@_Quu kirjoitti:
Tavallaan maksatkin, joka kuukausi autosi arvonaleneman verran
Mutta sitä vähemmän mitä pidempään samalla autolla ajaa. Minun tapauksessani kolmivuotiaan auton vuosittainen arvon alenema on enää noin puolet uuden auton arvon alenemasta.
@tracktest kirjoitti:
Valmistusvuosi tarkoittaa nimensä mukaisesti vuotta, jolloin auto on valmistettu. Vuosimallin saa selville auton VIN-koodista eli valmistenumerosta. Tarkkaa valmistusajankohtaa olennaisempi tieto kuluttajalle on auton käyttöönottovuosi. Se tarkoittaa vuotta, jolloin auto rekisteröidään ensimmäisen kerran käyttöön.
Perusteletko tätä hieman tarkemmin? Hinnoittelun perusteena käytetään toki käyttöönottovuotta, mutta toisaalta tekniset muutokset tehdään usein mallivuoden mukaan, joka selviää valmistumispäivästä eikä yleensä noudata kalenterivuoden vaihdetta.
Esimerkiksi minun autoni valmistuspäivä syyskuussa 2011 tekee siitä optimaalisen ostoksen minulle. Vuosimallia 2011 en olisi huolinut, koska mustavalkonäytöillä toteutettu ohjaamo on karun näköinen ja vielä kolme kuukautta ennen minun autoni valmistumista saman näköiseen koriin kiinnitettiin tuotantolinjalla noin litran sadalle enemmän kuluttavia 5-vaihteisia automaatteja. Taloudellisempi ja täsmällisempi ajettava 7G-Tronic tuli nelosmoottoreiden perään kesäkuussa 2011. Siksi oma vaatimukseni oli ehdottomasti 2012 mallivuosi ja sain ostaa sen edullisesti 2011 ensirekisteröitynä.
Ymmärrän kyllä, että valmistumispäivää seuraavana päivänä syksyllä 2011 tehtaalta luovutettu autoni on ja pysyy tämän seurauksena halvempana kuin 2012 rekisteröity 2012 mallinen, enkä edes yritä puhua sitä 2012 ensirekisteröidyksi. Minulle yksi vanhimmista teknisen vaatimukseni täyttäneistä oli halvin ostaa. Halvin se tulee tosin olemaan myytäessäkin.
HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän. Mikä tuosta tiedosta tekee tärkeän että se pitää saada selville?
Tuotantopäivä kertoo teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneelle onko jo todetun haavoittuvuuden korjaavat päivitysosat asennettu uuteen autoon jo tehtaalla vai pitääkö lähteä kampaamaan auton huoltohistoriaa ja mahdollisesti vielä tekemättä olevaa päivitystä.
@HybridRules kirjoitti:
Ei se tieto ole tärkeä, mutta kerran yritin löytää tiedon, milloin auto on valmistettu, enkä löytänyt. Ja kun GLE kertoi ottavansa tuotantoviikot huomioon autoa ostaessaan, niin kiinnostuin, että mistä ne saa selville.
Tämän tiedon julkisuus taitaa olla automerkkikohtaista? Mersun tapauksessa merkkikerholaisilla on omilla tunnuksillaan online yhteys joihinkin valittuihin tehtaan työkaluihin, joista voi esimerkiksi tarkistaa oman autonsa tarkan kokoonpanon. Kuvaruudulla voi purkaa periaatteessa vaikka koko auton varaosanumeroiksi sekä niiden korvaaviksi osiksi, jos valmistaja on tehnyt parannuksia oman auton valmistumisen jälkeen.
Julkisia VIN-dekoodereita myös avoimesti netissä. En tiedä, ovatko ne tehtaan auktorisoimia, mutta ainakin meidän perheen autojen tiedot löytyvät tarkalleen oikein. Tässä esimerkkinä yksi:
Auton koko VIN-kentän syöttäminen palauttaa kyseisen auton tehtaan datalehden, joka yksilöi auton datan varsin tarkasti, sisältäen myös valmistumis- ja luovutuspäivämäärän. VIN-kentän alla on lista viimeksi kysellyistä VIN-koodeista, joita klikkailemalla näet kuinka tarkkaa tietoa autosta saa. Asiantunteva Mersun ostaja pyytää kiinnostavan auton ilmoituksen netissä nähtyään VIN-koodin tarkistaakseen itse mistä osista kyseinen auto on koottu.
Mersun tapauksessa tunnetun auton datalehti ja huoltohistoria on helppo selvittää tehtaan tarjoamaan tietoon perustuen. Ainakin minulle paljon enemmän valmistelutöitä teettää selvittää minkä tuotantoviikon auton haluan, siis sen, milloin julkisuudessa tunnetun haavoittuvuuden korjaava parannus on tullut tuotantoon. Minä en ole amatöörinä löytänyt muuta tapaa kuin kysellä merkkifoorumien ammattilaisilta, jotka ruuvaavat näitä työkseen.
vain tietää, milloin se on valmistunut tehtaalla. Ja vähän hämmästyin, kun huomasin, ettei VIN-numerosta selviäkään valmistusajankohta.
Eiköhän se selviä melko lailla jokaisen automallin osalta, mutta kaikki valmistajat eivät avaa yleisölle pääsyä tähän tietoon?
Vielä yksi hauska mainos, josta tunnistin itseni. Rouva tunnisti minut myös: "auton ikääntyessä tuokin mies menee katsastukseen pyytäen selvittämään autonsa kolinan, kun ei sitä itse löydä?"
On puoli voittoa, kun joku muukin kuulee saman äänen. Silloin tietää sen tulevan oman pään ulkopuolelta
Niin mikä sitten kullekkin meistä on sitä olennaisempaa tietoa sen päättäköön jokainen itse. Itselle BMW 5-sarjan yksilön VIN-koodin 7 viimeistä kertoo kaiken olennaisen tiedon. Toki perehtyneillä on tietoa enemmän ja sitä saa halutessaan helposti kysymällä.
@tracktest kirjoitti:
Itselle BMW 5-sarjan yksilön VIN-koodin 7 viimeistä kertoo kaiken olennaisen tiedon. Toki perehtyneillä on tietoa enemmän ja sitä saa halutessaan helposti kysymällä.
Rekisteröintipäivän ja vuosimallin erot ovat tosiaan sekä tapauskohtainen että mielipidekysymys, mutta eikös me auton tunnistamisen osalta puhuta samasta asiasta, eli auton datalehden etsimisestä VIN-koodin avulla?
Minua tosin ihmetyttää kertomassasi se, miten yksilöit mallisarjan tuossa BMW VIN kyselyssä? BMW:n tuotantomäärät ovat nimittäin niin suuria, että pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei ole täysin uniikki tunniste.
Eli laitetaanko siihen BMW kyselyyn ensin tieto siitä, että ollaan kiinnostuneita vaikkapa 5-sarjasta ja sitten mallisarjan valinnan jälkeen 7 viimeistä? Jos arvasin oikein, niin periaatehan on aivan sama kuin minunkin kertomani, koska se VIN-koodin alkulitania WDD212002 tarkoittaa Daimler AG:n Länsi-Saksassa valmistamaa 212 korimallin tyyppikoodia 002. Eli E 220 CDI automaatti. (VIN-koodien maatunnuksissa Saksa ei ole vieläkään D, vaan koko Saksa on nykyisin Länsi-Saksaa ja siksi myös Münchenin tehtaalta valmistuneen Bemarin VIN alkaa maatunnuksella ja valmistajatunnuksella WB. (vai WBA?).
Mersun tekijöillä näitä valmistajakoodeja näyttää kuluvan muita enemmän, kun aiemmin hyvämaineinen Daimler-Benz (WDB) piti jollain aivopierulla sekoittaa Daimler-Chryslerin menetetyksi vuosikymmeneksi, jonka autot onneksi tunnistaa vältettävästä VIN-koodista WDC. Jälki oli niin rumaa, että pääjohtaja ei saanut edes tilaisuutta erota, vaan hänet erotettiin häpeällisesti ja Sysleri piti saada saman tien pois myös VIN-koodeista. Tohtori Viiksen johdolla tehdyt autot tunnistaa koodista WDD = Daimler AG.
VIN-koodaus ei ole valmistajien omaa keksintöä, vaan se on normitettu siten, että alussa on maakoodi ja valmistajakoodi ja sen jälkeen auton tyyppikoodi ja lopussa on autoyksilön identifioiva sarjanumero. Tämän tietäen oletan, että myös tracktestin kertomassa BMW:n datan selvittämisessä pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei käsittääkseni riitä, vaan työkalulle pitää antaa tavalla tai toisella tieto siitä mitä korimallia etsitään? Sen voisi piilottaa 7. merkkiin lopusta päin, mutta BMW:n tuotantovolyymillä eivät jäljelle jäävät 6 numeroa enää riitä parhaiten myyville mallisarjoille, joten jokin lisätieto tarvitaan, ettei vaikkapa vanhalle 3-sarjalaiselle kauan sitten annettu 7-viimeisen identiteetti mene päällekkäin jonkin uuden vasta valmistuneen kanssa?
VIN-koodin keskellä oleva vuosikirjain kertoo auton teknisen mallivuoden (mutta ei valmistumispäivää). Valitettavasti kaikki valmistajat eivät käytä sitä, joten tekninen mallivuosi pitää avata koko VIN-koodin avulla.
@tracktest kirjoitti:
Itselle BMW 5-sarjan yksilön VIN-koodin 7 viimeistä kertoo kaiken olennaisen tiedon. Toki perehtyneillä on tietoa enemmän ja sitä saa halutessaan helposti kysymällä.
Rekisteröintipäivän ja vuosimallin erot ovat tosiaan sekä tapauskohtainen että mielipidekysymys, mutta eikös me auton tunnistamisen osalta puhuta samasta asiasta, eli auton datalehden etsimisestä VIN-koodin avulla?
Minua tosin ihmetyttää kertomassasi se, miten yksilöit mallisarjan tuossa BMW VIN kyselyssä? BMW:n tuotantomäärät ovat nimittäin niin suuria, että pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei ole täysin uniikki tunniste.
Eli laitetaanko siihen BMW kyselyyn ensin tieto siitä, että ollaan kiinnostuneita vaikkapa 5-sarjasta ja sitten mallisarjan valinnan jälkeen 7 viimeistä? Jos arvasin oikein, niin periaatehan on aivan sama kuin minunkin kertomani, koska se VIN-koodin alkulitania WDD212002 tarkoittaa Daimler AG:n Länsi-Saksassa valmistamaa 212 korimallin tyyppikoodia 002. Eli E 220 CDI automaatti. (VIN-koodien maatunnuksissa Saksa ei ole vieläkään D, vaan koko Saksa on nykyisin Länsi-Saksaa ja siksi myös Münchenin tehtaalta valmistuneen Bemarin VIN alkaa maatunnuksella ja valmistajatunnuksella WB. (vai WBA?).
Mersun tekijöillä näitä valmistajakoodeja näyttää kuluvan muita enemmän, kun aiemmin hyvämaineinen Daimler-Benz (WDB) piti jollain aivopierulla sekoittaa Daimler-Chryslerin menetetyksi vuosikymmeneksi, jonka autot onneksi tunnistaa vältettävästä VIN-koodista WDC. Jälki oli niin rumaa, että pääjohtaja ei saanut edes tilaisuutta erota, vaan hänet erotettiin häpeällisesti ja Sysleri piti saada saman tien pois myös VIN-koodeista. Tohtori Viiksen johdolla tehdyt autot tunnistaa koodista WDD = Daimler AG.
VIN-koodaus ei ole valmistajien omaa keksintöä, vaan se on normitettu siten, että alussa on maakoodi ja valmistajakoodi ja sen jälkeen auton tyyppikoodi ja lopussa on autoyksilön identifioiva sarjanumero. Tämän tietäen oletan, että myös tracktestin kertomassa BMW:n datan selvittämisessä pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei käsittääkseni riitä, vaan työkalulle pitää antaa tavalla tai toisella tieto siitä mitä korimallia etsitään? Sen voisi piilottaa 7. merkkiin lopusta päin, mutta BMW:n tuotantovolyymillä eivät jäljelle jäävät 6 numeroa enää riitä parhaiten myyville mallisarjoille, joten jokin lisätieto tarvitaan, ettei vaikkapa vanhalle 3-sarjalaiselle kauan sitten annettu 7-viimeisen identiteetti mene päällekkäin jonkin uuden vasta valmistuneen kanssa?
VIN-koodin keskellä oleva vuosikirjain kertoo auton teknisen mallivuoden (mutta ei valmistumispäivää). Valitettavasti kaikki valmistajat eivät käytä sitä, joten tekninen mallivuosi pitää avata koko VIN-koodin avulla.
Kyllä BMW:n kohdalla homma on helpohko. Näin ei taida olla muiden merkkien kohdalla. On tullut jokunen listaus tsekattua ilman ongelmia.
Kuten hyvin tiedät, kerroin jo aiemmin että minulla on pääsy tehtaan varaosajärjestelmään, jonka kautta kyllä löydän varustekoodien lisäksi joka ainoan mutterin, joista autoni on koottu. Kuten yhtä hyvin tiedät, linkitin jo ylle ilman tunnistautumistakin käytettävissä olevan palvelun muidenkin käytettäväksi, lähinnä näyttääkseni muillekin mitä muuta valmistumispäivän lisäksi auton datalehdeltä löytyy.
Ja sinä päätit vastata yllä olevalla linkillä. Googlasitko ihan itse, vai mistä sen löysit? Ei nimittäin toimi, vaan väittää että kaksi tuossa pihalla olevaa autoa ei ole todellisia ("invalid VIN"). Annetaan tämän olla, minulla ei ole mitään ongelmaa WDB, WDC eikä WDD VIN-koodien kanssa eikä sellainen jolla on viisastu tästä yhtään.
En lukenut kommenttiasi, ei ollut tarkoitus vedättää. VIN-koodi pitää laittaa kokonaan sehän tässä taisi sun puolelta ihmetyttää. Tässä se väärinkäsitys oli. Se että linkki ei toimi siellä ei ole minun vikani. Ja tiedät oman autosi kuten minä omani. Muttereita myöten, jätetään tähän. Pahoittelen omalta osaltani väärinkäsitystä joka syntyi.
WBA tosiaan kertoo BMW:n valmistuspaikan, neljä seuraavaa merkkiä kertovat auton mallin ja moottorin (esim. 8E11 = F30 330e) välissä kolme muuta merkkiä, joiden merkitystä en nyt muista ja viimeiset seitsemän merkkiä yksilöivät ajoneuvon kaikkine varusteineen ja mm. värin. Tulostutin aikoinaan oman autoni varustelistat netistä BMWVINdecoder-palvelusta ja varustekoodirivejä kertyi n. 70!
@tracktest kirjoitti aiemmin:
HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän
Me kaikki tiedämme jo että ei vaadi. VIN-koodi palauttaa auton datalehden, jossa kerrotaan sekä valmistumispäivä että asiakkalle luovutuspäivä, kunhan tietoa haetaan sellaisesta laitteesta, jonka taustassa ei ole mitään salattavaa.
@tracktest kirjoitti sen jälkeen:
Kyllä BMW:n kohdalla homma on helpohko. Näin ei taida olla muiden merkkien kohdalla. On tullut jokunen listaus tsekattua ilman ongelmia.
Saitko sitä valmistuspäivämäärää selville vai et ja vaatiko se salapoliisityötä?
Minua askarruttaa edelleen kysymykseni siitä, miten 7 viimeistä digittiä riittää yksikäsitteiseen tunnistukseen yli 10 miljoonan kappaleen valmistusmäärillä? Koska sinä et halua vastata kävin itse googlaamassa selitystä ja löysinkin BMW foorumilta mielestäni uskottavan vastauksen. En jaksa lähteä kaivelemaan taustoja syvemmältä, vaan luotan tähän harrastajan lausuntoon kunnes joku tarjoaa paremman lähdeviitteen:
"These VIN decoders are obsolete since mid-2019 when BMW started reusing the last 7 characters of the VIN. Only the full VIN is now unique. Some decoders recognize this and ask you to enter the full VIN or offer to choose the correct car from the ones that match those 7 characters, others just pull the first VIN that matches."
Eli eihän se massatuotettujen autojen yksilöinti tietenkään onnistukaan seitsemällä numeerisella merkillä, vaikka kaikkien eri korimallien numerot otettaisiin samasta numerosarjasta eikä jokaista korimallia numeroitaisi erikseen.
Ajatko kenties niin vanhalla autolla, ettet ole vielä huomannut autoyksilön identifioimiseksi tarvittavan koko VIN myös BMW:lla?
P.S. samassa bimmerpostissa kerrotaan myös "Now we can all know the exact birthday of our BMW cars", joten voit säästää salapoliisin palkkion seuraavalla kerralla.
@FARwd kirjoitti:
WBA tosiaan kertoo BMW:n valmistuspaikan, neljä seuraavaa merkkiä kertovat auton mallin ja moottorin (esim. 8E11 = F30 330e) välissä kolme muuta merkkiä, joiden merkitystä en nyt muista ja viimeiset seitsemän merkkiä yksilöivät ajoneuvon kaikkine varusteineen ja mm. värin.
Kuulostaa loogiselta, koska VIN-koodi on ISO-standardi. Maa + valmistajakoodit on allokoitu, mutta valmistaja saa itse valita miten koodaa niiden jälkeen seuraaville mallikoodille ja tyyppikoodille varatut merkit.
Ne viimeiset 7 tosiaan yksilöivät auton täysin, mutta ne eivät ole sinänsä minkään värien ja varusteiden koodeja, vaan auton yksilöllinen sarjanumero, joka vaihtuu tuotannossa jokaiselle autolle. BMW käytti ilmeisesti hyvin pitkään vain yhtä 7 viimeisen merkin sarjanumeroavaruutta, jolloin nuo 7 yksinään riittivät yksilöimään autoyksilön. Koska auton sarjanumeroita on vain 10 miljoonaa erilaista (ellei käytetä aakkosnumeerisia merkkejä), se menetelmä tuli tiensä päähän numeroiden loppuessa. Sen jälkeen tarvitaan koko VIN yksilöimään auto täysin tai oletus siitä haetaanko samalla numerolla vanhaa vai uutta.
@FARwd kirjoitti:
Tulostutin aikoinaan oman autoni varustelistat netistä BMWVINdecoder-palvelusta ja varustekoodirivejä kertyi n. 70!
Täällä 82 ja 128. Mutta ei aloiteta tästä kilpailua, koska valintojen lukumäärä ei kerro suoraan varustelun tasosta vaan osin myös valmistajan koodaustavasta. Lisäksi mukana on väistämättömiä tekniikkavalintoja. Jokaisessa autossa on jonkinlainen moottori ja vaihteisto, joten niiden koodit ovat aina mukana. Samoin sedan, coupe, farmari, cabriolet valintaan on pakko kirjoittaa jokin korimallikoodi (uusiakin korimalleja saa keksiä jos haluaa) ja rattikin on joko oikealla tai vasemmalla, joten koodi kuuluu datalehdelle. Listalle tulee siis paljon sellaisiakin teknisiä tuotannonohjauksen valintoja, joita ostaja ei miellä varusteiksi. Ne ovat alijärjestelmiä jotka on pakko olla mukana ja kyseinen koodi vain kertoo mikä vaihtoehto on kyseiseen autoon valittu.
@tracktest kirjoitti aiemmin:
HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän
Me kaikki tiedämme jo että ei vaadi. VIN-koodi palauttaa auton datalehden, jossa kerrotaan sekä valmistumispäivä että asiakkalle luovutuspäivä, kunhan tietoa haetaan sellaisesta laitteesta, jonka taustassa ei ole mitään salattavaa.
@tracktest kirjoitti sen jälkeen:
Kyllä BMW:n kohdalla homma on helpohko. Näin ei taida olla muiden merkkien kohdalla. On tullut jokunen listaus tsekattua ilman ongelmia.
Saitko sitä valmistuspäivämäärää selville vai et ja vaatiko se salapoliisityötä?
Minua askarruttaa edelleen kysymykseni siitä, miten 7 viimeistä digittiä riittää yksikäsitteiseen tunnistukseen yli 10 miljoonan kappaleen valmistusmäärillä? Koska sinä et halua vastata kävin itse googlaamassa selitystä ja löysinkin BMW foorumilta mielestäni uskottavan vastauksen. En jaksa lähteä kaivelemaan taustoja syvemmältä, vaan luotan tähän harrastajan lausuntoon kunnes joku tarjoaa paremman lähdeviitteen:
"These VIN decoders are obsolete since mid-2019 when BMW started reusing the last 7 characters of the VIN. Only the full VIN is now unique. Some decoders recognize this and ask you to enter the full VIN or offer to choose the correct car from the ones that match those 7 characters, others just pull the first VIN that matches."
Eli eihän se massatuotettujen autojen yksilöinti tietenkään onnistukaan seitsemällä numeerisella merkillä, vaikka kaikkien eri korimallien numerot otettaisiin samasta numerosarjasta eikä jokaista korimallia numeroitaisi erikseen.
Ajatko kenties niin vanhalla autolla, ettet ole vielä huomannut autoyksilön identifioimiseksi tarvittavan koko VIN myös BMW:lla?
P.S. samassa bimmerpostissa kerrotaan myös "Now we can all know the exact birthday of our BMW cars", joten voit säästää salapoliisin palkkion seuraavalla kerralla.
Vastaus on että viimeisin hankintani on jo usean vuoden takaa. Harrasteauto. Ei näissä merkinnöissä ole mitään epäselvää. Ei mennä tämän enempää tunnepuolelle, tai henkilökohtaisuuksiin. Kiitos!
BMW VIN
Esimerkki BMW VIN, WBAVD13576K106219
WBA = Manufacturer (Germany)
VD13 = Model Code (3 series F30 328i N26)
5 = Restraint System (Class E)
7 = Security Code
6 = Model Year (2013)
K = Plant (MunBMW VIN, ich, Germany)
106219 = Production Sequence
@tracktest kirjoitti aiemmin:
HR tuo vaatii varmasti salapoliisityötä jos haluaa saada selville auton valmistuspäivämäärän
Me kaikki tiedämme jo että ei vaadi. VIN-koodi palauttaa auton datalehden, jossa kerrotaan sekä valmistumispäivä että asiakkalle luovutuspäivä, kunhan tietoa haetaan sellaisesta laitteesta, jonka taustassa ei ole mitään salattavaa.
@tracktest kirjoitti sen jälkeen:
Kyllä BMW:n kohdalla homma on helpohko. Näin ei taida olla muiden merkkien kohdalla. On tullut jokunen listaus tsekattua ilman ongelmia.
Saitko sitä valmistuspäivämäärää selville vai et ja vaatiko se salapoliisityötä?
Minua askarruttaa edelleen kysymykseni siitä, miten 7 viimeistä digittiä riittää yksikäsitteiseen tunnistukseen yli 10 miljoonan kappaleen valmistusmäärillä? Koska sinä et halua vastata kävin itse googlaamassa selitystä ja löysinkin BMW foorumilta mielestäni uskottavan vastauksen. En jaksa lähteä kaivelemaan taustoja syvemmältä, vaan luotan tähän harrastajan lausuntoon kunnes joku tarjoaa paremman lähdeviitteen:
"These VIN decoders are obsolete since mid-2019 when BMW started reusing the last 7 characters of the VIN. Only the full VIN is now unique. Some decoders recognize this and ask you to enter the full VIN or offer to choose the correct car from the ones that match those 7 characters, others just pull the first VIN that matches."
Eli eihän se massatuotettujen autojen yksilöinti tietenkään onnistukaan seitsemällä numeerisella merkillä, vaikka kaikkien eri korimallien numerot otettaisiin samasta numerosarjasta eikä jokaista korimallia numeroitaisi erikseen.
Ajatko kenties niin vanhalla autolla, ettet ole vielä huomannut autoyksilön identifioimiseksi tarvittavan koko VIN myös BMW:lla?
P.S. samassa bimmerpostissa kerrotaan myös "Now we can all know the exact birthday of our BMW cars", joten voit säästää salapoliisin palkkion seuraavalla kerralla.
Vastaus on että viimeisin hankintani on jo usean vuoden takaa. Harrasteauto. Ei näissä merkinnöissä ole mitään epäselvää. Ei mennä tämän enempää tunnepuolelle, tai henkilökohtaisuuksiin. Kiitos!
BMW VIN
Esimerkki BMW VIN, WBAVD13576K106219
WBA = Manufacturer (Germany)
VD13 = Model Code (3 series F30 328i N26)
5 = Restraint System (Class E)
7 = Security Code
6 = Model Year (2013)
K = Plant (MunBMW VIN, ich, Germany)
106219 = Production Sequence
Saatko kuitenkin jostain auton valmistusajankohdan esim. viikko&vuosi tai peräti päivän tarkkuudella? Tuossa yllähän on juuri se auton vuosimalli, mutta ei valmistusvuotta
@HybridRules kirjoitti:
Saatko kuitenkin jostain auton valmistusajankohdan esim. viikko&vuosi tai peräti päivän tarkkuudella? Tuossa yllähän on juuri se auton vuosimalli, mutta ei valmistusvuotta
VIN ei sisällä valmistumispäivää, mutta se yksilöi auton täysin yksikäsitteisesti, joten auton kantakortti löytyy valmistajan tietokannasta, jos valmistaja haluaa tämän tiedon avata julkisesti. Koko VIN koodia käytetään siis hakuavaimena kolmen ensimmäisen merkin osoittaman valmistajan tietokantaan:
@tracktest kirjoitti:
Kiitos molempien nimimerkkien ( Farwd ja 740 GLE ) vastauksista. Perusteellista perehdyttämistä käytetyn auton kuljettajalle.
Kiitos kiittämästä! En tunne BMW:n VIN-koodausta lainkaan, mutta koska tunnen tuon maailmanlaajuisesti standardoidun koodausjärjestelmän perusteet, jäin ihmettelemään miten ihmeessä BMW suurena valmistajana pystyy saamaan viimeiseen 7 merkkiin riittävästi informaatiota? Tämä selvisi jo ja myös tuo BMW:n aiemmin käyttämä numerointi on standardin mukainen. Numeroiden loputtua hekin joutuivat siirtymään muidenkin valmistajien käyttämään koodaustapaan, jossa alkuosa tunnistaa automallin ja loppuosa on sarjanumero kyseisen mallisarjan sisällä eikä sarjanumero valmistajan koko tuotannossa kuten se ilmeisesti ennen oli?
Auton täydellinen yksilöinti 7 viimeisen merkin perusteella ei enää toimi numerointimuutoksen seurauksena. Standardi ei koskaan tukenutkaan tätä oikaisumahdollisuutta yleispätelvästi, vaan se on toiminut ennen pelkästään BMW:n tekemän aiemman numerointivalinnan turvin. Uusi ja vanha numerointimenetelmä ovat standardin puitteissa yhteensopivat, koska sekä uuden että vanhan Bemarin voi edelleen tunnistaa yksikäsitteisesti täydellä 17 merkin haulla. Mitään muuta tuo standardi ei lupaakaan, vaikka mainitsemasi kaltaisia oikopolkuja onkin ollut mahdollista rakentaa tiettyjen ehtojen toteutuessa.
@tracktest kirjoitti:
Kiitos molempien nimimerkkien ( Farwd ja 740 GLE ) vastauksista. Perusteellista perehdyttämistä käytetyn auton kuljettajalle.
Kiitos kiittämästä! En tunne BMW:n VIN-koodausta lainkaan, mutta koska tunnen tuon maailmanlaajuisesti standardoidun koodausjärjestelmän perusteet, jäin ihmettelemään miten ihmeessä BMW suurena valmistajana pystyy saamaan viimeiseen 7 merkkiin riittävästi informaatiota? Tämä selvisi jo ja myös tuo BMW:n aiemmin käyttämä numerointi on standardin mukainen. Numeroiden loputtua hekin joutuivat siirtymään muidenkin valmistajien käyttämään koodaustapaan, jossa alkuosa tunnistaa automallin ja loppuosa on sarjanumero kyseisen mallisarjan sisällä eikä sarjanumero valmistajan koko tuotannossa kuten se ilmeisesti ennen oli?
Auton täydellinen yksilöinti 7 viimeisen merkin perusteella ei enää toimi numerointimuutoksen seurauksena. Standardi ei koskaan tukenutkaan tätä oikaisumahdollisuutta yleispätelvästi, vaan se on toiminut ennen pelkästään BMW:n tekemän aiemman numerointivalinnan turvin. Uusi ja vanha numerointimenetelmä ovat standardin puitteissa yhteensopivat, koska sekä uuden että vanhan Bemarin voi edelleen tunnistaa yksikäsitteisesti täydellä 17 merkin haulla. Mitään muuta tuo standardi ei lupaakaan, vaikka mainitsemasi kaltaisia oikopolkuja onkin ollut mahdollista rakentaa tiettyjen ehtojen toteutuessa.
740 GLE kiitos tästäkin viestistä näitä on mukava lukea. Perusteellista, selkokielistä ja hyvin perusteltua asiapitoista keskustelua, fiksulla tavalla annat palautetta vailla pienintäkään irvailua. Siitä pisteet ja peukut täältä.
Kumppani jatkaa valitsemassaan tyylilajissa, jota noudattaen:
et ymmärrä mistä puhutaan
et tuo keskusteluun mitään uutta
väheksyt muita keskustelijoita
Vika voi olla minun puolellani, mutta en enää välitä, koska nyt annan itselleni luvan harmistua niin paljon että palautan sinut kill fileeni koska en koe keskustelua kanssasi mielekkääksi.
@Kumppani kirjoitti:
....1-2 merkin osalta, mutta nohh...silti
Nohh, ei tosiaankaan. Ei sinne päinkään.
Kyse on 40 vuotta käytössä olleesta standardista, joten ymmärrä nyt sinäkin viimein, että nyt ei puhuta 1-2 merkistä VIN-koodissa eikä 1 - 2 automerkistä kumpaa tahansa tarkoititkaan. Tämä keskustelu kattaa paljon enemmän kuin pari merkkiä VIN-koodissa ja paljon enemmän kuin pari automerkkiä.
Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia. Pitihän se sitten katsoa mitä nämä ainaiset jutut pitävät sisällään. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen kaikki toimii eikä vikoja ole ollut. Vähemmän ajettuna hyvällä pidolla ja säntillisellä huoltamisella kaikki pysyy kunnossa kuten autonvalmistaja edellyttää. Joskus tuntuu siltä että nämä eri merkkejä haukkuvat eivät todellisuudessa omaa mitään kokemusta haukkumistaan autoista. Toinen ryhmä haukkujia on niitä joilla on se kokemus niistä loppuunajetuista autoista, joissa käytönjäljet ja aikanaan loppunut huolto näkyy ja kuuluu. Takaisinkutsuissa on ollut mukava todeta autonvalmistajan huoli ja vastuu.
@tracktest kirjoitti:
Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia. Pitihän se sitten katsoa mitä nämä ainaiset jutut pitävät sisällään. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen kaikki toimii eikä vikoja ole ollut. Vähemmän ajettuna hyvällä pidolla ja säntillisellä huoltamisella kaikki pysyy kunnossa kuten autonvalmistaja edellyttää. Joskus tuntuu siltä että nämä eri merkkejä haukkuvat eivät todellisuudessa omaa mitään kokemusta haukkumistaan autoista. Toinen ryhmä haukkujia on niitä joilla on se kokemus niistä loppuunajetuista autoista, joissa käytönjäljet ja aikanaan loppunut huolto näkyy ja kuuluu. Takaisinkutsuissa on ollut mukava todeta autonvalmistajan huoli ja vastuu.
Minua kiinnostaisi tietää, ihan keskustelun vuoksi ilman vähäisintäkään kettuilua, miten lisävarusteet ja auton toimivuus liittyvät toisiinsa?
Mitkä varusteet sinua kiinnostavat?
Itselleni tärkeitä ovat navigaattori (mukavuussyistä, ilmankin tietysti pärjäisi) ja nykyään ehkä erilaiset turvallisuutta lisäävät ajoavustimet adaptiivinen vakkari hätäjarruineen mukaan luettuna.
Hiihtolomareissulla risteävän liikenteen varoitin saatoi pelastaa katastrofilta. Jouduin peruuttamaan täyteen pakatun auton auton pikkutieltä (suht hiljaiselle) maantielle, enkä todellakaan nähnyt maantiellä liikkunutta autoa. Varoitin hoiti hommansa, minä selvisin säikähdyksellä ja matkustajat eivät välttämättä huomanneet mitään. Ilman sitä olisi ollut aidosti todella vaarallinen tilanne käsillä.
Kyse on 40 vuotta käytössä olleesta standardista, joten ymmärrä nyt sinäkin viimein, että nyt ei puhuta 1-2 merkistä VIN-koodissa eikä 1 - 2 automerkistä kumpaa tahansa tarkoititkaan. Tämä keskustelu kattaa paljon enemmän kuin pari merkkiä VIN-koodissa ja paljon enemmän kuin pari automerkkiä.
Hienoa. Ei ole asia millään tavalla ollut merkittävä tekijä autohankinnoissani koskaan. Pahoittelut, jos sotkin kaikissa keskusteluissa käytännössä esillä olleet BMW:n ja MB:n "ainoaksi" vaihtoehdoksi. Hämmästyttää, mikseivät Opel-, Renault-, Fiat- tai Chrysler-omistajat täällä asialla revittele, joten myönnän harhautuneeni.
valitsemassaan tyylilajissa, jota noudattaen:
väheksyt muita keskustelijoita
Katsotaas omalta osaltasi:
et ymmärrä mistä puhutaan
Tsot tsot! VIN-keskustelun suhteen olet oikeassa. Muuten teet sen verran rajun yleistyksen, että "harkitsen kill fileen" laittamista, hehheh
et tuo keskusteluun mitään uutta
Väsynyttä, taas. Eikös noita voi tulkita keskustelijaa väheksyväksi? Minusta hyvin harva tuo joskus jotakin uutta keskusteluun. Yleisesti ottaen täällä viisastellaan olemassa oleva tiedolla, tai kuvitellulla sellaisella, eikä mielipide kuulu kumpaankaan, koska on mielipide. Otsikossa keskustellaan vieläpä mielikuvista ostajan vaikuttimina. Kaikista hyhmäisin asia kaiken lisäksi.
Jos ruvetaan ihan pilkkua fiilaamaan, niin se VIN koodin valmistajalle varattu "VIS" osio (Vehicle Identification Section) on 8 merkkiä, mutta yleisesti on sovittu, että valmistusvuosi annetaan siinä ensimmäisessä merkissä, jolloin valmistajan omaan identifiointiin jää ne 7 viimeistä numeroa. Toki alfanumeeriset merkit ovat noissa jäljellä olevassa seitsemässäkin käytettävissä, mutta kuten 740GLE totesikin, niin BMWn tapauksessa tuo vanha 7 viimeisen merkin "sääntö" ei enää päde, vaan tarvitaan koko 17 merkin numerosarja. Jotkut "BMW VIN decoderit" palauttavat useamman vaihtoehdon (siis tuolla seitsemän viimeisen merkin järjestelmällä) joista täytyy sitten itse valita oikea. Esim. rouvan plugarin VINillä (tulee vaihtoedoksi myös 1993 E36 325i, koska tuo pelkän 7 merkin sarja ei ota huomioon "mallivuotta". Ero noiden kahden vaihtoehdon (sen palautuvan 1993 E36, ja rouvan 2020 G20) välillä VIS osassa on juurikin tuo mallivuosi (P=1993, L=2020).
@tracktest kirjoitti:
Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia. Pitihän se sitten katsoa mitä nämä ainaiset jutut pitävät sisällään. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen kaikki toimii eikä vikoja ole ollut. Vähemmän ajettuna hyvällä pidolla ja säntillisellä huoltamisella kaikki pysyy kunnossa kuten autonvalmistaja edellyttää. Joskus tuntuu siltä että nämä eri merkkejä haukkuvat eivät todellisuudessa omaa mitään kokemusta haukkumistaan autoista. Toinen ryhmä haukkujia on niitä joilla on se kokemus niistä loppuunajetuista autoista, joissa käytönjäljet ja aikanaan loppunut huolto näkyy ja kuuluu. Takaisinkutsuissa on ollut mukava todeta autonvalmistajan huoli ja vastuu.
Minua kiinnostaisi tietää, ihan keskustelun vuoksi ilman vähäisintäkään kettuilua, miten lisävarusteet ja auton toimivuus liittyvät toisiinsa?
Mitkä varusteet sinua kiinnostavat?
Itselleni tärkeitä ovat navigaattori (mukavuussyistä, ilmankin tietysti pärjäisi) ja nykyään ehkä erilaiset turvallisuutta lisäävät ajoavustimet adaptiivinen vakkari hätäjarruineen mukaan luettuna.
Hiihtolomareissulla risteävän liikenteen varoitin saatoi pelastaa katastrofilta. Jouduin peruuttamaan täyteen pakatun auton auton pikkutieltä (suht hiljaiselle) maantielle, enkä todellakaan nähnyt maantiellä liikkunutta autoa. Varoitin hoiti hommansa, minä selvisin säikähdyksellä ja matkustajat eivät välttämättä huomanneet mitään. Ilman sitä olisi ollut aidosti todella vaarallinen tilanne käsillä.
Ensimmäinen kysymyksesi on sen verran outo etten ota tuosta kiinni. En oikein ymmärrä miten päädyit kysymään jotain tuollaista mutta mitäpä siitä sen enempää.
Toiseen onkin helppo vastata.
Otetaan vaikka nahkaverhoilu ilmastoidulla ortopedisilla istuimilla. Liukas nahka on siitä mukava että autoon meneminen ja poistuminen sujuu jouhevasti, kitkaa on huomattavasti vähemmän kuin kangaspenkeissä. Tämä hyvä ominaisuus on yleensä vähälle huomiolle jäänyt asia. Säädöt joita löytyy muistin lisäksi useita antaa ajamiseen ja matkustamiseen kuljettajan vieressä aika nautinnollisen tunteen ja kuljettajalle mieleenpainuvan ajokokemuksen. Talvella lämpiävät istuimet sekä säädöillä toimiva monitoimiohjauspyörä eivät tee kesäolosuhteisiin verrattuna kovinkaan erilaista asetelmaa. Kylmällä kelillä esilämmitetty auto jos ei lähde tallista on sekin mukava ominaisuus. Ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto täydentävät ajokokemusta vaikka näiden puutumiskynnys ylittyy aniharvoin. Lähinnä ensimmäisillä liukkailla testaan niiden toimivuutta todetakseni kuinka hyvin ne hommansa hoitavat. Osa mukavuudesta on sitä että päivittäin käyttämäni namiskat löytyy ratista tai läheltä ilman katseen siirtoa namiskoihin. BMW navigaattori on osa tätä mutta ajeltuani Suomessa muistin varassa kaikki on löytynyt ilmankin, siinä sivussa se tietojaan jakaa ja hyvin jakaakin. Turvallisuudesta kolaritilanteissa 5-sarja on aina saanut kiittetäviä arvosanoja joten sekin puoli on ollut aina kunnossa. Voisin laittaa tähän kaiken kattavan listauksen mutta enpä laita jääköön arvoitukseksi mitä kaikkea kattavasti varusteltu auto sisältää. Olen tyytyväinen mitä löytyy ja kaikki tämä käytettynä alle puoleenhintaan uuteen verrattuna. Konservatiivinen muotoilu on BMW 5-sarjan osalta hyvä ratkaisu muotojen myllerrystä ei ole tapahtunut kuin Banglen toimesta, kaikki muut mallit ovat tuttuakin tutumpaa 5-sarjaa. Tottumiskysymys kyllä sekin malli alkoi näyttämään autolta kun silmä tottui. Matkustusmukavuus on iso osa matkantekoa, autossa jossa äänieristys on loistavalla tasolla huokuu laadukkuutta. Kaikki koostuu kokonaisuudesta. BMW Individual omassa autossani on se joka kruunaa kaiken, esim väriyhdistelmä oli se joka sai auton tuntumaan omalta heti ensisilmäyksellä. Elämäni nainen tykästyi erityisesti juuri tähän.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Jos ruvetaan ihan pilkkua fiilaamaan, niin se VIN koodin valmistajalle varattu "VIS" osio (Vehicle Identification Section) on 8 merkkiä, mutta yleisesti on sovittu, että valmistusvuosi annetaan siinä ensimmäisessä merkissä, jolloin valmistajan omaan identifiointiin jää ne 7 viimeistä numeroa.
Olet oikeassa. Jätin vuosikirjaimen mainitsematta, koska sen osalta on eri käytäntöjä samaa koodausperiaatetta säätelevien alueellisten varianttien välillä. Vuosimallikoodi oli kai alun perin amerikkalaisen normin osa, mutta minun tuntemistani valmistajista ainakin Volvo ja näköjään myös BMW käyttävät sitä myös Euroopassa.
Minusta tuo vuosikirjain/numero on hyvä tapa kertoa vuosimalli VIN-koodin keskellä automerkistä riippumattomalla koodauksella, vaikka kaikki eivät sitä valitettavasti käytäkään.
Mutta nyt minäkin olen epävarma muistikuvastani, koska minun mielestäni 10. merkki ilmaisee teknisen vuosimallin eikä valmistumisvuotta. Voitko vahvistaa tai korjata tämän käsitykseni?
@M880 kirjoitti:
Hiihtolomareissulla risteävän liikenteen varoitin saatoi pelastaa katastrofilta. Jouduin peruuttamaan täyteen pakatun auton auton pikkutieltä (suht hiljaiselle) maantielle...
Näitä vaan sattuu, vaikka olisi kuinka varovainen ja siksi se taustalla vahdissa oleva väsymätön vahtikoira niin hyvä onkin. Eikä siitä ole mitään haittaa silloin kun kuljettaja ei tee virhettä.
En syyllistä tilannetta tuntematta, mutta pyrin välttämään ahtaista ja sokkopaikoista peruuttamisen menemällä sinne ahtaaksi muodostuvaan paikkaan perä edellä silloin kun se on mahdollista. Vaikkapa U-käännöksen riski poistuu ajamalla risteyksen ohitse ja peruuttamalla sinne risteykseen, josta matka jatkuu johonkin valittuun suuntaan hyvällä näkemällä T-risteyksestä. Tämä ei tietenkään pelasta väärästä risteyksestä kääntyessäni, koska tunturimaisemassa ei itselle tuntematonta tietä viitsi lähteä ajamaan summassa, koska seuraava risteys voi olla kaukanakin.
@[ZeiMZei] kirjoitti:
Jos ruvetaan ihan pilkkua fiilaamaan, niin se VIN koodin valmistajalle varattu "VIS" osio (Vehicle Identification Section) on 8 merkkiä, mutta yleisesti on sovittu, että valmistusvuosi annetaan siinä ensimmäisessä merkissä, jolloin valmistajan omaan identifiointiin jää ne 7 viimeistä numeroa.
Olet oikeassa. Jätin vuosikirjaimen mainitsematta, koska sen osalta on eri käytäntöjä samaa koodausperiaatetta säätelevien alueellisten varianttien välillä. Vuosimallikoodi oli kai alun perin amerikkalaisen normin osa, mutta minun tuntemistani valmistajista ainakin Volvo ja näköjään myös BMW käyttävät sitä myös Euroopassa.
Minusta tuo vuosikirjain/numero on hyvä tapa kertoa vuosimalli VIN-koodin keskellä automerkistä riippumattomalla koodauksella, vaikka kaikki eivät sitä valitettavasti käytäkään.
Mutta nyt minäkin olen epävarma muistikuvastani, koska minun mielestäni 10. merkki ilmaisee teknisen vuosimallin eikä valmistumisvuotta. Voitko vahvistaa tai korjata tämän käsitykseni?
Kyllä juurikin näin, eli VIN koodin 10 merkki ilmaisee teknisen vuosimallin, ei valmistusvuotta. (Rouvan autossa se on L=2020, valmistuspäivämäärä 2019-11-16). Tuo valmistuspäivämäärä ei selviä suoraan VIN koodista, vaan se löytyy tehtaan järjestelmästä niiden 7 viimeisen merkin perusteella.
...ja jos vielä aletaan hiuksia halkomaan, niin kyllähän nuo 6 viimeistä (koska yleisesti käytettävä 7 viimeisin merkki ilmaisee production plantin) antavat yli 2 miljardia erilaista identifikaatiota käytettäessä kaikkia 36 alfanumeerista merkkiä.
@tracktest kirjoitti:
Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia. Pitihän se sitten katsoa mitä nämä ainaiset jutut pitävät sisällään. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen kaikki toimii eikä vikoja ole ollut. Vähemmän ajettuna hyvällä pidolla ja säntillisellä huoltamisella kaikki pysyy kunnossa kuten autonvalmistaja edellyttää. Joskus tuntuu siltä että nämä eri merkkejä haukkuvat eivät todellisuudessa omaa mitään kokemusta haukkumistaan autoista. Toinen ryhmä haukkujia on niitä joilla on se kokemus niistä loppuunajetuista autoista, joissa käytönjäljet ja aikanaan loppunut huolto näkyy ja kuuluu. Takaisinkutsuissa on ollut mukava todeta autonvalmistajan huoli ja vastuu.
Minua kiinnostaisi tietää, ihan keskustelun vuoksi ilman vähäisintäkään kettuilua, miten lisävarusteet ja auton toimivuus liittyvät toisiinsa?
Mitkä varusteet sinua kiinnostavat?
Itselleni tärkeitä ovat navigaattori (mukavuussyistä, ilmankin tietysti pärjäisi) ja nykyään ehkä erilaiset turvallisuutta lisäävät ajoavustimet adaptiivinen vakkari hätäjarruineen mukaan luettuna.
Hiihtolomareissulla risteävän liikenteen varoitin saatoi pelastaa katastrofilta. Jouduin peruuttamaan täyteen pakatun auton auton pikkutieltä (suht hiljaiselle) maantielle, enkä todellakaan nähnyt maantiellä liikkunutta autoa. Varoitin hoiti hommansa, minä selvisin säikähdyksellä ja matkustajat eivät välttämättä huomanneet mitään. Ilman sitä olisi ollut aidosti todella vaarallinen tilanne käsillä.
Ensimmäinen kysymyksesi on sen verran outo etten ota tuosta kiinni. En oikein ymmärrä miten päädyit kysymään jotain tuollaista mutta mitäpä siitä sen enempää.
No lähinnä kun sanoit "Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia." Ajattelin että näillä vioilla ja lisävarusteilla oli joku yhteys.
Mutta sitä vähemmän mitä pidempään samalla autolla ajaa. Minun tapauksessani kolmivuotiaan auton vuosittainen arvon alenema on enää noin puolet uuden auton arvon alenemasta.
Perusteletko tätä hieman tarkemmin? Hinnoittelun perusteena käytetään toki käyttöönottovuotta, mutta toisaalta tekniset muutokset tehdään usein mallivuoden mukaan, joka selviää valmistumispäivästä eikä yleensä noudata kalenterivuoden vaihdetta.
Esimerkiksi minun autoni valmistuspäivä syyskuussa 2011 tekee siitä optimaalisen ostoksen minulle. Vuosimallia 2011 en olisi huolinut, koska mustavalkonäytöillä toteutettu ohjaamo on karun näköinen ja vielä kolme kuukautta ennen minun autoni valmistumista saman näköiseen koriin kiinnitettiin tuotantolinjalla noin litran sadalle enemmän kuluttavia 5-vaihteisia automaatteja. Taloudellisempi ja täsmällisempi ajettava 7G-Tronic tuli nelosmoottoreiden perään kesäkuussa 2011. Siksi oma vaatimukseni oli ehdottomasti 2012 mallivuosi ja sain ostaa sen edullisesti 2011 ensirekisteröitynä.
Ymmärrän kyllä, että valmistumispäivää seuraavana päivänä syksyllä 2011 tehtaalta luovutettu autoni on ja pysyy tämän seurauksena halvempana kuin 2012 rekisteröity 2012 mallinen, enkä edes yritä puhua sitä 2012 ensirekisteröidyksi. Minulle yksi vanhimmista teknisen vaatimukseni täyttäneistä oli halvin ostaa. Halvin se tulee tosin olemaan myytäessäkin.
Tuotantopäivä kertoo teknisistä yksityiskohdista kiinnostuneelle onko jo todetun haavoittuvuuden korjaavat päivitysosat asennettu uuteen autoon jo tehtaalla vai pitääkö lähteä kampaamaan auton huoltohistoriaa ja mahdollisesti vielä tekemättä olevaa päivitystä.
Tämän tiedon julkisuus taitaa olla automerkkikohtaista? Mersun tapauksessa merkkikerholaisilla on omilla tunnuksillaan online yhteys joihinkin valittuihin tehtaan työkaluihin, joista voi esimerkiksi tarkistaa oman autonsa tarkan kokoonpanon. Kuvaruudulla voi purkaa periaatteessa vaikka koko auton varaosanumeroiksi sekä niiden korvaaviksi osiksi, jos valmistaja on tehnyt parannuksia oman auton valmistumisen jälkeen.
Julkisia VIN-dekoodereita myös avoimesti netissä. En tiedä, ovatko ne tehtaan auktorisoimia, mutta ainakin meidän perheen autojen tiedot löytyvät tarkalleen oikein. Tässä esimerkkinä yksi:
https://www.lastvin.com/
Auton koko VIN-kentän syöttäminen palauttaa kyseisen auton tehtaan datalehden, joka yksilöi auton datan varsin tarkasti, sisältäen myös valmistumis- ja luovutuspäivämäärän. VIN-kentän alla on lista viimeksi kysellyistä VIN-koodeista, joita klikkailemalla näet kuinka tarkkaa tietoa autosta saa. Asiantunteva Mersun ostaja pyytää kiinnostavan auton ilmoituksen netissä nähtyään VIN-koodin tarkistaakseen itse mistä osista kyseinen auto on koottu.
Mersun tapauksessa tunnetun auton datalehti ja huoltohistoria on helppo selvittää tehtaan tarjoamaan tietoon perustuen. Ainakin minulle paljon enemmän valmistelutöitä teettää selvittää minkä tuotantoviikon auton haluan, siis sen, milloin julkisuudessa tunnetun haavoittuvuuden korjaava parannus on tullut tuotantoon. Minä en ole amatöörinä löytänyt muuta tapaa kuin kysellä merkkifoorumien ammattilaisilta, jotka ruuvaavat näitä työkseen.
Eiköhän se selviä melko lailla jokaisen automallin osalta, mutta kaikki valmistajat eivät avaa yleisölle pääsyä tähän tietoon?
Vielä yksi hauska mainos, josta tunnistin itseni. Rouva tunnisti minut myös: "auton ikääntyessä tuokin mies menee katsastukseen pyytäen selvittämään autonsa kolinan, kun ei sitä itse löydä?"
On puoli voittoa, kun joku muukin kuulee saman äänen. Silloin tietää sen tulevan oman pään ulkopuolelta
Niin mikä sitten kullekkin meistä on sitä olennaisempaa tietoa sen päättäköön jokainen itse. Itselle BMW 5-sarjan yksilön VIN-koodin 7 viimeistä kertoo kaiken olennaisen tiedon. Toki perehtyneillä on tietoa enemmän ja sitä saa halutessaan helposti kysymällä.
Rekisteröintipäivän ja vuosimallin erot ovat tosiaan sekä tapauskohtainen että mielipidekysymys, mutta eikös me auton tunnistamisen osalta puhuta samasta asiasta, eli auton datalehden etsimisestä VIN-koodin avulla?
Minua tosin ihmetyttää kertomassasi se, miten yksilöit mallisarjan tuossa BMW VIN kyselyssä? BMW:n tuotantomäärät ovat nimittäin niin suuria, että pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei ole täysin uniikki tunniste.
Eli laitetaanko siihen BMW kyselyyn ensin tieto siitä, että ollaan kiinnostuneita vaikkapa 5-sarjasta ja sitten mallisarjan valinnan jälkeen 7 viimeistä? Jos arvasin oikein, niin periaatehan on aivan sama kuin minunkin kertomani, koska se VIN-koodin alkulitania WDD212002 tarkoittaa Daimler AG:n Länsi-Saksassa valmistamaa 212 korimallin tyyppikoodia 002. Eli E 220 CDI automaatti. (VIN-koodien maatunnuksissa Saksa ei ole vieläkään D, vaan koko Saksa on nykyisin Länsi-Saksaa ja siksi myös Münchenin tehtaalta valmistuneen Bemarin VIN alkaa maatunnuksella ja valmistajatunnuksella WB. (vai WBA?).
Mersun tekijöillä näitä valmistajakoodeja näyttää kuluvan muita enemmän, kun aiemmin hyvämaineinen Daimler-Benz (WDB) piti jollain aivopierulla sekoittaa Daimler-Chryslerin menetetyksi vuosikymmeneksi, jonka autot onneksi tunnistaa vältettävästä VIN-koodista WDC. Jälki oli niin rumaa, että pääjohtaja ei saanut edes tilaisuutta erota, vaan hänet erotettiin häpeällisesti ja Sysleri piti saada saman tien pois myös VIN-koodeista. Tohtori Viiksen johdolla tehdyt autot tunnistaa koodista WDD = Daimler AG.
VIN-koodaus ei ole valmistajien omaa keksintöä, vaan se on normitettu siten, että alussa on maakoodi ja valmistajakoodi ja sen jälkeen auton tyyppikoodi ja lopussa on autoyksilön identifioiva sarjanumero. Tämän tietäen oletan, että myös tracktestin kertomassa BMW:n datan selvittämisessä pelkkä 7 viimeistä merkkiä ei käsittääkseni riitä, vaan työkalulle pitää antaa tavalla tai toisella tieto siitä mitä korimallia etsitään? Sen voisi piilottaa 7. merkkiin lopusta päin, mutta BMW:n tuotantovolyymillä eivät jäljelle jäävät 6 numeroa enää riitä parhaiten myyville mallisarjoille, joten jokin lisätieto tarvitaan, ettei vaikkapa vanhalle 3-sarjalaiselle kauan sitten annettu 7-viimeisen identiteetti mene päällekkäin jonkin uuden vasta valmistuneen kanssa?
VIN-koodin keskellä oleva vuosikirjain kertoo auton teknisen mallivuoden (mutta ei valmistumispäivää). Valitettavasti kaikki valmistajat eivät käytä sitä, joten tekninen mallivuosi pitää avata koko VIN-koodin avulla.
Kyllä BMW:n kohdalla homma on helpohko. Näin ei taida olla muiden merkkien kohdalla. On tullut jokunen listaus tsekattua ilman ongelmia.
740 GLE simppeli homma ei muuta kuin tsekkaamaan ja ihan ilmainen sivusto.
https://vincheck.info/free-vin-decoder/free-mercedes-benz-vin-decoder
Mitähän minä sanoin tämän ansaitakseni?
Kuten hyvin tiedät, kerroin jo aiemmin että minulla on pääsy tehtaan varaosajärjestelmään, jonka kautta kyllä löydän varustekoodien lisäksi joka ainoan mutterin, joista autoni on koottu. Kuten yhtä hyvin tiedät, linkitin jo ylle ilman tunnistautumistakin käytettävissä olevan palvelun muidenkin käytettäväksi, lähinnä näyttääkseni muillekin mitä muuta valmistumispäivän lisäksi auton datalehdeltä löytyy.
Ja sinä päätit vastata yllä olevalla linkillä. Googlasitko ihan itse, vai mistä sen löysit? Ei nimittäin toimi, vaan väittää että kaksi tuossa pihalla olevaa autoa ei ole todellisia ("invalid VIN"). Annetaan tämän olla, minulla ei ole mitään ongelmaa WDB, WDC eikä WDD VIN-koodien kanssa eikä sellainen jolla on viisastu tästä yhtään.
En lukenut kommenttiasi, ei ollut tarkoitus vedättää. VIN-koodi pitää laittaa kokonaan sehän tässä taisi sun puolelta ihmetyttää. Tässä se väärinkäsitys oli. Se että linkki ei toimi siellä ei ole minun vikani. Ja tiedät oman autosi kuten minä omani. Muttereita myöten, jätetään tähän. Pahoittelen omalta osaltani väärinkäsitystä joka syntyi.
WBA tosiaan kertoo BMW:n valmistuspaikan, neljä seuraavaa merkkiä kertovat auton mallin ja moottorin (esim. 8E11 = F30 330e) välissä kolme muuta merkkiä, joiden merkitystä en nyt muista ja viimeiset seitsemän merkkiä yksilöivät ajoneuvon kaikkine varusteineen ja mm. värin. Tulostutin aikoinaan oman autoni varustelistat netistä BMWVINdecoder-palvelusta ja varustekoodirivejä kertyi n. 70!
Me kaikki tiedämme jo että ei vaadi. VIN-koodi palauttaa auton datalehden, jossa kerrotaan sekä valmistumispäivä että asiakkalle luovutuspäivä, kunhan tietoa haetaan sellaisesta laitteesta, jonka taustassa ei ole mitään salattavaa.
Saitko sitä valmistuspäivämäärää selville vai et ja vaatiko se salapoliisityötä?
Minua askarruttaa edelleen kysymykseni siitä, miten 7 viimeistä digittiä riittää yksikäsitteiseen tunnistukseen yli 10 miljoonan kappaleen valmistusmäärillä? Koska sinä et halua vastata kävin itse googlaamassa selitystä ja löysinkin BMW foorumilta mielestäni uskottavan vastauksen. En jaksa lähteä kaivelemaan taustoja syvemmältä, vaan luotan tähän harrastajan lausuntoon kunnes joku tarjoaa paremman lähdeviitteen:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1303748
"These VIN decoders are obsolete since mid-2019 when BMW started reusing the last 7 characters of the VIN. Only the full VIN is now unique. Some decoders recognize this and ask you to enter the full VIN or offer to choose the correct car from the ones that match those 7 characters, others just pull the first VIN that matches."
Eli eihän se massatuotettujen autojen yksilöinti tietenkään onnistukaan seitsemällä numeerisella merkillä, vaikka kaikkien eri korimallien numerot otettaisiin samasta numerosarjasta eikä jokaista korimallia numeroitaisi erikseen.
Ajatko kenties niin vanhalla autolla, ettet ole vielä huomannut autoyksilön identifioimiseksi tarvittavan koko VIN myös BMW:lla?
P.S. samassa bimmerpostissa kerrotaan myös "Now we can all know the exact birthday of our BMW cars", joten voit säästää salapoliisin palkkion seuraavalla kerralla.
Kuulostaa loogiselta, koska VIN-koodi on ISO-standardi. Maa + valmistajakoodit on allokoitu, mutta valmistaja saa itse valita miten koodaa niiden jälkeen seuraaville mallikoodille ja tyyppikoodille varatut merkit.
Ne viimeiset 7 tosiaan yksilöivät auton täysin, mutta ne eivät ole sinänsä minkään värien ja varusteiden koodeja, vaan auton yksilöllinen sarjanumero, joka vaihtuu tuotannossa jokaiselle autolle. BMW käytti ilmeisesti hyvin pitkään vain yhtä 7 viimeisen merkin sarjanumeroavaruutta, jolloin nuo 7 yksinään riittivät yksilöimään autoyksilön. Koska auton sarjanumeroita on vain 10 miljoonaa erilaista (ellei käytetä aakkosnumeerisia merkkejä), se menetelmä tuli tiensä päähän numeroiden loppuessa. Sen jälkeen tarvitaan koko VIN yksilöimään auto täysin tai oletus siitä haetaanko samalla numerolla vanhaa vai uutta.
Täällä 82 ja 128. Mutta ei aloiteta tästä kilpailua, koska valintojen lukumäärä ei kerro suoraan varustelun tasosta vaan osin myös valmistajan koodaustavasta. Lisäksi mukana on väistämättömiä tekniikkavalintoja. Jokaisessa autossa on jonkinlainen moottori ja vaihteisto, joten niiden koodit ovat aina mukana. Samoin sedan, coupe, farmari, cabriolet valintaan on pakko kirjoittaa jokin korimallikoodi (uusiakin korimalleja saa keksiä jos haluaa) ja rattikin on joko oikealla tai vasemmalla, joten koodi kuuluu datalehdelle. Listalle tulee siis paljon sellaisiakin teknisiä tuotannonohjauksen valintoja, joita ostaja ei miellä varusteiksi. Ne ovat alijärjestelmiä jotka on pakko olla mukana ja kyseinen koodi vain kertoo mikä vaihtoehto on kyseiseen autoon valittu.
Vastaus on että viimeisin hankintani on jo usean vuoden takaa. Harrasteauto. Ei näissä merkinnöissä ole mitään epäselvää. Ei mennä tämän enempää tunnepuolelle, tai henkilökohtaisuuksiin. Kiitos!
BMW VIN
Esimerkki BMW VIN, WBAVD13576K106219
WBA = Manufacturer (Germany)
VD13 = Model Code (3 series F30 328i N26)
5 = Restraint System (Class E)
7 = Security Code
6 = Model Year (2013)
K = Plant (MunBMW VIN, ich, Germany)
106219 = Production Sequence
Kiitos molempien nimimerkkien ( Farwd ja 740 GLE ) vastauksista. Perusteellista perehdyttämistä käytetyn auton kuljettajalle.
....1-2 merkin osalta, mutta nohh...silti
Saatko kuitenkin jostain auton valmistusajankohdan esim. viikko&vuosi tai peräti päivän tarkkuudella? Tuossa yllähän on juuri se auton vuosimalli, mutta ei valmistusvuotta
VIN ei sisällä valmistumispäivää, mutta se yksilöi auton täysin yksikäsitteisesti, joten auton kantakortti löytyy valmistajan tietokannasta, jos valmistaja haluaa tämän tiedon avata julkisesti. Koko VIN koodia käytetään siis hakuavaimena kolmen ensimmäisen merkin osoittaman valmistajan tietokantaan:
http://www.autowiki.fi/index.php/Valmistenumero
Kiitos kiittämästä! En tunne BMW:n VIN-koodausta lainkaan, mutta koska tunnen tuon maailmanlaajuisesti standardoidun koodausjärjestelmän perusteet, jäin ihmettelemään miten ihmeessä BMW suurena valmistajana pystyy saamaan viimeiseen 7 merkkiin riittävästi informaatiota? Tämä selvisi jo ja myös tuo BMW:n aiemmin käyttämä numerointi on standardin mukainen. Numeroiden loputtua hekin joutuivat siirtymään muidenkin valmistajien käyttämään koodaustapaan, jossa alkuosa tunnistaa automallin ja loppuosa on sarjanumero kyseisen mallisarjan sisällä eikä sarjanumero valmistajan koko tuotannossa kuten se ilmeisesti ennen oli?
Auton täydellinen yksilöinti 7 viimeisen merkin perusteella ei enää toimi numerointimuutoksen seurauksena. Standardi ei koskaan tukenutkaan tätä oikaisumahdollisuutta yleispätelvästi, vaan se on toiminut ennen pelkästään BMW:n tekemän aiemman numerointivalinnan turvin. Uusi ja vanha numerointimenetelmä ovat standardin puitteissa yhteensopivat, koska sekä uuden että vanhan Bemarin voi edelleen tunnistaa yksikäsitteisesti täydellä 17 merkin haulla. Mitään muuta tuo standardi ei lupaakaan, vaikka mainitsemasi kaltaisia oikopolkuja onkin ollut mahdollista rakentaa tiettyjen ehtojen toteutuessa.
740 GLE kiitos tästäkin viestistä näitä on mukava lukea. Perusteellista, selkokielistä ja hyvin perusteltua asiapitoista keskustelua, fiksulla tavalla annat palautetta vailla pienintäkään irvailua. Siitä pisteet ja peukut täältä.
Kumppani jatkaa valitsemassaan tyylilajissa, jota noudattaen:
Vika voi olla minun puolellani, mutta en enää välitä, koska nyt annan itselleni luvan harmistua niin paljon että palautan sinut kill fileeni koska en koe keskustelua kanssasi mielekkääksi.
Nohh, ei tosiaankaan. Ei sinne päinkään.
Kyse on 40 vuotta käytössä olleesta standardista, joten ymmärrä nyt sinäkin viimein, että nyt ei puhuta 1-2 merkistä VIN-koodissa eikä 1 - 2 automerkistä kumpaa tahansa tarkoititkaan. Tämä keskustelu kattaa paljon enemmän kuin pari merkkiä VIN-koodissa ja paljon enemmän kuin pari automerkkiä.
Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia. Pitihän se sitten katsoa mitä nämä ainaiset jutut pitävät sisällään. Oma kokemukseni on täysin toisenlainen kaikki toimii eikä vikoja ole ollut. Vähemmän ajettuna hyvällä pidolla ja säntillisellä huoltamisella kaikki pysyy kunnossa kuten autonvalmistaja edellyttää. Joskus tuntuu siltä että nämä eri merkkejä haukkuvat eivät todellisuudessa omaa mitään kokemusta haukkumistaan autoista. Toinen ryhmä haukkujia on niitä joilla on se kokemus niistä loppuunajetuista autoista, joissa käytönjäljet ja aikanaan loppunut huolto näkyy ja kuuluu. Takaisinkutsuissa on ollut mukava todeta autonvalmistajan huoli ja vastuu.
Minua kiinnostaisi tietää, ihan keskustelun vuoksi ilman vähäisintäkään kettuilua, miten lisävarusteet ja auton toimivuus liittyvät toisiinsa?
Mitkä varusteet sinua kiinnostavat?
Itselleni tärkeitä ovat navigaattori (mukavuussyistä, ilmankin tietysti pärjäisi) ja nykyään ehkä erilaiset turvallisuutta lisäävät ajoavustimet adaptiivinen vakkari hätäjarruineen mukaan luettuna.
Hiihtolomareissulla risteävän liikenteen varoitin saatoi pelastaa katastrofilta. Jouduin peruuttamaan täyteen pakatun auton auton pikkutieltä (suht hiljaiselle) maantielle, enkä todellakaan nähnyt maantiellä liikkunutta autoa. Varoitin hoiti hommansa, minä selvisin säikähdyksellä ja matkustajat eivät välttämättä huomanneet mitään. Ilman sitä olisi ollut aidosti todella vaarallinen tilanne käsillä.
@740 GLE kirjoitti:
Hienoa. Ei ole asia millään tavalla ollut merkittävä tekijä autohankinnoissani koskaan. Pahoittelut, jos sotkin kaikissa keskusteluissa käytännössä esillä olleet BMW:n ja MB:n "ainoaksi" vaihtoehdoksi. Hämmästyttää, mikseivät Opel-, Renault-, Fiat- tai Chrysler-omistajat täällä asialla revittele, joten myönnän harhautuneeni.
Katsotaas omalta osaltasi:
Tsot tsot! VIN-keskustelun suhteen olet oikeassa. Muuten teet sen verran rajun yleistyksen, että "harkitsen kill fileen" laittamista, hehheh
Väsynyttä, taas. Eikös noita voi tulkita keskustelijaa väheksyväksi? Minusta hyvin harva tuo joskus jotakin uutta keskusteluun. Yleisesti ottaen täällä viisastellaan olemassa oleva tiedolla, tai kuvitellulla sellaisella, eikä mielipide kuulu kumpaankaan, koska on mielipide. Otsikossa keskustellaan vieläpä mielikuvista ostajan vaikuttimina. Kaikista hyhmäisin asia kaiken lisäksi.
Jos ruvetaan ihan pilkkua fiilaamaan, niin se VIN koodin valmistajalle varattu "VIS" osio (Vehicle Identification Section) on 8 merkkiä, mutta yleisesti on sovittu, että valmistusvuosi annetaan siinä ensimmäisessä merkissä, jolloin valmistajan omaan identifiointiin jää ne 7 viimeistä numeroa. Toki alfanumeeriset merkit ovat noissa jäljellä olevassa seitsemässäkin käytettävissä, mutta kuten 740GLE totesikin, niin BMWn tapauksessa tuo vanha 7 viimeisen merkin "sääntö" ei enää päde, vaan tarvitaan koko 17 merkin numerosarja. Jotkut "BMW VIN decoderit" palauttavat useamman vaihtoehdon (siis tuolla seitsemän viimeisen merkin järjestelmällä) joista täytyy sitten itse valita oikea. Esim. rouvan plugarin VINillä (tulee vaihtoedoksi myös 1993 E36 325i, koska tuo pelkän 7 merkin sarja ei ota huomioon "mallivuotta". Ero noiden kahden vaihtoehdon (sen palautuvan 1993 E36, ja rouvan 2020 G20) välillä VIS osassa on juurikin tuo mallivuosi (P=1993, L=2020).
Ensimmäinen kysymyksesi on sen verran outo etten ota tuosta kiinni. En oikein ymmärrä miten päädyit kysymään jotain tuollaista mutta mitäpä siitä sen enempää.
Toiseen onkin helppo vastata.
Otetaan vaikka nahkaverhoilu ilmastoidulla ortopedisilla istuimilla. Liukas nahka on siitä mukava että autoon meneminen ja poistuminen sujuu jouhevasti, kitkaa on huomattavasti vähemmän kuin kangaspenkeissä. Tämä hyvä ominaisuus on yleensä vähälle huomiolle jäänyt asia. Säädöt joita löytyy muistin lisäksi useita antaa ajamiseen ja matkustamiseen kuljettajan vieressä aika nautinnollisen tunteen ja kuljettajalle mieleenpainuvan ajokokemuksen. Talvella lämpiävät istuimet sekä säädöillä toimiva monitoimiohjauspyörä eivät tee kesäolosuhteisiin verrattuna kovinkaan erilaista asetelmaa. Kylmällä kelillä esilämmitetty auto jos ei lähde tallista on sekin mukava ominaisuus. Ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto täydentävät ajokokemusta vaikka näiden puutumiskynnys ylittyy aniharvoin. Lähinnä ensimmäisillä liukkailla testaan niiden toimivuutta todetakseni kuinka hyvin ne hommansa hoitavat. Osa mukavuudesta on sitä että päivittäin käyttämäni namiskat löytyy ratista tai läheltä ilman katseen siirtoa namiskoihin. BMW navigaattori on osa tätä mutta ajeltuani Suomessa muistin varassa kaikki on löytynyt ilmankin, siinä sivussa se tietojaan jakaa ja hyvin jakaakin. Turvallisuudesta kolaritilanteissa 5-sarja on aina saanut kiittetäviä arvosanoja joten sekin puoli on ollut aina kunnossa. Voisin laittaa tähän kaiken kattavan listauksen mutta enpä laita jääköön arvoitukseksi mitä kaikkea kattavasti varusteltu auto sisältää. Olen tyytyväinen mitä löytyy ja kaikki tämä käytettynä alle puoleenhintaan uuteen verrattuna. Konservatiivinen muotoilu on BMW 5-sarjan osalta hyvä ratkaisu muotojen myllerrystä ei ole tapahtunut kuin Banglen toimesta, kaikki muut mallit ovat tuttuakin tutumpaa 5-sarjaa. Tottumiskysymys kyllä sekin malli alkoi näyttämään autolta kun silmä tottui. Matkustusmukavuus on iso osa matkantekoa, autossa jossa äänieristys on loistavalla tasolla huokuu laadukkuutta. Kaikki koostuu kokonaisuudesta. BMW Individual omassa autossani on se joka kruunaa kaiken, esim väriyhdistelmä oli se joka sai auton tuntumaan omalta heti ensisilmäyksellä. Elämäni nainen tykästyi erityisesti juuri tähän.
https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tuotteet-tarjoukset/individual.html
Olet oikeassa. Jätin vuosikirjaimen mainitsematta, koska sen osalta on eri käytäntöjä samaa koodausperiaatetta säätelevien alueellisten varianttien välillä. Vuosimallikoodi oli kai alun perin amerikkalaisen normin osa, mutta minun tuntemistani valmistajista ainakin Volvo ja näköjään myös BMW käyttävät sitä myös Euroopassa.
Minusta tuo vuosikirjain/numero on hyvä tapa kertoa vuosimalli VIN-koodin keskellä automerkistä riippumattomalla koodauksella, vaikka kaikki eivät sitä valitettavasti käytäkään.
Mutta nyt minäkin olen epävarma muistikuvastani, koska minun mielestäni 10. merkki ilmaisee teknisen vuosimallin eikä valmistumisvuotta. Voitko vahvistaa tai korjata tämän käsitykseni?
Näitä vaan sattuu, vaikka olisi kuinka varovainen ja siksi se taustalla vahdissa oleva väsymätön vahtikoira niin hyvä onkin. Eikä siitä ole mitään haittaa silloin kun kuljettaja ei tee virhettä.
En syyllistä tilannetta tuntematta, mutta pyrin välttämään ahtaista ja sokkopaikoista peruuttamisen menemällä sinne ahtaaksi muodostuvaan paikkaan perä edellä silloin kun se on mahdollista. Vaikkapa U-käännöksen riski poistuu ajamalla risteyksen ohitse ja peruuttamalla sinne risteykseen, josta matka jatkuu johonkin valittuun suuntaan hyvällä näkemällä T-risteyksestä. Tämä ei tietenkään pelasta väärästä risteyksestä kääntyessäni, koska tunturimaisemassa ei itselle tuntematonta tietä viitsi lähteä ajamaan summassa, koska seuraava risteys voi olla kaukanakin.
Kyllä juurikin näin, eli VIN koodin 10 merkki ilmaisee teknisen vuosimallin, ei valmistusvuotta. (Rouvan autossa se on L=2020, valmistuspäivämäärä 2019-11-16). Tuo valmistuspäivämäärä ei selviä suoraan VIN koodista, vaan se löytyy tehtaan järjestelmästä niiden 7 viimeisen merkin perusteella.
...ja jos vielä aletaan hiuksia halkomaan, niin kyllähän nuo 6 viimeistä (koska yleisesti käytettävä 7 viimeisin merkki ilmaisee production plantin) antavat yli 2 miljardia erilaista identifikaatiota käytettäessä kaikkia 36 alfanumeerista merkkiä.
No lähinnä kun sanoit "Aikoinaan oma mielenkiintoni heräsi näihin kattavasti lisävarusteltujen autojen pariin, kun monesti jotkut puhuivat vain vikaantuneista autoista joissa ei mikään tahdo toimia." Ajattelin että näillä vioilla ja lisävarusteilla oli joku yhteys.