Isääni ei enää ole, eikä äiti ole koskaan ajanut. Appivanhemmat ovat kuitenkin varsin lukeneita, mutta PC ja älypuhelin ovat vain "pakollisia" etenkin anopille.
Mikään noista valinnoista eivät ole minulle vieraita, bänditouhuja varhaisteinistä asti harrastaneena ja jo 80-luvun lopulla kotisyntikkaa ohjelmoineena. Tietotekniikka on myös työnkuvaani. En käytä minuutin jälkeen, mutta tiedän kyllä miten lähtisin perehtymään tuon ominaisuuksiin. Mutta palatakseni appivanhempiin tai vanhempiini taas, eivät olisi millään vuosikymmenellä ymmärtäneet mistä tuossa on edes kyse ja mihin se liittyy.
Ja miten tuollaiset asiat voidaan selvittämään jossakin Mumbaissa, jossa sähköpiuhat kiertää katujen päällä kuin hämähäkin seitit. Kouluttautumistaso koko maassa on aika alhainen ylipäätään. Pitääkö vain myöntää, että sähköautot on piiiitkään vielä vain ns. kehittyneiden maiden asioita.
Ihan hyvä neuvo [opastaa lukemaan TM-keskustelupalstaa] mutta niinkuin mainitsin, eivät osaa eivätkä edes jopa ymmärrä vastausta. Enkä puhu vammaisista, vaan yhä enemmän liikenteessä esiintyvistä normaaleista ikääntyvistä ihmisistä.
Kommenttini oli suurimmaksi osaksi tarkoitettu sarkasmiksi, Vital. Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Palstan Autotekniikka-osiossa kommentoin toisaalla jo:
...kaikki (suomalaiset ainakin) vaan äkkiä vaihtamaan sähköautoihin, niin päästöt tippuu ja maailma pelastuu alta aikayksikön. Tässä otsikossa "sähköautot" uskotaan, että myyjällä on vastuu erityisesti plugarien ja täyssähköautojen kohdalla selittää asiakkaalle tarkasti sähköajon rangen reunaehdoista. Jatkuuko se vastuu sillä, että pitää perehdyttää ampeereihin, sähköpääkeskuksen kokoon, piuhojen paksuuksiin, taloyhtiöasioihin yms. jotta saa sen autonsa kotona ylipäätään ladattuakin. Luultavasti kaikesta muutoksesta tulee vähintään kertaluontoisia remppamaksuja ja näköjään kohonneita kk-maksujakin. Jonkinlaisia piilokuluja siis. Kaikkea ei tule sähköautokauppaan toiveikkaasti menevä sittenkään ajatelleeksi, ihan selvästi. Mutta putoaa hankinnan jälkeen em. kertomusten mukaiseen suonsilmäkkeeseen, vai? Joka taloudessa ei aina asu sitä ikiomaa sähköinsinööriä miettimässä asioita.
Tuosta voisi jatkaa myös sinua vähän myötäillen, että homma jää isolta osalta vanhimpaa sukupolvea kyllä täälläkin hankkimatta. Tuo HybridRulesin mukamas "opastus" menee kirkkaasti yli hilseen appivanhemmiltani, jotka minulle enää edustavat autoilevaa vanhuspolvea. Isääni ei enää ole, eikä äiti ole koskaan ajanut. Appivanhemmat ovat kuitenkin varsin lukeneita, mutta PC ja älypuhelin ovat vain "pakollisia" etenkin anopille.
Mikään noista valinnoista eivät ole minulle vieraita, bänditouhuja varhaisteinistä asti harrastaneena ja jo 80-luvun lopulla kotisyntikkaa ohjelmoineena. Tietotekniikka on myös työnkuvaani. En käytä minuutin jälkeen, mutta tiedän kyllä miten lähtisin perehtymään tuon ominaisuuksiin. Mutta palatakseni appivanhempiin tai vanhempiini taas, eivät olisi millään vuosikymmenellä ymmärtäneet mistä tuossa on edes kyse ja mihin se liittyy.
Ja miten tuollaiset asiat voidaan selvittämään jossakin Mumbaissa, jossa sähköpiuhat kiertää katujen päällä kuin hämähäkin seitit. Kouluttautumistaso koko maassa on aika alhainen ylipäätään. Pitääkö vain myöntää, että sähköautot on piiiitkään vielä vain ns. kehittyneiden maiden asioita.
Tohon on maailman helpoin vastaus.
Käyttöliittymät tulevat sähköautojen yleistyessä helpottumaan niin paljon, että mikäli pankkitilin omaa vaikka prepaid sellaisen niin ei tarvitse kuin autoa ostaessa myyjän avustuksella kerran kytkeä RFID tai vastaava laite tiliin ja homma pelittää.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä automyyjän palveluista heidän tulee hoitaa lataus asiat kuntoon kotilatausta myöten. Muuten asioi aivan väärän myyjän kanssa.
@Vital kirjoitti:
Olisi toivottavaa, että myös vanhemmat ostokykyiset henkilöt siirtyisivät sähköautoiluun ja mikä onkaan helpompaa kuin laittaa töpseli kiinni autoon. Sovellukset ovat kuitenkin hankalia henkilöille, jotka eivät osaa edes vastata sähköpostiin. Maalaisjärki ei auta, vaan tarvitaan kaupunkilaisjärkeä.
Loppu päätelmänä. Kun vaikkapa veljeni vaihtaa uuteen sähköautoon, ”pyydä varmuudeksi myyjä neuvomaan kaikki tarvittavat lataustavat ja tehkää se kongreettisesti kentällä”.
Seuraavaksi tulevat ne, joilla kännyköiden käyttökin on hyvin rajallinen tuesta huolimatta. Vaikeaksi menee.
Turvallisuus puolesta kaksi asiaa.
Sähkökaapeleita ja muitakaan sähkölaitteita ei kannata ostaa halvinta ne ovat aina riski tulipaloihin.
Kun ensimmäisen kerran kirjautuu Virran tai muiden maksupalveluihin kannattaa ehdottomasti itse kirjoittaa osoitepalkkiin kyseisen palvelun osoite ja lisätä se sitten kirjanmerkkeihin mitä ainoastaan ja vain jatkossa käyttää.
Tällä saa suurimmaksi osaksi estettyä valesivustojen hakkereiden tunnuksien kaappaamisen mikä voi tapahtua hakukoneen antamien tulosten aidoilta näyttävien valesivustojen kautta.
Tohon on maailman helpoin vastaus: Käyttöliittymät tulevat sähköautojen yleistyessä helpottumaan niin paljon, että mikäli pankkitilin omaa vaikka prepaid sellaisen niin ei tarvitse kuin autoa ostaessa myyjän avustuksella kerran kytkeä RFID tai vastaava laite tiliin ja homma pelittää.
Varmaan niin, jos miettii laput silmillään. Silloin ei muista, että onhan täällä toisaalta ihmetelty, miksi ihmeessä on jouduttu nykytilanteeseen ylipäätään. Kaikki on päästetty keksimään oma-kiva-ratkaisu. Siksi lupaus epämääräisen tulevaisuuden oletuksesta ei ole vastaus vuoden 2021 tilanteeseen siis ja helppous hävisi.
Nyt joulukuun lähestyessä kuluvaa vuotta appivanhemmilleni on turha mennä selittämään ampeereita, kilowatteja ja RFID:istä mitään saati pohtimaan useista eri vaihtoehtoisista lataus- ja maksutavoistakaan.
Ainakaan tuollaisia "neuvoja" mistä täällä on viisasteltu. Edelleen taitaisi jäädää sähköauto hankkimatta ja mökkireissut sillä tehtyä, koska menisi yli hilseen rajusti. Eikä ole mitenkään vaikea etsiä vastaavia ikäihmisiä. Poikkeukset vahvistavat säännöt ja hyvä heille, mutta Vitalin viestiä ei voi sivuuttaa: kaikilla ei ole valmiuksia.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä automyyjän palveluista heidän tulee hoitaa latausasiat kuntoon kotilatausta myöten. Muuten asioi aivan väärän myyjän kanssa.
Enää pitäisi appivanhempien tietää mistä sen oikean löytää. Oikeastihan asia menee niin, ettei ole mitään standardimyyjää, joka kaikissa pakoissa toimii samalla tavalla, kyllä sinä sen tiedät. Etkä sinä tiedä jatkossa, löytäisikö appivanhemmat juuri sen oikean sähköauton ja sille myyjän marmoritiskin takaa, vai mies-ja-verkkoaitaus-paikasta. Peilaapas asiaa noiden kesken vaikka ihan oman ensimielikuvasi perusteeella.
Tohon on maailman helpoin vastaus: Käyttöliittymät tulevat sähköautojen yleistyessä helpottumaan niin paljon, että mikäli pankkitilin omaa vaikka prepaid sellaisen niin ei tarvitse kuin autoa ostaessa myyjän avustuksella kerran kytkeä RFID tai vastaava laite tiliin ja homma pelittää.
Varmaan niin, jos miettii laput silmillään. Silloin ei muista, että onhan täällä toisaalta ihmetelty, miksi ihmeessä on jouduttu nykytilanteeseen ylipäätään. Kaikki on päästetty keksimään oma-kiva-ratkaisu. Siksi lupaus epämääräisen tulevaisuuden oletuksesta ei ole vastaus vuoden 2021 tilanteeseen siis ja helppous hävisi.
Nyt joulukuun lähestyessä kuluvaa vuotta appivanhemmilleni on turha mennä selittämään ampeereita, kilowatteja ja RFID:istä mitään saati pohtimaan useista eri vaihtoehtoisista lataus- ja maksutavoistakaan.
Ainakaan tuollaisia "neuvoja" mistä täällä on viisasteltu. Edelleen taitaisi jäädää sähköauto hankkimatta ja mökkireissut sillä tehtyä, koska menisi yli hilseen rajusti. Eikä ole mitenkään vaikea etsiä vastaavia ikäihmisiä. Poikkeukset vahvistavat säännöt ja hyvä heille, mutta Vitalin viestiä ei voi sivuuttaa: kaikilla ei ole valmiuksia.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä automyyjän palveluista heidän tulee hoitaa latausasiat kuntoon kotilatausta myöten. Muuten asioi aivan väärän myyjän kanssa.
Enää pitäisi appivanhempien tietää mistä sen oikean löytää. Oikeastihan asia menee niin, ettei ole mitään standardimyyjää, joka kaikissa pakoissa toimii samalla tavalla, kyllä sinä sen tiedät. Etkä sinä tiedä jatkossa, löytäisikö appivanhemmat juuri sen oikean sähköauton ja sille myyjän marmoritiskin takaa, vai mies-ja-verkkoaitaus-paikasta. Peilaapas asiaa noiden kesken vaikka ihan oman ensimielikuvasi perusteeella.
Vaikka itse olisi vähän loivaliikkeinen, ei pidä olettaa, että kaikki muutkin ovat.
@Vital kirjoitti:
”Ns. asiointilatureilla eli 11kW ja 22kW lataustolpilla pitää yleensä olla oma piuha mukana ns. type 2 kaapeli. Olen nähnyt joskus lataustolpassa kiinteän kaapelin, mutta se on todella harvinainen tapaus.”
Juuri tuota pelkään, eikä autossa ole muita kaapeleita kuin verkkovirta.
Type 2 näyttää tarvitsevan erilaisen johdon.
Vanhempi kotinäyttömme ei enää ole luotettava, mutta sen mukaan i3 ottaa vain noin 8 ampeeria 16:sta, asetuksien pyynnön ollessa maksimi.
Kiitos sinulle vastauksesta.
Onko sinulla i3:ssa CCS liitäntä kun näyttää olevan joissain malleissa olleen lisävarusteinen.
Yritän etsiä autooni sopivaa liitintä, joka myös sopii tarjolla oleviin sähköautojen liittimiin, (etten häpäisisi itseäni latauspaikalla). Näköjään tuo i3 sallii virheet, jos johtojen pistokkeet vain ovat sopivia.
Motonet näytti myyvän autooni sopivia 165€ (niitä on ilmeisesti vain kaksi yleistä versiota autoon?) 165€.
En koskaan ole edes nähnyt sähköautojen latausasemia, tietoni ovat tässä hyvin vajaat.
Ja sitten vielä, miten ne maksetaan.
Lähin, mitä voisin tarvita, on Veraisten leipomo Mynämäellä ja se näköjään maksetaan luottokortin tunnuksilla. Onnistunee kai, tai sitten otan virran sisältä seinästä ja syön ajan kuluksi kaikki leivonnaiset seitsemän kahvikuppini seuraksi.
En löytänyt tuota Motonetin 165 euron kaapelia haulla, mutta tarkista ostaessa sen olevan 3 vaiheinen ei 1 - vaiheinen. Toinen mitä kannattaa miettiä kuinka pitkän kaapelin tarvitsee, jotta riittää koti tai muissa latauspaikoissa. Alla Motonetin kaapeleita. Kiinnitä vielä huomio pituuteen ja 3 vaiheiseen kaapeliin. Ajattele tulevaisuuttakin. Alla Motonetin luettelo, jossa sekä 1 - vaihe ja 3 - vaihekaapeleita ovat saman näköisiä, joten kannattaa lukea huolella kaapelin tiedot ja Motonetin myyjät kyllä auttavat. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501917/Defa-eConnect-EV-latauskaapeli-Mode-3-Type-2-T2-T2
45-01876 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 7,5m 349,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01875 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 5m 319,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01874 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 7,5m 269,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01873 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 5m 219,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01872 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 7,5m 249,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01871 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m 239,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01870 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20A 7,5m 219,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01869 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20 A 5 m 189,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kp
Tuomaksen tuvan Leipomo Verainen näyttää olevan Virran latauspiste Type 2 3 -vaiheinen 22 kW
Virran lataajaksi kannattaa rekisteröityä etukäteen ja tuolta Virran nettisivuilta löytyy aika selkeät ohjeet vaihe vaiheelta.
Sähköauton lataus Virran asiakkaana sujuu helposti. Kytke kaapeli, tunnistaudu latauspisteelle ja anna auton latailla.
Rekisteröityneenä asiakkaana voit aloittaa lataustapahtuman ja maksaa latauksesta tunnistautumalla latauspisteelle mobiilisovelluksellamme tai RFID-tunnisteella. Käytännössä tarvitset auton lataamiseen vain mobiilisovelluksen tai latauskortin – maksu hoituu automaattisesti asiakastililtäsi latauksen päätyttyä.
Virta kuuluu sähköauton latauksen roaming-verkostoon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että latauspisteverkostomme lisäksi voit ladata asiakastunnuksillamme tuhansilla latauspisteillä ympäri Eurooppaa.
Linkki Virran sivuille:
Vaihtoehdot maksamiseen:
Virran mobiilisovellus
Virran mobiilisovelluksella voit etsiä ja tarkastella latausasemia, aloittaa ja lopettaa latauksen ja maksaa latauksesta. Voit myös tarkastella lataushistoriaa ja kuittejasi.
Yksityisiä latausasemia, esimerkiksi työpaikan tai taloyhtiön latauspisteitä, käytetään samalla sovelluksella. Tarvitset vain omistajalta oikeuden käyttää latauspistettä.
tai
RFID -latauskortti ja -avaimenperä
Mobiilisovelluksen lisäksi Virran latausasemat toimivat RFID-tunnisteilla. Vilauta vain RFID-tunnistinta latauslaitteessa olevalle lukijalle ja asema tunnistaa asiakastilisi. Laskutus tapahtuu lataustapahtuman päätyttyä. Saatavilla on RFID-avaimenperä sekä -latauskortti: voit tilata ne rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin asiakasportaalista.
HR osaa kertoa enemmän lataustavan eduista tai vaikka molemmista kun liikkuu paljon laajalla alueella.
Virtaan liittyminen olisi nyt klikkausta vailla ja johon myös RFID-avaimenperä.
Näyttää tosin BMW:llä olevan omakin BMW Charging latausverkko, jota voisi vielä tutkia.
Latauskaapeli 45-01871 on myös haettavissa Motonetistä, tai voi varatakin sen netistä.
CCS- liitäntä taitaa olla kyseessä ja toinen alla ”kaksi piikkinen?”. Ilmeisesti kaapelit ovat standardeja, jolloin ei ilmene latauspaikoissa erilaisuuksia.
Toisaalta, Meillä on vapaa-ajan paikka/metsätila 10 kilometrin päässä tuosta Tuomaksen tuvan latauspisteestä ja siellä voisin ladata autoa tarvittaessa 1,6 kw aggregaatilla. Sinnekin on matkaa meiltä Raisiosta edestakaisin vain noin 80 km.
Päivämatkani eivät olleet kuin kymmeniä kilometrejä. Nyt on täälläkin 8 astetta pakkasta ja täyteen ladattu johdon päästä otettu auto näytti kantamaksi 105 km:n sijasta 95 km.
Todellinen kantama kylmällä on vielä arvoitus.
Kun olen ladannut Virran tolpilla, niin on ollut aina kWh-pohjainen veloitus n. 0.2ekua per kWh.
Latausoperaattoreilla on roaming-hinnoittelua myös, samaan tapaan kuin puhelinoperaattoreilla ulkomailla. Silloin lataaminen on kalliimpaa. Ionity-asemat ovat joidenkin saksalaisten autonvalmistajien ketju, jolla ei Suomessa ole ainakaan montaa omaa asemaa. Turussa Paimiossa olen nähnyt yhden, ainakin muistaakseni Teslan latureiden vieressä oli Ionityn nimellä varustettu latauslaite. Voi olla, että saat halvempaa sähköä mainitsemastasi latauslaitteesta, kun otat sen Virran nimissä.
Onko tosiaan Ionityn asema 22kW liitännällä? Varsinaiset Ionity-laturithan ovat teholatureita.
Mikä sinun bemarin sisäisen laturin teho on? Yleisin on 11kW laturi sähköautoissa. Tai jos ei ole sanottu tehoa, niin mikä on maksimi latausvirta? 11kW tarkoittaa 3x16A, joten vaikka latausasema olisi 22kW, niin auto ottaa vain 11kW.
Sähköautojen mukana tuleva kotilatauslaite on useimmiten 1-vaihesähkölle ja siinä on tavallinen kotipistoke eli suko-pistoke. Silloin auto lataa vain 1x8A virralla ja 240V (tai 230) jännitteellä eli alle 2kW teholla. Auton laturi pyrkii ottamaan enemmän virtaa, mutta kotilatauslaite rajoittaa virran max 8A (joissain laitteissa max 13A), jos siinä on tavallinen kotipistoke.
Jos sinulla on käytettävissä kotona tai mökillä voimavirtaa 3x16A eli se punainen pistoke, voit ostaa kotilatauslaitteen, jolla saat ladattua 11kW teholla. Jos sinulla on peräti 32A voimavirta käytettävissä kotoa tai mökillä, voit ladata 22kW teholla, mutta vain, jos autossasi oleva laturi on 22kW.
Plugareissa on useimmiten vain 1x16A Type 2 liitäntä ja latausteho on silloin 3,5kW. Ei auta, vaikka kaapelin kytkee 22kW latauslaitteeseen, koska auton laturi ottaa, mitä ottaa. Sivuhuomautuksena vain, tässä oli yhdellä tutulla väärä käsitys.
Ja siis 50kW teho ja siitä ylöspäin tarkoittaa tasavirtalaturia, joka lataa suoraan auton akkua. Sellainen lataus vaatii autoon CCS-latausliitännän.
Luin tuon linkin perästä hintoja. Ionity-lataushan on siellä omana positionaan 0.79,./min. Varmaan tarkoittaa HPC-latausta, jolla tarkoitetaan suurteholatausta 250kW tai 350kW, jotka siis ovat tasavirtalatureita ja tarvitaan se CCS-liitin. Hinnoissa on erikseen mainittu AC-lataus (=11kW tai 22kW) ja DC-lataus, joka varmaankin erikseen mainittuna on sitten esim 50kW tai jotain. Siis, kun Ionity-lataushan on myös DC-latausta, niin joku syy lienee siihen, että Ionity-lataus on omana positiona.
Teholatauksessahan minuttihinta ei ole paha, jos auton akku kykenee ottamaan vastaan täyden tehon.
Viimekädessä auto on aina se, joka määrää, millä teholla enimmillään ladataan. Autojen akuissa on latauksenhallintaohjelma, joka säätää vastaan otettavaa DC-latauksen tehoa, jotta akku ei vioitu.
Ja autossa on sisäinen laturi, joka on mitoitettu eri autoissa eri teholle ja se laturi määrää millä teholla AC-lataus voi enimmillään toimia (siis vaihtovirtalataus)
Aikaperusteinen lataamisen hinnoittelu suosii autoja, jotka kykenevät tehokkaaseen lataamiseen.
Teslan latausasemissa muuten tulee penalty-maksu, jos autoa ei siirrä pois laturilta, kun lataus on valmis. Eli latauspistettä ei saa käyttää pysäköintiin.
Ionity-lataus toimii ilmeisesti tässä Tuomaksen tuvan pisteessä roamingilla ja jossa Virta on selvästi edullisempi ilman varsinaista vakioasiakkaaksi rekisteröintiäkin.
Tämän i3:n sisäisen laturin teho on ohjekirjan mukaan 32kw. TM:n mukaan Peruslataus on i3 60 Ah -versiossa 7,4 kilowatin tehoinen yksivaihelataus.
Jos toimii yksivaiheisena myös latauspisteissä ja tilaamani (kuvan perusteella sopiva) latauskaapeli julkiseen käyttöön on 3- vaiheinen, mahtaako tuo kuitenkin toimia?
@Vital kirjoitti:
Ionity-lataus toimii ilmeisesti tässä Tuomaksen tuvan pisteessä roamingilla ja jossa Virta on selvästi edullisempi ilman varsinaista vakioasiakkaaksi rekisteröintiäkin.
Tämän i3:n sisäisen laturin teho on ohjekirjan mukaan 32kw. TM:n mukaan Peruslataus on i3 60 Ah -versiossa 7,4 kilowatin tehoinen yksivaihelataus.
Jos toimii yksivaiheisena myös latauspisteissä ja tilaamani (kuvan perusteella sopiva) latauskaapeli julkiseen käyttöön on 3- vaiheinen, mahtaako tuo kuitenkin toimia?
Sähköautoissa on siis kaksi mahdollista lataustapaa:
Ladataan laturilla, joka on autossa itsessään eli ns. OnBoard-laturi. OnBoard-laturi on aina vaihtovirtalaturi. Julkisista latausasemista saa joko 11kW tai 22kW teholla virtaa auton omalle laturille, mutta auton laturi kuitenkin määrää tehon, jolla lataus todellisuudessa tehdään. Tässä latauksessa käytetään Type 2 -kaapelia
Käytetään ulkoista laturia, jolloin kyseessä on tasavirtalaturi, joka lataa suoraan auton ajoakkua, eikä auton omaa laturia käytetä silloin ollenkaan. Tämä lataus vaatii autossa olevan CCS-liittimen.
Tiedän, että joissain sähköautoissa sisäinen laturi on teholtaan 7,4kW, mutta on yksivaihelaturi. Jotta se pystyisi lataamaan täydellä teholla, tarvitaan 32A virta yhdellä vaiheella. Kirjoitat, että sinulla autossa olisi 32kW laturi. Olisiko se kuitenkin 32ampeerin virralla toimiva laturi, jonka teho 7,4kW kuten sanot TM:n kirjoittaneen?.
Suomessahan 1-vaihesähkö tarkoittaa jännitettä nollan ja vaiheen välillä, joka oli perinteisesti 230V. Teho on virta x jännite eli 32A x 230V = 7360W eli n. 7,4kW.
Jos autossasi on 32A 1-vaihevirtaa ottava laturi, max latausteho on autossasi 7,4kW vaikka lataustolpassa lukisi 22kW. (Se 22kW tulee 3-vaihevirrasta 32A syötöllä. 3 x 7,4kW =22.2kW).
Netistä löysin jonkun erittelyn, että BMW i3 60Ah akku on 21,6kWh eli max energiasisältö, ja AC-lataus (sisäinen laturi) 7,4kW. Ei sanottu, tuleeko se yhdellä vai kahdella vaiheella. Jos yhdellä (todennäköinen vaihtoehto), niin tarvitset 32A saadaksesi täyden tehon. Jos kahdella vaiheella (en tiedä, onko sellaisia latureita olemassa) voisi olla 16A.
Netissä sanottiin, että max pikalatausteho autossasi on 47kW eli saat akun täyteen puolessa tunnissa, jos menet 50kW tasavirtalaturille. Niitä onkin enemmän tarjolla kuin varsinaisia pikalatureita, joita löytyy 100kW:sta ylöspäin. Mutta siis autossasi pitää olla silloin CCS-liitin (sitä kutsutaan joskus myös Combo-liittimeksi).
Sinulla oli siis ihan oikea valinta type 2 kaapeliksi, kun se on 32A virralle, mutta et saa silti ladattua kuin 7,4kW teholla. Ja kaapeli voisi ehkä olla 1-vaihevirralle, mutta en tiedä, millainen kytkentä autossasi on.
Noihin 1-vaihelatausongelmiin on olemassa latauslaitteita jotka muuttavat 3-vaihevirran 1-vaiheiseksi. Silloin yksittäisen vaiheen sulakkeen ei tarvitse olla niin suuri mutta auto saa riittävästi ampeereita.
Näyttä olevan sääennustuksessa pakkasvaroitusta, tulvavaroitusta, jäätämisvaroitusta merellä jne... Onko uusille sähköauton (tai ladattavan hybridin) omistajille ehtinyt tulla jo tälle syksylle mainitsemisen arvoisia talvikokemuksia autojen toiminnasta / toimintasäteestä.
Itsellä jo huomaa, että niin itselataava bensahybridi kuin dieseli tykkäävät jo hörpätä enemmän polttoainetta kuin kesäsäässä. Hybridi näyttää lisääntyneen pätkäajon kulutuksen ihan mittarissakin, mutta dieselin todellisen ja mittariston näyttämän kulutuksen ero venähti jo viime tankkauksella tasan yhteen litraan webaston käytön takia. Ilman webastoa ajosta dieselillä tuli jo sellainen kokemus että kun joutui ajamaan viitisen kilometriä 15 asteen pakkasessa traktorin perässä niin TDI-DSG:n moottorin lämpö ehti tippua 90 > 70 asteeseen. (Eli vebaston automaattinen toiminta on siinä ihan aiheellista silloinkin kuin se ei ole laitettu erikseen kojelaudan nappulasta päälle.)
@Lukija31722 kirjoitti:
Näyttä olevan sääennustuksessa pakkasvaroitusta, tulvavaroitusta, jäätämisvaroitusta merellä jne... Onko uusille sähköauton (tai ladattavan hybridin) omistajille ehtinyt tulla jo tälle syksylle mainitsemisen arvoisia talvikokemuksia autojen toiminnasta / toimintasäteestä.
Itsellä jo huomaa, että niin itselataava bensahybridi kuin dieseli tykkäävät jo hörpätä enemmän polttoainetta kuin kesäsäässä. Hybridi näyttää lisääntyneen pätkäajon kulutuksen ihan mittarissakin, mutta dieselin todellisen ja mittariston näyttämän kulutuksen ero venähti jo viime tankkauksella tasan yhteen litraan webaston käytön takia. Ilman webastoa ajosta dieselillä tuli jo sellainen kokemus että kun joutui ajamaan viitisen kilometriä 15 asteen pakkasessa traktorin perässä niin TDI-DSG:n moottorin lämpö ehti tippua 90 > 70 asteeseen. (Eli vebaston automaattinen toiminta on siinä ihan aiheellista silloinkin kuin se ei ole laitettu erikseen kojelaudan nappulasta päälle.)
Ei ole vielä mitään auton toimintaan liittyen huomannut. Kulutus on varmaankin noussut, sitä on niin hankala seurata, että en tiedä, minkä verran on noussut. Teslan puhelinsovellus ei talleta tilastoa ja kun lataamista ei tehdä samalla periaatteella kuin polttonesteen tankkaamista vaan akkua ladataan vaihtelevia määriä kerrallaan eikä tyhjästä täyteen, niin olisi työlästä seurata kulutusta. Ajoin keskiviikkona vajaan 550km rupeaman Ruotsissa pohjoisen suunnasta Tallink Siljalle Värtanille ja samat välipysähdykset tarvittiin kuin vuosi sitten lokakuussa leudommassa säässä. Lähtiessä oli -20, mutta suurimman osan matkaa -14. Aikaa meni latauksineen 8 tuntia, kun ajoin max satasen nopeudella 110km/h rajoituspätkätkin. Matkustamon lämpötila-asetus oli +20 ja istuin- sekä rattilämmitys päällä. Pidin energianäytön 10km matkan keskikulutusnäyttönä ja kulutus oli yleensä yli 250Wh/km. Matkalla on paljon mäkiä ja kun alamäet rullasi ja vain hidasti vauhtia regeneroinnilla, niin parhaimmillaan 10km keskikulutus oli 170Wh/km. Välillä taas näytti 280Wh/km. 8h matka-aika oli kyllä reilusti pidempi kuin vuosi sitten, jolloin meni 7 tuntia 10 minuuttia (muistiinpanojen mukaan). Olen näköjään talvikelin ja herran pelon takia himmaillut nyt enemmän kuin vuosi sitten. Tuossa näkee, että pitkällä matkalla keskinopeuserot vaikuttavat selvästi. Kylmä ilma aiheutti myös katteetonta optimismia auton rangearviolle, joka matkan aikana pienensi laturille saapumisen arvioitua akun varausta. Ja kerran muutti latauspaikkaa, kun ensin näytti kauempaa latausasemaa ja sinne 5% akun jäännösarvoa ja sitten vaihtoi aikaisemman laturin, jonne jäikin sitten 28% jäännösarvo. Skellefteåsta Tukholmaan välillä superchargereita on niin tiheässä, että on eri latausvaihtoehtoja, kun ajaa putkeen pitkän matkan. Pohjoisemmassakin on vielä Töressa, joka on jo melko lähellä Torniota. Auton WLTP range on 507km. Lähdin matkaan 93% akun varauksella ja satamassa jäljellä oli 28%. Latasin matkalla kolmessa paikassa vaikka kaksi olisi ollut optimaalista auton navigaattorin mukaan. Halusin kuitenkin pysähtyä syömään aikaisemmin kuin auton alkuperäisessä ehdotuksessa oli eka lataus. Tein ensimmäisen lataamisen turhan täydelle akulle, n. 38% varaustasolla, mutta koska ruokailemiseen meni kauemmin kuin lataamiseen, niin ei haitannut. Sitten oli toisenkin kerran pakko pysähtyä lataamaan, kun akussa oli vielä 26%, koska se ei olisi riittänyt loikkaamaan seuraavan latauspaikan ohi. Toisessa latauspaikassa torkahdin kuskin paikalle ja latasin turhan kauan. Olisin päässyt suoraan satamaan, mutta siellä olisi ollut enää 12% varausta ja olin ajatellut yrittää saada akkuun varausta niin, että pääsisin ilman lataamista aamulla Turusta Tampereelle. Otin sitten vielä yhden latauspysähdyksen Upsalassa. Siinä sitten avasin laivamatkan varauksen läppärillä (onneksi) ja huomasin, että laiva lähteekin 19.30 eikä klo 20.00 niin kuin olin kuvitellut. Viking Line lähtee klo 20, mutta Tallink 19.30. Sitten tulikin kiire ja lataaminen jäi vajaaksi tavoitteesta. Tiesi käyntiä Paimion superilla aamulla. Oli tuuria, kun poliisit olivat avuliaita ja sulkivat pääsyn E4 liittymistä Arlandan jälkeen. Motari oli aivan tukossa pohjoiseen ja poliisien sinivilkkuja kaikkialla. Mutta minulla edessä päin automäärä sen kuin väheni. Avasin radion ja sieltä tuli hetken päästä tiedote, että motari on jo suljettu pohjoisen suuntaan ja suljetaan pikkuhiljaa myös Tukholmaan päin. Oli joku konferenssi tms. ja Tukholman ja Arlandan väli suljetaan. Tässä vaiheessa se oli minulle etu, koska edessä ei ollut ruuhkan poikastakaan vaan lähes vapaata tietä. Mietin, että nyt pitää keskittyä Karoliinisen kohdalla, koska jos ajan ohi ei millään ehdi takaisin E4 pitkin, koska siellä liikenne oli seis. Ja sitten ajoin taas hutia ja jouduin tunneliin. Meinasin jo heittää hanskat tiskiin ja alkaa miettiä, mistä hotelli seuraavaksi yöksi. Ajoin kuitenkin seuraavasta liittymästä alas kaupungille ja navigaattori opasti onneksi kaupungin reittejä pitkin eikä takaisin motarille. Pääsin laivalle viimeisen rekan ja ajorampin väliin. Kun olin noussut portaat hyttikannelle, tuli kuulutus, että laiva lähtee ja se oli liikkeellä ennen kuin olin päässyt hyttiin. Että sellaista se sähköautoilu on, ettei sillä meinaa edes laivaan ehtiä. Tuli pitkä tarina, mutta toivottavasti lopetit lukemisen kesken, jos oli liian pitkä juttu. Tuli vaan sellainen flow päälle, että piti kirjoittaa.
P.S. Vaikka latasin välillä kolme kertaa, niin ei niistä kerroista yksikään mennyt edes 80% lataustasoon. En vain ottanut niitä ylös niin en osaa sanoa paljonko minun piti ladata lähtövarauksen 93% (= n. 93kWh) lisäksi
@Vital kirjoitti:
Kiitos vastauksista etenkin HR:lle ja myös muille. Otaksun pärjääväni nyt myös julkisilla latausasemilla, joka tietenkin on varmuudeksi hyvä hallita.
Aikoinaan tilaamaani Cybertruck saapunee yli kahden vuoden kuluttua. Nähtäväksi jää kiinnostaako, kun varsinaista tarvettakaan enää ei ole.
No oletko jo käynyt lataamassa pullapuodilla BMW:n.
Tuo on loistava kotilatausvaihtoehto sukon tilalle:
Lukija31722
30.11.2021 08:49
Noihin 1-vaihelatausongelmiin on olemassa latauslaitteita jotka muuttavat 3-vaihevirran 1-vaiheiseksi. Silloin yksittäisen vaiheen sulakkeen ei tarvitse olla niin suuri mutta auto saa riittävästi ampeereita.
Ei ole vielä mitään auton toimintaan liittyen huomannut. Kulutus on varmaankin noussut, sitä on niin hankala seurata, että en tiedä, minkä verran on noussut.
Pakkanen hyydyttää yhtäkkiä kaiken kulutusseurannankin, joka muuten on palstalla niin pilkuntarkasti raportoitua ja tekniikan syvimpiä saloja luodatenkin vielä...
Joskus aikoinaan kävin koeajamassa tuollaisen. Muuten auto oli ihan kelvollinen mutta sähkö väheni sellaista kyytiä että auto olisi ollut minulle täysin kelvoton. Kakkosautoksi sopivan mittaisia työmatkoja varten tuo olisi molelle varmaan oiva kulkine kohtuuhinnalla.
Kysymykseni sähköautoilusta on aito, mutta kysyn viihteen vuoksi kuitenkin tuosta paikasta.
A. Joinko neljä kuppia kahvia ja söin kolme leivonnaista.
B. Kävin ohimennen ja söin maittavan lounaan, johon kuului kahvi ja leivonnainen.
C. Ostin kaikki leivonnaiset ja paikka suljettiin.
En löytänyt tuota Motonetin 165 euron kaapelia haulla, mutta tarkista ostaessa sen olevan 3 vaiheinen ei 1 - vaiheinen. Toinen mitä kannattaa miettiä kuinka pitkän kaapelin tarvitsee, jotta riittää koti tai muissa latauspaikoissa. Alla Motonetin kaapeleita. Kiinnitä vielä huomio pituuteen ja 3 vaiheiseen kaapeliin. Ajattele tulevaisuuttakin. Alla Motonetin luettelo, jossa sekä 1 - vaihe ja 3 - vaihekaapeleita ovat saman näköisiä, joten kannattaa lukea huolella kaapelin tiedot ja Motonetin myyjät kyllä auttavat.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4501917/Defa-eConnect-EV-latauskaapeli-Mode-3-Type-2-T2-T2
45-01876 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 7,5m 349,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01875 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 32A 5m 319,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01874 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 7,5m 269,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01873 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 32A 5m 219,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01872 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 7,5m 249,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01871 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 3-vaihe T2-T2 20A 5m 239,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kpl
45-01870 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20A 7,5m 219,00€ saatavissa3 Kaarina
1
kpl
45-01869 Defa eConnect™ EV-latauskaapeli 1-vaihe T2-T2 20 A 5 m 189,00€ saatavissa2 Kaarina
1
kp
Tuomaksen tuvan Leipomo Verainen näyttää olevan Virran latauspiste Type 2 3 -vaiheinen 22 kW
Virran lataajaksi kannattaa rekisteröityä etukäteen ja tuolta Virran nettisivuilta löytyy aika selkeät ohjeet vaihe vaiheelta.
Sähköauton lataus Virran asiakkaana sujuu helposti. Kytke kaapeli, tunnistaudu latauspisteelle ja anna auton latailla.
Rekisteröityneenä asiakkaana voit aloittaa lataustapahtuman ja maksaa latauksesta tunnistautumalla latauspisteelle mobiilisovelluksellamme tai RFID-tunnisteella. Käytännössä tarvitset auton lataamiseen vain mobiilisovelluksen tai latauskortin – maksu hoituu automaattisesti asiakastililtäsi latauksen päätyttyä.
Virta kuuluu sähköauton latauksen roaming-verkostoon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että latauspisteverkostomme lisäksi voit ladata asiakastunnuksillamme tuhansilla latauspisteillä ympäri Eurooppaa.
Linkki Virran sivuille:
https://www.virta.global/fi/sahkoautoilija
Vaihtoehdot maksamiseen:
Virran mobiilisovellus
Virran mobiilisovelluksella voit etsiä ja tarkastella latausasemia, aloittaa ja lopettaa latauksen ja maksaa latauksesta. Voit myös tarkastella lataushistoriaa ja kuittejasi.
Yksityisiä latausasemia, esimerkiksi työpaikan tai taloyhtiön latauspisteitä, käytetään samalla sovelluksella. Tarvitset vain omistajalta oikeuden käyttää latauspistettä.
tai
RFID -latauskortti ja -avaimenperä
Mobiilisovelluksen lisäksi Virran latausasemat toimivat RFID-tunnisteilla. Vilauta vain RFID-tunnistinta latauslaitteessa olevalle lukijalle ja asema tunnistaa asiakastilisi. Laskutus tapahtuu lataustapahtuman päätyttyä. Saatavilla on RFID-avaimenperä sekä -latauskortti: voit tilata ne rekisteröitymisen yhteydessä tai myöhemmin asiakasportaalista.
On näköjään vaihtoehto maksa kortillakin jos et halua rekisteröityä voit myös maksaa kertamaksulla. Maksa kortilla
Etsi laturi numeron tai tunnuksen mukaan.
https://virta.charge.virtaglobal.com/stations/17152
tai
https://virta.charge.virtaglobal.com/stations/17153
https://v1.api.paymenthighway.io/form/bad5af7a-05e5-4154-ba04-ae133a1956f7/tokenize
Tuolta löytyy opas PDF:nä sähköauton lataukseen julkisella paikalla Virta.
https://www.virta.global/hubfs/Downloadables/Opas_Sähköauton_lataus_julkisella_latauspisteellä_FI.pdf
HR osaa kertoa enemmän lataustavan eduista tai vaikka molemmista kun liikkuu paljon laajalla alueella.
Tuo on enemmän TM ammattitaitoon kuuluvaa heillähän on vaikeuksia aina latauksen kanssa milloin puuttuu RFID, kortti maksukiellossa, ajellaan laturin ohi ja tilataan hinausauto ja käteistäkään ei matkassa ole ja yöllä herätetään kaverit lähettämään rahaa wieninleikkeeseen tai etänä työkaveri makselee latauksia, joten heiltä löytyy vastaus varmimmin kuinka monta kahvia ja leivosta kuluu kun ei saa autoa ladattua.
Nyt otaksun ettei oma johtoni ainakaan sovi, pitänee ensin nähdä mikä siellä on ennen uuden kaapelin hankintaa, josta kiitos.
Totean nyt omakohtaisesti vain, kuinka erilaisen haastavaa onkaan aloittaa sähköautoilu ja kuinka tuntematonta ainakin aluksi on yleisten latauspisteiden käyttö. Kuten mikä ihmeen RFID kortti, jonka kyllä googletin.
10 vuotta vanhempi veljeni ostanee lähikuukausina myös sähköauton, hänelle se on vielä vaikeampaa.
Tuon viihdekysymyksen vastaus on C.
Olisi toivottavaa, että myös vanhemmat ostokykyiset henkilöt siirtyisivät sähköautoiluun ja mikä onkaan helpompaa kuin laittaa töpseli kiinni autoon. Sovellukset ovat kuitenkin hankalia henkilöille, jotka eivät osaa edes vastata sähköpostiin. Maalaisjärki ei auta, vaan tarvitaan kaupunkilaisjärkeä.
Loppu päätelmänä. Kun vaikkapa veljeni vaihtaa uuteen sähköautoon, ”pyydä varmuudeksi myyjä neuvomaan kaikki tarvittavat lataustavat ja tehkää se kongreettisesti kentällä”.
Seuraavaksi tulevat ne, joilla kännyköiden käyttökin on hyvin rajallinen tuesta huolimatta. Vaikeaksi menee.
Ja pitkä roikka.
Kun aloittaa sähköautoilun eikä puhelinsovellusten tai tietokoneen käyttö ole tuttua, kannattaa etsiä joku auttamaan, jotta saa liityttyä tietokoneen avulla latausasemia tarjoavien yhtiöiden palvelun käyttäjäksi. Kun on esim. Virta Oy:n palvelun käyttäjä ja oma luottokortti on kirjattu Virralle maksukortiksi, voi tilata sen RFID-tagin eli joko luottokortin kokoisen kortin tai avaimenperäksi sopivan pienen (n.15mmx40mmx3mm) muoviläpyskän. Sen jälkeen lataaminen on paljon yksinkertaisempi tapahtuma kuin polttonesteen tankkaaminen. Lataustolpissa on RFID-lukija. Kytket ensin latauskaapelin tolppaan, sitten autoon ja viet RFID-kortin lataustolpassa olevan lukijatason päälle ja lataus alkaa.
Virran käyttäjänä siirrät etukäteen Virran tilille rahaa 30,- kerrallaan tai, jos et ole itse siirtänyt sinne rahaa, niin Virta veloittaa automaattisesti luottokortiltasi saldoa lataustilillesi 30,- kerrallaan. Ja kun latailet ja saldo pienenee, niin joko itse siirrät uuden 30,- tilille tai Virta siirtää automaattisesti, jos saldo uhkaa loppua kesken lataamisen.
Fortumin laturit taas veloittavat luottokorttia jokaisesta latauksesta erikseen.
Tampereen seudulla ja sieltä länteen näytti olevan PlugIt -firman latureita. Niissä on sama systeemi. Minä olen käyttänyt PlugItia Tampereen Sokoksen parkissa puhelinsovelluksen kautta.
Kun etukäteen hankit useamman latausta tarjoavan firman RFID-kortin, sinun ei tarvitse käyttää puhelinsovellusta. Vain piuha kiinni ja vilautat korttia tolpan lukulaitteelle ja jätät auton lataamaan.
Lataus lopetetaan irrottamalla latauspistoke autosta, joka joissakin autoissa tapahtuu keskinäytön kuvakkeelta ja joissakin latausliitännän vieressä olevaa nappia painamalla. Kaapeli on latauksen aikana lukittuna autoon ja monesti myös tolppaan, joten latausta ei voi lopettaa vain nykäisemällä kaapeli irti.
Vaikka väärän kaapelin saisikin kiinni autoon, latausvirta ei kytkeydy ellei kaapeli ole oikeanlainen. Jos ajat Teslan latausasemalle, pystyt kiinnittämään latauslaitteessa olevan Type 2 pistokkeen autosi Type 2 liitäntään, mutta lataaminen ei käynnisty, koska latauslaitteen ja auton välinen tiedonvaihto havaitsee virheen. Teslojen tolpissa on myös CCS-liitinkaapeli, mutta Teslan tolpalla ei vielä voi ladata kuin Tesloja. Tesla on ilmoittanut alkavansa sallia muidenkin lataamisen, mutta vielä se ei Suomessa ole mahdollista.
Jotkut 11kW ja 22kW latureista ovat ilmaisia käyttää. Esim. Hiki-Vantaan lentoaseman parkissa.
Jos autossasi on Type 2 liitäntä, niin sinun pitää hankkia Type 2 kaapeli (sekä uros- että naaraspistoke ovat Type 2). Kotilatauslaitteessa toisessa päässä on tavallinen kotipistoke (suko) tai punainen vahvavirtapistoke.
Nopeita (50kW ylösoäin) latureita varten autossasi pitää olla CCS-liitin eli sen kotilatauslaitteen type 2 liittimen alla toinen kaksinapaisen liittimen osio. Pikalatauskaapelin päässä on Type 2 ja DC-liittimen yhdistelmäliitin.
@HybridRules kirjoitti:
Ei vaan opastaa lukemaan TM-keskustelupalstaa....
Ihan hyvä neuvo, mutta niinkuin mainitsin, eivät osaa eivätkä edes jopa ymmärrä vastausta. Enkä puhu vammaisista, vaan yhä enemmän liikenteessä esiintyvistä normaaleista ikääntyvistä ihmisistä.
Tässä halpa ja helppo laite, kerro meillekin miten helposti käytät sitä?
https://www.dlxmusic.fi/tuotteet/studio/ohjelmat/instumentti/cherryaudio-quadra
@Vital kirjoitti:
Kommenttini oli suurimmaksi osaksi tarkoitettu sarkasmiksi, Vital. Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Palstan Autotekniikka-osiossa kommentoin toisaalla jo:
...kaikki (suomalaiset ainakin) vaan äkkiä vaihtamaan sähköautoihin, niin päästöt tippuu ja maailma pelastuu alta aikayksikön. Tässä otsikossa "sähköautot" uskotaan, että myyjällä on vastuu erityisesti plugarien ja täyssähköautojen kohdalla selittää asiakkaalle tarkasti sähköajon rangen reunaehdoista. Jatkuuko se vastuu sillä, että pitää perehdyttää ampeereihin, sähköpääkeskuksen kokoon, piuhojen paksuuksiin, taloyhtiöasioihin yms. jotta saa sen autonsa kotona ylipäätään ladattuakin. Luultavasti kaikesta muutoksesta tulee vähintään kertaluontoisia remppamaksuja ja näköjään kohonneita kk-maksujakin. Jonkinlaisia piilokuluja siis. Kaikkea ei tule sähköautokauppaan toiveikkaasti menevä sittenkään ajatelleeksi, ihan selvästi. Mutta putoaa hankinnan jälkeen em. kertomusten mukaiseen suonsilmäkkeeseen, vai? Joka taloudessa ei aina asu sitä ikiomaa sähköinsinööriä miettimässä asioita.
Tuosta voisi jatkaa myös sinua vähän myötäillen, että homma jää isolta osalta vanhimpaa sukupolvea kyllä täälläkin hankkimatta. Tuo HybridRulesin mukamas "opastus" menee kirkkaasti yli hilseen appivanhemmiltani, jotka minulle enää edustavat autoilevaa vanhuspolvea. Isääni ei enää ole, eikä äiti ole koskaan ajanut. Appivanhemmat ovat kuitenkin varsin lukeneita, mutta PC ja älypuhelin ovat vain "pakollisia" etenkin anopille.
Mikään noista valinnoista eivät ole minulle vieraita, bänditouhuja varhaisteinistä asti harrastaneena ja jo 80-luvun lopulla kotisyntikkaa ohjelmoineena. Tietotekniikka on myös työnkuvaani. En käytä minuutin jälkeen, mutta tiedän kyllä miten lähtisin perehtymään tuon ominaisuuksiin. Mutta palatakseni appivanhempiin tai vanhempiini taas, eivät olisi millään vuosikymmenellä ymmärtäneet mistä tuossa on edes kyse ja mihin se liittyy.
Ja miten tuollaiset asiat voidaan selvittämään jossakin Mumbaissa, jossa sähköpiuhat kiertää katujen päällä kuin hämähäkin seitit. Kouluttautumistaso koko maassa on aika alhainen ylipäätään. Pitääkö vain myöntää, että sähköautot on piiiitkään vielä vain ns. kehittyneiden maiden asioita.
Tohon on maailman helpoin vastaus.
Käyttöliittymät tulevat sähköautojen yleistyessä helpottumaan niin paljon, että mikäli pankkitilin omaa vaikka prepaid sellaisen niin ei tarvitse kuin autoa ostaessa myyjän avustuksella kerran kytkeä RFID tai vastaava laite tiliin ja homma pelittää.
Ja olen ehdottomasti sitä mieltä automyyjän palveluista heidän tulee hoitaa lataus asiat kuntoon kotilatausta myöten. Muuten asioi aivan väärän myyjän kanssa.
Turvallisuus puolesta kaksi asiaa.
Sähkökaapeleita ja muitakaan sähkölaitteita ei kannata ostaa halvinta ne ovat aina riski tulipaloihin.
Kun ensimmäisen kerran kirjautuu Virran tai muiden maksupalveluihin kannattaa ehdottomasti itse kirjoittaa osoitepalkkiin kyseisen palvelun osoite ja lisätä se sitten kirjanmerkkeihin mitä ainoastaan ja vain jatkossa käyttää.
Tällä saa suurimmaksi osaksi estettyä valesivustojen hakkereiden tunnuksien kaappaamisen mikä voi tapahtua hakukoneen antamien tulosten aidoilta näyttävien valesivustojen kautta.
@Topi27 kirjoitti:
Varmaan niin, jos miettii laput silmillään. Silloin ei muista, että onhan täällä toisaalta ihmetelty, miksi ihmeessä on jouduttu nykytilanteeseen ylipäätään. Kaikki on päästetty keksimään oma-kiva-ratkaisu. Siksi lupaus epämääräisen tulevaisuuden oletuksesta ei ole vastaus vuoden 2021 tilanteeseen siis ja helppous hävisi.
Nyt joulukuun lähestyessä kuluvaa vuotta appivanhemmilleni on turha mennä selittämään ampeereita, kilowatteja ja RFID:istä mitään saati pohtimaan useista eri vaihtoehtoisista lataus- ja maksutavoistakaan.
Ainakaan tuollaisia "neuvoja" mistä täällä on viisasteltu. Edelleen taitaisi jäädää sähköauto hankkimatta ja mökkireissut sillä tehtyä, koska menisi yli hilseen rajusti. Eikä ole mitenkään vaikea etsiä vastaavia ikäihmisiä. Poikkeukset vahvistavat säännöt ja hyvä heille, mutta Vitalin viestiä ei voi sivuuttaa: kaikilla ei ole valmiuksia.
Enää pitäisi appivanhempien tietää mistä sen oikean löytää. Oikeastihan asia menee niin, ettei ole mitään standardimyyjää, joka kaikissa pakoissa toimii samalla tavalla, kyllä sinä sen tiedät. Etkä sinä tiedä jatkossa, löytäisikö appivanhemmat juuri sen oikean sähköauton ja sille myyjän marmoritiskin takaa, vai mies-ja-verkkoaitaus-paikasta. Peilaapas asiaa noiden kesken vaikka ihan oman ensimielikuvasi perusteeella.
Vaikka itse olisi vähän loivaliikkeinen, ei pidä olettaa, että kaikki muutkin ovat.
Vaikka itse olisi vähän jyrkkäliikkeinen, ei pidä olettaa, että kaikki muutkin ovat.
Virtaan liittyminen olisi nyt klikkausta vailla ja johon myös RFID-avaimenperä.
Näyttää tosin BMW:llä olevan omakin BMW Charging latausverkko, jota voisi vielä tutkia.
Latauskaapeli 45-01871 on myös haettavissa Motonetistä, tai voi varatakin sen netistä.
CCS- liitäntä taitaa olla kyseessä ja toinen alla ”kaksi piikkinen?”. Ilmeisesti kaapelit ovat standardeja, jolloin ei ilmene latauspaikoissa erilaisuuksia.
Toisaalta, Meillä on vapaa-ajan paikka/metsätila 10 kilometrin päässä tuosta Tuomaksen tuvan latauspisteestä ja siellä voisin ladata autoa tarvittaessa 1,6 kw aggregaatilla. Sinnekin on matkaa meiltä Raisiosta edestakaisin vain noin 80 km.
Päivämatkani eivät olleet kuin kymmeniä kilometrejä. Nyt on täälläkin 8 astetta pakkasta ja täyteen ladattu johdon päästä otettu auto näytti kantamaksi 105 km:n sijasta 95 km.
Todellinen kantama kylmällä on vielä arvoitus.
DEFA Sähköauton eConnect Latauskaapeli Type2-2 5m 22kW 32A 3-vaihe. Löytyi Automasan black friday tarjouksesta 249€.
BMW:n tarjoaman Ionitylatauksen sähkön hinta (samasta Virran 22 kw latausasemasta) 0,79€/ minuutti!
https://bmw-public-charging.com/web/bmw-fi/tariffs
Kyllä bensa on halpaa, ellei kotona lataa.
Kun olen ladannut Virran tolpilla, niin on ollut aina kWh-pohjainen veloitus n. 0.2ekua per kWh.
Latausoperaattoreilla on roaming-hinnoittelua myös, samaan tapaan kuin puhelinoperaattoreilla ulkomailla. Silloin lataaminen on kalliimpaa. Ionity-asemat ovat joidenkin saksalaisten autonvalmistajien ketju, jolla ei Suomessa ole ainakaan montaa omaa asemaa. Turussa Paimiossa olen nähnyt yhden, ainakin muistaakseni Teslan latureiden vieressä oli Ionityn nimellä varustettu latauslaite. Voi olla, että saat halvempaa sähköä mainitsemastasi latauslaitteesta, kun otat sen Virran nimissä.
Onko tosiaan Ionityn asema 22kW liitännällä? Varsinaiset Ionity-laturithan ovat teholatureita.
Mikä sinun bemarin sisäisen laturin teho on? Yleisin on 11kW laturi sähköautoissa. Tai jos ei ole sanottu tehoa, niin mikä on maksimi latausvirta? 11kW tarkoittaa 3x16A, joten vaikka latausasema olisi 22kW, niin auto ottaa vain 11kW.
Sähköautojen mukana tuleva kotilatauslaite on useimmiten 1-vaihesähkölle ja siinä on tavallinen kotipistoke eli suko-pistoke. Silloin auto lataa vain 1x8A virralla ja 240V (tai 230) jännitteellä eli alle 2kW teholla. Auton laturi pyrkii ottamaan enemmän virtaa, mutta kotilatauslaite rajoittaa virran max 8A (joissain laitteissa max 13A), jos siinä on tavallinen kotipistoke.
Jos sinulla on käytettävissä kotona tai mökillä voimavirtaa 3x16A eli se punainen pistoke, voit ostaa kotilatauslaitteen, jolla saat ladattua 11kW teholla. Jos sinulla on peräti 32A voimavirta käytettävissä kotoa tai mökillä, voit ladata 22kW teholla, mutta vain, jos autossasi oleva laturi on 22kW.
Plugareissa on useimmiten vain 1x16A Type 2 liitäntä ja latausteho on silloin 3,5kW. Ei auta, vaikka kaapelin kytkee 22kW latauslaitteeseen, koska auton laturi ottaa, mitä ottaa. Sivuhuomautuksena vain, tässä oli yhdellä tutulla väärä käsitys.
Ja siis 50kW teho ja siitä ylöspäin tarkoittaa tasavirtalaturia, joka lataa suoraan auton akkua. Sellainen lataus vaatii autoon CCS-latausliitännän.
Luin tuon linkin perästä hintoja. Ionity-lataushan on siellä omana positionaan 0.79,./min. Varmaan tarkoittaa HPC-latausta, jolla tarkoitetaan suurteholatausta 250kW tai 350kW, jotka siis ovat tasavirtalatureita ja tarvitaan se CCS-liitin. Hinnoissa on erikseen mainittu AC-lataus (=11kW tai 22kW) ja DC-lataus, joka varmaankin erikseen mainittuna on sitten esim 50kW tai jotain. Siis, kun Ionity-lataushan on myös DC-latausta, niin joku syy lienee siihen, että Ionity-lataus on omana positiona.
Teholatauksessahan minuttihinta ei ole paha, jos auton akku kykenee ottamaan vastaan täyden tehon.
Viimekädessä auto on aina se, joka määrää, millä teholla enimmillään ladataan. Autojen akuissa on latauksenhallintaohjelma, joka säätää vastaan otettavaa DC-latauksen tehoa, jotta akku ei vioitu.
Ja autossa on sisäinen laturi, joka on mitoitettu eri autoissa eri teholle ja se laturi määrää millä teholla AC-lataus voi enimmillään toimia (siis vaihtovirtalataus)
Aikaperusteinen lataamisen hinnoittelu suosii autoja, jotka kykenevät tehokkaaseen lataamiseen.
Teslan latausasemissa muuten tulee penalty-maksu, jos autoa ei siirrä pois laturilta, kun lataus on valmis. Eli latauspistettä ei saa käyttää pysäköintiin.
Ionity-lataus toimii ilmeisesti tässä Tuomaksen tuvan pisteessä roamingilla ja jossa Virta on selvästi edullisempi ilman varsinaista vakioasiakkaaksi rekisteröintiäkin.
Tämän i3:n sisäisen laturin teho on ohjekirjan mukaan 32kw. TM:n mukaan Peruslataus on i3 60 Ah -versiossa 7,4 kilowatin tehoinen yksivaihelataus.
Jos toimii yksivaiheisena myös latauspisteissä ja tilaamani (kuvan perusteella sopiva) latauskaapeli julkiseen käyttöön on 3- vaiheinen, mahtaako tuo kuitenkin toimia?
Sähköautoissa on siis kaksi mahdollista lataustapaa:
Ladataan laturilla, joka on autossa itsessään eli ns. OnBoard-laturi. OnBoard-laturi on aina vaihtovirtalaturi. Julkisista latausasemista saa joko 11kW tai 22kW teholla virtaa auton omalle laturille, mutta auton laturi kuitenkin määrää tehon, jolla lataus todellisuudessa tehdään. Tässä latauksessa käytetään Type 2 -kaapelia
Käytetään ulkoista laturia, jolloin kyseessä on tasavirtalaturi, joka lataa suoraan auton ajoakkua, eikä auton omaa laturia käytetä silloin ollenkaan. Tämä lataus vaatii autossa olevan CCS-liittimen.
Tiedän, että joissain sähköautoissa sisäinen laturi on teholtaan 7,4kW, mutta on yksivaihelaturi. Jotta se pystyisi lataamaan täydellä teholla, tarvitaan 32A virta yhdellä vaiheella. Kirjoitat, että sinulla autossa olisi 32kW laturi. Olisiko se kuitenkin 32ampeerin virralla toimiva laturi, jonka teho 7,4kW kuten sanot TM:n kirjoittaneen?.
Suomessahan 1-vaihesähkö tarkoittaa jännitettä nollan ja vaiheen välillä, joka oli perinteisesti 230V. Teho on virta x jännite eli 32A x 230V = 7360W eli n. 7,4kW.
Jos autossasi on 32A 1-vaihevirtaa ottava laturi, max latausteho on autossasi 7,4kW vaikka lataustolpassa lukisi 22kW. (Se 22kW tulee 3-vaihevirrasta 32A syötöllä. 3 x 7,4kW =22.2kW).
Netistä löysin jonkun erittelyn, että BMW i3 60Ah akku on 21,6kWh eli max energiasisältö, ja AC-lataus (sisäinen laturi) 7,4kW. Ei sanottu, tuleeko se yhdellä vai kahdella vaiheella. Jos yhdellä (todennäköinen vaihtoehto), niin tarvitset 32A saadaksesi täyden tehon. Jos kahdella vaiheella (en tiedä, onko sellaisia latureita olemassa) voisi olla 16A.
Netissä sanottiin, että max pikalatausteho autossasi on 47kW eli saat akun täyteen puolessa tunnissa, jos menet 50kW tasavirtalaturille. Niitä onkin enemmän tarjolla kuin varsinaisia pikalatureita, joita löytyy 100kW:sta ylöspäin. Mutta siis autossasi pitää olla silloin CCS-liitin (sitä kutsutaan joskus myös Combo-liittimeksi).
Sinulla oli siis ihan oikea valinta type 2 kaapeliksi, kun se on 32A virralle, mutta et saa silti ladattua kuin 7,4kW teholla. Ja kaapeli voisi ehkä olla 1-vaihevirralle, mutta en tiedä, millainen kytkentä autossasi on.
Noihin 1-vaihelatausongelmiin on olemassa latauslaitteita jotka muuttavat 3-vaihevirran 1-vaiheiseksi. Silloin yksittäisen vaiheen sulakkeen ei tarvitse olla niin suuri mutta auto saa riittävästi ampeereita.
https://atonos.com/collections/charging-stations/products/walle_25a_6kw
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/10e-2021-erikoislehti-sahkoautot-ja-sahkopyorat/50-159
Kiitos vastauksista etenkin HR:lle ja myös muille. Otaksun pärjääväni nyt myös julkisilla latausasemilla, joka tietenkin on varmuudeksi hyvä hallita.
Aikoinaan tilaamaani Cybertruck saapunee yli kahden vuoden kuluttua. Nähtäväksi jää kiinnostaako, kun varsinaista tarvettakaan enää ei ole.
Otantoja muualta:
https://www.teslarati.com/ford-mustang-mach-e-sales-november-2021/
https://www.teslarati.com/tesla-norway-november-2021-sales/
https://www.teslarati.com/volkswagen-ceo-herbert-diess-future-in-jeopardy/
Näyttä olevan sääennustuksessa pakkasvaroitusta, tulvavaroitusta, jäätämisvaroitusta merellä jne... Onko uusille sähköauton (tai ladattavan hybridin) omistajille ehtinyt tulla jo tälle syksylle mainitsemisen arvoisia talvikokemuksia autojen toiminnasta / toimintasäteestä.
Itsellä jo huomaa, että niin itselataava bensahybridi kuin dieseli tykkäävät jo hörpätä enemmän polttoainetta kuin kesäsäässä. Hybridi näyttää lisääntyneen pätkäajon kulutuksen ihan mittarissakin, mutta dieselin todellisen ja mittariston näyttämän kulutuksen ero venähti jo viime tankkauksella tasan yhteen litraan webaston käytön takia. Ilman webastoa ajosta dieselillä tuli jo sellainen kokemus että kun joutui ajamaan viitisen kilometriä 15 asteen pakkasessa traktorin perässä niin TDI-DSG:n moottorin lämpö ehti tippua 90 > 70 asteeseen. (Eli vebaston automaattinen toiminta on siinä ihan aiheellista silloinkin kuin se ei ole laitettu erikseen kojelaudan nappulasta päälle.)
Ei ole vielä mitään auton toimintaan liittyen huomannut. Kulutus on varmaankin noussut, sitä on niin hankala seurata, että en tiedä, minkä verran on noussut. Teslan puhelinsovellus ei talleta tilastoa ja kun lataamista ei tehdä samalla periaatteella kuin polttonesteen tankkaamista vaan akkua ladataan vaihtelevia määriä kerrallaan eikä tyhjästä täyteen, niin olisi työlästä seurata kulutusta. Ajoin keskiviikkona vajaan 550km rupeaman Ruotsissa pohjoisen suunnasta Tallink Siljalle Värtanille ja samat välipysähdykset tarvittiin kuin vuosi sitten lokakuussa leudommassa säässä. Lähtiessä oli -20, mutta suurimman osan matkaa -14. Aikaa meni latauksineen 8 tuntia, kun ajoin max satasen nopeudella 110km/h rajoituspätkätkin. Matkustamon lämpötila-asetus oli +20 ja istuin- sekä rattilämmitys päällä. Pidin energianäytön 10km matkan keskikulutusnäyttönä ja kulutus oli yleensä yli 250Wh/km. Matkalla on paljon mäkiä ja kun alamäet rullasi ja vain hidasti vauhtia regeneroinnilla, niin parhaimmillaan 10km keskikulutus oli 170Wh/km. Välillä taas näytti 280Wh/km. 8h matka-aika oli kyllä reilusti pidempi kuin vuosi sitten, jolloin meni 7 tuntia 10 minuuttia (muistiinpanojen mukaan). Olen näköjään talvikelin ja herran pelon takia himmaillut nyt enemmän kuin vuosi sitten. Tuossa näkee, että pitkällä matkalla keskinopeuserot vaikuttavat selvästi. Kylmä ilma aiheutti myös katteetonta optimismia auton rangearviolle, joka matkan aikana pienensi laturille saapumisen arvioitua akun varausta. Ja kerran muutti latauspaikkaa, kun ensin näytti kauempaa latausasemaa ja sinne 5% akun jäännösarvoa ja sitten vaihtoi aikaisemman laturin, jonne jäikin sitten 28% jäännösarvo. Skellefteåsta Tukholmaan välillä superchargereita on niin tiheässä, että on eri latausvaihtoehtoja, kun ajaa putkeen pitkän matkan. Pohjoisemmassakin on vielä Töressa, joka on jo melko lähellä Torniota. Auton WLTP range on 507km. Lähdin matkaan 93% akun varauksella ja satamassa jäljellä oli 28%. Latasin matkalla kolmessa paikassa vaikka kaksi olisi ollut optimaalista auton navigaattorin mukaan. Halusin kuitenkin pysähtyä syömään aikaisemmin kuin auton alkuperäisessä ehdotuksessa oli eka lataus. Tein ensimmäisen lataamisen turhan täydelle akulle, n. 38% varaustasolla, mutta koska ruokailemiseen meni kauemmin kuin lataamiseen, niin ei haitannut. Sitten oli toisenkin kerran pakko pysähtyä lataamaan, kun akussa oli vielä 26%, koska se ei olisi riittänyt loikkaamaan seuraavan latauspaikan ohi. Toisessa latauspaikassa torkahdin kuskin paikalle ja latasin turhan kauan. Olisin päässyt suoraan satamaan, mutta siellä olisi ollut enää 12% varausta ja olin ajatellut yrittää saada akkuun varausta niin, että pääsisin ilman lataamista aamulla Turusta Tampereelle. Otin sitten vielä yhden latauspysähdyksen Upsalassa. Siinä sitten avasin laivamatkan varauksen läppärillä (onneksi) ja huomasin, että laiva lähteekin 19.30 eikä klo 20.00 niin kuin olin kuvitellut. Viking Line lähtee klo 20, mutta Tallink 19.30. Sitten tulikin kiire ja lataaminen jäi vajaaksi tavoitteesta. Tiesi käyntiä Paimion superilla aamulla. Oli tuuria, kun poliisit olivat avuliaita ja sulkivat pääsyn E4 liittymistä Arlandan jälkeen. Motari oli aivan tukossa pohjoiseen ja poliisien sinivilkkuja kaikkialla. Mutta minulla edessä päin automäärä sen kuin väheni. Avasin radion ja sieltä tuli hetken päästä tiedote, että motari on jo suljettu pohjoisen suuntaan ja suljetaan pikkuhiljaa myös Tukholmaan päin. Oli joku konferenssi tms. ja Tukholman ja Arlandan väli suljetaan. Tässä vaiheessa se oli minulle etu, koska edessä ei ollut ruuhkan poikastakaan vaan lähes vapaata tietä. Mietin, että nyt pitää keskittyä Karoliinisen kohdalla, koska jos ajan ohi ei millään ehdi takaisin E4 pitkin, koska siellä liikenne oli seis. Ja sitten ajoin taas hutia ja jouduin tunneliin. Meinasin jo heittää hanskat tiskiin ja alkaa miettiä, mistä hotelli seuraavaksi yöksi. Ajoin kuitenkin seuraavasta liittymästä alas kaupungille ja navigaattori opasti onneksi kaupungin reittejä pitkin eikä takaisin motarille. Pääsin laivalle viimeisen rekan ja ajorampin väliin. Kun olin noussut portaat hyttikannelle, tuli kuulutus, että laiva lähtee ja se oli liikkeellä ennen kuin olin päässyt hyttiin. Että sellaista se sähköautoilu on, ettei sillä meinaa edes laivaan ehtiä. Tuli pitkä tarina, mutta toivottavasti lopetit lukemisen kesken, jos oli liian pitkä juttu. Tuli vaan sellainen flow päälle, että piti kirjoittaa.
P.S. Vaikka latasin välillä kolme kertaa, niin ei niistä kerroista yksikään mennyt edes 80% lataustasoon. En vain ottanut niitä ylös niin en osaa sanoa paljonko minun piti ladata lähtövarauksen 93% (= n. 93kWh) lisäksi
No oletko jo käynyt lataamassa pullapuodilla BMW:n.
Tuo on loistava kotilatausvaihtoehto sukon tilalle:
Lukija31722
30.11.2021 08:49
Noihin 1-vaihelatausongelmiin on olemassa latauslaitteita jotka muuttavat 3-vaihevirran 1-vaiheiseksi. Silloin yksittäisen vaiheen sulakkeen ei tarvitse olla niin suuri mutta auto saa riittävästi ampeereita.
https://atonos.com/collections/charging-stations/products/walle_25a_6kw
https://wp.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/10e-2021-erikoislehti-sahkoautot-ja-sahkopyorat/50-159
Samaan aikaan muualla:
https://www.teslarati.com/lucid-group-sec-subpoena-spac-merger-cciv/
https://www.teslarati.com/ford-ev-leads-general-motors/
@HybridRules kirjoitti:
Pakkanen hyydyttää yhtäkkiä kaiken kulutusseurannankin, joka muuten on palstalla niin pilkuntarkasti raportoitua ja tekniikan syvimpiä saloja luodatenkin vielä...
Tässäpä mielenkiintoinen käyttötesti tulossa:
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-moottori-osti-alle-10-000-euron-sahkoauton/
Joskus aikoinaan kävin koeajamassa tuollaisen. Muuten auto oli ihan kelvollinen mutta sähkö väheni sellaista kyytiä että auto olisi ollut minulle täysin kelvoton. Kakkosautoksi sopivan mittaisia työmatkoja varten tuo olisi molelle varmaan oiva kulkine kohtuuhinnalla.