Kestotestin tekstissähän sanotaan yhdessä kohdassa, että maalipinta on kestänyt hyvin ja toisessa kohdassa puhutaan kiveniskuista tietyissä kohdissa. Kiveniskuteippaus on helppotapa reagoida tuohon ja maalipinnan voi tarkistaa käytettyä autoa ostaessa ja sopia myyjän kanssa korjauksesta, jos sellainen on tarpeen.
Huono haju saattaa olla TM:n väen tekemisistä johtuvaa, eihän sen syy selvinnyt. Autossahan ei ole valesokkeleita tai väärin tehtyjä suihkuhuoneen kosteuseristystä.
Sinäkin tuossa spekuloit asioilla. Käyttötestin lopputulemana on, että M3 kesti sen hyvin.
Mutta artikkeli on kirjoitettu negatiivisella tyylillä ja jos sen ottaa tosissaan, voi olla, että ei lähde koeajolle tutustumaan autoon. Jos lähtee, huomaa, ettei TM:n kaikkia juttuja kannata ottaa tosissaan.
Myönnän omia spekulaatiota nuo kaikki ovat, ja sen että Tesla 60tkm jäkeen käyttökunnossa on. Mutta koska lähes koko ikäni olen ajanut vain käytetyillä autoilla niin tälläisiä vain tuli mieleen kun tuon jutun luin. Käytetyn ostajan pitää miettiä miten auto toimii esim välin 60-200tkm. Ei niinkää sitä miten esimmäiset 60tkm ovat sujuneet, joka on tieto uuden ostajalle. Varsinkin kun tuon seuravalla välillä takuu on ummessa ja artisti maksaa.
Mitä käyttötestejä olen lueskellut niin kyllä hieman paljon sanottu, että että auto on kestänyt hyvin. 60tkm matkan jälkeen auton pitäis olla uuden veroinen, nyt näin ei ollut. Minusta artikkelia ei ollut kirjoittu lainkaan negatiivisella tyylillä, päinvastoin mallin lyhyttä historiaa oli ymmärretty hyvin ja mainittu , että uudemmissa on korjausta tullut jo. Samaten on mainittu, että Kiina-Teslat on tehtalta lähtiessä jo paremmassa kuosissa.
Summeeraksena jos olisin omaa rahaa M3:een sijoitamassa. Varmistaisin, että auto ei ole kovin vanha eli siitä lötyisi nuo parannukset ja se olisi mieluiten valmistettu Kiinan tehtaalla.
Kestotestin tekstissähän sanotaan yhdessä kohdassa, että maalipinta on kestänyt hyvin ja toisessa kohdassa puhutaan kiveniskuista tietyissä kohdissa. Kiveniskuteippaus on helppotapa reagoida tuohon ja maalipinnan voi tarkistaa käytettyä autoa ostaessa ja sopia myyjän kanssa korjauksesta, jos sellainen on tarpeen.
Huono haju saattaa olla TM:n väen tekemisistä johtuvaa, eihän sen syy selvinnyt. Autossahan ei ole valesokkeleita tai väärin tehtyjä suihkuhuoneen kosteuseristystä.
Sinäkin tuossa spekuloit asioilla. Käyttötestin lopputulemana on, että M3 kesti sen hyvin.
Mutta artikkeli on kirjoitettu negatiivisella tyylillä ja jos sen ottaa tosissaan, voi olla, että ei lähde koeajolle tutustumaan autoon. Jos lähtee, huomaa, ettei TM:n kaikkia juttuja kannata ottaa tosissaan.
Myönnän omia spekulaatiota nuo kaikki ovat, ja sen että Tesla 60tkm jäkeen käyttökunnossa on. Mutta koska lähes koko ikäni olen ajanut vain käytetyillä autoilla niin tälläisiä vain tuli mieleen kun tuon jutun luin. Käytetyn ostajan pitää miettiä miten auto toimii esim välin 60-200tkm. Ei niinkää sitä miten esimmäiset 60tkm ovat sujuneet, joka on tieto uuden ostajalle. Varsinkin kun tuon seuravalla välillä takuu on ummessa ja artisti maksaa.
Mitä käyttötestejä olen lueskellut niin kyllä hieman paljon sanottu, että että auto on kestänyt hyvin. 60tkm matkan jälkeen auton pitäis olla uuden veroinen, nyt näin ei ollut. Minusta artikkelia ei ollut kirjoittu lainkaan negatiivisella tyylillä, päinvastoin mallin lyhyttä historiaa oli ymmärretty hyvin ja mainittu , että uudemmissa on korjausta tullut jo. Samaten on mainittu, että Kiina-Teslat on tehtalta lähtiessä jo paremmassa kuosissa.
Summeeraksena jos olisin omaa rahaa M3:een sijoitamassa. Varmistaisin, että auto ei ole kovin vanha eli siitä lötyisi nuo parannukset ja se olisi mieluiten valmistettu Kiinan tehtaalla.
Kerrotko, mitkä kohdat siinä oli arvelluttavia jo mainitsemiesi maalikohtien lisäksi?
TM:n jutussa mussutettiin latauspistokkeen lukitusmekanismin jäätymisestä. Huono juttu, että pääsi jäätymään, mutta jos kosteutta on päässyt sopivaan paikkaan, niin jäätyyhän se, ei ole suomalaisille outo juttu. Minulla oli joskus auto, jossa tankin luukku avattiin kuskin penkin vieressä olevasta vivusta vetämällä ja luukku oli repsikan puolella takana. Muutaman kerran tuli talvella ongelmia saada luukku yksin auki.
