Teslan käyttötesti

57 kommenttia
«1
  • No huh huh.

      1
  • Muuten hyvä, mutta huono.

      2
  • muokattu 12.01.2022 14:50

    Jos tuollaista laaduttomuutta olisi ollut ns. tavallisessa autossa, niin arvostelusarakkeessa rastit olisi olleet välttävä-, eikä tyydyttävä-ruuduissa.

      
  • No huh huh huh. OMG! Voi harmi!

      
  • Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

      3
  • @vuodesta74 kirjoitti:
    Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

      
  • @vuodesta74 kirjoitti:
    Lähes koko testiajo näytti olevan kosketusnäytön vahtimista.
    Pelottava tieto kun tietää seuraukset. On vastaantulijan valppautta väistellä ja varautua näihin kosketusnäytön avulla kulkijoita
    Eikö edes pieni osa pitäisi suunnata liikenteeseen
    Nyt tärkeintä on katsoa mihin tökkii sormea. Liikenteestä viis

    Olen antanut kertoa itselleni, että on ihmisiä, jotka tökkivät sormella kännykän olemattoman pientä näppäimistöä ajaessaan.

    On kuskista kiinni, mitä hän ratin takana tekee. Minulla on nyt jonkin verran kokemusta Model Y:stä ja pidän sen persoonallisesta ja minimalistisesta kojelaudan toteutuksesta. Samanlainen kuin Model 3:ssa. Loppujen lopuksi ajaessa ei tarvitse seurata kuin nopeusmittaria eikä paljon sitäkään, jos ajaa vakionopeuden säädin tai autosteering päällä. Nopeusnäyttö on hyvin näkösällä keskinäytössä.

    Tavallisten autoilijoiden ei tarvitse kosketusnäyttöä käytännössä käyttää ajaessaan, Tekniikan Maailman hemmot osoittavat toistuvasti osaamattomuutensa erityisesti Tesloihin liittyen. Ei sille voine mitään.

    Tuulilasin pyyhkijöiden käyttö kosketusnäytön kautta on kiikunkaakun, että onko hyvä ratkaisu. Aika monella sadekelillä kyllä automaattiasento hoitaa pyyhkijät. Minulla X:ssä joskus pyyhkijät viuhtoo turhan lujaa tihkusateella, muuten toimii hyvin.

    Pyyhkijät ja pissapoika toimivat sekä Y:ssä että 3:ssa villkuvivun päätä painamalla kertapyyhkäisyllä tai pitämällä painettuna pohjaan tulee vettä ja pyyhkijät huitovat niin kauan kuin painaa vipua.

    Tekniikan Maailman hemmot ovat minun mielestäni ns. Tesla-kriittisiä, taitavat olla ICE-miehiä. Kirjoitukset ovat aina siinä sävyssä, että tuntuu kuin ongelmia olisi kaiken aikaa.

    Onneksi todellisuus on toisenlainen.

    Vuodenvaihteessa tuli muuten ohjelmistopäivitys, joka muutti aika paljon keskinäytön ominaisuuksia. Käytettävyys parani entisestään.

      
  • Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sitten selkeästi ymmärrettävillä äänikomennoilla toimintoja ohjaten. Nopeustieto pitäisi aina olla selkeästi näkyvissä tuulilasin läpi tietä katsoen.

      5
  • HUD ei ole kovin tavallinen autoissa. Minulla oli sellainen edellisessä autossa ja uutuuden viehätyksen jälkeen se ei tuntunut ollenkaan tarpeelliselta. Eihän siitä haittaakaan ole, mutta ei varsinaisesti hyötyäkään.

    Minä en ajaessani käytä juuri mitään muita kytkintoimintoja kuin vilkkuja, vaihdevipua, vakkari/autosteering-päälle/pois, nopeuden säätö ja tuulilasinpyyhkimien kertapyyhkäisy ja pissapoika. Ja pyyhkimet päälle/pois, jos ei ole automaatilla. Pitkät valot päälle. Nuo kaikki ovat Model Y/3 autossa ratin yhteydessä. Lämpötilan säätöä, ratin/istuimien lämmitystä pois tai päälle ei tarvitse käyttää kuin kerran kaksi matkalla.

    Ihmettelen mitä kytkimiä muut joutuvat roplaamaan ajaessaan? Ymmärrän, jos perinneautoon tottunut olettaa keskinäytön käytön olevan hankalaa tai nopeuden katsomisen vaativan huomion keskittämistä keskinäyttöön. Mutta nykyaikaisessa autossa keskinäyttö on iso ja näkymät selkeitä. Model Y/3 autojen nopeusnäyttö on keskinäytön vasemmassa laidassa ylhäällä ja isokokoisella fontilla. Ei ole ongelmaa katsoa eteen tuulilasin läpi samalla, kun vilkaisee nopeusarvon. Eihän nopeusnäyttöä pohtimaan ja makustelemaan jäädä. Vilkaistaan vain.

    Vanhanaikaisen ihmisen kestää hetken adoptoida nykyaikasta tekniikkaa, mutta kyllä se siitä ajan kanssa lutviutuu.

      
  • muokattu 14.01.2022 20:11

    @FARwd kirjoitti:
    Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sitten selkeästi ymmärrettävillä äänikomennoilla toimintoja ohjaten. Nopeustieto pitäisi aina olla selkeästi näkyvissä tuulilasin läpi tietä katsoen.

    Näinhän tuon pitäisi olla, mutta uusien sähköautojen osalta tässä alkaa olemaan vähän tai ei lainkaan eroa Teslan liittymään. Eli tuo hipailunäyttö ei ole syy jättää Teslaa ostamatta, sillä saman ala-arvoisen käyttöliittymän saa joka sähköautossa enempi tai vähempi. iX koeajolla ajattelin laittaa ratin- ja istuinlämppärin päälle. Normaalissa autossa yksi painallus istuinlämmitinta ja toinen ratin lämmittimelle olisi riittänyt, nykyisin hipaillaan näyttöä ees taas. Tai ovet, mikä heikkous on normaalissa avauskahvassa, miksi oven pitää avautua painonapilla sähköisesti? (ja sitten on rakennettu mekaaninen salakahva jos sähköt katoaa) Kun ottaa jonkun tuntemattoman tällaisen auton kyytiin, varmasti saa olla neuvomassa että kukaan pääsee kyytiin tai pois, valtaisaa edistystä....

    Tähän tämä maailma kuitenkin menee halusipa tai ei. Yksinkertaisuus ja sovitut 'standardit' häviää ja tilalle tulee autokohtaiset käyttöjärjestelmät (samat toiminot ripoteltu hipailunäyttöön hieman erilaisten valikoiden taakse). En vanhaan riitti kun vuokra-autoon sai avaimet ja eikun matkaan. Tulevaisuudessa pitää jo arpoa ulkopuolella,että mistä pitää hipailla, että ovi aukeaa kuin Indiana Jonesissa konsonaan, saatikka että auton saa liikkeelle tai sateella pyyhkimet toimimaan. On tää vaan hienoo :smile: Muita hienouksia tuon hipailunäytön lisäksi, joita katselin pitkin nenänvartta sekä EQS:ssä että iX:ssä; karmittomat ikkunat ja kestävänkehityksen nahkaverhoilu (=muovia) Joo molempii saa kyllä (vielä) rahalla verhoilun aidostakin luonnonmateriaalista. Lisäksi en ymmärtätänyt iX monikulmaista ohjauspyörää, mitähän siinäkin oli haettu, outo se ainakin oli, hyviä puolia en keksinyt.

    Toki nämä on kaikki asiota joihin tottuu varsinkin jos ajaa koko ajan samalla autolla, mutta jos ajelee useammalla niin, mitä kauempana hallintalaitteet on normista/samalaisuudesta, niin sen hankalampaa on. Pelottavaa ajatella esim hipailunäyttöjä, useampi erimerkkinen auto samaan aikaan, niin tilanne on sama kuin puhelimissa. Ei siitä sujuvasta käytöstä tule yhtään mitään, kun jokaisella on oma valikkorakenne. Hyvänä esimerkkinä on nuo volkkarit jotka mulla on. Toinen on Crafter ja siinä vakionopeussäädin on sama kuin Mersussa (Sprinter) ja toinen Tranportteri eli vakkari tyyliä VAG. SItten bemarissa on omanlainsensa, onneksi Minissä on sama logiikka. Kyllä siinä aina isolla tiellä vakkaria hakiessa volkareissa menee hetken aikaa ennenkuin muistuu mieleen, miten vakionopeussäädin lähtee toimimaan.

      3
  • @Tiko kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sitten selkeästi ymmärrettävillä äänikomennoilla toimintoja ohjaten. Nopeustieto pitäisi aina olla selkeästi näkyvissä tuulilasin läpi tietä katsoen.

    Näinhän tuon pitäisi olla, mutta uusien sähköautojen osalta tässä alkaa olemaan vähän tai ei lainkaan eroa Teslan liittymään. Eli tuo hipailunäyttö ei ole syy jättää Teslaa ostamatta, sillä saman ala-arvoisen käyttöliittymän saa joka sähköautossa enempi tai vähempi. iX koeajolla ajattelin laittaa ratin- ja istuinlämppärin päälle. Normaalissa autossa yksi painallus istuinlämmitinta ja toinen ratin lämmittimelle olisi riittänyt, nykyisin hipaillaan näyttöä ees taas. Tai ovet, mikä heikkous on normaalissa avauskahvassa, miksi oven pitää avautua painonapilla sähköisesti? (ja sitten on rakennettu mekaaninen salakahva jos sähköt katoaa) Kun ottaa jonkun tuntemattoman tällaisen auton kyytiin, varmasti saa olla neuvomassa että kukaan pääsee kyytiin tai pois, valtaisaa edistystä....

    Tähän tämä maailma kuitenkin menee halusipa tai ei. Yksinkertaisuus ja sovitut 'standardit' häviää ja tilalle tulee autokohtaiset käyttöjärjestelmät (samat toiminot ripoteltu hipailunäyttöön hieman erilaisten valikoiden taakse). En vanhaan riitti kun vuokra-autoon sai avaimet ja eikun matkaan. Tulevaisuudessa pitää jo arpoa ulkopuolella,että mistä pitää hipailla, että ovi aukeaa kuin Indiana Jonesissa konsonaan, saatikka että auton saa liikkeelle tai sateella pyyhkimet toimimaan. On tää vaan hienoo :smile: Muita hienouksia tuon hipailunäytön lisäksi, joita katselin pitkin nenänvartta sekä EQS:ssä että iX:ssä; karmittomat ikkunat ja kestävänkehityksen nahkaverhoilu (=muovia) Joo molempii saa kyllä (vielä) rahalla verhoilun aidostakin luonnonmateriaalista. Lisäksi en ymmärtätänyt iX monikulmaista ohjauspyörää, mitähän siinäkin oli haettu, outo se ainakin oli, hyviä puolia en keksinyt.

    Toki nämä on kaikki asiota joihin tottuu varsinkin jos ajaa koko ajan samalla autolla, mutta jos ajelee useammalla niin, mitä kauempana hallintalaitteet on normista/samalaisuudesta, niin sen hankalampaa on. Pelottavaa ajatella esim hipailunäyttöjä, useampi erimerkkinen auto samaan aikaan, niin tilanne on sama kuin puhelimissa. Ei siitä sujuvasta käytöstä tule yhtään mitään, kun jokaisella on oma valikkorakenne. Hyvänä esimerkkinä on nuo volkkarit jotka mulla on. Toinen on Crafter ja siinä vakionopeussäädin on sama kuin Mersussa (Sprinter) ja toinen Tranportteri eli vakkari tyyliä VAG. SItten bemarissa on omanlainsensa, onneksi Minissä on sama logiikka. Kyllä siinä aina isolla tiellä vakkaria hakiessa volkareissa menee hetken aikaa ennenkuin muistuu mieleen, miten vakionopeussäädin lähtee toimimaan.

    Eikai se toimintojen siirtäminen kosketusnäyttöihin ole pelkästään sähköautojen ongelma, vaan uusien automallien trendi ylipäänsä?

    Vaikka tykkäänkin hipelöidä uusia juttuja, niin soisin asioiden jotka ovat tähänkin saakka olleet viiksissä ja ratissa fyysisinä nappuloina pysyvän siellä. Minun on vaikea ymmärtää mitä iloa perustoimintojen siirtäminen kosketusnäyttöön tuo, muuta kuin kenties kustannussäästöä valmistajalle. Jo mersujen liian vähäinen viiksimäärä ja vaihdekepin jemmaaminen viikseen on minulle pieni turn off.

    Itse asiassa toivoisin muutamaa käyttäjän ohjelmoitavissa olevaa nappulaa, jos ei fyysistä niin ainakin sitten kosketusnäytön etusivulle. Näihin pitäisi sitten aika vapaasti saada tuoda omat toimintonsa tai komentoketjunsa.

    Nykyisessä autossani homma on vielä siedettävä. Yleisesti käytettävät säädöt eli penkin- ja ratinlämmittimet sekä ilmastointi toimivat kohtuullisen kivasti myös näytöltä, ovat helposti pääsivulla nähtävissä, eikä niitä toki tarvitse koko ajan edes räplätä.

      1
  • muokattu 15.01.2022 00:55

    @M880 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sitten selkeästi ymmärrettävillä äänikomennoilla toimintoja ohjaten. Nopeustieto pitäisi aina olla selkeästi näkyvissä tuulilasin läpi tietä katsoen.

    Näinhän tuon pitäisi olla, mutta uusien sähköautojen osalta tässä alkaa olemaan vähän tai ei lainkaan eroa Teslan liittymään. Eli tuo hipailunäyttö ei ole syy jättää Teslaa ostamatta, sillä saman ala-arvoisen käyttöliittymän saa joka sähköautossa enempi tai vähempi. iX koeajolla ajattelin laittaa ratin- ja istuinlämppärin päälle. Normaalissa autossa yksi painallus istuinlämmitinta ja toinen ratin lämmittimelle olisi riittänyt, nykyisin hipaillaan näyttöä ees taas. Tai ovet, mikä heikkous on normaalissa avauskahvassa, miksi oven pitää avautua painonapilla sähköisesti? (ja sitten on rakennettu mekaaninen salakahva jos sähköt katoaa) Kun ottaa jonkun tuntemattoman tällaisen auton kyytiin, varmasti saa olla neuvomassa että kukaan pääsee kyytiin tai pois, valtaisaa edistystä....

    Tähän tämä maailma kuitenkin menee halusipa tai ei. Yksinkertaisuus ja sovitut 'standardit' häviää ja tilalle tulee autokohtaiset käyttöjärjestelmät (samat toiminot ripoteltu hipailunäyttöön hieman erilaisten valikoiden taakse). En vanhaan riitti kun vuokra-autoon sai avaimet ja eikun matkaan. Tulevaisuudessa pitää jo arpoa ulkopuolella,että mistä pitää hipailla, että ovi aukeaa kuin Indiana Jonesissa konsonaan, saatikka että auton saa liikkeelle tai sateella pyyhkimet toimimaan. On tää vaan hienoo :smile: Muita hienouksia tuon hipailunäytön lisäksi, joita katselin pitkin nenänvartta sekä EQS:ssä että iX:ssä; karmittomat ikkunat ja kestävänkehityksen nahkaverhoilu (=muovia) Joo molempii saa kyllä (vielä) rahalla verhoilun aidostakin luonnonmateriaalista. Lisäksi en ymmärtätänyt iX monikulmaista ohjauspyörää, mitähän siinäkin oli haettu, outo se ainakin oli, hyviä puolia en keksinyt.

    Toki nämä on kaikki asiota joihin tottuu varsinkin jos ajaa koko ajan samalla autolla, mutta jos ajelee useammalla niin, mitä kauempana hallintalaitteet on normista/samalaisuudesta, niin sen hankalampaa on. Pelottavaa ajatella esim hipailunäyttöjä, useampi erimerkkinen auto samaan aikaan, niin tilanne on sama kuin puhelimissa. Ei siitä sujuvasta käytöstä tule yhtään mitään, kun jokaisella on oma valikkorakenne. Hyvänä esimerkkinä on nuo volkkarit jotka mulla on. Toinen on Crafter ja siinä vakionopeussäädin on sama kuin Mersussa (Sprinter) ja toinen Tranportteri eli vakkari tyyliä VAG. SItten bemarissa on omanlainsensa, onneksi Minissä on sama logiikka. Kyllä siinä aina isolla tiellä vakkaria hakiessa volkareissa menee hetken aikaa ennenkuin muistuu mieleen, miten vakionopeussäädin lähtee toimimaan.

    Eikai se toimintojen siirtäminen kosketusnäyttöihin ole pelkästään sähköautojen ongelma, vaan uusien automallien trendi ylipäänsä?

    Vaikka tykkäänkin hipelöidä uusia juttuja, niin soisin asioiden jotka ovat tähänkin saakka olleet viiksissä ja ratissa fyysisinä nappuloina pysyvän siellä. Minun on vaikea ymmärtää mitä iloa perustoimintojen siirtäminen kosketusnäyttöön tuo, muuta kuin kenties kustannussäästöä valmistajalle. Jo mersujen liian vähäinen viiksimäärä ja vaihdekepin jemmaaminen viikseen on minulle pieni turn off.

    Itse asiassa toivoisin muutamaa käyttäjän ohjelmoitavissa olevaa nappulaa, jos ei fyysistä niin ainakin sitten kosketusnäytön etusivulle. Näihin pitäisi sitten aika vapaasti saada tuoda omat toimintonsa tai komentoketjunsa.

    Nykyisessä autossani homma on vielä siedettävä. Yleisesti käytettävät säädöt eli penkin- ja ratinlämmittimet sekä ilmastointi toimivat kohtuullisen kivasti myös näytöltä, ovat helposti pääsivulla nähtävissä, eikä niitä toki tarvitse koko ajan edes räplätä.

    Mitkä toiminnot pitäisi olla fyysisillä säätimillä/katkaisijoilla? Kun minun mielestä Teslassa ei ole sellaisia kosketusnäyttöohjauksia, mitä pitäisi ajon aikana useasti käyttää. Tuulilasin pyyhkimien perinteinen tihkuasento ja nopea/hidas pyyhintä on kosketusnäytöllä, mutta jos ne ovat automaattiasennossa, niin eihän niihin tarvitse koskea. Kertapyyhkäisy ja pesunesteen kanssa pyyhkiminen tehdään painamalla vilkkuvivun viikseä. Vipu eteen kytkee pitkät ja automatiikka vaihtaa lyhyisiin. Vipu perusasennossa valot ovat lähivaloilla. Toisella puolella rattia on vaihdevipu: kerran alas->D, toisen kerran alas->vakkari päälle, kolmas kerta -> Autosteer päälle. Vakkarin nopeus säädetään peukalopyörällä ratista.

    Istuimien ja ratin lämmitykselle on automaattiasento, joka lämmittää sen mukaan, mikä on cabiinin lämpöpyyntö. Jos sen pitää päällä, ei tarvitse koskea päälle/pois painikkeisiin näytöllä.

    Kun näytön alalaidasta pyyhkäisee mistä kohdasta vain ylöspäin, aukeaa ilmastointi-ikkuna, jossa on isokokoiset kuvakkeet manuaaliasetuksiin. Cabiinin lämpötilan voi säätää näpyttelemällä alas-ylös nuolinäppäimillä tai vaakasuoraa liukukytkintä käyttäen.

    Jos kuski on yksin autossa, niin näytön alalaitaan ilmaantuu ilmastoinnin säätöohjain vain kuskin puolelle ja jos on repsikka mukana, niin näytön oikeaan laitaan ilmaantuu toinen säädin repsikkaa varten. Lämpötilansäätimet (yksi tai kaksi) ovat koko ajan näkyvissä.

    Ei kosketusnäyttö ole missään tapauksessa ongelma, kunhan se on toteutettu innovatiivisesti, selkeästi ja helppokäyttöiseksi.

    Autot on vuodenvaihteessa päivitetty käyttöliittymäversioon V11. Nyt kuski voi valita haluamansa pikavalinnat, jotka pidetään koko ajan näkyvissä näytön alaosassa ja loput application launcherista aukeaa yhdestä painikkeesta. Launcherista siis avataan sovellukset kuten kojelautakameran tallennetut videoklipit (kun auto on parkissa), taka- ja etulokasuoja-kameroiden näkymä ajon aikana, energianäyttö, spotify, radio, puhelin, viestit, kalenteri, pelit ja muutamia muitakin, en muista kaikkea.

    Vasemmassa alanurkassa on päävalikon avaus, josta avataan pikahallintanäyttö ja valikko muista näytöistä, joista tehdään asetuksia eli niitä ei normaalisti käytetä ajon aikana.

    Karttanäkymä on päällä aina ja sen ylälaidassa on navigointi-ikkuna, johon voi kirjoittaa google maps -tyyppisesti määränpään. Navigointi-ikkunan vierestä voi täpätä auki latausasemalistan, jossa näkyy teslan asemat ja montako töpseliä on vapaana. Listassa näkyy myös muita kuin Teslan asemia, mutta ei kaikkia olemassa olevia. Ajaessa tarvitsee vain tökätä lataus-kuvaketta ja sitten valitsemaansa asemaa ja auto alkaa opastaa sinne ja tarvittaessa käynnistää akun lämmityksen, jotta lataus toimii mahdollisimman nopeasti.

    Mutta sitä minä ihmettelen kosketusnäytön vastustajista, että mitä ihmeen toimintoja he ajattelevat, että täytyy räplätä kosketusnäytöltä ajon aikana?

      1
  • muokattu 15.01.2022 01:05

    @HybridRules kirjoitti:
    HUD ei ole kovin tavallinen autoissa. Minulla oli sellainen edellisessä autossa ja uutuuden viehätyksen jälkeen se ei tuntunut ollenkaan tarpeelliselta. Eihän siitä haittaakaan ole, mutta ei varsinaisesti hyötyäkään.

    Minä en ajaessani käytä juuri mitään muita kytkintoimintoja kuin vilkkuja, vaihdevipua, vakkari/autosteering-päälle/pois, nopeuden säätö ja tuulilasinpyyhkimien kertapyyhkäisy ja pissapoika. Ja pyyhkimet päälle/pois, jos ei ole automaatilla. Pitkät valot päälle. Nuo kaikki ovat Model Y/3 autossa ratin yhteydessä. Lämpötilan säätöä, ratin/istuimien lämmitystä pois tai päälle ei tarvitse käyttää kuin kerran kaksi matkalla.

    Ihmettelen mitä kytkimiä muut joutuvat roplaamaan ajaessaan? Ymmärrän, jos perinneautoon tottunut olettaa keskinäytön käytön olevan hankalaa tai nopeuden katsomisen vaativan huomion keskittämistä keskinäyttöön. Mutta nykyaikaisessa autossa keskinäyttö on iso ja näkymät selkeitä. Model Y/3 autojen nopeusnäyttö on keskinäytön vasemmassa laidassa ylhäällä ja isokokoisella fontilla. Ei ole ongelmaa katsoa eteen tuulilasin läpi samalla, kun vilkaisee nopeusarvon. Eihän nopeusnäyttöä pohtimaan ja makustelemaan jäädä. Vilkaistaan vain.

    Vanhanaikaisen ihmisen kestää hetken adoptoida nykyaikasta tekniikkaa, mutta kyllä se siitä ajan kanssa lutviutuu.

    Kyllähän HUD on nykypäivää ja kaikissa VAG:in autoissakin.

    Eikä HUD:n etua voi kiistää vieraassa kaupungissa ajaessa vilkkaassa nopealiikkeisessä liikenteessä, jossa lapset ja koirat juoksentelee ja tarvitsee navigaattorin apua ajaessa niin onhan se ajoohje paljon helpompi HUDista katsoa kuin jostain keskinäytöstä.
    Raumalla oli joskus automyyjänä sivuikkuna sirkiksi sanottu myyjä, jota kaikki vieraat pelkääjän paikalla kauhistelivat kaupunkiajossa kun kaveri katseli koko ajan vasemmasta sivuikkunasta ulos. Selitys oli toki silmissä vasen heikkonäköinen ja oikea silmä oli lähes 90 asteen kulmassa oikealle, joten kun kaveri katsoi vasemmalle niin näki oikealla silmällä suoraan eteen, mutta peljätteli asiakkaita varmaan välillä tarkoituksellakin erikoisella näöllään. Jos vasemmalla silmällä olisi nähnyt normaalisti niin Teslan keskinäyttöhän olisi ollut jatkuvassa tarkkailussa.

    Teslan keskinäyttöjen räplääminen ajon aikana on aiheuttanut paljon normaalia enemmän onnettomuuksia tilastoissa ja jopa kuoleman sellaisia, joten ei voi puolustaa kuin vähäväkiset fanaatikot.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @FARwd kirjoitti:
    Jos ajaessa pitää käyttää jotain kosketusnäyttöä, on ajoergonomian ja liikenneturvallisuuden suunnittelu jo lähtökohtaisesti pielessä. Kaikki ajaessa tarvittavat kytkimet täytyy autosta löytyä sormituntumalla ilman katseen kääntämistä tiestä tai sitten selkeästi ymmärrettävillä äänikomennoilla toimintoja ohjaten. Nopeustieto pitäisi aina olla selkeästi näkyvissä tuulilasin läpi tietä katsoen.

    Näinhän tuon pitäisi olla, mutta uusien sähköautojen osalta tässä alkaa olemaan vähän tai ei lainkaan eroa Teslan liittymään. Eli tuo hipailunäyttö ei ole syy jättää Teslaa ostamatta, sillä saman ala-arvoisen käyttöliittymän saa joka sähköautossa enempi tai vähempi. iX koeajolla ajattelin laittaa ratin- ja istuinlämppärin päälle. Normaalissa autossa yksi painallus istuinlämmitinta ja toinen ratin lämmittimelle olisi riittänyt, nykyisin hipaillaan näyttöä ees taas. Tai ovet, mikä heikkous on normaalissa avauskahvassa, miksi oven pitää avautua painonapilla sähköisesti? (ja sitten on rakennettu mekaaninen salakahva jos sähköt katoaa) Kun ottaa jonkun tuntemattoman tällaisen auton kyytiin, varmasti saa olla neuvomassa että kukaan pääsee kyytiin tai pois, valtaisaa edistystä....

    Tähän tämä maailma kuitenkin menee halusipa tai ei. Yksinkertaisuus ja sovitut 'standardit' häviää ja tilalle tulee autokohtaiset käyttöjärjestelmät (samat toiminot ripoteltu hipailunäyttöön hieman erilaisten valikoiden taakse). En vanhaan riitti kun vuokra-autoon sai avaimet ja eikun matkaan. Tulevaisuudessa pitää jo arpoa ulkopuolella,että mistä pitää hipailla, että ovi aukeaa kuin Indiana Jonesissa konsonaan, saatikka että auton saa liikkeelle tai sateella pyyhkimet toimimaan. On tää vaan hienoo :smile: Muita hienouksia tuon hipailunäytön lisäksi, joita katselin pitkin nenänvartta sekä EQS:ssä että iX:ssä; karmittomat ikkunat ja kestävänkehityksen nahkaverhoilu (=muovia) Joo molempii saa kyllä (vielä) rahalla verhoilun aidostakin luonnonmateriaalista. Lisäksi en ymmärtätänyt iX monikulmaista ohjauspyörää, mitähän siinäkin oli haettu, outo se ainakin oli, hyviä puolia en keksinyt.

    Toki nämä on kaikki asiota joihin tottuu varsinkin jos ajaa koko ajan samalla autolla, mutta jos ajelee useammalla niin, mitä kauempana hallintalaitteet on normista/samalaisuudesta, niin sen hankalampaa on. Pelottavaa ajatella esim hipailunäyttöjä, useampi erimerkkinen auto samaan aikaan, niin tilanne on sama kuin puhelimissa. Ei siitä sujuvasta käytöstä tule yhtään mitään, kun jokaisella on oma valikkorakenne. Hyvänä esimerkkinä on nuo volkkarit jotka mulla on. Toinen on Crafter ja siinä vakionopeussäädin on sama kuin Mersussa (Sprinter) ja toinen Tranportteri eli vakkari tyyliä VAG. SItten bemarissa on omanlainsensa, onneksi Minissä on sama logiikka. Kyllä siinä aina isolla tiellä vakkaria hakiessa volkareissa menee hetken aikaa ennenkuin muistuu mieleen, miten vakionopeussäädin lähtee toimimaan.

    Eikai se toimintojen siirtäminen kosketusnäyttöihin ole pelkästään sähköautojen ongelma, vaan uusien automallien trendi ylipäänsä?

    Vaikka tykkäänkin hipelöidä uusia juttuja, niin soisin asioiden jotka ovat tähänkin saakka olleet viiksissä ja ratissa fyysisinä nappuloina pysyvän siellä. Minun on vaikea ymmärtää mitä iloa perustoimintojen siirtäminen kosketusnäyttöön tuo, muuta kuin kenties kustannussäästöä valmistajalle. Jo mersujen liian vähäinen viiksimäärä ja vaihdekepin jemmaaminen viikseen on minulle pieni turn off.

    Itse asiassa toivoisin muutamaa käyttäjän ohjelmoitavissa olevaa nappulaa, jos ei fyysistä niin ainakin sitten kosketusnäytön etusivulle. Näihin pitäisi sitten aika vapaasti saada tuoda omat toimintonsa tai komentoketjunsa.

    Nykyisessä autossani homma on vielä siedettävä. Yleisesti käytettävät säädöt eli penkin- ja ratinlämmittimet sekä ilmastointi toimivat kohtuullisen kivasti myös näytöltä, ovat helposti pääsivulla nähtävissä, eikä niitä toki tarvitse koko ajan edes räplätä.

    Mitkä toiminnot pitäisi olla fyysisillä säätimillä/katkaisijoilla? Kun minun mielestä Teslassa ei ole sellaisia kosketusnäyttöohjauksia, mitä pitäisi ajon aikana useasti käyttää. Tuulilasin pyyhkimien perinteinen tihkuasento ja nopea/hidas pyyhintä on kosketusnäytöllä, mutta jos ne ovat automaattiasennossa, niin eihän niihin tarvitse koskea. Kertapyyhkäisy ja pesunesteen kanssa pyyhkiminen tehdään painamalla vilkkuvivun viikseä. Vipu eteen kytkee pitkät ja automatiikka vaihtaa lyhyisiin. Vipu perusasennossa valot ovat lähivaloilla. Toisella puolella rattia on vaihdevipu: kerran alas->D, toisen kerran alas->vakkari päälle, kolmas kerta -> Autosteer päälle. Vakkarin nopeus säädetään peukalopyörällä ratista.

    Istuimien ja ratin lämmitykselle on automaattiasento, joka lämmittää sen mukaan, mikä on cabiinin lämpöpyyntö. Jos sen pitää päällä, ei tarvitse koskea päälle/pois painikkeisiin näytöllä.

    Kun näytön alalaidasta pyyhkäisee mistä kohdasta vain ylöspäin, aukeaa ilmastointi-ikkuna, jossa on isokokoiset kuvakkeet manuaaliasetuksiin. Cabiinin lämpötilan voi säätää näpyttelemällä alas-ylös nuolinäppäimillä tai vaakasuoraa liukukytkintä käyttäen.

    Jos kuski on yksin autossa, niin näytön alalaitaan ilmaantuu ilmastoinnin säätöohjain vain kuskin puolelle ja jos on repsikka mukana, niin näytön oikeaan laitaan ilmaantuu toinen säädin repsikkaa varten. Lämpötilansäätimet (yksi tai kaksi) ovat koko ajan näkyvissä.

    Ei kosketusnäyttö ole missään tapauksessa ongelma, kunhan se on toteutettu innovatiivisesti, selkeästi ja helppokäyttöiseksi.

    Autot on vuodenvaihteessa päivitetty käyttöliittymäversioon V11. Nyt kuski voi valita haluamansa pikavalinnat, jotka pidetään koko ajan näkyvissä näytön alaosassa ja loput application launcherista aukeaa yhdestä painikkeesta. Launcherista siis avataan sovellukset kuten kojelautakameran tallennetut videoklipit (kun auto on parkissa), taka- ja etulokasuoja-kameroiden näkymä ajon aikana, energianäyttö, spotify, radio, puhelin, viestit, kalenteri, pelit ja muutamia muitakin, en muista kaikkea.

    Vasemmassa alanurkassa on päävalikon avaus, josta avataan pikahallintanäyttö ja valikko muista näytöistä, joista tehdään asetuksia eli niitä ei normaalisti käytetä ajon aikana.

    Karttanäkymä on päällä aina ja sen ylälaidassa on navigointi-ikkuna, johon voi kirjoittaa google maps -tyyppisesti määränpään. Navigointi-ikkunan vierestä voi täpätä auki latausasemalistan, jossa näkyy teslan asemat ja montako töpseliä on vapaana. Listassa näkyy myös muita kuin Teslan asemia, mutta ei kaikkia olemassa olevia. Ajaessa tarvitsee vain tökätä lataus-kuvaketta ja sitten valitsemaansa asemaa ja auto alkaa opastaa sinne ja tarvittaessa käynnistää akun lämmityksen, jotta lataus toimii mahdollisimman nopeasti.

    Mutta sitä minä ihmettelen kosketusnäytön vastustajista, että mitä ihmeen toimintoja he ajattelevat, että täytyy räplätä kosketusnäytöltä ajon aikana?

    No ne samat mitkä sinullakin oli Volvossasi. Eli normaalit viikset valoille, vilkuille ja pyyhkijöille (kaikkine toimintoineen). Rattiin yhdelle puolelle radion/puhelimen säädöt ja toiselle puolelle vakkarin nappulat.

    Fyysisinä nappuloina keskikonsoliin mieluiten radion säätönuppi ja mykistys, lasinlämmittimet, penkinlämmitin. Ei haittaisi jos lämpötilan säätökin olisi fyysinen rulla. Ajotilavalinnat, jos niillä on joku oikea vaikutus auton käyttäymiseen kuten ainakin Volvon T8/T6:ssa on, ottaisin mielelläni rattiläpsyttimiin (jotta Power-tilan saisi kivasti päälle ohitusta varten, ja nyt talvella käytän jatkuvaa nelivetoa silloin tällöin).

    Loppuja voi sitten säätää näytöstä. Ja jos jostain pitää luopua, niin radion osalta voin elää pelkkien näytön ja volumerullan kanssa.

      4
  • Jos näytön tökkiminen arveluttaa, niin Tesloissa on varsin kattavat äänikomennot. Persgrillin teho, rattilämmitys, ilmastoinnin säädöt ja niin edelleen. Jopa musiikit saa valittua. "Play Elvis", niin kuningas alkaa soimaan.

      
  • muokattu 15.01.2022 09:16

    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jos näytön tökkiminen arveluttaa, niin Tesloissa on varsin kattavat äänikomennot. Persgrillin teho, rattilämmitys, ilmastoinnin säädöt ja niin edelleen. Jopa musiikit saa valittua. "Play Elvis", niin kuningas alkaa soimaan.

    Ei varsinaisesti arvelluta, tökin sitä ihan sujuvasti. Minulle kyse on kuitenkin siitä kumpaa on mukavampi käyttää, ja ainakin toistaiseksi olen tykännyt komentaa perusjutttuka nappuloista (minulla on ollut autossa kosketusnäyttö 8-9 vuotta, viimeiset n. 3v Volvo jossa toimintoja on jo aika paljon. Ei siis ole uuden ja vieraan karsastamisesta).

    Navia käytän ehdottomasti mieluiten näytöltä, ja moni muukin juttu sopii kosketusnäytön taakse mainiosti. Kaikenlaiset ohjaustatit, kosketuslevyt ja muut epämääräisyydet ovat ihan karmeita. Sellaiset hyvä kosketusnäyttö hakkaa mennen tullen.

      
  • @M880 kirjoitti:

    No ne samat mitkä sinullakin oli Volvossasi. Eli normaalit viikset valoille, vilkuille ja pyyhkijöille (kaikkine toimintoineen). Rattiin yhdelle puolelle radion/puhelimen säädöt ja toiselle puolelle vakkarin nappulat.

    Fyysisinä nappuloina keskikonsoliin mieluiten radion säätönuppi ja mykistys, lasinlämmittimet, penkinlämmitin. Ei haittaisi jos lämpötilan säätökin olisi fyysinen rulla. Ajotilavalinnat, jos niillä on joku oikea vaikutus auton käyttäymiseen kuten ainakin Volvon T8/T6:ssa on, ottaisin mielelläni rattiläpsyttimiin (jotta Power-tilan saisi kivasti päälle ohitusta varten, ja nyt talvella käytän jatkuvaa nelivetoa silloin tällöin).

    Loppuja voi sitten säätää näytöstä. Ja jos jostain pitää luopua, niin radion osalta voin elää pelkkien näytön ja volumerullan kanssa.

    Model X .autossa on kaikki samat fyysiset namikat kuin XC90T8:ssa oli. Model Y/3 autoissa lasinpyyhkimien manuaalikäyttö on keskinäytöllä paitsi, että ¨vilkkuviiksen päässä on nappi jota kevyesti painamalla pyyhkijät pyyhkivät ja voimakkaammin painamalla pyyhkijän sulista tulee vettä. Se on muuten hyvä toiminto, että vesisuuttimet ovat pyyhkijävarsissa. Ainut huono puoli on talvella, jos antaa sataneen lumen kertyä konepellin reunan ja tuulilasin väliseen "onkaloon", jolloin pesunesteen letkut jäävät jäisen lumen sisään. Tuon välttää, kun putsaa lumisateen jälkeen.

    Pyyhkijäautomatiikan takia kosketusnäytön painikkeita ei välttämättä tarvitse käyttää paitsi, että automatiikka ei aina toimi oikein tihkusateella eli pyyhkijät liikkuvat turhan tiheään.

    Volvossa oli lämpötilan säätö suunnilleen samalla tavalla. Audissahan on (ainakin etronissa) oma näyttö ilmanvaihtoasetuksia varten.

    Kuten Ruuhkamies sanoi, voi käyttää myös puhekomentoja, mutta minä en ole niitä käyttänyt.

    Kosketusnäyttöä on turha pelätä ja taitaa esim. jonkun topin mussutus loppua heti, kun vagiin saa edes melkein yhtä hyvän kosketusnäytön kuin Teslassa on. Eli asiassa taitaa nostaa päätään merkkiuskollisuus ja oman auton "puolustaminen" tai ihan silkka Teslan vastustaminen enemmänkin kuin kosketusnäytön käyttö sinänsä.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

      
  • @M880 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Jos näytön tökkiminen arveluttaa, niin Tesloissa on varsin kattavat äänikomennot. Persgrillin teho, rattilämmitys, ilmastoinnin säädöt ja niin edelleen. Jopa musiikit saa valittua. "Play Elvis", niin kuningas alkaa soimaan.

    Ei varsinaisesti arvelluta, tökin sitä ihan sujuvasti. Minulle kyse on kuitenkin siitä kumpaa on mukavampi käyttää, ja ainakin toistaiseksi olen tykännyt komentaa perusjutttuka nappuloista (minulla on ollut autossa kosketusnäyttö 8-9 vuotta, viimeiset n. 3v Volvo jossa toimintoja on jo aika paljon. Ei siis ole uuden ja vieraan karsastamisesta).

    Navia käytän ehdottomasti mieluiten näytöltä, ja moni muukin juttu sopii kosketusnäytön taakse mainiosti. Kaikenlaiset ohjaustatit, kosketuslevyt ja muut epämääräisyydet ovat ihan karmeita. Sellaiset hyvä kosketusnäyttö hakkaa mennen tullen.

    ID.nelosen hipaisu-liukusäätimet lienevät pohjanoteeraus.

      1
  • Minun kommenttini eivät liittyneet Teslaan millään tavalla, vaan yleiseen trendiin siirtää tarpeellisiakin toimintoja näyttöön.

    Merkkiuskollistakaan minusta ei ainakaan historiaan pohjaten saa, vaikka Volvoilu saattaa saada jatkoakin. Nyt tiedossa olevista julkaisuista top 3:ssa ovat Volvo Concept Rechargen tuotantomalli (tai saman perusrakenteen jakava Polestar 3) EQE SUV ja Kia EV9.

    Veikkaan ainakin Mersun putoavan pois hinnan takia, eikä muidenkaan hintoja ole tiedossa joten voihan sieltä tulla ikäviä yllätyksiä.

    Volvo otti tässä pykälän väärään suuntaan, kun se rattiläpsyttimiin toivomani ajotilan valinta siirrettiin fyysisen nappulan takaa kokonaan näytölle.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Minun kommenttini eivät liittyneet Teslaan millään tavalla, vaan yleiseen trendiin siirtää tarpeellisiakin toimintoja näyttöön.

    Merkkiuskollistakaan minusta ei ainakaan historiaan pohjaten saa, vaikka Volvoilu saattaa saada jatkoakin. Nyt tiedossa olevista julkaisuista top 3:ssa ovat Volvo Concept Rechargen tuotantomalli (tai saman perusrakenteen jakava Polestar 3) EQE SUV ja Kia EV9.

    Veikkaan ainakin Mersun putoavan pois hinnan takia, eikä muidenkaan hintoja ole tiedossa joten voihan sieltä tulla ikäviä yllätyksiä.

    Volvo otti tässä pykälän väärään suuntaan, kun se rattiläpsyttimiin toivomani ajotilan valinta siirrettiin fyysisen nappulan takaa kokonaan näytölle.

    Minun mielestäni XC90T8 ja Tesla tarjoavat ihan hyvän ratkaisun fyysisten nappuloiden ja kosketusnäytön välillä.

      
  • HR ja M880 kirjoitustenne perusteella taidatte olla veljeksiä tai ainakin sukulaisia. Väistätte suorat kysymykset ja spekuloitte samalla tavalla kahden merkin välillä. Kaksi merkkiä on ylitse muiden.

      
  • muokattu 15.01.2022 11:10

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Listat mieluiten linjassa, mutta auto on monien yksityiskohtien kokonaisuus. Ostaja voi päättää, onko kokonaisuus hänelle ok vai ostaako jonkun muun tarjokkaan. Teslaa mollataan merkityksettömien virheiden takia, joita myös etsitään tarkoituksellisesti suurennuslasilla.

    Tesla toimitti v. 2021 melkein miljoona autoa, vaikka Texasin ja Berliinin käynnistymässä olevat tehtaat olivat vielä pois pelistä.

    Teslassa tärkeät asiat ovat edellä muita muutenkin kuin sähkövoimalinjan ja latausverkoston osalta. Viimeistelykin on parantunut niin, etten minä ainakaan huomaa meidän autoissa mitään laatuvirheitä. Mietiskelin tässä yhtenä päivänä ajellessani, että jos Tesla olisi ICE-auto, niin silti saattaisin hankkia Model X:n. Siinä on sitä, mitä aikoinaan etsin, kun ostin normi-Mondeon tilalle Jeepin. Tesla on hyvä auto ja lisäksi hyvällä tavalla poikkeava valtavirrasta. Ostajalleen Tesla tarjoaa paljon vielä oston jälkeenkin ohjelmistopäivitysten muodossa. Et osta Teslaa sellaisena kuin se on nyt, vaan ostat samalla Teslan sellaisena kuin se tulee olemaan muutaman vuoden kuluttua.

      2
  • @tracktest kirjoitti:
    HR ja M880 kirjoitustenne perusteella taidatte olla veljeksiä tai ainakin sukulaisia. Väistätte suorat kysymykset ja spekuloitte samalla tavalla kahden merkin välillä. Kaksi merkkiä on ylitse muiden.

    Anteeksi, minkä suoran kysymyksen olen missannut?

    Otin tässä nappulakysymyksessä esille Volvon koska HRllä oli samat nappulat. Olisin voinut käyttää myös Subarua tai Hondaa, Volkkariakin melkein, mutta en oikein tykkää siitä että vakkari on pienessä viikesennysässä. Toki siihenkin tottui. Ja jos huomasit, niin seuraaviksi potentiaalisiksi autoikseni listasin 2,5 muutakin merkkiä Volvon lisäksi. Ja tilanne elää.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR ja M880 kirjoitustenne perusteella taidatte olla veljeksiä tai ainakin sukulaisia. Väistätte suorat kysymykset ja spekuloitte samalla tavalla kahden merkin välillä. Kaksi merkkiä on ylitse muiden.

    Ettei vaan Ilveksiä? Meillä on perheessä kaksi koiraa, veljekset kuin Ilvekset, ei meinaa tunnistaa kumpi on kumpi. Toinen on kultainen noutaja ja toinen papillon🙂

    Kerro suora kysymys, niin yritän antaa niin kieron vastauksen kuin osaan!

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    >

    Mutta sitä minä ihmettelen kosketusnäytön vastustajista, että mitä ihmeen toimintoja he ajattelevat, että täytyy räplätä kosketusnäytöltä ajon aikana?

    No ne samat mitkä sinullakin oli Volvossasi. Eli normaalit viikset valoille, vilkuille ja pyyhkijöille (kaikkine toimintoineen). Rattiin yhdelle puolelle radion/puhelimen säädöt ja toiselle puolelle vakkarin nappulat.

    Fyysisinä nappuloina keskikonsoliin mieluiten radion säätönuppi ja mykistys, lasinlämmittimet, penkinlämmitin..

    Ihan hyvä lista. Itse ainakin ratin napeilla tulee käytettyä juurikin puhelin ja mediatoimintoja. Ja vakkaria.
    Vakkarin toiminnatkin tuntuu niissä autoissa jossa ne on erillisessä viiksessä, kankealta käyttää.
    Tottumiskysymys tietenkin.
    Minulle ei oikein selvinnyt mitä noilla model 3 kahdella rullalla ratissa tehdään? Muuta kuin sekoitetaan ajovalojen suuntaus ja kalibroidaan sitä legendaarista keskinäyttöä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Listat mieluiten linjassa, mutta auto on monien yksityiskohtien kokonaisuus. Ostaja voi päättää, onko kokonaisuus hänelle ok vai ostaako jonkun muun tarjokkaan. Teslaa mollataan merkityksettömien virheiden takia, joita myös etsitään tarkoituksellisesti suurennuslasilla.

    Tesla toimitti v. 2021 melkein miljoona autoa, vaikka Texasin ja Berliinin käynnistymässä olevat tehtaat olivat vielä pois pelistä.

    Teslassa tärkeät asiat ovat edellä muita muutenkin kuin sähkövoimalinjan ja latausverkoston osalta. Viimeistelykin on parantunut niin, etten minä ainakaan huomaa meidän autoissa mitään laatuvirheitä. Mietiskelin tässä yhtenä päivänä ajellessani, että jos Tesla olisi ICE-auto, niin silti saattaisin hankkia Model X:n. Siinä on sitä, mitä aikoinaan etsin, kun ostin normi-Mondeon tilalle Jeepin. Tesla on hyvä auto ja lisäksi hyvällä tavalla poikkeava valtavirrasta. Ostajalleen Tesla tarjoaa paljon vielä oston jälkeenkin ohjelmistopäivitysten muodossa. Et osta Teslaa sellaisena kuin se on nyt, vaan ostat samalla Teslan sellaisena kuin se tulee olemaan muutaman vuoden kuluttua.

    Virheet eivät ole merkityksettömiä. Miten yhdessä merkissä voi olla toistuvasti useita virheitä, samoissa yksilöissä? Mielestäni tämä kertoo huonosta laaduntarkkailusta ja autonvalmistajan välinpitämättömästä suhtautumisesta havaittuihin virheisiin. Perinteiset autonvalmistajat olisivat suurissa ongelmissa jos laatu olisi kalleimmissa autoissa vastaavalla tasolla. Halvemmissakaan malleissa ei sallita virheiden kirjoa, joten mistä tässä oikein on kyse? Eikö merkin valinneet ole kovin tarkkoja tuotteen laadusta, vai miten tähän suhtaudutaan omistajien taholta näin kevyesti? Täytyy sanoa etten ole vastaavaa myötämielisyyttä nähnyt minkään muun merkin kohdalla, jos katsotaan pelkkien ongelmien ja virheiden määrää. Tuote on käyttäjien mielestä hintansa väärtti, vaikka hinta ja laatu ei ole tasapainossa. Kaikilla merkeillä on ollut ongelmia, mutta takaisinkutsut korjaavat merkin maineen nopeasti ja asiakkaat ovat tähän tyytyväisiä. En taida olla ainoa joka tätä ihmettelee.

      1
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Tämän merkin kohdalla puhutaan usein vioista eikä ihme, videon pysäytys 0,52 min kohdalla (kokonäyttötilassa) näkee miten kromilistat pykältää pahasti. Ihmettelen miten tämä menee käyttäjiltä läpi, kuin ei mitään. Kalliissa autossa ei saa näkyä alkeellisia virheitä, rahalle pitää saada kunnon vastine.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b069242-fe51-4216-ab84-140029ae9a26

    HR mitä mieltä olet siitä, että kromilistat eivät ole linjassa?

    Listat mieluiten linjassa, mutta auto on monien yksityiskohtien kokonaisuus. Ostaja voi päättää, onko kokonaisuus hänelle ok vai ostaako jonkun muun tarjokkaan. Teslaa mollataan merkityksettömien virheiden takia, joita myös etsitään tarkoituksellisesti suurennuslasilla.

    Tesla toimitti v. 2021 melkein miljoona autoa, vaikka Texasin ja Berliinin käynnistymässä olevat tehtaat olivat vielä pois pelistä.

    Teslassa tärkeät asiat ovat edellä muita muutenkin kuin sähkövoimalinjan ja latausverkoston osalta. Viimeistelykin on parantunut niin, etten minä ainakaan huomaa meidän autoissa mitään laatuvirheitä. Mietiskelin tässä yhtenä päivänä ajellessani, että jos Tesla olisi ICE-auto, niin silti saattaisin hankkia Model X:n. Siinä on sitä, mitä aikoinaan etsin, kun ostin normi-Mondeon tilalle Jeepin. Tesla on hyvä auto ja lisäksi hyvällä tavalla poikkeava valtavirrasta. Ostajalleen Tesla tarjoaa paljon vielä oston jälkeenkin ohjelmistopäivitysten muodossa. Et osta Teslaa sellaisena kuin se on nyt, vaan ostat samalla Teslan sellaisena kuin se tulee olemaan muutaman vuoden kuluttua.

    Virheet eivät ole merkityksettömiä. Miten yhdessä merkissä voi olla toistuvasti useita virheitä, samoissa yksilöissä? Mielestäni tämä kertoo huonosta laaduntarkkailusta ja autonvalmistajan välinpitämättömästä suhtautumisesta havaittuihin virheisiin. Perinteiset autonvalmistajat olisivat suurissa ongelmissa jos laatu olisi kalleimmissa autoissa vastaavalla tasolla. Halvemmissakaan malleissa ei sallita virheiden kirjoa, joten mistä tässä oikein on kyse? Eikö merkin valinneet ole kovin tarkkoja tuotteen laadusta, vai miten tähän suhtaudutaan omistajien taholta näin kevyesti? Täytyy sanoa etten ole vastaavaa myötämielisyyttä nähnyt minkään muun merkin kohdalla, jos katsotaan pelkkien ongelmien ja virheiden määrää. Tuote on käyttäjien mielestä hintansa väärtti, vaikka hinta ja laatu ei ole tasapainossa. Kaikilla merkeillä on ollut ongelmia, mutta takaisinkutsut korjaavat merkin maineen nopeasti ja asiakkaat ovat tähän tyytyväisiä. En taida olla ainoa joka tätä ihmettelee.

    Tai sitten kyse on nimenomaan siitä että hinta-laatu -suhde on ostajien mielestä hyvä. Joku muu ominaisuus painaa enemmän kuin repsottava lista, tai mitä näitä nyt on. Kiinan, ja oletettavasti myös Saksan, tehtaiden laatu on ollut amerikkalaista parempaa.

    Näin oletan, en ole Teslan hankintaa harkinnut, mutta kyydissä olen toki ollut.

      
  • muokattu 15.01.2022 12:55

    @Jokeri kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    >

    Mutta sitä minä ihmettelen kosketusnäytön vastustajista, että mitä ihmeen toimintoja he ajattelevat, että täytyy räplätä kosketusnäytöltä ajon aikana?

    No ne samat mitkä sinullakin oli Volvossasi. Eli normaalit viikset valoille, vilkuille ja pyyhkijöille (kaikkine toimintoineen). Rattiin yhdelle puolelle radion/puhelimen säädöt ja toiselle puolelle vakkarin nappulat.

    Fyysisinä nappuloina keskikonsoliin mieluiten radion säätönuppi ja mykistys, lasinlämmittimet, penkinlämmitin..

    Ihan hyvä lista. Itse ainakin ratin napeilla tulee käytettyä juurikin puhelin ja mediatoimintoja. Ja vakkaria.
    Vakkarin toiminnatkin tuntuu niissä autoissa jossa ne on erillisessä viiksessä, kankealta käyttää.
    Tottumiskysymys tietenkin.
    Minulle ei oikein selvinnyt mitä noilla model 3 kahdella rullalla ratissa tehdään? Muuta kuin sekoitetaan ajovalojen suuntaus ja kalibroidaan sitä legendaarista keskinäyttöä?

    Vasen rulla: painamalla äänen mykistys/avaaminen, vieritys äänen voimakkuus, kallistus seuraava kappale/edellinen kappale, kosketusnäytöltä valinta+vierityspainike joko peilien säätö tai ratin aseman säätö, ajovalojen kulma

    Oikea rulla: äänikomentojen aktivointi painamalla, vakkarin nopeustaso rullaamalla

    P.S. Vasen viiksi: vilkut, pitkät/lyhyet valot, paina/pidä kevyesti pyyhkijät ja voimakkaammin pyyhkijät ja niiden vesisuutin. Oikea viiksi: kerran ylös pakki, kerran alas eteen, toisen kerran alas vakkari, kolmas kerta aktivoi autosteer-ajomoodin. Kun liikkeellä, kevyt pito ylös kytkee vaihteen vapaalle (rullaus)

    Ainoa, mitä minä mietin, on pyyhkijöiden manuaaliasetuksen puuttuminen rattiviiksestä, mutta ei sen kytkeminen kosketusnäytön hallintalaiteikkunasta ole mikään ongelma. Tärkeää on, että pyyhkijöiden pikakäyttö on rattiviiksessä, jotta loskakelin roiskeet saa pyyhkäistyä pois. Pyyhkijöiden automaattiasetus toisaalta poistaa kokonaan tarpeen käyttää manuaaliasetuksia. Ehkä se on taustalla siinä, ettei kytkimet ole viiksessä. Pyyhkijöiden automatiikassa on ainakin X:ssä toivomisen varaa tihkusateella, jolloin pyyhkijät aina välillä viuhtovat turhan tiheään, mutta kehitys kehittyy koko ajan....

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit