sähköautot

4329 kommenttia
14849515354145
  • @HybridRules kirjoitti:

    Arvon alenema ei lähde pankkitililtä paitsi auton ostohetkellä, jos käteisellä ostaa. Siis jos ostaessaan jo jyvittää mielessään arvonalenemaa tuleville vuosille etukäteen.

    Huomioitava se on ja monissa vertailuissa ja testeissä se lasketaan kustannuksissa mukana. Etkö ole havainnut, vai miksi tuota pitää ihmetellä?

    Tuostahan voisi oikeastaan päätellä, että auto kannattaa ostaa nimenomaan osamaksulla ja maksaa osamaksuna auton arvonalenemaa kuukausieränä.

    Jos tämä on sinulle uusi asia, niin tutustu aluksi vaikka tähän laskuriin:
    https://www.autotalli.com/leasing/yksityisleasing/auton-kustannukset-ja-arvonalema-laskuri/

    Autoliikkeiden hintakartelli luo vakautta automarkkinaan ja riski on normaalisti aika pieni. Tosin nyt sähköautot sotkevat markkinaa, mutta eiköhän autoliikkeet ja autorahoittajat yhdessä pysty torjumaan markkinahäiriöt. Tesla saattaa tosin olla kanto kaskessa, koska se ei toimi autoliikkeiden kautta eikä Teslojen arvokaan laske perinteisen kartellin sääntöjen mukaan.

    Sillä on siis uusi kartellisääntö?

    Perinnemerkit taitavat olla pulassa Teslan kanssa ja joutuvat hinnoittelemaan sähkärinsä halvemmiksi?

    Aika näyttää. Olisiko Tesla sen jälkeen pulassa?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ok, en ajatellut, että kolme neljästä maaseudulla asuvasta ei tulojensa takia katso sähköauton sopivan heille.

    Tottakai auton hankintahinta on yksi tekijä, mutta tutkimuksesta selvinnee muitakin syitä. Ehkä jopa ennakkoluulo.

    Onko kaupunkilaisten tulotasosta tehty vastaava tutkimus? Eli kuinka moni kaupunkilaisista katsoo, ettei sähköauto sovi heille liian pienien tulojen takia? Outoa sitten se, että kysely koskisi vain maaseutua, kaippa kustannuspuoli on riippumaton siitä, missä päin kuluttaja asuu. Kallis auto on yhtä kallis ympäri Suomen.

    Sama tutkimus otsikolla "kaupunkilaiset"
    https://www.is.fi/autot/art-2000008483069.html

    ...ja "maaseudun asukkaat"
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/b0e775d7-e704-40f5-9217-9c948ee05f36

    Otsikointi on näköjään lehdestä riippuvaa mielikuvittamista taas, varmaan tarkoitushakuista. Ja tutkimusten tuloksethan ovat sellaiset kuin ne luetaan, eikö vain.

    Jos tulot eivät ole esteenä, niin muilta osin sähköauto sopii erityisen hyvin juuri maaseudulle, jossa kotilatausmahdollisuudet ovat hyvät ainakin verrattuna kaupungeissa asuviin

    Pistät vaan sitten insinöörit asialle, niin hommahan on hoidettu.

    Kyllä se saattaa olla nimenomaan muutosvastarintaa, kun olet sitä mieltä, että sähköautoilu on tulevaisuutta. Sähköautoilu on nykyisyyttä.

    Jos laput silmillä ahtaasti ajattelee että autoja on saatavilla ja jotakin löytyy sähköä, niin toki. Olihan sellainen jo reilu 100 vuotta sittenkin. Mutta ei edelleenkää puhuta mistään massojen markkinoista, kuten polttiksilla. Se koskee valikoimaa niin uusissa, kuin käytettyjen osalta ja latausinfraa. Eteenpäin se menee, mutta vielä ollaan alkutaipaleella. Ja sinähän olet samaa mieltä sitten myös kaasu- ja vetyautoistakin, vai mitä?

    Tässä muuten vakuutusyhtiön tutkimustulostulkinta:
    https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/autovakuutus/auton-vaihto/auton-osto-2020-luvulla

    Voi itku, ovat haksahtaneet termiin "itselataava", hui!

    Mitä samaa mieltä tarkoitat minun olevan kaasu- ja vetyautoista?

    Olen kyllä monesti todennut, että yksi ehdottomasti parhaista puolista patteriautossa on se, että sitä voi tankata kotona/työpaikalla, jolloin käyttövoiman lataaminen siihen on erittäin vaivatonta. Kaasu- ja vetyautoja vastaan minulla ei ole mitään periaatteellista, mutta itse en haluaisi luopua patteriautosta. Sähkärin kertalatauksen range ei ole mitenkään merkittävä juttu sitten, kun DC-latureita todella löytyy siellä ja täällä.

    Latausinfrassa odotan ABC-ketjun tuovan selkeää edistystä, koska ABC-asemat sijaitsevat pitkänmatkalaisten kannalta hyvin. Samoin kuin Teslan superchargerit.

    Kaupungeissa asuvia palvelee hyvin HPC-laturit kauppojen yms. sellaisten yhteydessä. Nykyäänhän kauppojen parkkipaikoilla on useimmiten hidaslatauspisteitä eli ihan vääränlaisia latausmahdollisuuksia siihen kohtaan, koska niistä ei ehdi akku juuri latautua kauppareissun aikana. Menee helposti quutamohommiksi, jos kaupunkilainen joutuu käyttämään hidaslatausta julkisissa asemissa. Mutta HPC laturilla kuu-ukkokin täyttää autonsa akun samalla kuin pistäytyy einekset hakemassa kaupasta.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Perinteisesti näin välipäivinä tulee tehtyä yhteenveto vuoden tuloista ja menoista. 15% nettotuloista näyttää autoiluun menneen. Siitä arvonalennus (arvio tietenkin) 60% ja käyttökulut (polttoaine, verot, vakuutukset, huolto, renkaat, pesut ja pientarvikkeet) 40%.

    Arvon alenema ei lähde pankkitililtä paitsi auton ostohetkellä, jos käteisellä ostaa. Siis jos ostaessaan jo jyvittää mielessään arvonalenemaa tuleville vuosille etukäteen.

    Tuostahan voisi oikeastaan päätellä, että auto kannattaa ostaa nimenomaan osamaksulla ja maksaa osamaksuna auton arvonalenemaa kuukausieränä. Ei kuormita omaa taloutta niin paljon. Koska arvon alenema ei mene lineaarisesti uuden hinnasta alkaen alas, niin arvonaleneman poismaksamiselle täytyy ottaa joku tietty aikajänne vaikka 3 vuotta ja laskea siltä ajalta arvonalenema per 36 kuukautta. Autoliikkeiden hintakartelli toimii tässä ennalta-arvattavuutta luovana tekijänä, koska kartellihinnaston perusteella on aika tarkasti tiedossa, paljonko auton "arvo" on kolmen vuoden kuluttua. Kun vielä mitoittaa kuukausierän niin, että maksaa varman päälle enemmän kuin arvonalenema tulee olemaan, niin kolmen vuoden kuluttua auton sisältämä pääoma on joko yhtä suuri tai suurempi kuin jäljellä oleva velka.

    Tuolla periaatteella kuluttajalla on koko ajan hallussaan pääoma, jonka suuruus on uuden auton hinta vähennettynä maksetuilla kuukausierillä. Ei käy niin kuin entiselle miehelle, joka otti velkaa, osti Volgan ja Volga loppui ennen kuin velka.

    Autoliikkeiden hintakartelli luo vakautta automarkkinaan ja riski on normaalisti aika pieni. Tosin nyt sähköautot sotkevat markkinaa, mutta eiköhän autoliikkeet ja autorahoittajat yhdessä pysty torjumaan markkinahäiriöt. Tesla saattaa tosin olla kanto kaskessa, koska se ei toimi autoliikkeiden kautta eikä Teslojen arvokaan laske perinteisen kartellin sääntöjen mukaan.

    Luulenpa muuten, että Model X olisi reilusti kalliimpi, jos se olisi perinneautomerkkien valmistama ja marmoritiskiltä myynnissä. Oliskohan jotain 180.000,-? Perinnemerkit taitavat olla pulassa Teslan kanssa ja joutuvat hinnoittelemaan sähkärinsä halvemmiksi?

    Joo ... Eipä tuota arvonalenemaa pitäisi laskea mukaan. Teoreettinen lukuhan se on ja riippuu autonvaihdon aikajänteestä. Käyttökuluja jää 6% nettotuloista. Ei mitenkään paha.

    Osamaksulla en ole koskaan mitään ostanut. Sen verran vanhanaikainen olen. Viimeisen pankkilainankin maksoin pois neljännesvuosisata sitten.
    Firmaan liisasin aikoinaan pari autoa, mutta tulorahoituksella hankkiminen oli kuitenkin kokonaistaloudellisesti edullisempaa. Silloin kun vielä korkoakin maksettiin.

      
  • Yhdeksän kivihiilivoimalaa tuotaa sähköä rannikkokaupunkien asukkaille, joten iso osa sähköautoilijoista ajaa vähemmän ekologisesti. Vertailun vuoksi Saksassa kivihiilivoimaloita on 84 kpl. Kiina, Kreikka ja Puola rakentavat samaan aikaan lisää kivihiilivoimaloita. Tällä hetkellä kiinalaiset käyttävät neljäsosan kaikesta maailmassa vuosittain kuluvasta hiilestä. Uusia hiilivoimaloita nousee IEA:n raportin mukaan Aasiassa myös Intiaan, Indonesiaan, Pakistaniin, Bangladeshiin, Filippiineille ja Vietnamiin. Uudet voimalat toimivat tavallisesti vuosikymmeniä. Vaikuttaakin siltä, että hiilen polttaminen jatkuu osassa Euroopan maita ainakin vuoteen 2050 saakka.

    Kiinassa on meneillään energiakriisi, jonka vaikutukset alkavat tuntua täälläkin.

    https://yle.fi/uutiset/3-12149207

      
  • No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Perinteisesti näin välipäivinä tulee tehtyä yhteenveto vuoden tuloista ja menoista. 15% nettotuloista näyttää autoiluun menneen. Siitä arvonalennus (arvio tietenkin) 60% ja käyttökulut (polttoaine, verot, vakuutukset, huolto, renkaat, pesut ja pientarvikkeet) 40%.

    Arvon alenema ei lähde pankkitililtä paitsi auton ostohetkellä, jos käteisellä ostaa. Siis jos ostaessaan jo jyvittää mielessään arvonalenemaa tuleville vuosille etukäteen.

    Tuostahan voisi oikeastaan päätellä, että auto kannattaa ostaa nimenomaan osamaksulla ja maksaa osamaksuna auton arvonalenemaa kuukausieränä. Ei kuormita omaa taloutta niin paljon. Koska arvon alenema ei mene lineaarisesti uuden hinnasta alkaen alas, niin arvonaleneman poismaksamiselle täytyy ottaa joku tietty aikajänne vaikka 3 vuotta ja laskea siltä ajalta arvonalenema per 36 kuukautta. Autoliikkeiden hintakartelli toimii tässä ennalta-arvattavuutta luovana tekijänä, koska kartellihinnaston perusteella on aika tarkasti tiedossa, paljonko auton "arvo" on kolmen vuoden kuluttua. Kun vielä mitoittaa kuukausierän niin, että maksaa varman päälle enemmän kuin arvonalenema tulee olemaan, niin kolmen vuoden kuluttua auton sisältämä pääoma on joko yhtä suuri tai suurempi kuin jäljellä oleva velka.

    Tuolla periaatteella kuluttajalla on koko ajan hallussaan pääoma, jonka suuruus on uuden auton hinta vähennettynä maksetuilla kuukausierillä. Ei käy niin kuin entiselle miehelle, joka otti velkaa, osti Volgan ja Volga loppui ennen kuin velka.

    Autoliikkeiden hintakartelli luo vakautta automarkkinaan ja riski on normaalisti aika pieni. Tosin nyt sähköautot sotkevat markkinaa, mutta eiköhän autoliikkeet ja autorahoittajat yhdessä pysty torjumaan markkinahäiriöt. Tesla saattaa tosin olla kanto kaskessa, koska se ei toimi autoliikkeiden kautta eikä Teslojen arvokaan laske perinteisen kartellin sääntöjen mukaan.

    Luulenpa muuten, että Model X olisi reilusti kalliimpi, jos se olisi perinneautomerkkien valmistama ja marmoritiskiltä myynnissä. Oliskohan jotain 180.000,-? Perinnemerkit taitavat olla pulassa Teslan kanssa ja joutuvat hinnoittelemaan sähkärinsä halvemmiksi?

    Joo ... Eipä tuota arvonalenemaa pitäisi laskea mukaan. Teoreettinen lukuhan se on ja riippuu autonvaihdon aikajänteestä. Käyttökuluja jää 6% nettotuloista. Ei mitenkään paha.

    Osamaksulla en ole koskaan mitään ostanut. Sen verran vanhanaikainen olen. Viimeisen pankkilainankin maksoin pois neljännesvuosisata sitten.
    Firmaan liisasin aikoinaan pari autoa, mutta tulorahoituksella hankkiminen oli kuitenkin kokonaistaloudellisesti edullisempaa. Silloin kun vielä korkoakin maksettiin.

    Rahoitusliisingillä oli ainakin joskus ennen 90-luvun lamaa edullista hankkia autoja firman käyttöön, koska rahoitusmaksut vähennettiin vuokrakuluina kokonaan tuloksesta eli verotettava tulo laski ja rahoituksen päättyessä auton saattoi myydä kolmannelle osapuolelle suuremmalla hinnalla kuin sen jäännösarvo rahoituksessa oli ja näin sai tehtyä pientä voittoa autoilla. Yksityishenkilölle se ei tietenkään toiminut. En tiedä, minkälaiset lait ynnä muut asetukset nykyään ovat.

    Velkavipua kannattaa käyttää, kunhan riskit pitää itselle sopivina. Ylivelkaantuminen on paha juttu, mutta tuloihinsa suhteutettuna velka auttaa hankkimaan esim. kalliimman auton kuin muuten olisi järkevässä aikataulussa mahdollista. Se on sitten toinen asia, kuka haluaa käyttää minkäkin verran rahaa autoon.

      
  • @Quu kirjoitti:
    No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

    Mistä sinulle pätkähti päähän kirjoittaa moinen kommentti?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

    Mistä sinulle pätkähti päähän kirjoittaa moinen kommentti?

    Tuossahan on ainekset hyvään kauhuelokuvaan. Kauhua latausasemalla, kuka lataa ja kuka ei.

      
  • Älkää ottako näitä keskusteluja liian vakavasti. Välillä tuntuu, että nämä keskustelut ovat toisille elämää suurempi juttu.

      1
  • muokattu 27.12.2021 23:08

    @HybridRules kirjoitti:

    Ylivelkaantuminen on paha juttu, mutta tuloihinsa suhteutettuna velka auttaa hankkimaan esim. kalliimman auton kuin muuten olisi järkevässä aikataulussa mahdollista. Se on sitten toinen asia, kuka haluaa käyttää minkäkin verran rahaa autoon.

    Kun sinua lukee, niin on ihan sama ostaako velaksi 10k€:n tai 100k€:n auton kuitenkin. Kunhan vain ymmärtää pelastaa liito-oravat. Huhhei...

      
  • @Quu kirjoitti:
    No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

    Tuo on kyllä totta. Toisaalta harva käy bensamittarillakaan siksi että se kiinnostaa - onpahan vain välttämätön paha.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

    Mistä sinulle pätkähti päähän kirjoittaa moinen kommentti?

    Mutta HPC laturilla kuu-ukkokin täyttää autonsa akun samalla kuin pistäytyy einekset hakemassa kaupasta.

      
  • muokattu 28.12.2021 09:06

    @HybridRules kirjoitti:

    Rahoitusliisingillä oli ainakin joskus ennen 90-luvun lamaa edullista hankkia autoja firman käyttöön, koska rahoitusmaksut vähennettiin vuokrakuluina kokonaan tuloksesta eli verotettava tulo laski ja rahoituksen päättyessä auton saattoi myydä kolmannelle osapuolelle suuremmalla hinnalla kuin sen jäännösarvo rahoituksessa oli ja näin sai tehtyä pientä voittoa autoilla. Yksityishenkilölle se ei tietenkään toiminut. En tiedä, minkälaiset lait ynnä muut asetukset nykyään ovat.

    Velkavipua kannattaa käyttää, kunhan riskit pitää itselle sopivina. Ylivelkaantuminen on paha juttu, mutta tuloihinsa suhteutettuna velka auttaa hankkimaan esim. kalliimman auton kuin muuten olisi järkevässä aikataulussa mahdollista. Se on sitten toinen asia, kuka haluaa käyttää minkäkin verran rahaa autoon.

    Kyllä rahoitusyhtiö 80-luvullakin koron sijoittamalleen pääomalle halusi. Lamavuosina sitten moni olikin lirissä, kun bisnes katosi alta ja leasingmaksut juoksivat.
    Meillä liisaus tuli ajankohtaiseksi, kun rakennettiin uudet toimitilat raha sitoutui niihin. Sitten kun alkoivat vuokrattavat tilat tuottaa, siirryttiin taas omaan kalustoon. Omaa kalustoa näyttää firma käyttävän nykyäänkin, uusien omistajien aikana.

    Nykyään taidetaan kaikki kännykästä alkaen hankkia rahoituksella. Sopii sille jolle sopii. Minulle ei.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    No ei voisi vähääkään kiinnostaa tupeksia latausjohtojen kanssa kauppareissulla.

    Tuo on kyllä totta. Toisaalta harva käy bensamittarillakaan siksi että se kiinnostaa - onpahan vain välttämätön paha.

    Ei meilläpäin tarvitse tupeksia latausjohtojen kanssa tankatessa eikä sen jälkeen.

      
  • muokattu 28.12.2021 10:37

    @Yosemite J kirjoitti:

    Nykyään taidetaan kaikki kännykästä alkaen hankkia rahoituksella. Sopii sille jolle sopii. Minulle ei.

    Kännyköistä en tiedä, mutta olitko ehtinyt miettiä yhtään, miksi se rahoitus sopii niille ketkä sellaisella autonsa hankkivat (tuloihinsa ja muihin menoihinsa sopeuttaen tietysti)?

    Sopiiko vertailun vuoksi kysyä, millaisilla käteisvälirahoilla yleensä autosi hankit?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Yosemite J kirjoitti:

    Nykyään taidetaan kaikki kännykästä alkaen hankkia rahoituksella. Sopii sille jolle sopii. Minulle ei.

    Kännyköistä en tiedä, mutta olitko ehtinyt miettiä yhtään, miksi se rahoitus sopii niille ketkä sellaisella autonsa hankkivat (tuloihinsa ja muihin menoihinsa sopeuttaen tietysti)?

    Sopiiko vertailun vuoksi kysyä, millaisilla käteisvälirahoilla yleensä autosi hankit?

    Minä käytän pankkikorttia. Kerran nolkytluvulla piti höylätä kaksi kertaa, kun yhdellä kertaa pystyi maksamaan vain 30000€.

      2
  • Ikä vuosina Arvosta jäljellä %
    0. 100
    1. 85,1
    2. 75,4
    3. 68,2
    4. 59,3
    5. 52,5
    6. 46,6
    7. 41,3
    8. 35,8
    9. 28,1
    10. 22,1

    Nyt laitatte tuloista hiukan enemmän sivuu mitä arvo alenee, niin saatte seuraavan ostettua nykyisen arvonalenemalla. Jos ette tuohon pysty, luopukaa autosta, ette ole yksin oman auton autottomia elämäntapoja kannattavien joukossa. Tarvittaessa saa vuokra auton yhden kuukauden oman auton arvonalenemalla.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Minä käytän pankkikorttia. Kerran nolkytluvulla piti höylätä kaksi kertaa, kun yhdellä kertaa pystyi maksamaan vain 30000€.

    No ei varmasti silloin vielä ollut pankkikorttia, jos tuossa tarkoitetaan nelkyt lukua

      
  • muokattu 28.12.2021 15:21

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Minä käytän pankkikorttia. Kerran nolkytluvulla piti höylätä kaksi kertaa, kun yhdellä kertaa pystyi maksamaan vain 30000€.

    No ei varmasti silloin vielä ollut pankkikorttia, jos tuossa tarkoitetaan nelkyt lukua

    Ei nelkyt (40) vaan nolkyt (00). Nolkytluku kuvaa paremmin tämän vuosisadan ekaa vuosikymmentä kuin 2000-luku sillä 2000-luku jatkuu vieläkin.)

      3
  • muokattu 28.12.2021 16:40

    @Quu kirjoitti:

    Ikä vuosina Arvosta jäljellä %
    0. 100
    .
    .
    .
    10. 22,1

    Nyt laitatte tuloista hiukan enemmän sivuu mitä arvo alenee, niin saatte seuraavan ostettua nykyisen arvonalenemalla.

    Kuinkas usein vaihdoit itse autoasi?

    Lasketaanpas. Ai niin, pitikö vihjaamasi summa laittaa sivuun olettaen, että nykyinen auto on ostettu ilman velkaa, vai velaksi? Jälkimmäisestä kun pitää maksaa lisäksi kk-erät lainan ajan, jonka suuruudesta ei ole tietoa ja kuinka pitkään sitä maksetaan. Yhtä kauan varmaan sitten maksetaan "tuplamaksua" autosta, toinen rahoittajalle, toinen "sivuun".

    Et antanut sen kummemmin suuntaviivoja hankinnalle, joten ajattelin, että suomalaisen uutena rekisteröidyn auton keskihinta on ihan OK ja sehän on 34000€ (2019). Taulukkosi mukaan sain auton arvoksi 10 vuoden ikäisenä 7541€. Arvonalenema on siis 26486€ samassa ajassa.

    Tasan jaettuna tuo tekee 2650€ vuodessa ja kuukaudessa 221€ sen 10 vuoden aikana siis. Ja se kk-summa laitetaan "sukan varten" odottamaan. Summa on luonnollisesti pois talouden muista kulutusmenoista.

    Jos ette tuohon pysty, luopukaa autosta

    Aika kova väite. Varsinkin jos autolle on päivittäistarvetta.

    Tarvittaessa saa vuokra auton yhden kuukauden oman auton arvonalenemalla.

    GoMore vuokraa autoja päivähinnalla VW Polo 38€ ja Tesla M3 131€. Siitä voi sitten laskea moneksi päiväksi tuo 221€ riittää per kk: Polo n. 6 vrk ja M3 1,7 vrk.

    Saa laskea paremmin, tai toisinkin, kaikin mokomin.

    (keskihintalähde: https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilastot/verotus_ja_hintakehitys/autojen_keskihintatilastoja)

      
  • muokattu 28.12.2021 16:50

    @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    Ikä vuosina Arvosta jäljellä %
    0. 100
    10. 22,1

    Nyt laitatte tuloista hiukan enemmän sivuu mitä arvo alenee, niin saatte seuraavan ostettua nykyisen arvonalenemalla. Jos ette tuohon pysty, luopukaa autosta, ette ole yksin oman auton autottomia elämäntapoja kannattavien joukossa. Tarvittaessa saa vuokra auton yhden kuukauden oman auton arvonalenemalla.

    Kuinkas usein vaihdoit itse autoasi?

    2-3 vuoden välein, työsuhdeautot pääsi harvoin 2 v ikään, kilometrejä tuli niin paljon pelkistä työmatkoista + omat vapaa ajan ajot (mistä muuten maksoin raskaat jälkiverot)
    Nykyään auto on enimmäkseen osakkeena ostetun parkkipaikan tytteenä.
    ps.työmatkoista ei tullut jälkiveroja koska niitä ei voinut julkisella aikataulullisesti toteuttamaan, muutenhan työmatkat on yksityistä ajoa, ja niissä on tietyt kilometrirajat.
    Nykyisin oli verkkosivulla:
    Autoedun arvoa voidaan korottaa verotusta toimitettaessa, jos autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.

      
  • muokattu 28.12.2021 17:16

    Kuinkas usein vaihdoit itse autoasi?

    @Quu kirjoitti:

    2-3 vuoden välein

    Sama uusi auto keskihinnallaan: Jos lasketaan 3 vuoden välein, sain vinkistäsi "sivuun" laitettavaksi vajaa 300€ per kk. Edelleen muiden talousmenojen ja mahdollisten autonlainalyhennyksen lisäksi.

    Suomalaisen keskipalkka on yli 3 500 euroa. Silti puolet palkansaajista tienaa 2 900 euroa tai vähemmän. Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen palkansaajan mediaanipalkka oli 3 140 euroa kuukaudessa vuonna 2019. Jos otetaan huomioon osa-aikatyötä tekevät, mediaaniansio on noin 2 900 euroa kuukaudessa.

    Keskituloilla ja hinnoilla täytyy mennä, koska ei parempaakaan vertailutietoa ole, jolla asioita voisi suhteuttaa. Talouden kokoa ei oltu määritelty edes, joka sekin vaikuttaa tuloihin jos ollaan työelämässä kiinni. Asumismenoistakin on tietoa https://www.omakotiliitto.fi/vaikuttaminen/tutkimukset/asumismenot/asumismenot_2021

    Niihin voi sitten itse kukin meistä peilata tulojaan ja menojaan ja mahdollisuuksiaan laittaa sivuun seuraavaa autoa varten.

      1
  • @Kumppani kirjoitti:
    Kuinkas usein vaihdoit itse autoasi?

    @Quu kirjoitti:

    2-3 vuoden välein

    Sama uusi auto keskihinnallaan: Jos lasketaan 3 vuoden välein, sain vinkistäsi "sivuun" laitettavaksi 283€ per kk. Edelleen muiden talousmenojen ja mahdollisten autonlainalyhennyksen lisäksi.

    Suomalaisen keskipalkka on yli 3 500 euroa. Silti puolet palkansaajista tienaa 2 900 euroa tai vähemmän. Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen palkansaajan mediaanipalkka oli 3 140 euroa kuukaudessa vuonna 2019. Jos otetaan huomioon osa-aikatyötä tekevät, mediaaniansio on noin 2 900 euroa kuukaudessa.

    Ei noilla tuloilla varmaankaan kukaan taloudessa tilanteesta ymmärtävä lähde ostamaan uutta autoa.

      
  • muokattu 28.12.2021 17:10

    @Quu kirjoitti:

    Ei noilla tuloilla varmaankaan kukaan taloudessa tilanteesta ymmärtävä lähde ostamaan uutta autoa.

    "Lottovoittoa odotellessa" käy monen mielessä, kyllä. Ja sitten ihmetellään, miksei osteta uutta Teslaa, koska liito-oravat pelastuisivat.

    Käytetyn auton keskihinta on 6800€ (ja ikä se kuuluisa 12,8 vuotta). Jos pitää 10 vuotta, sivuun riittää 44€/kk. Jos vaihtaa 3 vuoden välein, pitää laittaa syrjään 147€/kk. Jos luopuu autosta, saahan sen tuolla vuokraksi yhdeksi tai pariksi päivässä per kk...

      
  • Näen usein kommentteja, että autoa voi ladata työpaikalla. Oma työpaikkani on pääkaupunkiseudulla ja latureita on noin 30 kpl - ne on kaikki asennettu hybridi-akkujen latausta ajatellen, vajaat 2kWh tunnissa. Lisäksi nykyisellään laturipaikat on täynnä eli autoja on enemmän kuin latureita ja teoriassa latauspisteitä saa käyttää vain ne joilla on työsuhdeauto - latausetu taitaa olla verotettavaa eikä oman auton lataamisesta koidu veroseuraamuksia.
    Kuinkahan yleistä on, että täyssähköautoa voi latailla Kehä 1 sisäpuolella työpaikalla?

      
  • muokattu 28.12.2021 17:14

    @Jorma L2 kirjoitti:

    Kuinkahan yleistä on, että täyssähköautoa voi latailla Kehä 1 sisäpuolella työpaikalla?

    Ei ainakaan meidän firman käyttämässä parkkihallissa saa. Suunnitelmia kuulemma on, mutta aikataulusta ja hinnoista käyttäjille ei ole mitään tietoa vielä tihkunut.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Näen usein kommentteja, että autoa voi ladata työpaikalla. Oma työpaikkani on pääkaupunkiseudulla ja latureita on noin 30 kpl - ne on kaikki asennettu hybridi-akkujen latausta ajatellen, vajaat 2kWh tunnissa. Lisäksi nykyisellään laturipaikat on täynnä eli autoja on enemmän kuin latureita ja teoriassa latauspisteitä saa käyttää vain ne joilla on työsuhdeauto - latausetu taitaa olla verotettavaa eikä oman auton lataamisesta koidu veroseuraamuksia.
    Kuinkahan yleistä on, että täyssähköautoa voi latailla Kehä 1 sisäpuolella työpaikalla?

    Tämän vuoden alusta lähtien työnantajan tarjoama lataaminen on verovapaata.

    Asutko myös pääkaupunkiseudulla vai onko vain työpaikka siellä? Jos asut ja pidät kolmea autoa, ei ole ihme, ettei Model Y ole ostoslistan kärjessä.

    Oikeastaan outoa, että kalliimman puoleisesta autosta riittää ihmettelemistä, mutta ei siitä, että joku haluaa asua vaikka Hesan kaupunkialueella ja maksaa kalliisti asumisesta.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    Ei noilla tuloilla varmaankaan kukaan taloudessa tilanteesta ymmärtävä lähde ostamaan uutta autoa.

    "Lottovoittoa odotellessa" käy monen mielessä, kyllä. Ja sitten ihmetellään, miksei osteta uutta Teslaa, koska liito-oravat pelastuisivat.

    Käytetyn auton keskihinta on 6800€ (ja ikä se kuuluisa 12,8 vuotta). Jos pitää 10 vuotta, sivuun riittää 44€/kk. Jos vaihtaa 3 vuoden välein, pitää laittaa syrjään 147€/kk. Jos luopuu autosta, saahan sen tuolla vuokraksi yhdeksi tai pariksi päivässä per kk...

    Älä yhtään väheksy liito-oravaa äläkä sen kamua valkoselkätikkaa!

    Minusta on kokolailla älytöntä laskeskella, mitä jotkut asiat ovat keskimäärin. Jokaisen olisi syytä miettiä ja arvioida omia mahdollisuuksiaan eikä verrata niitä toisiin. Teet, mitä pystyt ja haluat ja annat toisten tehdä omalla tavallaan.

    Sitä paitsi Andylläkin oli kolkytdonaa taskussaan, mutta vain toisessa. Joillakin on siis kolkytdonaa molemmissa taskuissaan ja vielä euroina. Jos minulla olisi, en niillä ainakaan autoa ostaisi. Ei kehtaisi laittaa kerralla kiinni niin paljoa laitteeseen, jonka arvo sen kuin putoaa koko ajan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Yosemite J kirjoitti:

    Nykyään taidetaan kaikki kännykästä alkaen hankkia rahoituksella. Sopii sille jolle sopii. Minulle ei.

    Kännyköistä en tiedä, mutta olitko ehtinyt miettiä yhtään, miksi se rahoitus sopii niille ketkä sellaisella autonsa hankkivat (tuloihinsa ja muihin menoihinsa sopeuttaen tietysti)?

    Sopiiko vertailun vuoksi kysyä, millaisilla käteisvälirahoilla yleensä autosi hankit?

    Gigantti ainakin mainostaa kännyköitä 11 eur/kk 36 kk:n maksuajalla. Kai niitä joku ostaa.

    Niin kuin kirjoitin, olen hiukan vanhanaikainen raha-asioissa. Haitanneeko tuo? Ei ainakaan minua.
    Hankintojani ja niiden välirahoja en nyt tarkemmin avaa. Sen verran on luottoa ollut, että autoliikkeessä ovat antaneet pankkisiirron mukaan ja muutaman päivän maksuaikaa.

      
  • muokattu 28.12.2021 20:16

    @HybridRules kirjoitti:

    Älä yhtään väheksy liito-oravaa äläkä sen kamua valkoselkätikkaa!

    Kyllä ne sää lähteä liitämään, tien ja rakentamisen alueelta, korpea piisaa niillekin loputtomiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit