Kahdeksannen sukupolven Golfin esittely lähestyy kuten TM on myös huomannut.
Parempia kuvia toki on julki tullut muualla jo aiemminkin ja mallilla näyttää olevan jopa omat Facebook sivut.
https://fi-fi.facebook.com/VolkswagenGolf8/
https://www.autozeitung.de/vw/golf/viii
Ladattava hybridi mallista toki on tulossa n. vuoden viiveellä, mutta kun muistetaan ID.3 julkaisu myöskin ensi vuonna, niin miten käy perinteisen Golfin?
Polttis-Golf elää sukupolven verran, samoin ID3. Sen jälkeen on vain Golf, sähköisenä, mutta itsestäänselvyyksiä ei enää tarvitse korostaa.
Ainoa muutos on että e-Golf lakkaa automallina. Todennäköisesti ID3:n ja uuden VW Golfin yhteenlaskettu myynti ylittää aiemman Golfin myynnin (mukaan lukien nyt pois tippuva e-Golf).
https://tekniikanmaailma.fi/lehti/1a-2020/tm-ajettua-volkswagen-golf-tuttu-ja-turvallinen-digitekniikalla-maustettuna/
Jutun luettuani jäi ihmetyttämään mm. kannattaako litraiseen moottoriin ympätä kevythybridi tekniikka? Hintoja ei vielä ole saatavana mutta jos se tulee sitten aina DSG:n kylkiäisenä?
Hipaisukytkimistä ei itsellä ole sinänsä pahaa sanottavaa, mutta onhan tuo istuinlämmityksen käyttö outo. Matkustaja joutuu operoimaan ikäänkuin kuskin puolelta omaa istuintaan? Automaattitoiminnosta istuinlämmityksen osalta ei ollut jutussa mainintaa.
Aikanaan kun liikkeisiin auto ilmaantuu, niin kai sitä sitten pitää mennä ihmettelemään paremmin.
Itseäni tuo alkaa kiinnostaa vasta faceliftin jälkeen muutaman vuoden kuluttua. Siihen saakka Corolla on kiinnostavampi ja huolettomuutta kaipaaville on onneksi Golfin vanhaa mallia edelleen saatavilla.
Varsin hyvät suorituskyvyn ja kulutuksen arvot antoi Golf 110 kW moottorilla. Esim. hiljattain koeajossa olleet BMW 1188 ja Mazda 3 jäivät selvästi sekä kulutuksessa että suorituskyvyssä. Ja kumma kyllä, hintakin tuolle on annettu eli ei vielä voida puhua arvottomasta mallista.
Vaikka polttomoottorit alkavat olemaankin jo vähän eilispäivän uutisia, niin Golfin moottorivalikoimassa olisi ehkä vertailun ideaa. Sieltä löytyy miller-kiertoa, sähköapuja ja eri sylinterimääriä. Moottorit, vaikka poikkeavat olennaisesti toisistaan teknisessä mielessä, sijoittuvat tehojensa puolesta aika suppealle. Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisia eroja noiden välille saa mitattua.
Ei tuu uuden Golfin kauppoja, tökkivä automaatti ja rengas melu, se on siinä, ei kannata ottaa edes tarjousta.
Rengasmelu varmaankin vähenee tuntuvasti, kun valitsee järkevämmän rengaskoon. Vaihteistonkin tökkiminen TM:n kommenteista päätellen on hyvin vähäistä. Luitko muuten ladattavien vertailusta kommentit Passatin vaihteiston toiminnasta?
Minun autoissa on ne renkaat mitkä autoon on valmistaja parhaiksi ajo ominaisuuksiltaan laittanut.
Camry olisi minun ostoslistalla Passattia ylempänä, jos tuollainen valinta tulisi, ei kuitenkaan tule, liianisoja autoja meidän nykyiseen autontarpeeseen.
Ei ole Golffi, mutta Arteonista on tulossa plugari-farkku. Harmi etten kuullut siitä aiemmin, olisi ollut kiinnostava ottaa vertailuun
Niin valmistajat yleisesti tarjoavat monenlaisia renkaita autoihinsa. Se kapein ja pienimmälle vanteelle sopiva on melun ja ajettavuudenkin suhteen hyvä valinta Suomen uraisille ja karkeille teille.
Luitko kommentit Passatin vaihteiston toiminnasta?
Luin
Muuttiko tuo käsitystäsi vaihteiston toiminnasta?
Hienoa jos näin on. Mitä olen eri merkkien foorumeita lueskellut, niin varsin usein esiasennusrenkaat eivät missään nimessä ole kovinkaan hyviä esim melun suhteen ja monesti samasta hintaluokasta löytyy parempia vaihtoehtoja.
Eiköhän tuo peli pelata niin, että valmistaja ostaa isolla volyymillä niitä nakkeja, mitkä suunnilleen täyttävät halutut kriteerit ja halvimmalla lähtee.
Vaikka sähkövoima menee vaihteiston läpi, vaihtoja ei huomaa lainkaan
Miten kommentti liittyy golfiin
Silloin he ne laittaisi Corollaankin halvemmat 165/16 renkaat. Miksi ei, siksi kun auton ajo ominaisuudet huononee
Ei laittaisi, jos ne halvemmat renkaat eivät täytä kriteerejä.
Bottom line on edelleenkin se, että ainakin foorumien perusteella näyttäisi usein löytyvän joku parempi vaihtoehto suunnilleen samalla rahalla. Ja edelleen, tämä ei tarkoita sitä että näin olisi aina.
Ovat muuten sitten todella tarkkoja kriteereiden täyttämisen kanssa. On aivan eri asia myydä renkaita autotehtaalle kuin kuluttajille, joille riittää testioptimoidut mielikuvat. Se on sitten toinen asia, että mitä nuo kriteerit ovat.
VTT:n johtavan tutkijan Juhani Laurikon mukaan suomalainen kuluttaja voi tehdä omista liikkumisen lähtökohdista päästöjen kannalta fiksuja valintoja, eivätkä polttomoottoriautot ole tiensä päässä.
Ja sitten
" Hunajaisen makea ajettavuus, mutta päätähtenä on digitaalinen kojelauta "
Siinäpä se.
Ihan mielenkiinnosta:
Mihin autoihin olisi uutena tarjolla vaihtoehtoiset rengaskoot? Siis niissä myyntipuheissa - malliversiosta riippumatta.
Ja moniko on oikeasti neuvotellut kaupassa uuteen autoon vaikka kapeammat (kesäoletus)renkaat pienemmillä vanteilla siksi, että sellainen on rekisteriotteen mukaan sallittua ja sillä saisi pienemmän rengasmelun.
Siitä huolimatta että maahantuojan mielestä asiakas haluaa leveätä nakkia ja isoa vannetta ulkonäkösyistä? Talvirengassarjan kanssa on helpompaa, mutta ne on hankittava erikseen muutenkin (jollei tarjota kaupan päälle) ja valintaa voi tehdä myös kitkat/nastat-sarjojen välillä jne.
Tässä vastauksessani ei ole kysymyksessä otsikon auto, vaan rengasmelut yms.
Alkuperäisrengas kului autossani harmittavan nopeasti vaihtokuntoon, ja Goodyearin myötä auto hiljeni kivasti joten premium-renkaasta poisvaihto ei harmita, vaikka tämän kesän rengastestissä ihan kaikki renkaat saivat kiitettävän arvosanan melusta.
Kesärenkaisiin yritin kysyä saisiko vakiokokoisen, mutta Suomen maahantuoja oli valinnut automalliin varustepaketin johon kuului tuumaa isompi vannekoko (n. 500 euroa Saksan hinnastossa), eli matalampi profiili. Ko. merkin maahantuoja on muutenkin omapäisen oloinen, joten ei siinä mitään, pakko ei olisi ollut ostaa. Ehkä tilaamalla tehtaalta vain yhdenlaisia malleja saa paremman katteen, vaikka myyntimäärät jäisivätkin vähäisemmäksi.
Talvirenkaisiin tarjottiin, ja sellaiset päädyin ostamaankin missä leveyttä oli 2 cm vähemmän ja profiilia 10 enemmän kuin näissä pakollisissa lisävarustekesärenkaissa. Talvella tiet ovat vielä kesäolosuhteitakin epätasaisemmat ja nopeusrajoitukset alhaisemmat, joten se osoitti myyjältä ammattitaitoa.
Se jäi vaivaamaan että
"Kotimaiset lisävarusteet
Lisävarusteet vaikuttavat auton päästöihin nostaen autoveroa ja näin ollen varusteet vaikuttavat lopulliseen hintaan."
Se siis jäi vaivaamaan että maksoinko myös lämmittimistä ja talvirenkaista autoveroa (käytännössä tavanomaista paljon korkeampi alv, eli tax freen vastakohta) kun ostin ne auton yhteydessä (talvirengaskaudella käyttöön)? Suomessahan talvirenkaat eivät ole vakiovaruste, vaan lisävaruste. Olisiko ollut järkevää ostaa ne talvivarusteet Virosta samalla kun sieltä ostaa alkoholit kesäksi? Täytyy tarkistaa tuo sitten kun seuraavan kerran tulee ajankohtaiseksi.
Niin? Onko tässä jotain epäselvää? Voisit kirjoittaa ihan kokonaisia viestejä, ettei tarvitse arvuutella mitä yrität sanoa.
Ainakin niissä tarjouksissa mitä olen saanut, on nuo talvirengaspaketit, kumimattosarjat, wallboxit jne.merkitty erikseen siten että autovero on niissä 0% vaikka lopullinen kokonaishinta sisältääkin ne. Sitä en tiedä että jos valitsee jonkin "lisävaruste" vannekoon tehdastilaukseen, niin miten se lasketaan kokonaispaketissa. Esim. tuossa lataushybridivertailussa olleen bemarin vanteet maksaa ilman autoveroa n. 2100€ + renkaat päälle (noilla testin renkailla toinen 2000€ lisää). Jos valitset tuon lisävarusteen, niin toimitetaanko auto joka tapauksessa ensiasennusrenkailla, ja tuo lisävarustevanne+rengaspaketti nk. toisina renkaina ja miten menee autoverot tuollaisessa tapauksessa, varsinkin kun tuon lisävarustevanteen laskennallinen päästövaikutus on huomattava. Kuten sanoin, omakohtaista kokemusta ei ole koska en ole koskaan hankkinut talvirengaspakettia uuden auton mukana ja auto on tullut aina niillä vanteilla jotka siinä on tilaimissani varustevaihdoehdoissa ollut "by default".
Jos valitsee isomman rengaskoon vaikuttaa se usein CO2-päästöön, ja se korottaa koko auton autoveroa.
Sitä en tiedä miten tuo lasketaan, koska Goodyearit jotka ostin alkuperäisten nopeasti kuluneiden Continentalien tilalle ovat matalammalla vierinvastuksella (kulutusluokka B vs. alkuperäinen kulutusluokka E). Leveys on sama kuin pienemmällä vanteella, mutta profiili on 5 korkeampi. Leveys vaikuttaa ilmanvastukseen, mutta renkaan korkeus on suunnilleen sama.
Hyvä jos talvirenkaat ovat autovero 0%. Nekin ovat alkuperäisvanteilla yllättävän kalliita.
Onko tämä joku kompakysymys? En minä ainakaan ole vuosikymmeniin ostanut autoja, joihin olisi tarjolla vain yksi rengaskoko, siis ihan tehtaan toimesta? Seittenneliskanttisen otteessa näkyy olevan kolme vaihtoehtoista rengaskokoa, joista uuteen autoon neuvoteltiin keskimmäisen koon sijaan halvin saatavissa oleva. Nykyisin alla pyörii isoin rengaskoko koska halusin autooni suuret (!!!) ja hyvän näköiset 740 Turbon peräti 15" kokoiset kevytmetallivanteet.
Nykyisen autoni otteessa ja omistajan käsikirjassa on mainittu eteen:
245/45R17
245/40/R18
205/60R16
225/55R16
245/40R18
ja taakse:
225/55R16
245/45R17
205/60R16
245/40R18
265/35R18
Uuteen autoon vaihtotarjousta kysyessäni minulle kerrottiin mahdollisuudesta tilata haluamani E-sarjalainen siihen tyypitetyllä pienimmällä mahdollisella rengaskoolla CoC päästölukemien pudottamiseksi autoveron ja vuotuisen ajoneuvoveron minimoimiseksi. Kyseisen korimallin ja varusteluversion oletusarvoisesti suuremmat vanteet olisi voinut ostaa samaan kauppaan edullisesti toiseksi vannesarjaksi. Eikö kustannusten ja ominaisuuksien optimointi renkaita vaihdellen ole aivan normisettiä autokaupassa, jossa sovitetaan autoa ostajan mieltymyksiin?
Päädyin kuitenkin ostamaan käytetyn, jota valitessani Avantgarden matala alusta ja isompi rengaskoko olivat kieltolistallani varusteina, joita autossani ei saa olla. Päädyin silti Avaan, jonka uutena tilannut oli valinnut autoonsa tehdasoptiona pitkäjoustoisemman mukavuusalustan ja vanteetkin olivat jossain vaiheessa vaihtuneet jo valmiiksi tuumaa pienempiin, joille voi asentaa minun ajooni hyvin sopivan kapeimman autoon tyypitetyn rengaskoon.
Miksi ihmeessä pitisi kiusata itseään sopimattomilla kiekoilla, jos auton alla pyörivät renkaat eivät selvästikään sovi omaan käyttöön?
Maahantuoja saa toki valita omaan autoonsa sellaiset renkaat ja vanteet kuin haluaa. Ostajalla on aivan sama oikeus oman autonsa suhteen. Ellei joku halua käyttää tätä valintaa, niin kenen syy se on?
Lämmittimistä johtuvan palovaaran tai nestevuotojen käsittelyä saattaa helpottaa, että auton myynyt ja lämmittimen asentanut taho on sama? Talvirenkaita en ole edes uutta ostaessani ottanut autokaupasta, koska tiedän liikettä paremmin millaiset talvirenkaat haluan, minkä kokoisina ja mille vanteille asennettuna. Ne saa halvemmalla oikeasta rengasliikkeestä.
Merkittävin muistamani epäsuhta maahantuojan valinnoissa vs kuluttajan mieltymykset oli nuo Bemareiden runflatit, jotka kuulemma eivät vieneet autoa suoraan ja foorumeiden perusteella lähes kaikki laittoivat ne heti vaihtoon.
@740 GLE kirjoitti:
Ei.
Minä nimenomaan kerroin jo, että rekisteriotteessa voi lukea mitä vain, mutta kysyin, tarjoavatko HUOM! uusien autojen myyjät sellaisia vaihtoehtoja. Et vastannut siihen mitään 740:n rengasvaihtoehdoilla.
No nyt tuli jo vastauksen tapaistakin.
Tuo oli minun kysymykseni, mutta sinusta se oli kompasellainen. Minä olen sitä mieltä, ettei tarjonta vastaa sinun oletustasi lähimainkaan. Yritin vielä tarkentaa: jos kalleimman varusteluvaihtoehdon isommat/leveämmät renkaat haluaa vaihtaa edullisemman pienempiin/kapeampiin, niin onko se helppoa vai vaikeaa. Minun kokemukseni mukaan tarjontaa ei edes tehdä. Sitähän tuossa edelläkin joku kertoi jo, jos et huomannut. Asia ei vain ole yksiselitteinen, tai haluan kuulla muitakin kokemuksia kuin E-Mersun.
Hyvä kysymys. Johon oma kysymykseni liittyy.
Maahantuoja tekee jostakin syystä päätelmiä myyntiin menevien varusteluissa, joihin kuluttajalla ei kauppaa neuvoteltaessa ole aina sanomista, ei tuon nyt pitäisi hämmentää. Ei se koske edes renkaita pelkästään. Jos autoja tarjotaan mallia karvalakki ja umpivarusteltu, niin umpivarustellussa voi olla mageimmat mutta älymetelirenkaat ja väärän väriset penkit väärällä matskulla. Et edes joka kerta pysty vaikuttamaan asiaan mitenkään.
Mitään ei ole pakko ostaa, mutta ehkä jopa sinäkin ymmärrät, että joskus asioista ei selviä rahallakaan, etenkään autokaupassa. Kai siihenkin joku syyllinen on myös?
Myöntänet, ettei rengasoptioita näy uusautomarkkinoinnissa oletusrenkaiden välillä. Kuinka tiukkaa vääntöä asioista voi joutua tekemään saadakseen auton hintaan, jossa käytännöllisimmästä rengassarjasta ei tarvitse maksaa.
Hyvä esim: jos Bimmeriin ei ole haluttu run flateja, niin suostuiko myyjä vaihtamaan, vai joutuiko auton ostaja ottamaan ne ja hankkimaan vielä erikseen "paremman rengassarjan" (mahdollisesti vanteet jäivät)? Jos asian sai hoidettua jo ennen kuin auton ajoi liikkeestä ulos, niin siinä on minulle jo BMW:n osalta osavastaus. Jos vasta oman kokemuksen perusteella jälkeenpäin, niin siinä sitä ihmettelemistä 740GLE:lle, kun kerta kysyit.
Toki on aina hyvä jos on vain yksi yhteyshenkilö. Virossakin on merkkiliikkeitä, ja siellä esimerkiksi jakohihnan vaihtoon "kuuluu" ilmaiset laivamatkat ja hotelliyöt koko perheelle. Itse ne matkat joutuu maksamaan, mutta jos budjetoi saman summan kuin kotimainen merkkiliike olisi veloittanut huollosta, niin voi käyttää osan siitä rahasta tuohon lomailuun. Taisi viimeksi jäädä tuliaisiinkin vielä rahaa jäljelle.
Saa kyllä merkkiliikkeestäkin niitä halvempia rengassarjoja. Yhteen saksalaisautoon (Opeliin) näin että oli myyty Made in China -vanteet talvirenkaiksi näitä uusia autoja myyvästä merkkiliikkeestä. Niilläkin pärjää oikein hyvin, kun ruostumaan taipuvaisilla peltivanteillakin pärjää. Rengaspaineilmaisimet olivat oikeanlaiset, eli sitäkään ongelmaa ei ollut että koko talven (n. 5-6 kuukautta) palaisi mittaristossa rengaspaineiden varoitusvalo.
Tuo 5-6 kuukautta vuodesta useamman vuoden ajan on syy miksi päädyin maksamaan alkuperäissarjasta lisähinnan sen sijaan että olisin hankkinut vaan jonkun sarjan, kuten edellisen autoni ensimmäinen omistaja oli tehnyt. Ihan ok vanteet, mutta vähän halvan näköiset.