Käyttötestissä esimerkiksi kyseenalaistettiin kosketusnäyttö. Jää sellainen käsitys, että kosketusnäyttöä joutuu usein käyttämään ajon aikana. Pyyhkien käytön olisi voinut kertoa myös positiivisessa sävyssä, että vilkkuvivusta voi tehdä pyyhkäisyt ja pesunesteen suihkutuksen painamalla vivun päästä, automaattiasentoa voi käyttää ja manuaaliasetukset tehdään kosketusnäytöltä. Ja mainita, että automaattiasetus ei toimi kaikissa tilanteissa juohevasti. Asiaa lähestyttiin kuitenkin alleviivaamalla ratkaisun huonoutta. Uudessa V11 käyttöliittymässä muuten pyyhkijöiden käyttökuvakkeet ovat suurikokoiset ja näytöllä ihan selkeästi.
Sinulle riittää AndroidAuton käyttämiseen pikainen vilkaisu koskeusnäytölle. Miksi nopeuden katsominen ison näytön vasemmasta kulmasta jossa se on kissankokoisena lukuna olisi huono ratkaisu. TM esittää puutteena, ettei ole erillistä mittaristoa, josta näkee nopeuden.
Minä olen sitä mieltä, että pyyhkijöiden käyttö olisi saanut olla samalla tavalla vilkun viiksessä kuin se on äksässäkin, mutta ei se ole kuin ihan vähäisen maininnan arvoinen asia korkeintaan. Makuasia.
Olen koeajanut M3:n vain kerran, mutta MY:n tunnen paljon paremmin. Kojelautanäkymä on niin poikkeuksellinen siitä mihin on totuttu, että ymmärrän testaajien olevan vähän hukassa. Heillä ei ole selvästikään ammattitaitoa pitää omat mielipiteet ominaan ja tarkastella asioita vain kylmän teknisesti.
Haamujarrutuksia minäkin joudun todistamaan omalla äksälläni säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta yhtään vaaratilannetta niissä ei ole ollut. Eikä ne ole hätäjarrutuksia vaan nopeuden hidastumisia. Kaasua painamalla asiaan voi reagoida.
Tavoitteena autonomiselle ajamiselle on, että auto toimii paremmin kuin ihminen. Minä koen, että Teslan järjestelmä on säädetty ehkä liian varovaiseksi eikä kuski aina toimi saman varovaisuustason mukaan. Minulla on autossa FSD eli valmius autonomiseen ajoon myös kaupungin kaduilla, mutta sehän ei ole vielä kuin testikäytössä jenkeissä. Suomessa on vain liikennevaloista semiautomaattinen ajo eli auto pysähtyy suojatien eteen valoihin olivatpa ne punaiset tai vihreät ja auto jatkaa, kun kuski kuittaa hipaisemalla kaasua tai vakkarin viikseä. Monesti pitää painaa kaasua, koska automaatilla auto menee niin hitaasti varsinkin, jos vastaantulevien puolella on myös autoja valoissa. Siis vaikka vasemmalle kääntyvä saa mennä, auto himmailee ja pelkää vastaantulevien ajavan päälle. Samaten liikenneympyrässä vakkarilla meneminen on välillä nykivää.
Maantiellä vastaatuleva iso auto tai samaan suuntaan menevä pyöräilijä tai jalankulkija saattaa aiheuttaa auton hidastumisen. Mutta se ei ole hätäjarrutus eikä auto pysähdy vaan jatkaa hitaammalla hetken.
Teslan FSD ei ole vielä valmis enkä henkilökohtaisesti usko, että se pitkään aikaan, jos koskaan, pystyy autonomiseen ajamiseen kaikissa tilanteissa. En usko siihen pystyvän muidenkaan valmistajien. Mersun tason 3 toteutus on autonomisen ajon erikoistapaus, joka toimii tietyillä reiteillä. Vähän sama ajatus kuin automaattitrukeilla teollisuudessa. Edetään ilman kuskin toimenpiteitä, mutta vain rajatussa olosuhteessa. Sellaisen automaation uskon toimivan, mutta sellainen on vain semiautomaattista ajamista.
On näkökulmakysymys moittiiko Tesloja siitä, että ne eivät toimi täydellisesti automaatti-ajolla vai pitääkö hienona sitä, että kehitys on jo nyt sillä tasolla, missä se on. Ainahan kehitys kehittyy pidemmällä aikavälillä.
Softaan liittyvät ominaisuudethan sitä paitsi kehittyvät käyttäjäkokemusten palautteen ohjaamana. Esim. V11 käyttöliittymään on jo tehty muutamia viilauksia käyttäjäpalautteen pohjalta.
Edit: Luin vielä uudelleen Loppukunto-yhteenvedon. Ei siinä minun mielestäni mainita mitään muita kulumisen tapaisia asioita kuin maalipinnan kiveniskemiä takalokasuojissa. Ja se takakontin paukauttelujuttu. Model Y:ssä muuten on tehtaalla valmiiksi liimatut kiveniskuteipit takalokasuojan etuosan maalipintaa suojaamassa. Sellaiset voi hankkia, jos ostaa M3:n käytettynä. Vaikka TM sanoo testin olevan käyttötesti, niin pitkin matkaahan he kirjoittavat mielipiteitään auton toteutuksesta. Niitä on positivisia ja negatiivisia ja minusta tekstin kirjoitustyylin yleissävy on mieluummin negatiivinen kuin positiivinen. Loppukunto-osion lopussa on taulukko, mutta siinähän on vain mielipiteet ominaisuuksista eikä se, kuinka hyvin auto on kestänyt käyttöä.
Kestotestin tekstissähän sanotaan yhdessä kohdassa, että maalipinta on kestänyt hyvin ja toisessa kohdassa puhutaan kiveniskuista tietyissä kohdissa. Kiveniskuteippaus on helppotapa reagoida tuohon ja maalipinnan voi tarkistaa käytettyä autoa ostaessa ja sopia myyjän kanssa korjauksesta, jos sellainen on tarpeen.
Huono haju saattaa olla TM:n väen tekemisistä johtuvaa, eihän sen syy selvinnyt. Autossahan ei ole valesokkeleita tai väärin tehtyjä suihkuhuoneen kosteuseristystä.
Sinäkin tuossa spekuloit asioilla. Käyttötestin lopputulemana on, että M3 kesti sen hyvin.
Mutta artikkeli on kirjoitettu negatiivisella tyylillä ja jos sen ottaa tosissaan, voi olla, että ei lähde koeajolle tutustumaan autoon. Jos lähtee, huomaa, ettei TM:n kaikkia juttuja kannata ottaa tosissaan.
Myönnän omia spekulaatiota nuo kaikki ovat, ja sen että Tesla 60tkm jäkeen käyttökunnossa on. Mutta koska lähes koko ikäni olen ajanut vain käytetyillä autoilla niin tälläisiä vain tuli mieleen kun tuon jutun luin. Käytetyn ostajan pitää miettiä miten auto toimii esim välin 60-200tkm. Ei niinkää sitä miten esimmäiset 60tkm ovat sujuneet, joka on tieto uuden ostajalle. Varsinkin kun tuon seuravalla välillä takuu on ummessa ja artisti maksaa.
Mitä käyttötestejä olen lueskellut niin kyllä hieman paljon sanottu, että että auto on kestänyt hyvin. 60tkm matkan jälkeen auton pitäis olla uuden veroinen, nyt näin ei ollut. Minusta artikkelia ei ollut kirjoittu lainkaan negatiivisella tyylillä, päinvastoin mallin lyhyttä historiaa oli ymmärretty hyvin ja mainittu , että uudemmissa on korjausta tullut jo. Samaten on mainittu, että Kiina-Teslat on tehtalta lähtiessä jo paremmassa kuosissa.
Summeeraksena jos olisin omaa rahaa M3:een sijoitamassa. Varmistaisin, että auto ei ole kovin vanha eli siitä lötyisi nuo parannukset ja se olisi mieluiten valmistettu Kiinan tehtaalla.
Kerrotko, mitkä kohdat siinä oli arvelluttavia jo mainitsemiesi maalikohtien lisäksi?
TM:n jutussa mussutettiin latauspistokkeen lukitusmekanismin jäätymisestä. Huono juttu, että pääsi jäätymään, mutta jos kosteutta on päässyt sopivaan paikkaan, niin jäätyyhän se, ei ole suomalaisille outo juttu. Minulla oli joskus auto, jossa tankin luukku avattiin kuskin penkin vieressä olevasta vivusta vetämällä ja luukku oli repsikan puolella takana. Muutaman kerran tuli talvella ongelmia saada luukku yksin auki.
Käyttötestissä esimerkiksi kyseenalaistettiin kosketusnäyttö. Jää sellainen käsitys, että kosketusnäyttöä joutuu usein käyttämään ajon aikana. Pyyhkien käytön olisi voinut kertoa myös positiivisessa sävyssä, että vilkkuvivusta voi tehdä pyyhkäisyt ja pesunesteen suihkutuksen painamalla vivun päästä, automaattiasentoa voi käyttää ja manuaaliasetukset tehdään kosketusnäytöltä. Ja mainita, että automaattiasetus ei toimi kaikissa tilanteissa juohevasti. Asiaa lähestyttiin kuitenkin alleviivaamalla ratkaisun huonoutta. Uudessa V11 käyttöliittymässä muuten pyyhkijöiden käyttökuvakkeet ovat suurikokoiset ja näytöllä ihan selkeästi.
Sinulle riittää AndroidAuton käyttämiseen pikainen vilkaisu koskeusnäytölle. Miksi nopeuden katsominen ison näytön vasemmasta kulmasta jossa se on kissankokoisena lukuna olisi huono ratkaisu. TM esittää puutteena, ettei ole erillistä mittaristoa, josta näkee nopeuden.
Minä olen sitä mieltä, että pyyhkijöiden käyttö olisi saanut olla samalla tavalla vilkun viiksessä kuin se on äksässäkin, mutta ei se ole kuin ihan vähäisen maininnan arvoinen asia korkeintaan. Makuasia.
Olen koeajanut M3:n vain kerran, mutta MY:n tunnen paljon paremmin. Kojelautanäkymä on niin poikkeuksellinen siitä mihin on totuttu, että ymmärrän testaajien olevan vähän hukassa. Heillä ei ole selvästikään ammattitaitoa pitää omat mielipiteet ominaan ja tarkastella asioita vain kylmän teknisesti.
Haamujarrutuksia minäkin joudun todistamaan omalla äksälläni säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta yhtään vaaratilannetta niissä ei ole ollut. Eikä ne ole hätäjarrutuksia vaan nopeuden hidastumisia. Kaasua painamalla asiaan voi reagoida.
Tavoitteena autonomiselle ajamiselle on, että auto toimii paremmin kuin ihminen. Minä koen, että Teslan järjestelmä on säädetty ehkä liian varovaiseksi eikä kuski aina toimi saman varovaisuustason mukaan. Minulla on autossa FSD eli valmius autonomiseen ajoon myös kaupungin kaduilla, mutta sehän ei ole vielä kuin testikäytössä jenkeissä. Suomessa on vain liikennevaloista semiautomaattinen ajo eli auto pysähtyy suojatien eteen valoihin olivatpa ne punaiset tai vihreät ja auto jatkaa, kun kuski kuittaa hipaisemalla kaasua tai vakkarin viikseä. Monesti pitää painaa kaasua, koska automaatilla auto menee niin hitaasti varsinkin, jos vastaantulevien puolella on myös autoja valoissa. Siis vaikka vasemmalle kääntyvä saa mennä, auto himmailee ja pelkää vastaantulevien ajavan päälle. Samaten liikenneympyrässä vakkarilla meneminen on välillä nykivää.
Maantiellä vastaatuleva iso auto tai samaan suuntaan menevä pyöräilijä tai jalankulkija saattaa aiheuttaa auton hidastumisen. Mutta se ei ole hätäjarrutus eikä auto pysähdy vaan jatkaa hitaammalla hetken.
Teslan FSD ei ole vielä valmis enkä henkilökohtaisesti usko, että se pitkään aikaan, jos koskaan, pystyy autonomiseen ajamiseen kaikissa tilanteissa. En usko siihen pystyvän muidenkaan valmistajien. Mersun tason 3 toteutus on autonomisen ajon erikoistapaus, joka toimii tietyillä reiteillä. Vähän sama ajatus kuin automaattitrukeilla teollisuudessa. Edetään ilman kuskin toimenpiteitä, mutta vain rajatussa olosuhteessa. Sellaisen automaation uskon toimivan, mutta sellainen on vain semiautomaattista ajamista.
On näkökulmakysymys moittiiko Tesloja siitä, että ne eivät toimi täydellisesti automaatti-ajolla vai pitääkö hienona sitä, että kehitys on jo nyt sillä tasolla, missä se on. Ainahan kehitys kehittyy pidemmällä aikavälillä.
Softaan liittyvät ominaisuudethan sitä paitsi kehittyvät käyttäjäkokemusten palautteen ohjaamana. Esim. V11 käyttöliittymään on jo tehty muutamia viilauksia käyttäjäpalautteen pohjalta.
Edit: Luin vielä uudelleen Loppukunto-yhteenvedon. Ei siinä minun mielestäni mainita mitään muita kulumisen tapaisia asioita kuin maalipinnan kiveniskemiä takalokasuojissa. Ja se takakontin paukauttelujuttu. Model Y:ssä muuten on tehtaalla valmiiksi liimatut kiveniskuteipit takalokasuojan etuosan maalipintaa suojaamassa. Sellaiset voi hankkia, jos ostaa M3:n käytettynä. Vaikka TM sanoo testin olevan käyttötesti, niin pitkin matkaahan he kirjoittavat mielipiteitään auton toteutuksesta. Niitä on positivisia ja negatiivisia ja minusta tekstin kirjoitustyylin yleissävy on mieluummin negatiivinen kuin positiivinen. Loppukunto-osion lopussa on taulukko, mutta siinähän on vain mielipiteet ominaisuuksista eikä se, kuinka hyvin auto on kestänyt käyttöä.
Mulle Teslan M3:n ya Y:n ominaisuudet on aivan yksi ja sama. Auto ei ole minun elämän tilanteeseen sopiva ja en usko että tulen ko. malleja hankimaan tulevaisuudessakaan. Teslan mallistosta ainoa joka herättää edes jotain ajatuksia on S-malli.
Jäätyvä latausluukku ei ole ainoa 'ominaisuus' vaan ovenkahvat jäätyvät myös. Molemmat ovat siis suunniteltuja 'ominaisuuksia' eli sitä kuraa josta aiemmin puhuttiin tuolla pitkäänkin- Latausluukun paikka on niin takana ja alhaalla, että on altiina vedelle ja lumelle kokoa ajan, jäätyy varmasti joka talvi jonkun kerran. Ovenkahvojen saaminen toimintakuntoiseksi vaatii lämmintä vettä tai muuta tapaa lämmittää kahvan alue, jos niitä jää peittää. Youtubessa on tähänkin vinkki, jos edellä mainittuja apuja ei ole, kahvaan voi nimittäin lirutella tyhjennyksen, tuollanen 36 asteinen neste riittää hyvin sulattamaan jään ja korkeuskin on hyvin hollilla että akrobatiaa ei tarvita.
Mulle Teslan M3:n ya Y:n ominaisuudet on aivan yksi ja sama. Auto ei ole minun elämän tilanteeseen sopiva ja en usko että tulen ko. malleja hankimaan tulevaisuudessakaan. Teslan mallistosta ainoa joka herättää edes jotain ajatuksia on S-malli.
Jäätyvä latausluukku ei ole ainoa 'ominaisuus' vaan ovenkahvat jäätyvät myös. Molemmat ovat siis suunniteltuja 'ominaisuuksia' eli sitä kuraa josta aiemmin puhuttiin tuolla pitkäänkin- Latausluukun paikka on niin takana ja alhaalla, että on altiina vedelle ja lumelle kokoa ajan, jäätyy varmasti joka talvi jonkun kerran. Ovenkahvojen saaminen toimintakuntoiseksi vaatii lämmintä vettä tai muuta tapaa lämmittää kahvan alue, jos niitä jää peittää. Youtubessa on tähänkin vinkki, jos edellä mainittuja apuja ei ole, kahvaan voi nimittäin lirutella tyhjennyksen, tuollanen 36 asteinen neste riittää hyvin sulattamaan jään ja korkeuskin on hyvin hollilla että akrobatiaa ei tarvita.
Enhän minä sinulle Teslaa tyrkytä. Minulla on tänä talvena kerran jäätynyt repsikan puoleinen etuoven kahva. Minulla ei ole autotallia vaan auto on ulkona aina paitsi joskus sulatan sen työpaikan hallissa.
Viime talvena oli hankaluuksia etukontin helman alle tuulilasin pyyhkimien sekaan kertyvästä ja jäätyvästä lumesta. Ostin täksi talveksi varttipeitteen ja se on hyvä. Probleemana vain, että pitäisi saada jostain luotettava tieto milloin tulee lunta, ettei turhaan virittele sitä paikoilleen. Tänä ja viime viikonloppuna sääennusteet olivat kohdillaan ja varttipeite omiaan. Eikä tuo lasinpyyhkijöiden kolo ole pelkästään Teslan ongelma, Volvossa oli samanlainen ja taitaa olla monissa uusissa autoissa? Sehän on hyvä ratkaisu muuten, paitsi parkissa lumen kertymisen osalta. Varttipeite pelastaa ja on vielä kotimainen tuote. Se on helppo saada paikoilleen, kun siinä on "taustapeilipussit", jotka pitävät sen aloillaan sen aikaa, että saa kiinnikkeet etuvanteisiin ja takalokasuojiin.
Jäätyvä latausluukku ei ole ainoa 'ominaisuus' vaan ovenkahvat jäätyvät myös. Molemmat ovat siis suunniteltuja 'ominaisuuksia' eli sitä kuraa josta aiemmin puhuttiin tuolla pitkäänkin- Latausluukun paikka on niin takana ja alhaalla, että on altiina vedelle ja lumelle kokoa ajan, jäätyy varmasti joka talvi jonkun kerran.
Viime talvena oli hankaluuksia etukontin helman alle tuulilasin pyyhkimien sekaan kertyvästä ja jäätyvästä lumesta. Ostin täksi talveksi varttipeitteen ja se on hyvä. Probleemana vain, että pitäisi saada jostain luotettava tieto milloin tulee lunta, ettei turhaan virittele sitä paikoilleen. Tänä ja viime viikonloppuna sääennusteet olivat kohdillaan ja varttipeite omiaan. Eikä tuo lasinpyyhkijöiden kolo ole pelkästään Teslan ongelma, Volvossa oli samanlainen ja taitaa olla monissa uusissa autoissa? Sehän on hyvä ratkaisu muuten, paitsi parkissa lumen kertymisen osalta. Varttipeite pelastaa ja on vielä kotimainen tuote. Se on helppo saada paikoilleen, kun siinä on "taustapeilipussit", jotka pitävät sen aloillaan sen aikaa, että saa kiinnikkeet etuvanteisiin ja takalokasuojiin.
Kyllä, tämä on yleisiä näitä yleisautomaailmallisia ominaisuuksia, jotka olisi saanut jäädä suunnittelematta. Ärsyttävintä on että pyyhkijöitä ei saa nostettu ylös tuulilasista kuin muutaman sentin tuolla kaukalossa ellei niitä aja ns. puhdistusasentoon.
Jäätyvä latausluukku ei ole ainoa 'ominaisuus' vaan ovenkahvat jäätyvät myös. Molemmat ovat siis suunniteltuja 'ominaisuuksia' eli sitä kuraa josta aiemmin puhuttiin tuolla pitkäänkin- Latausluukun paikka on niin takana ja alhaalla, että on altiina vedelle ja lumelle kokoa ajan, jäätyy varmasti joka talvi jonkun kerran.
Viime talvena oli hankaluuksia etukontin helman alle tuulilasin pyyhkimien sekaan kertyvästä ja jäätyvästä lumesta. Ostin täksi talveksi varttipeitteen ja se on hyvä. Probleemana vain, että pitäisi saada jostain luotettava tieto milloin tulee lunta, ettei turhaan virittele sitä paikoilleen. Tänä ja viime viikonloppuna sääennusteet olivat kohdillaan ja varttipeite omiaan. Eikä tuo lasinpyyhkijöiden kolo ole pelkästään Teslan ongelma, Volvossa oli samanlainen ja taitaa olla monissa uusissa autoissa? Sehän on hyvä ratkaisu muuten, paitsi parkissa lumen kertymisen osalta. Varttipeite pelastaa ja on vielä kotimainen tuote. Se on helppo saada paikoilleen, kun siinä on "taustapeilipussit", jotka pitävät sen aloillaan sen aikaa, että saa kiinnikkeet etuvanteisiin ja takalokasuojiin.
Kyllä, tämä on yleisiä näitä yleisautomaailmallisia ominaisuuksia, jotka olisi saanut jäädä suunnittelematta. Ärsyttävintä on että pyyhkijöitä ei saa nostettu ylös tuulilasista kuin muutaman sentin tuolla kaukalossa ellei niitä aja ns. puhdistusasentoon.
Onneksi niihin on tehty se puhdistusasentoon ajo, muuten olisikin todella ikävää. Tosin pakkokin on olla huoltoasento pyyhkijöiden vaihtamista varten. Minusta asiassa on ongelmaa vain lumen kanssa ja sen kolon voi peittää vaikka vanhalla matolla.
Mutta miksi tuohon ratkaisuun on mahdettu päätyä? Ilmanvastuksen pienentäminen? Tyylikkäämpi ulkonäkö?
Sorry nyt vaan, mutta aikamoinen yleistys jostain yksittäisestä johtohenkilöstä tilastojen kaunistajana isompaan testiryhmään, jolla kuitenkin vakiintuneet kriteerit arviointeihin. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/autotest-hintergrundstory/
Epäily sinänsä on tervettä ja jopa suotavaa asiassa kuin asiassa, mutta kyllä niistä osviittaa saa ja itse voi tehdä henkilökohtaiset päätökset oman maun mukaan.
Kyllähän Teslan Y:n ajonhallintalaitteita on moittinut useatkin kotimaiset autotestaajat eri julkaisuissa.
Sekä euroopassa viranomaiset antaneet kielteisiä päätöksiä korkeinta oikeutta myöten Teslan hallintalaitteista ajon aikana, joten en syyllistäisi TM:ää kyseisestä asiasta varsinkin kun päästivät aika vähällä ilmoitettuihin ongelmiin nähden.
Sorry nyt vaan, mutta aikamoinen yleistys jostain yksittäisestä johtohenkilöstä tilastojen kaunistajana isompaan testiryhmään, jolla kuitenkin vakiintuneet kriteerit arviointeihin. https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/autotest-hintergrundstory/
Epäily sinänsä on tervettä ja jopa suotavaa asiassa kuin asiassa, mutta kyllä niistä osviittaa saa ja itse voi tehdä henkilökohtaiset päätökset oman maun mukaan.
Kyllähän Teslan Y:n ajonhallintalaitteita on moittinut useatkin kotimaiset autotestaajat eri julkaisuissa.
Sekä euroopassa viranomaiset antaneet kielteisiä päätöksiä korkeinta oikeutta myöten Teslan hallintalaitteista ajon aikana, joten en syyllistäisi TM:ää kyseisestä asiasta varsinkin kun päästivät aika vähällä ilmoitettuihin ongelmiin nähden.
Perustelin aiemman kommenttini huonosti. Se ei liittynyt niinkään tähän Teslan arviointiin, vaan ihan yleisluontoisesti kyseiseen järjestöön.
Myönnän omia spekulaatiota nuo kaikki ovat, ja sen että Tesla 60tkm jäkeen käyttökunnossa on. Mutta koska lähes koko ikäni olen ajanut vain käytetyillä autoilla niin tälläisiä vain tuli mieleen kun tuon jutun luin. Käytetyn ostajan pitää miettiä miten auto toimii esim välin 60-200tkm. Ei niinkää sitä miten esimmäiset 60tkm ovat sujuneet, joka on tieto uuden ostajalle. Varsinkin kun tuon seuravalla välillä takuu on ummessa ja artisti maksaa.
Mitä käyttötestejä olen lueskellut niin kyllä hieman paljon sanottu, että että auto on kestänyt hyvin. 60tkm matkan jälkeen auton pitäis olla uuden veroinen, nyt näin ei ollut. Minusta artikkelia ei ollut kirjoittu lainkaan negatiivisella tyylillä, päinvastoin mallin lyhyttä historiaa oli ymmärretty hyvin ja mainittu , että uudemmissa on korjausta tullut jo. Samaten on mainittu, että Kiina-Teslat on tehtalta lähtiessä jo paremmassa kuosissa.
Summeeraksena jos olisin omaa rahaa M3:een sijoitamassa. Varmistaisin, että auto ei ole kovin vanha eli siitä lötyisi nuo parannukset ja se olisi mieluiten valmistettu Kiinan tehtaalla.
Kerrotko, mitkä kohdat siinä oli arvelluttavia jo mainitsemiesi maalikohtien lisäksi?
TM:n jutussa mussutettiin latauspistokkeen lukitusmekanismin jäätymisestä. Huono juttu, että pääsi jäätymään, mutta jos kosteutta on päässyt sopivaan paikkaan, niin jäätyyhän se, ei ole suomalaisille outo juttu. Minulla oli joskus auto, jossa tankin luukku avattiin kuskin penkin vieressä olevasta vivusta vetämällä ja luukku oli repsikan puolella takana. Muutaman kerran tuli talvella ongelmia saada luukku yksin auki.
Käyttötestissä esimerkiksi kyseenalaistettiin kosketusnäyttö. Jää sellainen käsitys, että kosketusnäyttöä joutuu usein käyttämään ajon aikana. Pyyhkien käytön olisi voinut kertoa myös positiivisessa sävyssä, että vilkkuvivusta voi tehdä pyyhkäisyt ja pesunesteen suihkutuksen painamalla vivun päästä, automaattiasentoa voi käyttää ja manuaaliasetukset tehdään kosketusnäytöltä. Ja mainita, että automaattiasetus ei toimi kaikissa tilanteissa juohevasti. Asiaa lähestyttiin kuitenkin alleviivaamalla ratkaisun huonoutta. Uudessa V11 käyttöliittymässä muuten pyyhkijöiden käyttökuvakkeet ovat suurikokoiset ja näytöllä ihan selkeästi.
Sinulle riittää AndroidAuton käyttämiseen pikainen vilkaisu koskeusnäytölle. Miksi nopeuden katsominen ison näytön vasemmasta kulmasta jossa se on kissankokoisena lukuna olisi huono ratkaisu. TM esittää puutteena, ettei ole erillistä mittaristoa, josta näkee nopeuden.
Minä olen sitä mieltä, että pyyhkijöiden käyttö olisi saanut olla samalla tavalla vilkun viiksessä kuin se on äksässäkin, mutta ei se ole kuin ihan vähäisen maininnan arvoinen asia korkeintaan. Makuasia.
Olen koeajanut M3:n vain kerran, mutta MY:n tunnen paljon paremmin. Kojelautanäkymä on niin poikkeuksellinen siitä mihin on totuttu, että ymmärrän testaajien olevan vähän hukassa. Heillä ei ole selvästikään ammattitaitoa pitää omat mielipiteet ominaan ja tarkastella asioita vain kylmän teknisesti.
Haamujarrutuksia minäkin joudun todistamaan omalla äksälläni säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta yhtään vaaratilannetta niissä ei ole ollut. Eikä ne ole hätäjarrutuksia vaan nopeuden hidastumisia. Kaasua painamalla asiaan voi reagoida.
Tavoitteena autonomiselle ajamiselle on, että auto toimii paremmin kuin ihminen. Minä koen, että Teslan järjestelmä on säädetty ehkä liian varovaiseksi eikä kuski aina toimi saman varovaisuustason mukaan. Minulla on autossa FSD eli valmius autonomiseen ajoon myös kaupungin kaduilla, mutta sehän ei ole vielä kuin testikäytössä jenkeissä. Suomessa on vain liikennevaloista semiautomaattinen ajo eli auto pysähtyy suojatien eteen valoihin olivatpa ne punaiset tai vihreät ja auto jatkaa, kun kuski kuittaa hipaisemalla kaasua tai vakkarin viikseä. Monesti pitää painaa kaasua, koska automaatilla auto menee niin hitaasti varsinkin, jos vastaantulevien puolella on myös autoja valoissa. Siis vaikka vasemmalle kääntyvä saa mennä, auto himmailee ja pelkää vastaantulevien ajavan päälle. Samaten liikenneympyrässä vakkarilla meneminen on välillä nykivää.
Maantiellä vastaatuleva iso auto tai samaan suuntaan menevä pyöräilijä tai jalankulkija saattaa aiheuttaa auton hidastumisen. Mutta se ei ole hätäjarrutus eikä auto pysähdy vaan jatkaa hitaammalla hetken.
Teslan FSD ei ole vielä valmis enkä henkilökohtaisesti usko, että se pitkään aikaan, jos koskaan, pystyy autonomiseen ajamiseen kaikissa tilanteissa. En usko siihen pystyvän muidenkaan valmistajien. Mersun tason 3 toteutus on autonomisen ajon erikoistapaus, joka toimii tietyillä reiteillä. Vähän sama ajatus kuin automaattitrukeilla teollisuudessa. Edetään ilman kuskin toimenpiteitä, mutta vain rajatussa olosuhteessa. Sellaisen automaation uskon toimivan, mutta sellainen on vain semiautomaattista ajamista.
On näkökulmakysymys moittiiko Tesloja siitä, että ne eivät toimi täydellisesti automaatti-ajolla vai pitääkö hienona sitä, että kehitys on jo nyt sillä tasolla, missä se on. Ainahan kehitys kehittyy pidemmällä aikavälillä.
Softaan liittyvät ominaisuudethan sitä paitsi kehittyvät käyttäjäkokemusten palautteen ohjaamana. Esim. V11 käyttöliittymään on jo tehty muutamia viilauksia käyttäjäpalautteen pohjalta.
Edit: Luin vielä uudelleen Loppukunto-yhteenvedon. Ei siinä minun mielestäni mainita mitään muita kulumisen tapaisia asioita kuin maalipinnan kiveniskemiä takalokasuojissa. Ja se takakontin paukauttelujuttu. Model Y:ssä muuten on tehtaalla valmiiksi liimatut kiveniskuteipit takalokasuojan etuosan maalipintaa suojaamassa. Sellaiset voi hankkia, jos ostaa M3:n käytettynä. Vaikka TM sanoo testin olevan käyttötesti, niin pitkin matkaahan he kirjoittavat mielipiteitään auton toteutuksesta. Niitä on positivisia ja negatiivisia ja minusta tekstin kirjoitustyylin yleissävy on mieluummin negatiivinen kuin positiivinen. Loppukunto-osion lopussa on taulukko, mutta siinähän on vain mielipiteet ominaisuuksista eikä se, kuinka hyvin auto on kestänyt käyttöä.
Mulle Teslan M3:n ya Y:n ominaisuudet on aivan yksi ja sama. Auto ei ole minun elämän tilanteeseen sopiva ja en usko että tulen ko. malleja hankimaan tulevaisuudessakaan. Teslan mallistosta ainoa joka herättää edes jotain ajatuksia on S-malli.
Jäätyvä latausluukku ei ole ainoa 'ominaisuus' vaan ovenkahvat jäätyvät myös. Molemmat ovat siis suunniteltuja 'ominaisuuksia' eli sitä kuraa josta aiemmin puhuttiin tuolla pitkäänkin- Latausluukun paikka on niin takana ja alhaalla, että on altiina vedelle ja lumelle kokoa ajan, jäätyy varmasti joka talvi jonkun kerran. Ovenkahvojen saaminen toimintakuntoiseksi vaatii lämmintä vettä tai muuta tapaa lämmittää kahvan alue, jos niitä jää peittää. Youtubessa on tähänkin vinkki, jos edellä mainittuja apuja ei ole, kahvaan voi nimittäin lirutella tyhjennyksen, tuollanen 36 asteinen neste riittää hyvin sulattamaan jään ja korkeuskin on hyvin hollilla että akrobatiaa ei tarvita.
Enhän minä sinulle Teslaa tyrkytä. Minulla on tänä talvena kerran jäätynyt repsikan puoleinen etuoven kahva. Minulla ei ole autotallia vaan auto on ulkona aina paitsi joskus sulatan sen työpaikan hallissa.
Viime talvena oli hankaluuksia etukontin helman alle tuulilasin pyyhkimien sekaan kertyvästä ja jäätyvästä lumesta. Ostin täksi talveksi varttipeitteen ja se on hyvä. Probleemana vain, että pitäisi saada jostain luotettava tieto milloin tulee lunta, ettei turhaan virittele sitä paikoilleen. Tänä ja viime viikonloppuna sääennusteet olivat kohdillaan ja varttipeite omiaan. Eikä tuo lasinpyyhkijöiden kolo ole pelkästään Teslan ongelma, Volvossa oli samanlainen ja taitaa olla monissa uusissa autoissa? Sehän on hyvä ratkaisu muuten, paitsi parkissa lumen kertymisen osalta. Varttipeite pelastaa ja on vielä kotimainen tuote. Se on helppo saada paikoilleen, kun siinä on "taustapeilipussit", jotka pitävät sen aloillaan sen aikaa, että saa kiinnikkeet etuvanteisiin ja takalokasuojiin.
Luulisi että peite olisi helpompi kiinnittää sivupeileihin kuin taustapeiliin 😉
(Joo, sori näsäviisastelusta)
Juu, totta. Täytyykin kokeilla sitä seuraavalla kerralla. Mutta varttipeite on hyvä. Siitä lähtee lumi pois paljon helpommin kuin tuulilasilta.
Kyllä, tämä on yleisiä näitä yleisautomaailmallisia ominaisuuksia, jotka olisi saanut jäädä suunnittelematta. Ärsyttävintä on että pyyhkijöitä ei saa nostettu ylös tuulilasista kuin muutaman sentin tuolla kaukalossa ellei niitä aja ns. puhdistusasentoon.
Onneksi niihin on tehty se puhdistusasentoon ajo, muuten olisikin todella ikävää. Tosin pakkokin on olla huoltoasento pyyhkijöiden vaihtamista varten. Minusta asiassa on ongelmaa vain lumen kanssa ja sen kolon voi peittää vaikka vanhalla matolla.
Mutta miksi tuohon ratkaisuun on mahdettu päätyä? Ilmanvastuksen pienentäminen? Tyylikkäämpi ulkonäkö?
Eipä ADACin vuonna 2021 testaamista 112 autosta uusien mallien testissä kehuja jakanut Tesla Model Y:n hallintalaitteista mikäli yhtään voi Googlen käännökseen luottaa.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/besten-autos-ranking/
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/autotest-hintergrundstory/
Tesla Model Y
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/marken-modelle/tesla/model-y/1generation/297992/
Vahvistaa
hyvä ammattitaito
tehokas ja tasainen ajo
runsas tila
turvallinen ja ketterä ajokäyttäytyminen
heikkouksia
hankala ja häiriötekijöitä vaativa käyttöjärjestelmä
epäluotettavasti toimivia avustusjärjestelmiä
tavaratilan kansi tai tavaratilan väliseinäverkko ei ole saatavilla
pieni hyötykuorma
suuri kääntöympyrä
En juuri luota ADACiin
https://carsalesbase.com/adac-admits-fraud-car-awards/
Sorry nyt vaan, mutta aikamoinen yleistys jostain yksittäisestä johtohenkilöstä tilastojen kaunistajana isompaan testiryhmään, jolla kuitenkin vakiintuneet kriteerit arviointeihin.
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/autotest-hintergrundstory/
Epäily sinänsä on tervettä ja jopa suotavaa asiassa kuin asiassa, mutta kyllä niistä osviittaa saa ja itse voi tehdä henkilökohtaiset päätökset oman maun mukaan.
Kyllähän Teslan Y:n ajonhallintalaitteita on moittinut useatkin kotimaiset autotestaajat eri julkaisuissa.
Sekä euroopassa viranomaiset antaneet kielteisiä päätöksiä korkeinta oikeutta myöten Teslan hallintalaitteista ajon aikana, joten en syyllistäisi TM:ää kyseisestä asiasta varsinkin kun päästivät aika vähällä ilmoitettuihin ongelmiin nähden.
Perustelin aiemman kommenttini huonosti. Se ei liittynyt niinkään tähän Teslan arviointiin, vaan ihan yleisluontoisesti kyseiseen järjestöön.
@740 GLE kirjoitti:
Olihan siinä pari tosi haastavaa kysymystä.