sähköautot

1380 kommenttia
14041434546
  • @Tiko kirjoitti:
    No kiitos kuitenkin linkistä, tilaus päättyy minulla tämän tutustumisjakson loppuun. Kävin jo lopettamassa tilauksen.

    Samoin. Olen jo pitkään pohtinut perheeseen tilattavien aikakauslehtien määrää ja koska Annan tilaus ei ole minun hallinnassani, päätin viimein peruuttaa TM tilauksen 49 vuoden kokeilujakson jälkeen.

    Viimeinen niitti oli älyvapaa kolumni, jossa oltiin nostamassa nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden vuoksi.

    Aiemmin "viime viikolla" automaattivaihteisen ostaneet opastivat koko muuta maailmaa kuinka se on ainoa mahdollisuus ja 30 vuotta sitten ensimmäisen tomaattinsa ostaneita joilla on yhä tontillaan myös manuaalivaihteinen pidettiin aivan luddiitteina. Nyt samaa epistolaa saarnaa "viime viikolla" sähköauton käsiinsä saanut, joka ei ole koko sitä edeltävänä elinaikanaan polkupyöräilijää ja energiansäästäjää teeskennellessään oppinut edes ajamaan alle autonsa normikulutuksen. On vastenmielistä lukea hauptüberbesservisserinä muita neuvovaa, joka opettaa jo vuosikymmeniä ekoajoa ja ennakoivaa ajoa harrastanutta sellaiseen, joka rakennettiin rutiiniksi jo 20 vuotta sitten. Tekisi mieli ohjeistaa, että ei kannata opettaa isäänsä jne. mutta antaa olla.

    Annan tilaus jatkuu. Talvitestiä jään todennäköisesti kaipaamaan, muun autoihin liittyvän saan lukea Auto Bildistä vapaan maailman ehdoilla.

      4
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    No kiitos kuitenkin linkistä, tilaus päättyy minulla tämän tutustumisjakson loppuun. Kävin jo lopettamassa tilauksen.

    Samoin. Olen jo pitkään pohtinut perheeseen tilattavien aikakauslehtien määrää ja koska Annan tilaus ei ole minun hallinnassani, päätin viimein peruuttaa TM tilauksen 49 vuoden kokeilujakson jälkeen.

    Viimeinen niitti oli älyvapaa kolumni, jossa oltiin nostamassa nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden vuoksi.

    Aiemmin "viime viikolla" automaattivaihteisen ostaneet opastivat koko muuta maailmaa kuinka se on ainoa mahdollisuus ja 30 vuotta sitten ensimmäisen tomaattinsa ostaneita joilla on yhä tontillaan myös manuaalivaihteinen pidettiin aivan luddiitteina. Nyt samaa epistolaa saarnaa "viime viikolla" sähköauton käsiinsä saanut, joka ei ole koko sitä edeltävänä elinaikanaan polkupyöräilijää ja energiansäästäjää teeskennellessään oppinut edes ajamaan alle autonsa normikulutuksen. On vastenmielistä lukea hauptüberbesservisserinä muita neuvovaa, joka opettaa jo vuosikymmeniä ekoajoa ja ennakoivaa ajoa harrastanutta sellaiseen, joka rakennettiin rutiiniksi jo 20 vuotta sitten. Tekisi mieli ohjeistaa, että ei kannata opettaa isäänsä jne. mutta antaa olla.

    Annan tilaus jatkuu. Talvitestiä jään todennäköisesti kaipaamaan, muun autoihin liittyvän saan lukea Auto Bildistä vapaan maailman ehdoilla.

    Jostain syystä suosin paperilehteä ja ostan niitä mielenkiintoisten juttujen takia, mutta en koskaan tilaa niitä. Tämä tapa toimii minulle koska laiskuuttaan lehteä tilaava saa käsiin ei toivottua materiaalia. Klikkausten toivossa toimittajat syyllistyvät rimanalituksiin aivan liian usein.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    No kiitos kuitenkin linkistä, tilaus päättyy minulla tämän tutustumisjakson loppuun. Kävin jo lopettamassa tilauksen.

    Samoin. Olen jo pitkään pohtinut perheeseen tilattavien aikakauslehtien määrää ja koska Annan tilaus ei ole minun hallinnassani, päätin viimein peruuttaa TM tilauksen 49 vuoden kokeilujakson jälkeen.

    Viimeinen niitti oli älyvapaa kolumni, jossa oltiin nostamassa nopeusrajoituksia liikenneturvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden vuoksi.

    Aiemmin "viime viikolla" automaattivaihteisen ostaneet opastivat koko muuta maailmaa kuinka se on ainoa mahdollisuus ja 30 vuotta sitten ensimmäisen tomaattinsa ostaneita joilla on yhä tontillaan myös manuaalivaihteinen pidettiin aivan luddiitteina. Nyt samaa epistolaa saarnaa "viime viikolla" sähköauton käsiinsä saanut, joka ei ole koko sitä edeltävänä elinaikanaan polkupyöräilijää ja energiansäästäjää teeskennellessään oppinut edes ajamaan alle autonsa normikulutuksen. On vastenmielistä lukea hauptüberbesservisserinä muita neuvovaa, joka opettaa jo vuosikymmeniä ekoajoa ja ennakoivaa ajoa harrastanutta sellaiseen, joka rakennettiin rutiiniksi jo 20 vuotta sitten. Tekisi mieli ohjeistaa, että ei kannata opettaa isäänsä jne. mutta antaa olla.

    Annan tilaus jatkuu. Talvitestiä jään todennäköisesti kaipaamaan, muun autoihin liittyvän saan lukea Auto Bildistä vapaan maailman ehdoilla.

    Numeron 15/2021 myötä ensiviikolla täyttyy 50 vuotta kestotilaajana. Tilaus jatkuu yli vuodenvaihteen, joten harkinta-aikaa on, vaikka lopettaminen tuleekin yhä useammin mieleen. Arkistotilakin on käynyt vähiin. Kaikki numerot ovat tallessa, mutta niidenkin kohtalo on avoin.

    Annan tilauksen vaimo lopetti jo muutama vuosi sitten. Sanoi kyllästyneensä tyhjänpäiväisiin poseerauksiin ja julkkishaastatteluihin.

    Kirjasto, ja irtonumeroita jos havaitsee mielenkiintoista sisältöä. Siinäpä se.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Suomen päättäjät vetävät vähän ristiin tavoitteissaan. Toisaalta halutaan vähentää CO2 päästöjä, mutta veroissa diesel-hybridit maksavat täydet verot, joten taloudellisempaa on valita vaikka Porsche Panamera 4
    E-Hybrid,

    Dieselplugareita nyt ei juurikaan ole edes tarjolla, joten niiden varaan on turha laskea päästövähennyksiä. Panameran plugariversion ostaja maksaa noin tuplat autoveroa ja alvia verrattuna E-Klassen plugarin osatajaan.

    E-Klasse mainittu. E 300 de A Business Avantgarde (diesel, plugari, autovero 1905e, käyttövoimavero noin 480e/a, polttomoottorin EU kulutus 5.6) tai E 300 e 4Matic A Business Avantgarde (bensiini, plugari, autovero 2057e, käyttövoimavero 67e/a, polttomoottorin EU kulutus 7.6) tai Panamera 4 E-hybrid (bensiini, plugari, autovero 4585e, käyttövoimavero 72e/a, polttomoottorin EU kulutus 10.7). Jos tähtäimessä on CO2 minimointi, mihin noista valtion kannattaisi keskittyä?

    Valtion ei kannata keskittyä noista kumpaakaan. CO2-päästöjen merkittävään vähennykseen tarvitaan autoja, joita myydään merkittäviä määriä.

    Mihin muuten unohdit itse polttoaineiden verot? Tupaöljyn bensaa keveämpää verotustahan noilla muilla veroilla kompensoidaan.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Suomen päättäjät vetävät vähän ristiin tavoitteissaan. Toisaalta halutaan vähentää CO2 päästöjä, mutta veroissa diesel-hybridit maksavat täydet verot, joten taloudellisempaa on valita vaikka Porsche Panamera 4
    E-Hybrid,

    Dieselplugareita nyt ei juurikaan ole edes tarjolla, joten niiden varaan on turha laskea päästövähennyksiä. Panameran plugariversion ostaja maksaa noin tuplat autoveroa ja alvia verrattuna E-Klassen plugarin osatajaan.

    E-Klasse mainittu. E 300 de A Business Avantgarde (diesel, plugari, autovero 1905e, käyttövoimavero noin 480e/a, polttomoottorin EU kulutus 5.6) tai E 300 e 4Matic A Business Avantgarde (bensiini, plugari, autovero 2057e, käyttövoimavero 67e/a, polttomoottorin EU kulutus 7.6) tai Panamera 4 E-hybrid (bensiini, plugari, autovero 4585e, käyttövoimavero 72e/a, polttomoottorin EU kulutus 10.7). Jos tähtäimessä on CO2 minimointi, mihin noista valtion kannattaisi keskittyä?

    Valtion ei kannata keskittyä noista kumpaakaan. CO2-päästöjen merkittävään vähennykseen tarvitaan autoja, joita myydään merkittäviä määriä.

    Mihin muuten unohdit itse polttoaineiden verot? Tupaöljyn bensaa keveämpää verotustahan noilla muilla veroilla kompensoidaan.

    Jos valtio antaa hankintatukea jossain jopa 9000€, Suomessa vähän vähemmän, ei jonkun polttoaineen vähäisempää veroa kannata mainita, pitäisi tukea kaikin keinoin alhaisimpia CO2 tuottajia. Onko se sitten 3-litrainen bensa tuplaturbo tai 2-litrainen diesel, ei pitäisi ylimääräisillä vuotuisilla veroilla estää pienimmän todellisen CO2 tuottajan valintaa.

      
  • Ensitesti: Kian uusi sähköauto EV6 on lähes täyskymppi!
    Ilta-Sanomat pääsi ensimmäisten joukossa kokeilemaan, millainen on täyssähköinen Kia EV6. Auto osoittautui ensitestissä mainioksi.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008199485.html

      
  • Autotoday testasi: Peugeot e-Traveller Allure 75 kWh — ison perheen sähköauto
    Julkaisija
    CLAS VON BELL
    21.8.2021
    0
    Perinteisesti sähköautot ovat olleet pääasiassa viiden hengen autoja, mutta nyt tarjolle on tullut myös isompia sähköautoja.

    Kokeilimme Peugeotin e-Travelleria, joka on saatavana jopa 9-paikkaisena. Periaatteessa sama auto on tarjolla myös Citroënina ja Opelina. Myös Toyotan versio on ehkä tulollaan. jatkuu

    https://autotoday.fi/autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Autotoday testasi: Peugeot e-Traveller Allure 75 kWh — ison perheen sähköauto
    Julkaisija
    CLAS VON BELL
    21.8.2021
    0
    Perinteisesti sähköautot ovat olleet pääasiassa viiden hengen autoja, mutta nyt tarjolle on tullut myös isompia sähköautoja.

    Kokeilimme Peugeotin e-Travelleria, joka on saatavana jopa 9-paikkaisena. Periaatteessa sama auto on tarjolla myös Citroënina ja Opelina. Myös Toyotan versio on ehkä tulollaan. jatkuu

    https://autotoday.fi/autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto

    Näyttää tämä auto sopivan hyvin sellaisille porukoille joilla sattuu olemaan vähän keskimääräistä suurempi jälkikasvu tai kaupungin taksiin. Joku saisi selventää, vaikuttaako pelkästään otsapinta-ala vai paino myös jos moottoritiellä on fiksua ajaa max 100 km/h jottei akku tyhjene erityisen nopsaan. Yhdellä tutulla on diesel sharan ja senkin kulutus nousee rajusti moottoritienopeuksilla. Vedin viikonloppuna korkeaa kuomullista kärryä noin 550 km ja pohjalla oli pari sataa kilometriä ilman kärryä. Koko tankillisen kulutus oli 7.2 L kun tankkasin ja laskin keskikulutuksen eli kärryn veto moottoritiellä ja valtatiellä (nopeus 100-110 km/h) nostaa kulutuksen reilusta viidestä lähemmäs kahdeksaa litraa. Hidasta pätkää oli vain 20km. Mitään välitankkauksia ei tarvittu, mökille mennään ja tullaan poikkeamatta minnekään, vain noin 3h suuntaansa. Siinä kerkiää vielä saunan lämmittää perjantai-iltana kun töiden jälkeen lähtee. Mitenkähän tilanne menisi ID 4:lla johon kärryn saa - molemmista päistä voisi lähteä matkaan täydellä akulla? Asia kävi mielessä kun ohi ajoi ID 4 jonka erottaa siitä vastustamattomasta sinapin väristä.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Autotoday testasi: Peugeot e-Traveller Allure 75 kWh — ison perheen sähköauto
    Julkaisija
    CLAS VON BELL
    21.8.2021
    0
    Perinteisesti sähköautot ovat olleet pääasiassa viiden hengen autoja, mutta nyt tarjolle on tullut myös isompia sähköautoja.

    Kokeilimme Peugeotin e-Travelleria, joka on saatavana jopa 9-paikkaisena. Periaatteessa sama auto on tarjolla myös Citroënina ja Opelina. Myös Toyotan versio on ehkä tulollaan. jatkuu

    https://autotoday.fi/autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=autotoday-testasi-peugeot-e-traveller-allure-75-kwh-ison-perheen-sahkoauto

    Näyttää tämä auto sopivan hyvin sellaisille porukoille joilla sattuu olemaan vähän keskimääräistä suurempi jälkikasvu tai kaupungin taksiin. Joku saisi selventää, vaikuttaako pelkästään otsapinta-ala vai paino myös jos moottoritiellä on fiksua ajaa max 100 km/h jottei akku tyhjene erityisen nopsaan.

    Ilmanvastus on tuossa selvästi suurin tekijä ja massan vaikutus on melko vähäinen tasaista nopeutta ajettaessa. Ilmanvastus syntyy otsapinta-alasta ja muotokertoimesta.

      
  • Matti myöhänenkin heräilee

    24.8.2021

    Näin BMW sähköistyy – 5-sarja ja 7-sarja tulevat täyssähköisenä
    BMW sähköistyy seuraavan kahden vuoden aikana neljän uuden täyssähköisen mallin verran. Täyssähköiset 5- ja 7-sarja kuulunevat näistä odotetuimpaan päähän.

    Lentokonemoottoreistaan alun perin tunnettu baijerilaismerkki on kertonut autoilunsa tulevaisuudesta. BMW sähköistyy peräti neljän täyssähköisen mallin verran seuraavan kahden vuoden aikana. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

    – Olemme täysin sitoutuneita sähköautoihin aina kun akkuauton voimalinjan käyttö on järkevää ja mahdollista kyseisiin olosuhteisiin, kommentoi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse. jatkuu

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nain-bmw-sahkoistyy-5-sarja-ja-7-sarja-tulevat-tayssahkoisena/

      
  • Norja näyttää esimerkkiä - polttomoottoriautojen markkinaosuus romahtanut jo alle 10 prosenttiin

    Norja näyttää koko muulle maailmalle esimerkkiä siitä, miten polttomoottoriautot oikeasti häviävät liikenteestä sähköautojen tieltä. Vauhti maassa vain kiihtyy.

    Julkaistu: 24.8.2021
    Tuoreen datan mukaan vauhti on jopa mielipuolisen kova. Missään muussa maassa adaptoituminen sähköautoihin ei ole käynyt yhtä nopeasti.
    Norjassa polttomoottoriautojen verotus on todella kova, mikä tekee sähköautoista entistä kilpailukykyisempiä. Norjassa on myös tarjolla erittäin paljon sähköautomalleja ja valtion tuki niille on poikkeuksellisen suuri.
    Norja näyttää kenties hyvää esimerkkiä siitä, mihin myös muiden maiden automarkkinat ovat lähivuosina menossa. Viime vuonna täyssähköautojen markkinaosuus uusista autoista Norjassa oli jo 54 %. Tämän vuoden heinäkuussa se oli peräti 64%. Samaan aikaan bensiiniautojen osuus oli vain 4,3% ja dieselien 4,1%. Hybridit valtasivat 27% osuuden.
    Heinäkuussa Norjan myydyin auto oli Ford Mustang Mach-E 898 kappaleella, sitä seurasivat Skoda Kodiaq, Toyota Rav4, Volkswagen ID.4 ja BMW X3.

    https://www.apu.fi/artikkelit/norja-nayttaa-esimerkkia-polttomoottoriautojen-markkinaosuus-romahtanut-jo-alle-10-prosenttiin

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Norja näyttää esimerkkiä - polttomoottoriautojen markkinaosuus romahtanut jo alle 10 prosenttiin

    Kylläpä noissa hybrideissäkin on polttomoottori vaikka kuinka yritettäisiin väittää etteivät ne ole polttomoottoriautoja.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Norja näyttää esimerkkiä - polttomoottoriautojen markkinaosuus romahtanut jo alle 10 prosenttiin

    Kylläpä noissa hybrideissäkin on polttomoottori vaikka kuinka yritettäisiin väittää etteivät ne ole polttomoottoriautoja.

    Hybridit kyllä vaihtuvat nopeasti pelkkään sähköön kun tulee tarjolle sopivan mallisia ja kokoisia autoja. Voihan osa hybrideistä olla vetyhybrideitäkin.

      
  • 24.8.2021

    Näin BMW sähköistyy – 5-sarja ja 7-sarja tulevat täyssähköisenä
    BMW sähköistyy seuraavan kahden vuoden aikana neljän uuden täyssähköisen mallin verran. Täyssähköiset 5- ja 7-sarja kuulunevat näistä odotetuimpaan päähän.

    Lentokonemoottoreistaan alun perin tunnettu baijerilaismerkki on kertonut autoilunsa tulevaisuudesta. BMW sähköistyy peräti neljän täyssähköisen mallin verran seuraavan kahden vuoden aikana. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

    – Olemme täysin sitoutuneita sähköautoihin aina kun akkuauton voimalinjan käyttö on järkevää ja mahdollista kyseisiin olosuhteisiin, kommentoi BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse. jatkuu

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/nain-bmw-sahkoistyy-5-sarja-ja-7-sarja-tulevat-tayssahkoisena/

    Alat kuulostaa jo tracktestiltä :-)

      
  • Erikoinen ratkaisu tuo myöhään tuleva sähköauton pohjalevy, johon voi asentaa myös polttomoottorin. Millainenhan mahtaa olla sähköautoksi suunniteltu auto polttomoottorilla varustettuna? Vaikuttaa vähän siltä, että Bemari ei vieläkään uskalla panostaa kunnolla sähköautoihin.

    ”Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.”

      
  • @NHB kirjoitti:
    Erikoinen ratkaisu tuo myöhään tuleva sähköauton pohjalevy, johon voi asentaa myös polttomoottorin. Millainenhan mahtaa olla sähköautoksi suunniteltu auto polttomoottorilla varustettuna? Vaikuttaa vähän siltä, että Bemari ei vieläkään uskalla panostaa kunnolla sähköautoihin.

    ”Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.”

    Jokaiselle jotakin on ollut BMW:n linjaus aina. Ei tuossa ole mitään ihmeellistä. Öljyn loppumisesta ei puhu enää kukaan aina löytyy uusia esiintymiä. Teknologia on olemassa tuottaa päästöttömiä polttomoottoriautoja.

      
  • @NHB kirjoitti:
    ”Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.”

    Rima on ainakin korkealla, kun on uskallettu ottaa nykyaikaisen BMW:n pelastaneen milestone-mall7n nimi käyttöön.

    Polttomoottoriin varautuminen ei ole välttämättä periksiantamista, kunhan ei haaveilla mistään kolmen litran suorasta kuutosesta vaan hyväksytään i3 konsepti, jossa sähköauton saa tilata range extenderillä tai ilman?

    2025 tosin BMW:n kilpailijat ajavat niin pitkällä sähkörangella, että aika harva sitä extenderiä todennäköisesti enää kysyy.

    Jokohan nyt ollaan sen muodin muutoksen lähellä, jolloin takapuskurin suuret kromitötteröt katoavat ja pakoputki, jos sellainen on, aletaan häveliäästi piilottaa auton alle?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    ”Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.”

    Rima on ainakin korkealla, kun on uskallettu ottaa nykyaikaisen BMW:n pelastaneen milestone-mall7n nimi käyttöön.

    Polttomoottoriin varautuminen ei ole välttämättä periksiantamista, kunhan ei haaveilla mistään kolmen litran suorasta kuutosesta vaan hyväksytään i3 konsepti, jossa sähköauton saa tilata range extenderillä tai ilman?

    2025 tosin BMW:n kilpailijat ajavat niin pitkällä sähkörangella, että aika harva sitä extenderiä todennäköisesti enää kysyy.

    Jokohan nyt ollaan sen muodin muutoksen lähellä, jolloin takapuskurin suuret kromitötteröt katoavat ja pakoputki, jos sellainen on, aletaan häveliäästi piilottaa auton alle?

    Entisaikaan pakoputken pään piti olla auton korin ulkopuolella, milloin siitä vaatimuksesta luovuttiin?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    ”Vähintään yhtä mielenkiintoinen on vuonna 2025 ensimmäisessä mallissa esiteltävä, vanhan nimen tunteva, BMW:n uusi perusrakenne Neue Klasse. Tuo perusrakenne on suunniteltu sähköiseksi, mutta voi hyödyntää myös bensiini- ja dieselmoottoreita sekä lataushybridivoimalinjoja.”

    Rima on ainakin korkealla, kun on uskallettu ottaa nykyaikaisen BMW:n pelastaneen milestone-mall7n nimi käyttöön.

    Polttomoottoriin varautuminen ei ole välttämättä periksiantamista, kunhan ei haaveilla mistään kolmen litran suorasta kuutosesta vaan hyväksytään i3 konsepti, jossa sähköauton saa tilata range extenderillä tai ilman?

    2025 tosin BMW:n kilpailijat ajavat niin pitkällä sähkörangella, että aika harva sitä extenderiä todennäköisesti enää kysyy.

    Jokohan nyt ollaan sen muodin muutoksen lähellä, jolloin takapuskurin suuret kromitötteröt katoavat ja pakoputki, jos sellainen on, aletaan häveliäästi piilottaa auton alle?

    Epäilen, että nyt ei ole kyse mistään i3:ssa käytetyistä mopon moottoreista, vaan puhutaan BMW:lle tyypillisistä polttomoottoreista. Eiköhän se suora kutonenkin ole mukana. En oikein usko, että esim. X6:tta tarjottaisiin vain pikkumoottoreilla.

      
  • Tuollaisia konfiguraatiota "uudesta" Neue Klassesta olisi alustavasti tarjolla:

    Neue Klasse platform will allow at least three different technical configurations:
    1. Rear electric motor (eRWD)
    2. Rear electric motor + front electric motor (eAWD)
    3. Rear electric motor + front internal combustion engine (plug-in hybrid AWD)

    Eli tuskimpa edes BMW saa suoraa kuutosta sovitettua poikittain keulille, vaan kyseessä lienee 3- ja/tai 4-sylinteriset polttomoottorit "etuvetotekniikalla" - siis niihin malleihin joihin polttomoottori halutaan laittaa. (toteutus siis vähän samaan tapaan kuin nykyiset X1/X2-sarjan plugarimallit).
    Kyseessä olisi siis aina jonkin sortin "täyssähkö" taka-akselilla ja etupäähän sitten voi laittaa jompaa kumpaa tai sitten ei mitään.

    Ensimmäiset uuden pohjalevyn mallit lienevät 3-sarjalaisia, koska nykyinen 3-sarjan G20 korimalli tuli 2018, ja yleensä lifespan on ollut sen 7 vuotta...

      
  • Unohtui tuohon äskeiseen mainita omat epäilykseni noista täysssähköisistä 5- ja 7-sarjalaisista, eli uskoisin niiden pohjautuvan edelleen pitkittäismoottoreille aikaisemmin suunniteltuun CLAR pohjalevyyn joka äskettäin päivittyi uudella "keskilattiaratkaisulla", jolle siis myös i4 ja iX pohjautuvat. Sinne "keskilattialle" saa sullottua yli 100kWh edestä akustoa. Nykyinen seiskasarja (G11) täyttää 7 vuotta 2022, ja viitossarja (G30) 2023 eli uudistunevat ihan lähiaikoina.

      
  • muokattu 26.08.2021 11:57

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Entisaikaan pakoputken pään piti olla auton korin ulkopuolella, milloin siitä vaatimuksesta luovuttiin?

    En tiedä, mutta piilotettuja pakoputkia on joissain henkilöautoissa.

    Hassuimmasta päästä on mielestäni rakenne, jossa pakoputki on piilossa, mutta takapuskurissa on silti tukitut kromirinkulat mukamas tuplaputkina. Hyvä kun ei sentään tuohiräpättiä vanteen puolia läpsyttämässä. Meilläkin on yksi tuollainen.

    Ihan terve ei ole myöskään rakenne, jossa oikeat pakoputket tulevat kromikuorien kautta takapuskurin läpi. Irtokuorien etäisyys lämpimän putken pinnasta viilentää niitä niin paljon, että lumi jäätyy kiinni mutta ei sula irti putkesta pitkälläkään matkalla. Siksi auto raahaa takahelmassaan mukana usean kilon jäämöykkyjä suuren osan talvesta kunnes jääkalikka kasvaa niin suureksi, että irtoaa joustoliikkeessä maahan iskeytyessään. Vielä ei ole onneksi lähtenyt puskurin palasia mukaan. Yksi tällainenkin on tontilla.

    Jos normaalia pakoputkea ei voi saada, ehkä nuo feikkirinkulat ovat pienempi paha, koska niiden ainoa haitta on niiden naurettavuus. Uhkasin jo Rouvalle, että maisemoin ne tyhjät kromirinkulat kilikalispäräyllä mattamustaksi, mutta lupaa ei vielä irronnut kun "ne kuuluvat autoon".

      
  • muokattu 26.08.2021 13:23

    @740 GLE kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Entisaikaan pakoputken pään piti olla auton korin ulkopuolella, milloin siitä vaatimuksesta luovuttiin?

    En tiedä, mutta piilotettuja pakoputkia on joissain henkilöautoissa.

    Hassuimmasta päästä on mielestäni rakenne, jossa pakoputki on piilossa, mutta takapuskurissa on silti tukitut kromirinkulat mukamas tuplaputkina. Hyvä kun ei sentään tuohiräpättiä vanteen puolia läpsyttämässä. Meilläkin on yksi tuollainen.

    Aika tavallinen on pakoputki, joka päätyy takapuskurin alle osoittaen alaviistoon, siten että sitä ei näy ollenkaan auton takana kulkeville ihmisille. Joissain pakettiautoissa ainakin (esim. Sprintterissä) pakoputki päättyy kertakaikkiaan keskelle autoa. En tiedä onko tälläisiä henkilöautoissa?

    Sitten taasen polttoainekäyttöisten lisälämmittimien pakoputket päätyvät melkein aina sellaiseen paikkaan josta pakokaasut löytävät tiensä ohjaamoon, joko esilämmityksen aikana tai muuten vain pysäköitäessä, ellei tuuli käy sopivasta suunnasta.

      
  • Näköjään lainsäätäjän tarkoituksena on periä sähköautoista poistunut autovero keskimäärin puolitoistakertaisena takaisin korottuneena ajoneuvoverona:

    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Näköjään lainsäätäjän tarkoituksena on periä sähköautoista poistunut autovero keskimäärin puolitoistakertaisena takaisin korottuneena ajoneuvoverona:

    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox

    Olispa tavallisessa ooppelissa tai voortissakin sama käytäntö, että autoveron olisi voinut jakaa 20 vuoden osamaksuksi. Silloin ei tarvitsisi ottaa niin isoa velkaa / jättää ostamatta ja ajaa vanhalla kun ei autoveroa tarvitse maksaa kerralla.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Näköjään lainsäätäjän tarkoituksena on periä sähköautoista poistunut autovero keskimäärin puolitoistakertaisena takaisin korottuneena ajoneuvoverona:

    https://www.is.fi/autot/art-2000008359845.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=is_tf&utm_source=hs.fi&utm_content=promobox

    Tuohan tarkoittaa sitä, että jos tuo perusvero 0g co2 päästävällä on tuo 118,25€, niin nykyisen (=2021 vuoden ) WLTP taulukon mukaan suurempipäästöisillä perusveron osuus jakautuisi seuraavasti (kaikkiin siis lisätty tuo korotus 65€):
    co2 perusvero
    0 118,29 €
    70 148,58 €
    80 154,42 €
    90 161,36 €
    100 168,66 €
    110 177,05 €
    120 185,81 €
    130 195,30 €
    140 207,71 €
    150 225,96 €
    160 246,04 €
    170 268,67 €
    180 293,49 €
    190 320,86 €
    200 350,43 €
    210 381,45 €
    250 489,49 €
    jne.

    Tästä kyllä ei suuremmin ole mainittu, vaikkakin epäilen kyllä että tuo perusveron osuus noilla yli 0g päästävillä nousee enemmän kuin tuon 65€.

      
  • Jos sähköautolla pääsee luvatun 400 kilometrin sijasta vain 300 kilometriä, niin huijataanko ostajaa?

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/335c54c2-6376-42af-a74f-76644f0816e7

    Taitaa olla taas niin kuin usein, että asiaan perehtynyt ei tunne itseään millään tavalla huijatuksi mutta asioista tietämätön pimahtaa, valittaa ja ottaa rahat.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Jos sähköautolla pääsee luvatun 400 kilometrin sijasta

    Onko antaa lähdeviitettä tähän lupaukseen?

      
  • muokattu 18.11.2021 21:35

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Jos sähköautolla pääsee luvatun 400 kilometrin sijasta vain 300 kilometriä, niin huijataanko ostajaa?

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/335c54c2-6376-42af-a74f-76644f0816e7

    Taitaa olla taas niin kuin usein, että asiaan perehtynyt ei tunne itseään millään tavalla huijatuksi mutta asioista tietämätön pimahtaa, valittaa ja ottaa rahat.

    Rönkön jutut on rönkön juttuja ja ei niin vakavasti otettavia kirjoittaa vähän mitä sattuu tarkistamatta kuten esim. uusin
    Maailman nopein latausasema tuikkaa sähköautoon 100 kilometriä matkaa kolmessa minuutissa

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4c75986d-b027-40ef-ad05-464dc7e3b739

    kehuu Uuden Terra 360 -aseman latauksen enimmäisteho on 360 kilowattia.

    Esim. Suomalaisella Kempowerilla on 480 kW latausasema, mutta eihän tuollaisia tehoja ota vastaan kuin Nevera joka kykenee 500 kW lataustehoihin.

    ABB Ionity latureita pystyy hyödyntämään täydellä teholla vasta neljä autoa Taycan, Audi E-Tron GT, Ioniq 5 ja oliko Kia 6.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Jos sähköautolla pääsee luvatun 400 kilometrin sijasta

    Onko antaa lähdeviitettä tähän lupaukseen?

    On! Iltalehti 18.11.2021. Autouutiset:
    Näkökulma: Huijataanko meitä sähköautojen toimintamatkoilla?

    "Jos sähköautolla pääsee luvatun 400 kilometrin sijasta vain 300 kilometriä, niin huijataanko ostajaa, kysyy Iltalehden autotoimittaja Pentti J. Rönkkö."

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit