Kielletään nastarenkaat

194 kommenttia
123457»
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Tällaisena aamuna, kun maassa on reilu 10 cm lunta, vaikka alkuviikosta oli vielä yli +18, on mukavaa kun alle on unohtuneet ne kitkakumit vielä.

    Kyseisenä aamuna ja jopa sitä edeltävänä iltana saattoi olla rauhallisin mielin kun tietää aamulla kotipihalta ja tallista löytyvän kesärenkailla varustetun auton lisäksi myös talvirengastettu auto, jonka talvirenkaat ovat parasta saatavissa olevaa laatua, myös mustalle jäälle silloin kun sitä on tarjolla, eivätkä mitkään alle vahingossa unohtuneet mustat ja pyöreät.

      
  • @T.H. kirjoitti:

    Hyviä linkkejä sinulla. Jotkut ajavat nastoilla liian kauan "varmuuden vuoksi". Koska nastojen haitat menevät muille, haitoista ei tarvitse välittää. Peltipoliisit eivät sakota renkaista ja biopoliiseja ei näy.

    Minustakin nuo linkit ovat hyviä. Juuri tällaisia voisi käyttää asioihin vaikuttamiseen, jos paikalla olisi joku sellainen, jota nastarenkaat oikeasti häiritsevät niin paljon, että he ovat valmiita tekemään asialle jotain eikä ainoastaan valittamaan netissä.

    Näistä pitää nyt vielä koostaa yhdelle sivulle koottava nopeasti luettava ja sisäistettävä yhteenveto, joka kristallisoi sanoman kiireisille päättäjille, joilla ei ole nastarengaskiellolle kovin monta sekuntia käytettävissä koronatilanteen ja budjettivajeen välissä. Linkit tietenkin mukaan liitteenä, etteivät väitetyt haitat jää pelkästään mielipiteen varaan.

    P.S. joku saattaa valita paremman talvirenkaan myös havaittuaan ettei hänen valinnallaan ole havaittavaa merkitystä mihinkään muuhun kuin omaan ajamiseen.

      
  • Nyt on ollut miellyttävää verrata ihan uutta asfalttia siihen minkälaista tienpinta on sen jälkeen kun talvien jälkeen tietä on karhennettu ja uritettu nastarenkailla.

    Voin omalta kohdaltani todeta että en ole osallistunut karhentamiseen yli 10 vuoteen.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Voin omalta kohdaltani todeta että en ole osallistunut karhentamiseen yli 10 vuoteen.

    Paljonko tiet ovat tämän valintasi seurauksena parantuneet?

      
  • Nastarengaskielto sopii kyllä, mutta se ei ole minun sotani, joten jätän tämän asian ajamisen muille aktivisteille.

    Nastarengaskiellosta riippumatta kannattaisi kieltää edes pohjavesien myrkyttäminen suolalla:

    https://yle.fi/uutiset/3-11993632

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Voin omalta kohdaltani todeta että en ole osallistunut karhentamiseen yli 10 vuoteen.

    Paljonko tiet ovat tämän valintasi seurauksena parantuneet?

    Kyse on talkootyöstä. Jokainen osallistuu omalla panoksellaan. Joko karhentamalla, tai ajamalla ilman karhentimia.

    Maaseudulla liikennettä on paikoin sen verran vähän että tiet eivät kulu urille (edes rekkaliikenteen vuoksi), toisaalta ei siellä myöskään suolata.

      
  • Mieluummin karheat tiet. kuin useampi sileä muistolaatta kirkkomaalla.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Mieluummin karheat tiet. kuin useampi sileä muistolaatta kirkkomaalla.

    Loppujen lopuksi jokainen joka on syntynyt kuolee vain kerran, joten tien karheus ei muistolaattojen määrään vaikuta. (Tietysti, jos ihmisiä kuolee niin paljon ja nuorena ettei monikaan ehdi lisääntyä, muistolaattojenkin määrä kääntyy laskuun.)

      1
  • muokattu 25.06.2021 10:53

    @_Quu kirjoitti:
    Mieluummin karheat tiet. kuin useampi sileä muistolaatta kirkkomaalla.

    Oliko niin että _Quulla oli jo kokemusta pohjoismaisista nastattomista talvirenkaista, vaiko onko niiden osalta vielä "poikuus tallessa"?

    Jos ajaa ylinopeutta / sporttisesti mutkaisella jäisellä tiellä, ja / tai aivan edellä ajavan perässä kiinni jäisellä tiellä, niin ne sekunnit koeajoradalla tai jarrutusmetrit jääradalla voivat olla merkityksellisiä. Mutta jos en olisi lukenut autolehtiä tai kuunnellut juttuja nastojen välttämättömyydestä, niin en keksisi yhtään syytä nastojen käytölle arkiliikenteessä.

    Tosin ajelen harvoin maaseudun mutkaisilla teillä jotka voivat olla iljamella kun hiekoitushiekka uppoaa jäähän, joten 100 % ei sovi kaikille se mikä yhdelle sopii. Silloin kaipaisi varmasti myös nelivetoakin, ja lumisella tiellä citymaasturin korkeampaa maavaaraa.

    Ja ne nastat, niitä tulisi testata (tieteellisistä syistä) myös silloin kun niillä on ajettu 10 tkm, eli melko vähän. Ei pelkästään silloin kun ne ovat aivan uusia, kaupasta haettuja. Nastat tylsyvät käytössä, kuten mitkä tahansa teräesineet, joten se minkä TM on mitannut uutena voi olla tulokseltaan eri kuin kuluttajalla on käytössään, eikä tarkoitus varmaan ole testata pelkkiä mielikuvia. ​

    Nämä ajatukset siksi että hyväkuntoisella asfaltilla ajaminen on miellyttävämpää kuin kuluneella ja uraisella (ja se kuluminen tuottaa kuraa ja pölyä, ja nastat tuottavat liikennemelua). Uskon että useimmat ajavat nastoilla siksi että se on niin yleistä tai että sellaiset tulivat käytetyn auton mukana, ei siksi että olisivat ajatelleet asiaa sen enempää. Ihan samalla tavalla kuin kesälläkin ajetaan juhannuksena ketjukolareita, siksi ettei ajatella asioita sen enempää (otetaan typeriä riskejä tajuamatta että siitä voi olla itselleen haittaa).

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuuden-auton-ketjukolari-sipoossa-useita-loukkaantunut/8178094#gs.4r3zyi

      
  • muokattu 25.06.2021 11:00

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Mieluummin karheat tiet. kuin useampi sileä muistolaatta kirkkomaalla.

    Loppujen lopuksi jokainen joka on syntynyt kuolee vain kerran, joten tien karheus ei muistolaattojen määrään vaikuta. (Tietysti, jos ihmisiä kuolee niin paljon ja nuorena ettei monikaan ehdi lisääntyä, muistolaattojenkin määrä kääntyy laskuun.)

    Etnisesti suomalaisten muistolaattojen määrä on jo kääntynyt laskuun ja ihan ilman liikenteen apua. Tuli vaan mieleen, vaikka asia ei nastarenkaisiin mitenkään liitykään.

    Edit: tai oikeastaan laatat taitavat vielä nyt lisääntyä, kun suuret ikäluokat vasta alkavat poistua, mutta kohtsillänsä laatoissa alkaa laskeva trendi.

      1
  • muokattu 25.06.2021 11:05

    @Karrette kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Mieluummin karheat tiet. kuin useampi sileä muistolaatta kirkkomaalla.

    Oliko niin että _Quulla oli jo kokemusta pohjoismaisista nastattomista talvirenkaista, vaiko onko niiden osalta vielä "poikuus tallessa"?

    Jos ajaa ylinopeutta / sporttisesti mutkaisella jäisellä tiellä, ja / tai aivan edellä ajavan perässä kiinni jäisellä tiellä, niin ne sekunnit koeajoradalla tai jarrutusmetrit jääradalla voivat olla merkityksellisiä. Mutta jos en olisi lukenut autolehtiä tai kuunnellut juttuja nastojen välttämättömyydestä, niin en keksisi yhtään syytä nastojen käytölle arkiliikenteessä.

    Tosin ajelen harvoin maaseudun mutkaisilla teillä jotka voivat olla iljamella kun hiekoitushiekka uppoaa jäähän, joten 100 % ei sovi kaikille se mikä yhdelle sopii. Silloin kaipaisi varmasti myös nelivetoakin, ja lumisella tiellä citymaasturin korkeampaa maavaaraa.

    Ja ne nastat, niitä tulisi testata (tieteellisistä syistä) myös silloin kun niillä on ajettu 10 tkm, eli melko vähän. Ei pelkästään silloin kun ne ovat aivan uusia, kaupasta haettuja. Nastat tylsyvät käytössä, kuten mitkä tahansa teräesineet, joten se minkä TM on mitannut uutena voi olla tulokseltaan eri kuin kuluttajalla on käytössään, eikä tarkoitus varmaan ole testata pelkkiä mielikuvia. ​

    Nämä ajatukset siksi että hyväkuntoisella asfaltilla ajaminen on miellyttävämpää kuin kuluneella ja uraisella (ja se kuluminen tuottaa kuraa ja pölyä, ja nastat tuottavat liikennemelua). Uskon että useimmat ajavat nastoilla siksi että se on niin yleistä tai että sellaiset tulivat käytetyn auton mukana, ei siksi että olisivat ajatelleet asiaa sen enempää. Ihan samalla tavalla kuin kesälläkin ajetaan juhannuksena ketjukolareita, siksi ettei ajatella asioita sen enempää (otetaan typeriä riskejä tajuamatta että siitä voi olla itselleen haittaa).

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kuuden-auton-ketjukolari-sipoossa-useita-loukkaantunut/8178094#gs.4r3zyi

    Nastarenkaat taitavat antaa mahdollisuuden vähän huolimattomampaan ajotapaan jäisellä kelillä kuin kitkat. Olen ajanut kitkoilla nyt kolme talvea enkä enää aio nastoihin vaihtaa. Mitä testituloksiin tulaa, niin minusta kitkoilla on yllättävän vähän pidempi jarrutusmatka jäällä kuin nastoilla. Ja kuten Karrette sanoo, nastat taitavat menettää parhaan teränsä aika nopeasti, koska pääteillä ajetaan asfaltilla läpi talven ympäri Suomea. Kannatan kitkarenkaiden käyttöä ja vähemmän urheilullista ajotapaa.

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    Oliko niin että _Quulla oli jo kokemusta pohjoismaisista nastattomista talvirenkaista, vaiko onko niiden osalta vielä "poikuus tallessa"?

    Olen jo aikaisemmin maininnut että kytän kitkarenkaita auton sisämelun torjumiseen, ja olen myös suositellut kanssaolijoille nastojen käyttöä etteivät suistu miun kaistalle vastaantullessaan.
    ps. älä vastaa raamatunlauseilla.

      
  • muokattu 29.06.2021 16:56

    @_Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Oliko niin että _Quulla oli jo kokemusta pohjoismaisista nastattomista talvirenkaista, vaiko onko niiden osalta vielä "poikuus tallessa"?

    Olen jo aikaisemmin maininnut että kytän kitkarenkaita auton sisämelun torjumiseen, ja olen myös suositellut kanssaolijoille nastojen käyttöä etteivät suistu miun kaistalle vastaantullessaan.
    ps. älä vastaa raamatunlauseilla.

    Entä onko sinulla ollut tilanteita joissa olet uusilla pohjoismaisilla nastattomilla talvirenkailla suistumassa vastaantuliijoiden kaistalle, vai oletko huolissasi vain muista?

    TM talvirengastesteissä tuollaista kesärenkaan ominaisuutta on esiintynyt lähinnä joissakin M+S merkityistä renkaissa jotka pintakuvion perusteella ovat kesärenkaita, mutta kiinalaisten mielestä (?) rengas on parempi jos siihen kylkeen lisätään tuo M+S.

    Raamatunlauseet toimivat joskus yllättävän hyvin vielä vuonna 2021. Muitakin hyviä ajatuksia osuu ajoittain silmään (harvemmin täällä :neutral: ), mutta tänään luin ohjeen siitä että jos toisella on aina paha mieli, niin pitää huolehtia siitä että vaikka on hyvä auttaa tiettyyn pisteeseen asti, niin tulee varoa ettei se tartu itseen (jotkut vain imevät energiaa, eivätkä edes yritä "tulla normaaliksi").

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Entä onko sinulla ollut tilanteita joissa olet uusilla pohjoismaisilla nastattomilla talvirenkailla suistumassa vastaantuliijoiden kaistalle, vai oletko huolissasi vain muista?

    Minä kerroin kyllä mistä olen huolissani.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit