Itselataava hybridi on ehkä tunnetuin nimitys sähköisellä bensansäästösyteemillä varustetuille autoille.
Katsos vaan! HR:n grammarilevyssä on toinenkin raita! Jotenkin vaikutti, että se neula oli jumittunut hyppimään paikalleen.
Vai onkohan täyshybridikin Toyotan omaa kielenkäyttöä kuten itselataava hybridikin? Luulisi, että autossa joko on kahden eri voimanlähteen yhdistelmä tai ei ole.
Minusta vain ladattavan tai ns. itselataavan auton tapauksessa voi ajaa sähkömoottorin voimalla
Noin se asia tietysti on. Niin, osaatko nyt päättää? Mitäköhän mieltä sinä nyt oikeastaan oletkaan kun
Periaatteessa on kyseenalaista, onko se hybridi ollenkaan, koska voimanlähteenä on vain bensiini. Onhan perinneautoissakin sähkömoottori, jota pyörittää auton bensalla lataaman akun sähköenergia eli bensan sisältämä energia muunnettuna sähköksi.
Se on varmaan sitten höyhenenkevythybridi, jos sen ja itselataavan välissä on vielä kevythybridikin?
Eiköhän kyse ole siitä, liikuttaako sähkömoottori autoa. Ei siitä, että saako auton käyntiin ja valot päälle.
"Nokkelana" tietysti lähdet viisastelemaan sillä, että vaihde päällä akullakin ja startillakin voi nytkyttää 10 senttiä kerrallaan autoa eteenpäin. Ehkä sinäkin ymmärrät lopulta, ettei kyse ole samasta asiasta.
Jos Toyota on hybridi, niin oikeastaan kaikki perinnepolttomoottoriautot ovat myös hybridejä tai sitten hybridejä ovat vain ladattavat hybridit
Joudut kirjoittamaan autojen sähköistymisen kehityshistorian aivan uusiksi. Miten on menty vuosikymmeniä ilman, ettei tullaista viisastelijaa on kuultu!
Ehkä siinä kohtaa kannattaa ensin miettiä, onko tuo vänkäämisesi sen väärti. Sano nyt vaan että inhoat Toyotaa, niin päästään kaikki paaaljon vähemmällä. Kaikki eivät tykkää kaikista autoista, ei siinä ole mitään hävettävää.
koska niissä on oikeasti kaksi voimanlähdettä eli auton ulkopuolelta autoon ladattu bensiini ja sähkö.
Niin onko bensa, sähkö, kaasu ja vaikka häkä oikeasti voimanlähteitä, vai ne moottorit joita autossa on. En minä mene mittarikentälle lataamaan autoon voimanlähdettä ainakaan.
Ladattava hybridiauto on hybridi, koska toista moottoria pyörittää bensa ja toista sähkövoimalaitoksella tuotettu sähköenergia.
Sähkövoimalaitos se on se polttiskin. Ja akkusähköllä sähkömoottorilla sen rinnalla autoja liikutettavissa hybridessä sitä polttista ei tarvitse käyttää koko aikaa. Itselataavissa sen tarkoitus on ollut alusta asti säästää polttoaineen kulutusta, jossa se tunnetusti on onnistunut. Ei ole siis yritettykään muuttua sähköautoksi, kuten lähestulkoon yrität maailmaa muuttaa uskomaan.
Täyshybridi ei ole hybridi laisinkaan, koska sekä sähkö- että bensamoottorin käyttövoima on tankkiin lorotettu bensiini
Autossa on kuitenkin hybridimääritelmän mukaan kaksi autoa liikuttavaa moottoria, polttis ja sähköinen. Et sinä siitä mihinkään pääse.
Sähköpolkupyörä on oikeasti hybridi, koska toisen moottorin käyttövoima on kaurapuurosta peräisin ja toisen sähköenergiasta, jota ei ole tuotettu polkijan toimesta dynamolla.
Ei sähköpyörässä ole kuin yksi moottori.
Se on sitten toinen asia, miten jotkut valmistajat ovat onnistuneet saamaan ihmisten puhekieleen ja wikipedian selityksiin läpi oman tuotenimikkeensä
Sinä olet nyt lanseerannut sähköisen bensansäästösysteemin. Katsotaan ajan kanssa miten se ilmaantuu puhekieleen ja wikipedioihin.
Vaikka tämäkin on toistoa, niin sinun on yhä edelleen hyvä pitää mielessä autojen sähköistymisen historia. Sekin, toisin kuin tuo itselataava hybridi (ja mikälie nykyinen generaatio siitä Toyotalla esim.), niin jumaloimasi sähköautot eivät ole millään muotoa vielä valmiita pelejä. Puhumattakaan Suomen saati maailmanlaajuinen latausinfra ja yleinen käytön helppous läpi ihan vain meidän kansakuntammekin.
Fordeilla tai tojotilla pärjää missä vaan, missä on bensaa saatavilla. Ja onhan sitä, kuten dieseliä on nykyään myös pienipäästöisille dieselautoille. Kaasua saa varsin rajatusti sitäkin matkan varrelta. Ja testatusti niitä itselataavia on pidetty varsin piheinä ollakseen polttiksia, vai oletko eri mieltä? Maailma, myös Suomi tarvitsee vielä pitkään vaihtoehtoisia ratkaisuja autojen liikuttamiseksi. Sähköistymisessä valmistajat myös huomioivat sen asianmukaisesti.
Tesla huomioi ja palvelee vain hyvin maksukykyiset, kehittyneissä länsimaissa asuvat autonostajat. Myös Suomessa.
Hetkinen. Nyt vasta huomasin sinun kirjoittavan, että sähköautot eivät ole valmiita pelejä! Kyllä ne ovat yhtä valmiita pelejä kuin polttisautot. Oikeastaan valmiimpiakin, koska ne ovat valmiiksi kestävän kehityksen välineitä, joista itsestään ei lähde saasteita ilmakehään. Polttikset ovat yrittäneet sitä muutaman vuosikymmenen, mutta ei ole tullut valmista.
Sähköauton käyttö on yleisesti hyvin helppoa. Sinä et taida olla oikein perillä sähköautoista. Kysypä joltain viisaalta insinööriltä, niin saat seikkaperäisen selvityksen asiasta. Ainut auton valmistaja, joka on huomioinut sähköautojen valmistuksen asianmukaisesti ihmiskunnan kannalta, on Tesla. Tai laajennetaan vähän: onhan nykyään Lucid, Rivian, LightYear ja muutama muu. Nikolakin on näköjään saanut myytyä ensimmäisen patteriautonsa. Mutta perinnevalmistajia puuttuu paljon joukosta. Muut huomioivat korkeintaan omalta kannaltaan asianmukaisesti. Hatuttaa vähän Toyotan tapa yrittää muokata kuluttajien mieltä polttomoottorimyönteiseksi edelleen vaikka oikeasti olisi tarpeen hälventää ihmisten epäluuloja sähköautoja kohtaan ja edistää tietämystä sähköautoista, joiden käyttäminen vaatii erilaisen logiikan kuin polttisauton, jotta se on juohevaa ja kuskia palkitsevaa.
Hiiltä koko ajan vähemmän ja ydinvoimajätteen tulevaisuus on spekulaatiota pelkästään. Olen kuullut, että insinöörit ovat aivan käsittämättömän viisaita ihmisiä, jotka pelastavat ihmiskunnan teknisillä vimpaimillaan. Toyotan voimalinja oli työtapaturma, mutta hyvä, että se sattui siihen saumaan eikä vasta tulevaisuudessa ydinjätteen kanssa.
Suomessa UO2-ydinjäte, joka loppusijoitetaan, pysyy radioaktiivisena peräti tasan miljoona vuotta ennen kuin se palaa 0,01 %:n radioaktiivisen jätemaan tasolle!
Vastaavasti nähdään, että kaivosjätettä on vuorostaan säilöttävä 75 000 vuotta ennen kuin ollaan 0,01 %:n jätekiven aktiivisuustasolla.
Tänään myyty Toyotan sähköä lataava polttomoottori palaa kierrätykseen muutaman kymmenenvuoden sisällä, ja tuskin siitä enää uutta polttomoottoria tehdään, Toyotan polttokennoautot on jo silloin vallannut Toyotan markkinat.
Sähköauton akku ei ole ladattu bensalla eikä dieselillä vaan sähkövoimalaitosten tuottamalla sähköllä vesimassan potentiaalienergian osittaisella talteenotolla, ydin- tai tuulivoimalla ja huonossa tapauksessa hiilivoimalla.
Niin? Itselataavissa sähkö on tuotettu bensalla ja jarrutuksella. Sähkö on sähköä.
Kun tarkastellaan liikenteessä meneviä ajoneuvoja ja niiden energialähteitä, niin Toyota-tyyppisessä ei-ladattavassa hybridissä kaikki autoon ulkoa syötettävä energia on bensiiniä.
Aivan, mitä sitten?
Ainoastaan Toyotan mainospuheissa auto ajaa osan matkasta sähköllä ja siinä unohdetaan kertoa, että ajaa bensalla tehdyllä sähköllä ja yritetään hämätä kuluttajaa ajettelemaan että hän ajaa ympäristöystävällisesti sähköllä osan matkaa, kuten ladattavan hybridinkin kuski. Vaan ei aja.
Ajaa osan matkaa, kyllä. Sen takia ympäristöystävällisyyttä on se, ettei polttoainetta mene niin paljoa.
Toyotan keskimääräinen bensan kulutus ei ole erityisen alhainen ja Toyota kuluttaa bensaa koko ajan.
No mitäs ne testit sitten väittävät, että se olisi pihi.
Ladattavalla hybridillä voi ajaa 40 - 100km oikeasti pelkästään sähköllä, jota ei ole tuotettu auton polttoaineella.
Ladattavalla hybridillä siis tarkoitetaan hybridiä jota voi lataa. Joo joo....
Mutta sähköä se on se polttoaineella tuotettukin, jota itselataavat sitten hyödyntävät auton liikkellä pitämiseksi, näin polttoaineen kulutusta pienentävästi. Joka on se tavoitekin.
Sähköpyörässä on kyllä kaksi voimanlähdettä eli moottoria: Pena ja sähkömoottori. Siinä mielessä sähköpyörässäkin on hybridi-voimalinja.
Sovitaan näin. Pena on kyllä aika suuripäästöinen kaikkinensa.
Päästöjen kannalta ei ole kuitenkaan tärkeää, onko voimalinja hybridi, vaan tärkeää on se, onko käyttövoima hybridi vai ei.
Sen takia itselataavissa päästöjä vähennetään hybridivoimalinjalla.
Toyotassa ainoastaan voimalinja on hybridi ja käyttövoima on pelkästään bensiini eli käyttövoima ei ole hybridi
....joka tuottaa sitä toista käyttövoimaa, eli sähköä joka myös liikuttaa itselataavia hybridejä.
Onko asialla merkitystä riippuu siitä, mistä puhutaan. Jos on vain tarkoitus ajella pieniä pätkiä sähkömoottorilla, niin sen Toyota tarjoaa vaikkakin alhaisessa teholuokassa.
Mitäs se teholuokka tässä tekikään? Oliko se sitä "mikä on oikea alkoholi-%-keskustelua?
Useimmat plugarit menee alle 50km sähköllä, jonka lasken pieneksi pätkäksi. Ja sen jälkeen niiden kulutus ei ole erityisen alhainen. Ja sinähän alussa kirjoitit, että "osan matkaa".
Jos puhutaan päästöttömästä ajosta, silloin Toyota ei kuulu kuvaan mukaan ollenkaan.
Aivan kuten kaikissa autoissa, joissa on polttis mukana, ilmoitetaan päästögrammat.
Ladattava hybridi kuuluu, koska se tarjoaa hybridikäyttövoiman. Sillä voi ajaa päästöttömästi sähköllä ja toisaalta joutuu pidemmillä matkoilla ajamaan pörinäautona.
...jonka takia ilmoitetut grammat niissä on vääristeleviä, koska niiden pitäisi huomattavasti isommat. Täällä ilmoitettujen plugarien kulutuksien mukaisesti pitkästi yli 100 gramman päästöjä syntyy selvästi.
Sähköllä voi ajaa missä vaan missä on sähköä tarjolla. Siinä suhteessa samat säännöt kuin polttiksilla, joilla voi ajaa missä vaan missä on polttoainetta tarjolla.
Vaan kun tarjonta ei ole yhteneväistä. Se on todettu jo erilaisissa matkatesteissä. Jollei latausmittarien määrä ja tehot lisäänny, niin jonottaminen lisääntyy ainakin. Ja tulee tauoille pituutta, jos mittarit saa toimimaan apeilla ja kaikilla variaatioilla maksutapojakin, jolleivat ole rikki muuten vaan.
Eivät siis vakuuta ne raportit, jossa ihmetellään mistä sitä sähköä (pitkällä) matkalla saisi ja kuinka nopeasti pääsee jonossa vuorollaan. Ja sitä ennen alinopeutta körötellen, ettei lopu kesken. Mutta hei "on hyvä pitää taukoja ajamisessa", eikö niin.
Osamaksurahoitus yhdessä sen kanssa, että Tesla 3 tai Y on käyttökustannuksiltaan paljon polttisautoa halvempi, tekee hyvin monelle mahdolliseksi hankkia sellainen, jos oikeasti haluaa.
Taasko tätä hömpänpömppää? Tuo nyt vaan ei pidä paikkansa, jollei ole tietyssä tuloluokassa. Olet aika typerä jos tuollaisia lähdet matalapalkka-alan ihmiselle ihan tosissasi ehdottamaan. Miten vaikea sinun on uskoa taloudellisia realiteetteja tässä maassa?
Ei kaikille tietenkään, mutta ainahan voi löytää tulostaso/auton hinta -suhteen, jolloin autoa ei voi hankkia.
No kun toistaiseksi on lehdissäkin todettu, ettei se homma vielä toimi tuolla tavalla. Ihan vaikka sen takia, että on yleisesti tunnustettu, ettei käytettyjen markkinat kata yhtään mitään polttisten tarjontaan nähden. Varsinkaan edullisemmissa luokissa.
Sähköautossa säästyy polttoainekuluissa ja siinä, että ei ole määräaikaishuoltoja vaativia kohteita. Ei tarvitse olla "hyvin maksukykyinen", sen tiedän ihan kokemuksesta.
Et tiedä, selvästikään. Tai sitten eläminen on sinulle vain sähköautohankinnan kustannuksia, lyhennyksiä tai huoltoja tai lautausta.
Nyt vasta huomasin sinun kirjoittavan, että sähköautot eivät ole valmiita pelejä! Kyllä ne ovat yhtä valmiita pelejä kuin polttisautot. Oikeastaan valmiimpiakin, koska ne ovat valmiiksi kestävän kehityksen välineitä, joista itsestään ei lähde saasteita ilmakehään. Polttikset ovat yrittäneet sitä muutaman vuosikymmenen, mutta ei ole tullut valmista.
No ne testit ei ota kantaa päästöttömyyteen, vaan siihen, miten auto on käytettävissä. Jos tuon eron nyt laakista ymmärsit (myös sen, että sinunkin pitäisi vihdoin oppia ajattelemaan globaalisti, eikä omaa napaasi) niin sen jälkeen voit lukea erilaisia vertailuja ja testejä jossa todetaan kuten minäkin: vielä ei ole sähköautoilu valmista. Toki se on mennyt eteenpäin, mutta maailma ei vain ole valmis.
Luin joulupäivien Iltalehden juttua Polestar 2:sta. Sinulla on varmasti muistissa ajat, jolloin polttiksella ajaessasi ei tarvinnut tuolla tasolla miettiä energiansaantia autoosi. Kun tuo on viikottaista, eikä nuoruuden huuman aikainen joku yksittäislipsahdus juhannusreissulla, kun faija ei ollukaan tankannu autoasi jne.
Sähköauton käyttö on yleisesti hyvin helppoa.
Strömössä? Mutta kyllä sen olisi syytä ollakin. Polttiksella on tunnistettuja etuja Suomen kokoisessa maassa edelleen.
Jos ihan aidosti nyt raottaisit niitä silmälappuja, niin voisit ihan itsekin todeta miten medioissa ja ehkä muillakin keskustelupalstoilla todetaan joidenkin hyvien seikkojen lisäksi myös paljon huonoja puolia.
Sinä et taida olla oikein perillä sähköautoista. Kysypä joltain viisaalta insinööriltä, niin saat seikkaperäisen selvityksen asiasta.
Hetkinen! Insinööriä tarvitaan selittämään sähköautoja. Jos siis oikeasti tarvitaan sellaisia kertomaan, niin minusta jo se kuvastaa sitä, ettei sähköautoilu ole vielä valmista.
Toki se on menossa eteenpäin.
Ainut auton valmistaja, joka on huomioinut sähköautojen valmistuksen asianmukaisesti ihmiskunnan kannalta, on Tesla. Tai laajennetaan vähän: onhan nykyään Lucid, Rivian, LightYear ja muutama muu.
Voi että. Toi on tosi uskottavaa höpöhöpöä kirjoittajalta, joka on jo moneen otteeseen kirjoittanut, ettei sinänsä perusta päästöpuolesta juuri mitään. Mitenkäs ovat ajatelleet hoitaa hommat kehittyvissä maissa?
Hatuttaa vähän Toyotan tapa yrittää muokata kuluttajien mieltä polttomoottorimyönteiseksi
Montako kertaa olitkaan nyt käynyt siellä Toyotan marmoritiskillä uskoutumassa huolinesi? Mitä ne kertoivat? Vai etsitkö kirppareilta vielä tuulipukua, että olisit uskottavampi?
Fordin tapaa sitten varmaan kanssa? Sen johdonmukainen unohtamisesi kertoo oikeasti vain yleisinhostasi Toyotaa kohtaan. Myönnä nyt se vain. Se oli sitä jo, ennen kuin kukaan meistä tiesi mitään sähköautoista, eikö niin?
Autonvalmistuksen on tuotettava voittoa, se on liiketoimintaa ja Toyota on onnistunut siinä hyvin maailmanlaajuisesti, etenkin Camry Hybrid menee hyvin kaupaksi Amerikan puolella.
Is the Toyota Camry Hybrid a Good Car?
Yes, the 2022 Camry Hybrid is a fantastic vehicle, and it excels at most things. The Toyota doesn't take long to accelerate from a standstill, and its passing power is good. Most shoppers will also appreciate its easy-going ride. Additionally, this hybrid has above-average fuel economy estimates, solid seating space for most adults, and a user-friendly infotainment system.
Hetkinen! Insinööriä tarvitaan selittämään sähköautoja. Jos siis oikeasti tarvitaan sellaisia kertomaan, niin minusta jo se kuvastaa sitä, ettei sähköautoilu ole vielä valmista.
Toki se on menossa eteenpäin.
Ainut auton valmistaja, joka on huomioinut sähköautojen valmistuksen asianmukaisesti ihmiskunnan kannalta, on Tesla. Tai laajennetaan vähän: onhan nykyään Lucid, Rivian, LightYear ja muutama muu.
Voi että. Toi on tosi uskottavaa höpöhöpöä kirjoittajalta, joka on jo moneen otteeseen kirjoittanut, ettei sinänsä perusta päästöpuolesta juuri mitään. Mitenkäs ovat ajatelleet hoitaa hommat kehittyvissä maissa?
Hatuttaa vähän Toyotan tapa yrittää muokata kuluttajien mieltä polttomoottorimyönteiseksi
Montako kertaa olitkaan nyt käynyt siellä Toyotan marmoritiskillä uskoutumassa huolinesi? Mitä ne kertoivat? Vai etsitkö kirppareilta vielä tuulipukua, että olisit uskottavampi?
Fordin tapaa sitten varmaan kanssa? Sen johdonmukainen unohtamisesi kertoo oikeasti vain yleisinhostasi Toyotaa kohtaan. Myönnä nyt se vain. Se oli sitä jo, ennen kuin kukaan meistä tiesi mitään sähköautoista, eikö niin?
Olen sanonut, että en ole hankkinut aikoinaan XC90T8 enkä Tesla Model X autoja päästösyistä. En ole sanonut, että en perusta päästöpuolesta juuri mitään. Olen sanonut (en muista sanamuotoa) , että on oikein mukava bonus, että valintani on osunut myös sekä liito-oravan että valkoselkätikan arvomaailmaan hyvin, josta syystä em. hahmot näyttävätkin yläpeukkua tuolla maantiellä liikkuessani, kun niitä sieluni silmin katselen. Ihan kuin ne konstaapelit aikoinaan, kun olivat ovelasti perustaneet tutkan peltipoliisien miehittämälle tieosuudelle ja satuin ajamaan siihen sopivan reippaasti, mutta alle pysäytysrajan.
Sähköauton käyttämisessä ei ole huonoja puolia, on vain erilaisia puolia kuin polttomoottoriautossa. Tietysti se on siitäkin kiinni, mikä on oma asenne.
Tehokkaita DC-latureita olisi hyvä saada rutkasti lisää. Sekä yleiskäyttöisiä HPC- että Teslan supercharger-asemia. Jos ei itselle satu jollakin reissulla laturit kohdalle optimaalisesti, niin ei se ole sähköauton huono puoli.
Minä tiedän, mistä kirjoitan, kun sanon 1,5 vuoden ja 52267km perusteella, että ainakin Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä. Käytettävyys on valovuosia edellä polttiksia, jos asut rivi- tai omakotitalossa tai sinulla on mahdollisuus ladata työpaikalla. Ei tarvitse kurvailla liikenneasemilla tankkaamassa. En uskalla hehkuttaa sähköautoja yleisesti, koska minulla on mielipiteelleni riittävästi kokemuspohjaa vain Teslasta enkä ala arvailla muiden merkkien ominaisuuksia. Enkä siis väitä vastaan, jos joku toinen tietää muiden merkkien olevan yhtä hyviä kuin Tesla. Toivon vain, että se toinenkin sitten tietää Teslasta tarpeeksi voidakseen verrata.
Ei insinööriä aina tarvita selittämään sähköautoja, vain joillekin se voi olla tarpeen........
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä.
Ei siis mitään etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Ai niin onhan ne Teslat uutena kalliimpia.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä.
Ei siis mitään etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Ai niin onhan ne Teslat uutena kalliimpia.
Juu, ihan hyvin voi ajatella autoista yleisemminkin, ettei missään merkissä ole etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Saatikka sitten Teslassa.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
@Quu kirjoitti:
Autonvalmistuksen on tuotettava voittoa, se on liiketoimintaa ja Toyota on onnistunut siinä hyvin maailmanlaajuisesti, etenkin Camry Hybrid menee hyvin kaupaksi Amerikan puolella.
Is the Toyota Camry Hybrid a Good Car?
Yes, the 2022 Camry Hybrid is a fantastic vehicle, and it excels at most things. The Toyota doesn't take long to accelerate from a standstill, and its passing power is good. Most shoppers will also appreciate its easy-going ride. Additionally, this hybrid has above-average fuel economy estimates, solid seating space for most adults, and a user-friendly infotainment system.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
Minulla sattuu olemaan ensikäden kokemusta Lexuksesta usean vuoden ajalta ja patteriautosta parilta vuodelta. Molempien uushankintahinnat suht samat. L oli erinomainen auto, hiljainen, tyylikäs ja hyvin varusteltu. Lämmöllä muistelen. Helkkarin janoinen kylläkin ja huollot maksoivat hunajaa.
En silti vaihtaisi Teslaa mihinkään ko merkin tuotteeseen. Jos joskus tekevät Model X:ää paremman sähköauton, niin vaihdan heti.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä.
Ei siis mitään etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Ai niin onhan ne Teslat uutena kalliimpia.
Juu, ihan hyvin voi ajatella autoista yleisemminkin, ettei missään merkissä ole etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Saatikka sitten Teslassa.
Taitaa olla aika harvassa ne polttomoottorilla lataavat autot missä on suora sähköveto.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
Voin suoraan sanoa, mikä Lexuksessani on huonompaa kuin model X:ssä. Ei etutavaratilaa. Sedanmallina tavaratilan käytettävyys on reilusti huonompaa kuin isotakaluukkuisen X:n vaikka takapenkit taittuvatkin. Takavetoinen 50/50 auto ei jäisillä maanteillä kiihdy ohituksissa edes 70/30 etuvedon tahtiin saati sitten nelivedon - luistoneston merkkivalo vain vilkuttelee. Vaikka bensankulutus pysytteleekin vitosella alkavissa lukemissa, maksaa se silti paljon enemmän kuin teslan sähkö. Tuossa joitain huonompia puolia. Parempaa on ainakin reilun tuhannen kilsan tankkausväli, mutta huonompaa ettei bensaa voi tankata kotona niin kuin sähköä. Ainut Tesla missä olen ollut kyydissä on Model 3 ja se ei ainakaan ollut mitenkään hiljainen auto ja sen tavaratila oli erityisen hankala viistoperäsedanin pikkuinen luukku. Lexuksen huollon hinta menee lähelle Toyotan huollon hintaa Toyota-liikkeessä. Käytettynä ostetun auton kestävyydestä nyt ei voi sanoa mitään reilun kolmen vuoden kokemuksen perusteella mutta kyllä siihen piti laittaa paikka renkaaseen pari vuotta sitten eli ei aivan viaton sekään ole. Renkaan vuotaessa huomasin rengaspainevalvonnan käteväksi: Virta päälle autoon, jos varoitusvalo palaa niin eikun ilmaa renkaaseen. Toisessa autossani on sellainen rengaspainevalvonta joka huomaa tyhjenneen renkaan vasta ajossa, mikä on oikeastan jo myöhäistä - varsinkin kaupungissa liikenteen keskellä. Sitten se varoittelee silloin tällöin myös turhaan varsinkin talvirenkailla.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
Voin suoraan sanoa, mikä Lexuksessani on huonompaa kuin model X:ssä. Ei etutavaratilaa. Sedanmallina tavaratilan käytettävyys on reilusti huonompaa kuin isotakaluukkuisen X:n vaikka takapenkit taittuvatkin. Takavetoinen 50/50 auto ei jäisillä maanteillä kiihdy ohituksissa edes 70/30 etuvedon tahtiin saati sitten nelivedon - luistoneston merkkivalo vain vilkuttelee. Vaikka bensankulutus pysytteleekin vitosella alkavissa lukemissa, maksaa se silti paljon enemmän kuin teslan sähkö. Tuossa joitain huonompia puolia. Parempaa on ainakin reilun tuhannen kilsan tankkausväli, mutta huonompaa ettei bensaa voi tankata kotona niin kuin sähköä. Ainut Tesla missä olen ollut kyydissä on Model 3 ja se ei ainakaan ollut mitenkään hiljainen auto ja sen tavaratila oli erityisen hankala viistoperäsedanin pikkuinen luukku. Lexuksen huollon hinta menee lähelle Toyotan huollon hintaa Toyota-liikkeessä. Käytettynä ostetun auton kestävyydestä nyt ei voi sanoa mitään reilun kolmen vuoden kokemuksen perusteella mutta kyllä siihen piti laittaa paikka renkaaseen pari vuotta sitten eli ei aivan viaton sekään ole. Renkaan vuotaessa huomasin rengaspainevalvonnan käteväksi: Virta päälle autoon, jos varoitusvalo palaa niin eikun ilmaa renkaaseen. Toisessa autossani on sellainen rengaspainevalvonta joka huomaa tyhjenneen renkaan vasta ajossa, mikä on oikeastan jo myöhäistä - varsinkin kaupungissa liikenteen keskellä. Sitten se varoittelee silloin tällöin myös turhaan varsinkin talvirenkailla.
Mitä tarkoittaa 50/50 takaveto?
Minä olen yhden koeajon tehnyt Model 3:lla ja huomasin, että se ei vastaa minun odotuksia autolta juuri takakontin takia. Se kun on aito sedan eli runkopeltiä "hattuhyllynä" ja kontti muutenkin pieni. Ja pidän enemmän korkeamman maavaran autoista, joissa istutaan korkealla ja on hyvä näkyvyys. Muuten M3 oli ihan ok. Model Y voisi hyvin olla minun autoni, jos ei olisi tullut hankittua äksää.
TeslaBjörn on julkaissut videon 1000km haaste Model Y:llä. Jos oikein muistan, niin aikaa kului 9 tuntia 45min. Vähän tylsä video kylläkin katsoa, mutta onhan pikakelaus olemassa.
Teslat eivät mitkään taida olla hiljaisimmasta päästä, mutta en minä niitä häiritsevän meluisiksikaan sanoisi. Ainakin minulle X kelpaa hyvin. Ei tarvitse ajomelun yli kaverille huutaa takapenkillekään.
Enkä etsi autosta mitään ylellisyyteen viittaavaa vaikka herraskaisella Disco 4:lla olikin kiva ajella. Tärkeitä ovat auton ominaisuudet siihen nähden, miksi auton on hankkinut. Siltä kannalta X on minulle ihan täydellinen match.
@HybridRules kirjoitti:
Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä.
Ei siis mitään etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Ai niin onhan ne Teslat uutena kalliimpia.
Juu, ihan hyvin voi ajatella autoista yleisemminkin, ettei missään merkissä ole etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Saatikka sitten Teslassa.
Taitaa olla aika harvassa ne polttomoottorilla lataavat autot missä on suora sähköveto.
Niin, voihan se olla kiva ajella sähkökäytöllä Toyotallakin. Minä olenkin kritisoinut vain sitä, että Toyota yrittää samaistaa itselataamisen ulkoa ladattavan sähkön veroiseksi päästönäkökulmasta.
Minä en kyllä pitänyt ilmiöstä, että kiihdyttäessä kierrokset nousevat epäloogisesti nopeuden muutokseen nähden, kun ajoin vuokra-Toyotalla työreissulla.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
Voin suoraan sanoa, mikä Lexuksessani on huonompaa kuin model X:ssä. Ei etutavaratilaa. Sedanmallina tavaratilan käytettävyys on reilusti huonompaa kuin isotakaluukkuisen X:n vaikka takapenkit taittuvatkin. Takavetoinen 50/50 auto ei jäisillä maanteillä kiihdy ohituksissa edes 70/30 etuvedon tahtiin saati sitten nelivedon - luistoneston merkkivalo vain vilkuttelee. Vaikka bensankulutus pysytteleekin vitosella alkavissa lukemissa, maksaa se silti paljon enemmän kuin teslan sähkö. Tuossa joitain huonompia puolia. Parempaa on ainakin reilun tuhannen kilsan tankkausväli, mutta huonompaa ettei bensaa voi tankata kotona niin kuin sähköä. Ainut Tesla missä olen ollut kyydissä on Model 3 ja se ei ainakaan ollut mitenkään hiljainen auto ja sen tavaratila oli erityisen hankala viistoperäsedanin pikkuinen luukku. Lexuksen huollon hinta menee lähelle Toyotan huollon hintaa Toyota-liikkeessä. Käytettynä ostetun auton kestävyydestä nyt ei voi sanoa mitään reilun kolmen vuoden kokemuksen perusteella mutta kyllä siihen piti laittaa paikka renkaaseen pari vuotta sitten eli ei aivan viaton sekään ole. Renkaan vuotaessa huomasin rengaspainevalvonnan käteväksi: Virta päälle autoon, jos varoitusvalo palaa niin eikun ilmaa renkaaseen. Toisessa autossani on sellainen rengaspainevalvonta joka huomaa tyhjenneen renkaan vasta ajossa, mikä on oikeastan jo myöhäistä - varsinkin kaupungissa liikenteen keskellä. Sitten se varoittelee silloin tällöin myös turhaan varsinkin talvirenkailla.
Mitä tarkoittaa 50/50 takaveto?
Anteeksi monitulkintainen merkintätapa. Tarkoitin että puolet auton painosta on vetävillä takarenkailla ja puolet eturenkailla. Tuo 70/30 esimerkki etuvetoautosta tarkoitti että 70% auton painosta on vetävillä eturenkailla. Nelivetoautossa sitten 100% painosta on vetävillä renkailla.
Joskus puhuit nopean ohituksen turvallisuudesta. Tuo vähäinen paino-osuus vetävillä renkailla liukkaalla tiellä hidastaa ohitusta ihan oikeasti. Jokainen voi todeta asian, kun käy koeajolla esim. VW:n takavetoisella id-sarjalla tai vaikka Enyaqilla.
@tracktest kirjoitti:
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
Voin suoraan sanoa, mikä Lexuksessani on huonompaa kuin model X:ssä. Ei etutavaratilaa. Sedanmallina tavaratilan käytettävyys on reilusti huonompaa kuin isotakaluukkuisen X:n vaikka takapenkit taittuvatkin. Takavetoinen 50/50 auto ei jäisillä maanteillä kiihdy ohituksissa edes 70/30 etuvedon tahtiin saati sitten nelivedon - luistoneston merkkivalo vain vilkuttelee. Vaikka bensankulutus pysytteleekin vitosella alkavissa lukemissa, maksaa se silti paljon enemmän kuin teslan sähkö. Tuossa joitain huonompia puolia. Parempaa on ainakin reilun tuhannen kilsan tankkausväli, mutta huonompaa ettei bensaa voi tankata kotona niin kuin sähköä. Ainut Tesla missä olen ollut kyydissä on Model 3 ja se ei ainakaan ollut mitenkään hiljainen auto ja sen tavaratila oli erityisen hankala viistoperäsedanin pikkuinen luukku. Lexuksen huollon hinta menee lähelle Toyotan huollon hintaa Toyota-liikkeessä. Käytettynä ostetun auton kestävyydestä nyt ei voi sanoa mitään reilun kolmen vuoden kokemuksen perusteella mutta kyllä siihen piti laittaa paikka renkaaseen pari vuotta sitten eli ei aivan viaton sekään ole. Renkaan vuotaessa huomasin rengaspainevalvonnan käteväksi: Virta päälle autoon, jos varoitusvalo palaa niin eikun ilmaa renkaaseen. Toisessa autossani on sellainen rengaspainevalvonta joka huomaa tyhjenneen renkaan vasta ajossa, mikä on oikeastan jo myöhäistä - varsinkin kaupungissa liikenteen keskellä. Sitten se varoittelee silloin tällöin myös turhaan varsinkin talvirenkailla.
Mitä tarkoittaa 50/50 takaveto?
Anteeksi monitulkintainen merkintätapa. Tarkoitin että puolet auton painosta on vetävillä takarenkailla ja puolet eturenkailla. Tuo 70/30 esimerkki etuvetoautosta tarkoitti että 70% auton painosta on vetävillä eturenkailla. Nelivetoautossa sitten 100% painosta on vetävillä renkailla.
Minä en kyllä pitänyt ilmiöstä, että kiihdyttäessä kierrokset nousevat epäloogisesti nopeuden muutokseen nähden, kun ajoin vuokra-Toyotalla työreissulla.
Kuten sanottu, näillä pakkasilla tuokin jos se harmittaa (minua ei, se on voimansiirron ominaisuus) kompensoituu.
Minä en kyllä pitänyt ilmiöstä, että kiihdyttäessä kierrokset nousevat epäloogisesti nopeuden muutokseen nähden, kun ajoin vuokra-Toyotalla työreissulla.
Kuten sanottu, näillä pakkasilla tuokin jos se harmittaa (minua ei, se on voimansiirron ominaisuus) kompensoituu.
Tarkoitatko, että liukkaan tienpinnan takia ei voi kiihdyttää nopeasti ja moottorin ääni jää kuulumattomiin?
Minä en kyllä pitänyt ilmiöstä, että kiihdyttäessä kierrokset nousevat epäloogisesti nopeuden muutokseen nähden, kun ajoin vuokra-Toyotalla työreissulla.
Kuten sanottu, näillä pakkasilla tuokin jos se harmittaa (minua ei, se on voimansiirron ominaisuus) kompensoituu.
Tarkoitatko, että liukkaan tienpinnan takia ei voi kiihdyttää nopeasti ja moottorin ääni jää kuulumattomiin?
Voi sen tulkita niinkin, tai jos pitoa piisaa, niin vetää karvalakin syvemmälle, ai niin vastahan kehuin kuinka nopeasti hybridi lämpiää, eihän sillä tarvita karvalakkia.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model X Long Range 113 894 €
Lexus ES 300h Comfort 50 706 €
Lexuksella ajo on polttoaineen nykyhinnoilla n. kymmenen € 100 km.
Joo ja yhden Lexus LFA:n hinnalla ostaa kymmenen Model kolmosta.
Model X:lle lähin vastine on RX L, joka onkin jo sitten saman hintainen peli. Toki myös pienempi, ahtaampi, huomattavasti laiskempi, heikommalla vetokyvyllä yms, mutta toki varmasti hiljaisempi ja laadukkaamman tuntuinen. Mm jenkeistä löytyisi LX-malli, joka on RX:ää suurempi, mutta sitä ei Suomessa myydä.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model X Long Range 113 894 €
Lexus ES 300h Comfort 50 706 €
Lexuksella ajo on polttoaineen nykyhinnoilla n. kymmenen € 100 km.
Joo ja yhden Lexus LFA:n hinnalla ostaa kymmenen Model kolmosta.
Model X:lle lähin vastine on RX L, joka onkin jo sitten saman hintainen peli. Toki myös pienempi, ahtaampi, huomattavasti laiskempi, heikommalla vetokyvyllä yms, mutta toki varmasti hiljaisempi ja laadukkaamman tuntuinen. Mm jenkeistä löytyisi LX-malli, joka on RX:ää suurempi, mutta sitä ei Suomessa myydä.
Ajonmukavuudessa (helppoudessa) mikä tahansa Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan model X:sän kassa.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model X Long Range 113 894 €
Lexus ES 300h Comfort 50 706 €
Lexuksella ajo on polttoaineen nykyhinnoilla n. kymmenen € 100 km.
Joo ja yhden Lexus LFA:n hinnalla ostaa kymmenen Model kolmosta.
Model X:lle lähin vastine on RX L, joka onkin jo sitten saman hintainen peli. Toki myös pienempi, ahtaampi, huomattavasti laiskempi, heikommalla vetokyvyllä yms, mutta toki varmasti hiljaisempi ja laadukkaamman tuntuinen. Mm jenkeistä löytyisi LX-malli, joka on RX:ää suurempi, mutta sitä ei Suomessa myydä.
Ajonmukavuudessa (helppoudessa) mikä tahansa Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan model X:sän kassa.
Eipä taida mikään Toyota/Lexus olla käynnissä ilman käynnistysnappulan painamista niin kuin Tesla, joten tuossa helppoudessa taitaa Tesla viedä voiton.
@Quu kirjoitti:
Tesla Model X Long Range 113 894 €
Lexus ES 300h Comfort 50 706 €
Lexuksella ajo on polttoaineen nykyhinnoilla n. kymmenen € 100 km.
Joo ja yhden Lexus LFA:n hinnalla ostaa kymmenen Model kolmosta.
Model X:lle lähin vastine on RX L, joka onkin jo sitten saman hintainen peli. Toki myös pienempi, ahtaampi, huomattavasti laiskempi, heikommalla vetokyvyllä yms, mutta toki varmasti hiljaisempi ja laadukkaamman tuntuinen. Mm jenkeistä löytyisi LX-malli, joka on RX:ää suurempi, mutta sitä ei Suomessa myydä.
Ajonmukavuudessa (helppoudessa) mikä tahansa Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan model X:sän kassa.
Toisin kuin sinulla, minulla on näistä kattava kokemus - kuten yllä kerroin - ja olen eri mieltä. Sadan tonnin Lexus on erittäin hyvä auto, mutta ei yhtä hyvä kuin sadan tonnin Tesla. Toki jokaisella on oikeus olla näistä haluamaansa mieltä, vaikka käsitys perustuisikin toisen käden tietoon.
@Quu kirjoitti:
Autonvalmistuksen on tuotettava voittoa, se on liiketoimintaa ja Toyota on onnistunut siinä hyvin maailmanlaajuisesti, etenkin Camry Hybrid menee hyvin kaupaksi Amerikan puolella.
Is the Toyota Camry Hybrid a Good Car?
Yes, the 2022 Camry Hybrid is a fantastic vehicle, and it excels at most things. The Toyota doesn't take long to accelerate from a standstill, and its passing power is good. Most shoppers will also appreciate its easy-going ride. Additionally, this hybrid has above-average fuel economy estimates, solid seating space for most adults, and a user-friendly infotainment system.
Camry sopii amerikkalaisille sohvaperunoille hyvin, kun harrastevälineitä ei tarvitse sovittaa mukaan, eikä neliovisen 2+2 coupen takapenkillä istu ketään.
Camry on juuri siihen ympäristöön sopivasti suuri päältä ja pieni sisältä. Sohvaperunaa ei haittaa, vaikka vetopainoa ei olekaan edes sen vertaa että saisi polkupyörää mukaan mökille. Pyörää ei myöskään saa normaalin auton tapaan peräkonttiin, koska tavaratilakin jäi tehtaalle. Rajoittuneen käytettävyyden huomioon ottaen kulutuskaan ei ole kuljetuskyvyltään vähäiselle autolle erityisen pieni. Diesel-Golf kulkee vähemmällä ja kuljettaa enemmän.
Toyotan eväät eivät vaan riitä tässä vertailussa. Päinvastoin HR:n mainitsema tekniikan vanhanaikaisen huono suorituskyky yhdistyy nykyiaikaisen epäkäytännölliseen muotoiluun. Konsepti on siis jokseenkin päinvastainen kuin Teslalla, joka pakkaa nykyaikaisen suorituskyvyn (=hyötysuhteen!!!) kuoriin joissa on ulkomittoihin nähden paljon tilaa.
Toisin kuin sinulla, minulla on näistä kattava kokemus
Kyse ei ole autojen hyvyydestä eikä hinnasta, hinnat luiskahti tänne kun alettiin vääntämään kuinka halpaa on teslalla ajo. Mikä tahansa mukautuvalla nopeussäätimellä Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan ajamisen helppouteen kuin Teslat. Jos taas ajomukavuus on lähtökohtana pitää valita Volvo tai saksalainen, niissä kemuissa ei japanilaiset pärjää.
Täällä vaikuttaa olevan muutama vähän varakkaampi vääntämässä, "säästetään" kuluissa mutta ajetaan 100k autoilla. Kun kukaan ei pääse kenenkään yksityisyyteen kovin syvälle, voitaisiinko julkaista arvioita kuinka paljon kuukauden nettotuloista uppoaa autoon/autoihin? Itse olen bruttona mitattuna kai keskimääräisen hyvätuloinen, mutta pakko tunnustaa, etten nettopalkalla saisi edes kahta X kuukausimaksua hoidettua ja koska autoja on kolme pihassa, pakko vähän säästää jotta perheen saa ruokittua.
Vaikka kaikki olettaa, että keskustelijat on miehiä, ei siitäkään voi toki olla varma. Hyvätuloinen puoliso toki auttaa perheen autokuluissa ja toisaalta, onhan noita asuinalueita missä on pakko ajaa vähän laadukkaammilla peleillä, ettei synny puheita. Olen varmaan kateellinen muille, etten osaa jyvittää tuloja siten, että käyttäisin suurimman osan omiin harrastuksiini.
Muutenkin olen aistivinani, että vähäpäästöisyys on saanut jotenkin tolkuttoman suuren vipuvarren auton valintaan. Siis auto hankitaan liikkumista varten ja pitäisi olla "fits for the purpose" tyyppinen. Jos ideana on minimoida päästöt, paras varmaan siirtyä polkupyörään. Harvalla on enää Hummereita tai M3/M5 tyyppisiä käyttöautoja, joiden polttoaineenkulutusta voisi jotenkin järjellä kritisoida. Päästöt voi minimoida silläkin tapaa, että ajaa niin vähän kuin pystyy. Aikuisista harvemmat kiertää toria p-rallin tyyppisesti. Henkilöautojen CO2-päästöt on Suomessa alle 10% kokonaisuudesta. Nollaan voi olla vaikea päästä kuten on asianlaita liikennekuolemien suhteenkin. Epäilen, että ne loput 90% päästöistä on vähän vaikeampi pala hoitaa.
Auton hankinnassa etusijalla ovat usein taloudellisuus, turvallisuus, tilat, ja ulkonäkö. Tämä tosin saattaa mennä kyllä toisinpäinkin koska lähes kaikki autot ovat suhteellisen turvallisia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Päkaupunkiseudulla sähköauto on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta maaseudulla taas ei. Ekoloogisuus ei ole oikein suomalainen juttu, kuten sähköauton valinnut HR on todennut. Autoilun kustannukset ovat kasvaneet viime vuosina siihen tahtiin, että useat ovat harkinneet autoilusta luopumista tai ainakin ajojen vähentämistä. Kustannusten kasvaessa ympäristösyyt voidaan ilmaista siinä samassa sopivaksi syyksi. Hyvä hinta-laatusuhde, turvallisuus ja reilut tilat ovat itselleni tärkeitä unohtamatta ajo-ominaisuuksia. Hiljainen kyyti on arvossaan, kun siihen on itsensä totuttanut. Merkki ja ulkonäkö menee listan kärkeen aika monella, merkkiuskollisuus on yhä voimissaan. Auton arvon säilyminen on asia mistä vähemmän puhutaan. Auton ostossa näin ei tapahdu käytännössä koskaan, poikkeuksiakin on. Auton arvo ei nouse, vaan ensin syöksyy ja sitten laskee tasaiseen tahtiin. Ensimmäisenä vuonna auton arvo laskee noin 18-20 %:ia, siinä sitä on laskua kerrakseen. Vähän toista kuin asuntokaupoissa jossa voi hyvinkin tehdä jopa fiksuja kauppoja.
Hetkinen. Nyt vasta huomasin sinun kirjoittavan, että sähköautot eivät ole valmiita pelejä! Kyllä ne ovat yhtä valmiita pelejä kuin polttisautot. Oikeastaan valmiimpiakin, koska ne ovat valmiiksi kestävän kehityksen välineitä, joista itsestään ei lähde saasteita ilmakehään. Polttikset ovat yrittäneet sitä muutaman vuosikymmenen, mutta ei ole tullut valmista.
Sähköauton käyttö on yleisesti hyvin helppoa. Sinä et taida olla oikein perillä sähköautoista. Kysypä joltain viisaalta insinööriltä, niin saat seikkaperäisen selvityksen asiasta. Ainut auton valmistaja, joka on huomioinut sähköautojen valmistuksen asianmukaisesti ihmiskunnan kannalta, on Tesla. Tai laajennetaan vähän: onhan nykyään Lucid, Rivian, LightYear ja muutama muu. Nikolakin on näköjään saanut myytyä ensimmäisen patteriautonsa. Mutta perinnevalmistajia puuttuu paljon joukosta. Muut huomioivat korkeintaan omalta kannaltaan asianmukaisesti. Hatuttaa vähän Toyotan tapa yrittää muokata kuluttajien mieltä polttomoottorimyönteiseksi edelleen vaikka oikeasti olisi tarpeen hälventää ihmisten epäluuloja sähköautoja kohtaan ja edistää tietämystä sähköautoista, joiden käyttäminen vaatii erilaisen logiikan kuin polttisauton, jotta se on juohevaa ja kuskia palkitsevaa.
Suomessa UO2-ydinjäte, joka loppusijoitetaan, pysyy radioaktiivisena peräti tasan miljoona vuotta ennen kuin se palaa 0,01 %:n radioaktiivisen jätemaan tasolle!
Vastaavasti nähdään, että kaivosjätettä on vuorostaan säilöttävä 75 000 vuotta ennen kuin ollaan 0,01 %:n jätekiven aktiivisuustasolla.
Tänään myyty Toyotan sähköä lataava polttomoottori palaa kierrätykseen muutaman kymmenenvuoden sisällä, ja tuskin siitä enää uutta polttomoottoria tehdään, Toyotan polttokennoautot on jo silloin vallannut Toyotan markkinat.
@HybridRules
Niin? Itselataavissa sähkö on tuotettu bensalla ja jarrutuksella. Sähkö on sähköä.
Aivan, mitä sitten?
Ajaa osan matkaa, kyllä. Sen takia ympäristöystävällisyyttä on se, ettei polttoainetta mene niin paljoa.
No mitäs ne testit sitten väittävät, että se olisi pihi.
Ladattavalla hybridillä siis tarkoitetaan hybridiä jota voi lataa. Joo joo....
Mutta sähköä se on se polttoaineella tuotettukin, jota itselataavat sitten hyödyntävät auton liikkellä pitämiseksi, näin polttoaineen kulutusta pienentävästi. Joka on se tavoitekin.
Sovitaan näin. Pena on kyllä aika suuripäästöinen kaikkinensa.
Sen takia itselataavissa päästöjä vähennetään hybridivoimalinjalla.
....joka tuottaa sitä toista käyttövoimaa, eli sähköä joka myös liikuttaa itselataavia hybridejä.
Mitäs se teholuokka tässä tekikään? Oliko se sitä "mikä on oikea alkoholi-%-keskustelua?
Useimmat plugarit menee alle 50km sähköllä, jonka lasken pieneksi pätkäksi. Ja sen jälkeen niiden kulutus ei ole erityisen alhainen. Ja sinähän alussa kirjoitit, että "osan matkaa".
Aivan kuten kaikissa autoissa, joissa on polttis mukana, ilmoitetaan päästögrammat.
...jonka takia ilmoitetut grammat niissä on vääristeleviä, koska niiden pitäisi huomattavasti isommat. Täällä ilmoitettujen plugarien kulutuksien mukaisesti pitkästi yli 100 gramman päästöjä syntyy selvästi.
Vaan kun tarjonta ei ole yhteneväistä. Se on todettu jo erilaisissa matkatesteissä. Jollei latausmittarien määrä ja tehot lisäänny, niin jonottaminen lisääntyy ainakin. Ja tulee tauoille pituutta, jos mittarit saa toimimaan apeilla ja kaikilla variaatioilla maksutapojakin, jolleivat ole rikki muuten vaan.
Eivät siis vakuuta ne raportit, jossa ihmetellään mistä sitä sähköä (pitkällä) matkalla saisi ja kuinka nopeasti pääsee jonossa vuorollaan. Ja sitä ennen alinopeutta körötellen, ettei lopu kesken. Mutta hei "on hyvä pitää taukoja ajamisessa", eikö niin.
Taasko tätä hömpänpömppää? Tuo nyt vaan ei pidä paikkansa, jollei ole tietyssä tuloluokassa. Olet aika typerä jos tuollaisia lähdet matalapalkka-alan ihmiselle ihan tosissasi ehdottamaan. Miten vaikea sinun on uskoa taloudellisia realiteetteja tässä maassa?
No kun toistaiseksi on lehdissäkin todettu, ettei se homma vielä toimi tuolla tavalla. Ihan vaikka sen takia, että on yleisesti tunnustettu, ettei käytettyjen markkinat kata yhtään mitään polttisten tarjontaan nähden. Varsinkaan edullisemmissa luokissa.
Et tiedä, selvästikään. Tai sitten eläminen on sinulle vain sähköautohankinnan kustannuksia, lyhennyksiä tai huoltoja tai lautausta.
No ne testit ei ota kantaa päästöttömyyteen, vaan siihen, miten auto on käytettävissä. Jos tuon eron nyt laakista ymmärsit (myös sen, että sinunkin pitäisi vihdoin oppia ajattelemaan globaalisti, eikä omaa napaasi) niin sen jälkeen voit lukea erilaisia vertailuja ja testejä jossa todetaan kuten minäkin: vielä ei ole sähköautoilu valmista. Toki se on mennyt eteenpäin, mutta maailma ei vain ole valmis.
Luin joulupäivien Iltalehden juttua Polestar 2:sta. Sinulla on varmasti muistissa ajat, jolloin polttiksella ajaessasi ei tarvinnut tuolla tasolla miettiä energiansaantia autoosi. Kun tuo on viikottaista, eikä nuoruuden huuman aikainen joku yksittäislipsahdus juhannusreissulla, kun faija ei ollukaan tankannu autoasi jne.
Strömössä? Mutta kyllä sen olisi syytä ollakin. Polttiksella on tunnistettuja etuja Suomen kokoisessa maassa edelleen.
Jos ihan aidosti nyt raottaisit niitä silmälappuja, niin voisit ihan itsekin todeta miten medioissa ja ehkä muillakin keskustelupalstoilla todetaan joidenkin hyvien seikkojen lisäksi myös paljon huonoja puolia.
Hetkinen! Insinööriä tarvitaan selittämään sähköautoja. Jos siis oikeasti tarvitaan sellaisia kertomaan, niin minusta jo se kuvastaa sitä, ettei sähköautoilu ole vielä valmista.
Toki se on menossa eteenpäin.
Voi että. Toi on tosi uskottavaa höpöhöpöä kirjoittajalta, joka on jo moneen otteeseen kirjoittanut, ettei sinänsä perusta päästöpuolesta juuri mitään. Mitenkäs ovat ajatelleet hoitaa hommat kehittyvissä maissa?
Montako kertaa olitkaan nyt käynyt siellä Toyotan marmoritiskillä uskoutumassa huolinesi? Mitä ne kertoivat? Vai etsitkö kirppareilta vielä tuulipukua, että olisit uskottavampi?
Fordin tapaa sitten varmaan kanssa? Sen johdonmukainen unohtamisesi kertoo oikeasti vain yleisinhostasi Toyotaa kohtaan. Myönnä nyt se vain. Se oli sitä jo, ennen kuin kukaan meistä tiesi mitään sähköautoista, eikö niin?
Autonvalmistuksen on tuotettava voittoa, se on liiketoimintaa ja Toyota on onnistunut siinä hyvin maailmanlaajuisesti, etenkin Camry Hybrid menee hyvin kaupaksi Amerikan puolella.
Olen sanonut, että en ole hankkinut aikoinaan XC90T8 enkä Tesla Model X autoja päästösyistä. En ole sanonut, että en perusta päästöpuolesta juuri mitään. Olen sanonut (en muista sanamuotoa) , että on oikein mukava bonus, että valintani on osunut myös sekä liito-oravan että valkoselkätikan arvomaailmaan hyvin, josta syystä em. hahmot näyttävätkin yläpeukkua tuolla maantiellä liikkuessani, kun niitä sieluni silmin katselen. Ihan kuin ne konstaapelit aikoinaan, kun olivat ovelasti perustaneet tutkan peltipoliisien miehittämälle tieosuudelle ja satuin ajamaan siihen sopivan reippaasti, mutta alle pysäytysrajan.
Sähköauton käyttämisessä ei ole huonoja puolia, on vain erilaisia puolia kuin polttomoottoriautossa. Tietysti se on siitäkin kiinni, mikä on oma asenne.
Tehokkaita DC-latureita olisi hyvä saada rutkasti lisää. Sekä yleiskäyttöisiä HPC- että Teslan supercharger-asemia. Jos ei itselle satu jollakin reissulla laturit kohdalle optimaalisesti, niin ei se ole sähköauton huono puoli.
Minä tiedän, mistä kirjoitan, kun sanon 1,5 vuoden ja 52267km perusteella, että ainakin Teslan sähköautot ovat ehdottomasti päteviä kulkuvälineitä sekä tuiskussa että tuulessa niin helteellä kuin pakkasella ajatpa pitkää tai lyhyttä matkaa. Erityisen mukavia ne ovat nurkka-ajossa ja päivittäisessä työmatkaliikenteessä. Käytettävyys on valovuosia edellä polttiksia, jos asut rivi- tai omakotitalossa tai sinulla on mahdollisuus ladata työpaikalla. Ei tarvitse kurvailla liikenneasemilla tankkaamassa. En uskalla hehkuttaa sähköautoja yleisesti, koska minulla on mielipiteelleni riittävästi kokemuspohjaa vain Teslasta enkä ala arvailla muiden merkkien ominaisuuksia. Enkä siis väitä vastaan, jos joku toinen tietää muiden merkkien olevan yhtä hyviä kuin Tesla. Toivon vain, että se toinenkin sitten tietää Teslasta tarpeeksi voidakseen verrata.
Ei insinööriä aina tarvita selittämään sähköautoja, vain joillekin se voi olla tarpeen........
HR perinteisiä autonvalmistajia ei kannata aliarvioida. Toyotan maalittaminen on täysin turhaa, konsernissa on huippuna Lexus joka pesee kaikki mainitsemasi sähköautot mennen tullen.
Ei siis mitään etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Ai niin onhan ne Teslat uutena kalliimpia.
Juu, ihan hyvin voi ajatella autoista yleisemminkin, ettei missään merkissä ole etua Toyota/Lexus konsernin hybrideihin verraten. Saatikka sitten Teslassa.
En minä mitään maalita. Minultahan ei siksi toisekseen ole mitenkään pois, jos markkinoille tulee joku parempi auto kuin Model X, siis samaan hintaluokkaan. SIttenhän minulla olisi enemmän vaihtoehtoja, jos alkaa tuntua, että pitäisi autoa vaihtaa. Ilman mitään taka-ajatuksia, niin Lexusta en ole koskaan osannut sen ulkomuodon ja mittojen puolesta pitää mitenkään erikoisena. Olen aina hämmästellyt, kun joku mainitsee sen jotenkin erinomaisena. Minusta auton pitää olla vähintään tilava, jotta se voisi olla hyvä. Lexus ainakin näyttää pikkuautolta päälle päin. Sisällä en ole koskaan ollut. Pitäisi oikeastaan käydä joskus oikein exkursiolla jossain Toyota-liikkeessä, jossa voisi koeajaa muutaman eri Toytoan ja Lexuksen.
Mikä Lexuksessa on erityistä, jos ei omituista nimeä lasketa mukaan?
Eikä perinnevalmistajia tosiaan ole syytä aliarvioida. Onhan niillä kapasiteettia, jos pääsevät muuten vauhtiin sähköautojen kanssa. Se vain on toistaiseksi näyttänyt siltä, että perinteet rasittavat ja sähköautoista tuppaa tulemaan sähkömoottorilla varustettuja perinneautoja. Ei siis oikein innovaatioita löydy. Teslaa toisaalta peesaavat joissain asioissa. Taitaa olla päinvastoin kuin pohojanmaalla, että vaikka priimaan pyritään, niin sekundaa pukkaa.
Good for Toyota Camry Hybrid!! Well done!
Minulla sattuu olemaan ensikäden kokemusta Lexuksesta usean vuoden ajalta ja patteriautosta parilta vuodelta. Molempien uushankintahinnat suht samat. L oli erinomainen auto, hiljainen, tyylikäs ja hyvin varusteltu. Lämmöllä muistelen. Helkkarin janoinen kylläkin ja huollot maksoivat hunajaa.
En silti vaihtaisi Teslaa mihinkään ko merkin tuotteeseen. Jos joskus tekevät Model X:ää paremman sähköauton, niin vaihdan heti.
Taitaa olla aika harvassa ne polttomoottorilla lataavat autot missä on suora sähköveto.
Voin suoraan sanoa, mikä Lexuksessani on huonompaa kuin model X:ssä. Ei etutavaratilaa. Sedanmallina tavaratilan käytettävyys on reilusti huonompaa kuin isotakaluukkuisen X:n vaikka takapenkit taittuvatkin. Takavetoinen 50/50 auto ei jäisillä maanteillä kiihdy ohituksissa edes 70/30 etuvedon tahtiin saati sitten nelivedon - luistoneston merkkivalo vain vilkuttelee. Vaikka bensankulutus pysytteleekin vitosella alkavissa lukemissa, maksaa se silti paljon enemmän kuin teslan sähkö. Tuossa joitain huonompia puolia. Parempaa on ainakin reilun tuhannen kilsan tankkausväli, mutta huonompaa ettei bensaa voi tankata kotona niin kuin sähköä. Ainut Tesla missä olen ollut kyydissä on Model 3 ja se ei ainakaan ollut mitenkään hiljainen auto ja sen tavaratila oli erityisen hankala viistoperäsedanin pikkuinen luukku. Lexuksen huollon hinta menee lähelle Toyotan huollon hintaa Toyota-liikkeessä. Käytettynä ostetun auton kestävyydestä nyt ei voi sanoa mitään reilun kolmen vuoden kokemuksen perusteella mutta kyllä siihen piti laittaa paikka renkaaseen pari vuotta sitten eli ei aivan viaton sekään ole. Renkaan vuotaessa huomasin rengaspainevalvonnan käteväksi: Virta päälle autoon, jos varoitusvalo palaa niin eikun ilmaa renkaaseen. Toisessa autossani on sellainen rengaspainevalvonta joka huomaa tyhjenneen renkaan vasta ajossa, mikä on oikeastan jo myöhäistä - varsinkin kaupungissa liikenteen keskellä. Sitten se varoittelee silloin tällöin myös turhaan varsinkin talvirenkailla.
Tesla Model X Long Range 113 894 €
Lexus ES 300h Comfort 50 706 €
Lexuksella ajo on polttoaineen nykyhinnoilla n. kymmenen € 100 km.
Mitä tarkoittaa 50/50 takaveto?
Minä olen yhden koeajon tehnyt Model 3:lla ja huomasin, että se ei vastaa minun odotuksia autolta juuri takakontin takia. Se kun on aito sedan eli runkopeltiä "hattuhyllynä" ja kontti muutenkin pieni. Ja pidän enemmän korkeamman maavaran autoista, joissa istutaan korkealla ja on hyvä näkyvyys. Muuten M3 oli ihan ok. Model Y voisi hyvin olla minun autoni, jos ei olisi tullut hankittua äksää.
TeslaBjörn on julkaissut videon 1000km haaste Model Y:llä. Jos oikein muistan, niin aikaa kului 9 tuntia 45min. Vähän tylsä video kylläkin katsoa, mutta onhan pikakelaus olemassa.
Teslat eivät mitkään taida olla hiljaisimmasta päästä, mutta en minä niitä häiritsevän meluisiksikaan sanoisi. Ainakin minulle X kelpaa hyvin. Ei tarvitse ajomelun yli kaverille huutaa takapenkillekään.
Enkä etsi autosta mitään ylellisyyteen viittaavaa vaikka herraskaisella Disco 4:lla olikin kiva ajella. Tärkeitä ovat auton ominaisuudet siihen nähden, miksi auton on hankkinut. Siltä kannalta X on minulle ihan täydellinen match.
Niin, voihan se olla kiva ajella sähkökäytöllä Toyotallakin. Minä olenkin kritisoinut vain sitä, että Toyota yrittää samaistaa itselataamisen ulkoa ladattavan sähkön veroiseksi päästönäkökulmasta.
Minä en kyllä pitänyt ilmiöstä, että kiihdyttäessä kierrokset nousevat epäloogisesti nopeuden muutokseen nähden, kun ajoin vuokra-Toyotalla työreissulla.
Anteeksi monitulkintainen merkintätapa. Tarkoitin että puolet auton painosta on vetävillä takarenkailla ja puolet eturenkailla. Tuo 70/30 esimerkki etuvetoautosta tarkoitti että 70% auton painosta on vetävillä eturenkailla. Nelivetoautossa sitten 100% painosta on vetävillä renkailla.
Joskus puhuit nopean ohituksen turvallisuudesta. Tuo vähäinen paino-osuus vetävillä renkailla liukkaalla tiellä hidastaa ohitusta ihan oikeasti. Jokainen voi todeta asian, kun käy koeajolla esim. VW:n takavetoisella id-sarjalla tai vaikka Enyaqilla.
ok, now I see.
Kuten sanottu, näillä pakkasilla tuokin jos se harmittaa (minua ei, se on voimansiirron ominaisuus) kompensoituu.
Tarkoitatko, että liukkaan tienpinnan takia ei voi kiihdyttää nopeasti ja moottorin ääni jää kuulumattomiin?
Voi sen tulkita niinkin, tai jos pitoa piisaa, niin vetää karvalakin syvemmälle, ai niin vastahan kehuin kuinka nopeasti hybridi lämpiää, eihän sillä tarvita karvalakkia.
Joo ja yhden Lexus LFA:n hinnalla ostaa kymmenen Model kolmosta.
Model X:lle lähin vastine on RX L, joka onkin jo sitten saman hintainen peli. Toki myös pienempi, ahtaampi, huomattavasti laiskempi, heikommalla vetokyvyllä yms, mutta toki varmasti hiljaisempi ja laadukkaamman tuntuinen. Mm jenkeistä löytyisi LX-malli, joka on RX:ää suurempi, mutta sitä ei Suomessa myydä.
Ajonmukavuudessa (helppoudessa) mikä tahansa Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan model X:sän kassa.
Eipä taida mikään Toyota/Lexus olla käynnissä ilman käynnistysnappulan painamista niin kuin Tesla, joten tuossa helppoudessa taitaa Tesla viedä voiton.
Toisin kuin sinulla, minulla on näistä kattava kokemus - kuten yllä kerroin - ja olen eri mieltä. Sadan tonnin Lexus on erittäin hyvä auto, mutta ei yhtä hyvä kuin sadan tonnin Tesla. Toki jokaisella on oikeus olla näistä haluamaansa mieltä, vaikka käsitys perustuisikin toisen käden tietoon.
Camry sopii amerikkalaisille sohvaperunoille hyvin, kun harrastevälineitä ei tarvitse sovittaa mukaan, eikä neliovisen 2+2 coupen takapenkillä istu ketään.
Camry on juuri siihen ympäristöön sopivasti suuri päältä ja pieni sisältä. Sohvaperunaa ei haittaa, vaikka vetopainoa ei olekaan edes sen vertaa että saisi polkupyörää mukaan mökille. Pyörää ei myöskään saa normaalin auton tapaan peräkonttiin, koska tavaratilakin jäi tehtaalle. Rajoittuneen käytettävyyden huomioon ottaen kulutuskaan ei ole kuljetuskyvyltään vähäiselle autolle erityisen pieni. Diesel-Golf kulkee vähemmällä ja kuljettaa enemmän.
Toyotan eväät eivät vaan riitä tässä vertailussa. Päinvastoin HR:n mainitsema tekniikan vanhanaikaisen huono suorituskyky yhdistyy nykyiaikaisen epäkäytännölliseen muotoiluun. Konsepti on siis jokseenkin päinvastainen kuin Teslalla, joka pakkaa nykyaikaisen suorituskyvyn (=hyötysuhteen!!!) kuoriin joissa on ulkomittoihin nähden paljon tilaa.
Ei jatkoon.
Kyse ei ole autojen hyvyydestä eikä hinnasta, hinnat luiskahti tänne kun alettiin vääntämään kuinka halpaa on teslalla ajo. Mikä tahansa mukautuvalla nopeussäätimellä Toyota/Lexus hybrideistä pystyy samaan ajamisen helppouteen kuin Teslat. Jos taas ajomukavuus on lähtökohtana pitää valita Volvo tai saksalainen, niissä kemuissa ei japanilaiset pärjää.
Täällä vaikuttaa olevan muutama vähän varakkaampi vääntämässä, "säästetään" kuluissa mutta ajetaan 100k autoilla. Kun kukaan ei pääse kenenkään yksityisyyteen kovin syvälle, voitaisiinko julkaista arvioita kuinka paljon kuukauden nettotuloista uppoaa autoon/autoihin? Itse olen bruttona mitattuna kai keskimääräisen hyvätuloinen, mutta pakko tunnustaa, etten nettopalkalla saisi edes kahta X kuukausimaksua hoidettua ja koska autoja on kolme pihassa, pakko vähän säästää jotta perheen saa ruokittua.
Vaikka kaikki olettaa, että keskustelijat on miehiä, ei siitäkään voi toki olla varma. Hyvätuloinen puoliso toki auttaa perheen autokuluissa ja toisaalta, onhan noita asuinalueita missä on pakko ajaa vähän laadukkaammilla peleillä, ettei synny puheita. Olen varmaan kateellinen muille, etten osaa jyvittää tuloja siten, että käyttäisin suurimman osan omiin harrastuksiini.
Muutenkin olen aistivinani, että vähäpäästöisyys on saanut jotenkin tolkuttoman suuren vipuvarren auton valintaan. Siis auto hankitaan liikkumista varten ja pitäisi olla "fits for the purpose" tyyppinen. Jos ideana on minimoida päästöt, paras varmaan siirtyä polkupyörään. Harvalla on enää Hummereita tai M3/M5 tyyppisiä käyttöautoja, joiden polttoaineenkulutusta voisi jotenkin järjellä kritisoida. Päästöt voi minimoida silläkin tapaa, että ajaa niin vähän kuin pystyy. Aikuisista harvemmat kiertää toria p-rallin tyyppisesti. Henkilöautojen CO2-päästöt on Suomessa alle 10% kokonaisuudesta. Nollaan voi olla vaikea päästä kuten on asianlaita liikennekuolemien suhteenkin. Epäilen, että ne loput 90% päästöistä on vähän vaikeampi pala hoitaa.
Auton hankinnassa etusijalla ovat usein taloudellisuus, turvallisuus, tilat, ja ulkonäkö. Tämä tosin saattaa mennä kyllä toisinpäinkin koska lähes kaikki autot ovat suhteellisen turvallisia, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Päkaupunkiseudulla sähköauto on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta maaseudulla taas ei. Ekoloogisuus ei ole oikein suomalainen juttu, kuten sähköauton valinnut HR on todennut. Autoilun kustannukset ovat kasvaneet viime vuosina siihen tahtiin, että useat ovat harkinneet autoilusta luopumista tai ainakin ajojen vähentämistä. Kustannusten kasvaessa ympäristösyyt voidaan ilmaista siinä samassa sopivaksi syyksi. Hyvä hinta-laatusuhde, turvallisuus ja reilut tilat ovat itselleni tärkeitä unohtamatta ajo-ominaisuuksia. Hiljainen kyyti on arvossaan, kun siihen on itsensä totuttanut. Merkki ja ulkonäkö menee listan kärkeen aika monella, merkkiuskollisuus on yhä voimissaan. Auton arvon säilyminen on asia mistä vähemmän puhutaan. Auton ostossa näin ei tapahdu käytännössä koskaan, poikkeuksiakin on. Auton arvo ei nouse, vaan ensin syöksyy ja sitten laskee tasaiseen tahtiin. Ensimmäisenä vuonna auton arvo laskee noin 18-20 %:ia, siinä sitä on laskua kerrakseen. Vähän toista kuin asuntokaupoissa jossa voi hyvinkin tehdä jopa fiksuja kauppoja.