Meinaatko, että vaihtoivat Octaviat, Ceedit, Qashqait ja Focukset lennosta noihin?
Mallien perusteella mielipiteistä voisi päätellä vain sen, etteivät ihan perusduunarisakkia taida saarelaisetkaan olla. Jos siis taas kerran verrataan suomiautohankintojen keskihintaa.
Kun massia riittää, niin valintoja voi tehdä eri vinkkeleistä vähän paremmin. Vaikka sitten luontonäkökulmistakin.
@Kumppani kirjoitti:
Meinaatko, että vaihtoivat Octaviat, Ceedit, Qashqait ja Focukset lennosta noihin?
Mallien perusteella mielipiteistä voisi päätellä vain sen, etteivät ihan perusduunarisakkia taida saarelaisetkaan olla. Jos siis taas kerran verrataan suomiautohankintojen keskihintaa.
Kun massia riittää, niin valintoja voi tehdä eri vinkkeleistä vähän paremmin. Vaikka sitten luontonäkökulmistakin.
Kyllähän saariston rengastiellä asuu todella varakkaita runsaasti. Ei niiltä silti mitään veroja kerry kun nostelevat pääomatuloja mistä ei edes makseta tuloveroja vai miten se nyt meni.
Muista en tiedä mitä entiset olivat, mutta EQS:n menee vaihdossa edellisvuotinen E mersu.
Varakkaat mökkiläiset toivat kesällä useita listan kalleimmasta päästä olevia sähköautoja enkä oikein usko Qashqaitten olleen ikinä näiden suosiossa edes höyryaikakaudella.
Taycaneitakin näki usealla päivällä vähintään 2 kpl ja muutaman kerran jopa 3 kpl yhdellä silmäyksellä kahvilla ollessa torilla.
Koko kesän yleisin oli ehdottomasti ID 4, mutta uusilla autoilla inostutaan ajamaan ja kun kotimaan matkailu eli huippuvuotta niin kaiken näköistä näkyi. Norjastakin oli tullut useampi ID 4 kun viime vuonna näkyi vain pari norjalaista Teslaa.
Yllättävin oli Peugeotin sähköpaku joka oli muutettu minimatkailuautoksi Belgiasta saakka.
Aivan. Tuosta otannasta on siis vähän paha mennä tekemään mitään kummoisia johtopäätöksiä sen suhteen, mikä on "kansan mielipide ja tahtotila" sähkäreiden suhteen. Vähän kuin menisi Monacoon ja tekisi päätelmän, että hummerit on yleinen ruokalaji
@Kumppani kirjoitti:
Aivan. Tuosta otannasta on siis vähän paha mennä tekemään mitään kummoisia johtopäätöksiä sen suhteen, mikä on "kansan mielipide ja tahtotila" sähkäreiden suhteen. Vähän kuin menisi Monacoon ja tekisi päätelmän, että hummerit on yleinen ruokalaji
On pitkään kiinnostanut tilastoissa oleva uusien autojen keskihinta 34 000 euroa. Onko tuo auton lähtöhinta vai väliraha joka uuteen käytetään, kun joku E Mersukin 3 vuodessa tiputtaa hintaa puolella. Uusia autoja kuitenkin myydään Suomessa vuosittain sadantuhannen molemmin puolin niin kyllä joukkoon sähköautojakin mahtuu. Olihan VW:kin eniten myyty sähköauto kesällä ID 4 peräti kaikkien merkkien mallien viides ja VW:n eniten myyty malli. kaikki mallit mukaan lukien. Esimerkiksi heinäkuussa 2021 Suomessa uusina rekisteröidyistä Volkswagen henkilöautoista peräti 32% oli sähköautoja.
On pitkään kiinnostanut tilastoissa oleva uusien autojen keskihinta 34 000 euroa. Onko tuo auton lähtöhinta vai väliraha joka uuteen käytetään
Jaa, olisko tuo nyt kauhean vaikea päätellä, että olisi (uuden) ostohinta, joka on eri kuin lähtöhinta sekin.
Uusia autoja kuitenkin myydään Suomessa vuosittain sadantuhannen molemmin puolin niin kyllä joukkoon sähköautojakin mahtuu
Tuo kuulostaa äkkiseltää taas siltä, että sinulle 100donaa on auton keskihinta, heheh. No, jos otanta on ns. oikea (Suomessa pieni, Monacossa isompi), niin kyllähän se jollekin sakille voi ollakin. Mutta kun meitä on se 6 miljoonaa täällä, niin ehkäpäs sieltä löytyy sitä keskihintaa tiputtavaa ostajaa vähän laajemmin...
On pitkään kiinnostanut tilastoissa oleva uusien autojen keskihinta 34 000 euroa. Onko tuo auton lähtöhinta vai väliraha joka uuteen käytetään
Jaa, olisko tuo nyt kauhean vaikea päätellä, että olisi (uuden) ostohinta, joka on eri kuin lähtöhinta sekin.
Uusia autoja kuitenkin myydään Suomessa vuosittain sadantuhannen molemmin puolin niin kyllä joukkoon sähköautojakin mahtuu
Tuo kuulostaa äkkiseltää taas siltä, että sinulle 100donaa on auton keskihinta, heheh. No, jos otanta on ns. oikea (Suomessa pieni, Monacossa isompi), niin kyllähän se jollekin sakille voi ollakin. Mutta kun meitä on se 6 miljoonaa täällä, niin ehkäpäs sieltä löytyy sitä keskihintaa tiputtavaa ostajaa vähän laajemmin...
No tarkoitin kappaleissa 100 000/ vuodessa en hintaa, vaan tuntuu tuo 34 000 € vajaalta kun Qashqaittenkin hinta on 28 000 - 44 000 € ja esim. Corolla farkku 44 000 €, eikä noita Suomen halvimpia Dacioita nyt niin kauheasti liikenteessä ole. Farkut tosi yleisiä ja suisituimpien hinnat yli 40 000 €. Miten sitten kaikkia BMW,Audit, MB ja muut lähes tuplaten kalliimmat tai peräti 200 000 € tai yli autojen hiinnat sopivat kuvioon, mutta kai se on pakko uskoa tilastotieteilijöitä.
No tarkoitin kappaleissa 100 000/ vuodessa en hintaa, vaan tuntuu tuo 34 000 € vajaalta kun Qashqaittenkin hinta on 28 000 - 44 000 € ja esim. Corolla farkku 44 000 €, eikä noita Suomen halvimpia Dacioita nyt niin kauheasti liikenteessä ole. Farkut tosi yleisiä ja suisituimpien hinnat yli 40 000 €. Miten sitten kaikkia BMW,Audit, MB ja muut lähes tuplaten kalliimmat tai peräti 200 000 € tai yli autojen hiinnat sopivat kuvioon, mutta kai se on pakko uskoa tilastotieteilijöitä.
Hinnat-alkaen farkkucorolla 29 000€, ja nopealla selauksella kallein 40t ja jotain satasia päälle.
Ei tuo 34keur nyt minusta kovin epäuskottavalta tunnu. Se on ei-ihan-halvin Golf/Corolla jne. Ja Bemarien vastinpariksi myydään sitten pienempää autoa,esimerkiksi Poloa, I20:stä ja vaikka mitä.
Jotakuinkin noin M880. Eikä unohdeta, etteivät kaikki edes osta uusia autoja. Niille Suomessa käytettyinäkin ostetuille on varmaan joku tilastollinen keskihinta olemassa. Tuskin on isompi kuin uusien keskihinta, vai mitä veikkaatte?
Kolmas tilastollisesti mielenkiintoinen keskihintatieto voisi olla myös esim. Saksasta ja Ruotsista laivattujen käytettyjen keskihinta.
Taloudellinen ajattelu on sitä, että mahdollisimman paljon euroja jää omaan käyttöön. Uusissa autoissa menetät eniten, käytetyssä säästät sen mikä on mahdollista.
@tracktest kirjoitti:
Taloudellinen ajattelu on sitä, että mahdollisimman paljon euroja jää omaan käyttöön. Uusissa autoissa menetät eniten, käytetyssä säästät sen mikä on mahdollista.
@tracktest kirjoitti:
Taloudellinen ajattelu on sitä, että mahdollisimman paljon euroja jää omaan käyttöön. Uusissa autoissa menetät eniten, käytetyssä säästät sen mikä on mahdollista.
@Kumppani kirjoitti:
Voihan se tarve olla tarpeetonkin
Riipuu hankitojen tekijästä, mikä sitten on kunkin mielestä tarpeellista tai tarpeetonta.
Minä myönnän suoraan, että vain ensimmäiset autokauppani olivan oikeasti tarpeellisia. 3500 markalla ostamani Ford 23m mahdollisti työmatkani, mutta minun hintaluokkaan vajottuaan uutena hieno Ford oli jo niin raunioina, etteivät taloudelliset resurssini ja osaamiseni olisi riittäneet sen ylläpitoon, joten myös seuraavan ostos oli tarpeen työmatkan jatkamisen mahdollistajana. Peugeot 504 aloitti viha-rakkaussuhteen, jota olisi teknisesti voinut jatkaa, mutta hermojani säästääkseni ajauduin ensin peruuttamattomaan välirikkoon temperamenttisen ranskattaren kanssa ja pian sen jälkeen riitaisaan eroon.
Seuraavan C-Kadettin ajettavuudessa ei ollut mitään glamouria, mutta sitä ei tarvinnut sepätä joka viikko sormet jäässä vuokra-asunnon pihalla.
Siitä eteenpäin olen vaihtanut autoa saadakseni omasta mielestäni paremman. Minusta suurin edistysaskel tapahtuu jalkamiehen hankkiessa ensimmäisen autonsa. Vanha ja halpakin auto antaa liikkumisen vapauden ja omat aikataulut. Siitä eteenpäin auto paranee hintaa nostamalla, mutta elämä ei enää muutu samalla tavoin kuin autottoman hankkiessa ensimmäisen autonsa.
@Topi27 kirjoitti:
Kyllähän saariston rengastiellä asuu todella varakkaita runsaasti. Ei niiltä silti mitään veroja kerry kun nostelevat pääomatuloja mistä ei edes makseta tuloveroja vai miten se nyt meni.
Kyllä pörssiyritysten osinkoeuroista maksetaan ensin yhteisövero ja sitten osingonsaajan pääomatulovero kaksinkertasena verotuksena, joka vastaa reilun sadan tonnin vuosipalkan veroprosenttia.
Muista en tiedä mitä entiset olivat, mutta EQS:n menee vaihdossa edellisvuotinen E mersu.
Varakkaat Mersukuskit laittavat tilauksen sisään heti tilauskirjan auetessa uutta mallia edes näkemättä.
Sitten on meitä halvemman luokan Mersukuskeja, jotka menemme ostamaan tuotannosta poistuneen mallin kun katukuvaan saapunut uusi malli on pudottanut sen hinnan.
Odotan mielenkiinnolla EQS:n menestystä talvitestissä? Erityisesti kiinnostaa nähdä miten lämmön hallinta on onnistunut, kun hukkalämpöä käytetään niin tarkasti, ettei lämpöpumppua ole katsottu tarpeelliseksi. Kohtuullisissa lämpötiloissa tuossa voi olla järkeäkin, mutta saapa nähdä miten käy Pohjois-Suomen toisinaan kohtuuttomissa lämpötiloissa?
Mercedes kertoo EQS:n olevan energiaoptimoitu myös muilla tavoin. Siitä ei tehty korkeaa liiteriä (vielä), ilmanvastus on hiottu jopa tilojen kustannuksella ja rengaskooksikin on saatavissa myös aikuisille sopivia kokoja eikä ainoastaan teinituunattuja keväisen märille pottupelloille sopivia levikkeitä.
Näitä lisää, kiitos, eli iso henkilöauto tai farkku ja energiaoptimoituna. Pikkuauton tilojen kasvattaminen ei rankaise sen liikuttelussa kovin pahasti jos tilaa kasvatetaan pituussuuntaan. Lisää tilaahan tuollainen vaatii, mutta tilaahan täällä on ja nelipyöräohjaus pienentää pitkän akselivälin tuomaa rasitetta.
@Topi27 kirjoitti:
Kyllähän saariston rengastiellä asuu todella varakkaita runsaasti. Ei niiltä silti mitään veroja kerry kun nostelevat pääomatuloja mistä ei edes makseta tuloveroja vai miten se nyt meni.
Kyllä pörssiyritysten osinkoeuroista maksetaan ensin yhteisövero ja sitten osingonsaajan pääomatulovero kaksinkertasena verotuksena, joka vastaa reilun sadan tonnin vuosipalkan veroprosenttia.
Muista en tiedä mitä entiset olivat, mutta EQS:n menee vaihdossa edellisvuotinen E mersu.
Varakkaat Mersukuskit laittavat tilauksen sisään heti tilauskirjan auetessa uutta mallia edes näkemättä.
Sitten on meitä halvemman luokan Mersukuskeja, jotka menemme ostamaan tuotannosta poistuneen mallin kun katukuvaan saapunut uusi malli on pudottanut sen hinnan.
Odotan mielenkiinnolla EQS:n menestystä talvitestissä? Erityisesti kiinnostaa nähdä miten lämmön hallinta on onnistunut, kun hukkalämpöä käytetään niin tarkasti, ettei lämpöpumppua ole katsottu tarpeelliseksi. Kohtuullisissa lämpötiloissa tuossa voi olla järkeäkin, mutta saapa nähdä miten käy Pohjois-Suomen toisinaan kohtuuttomissa lämpötiloissa?
Mercedes kertoo EQS:n olevan energiaoptimoitu myös muilla tavoin. Siitä ei tehty korkeaa liiteriä (vielä), ilmanvastus on hiottu jopa tilojen kustannuksella ja rengaskooksikin on saatavissa myös aikuisille sopivia kokoja eikä ainoastaan teinituunattuja keväisen märille pottupelloille sopivia levikkeitä.
Näitä lisää, kiitos, eli iso henkilöauto tai farkku ja energiaoptimoituna. Pikkuauton tilojen kasvattaminen ei rankaise sen liikuttelussa kovin pahasti jos tilaa kasvatetaan pituussuuntaan. Lisää tilaahan tuollainen vaatii, mutta tilaahan täällä on ja nelipyöräohjaus pienentää pitkän akselivälin tuomaa rasitetta.
Kirjoitin tuossa yllä näin:
"Kaikki eivät osta uusia autoja. Niille Suomessa käytettyinäkin ostetuille on varmaan joku tilastollinen keskihinta olemassa.... Kolmas tilastollisesti mielenkiintoinen keskihintatieto voisi olla myös esim. Saksasta ja Ruotsista laivattujen käytettyjen keskihinta"
@Kumppani kirjoitti:
Kirjoitin tuossa yllä näin:
"Kaikki eivät osta uusia autoja. Niille Suomessa käytettyinäkin ostetuille on varmaan joku tilastollinen keskihinta olemassa.... Kolmas tilastollisesti mielenkiintoinen keskihintatieto voisi olla myös esim. Saksasta ja Ruotsista laivattujen käytettyjen keskihinta"
Tuo voi olla näin korona vuonna vanhaksi mennyttä tilastoa kun käytetyn myyjät raportoinneet selkeesti keskihinnan noususta.
esim.
Käytettyjen autojen välitysbisneksessä on tapahtunut selkeä muutos – tällaisia ovat nyt käytettyjen keskihinnat ja -kilometriluvut
Autoliikkeet ostavat käytettyjä autoja myös erilaisilta välityspalveluilta. Näistä suurin on nimeltään AutoVex.
Hintoja tarkastellessa selviää, että välityspalvelun kautta liikkeisiin myydyt dieselautot ovat oleellisesti arvokkaampia kuin samaa kautta eteenpäin menneet bensiiniautot.
Käytännössä bensiiniautojen mediaanihinta on nyt 12 200 euroa, kun taas dieseleissä sama luku on peräti 19 100 euroa. Mikä taas on yllättävän lähellä huomattavasti uudempien ja vähemmän ajettujen hybridiautojen 21 050 euron tilastokeskihintaa.
Kamux kertoi samantasoisesta muutoksesta Auto Vex kanssa ero taisi olla 200 euron luokkaa.
Ja Rintajouppi
Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n mukaan yrityksen kesäkuun aikana myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta oli noin 16 000 euroa, mikä tarkoittaa myös kansalaisten ketjusta ostamien autojen keskihinnan selvää nousua.
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on noin 19 000 auton vuosimyynnillään eräs maan suurimmista autokauppaketjuista.
Tänään sähköauto bongailu näytti ensimmäisen 10 min. aikana laihalta vain 1 kpl ID 3 ja 2 kpl ID4:sia. Vaan vartin päästä lautalta saapui kylälle Tesla S ja 3 kpl ID 4:sia ja sitten ennenkuin kerkesin saarelta toiselle lautalta purkautui oikea VW ruuhka 5 kpl ID 4:sia ja 3 kpl ID 3:sia ja yksi Tesla S. Seuraavalla saarella tuli vielä 3 kpl ID 4:sia ja 2 kpl ID 3:sia.
eli Bongausennätys n. 45 min. VW:n osalta yht. ID 3:sia 6 kpl ja ID 4:sia 13 kpl. Aiempi ID 4:sen määrä vastaavalla reissulla n. 1,5 h oli 10 kpl.
Tuo voi olla näin korona vuonna vanhaksi mennyttä tilastoa kun käytetyn myyjät raportoinneet selkeesti keskihinnan noususta.
Selkeä voi tarkoittaa aika paljon eri asioita.
Hintoja tarkastellessa selviää, että välityspalvelun kautta liikkeisiin myydyt dieselautot ovat oleellisesti arvokkaampia kuin samaa kautta eteenpäin menneet bensiiniautot.
Kyllä tuo on ollut arvattavissa/tiedossa jo pitkän aikaa. Dieseleitä kun tuodaan vaikka Saksasta hyvin varusteltuina muutenkin. Bensapeleissä pitäisi näkyä Outlander PHEV myös "piikkinä", mutta massaan ehkä hukkuen silti.
Käytännössä bensiiniautojen mediaanihinta on nyt 12 200 euroa, kun taas dieseleissä sama luku on peräti 19 100 euroa. Mikä taas on yllättävän lähellä huomattavasti uudempien ja vähemmän ajettujen hybridiautojen 21 050 euron tilastokeskihintaa.
Eli eivät ne "100tonnin molemmin puolin" -(sähkö)autot ole ehkä kiikarissa silloin? Muutama vuosi eteenpäin kun mennään, niin tilanne on varmasti eri. Mutta ei 2021.
Tänään alle km säteellä ruokailu ja kahvittelu reisulla 13 kpl sähköautoja ja eilistä laajempi kirjo. Näkyi 1 kpl ID 4, 1 vanhempi Tesla S, 2 kpl EQC, uudempi Tesla S ruotsista, Hundai Kona, VW E UP, tuttu Chili T M 3, tuttu Taycani Turpo S, ja peräti 4 kpl Volvon XC 40:siä.
Eihän noita vielä paljon ole, mutta koko ajan lisääntyy eikä niitä enää kohta jaksa bongailla.
Noistahan voisi laskea otantana osviittaa sähköautojen keskihinnasta.
Ilmatieteen laitoksen erikoistutkijan Pia Anttilan mukaan on olemassa selkeitä syitä sille, miksi Suomessa ilmanlaatu on parasta maailmassa. Hänen mukaansa Pohjoismaissa, Kanadassa ja Virossa ollaan kaukana isoista päästökeskittymistä.
Anttila sanoo, että yksi syy kärkisijaan on kehittynyt teknologia.
– Meillä on teollisuudessa tehty jo pitkään ympäristönsuojelutyötä. Autotkin ovat suhteellisen hyviä, kun verrataan maailman keskimääräiseen autokantaan.
Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi Anttila listaa sen, että suomalaisia on aika vähän.
@_Quu kirjoitti:
Erikoistutkija: Suomen kärkipaikalle selkeä syy
Ilmatieteen laitoksen erikoistutkijan Pia Anttilan mukaan on olemassa selkeitä syitä sille, miksi Suomessa ilmanlaatu on parasta maailmassa. Hänen mukaansa Pohjoismaissa, Kanadassa ja Virossa ollaan kaukana isoista päästökeskittymistä.
Anttila sanoo, että yksi syy kärkisijaan on kehittynyt teknologia.
– Meillä on teollisuudessa tehty jo pitkään ympäristönsuojelutyötä. Autotkin ovat suhteellisen hyviä, kun verrataan maailman keskimääräiseen autokantaan.
Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi Anttila listaa sen, että suomalaisia on aika vähän.
Tiedät varmaan että tässä oli kyse nyt ihan muusta kuin hiilidioksidipäästöistä? Ilmanlaatuun liittyvät saasteet ovat pääosin huomattavasti paikallisempia ongelmia kuin globaalin katastrofin aiheuttava co2. Pienhiukkasten yms. osalta harvaan asuminen on luonnollisesti etu, kun pinta-alayksikköä kohden tuprutellaan varsin vähän.
Tästä syystä diesel, jonka ongelma oli pienhiukkaset eikä co2, olisi mm. Suomessa ollut edelleenkin parempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin (dieseliä enemmän kuluttavat) bensa-autot.
@_Quu kirjoitti:
Erikoistutkija: Suomen kärkipaikalle selkeä syy
Ilmatieteen laitoksen erikoistutkijan Pia Anttilan mukaan on olemassa selkeitä syitä sille, miksi Suomessa ilmanlaatu on parasta maailmassa. Hänen mukaansa Pohjoismaissa, Kanadassa ja Virossa ollaan kaukana isoista päästökeskittymistä.
Anttila sanoo, että yksi syy kärkisijaan on kehittynyt teknologia.
– Meillä on teollisuudessa tehty jo pitkään ympäristönsuojelutyötä. Autotkin ovat suhteellisen hyviä, kun verrataan maailman keskimääräiseen autokantaan.
Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi Anttila listaa sen, että suomalaisia on aika vähän.
"autotkin ovat suhteellisen hyviä"
Voi kyseenalaistaa koska Suomessa WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 122,6 g/km vuonna 2020 ja 139,2 g/km vuonna 2019.
Kun euroopan ympäristökeskus EEA:n tietojen mukaan EU-maiden (ml. Islanti, Norja ja Yhdistynyt kuningaskunta) keskiarvo uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöille oli vuonna 2019 noin 122,3 g/km.
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2020 lopussa 153,5 g/km. Vuoden 2019 lopussa vastaava luku oli 155,4 g/km. Keskipäästö on pienentynyt viime vuosina hieman vuosittain.
Suurimmat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt liikennekäytössä olevilla henkilöautoilla oli vuoden 2020 lopussa Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Vastaavasti pienimmät keskipäästöt olivat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa.
Meinaatko, että vaihtoivat Octaviat, Ceedit, Qashqait ja Focukset lennosta noihin?
Mallien perusteella mielipiteistä voisi päätellä vain sen, etteivät ihan perusduunarisakkia taida saarelaisetkaan olla. Jos siis taas kerran verrataan suomiautohankintojen keskihintaa.
Kun massia riittää, niin valintoja voi tehdä eri vinkkeleistä vähän paremmin. Vaikka sitten luontonäkökulmistakin.
Kyllähän saariston rengastiellä asuu todella varakkaita runsaasti. Ei niiltä silti mitään veroja kerry kun nostelevat pääomatuloja mistä ei edes makseta tuloveroja vai miten se nyt meni.
Muista en tiedä mitä entiset olivat, mutta EQS:n menee vaihdossa edellisvuotinen E mersu.
Varakkaat mökkiläiset toivat kesällä useita listan kalleimmasta päästä olevia sähköautoja enkä oikein usko Qashqaitten olleen ikinä näiden suosiossa edes höyryaikakaudella.
Taycaneitakin näki usealla päivällä vähintään 2 kpl ja muutaman kerran jopa 3 kpl yhdellä silmäyksellä kahvilla ollessa torilla.
Koko kesän yleisin oli ehdottomasti ID 4, mutta uusilla autoilla inostutaan ajamaan ja kun kotimaan matkailu eli huippuvuotta niin kaiken näköistä näkyi. Norjastakin oli tullut useampi ID 4 kun viime vuonna näkyi vain pari norjalaista Teslaa.
Yllättävin oli Peugeotin sähköpaku joka oli muutettu minimatkailuautoksi Belgiasta saakka.
Aivan. Tuosta otannasta on siis vähän paha mennä tekemään mitään kummoisia johtopäätöksiä sen suhteen, mikä on "kansan mielipide ja tahtotila" sähkäreiden suhteen. Vähän kuin menisi Monacoon ja tekisi päätelmän, että hummerit on yleinen ruokalaji
On pitkään kiinnostanut tilastoissa oleva uusien autojen keskihinta 34 000 euroa. Onko tuo auton lähtöhinta vai väliraha joka uuteen käytetään, kun joku E Mersukin 3 vuodessa tiputtaa hintaa puolella. Uusia autoja kuitenkin myydään Suomessa vuosittain sadantuhannen molemmin puolin niin kyllä joukkoon sähköautojakin mahtuu. Olihan VW:kin eniten myyty sähköauto kesällä ID 4 peräti kaikkien merkkien mallien viides ja VW:n eniten myyty malli. kaikki mallit mukaan lukien. Esimerkiksi heinäkuussa 2021 Suomessa uusina rekisteröidyistä Volkswagen henkilöautoista peräti 32% oli sähköautoja.
@Topi27 kirjoitti:
Jaa, olisko tuo nyt kauhean vaikea päätellä, että olisi (uuden) ostohinta, joka on eri kuin lähtöhinta sekin.
Tuo kuulostaa äkkiseltää taas siltä, että sinulle 100donaa on auton keskihinta, heheh. No, jos otanta on ns. oikea (Suomessa pieni, Monacossa isompi), niin kyllähän se jollekin sakille voi ollakin. Mutta kun meitä on se 6 miljoonaa täällä, niin ehkäpäs sieltä löytyy sitä keskihintaa tiputtavaa ostajaa vähän laajemmin...
No tarkoitin kappaleissa 100 000/ vuodessa en hintaa, vaan tuntuu tuo 34 000 € vajaalta kun Qashqaittenkin hinta on 28 000 - 44 000 € ja esim. Corolla farkku 44 000 €, eikä noita Suomen halvimpia Dacioita nyt niin kauheasti liikenteessä ole. Farkut tosi yleisiä ja suisituimpien hinnat yli 40 000 €. Miten sitten kaikkia BMW,Audit, MB ja muut lähes tuplaten kalliimmat tai peräti 200 000 € tai yli autojen hiinnat sopivat kuvioon, mutta kai se on pakko uskoa tilastotieteilijöitä.
Hinnat-alkaen farkkucorolla 29 000€, ja nopealla selauksella kallein 40t ja jotain satasia päälle.
Ei tuo 34keur nyt minusta kovin epäuskottavalta tunnu. Se on ei-ihan-halvin Golf/Corolla jne. Ja Bemarien vastinpariksi myydään sitten pienempää autoa,esimerkiksi Poloa, I20:stä ja vaikka mitä.
Jotakuinkin noin M880. Eikä unohdeta, etteivät kaikki edes osta uusia autoja. Niille Suomessa käytettyinäkin ostetuille on varmaan joku tilastollinen keskihinta olemassa. Tuskin on isompi kuin uusien keskihinta, vai mitä veikkaatte?
Kolmas tilastollisesti mielenkiintoinen keskihintatieto voisi olla myös esim. Saksasta ja Ruotsista laivattujen käytettyjen keskihinta.
Taloudellinen ajattelu on sitä, että mahdollisimman paljon euroja jää omaan käyttöön. Uusissa autoissa menetät eniten, käytetyssä säästät sen mikä on mahdollista.
Auton hankintakin lienee omaa käyttöä.
Hankintoja tehdään tarpeen mukaan.
Voihan se tarve olla tarpeetonkin
Riipuu hankitojen tekijästä, mikä sitten on kunkin mielestä tarpeellista tai tarpeetonta.
Minä myönnän suoraan, että vain ensimmäiset autokauppani olivan oikeasti tarpeellisia. 3500 markalla ostamani Ford 23m mahdollisti työmatkani, mutta minun hintaluokkaan vajottuaan uutena hieno Ford oli jo niin raunioina, etteivät taloudelliset resurssini ja osaamiseni olisi riittäneet sen ylläpitoon, joten myös seuraavan ostos oli tarpeen työmatkan jatkamisen mahdollistajana. Peugeot 504 aloitti viha-rakkaussuhteen, jota olisi teknisesti voinut jatkaa, mutta hermojani säästääkseni ajauduin ensin peruuttamattomaan välirikkoon temperamenttisen ranskattaren kanssa ja pian sen jälkeen riitaisaan eroon.
Seuraavan C-Kadettin ajettavuudessa ei ollut mitään glamouria, mutta sitä ei tarvinnut sepätä joka viikko sormet jäässä vuokra-asunnon pihalla.
Siitä eteenpäin olen vaihtanut autoa saadakseni omasta mielestäni paremman. Minusta suurin edistysaskel tapahtuu jalkamiehen hankkiessa ensimmäisen autonsa. Vanha ja halpakin auto antaa liikkumisen vapauden ja omat aikataulut. Siitä eteenpäin auto paranee hintaa nostamalla, mutta elämä ei enää muutu samalla tavoin kuin autottoman hankkiessa ensimmäisen autonsa.
Kyllä pörssiyritysten osinkoeuroista maksetaan ensin yhteisövero ja sitten osingonsaajan pääomatulovero kaksinkertasena verotuksena, joka vastaa reilun sadan tonnin vuosipalkan veroprosenttia.
Varakkaat Mersukuskit laittavat tilauksen sisään heti tilauskirjan auetessa uutta mallia edes näkemättä.
Sitten on meitä halvemman luokan Mersukuskeja, jotka menemme ostamaan tuotannosta poistuneen mallin kun katukuvaan saapunut uusi malli on pudottanut sen hinnan.
Odotan mielenkiinnolla EQS:n menestystä talvitestissä? Erityisesti kiinnostaa nähdä miten lämmön hallinta on onnistunut, kun hukkalämpöä käytetään niin tarkasti, ettei lämpöpumppua ole katsottu tarpeelliseksi. Kohtuullisissa lämpötiloissa tuossa voi olla järkeäkin, mutta saapa nähdä miten käy Pohjois-Suomen toisinaan kohtuuttomissa lämpötiloissa?
Mercedes kertoo EQS:n olevan energiaoptimoitu myös muilla tavoin. Siitä ei tehty korkeaa liiteriä (vielä), ilmanvastus on hiottu jopa tilojen kustannuksella ja rengaskooksikin on saatavissa myös aikuisille sopivia kokoja eikä ainoastaan teinituunattuja keväisen märille pottupelloille sopivia levikkeitä.
Näitä lisää, kiitos, eli iso henkilöauto tai farkku ja energiaoptimoituna. Pikkuauton tilojen kasvattaminen ei rankaise sen liikuttelussa kovin pahasti jos tilaa kasvatetaan pituussuuntaan. Lisää tilaahan tuollainen vaatii, mutta tilaahan täällä on ja nelipyöräohjaus pienentää pitkän akselivälin tuomaa rasitetta.
Aivan loistavia kommentteja!
Kirjoitin tuossa yllä näin:
"Kaikki eivät osta uusia autoja. Niille Suomessa käytettyinäkin ostetuille on varmaan joku tilastollinen keskihinta olemassa.... Kolmas tilastollisesti mielenkiintoinen keskihintatieto voisi olla myös esim. Saksasta ja Ruotsista laivattujen käytettyjen keskihinta"
No täällä noista kerrotaan näköjään:
https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintatilastoja
Tuo voi olla näin korona vuonna vanhaksi mennyttä tilastoa kun käytetyn myyjät raportoinneet selkeesti keskihinnan noususta.
esim.
Käytettyjen autojen välitysbisneksessä on tapahtunut selkeä muutos – tällaisia ovat nyt käytettyjen keskihinnat ja -kilometriluvut
Autoliikkeet ostavat käytettyjä autoja myös erilaisilta välityspalveluilta. Näistä suurin on nimeltään AutoVex.
Hintoja tarkastellessa selviää, että välityspalvelun kautta liikkeisiin myydyt dieselautot ovat oleellisesti arvokkaampia kuin samaa kautta eteenpäin menneet bensiiniautot.
Käytännössä bensiiniautojen mediaanihinta on nyt 12 200 euroa, kun taas dieseleissä sama luku on peräti 19 100 euroa. Mikä taas on yllättävän lähellä huomattavasti uudempien ja vähemmän ajettujen hybridiautojen 21 050 euron tilastokeskihintaa.
Kamux kertoi samantasoisesta muutoksesta Auto Vex kanssa ero taisi olla 200 euron luokkaa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008135621.html
Ja Rintajouppi
Jarmo Rinta-Jouppi Oy:n mukaan yrityksen kesäkuun aikana myytyjen käytettyjen henkilöautojen keskihinta oli noin 16 000 euroa, mikä tarkoittaa myös kansalaisten ketjusta ostamien autojen keskihinnan selvää nousua.
Jarmo Rinta-Jouppi Oy on noin 19 000 auton vuosimyynnillään eräs maan suurimmista autokauppaketjuista.
https://www.is.fi/autot/art-2000008156564.html
Tänään sähköauto bongailu näytti ensimmäisen 10 min. aikana laihalta vain 1 kpl ID 3 ja 2 kpl ID4:sia. Vaan vartin päästä lautalta saapui kylälle Tesla S ja 3 kpl ID 4:sia ja sitten ennenkuin kerkesin saarelta toiselle lautalta purkautui oikea VW ruuhka 5 kpl ID 4:sia ja 3 kpl ID 3:sia ja yksi Tesla S. Seuraavalla saarella tuli vielä 3 kpl ID 4:sia ja 2 kpl ID 3:sia.
eli Bongausennätys n. 45 min. VW:n osalta yht. ID 3:sia 6 kpl ja ID 4:sia 13 kpl. Aiempi ID 4:sen määrä vastaavalla reissulla n. 1,5 h oli 10 kpl.
Ferrari Testa Rossa J on merkin ensimmäinen täyssähköinen
https://moottori.fi/wp-content/uploads/2021/08/Testarossaj5.jpg
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ferrari-testa-rossa-j-on-merkin-ensimmainen-tayssahkoinen-mutta/
@Topi27 kirjoitti:
Terveisiä vaan sinne Suomen Monacoon
Selkeä voi tarkoittaa aika paljon eri asioita.
Kyllä tuo on ollut arvattavissa/tiedossa jo pitkän aikaa. Dieseleitä kun tuodaan vaikka Saksasta hyvin varusteltuina muutenkin. Bensapeleissä pitäisi näkyä Outlander PHEV myös "piikkinä", mutta massaan ehkä hukkuen silti.
Eli eivät ne "100tonnin molemmin puolin" -(sähkö)autot ole ehkä kiikarissa silloin? Muutama vuosi eteenpäin kun mennään, niin tilanne on varmasti eri. Mutta ei 2021.
...ja kun niitä alkaa saada käytettyinä siis. Kevyt tarkennus loppukohtaan.
Tänään alle km säteellä ruokailu ja kahvittelu reisulla 13 kpl sähköautoja ja eilistä laajempi kirjo. Näkyi 1 kpl ID 4, 1 vanhempi Tesla S, 2 kpl EQC, uudempi Tesla S ruotsista, Hundai Kona, VW E UP, tuttu Chili T M 3, tuttu Taycani Turpo S, ja peräti 4 kpl Volvon XC 40:siä.
Eihän noita vielä paljon ole, mutta koko ajan lisääntyy eikä niitä enää kohta jaksa bongailla.
Noistahan voisi laskea otantana osviittaa sähköautojen keskihinnasta.
Alku vuonna oli Suomeen tuotu yksittäin käytettyjä sähköautoja 1328 kpl mikäköhan noiden keskihinta tai hintataso on.
https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/sahkoautot?id_country[]=73
Erikoistutkija: Suomen kärkipaikalle selkeä syy
Ilmatieteen laitoksen erikoistutkijan Pia Anttilan mukaan on olemassa selkeitä syitä sille, miksi Suomessa ilmanlaatu on parasta maailmassa. Hänen mukaansa Pohjoismaissa, Kanadassa ja Virossa ollaan kaukana isoista päästökeskittymistä.
Anttila sanoo, että yksi syy kärkisijaan on kehittynyt teknologia.
– Meillä on teollisuudessa tehty jo pitkään ympäristönsuojelutyötä. Autotkin ovat suhteellisen hyviä, kun verrataan maailman keskimääräiseen autokantaan.
Yhdeksi vaikuttavaksi tekijäksi Anttila listaa sen, että suomalaisia on aika vähän.
Tiedät varmaan että tässä oli kyse nyt ihan muusta kuin hiilidioksidipäästöistä? Ilmanlaatuun liittyvät saasteet ovat pääosin huomattavasti paikallisempia ongelmia kuin globaalin katastrofin aiheuttava co2. Pienhiukkasten yms. osalta harvaan asuminen on luonnollisesti etu, kun pinta-alayksikköä kohden tuprutellaan varsin vähän.
Tästä syystä diesel, jonka ongelma oli pienhiukkaset eikä co2, olisi mm. Suomessa ollut edelleenkin parempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto kuin (dieseliä enemmän kuluttavat) bensa-autot.
"autotkin ovat suhteellisen hyviä"
Voi kyseenalaistaa koska Suomessa WLTP-mittaustavan mukainen ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 122,6 g/km vuonna 2020 ja 139,2 g/km vuonna 2019.
Kun euroopan ympäristökeskus EEA:n tietojen mukaan EU-maiden (ml. Islanti, Norja ja Yhdistynyt kuningaskunta) keskiarvo uusien henkilöautojen hiilidioksidipäästöille oli vuonna 2019 noin 122,3 g/km.
Huolestuttavinta co 2 päästöissä on dieselautojen tänä vuonna huimasti nousseet co 2 päästöt ollen 7/2021 205,3 g/km.
Taulukko ja tiedot löytyy:
https://liikennefakta.fi/fi/ymparisto/henkiloautot/hiilidioksidipaastot
Kaikki käyttövoimat Bensiini Diesel
1/2019 143,8 143,6 168,4
2/2019 142,5 144,7 165,8
3/2019 140,8 145,7 164,4
4/2019 142,0 145,8 164,3
5/2019 141,7 143,5 163,8
6/2019 139,9 143,6 162,2
7/2019 139,1 142,4 162,7
8/2019 139,5 143,2 164,2
9/2019 135,0 143,3 161,1
10/2019 136,6 144,2 163,8
11/2019 135,6 143,9 164,2
12/2019 133,0 142,5 162,7
1/2020 130,1 140,8 166,6
2/2020 126,0 139,3 169,7
3/2020 122,0 139,9 167,4
4/2020 127,9 139,6 177,7
5/2020 132,7 140,6 186,5
6/2020 131,1 140,7 183,2
7/2020 127,2 139,6 180,6
8/2020 123,6 137,3 173,3
9/2020 113,9 135,7 175,5
10/2020 121,4 134,9 166,1
11/2020 116,8 131,9 163,7
12/2020 100,5 132,0 157,4
1/2021 112,8 132,2 165,2
2/2021 109,8 130,5 177
3/2021 106,3 131,5 180,3
4/2021 105,5 131,6 186,2
5/2021 105,1 130,1 201,1
6/2021 103,2 126,3 206,9
7/2021 107,1 129,6 205,3
Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keskimääräinen CO2-päästö oli vuoden 2020 lopussa 153,5 g/km. Vuoden 2019 lopussa vastaava luku oli 155,4 g/km. Keskipäästö on pienentynyt viime vuosina hieman vuosittain.
Suurimmat keskimääräiset hiilidioksidipäästöt liikennekäytössä olevilla henkilöautoilla oli vuoden 2020 lopussa Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa. Vastaavasti pienimmät keskipäästöt olivat Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa.
Ja ettei unohtuisi mistä on kyse co 2 päästöissä ihmiskunnalle niin.
Autojen hiilidioksidipäästöt: tietoa ja tilastoja
Yhteiskunta Päivitetty: 07-05-2019 - 12:42
Luotu: 22-03-2019 - 17:03
Kuinka paljon hiilidioksidipäästöjä autoliikenne tuottaa? Entä ovatko sähköautot todella ympäristöystävällisempiä? Katso infografiikastamme.
Liikenne tuottaa lähes 30 % EU:n hiilidioksidipäästöistä, ja liikenteen päästöistä puolestaan 72 % on peräisin tieliikenteestä.
https://www.europarl.europa.eu/news/fi/headlines/society/20190313STO31218/autojen-hiilidioksidipaastot-tietoa-ja-tilastoja
Autotkin ovat suhteellisen hyviä, kun verrataan maailman keskimääräiseen autokantaan.