@PiiJei kirjoitti:
Jokseenkin hupaisaa keskustelua. Teslalla on valmiutta tuoda markkinointi- ja kustannussyistä vaikka mitä skeidaa tuotantoon. Tai myydä olemattomia ominaisuuksia halukkaille. Mikäs siinä. Kansa ostaa, tottakai. Mutta ei se silti tee ohjauspuolipyörästä yhtään fiksumpaa rattia tai väärään paikkaan asennetuista mittareista ja hallintalaitteista yhtään parempia. Eikä niistä X:n älyttömistä takaovista yhtään nerokkaampia. Näitä on reilut 100 vuotta treenattu. Elon ei ole keksinyt mitään uutta, ainoastaan tuonut nämä huonot ideat markkinoille. Sama koskee tietysti myös Audin kamerapeilejä, jne.
Jokseenkin hupaisa kommentti!
Ei vaan asiaa.
Jaahas, tänne kirjoittaa useampikin hupaisa huumorimies.
Tuskin Saksan oikeuslaitos kevyin perustein tuomitsi Teslan keskinäytön käytön ajon aikana.
LIIKENNEUUTINEN9.1.2021
Oikeustapaus Saksassa: Kosketusnäytön käyttö ajon aikana kävi kalliiksi
Tesla-kuski sääti lasinpyyhkimien nopeutta kosketusnäytöllä ja suistui tieltä – seurauksena 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto. Sakkoseuraus mahdollinen Suomessakin.
Saksassa on noussut kohu niin sanotun tieliikennelain kännykkäsäännön laajennetusta tulkinnasta. Tuon lakipykälän mukaan käteen otettavan laitteen kuten esimerkiksi matkapuhelimen käyttö on kielletty ajon aikana. Pykälän mukaan auton kiinteitä laitteita saa käyttää sillä edellytyksellä, kun niissä on, joko ääniohjaus tai laitteen käyttö on mahdollista lyhyellä hetkellisellä vilkaisulla, mikä on sopeutettu tilanteeseen, näkyvyyteen, tie- ja liikenneolosuhteisiin, ajonopeuteen sekä säähän.
On hyvä mieltää, että sinä aikana kun kuskin katse karkaa tienäkymistä, liikkuu auto merkittävän matkan: 50 km/h nopeudella 14 metriä sekunnissa ja 100 km/h nopeudella 28 metriä sekunnissa.
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Erilaisia tulkintoja riittää
Saksan eri ”hovioikeuksissa” on ollut erilaisia käsityksiä siitä, minkä laitteen käytössä noudatetaan laajennettua kännykkäkieltoa ja minkä ei. Saksassa ei kuitenkaan yleistä kieltoa kosketusnäytön käytölle. OLG Karlsruhe totesi kuitenkin, että kosketusnäytön käyttö ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ole kädessä pidettävä laite (kuten esimerkiksi matkapuhelin). OLG Karlsruhen mukaan kosketusnäyttö on auton kiinteä laite, jonka käyttö on silloin sallittua, kun pieni, nopea vilkaisu halutun toiminnon käynnistämiseen riittää liikenteen seuraamista oleellisesti häiritsemättä.
Teslan esimerkkitapauksessa edellä mainitut edellytykset kosketusnäytön käytölle ovat ongelmallisia, sillä säätääkseen lasinpyyhkijöiden nopeutta kuskin tulee ensin valita kosketusnäytöstä lasinpyyhkijöiden symboli ja sitten alavalikosta tulee valita jokin viidestä lasinpyyhkimen nopeudesta. Tämä toimenpide vaatii kuljettajan keskittymistä kosketusnäytön käyttöön, mikä ei toteudu pelkällä nopealla vilkaisulla. Kuskin olisi pitänyt samanaikaisesti pystyä katsomaan liikennetilannetta ja sopeuttamaan tilannenopeus sään ja liikennetilanteen mukaan. Tieltä suistumisen seurauksena kuljettajalle määrättiin 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto.
Saksassa tiukka rangaistusasteikko
Saksassa autoilijoita ajokäytöstä ja liikenneturvallisuutta koskeva säännöstö on tiukka. Kuljettajan ratkaisuja koskeva rangaistusasteikko tiukkenee nopeasti, mikäli toimenpide on aiheuttanut vaaraa tai vahinkoa liikenteessä. Esimerkiksi matkapuhelimen tai muun sähkölaitteen käyttö on Saksassa ajon aikana kiellettyä. Mikäli näin kuljettaja kuitenkin toimii, on rangaistusasteikko seuraava:
Moottoriajoneuvolla ajaessa, sakkoa 100 euroa
Moottoriajoneuvolla ajaessa, liikennetilannetta vaarantaen, sakkoa 150 euroa + kuukauden ajokielto
Moottoriajoneuvolla ajaessa, aiheuttaen onnettomuuden, sakkoa 200 euroa + kuukauden ajokielto
Tuore ajokortin haltija kahden vuoden koeajan aikana saa edellä mainittujen lisäksi yhden virhepisteen ja jos aiheuttanut vaaratilanteen, joutuu lisäksi jatkokoulutukseen.
Polkupyörällä ajaessa, sakkoa 55 euroa.
Sakko mahdollinen Suomessakin
Suomessakin kuljettaja voi saada sakkoseuraamuksen Saksassa tapahtuneen kaltaisen onnettomuuden seurauksena, arvioi liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija asianajaja Risto Tuori, joka on myös Liikenneoikeusyhdistys ry:n puheenjohtaja.
Tieliikennelain 98 §:n mukaan ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Mahdollisen sakon suuruuteen vaikuttaa usea eri tekijä.
– Jos kuljettajan toiminnasta ei aiheudu vähäistä suurempaa vaaraa muiden hengelle ja terveydelle, niin seurauksena olisi 100 euron liikennevirhemaksu (TLL 171 §). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta seuraisi poliisin sakkokäsikirjan mukaan normaalisti 12 päiväsakon sakkorangaistus, Tuori taustoittaa.
Marko Jokela
Volkswagen Golf
Kosketusnäyttö – huomiovaras
Tunnoton kosketusnäyttö on ajamista häiritsevä huomiovaras. Valikoiden näprääminen vaatii tarkkuutta, jolloin katse voi harhautua useiksi sekunneiksi tiestä ja liikenteestä kosketusnäyttöön. Joihinkin toimintoihin painalluksen sijasta pyyhkäisyä tai säätöön tarvitaan jopa kaksi sormea. Monien uusien automallien ilmastoinnin, lämpötilan, puhaltimen ja ilmansuuntauksen säätö hoituu kosketusnäytöllä, joissain automalleissa jopa äänenvoimakkuuden säätö. Liikennetilanne voi oleellisesti muuttua kosketusnäytön käyttöön tuhraantuvien sekuntien aikana, ja onnettomuusriski voi kasvaa.
Erilliset, ronskit kierrettävät säätimet tai liukukytkimet ovat toista maata. Selkeä haptiikka eli kosketustunto kertoo säädöstä ilman, että katsetta tarvitsee kääntää pois tiestä ja liikenteestä. Toivottavasti autovalmistajat palauttavat tärkeimmät perussäädöt kosketusnäytön sijasta mekaanisiin, perinteisiin säätimiin, joita voi käyttää sormituntumalta.
@Josef kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
@Josef kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
Jos osaat käyttää tablettia, osaat käyttää Teslaa 😉
@Josef kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
Tuo on ihan totta, että auton hallintalaitteisiin pitää tutustua ennen ajoon lähtöä. Tai pitäisi. Tulee mieleen, kun itse töpeksin kerran vuokra-auton kanssa Saksassa, en muista enää mikä auto se oli. Mutta lähdin lentoasemalta liikkeelle valoisan aikaan ja sitten ilta pimeni ja piti motarilla alkaa etsiä, mistä saa valot päälle. Toinen hankaluus on ollut auton navigaattorin käyttö. Niissä on usein käsittämättömän alkeellinen tapa asettaa määränpää saatikka käyttöliittymä muuten.
Auto kuin auto, liikenteessä ei ole tarkoitus tutustua auton hallintalaitteisiin.
@Lukija98351 kirjoitti:
Ihmetyttää (old school: ajan autoa - auto ei aja minua) miksi auton auton ohjelmistoa pitäisi päivittää jatkuvasti - ehkä niin on tehty ICE autoillekin huolloissa ? Tämä keskustelu tuo mieleen elävästi PCt 20 v takaa tai Nokia Lumiat 10 v sitten - jatkuvaa päivitystä ja boottaamista. Parantaako ohjelmiston päivitys ajo-ominaosuuksia tai vaimentaa rengasmelua ? Taitaa tuoda vain lisää epäoleellisia dataa.
Arviosi menee metsään. Ohjelmistopäivityksillä on parannettu auton keskeisiä ominaisuuksia mm moottorin tehoa, latausnopeutta, toimintamatkaa, jarrujen toimintaa yms. Ja tietenkin tuotu uusia ominaisuuksia, joilla on todellista lisäarvoa, eli ei pelkästään uusia pieruääniä ja valo-esityksiä.
Joskus kuulee sanottavan, että miksi niitä autoja pitää päivittää, eikö ne voisi tehdä kerralla valmiiksi. Tällaisen kysymyksen esittäjä ei ole ehkä miettinyt asiaa ihan loppuun asti.
Tesla on innovatiivinen ja erittäin suorituskykyinen auto mutta sen ongelma on maantieajo ja meluisuus - parempiakin on samassa hintaluokassa.
Rengasmelua ja tuulen suhinaa (karmittomat ikkunat) on varmasti enemmän, kuin hintaluokan parhaimmistossa, mutta muuten ainakin X on maantiellä erinomainen peli. Todella vakaa ajettava huonossakin kelissä ja ohitukset onnistuvat vaivattomasti. Itseä nuo äänetkään eivät haittaa, kun tapana on soittaa musiikkia ajaessa.
@PiiJei kirjoitti:
Eikä niistä X:n älyttömistä takaovista yhtään nerokkaampia.
Näitä heittoja kuulee lähinnä ihmisiltä, joilla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta asiasta.
Elon ei ole keksinyt mitään uutta, ainoastaan tuonut nämä huonot ideat markkinoille. Sama koskee tietysti myös Audin kamerapeilejä, jne.
Vaikea sanoa, minkä verran Elon on ollut suunnittelupöydän ääressä, mutta jos nyt puhutaan ihan firmasta, niin autoalan merkittäviä toimijoita myöten ollaan myönnetty Teslan olevan etumatkalla muihin nähden. Mutta todellinen tieto majailee luonnollisesti Esson baarissa.
@Josef kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
Sillä autolla voi ajaa ihan hienosti koskematta kertaakaan keskinäyttöön.
@HybridRules kirjoitti:
Auto kuin auto, liikenteessä ei ole tarkoitus tutustua auton hallintalaitteisiin.
Jep. Edellisen autoni käyttöohjeen luin läpi jo ennen kuin sain oman Saksasta kotiin päin matkalla olleen autoni käsiini ollenkaan, mutta vaimon uusimman auton kanssa tuli kotipihalla fumblaamista kun ohjekirjatilaus meni ensi yrityksellä bumerangiksi kun ei tiedetty liittää VIN-koodia tilauksen mukaan että osaavat lähettää oikeaan softaversioon ja rattiin liittyvän ohjekirjan.
Mutta onko Teslassa mekaanista kytkintä, jolla voi säätää pyyhinnopeutta normaalin auton tapaan vai onko puheohjaus ja tabletti ainoat vaihtoehdot?
Ja miten vaihdetaan valonvaihtoautomatiikan ja kuljettajan ohjaaman lähivaloille vaihdon välinen valinta?
@Josef kirjoitti:
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
Sillä autolla voi ajaa ihan hienosti koskematta kertaakaan keskinäyttöön.
Ajosuunnan joutuu valitsemaan näytöltä?
Vilkun käyttö yoken napeilla on varmasti myös hyvin intuitiivinen kokemus, varsinkin ratin ollessa jossain muussa kuin suorassa asennossa?
Olisi rehellistä myöntää, että näillä muutoksilla Tesla on ensisijaisesti saanut laskettu autonsa kustannuksia itselleen ja samalla markkinointiosasto on myynyt poistetun viiksen "automaattisella" ajosuunnan valitsemisella. Parasta ikinä?
@HybridRules kirjoitti:
Auto kuin auto, liikenteessä ei ole tarkoitus tutustua auton hallintalaitteisiin.
Jep. Edellisen autoni käyttöohjeen luin läpi jo ennen kuin sain oman Saksasta kotiin päin matkalla olleen autoni käsiini ollenkaan, mutta vaimon uusimman auton kanssa tuli kotipihalla fumblaamista kun ohjekirjatilaus meni ensi yrityksellä bumerangiksi kun ei tiedetty liittää VIN-koodia tilauksen mukaan että osaavat lähettää oikeaan softaversioon ja rattiin liittyvän ohjekirjan.
Mutta onko Teslassa mekaanista kytkintä, jolla voi säätää pyyhinnopeutta normaalin auton tapaan vai onko puheohjaus ja tabletti ainoat vaihtoehdot?
Ja miten vaihdetaan valonvaihtoautomatiikan ja kuljettajan ohjaaman lähivaloille vaihdon välinen valinta?
Model X ja Y ovat vähän erilaisia noissa asioissa.
Periaatteessa kummassakin käytetään kosketusnäyttöä asetus-luonteisissa asioissa. Sekä X että Y mallissa pyyhkimien automaattiasento valitaan kosketusnäytöltä. Jos käyttää manuaaliasetusta, niin X:ssä on suuntavilkun kanssa samassa vivussa nuppia kiertämällä tihku- ja nopeusvalinta. Y:ssä ne valinnat ovat kosketusnäytöllä, mutta ei millään pienellä alasvetovalikossa.
Valojen automaattiasennon valinta on sekä X:ssä että Y:ssä kosketusnäytöltä, mutta en keksi, miksi ei käyttäisi automaattivalintaa pelkästään? Ei sitä ainakaan kesken ajon tarvitse vaihtaa. Jos pitkät eivät automaatilla vaihdu tarpeeksi ajoissa vastaantulijoille, niin voihan ne vaihtaa vivulla vaikka asetus olisikin automaatilla.
Model Y:ssä, kuten myös X:ssä, on pyyhkijöiden manaalikäyttö myös vilkkuvivun päästä painamalla (paina-pidä), jolla voi pyyhkiä kertaluonteisen tuulilasille tulevan roiskeen joko pesunesteen kanssa tai ilman. Vesisuuttimet ovat pyyhkijän varsissa, mikä annostelee veden hyvin oikeaan paikkaan.
Jos Model Y:n pyyhkijöitä käyttää manuaaliasetuksilla, niin niitä ei haeta mistään alasvetovalikosta vaan näytöllä voi pitää päällä ikkunan, jossa pyyhkijöiden (sekä valojen) käyttöpainikkeet ovat isokokoiset ja selkeät. Kosketusnäyttöä katsoessa näkee myös eteen tielle, näyttö on sen verran ylhäällä.
Periaatteessa kummassakin käytetään kosketusnäyttöä asetus-luonteisissa asioissa. Sekä X että Y mallissa pyyhkimien automaattiasento valitaan kosketusnäytöltä. Jos käyttää manuaaliasetusta, niin X:ssä on suuntavilkun kanssa samassa vivussa nuppia kiertämällä tihku- ja nopeusvalinta. Y:ssä ne valinnat ovat kosketusnäytöllä, mutta ei millään pienellä alasvetovalikossa.
Eikös siinä Äksässä ole Mersun viikset? Vai oliko ne mursun ...
Periaatteessa kummassakin käytetään kosketusnäyttöä asetus-luonteisissa asioissa. Sekä X että Y mallissa pyyhkimien automaattiasento valitaan kosketusnäytöltä. Jos käyttää manuaaliasetusta, niin X:ssä on suuntavilkun kanssa samassa vivussa nuppia kiertämällä tihku- ja nopeusvalinta. Y:ssä ne valinnat ovat kosketusnäytöllä, mutta ei millään pienellä alasvetovalikossa.
Eikös siinä Äksässä ole Mersun viikset? Vai oliko ne mursun ...
Niin olen kuullut kerrottavan. En ole montaa kertaa Mersua ajanut ja viime kerrasta on aikaa, enkä muista, miten viikset siinä oli.
Vakionopeuden säädin erillisellä vivulla vilkkuvivun alla vaati totuttelua aluksi ja vieläkin joskus vilkuttelen, kun on tarkoitus nostaa tai laskea nopeutta. Muistan yhden kerran, kun takana tuleva kuvitteli minun antavan ohitusmerkin ja lähti ohittamaan, kun sitten löysin oikean vivun ja aloin lisätä nopeutta. Ohittaja varmaan ihmetteli.....
P.S. En siis jatkanut kiihdytystä, kun tajusin takana tulleen lähteneen ohittamaan (suom.huom.)
Periaatteessa kummassakin käytetään kosketusnäyttöä asetus-luonteisissa asioissa. Sekä X että Y mallissa pyyhkimien automaattiasento valitaan kosketusnäytöltä. Jos käyttää manuaaliasetusta, niin X:ssä on suuntavilkun kanssa samassa vivussa nuppia kiertämällä tihku- ja nopeusvalinta. Y:ssä ne valinnat ovat kosketusnäytöllä, mutta ei millään pienellä alasvetovalikossa.
Eikös siinä Äksässä ole Mersun viikset? Vai oliko ne mursun ...
Niin olen kuullut kerrottavan. En ole montaa kertaa Mersua ajanut ja viime kerrasta on aikaa, enkä muista, miten viikset siinä oli.
Vakionopeuden säädin erillisellä vivulla vilkkuvivun alla vaati totuttelua aluksi ja vieläkin joskus vilkuttelen, kun on tarkoitus nostaa tai laskea nopeutta. Muistan yhden kerran, kun takana tuleva kuvitteli minun antavan ohitusmerkin ja lähti ohittamaan, kun sitten löysin oikean vivun ja aloin lisätä nopeutta. Ohittaja varmaan ihmetteli.....
P.S. En siis jatkanut kiihdytystä, kun tajusin takana tulleen lähteneen ohittamaan (suom.huom.)
Kylmät tyypit otin Äksästä taannoin ja semmoinen vaikutelma jäi, että viikset toimivat samoin kuin Mersuissa.
Kun on taas tähtikeulainenkin pihassa ja tulee ajettua erilaisilla järjestelyillä varustettuja lähes viikottain, täytyy olla tarkkana. Monta kertaa on käsi hapuillut "vaihdeviiksen" suuntaan lasinpyyhkijöitä tarvitessa. Vakkarin on Mersu nyt siirtänyt (kaikissa malleissa?) ohjauspyörään.
@HybridRules kirjoitti:
Valojen automaattiasennon valinta on sekä X:ssä että Y:ssä kosketusnäytöltä, mutta en keksi, miksi ei käyttäisi automaattivalintaa pelkästään? Ei sitä ainakaan kesken ajon tarvitse vaihtaa. Jos pitkät eivät automaatilla vaihdu tarpeeksi ajoissa vastaantulijoille, niin voihan ne vaihtaa vivulla vaikka asetus olisikin automaatilla.
Model Y:ssä, kuten myös X:ssä, on pyyhkijöiden manaalikäyttö myös vilkkuvivun päästä painamalla (paina-pidä), jolla voi pyyhkiä kertaluonteisen tuulilasille tulevan roiskeen joko pesunesteen kanssa tai ilman. Vesisuuttimet ovat pyyhkijän varsissa, mikä annostelee veden hyvin oikeaan paikkaan.
Kiitos. Tarkoitin juuri näitä tilanteita, jossa pitää lisätä joko kertapyyhkäisy lasinpyyhkimillä sensorin ohi lentäneen roiskeen siivoamiseksi tai pimentää ajovalot mäen harjanteen takaa jo erottuvan vetäjän sammuneiden kattovalojen ohessa himmeästi kytevien parkkivalojen perusteella jo ennen alavalojen ilmaantumista näkvyiin harjanteen takaa.
Minusta tuo on ihan hyvä käytäntö. Monitomiviiksi tietenkin aiheuttaa motoriikkarajoittuneille ahdistusta mutta tässä ei pitäisi olla sitäkään ongelmaa, koska se monitoimiviiksi ei ole kiinnitettynä Mersuun jossa vilkun ja pesurin käyttö samalla hantaakilla tiedetään lähestulkoon mahdottomaksi. Ehkä kertomasi monitoimiviiksen käyttö tuntuu luontevalta, kun Mersukuski on jo valmiiksi tottunut käyttämään lähes mahdottomana pidettyjä hallintalaitteita
@HybridRules kirjoitti:
Vakionopeuden säädin erillisellä vivulla vilkkuvivun alla vaati totuttelua aluksi ja vieläkin joskus vilkuttelen, kun on tarkoitus nostaa tai laskea nopeutta.
Tämä W/S213 ensimmäisessä vuosimallissa käytetty välivaihe epäilytti, kun jo sitä ostaessa oli tiedossa, että myös vanhalla viiksijärjestyksellä varustettuja autoja jää perheeseen.
Uusin auto hyppäsi kuitenkin tuon vaiheen ylitse ja nyt on jäljellä enää vain kaksi viikseä, joista hoidetaan normaaliin tapaan vaihteet ja vilkut ja mitä siinä vilkkuviiksessä nyt sitten onkaan. Auton ja kuskin vaihtuessa sormi hakee väärää nappia alussa ihan jatkuvasti, mutta virheitä tulee vasta tuntikausia väsyneenä ilmaisemaan muutenkin tarvittavan tauon. Vanhan auton Tempomaatin viiksestä vilkkua käyttämään pyrkivä tai uuden vilkkuviiksestä nopeutta säätävä tai vanhan auton rattinapeista vakionopeussäädintä etsivä sormi ehtii napille, mutta viime hetkellä tulee hälytys väärän tuntuisesta vipstaakista ja valinta pysähtyy seuraavan hallintalaitteen etsimisen ajaksi.
Olisin muuten edelleen sitä mieltä, että perinteinen vakionopeussäätimen viiksi oli käyttöominaisuuksiltaan loistava, mutta siihen olisi ollut vaikea rakentaa hallitusti käytettävää vallitsevan nopeusrajoituksen valinta-automatiikka, joka on kieltämättä tuossa nappiohjatussa uudessa varsin kätevä. Kun saisi nopeusmittarin kalibroiduksi oikein, niin olisi vielä mukavampi.
Minä kyllä, Mersun satunnaisena käyttäjänä, sekoilen aina sen vakkarin kanssa - kun yritän laittaa vakkarin päälle niin meneekin päälle nopeudenrajoitin ja vakkari vasta yrityksen ja erehdyksen kautta. Alkuun sekoilin myös vaihdeviiksen kanssa - kun rupesi ajaessa satamaan, tyrkkäsin vaihteen vapaalle mutta tuo nykyään sujuu.
@HybridRules kirjoitti:
Vakionopeuden säädin erillisellä vivulla vilkkuvivun alla vaati totuttelua aluksi ja vieläkin joskus vilkuttelen, kun on tarkoitus nostaa tai laskea nopeutta.
Tämä W/S213 ensimmäisessä vuosimallissa käytetty välivaihe epäilytti, kun jo sitä ostaessa oli tiedossa, että myös vanhalla viiksijärjestyksellä varustettuja autoja jää perheeseen.
Uusin auto hyppäsi kuitenkin tuon vaiheen ylitse ja nyt on jäljellä enää vain kaksi viikseä, joista hoidetaan normaaliin tapaan vaihteet ja vilkut ja mitä siinä vilkkuviiksessä nyt sitten onkaan. Auton ja kuskin vaihtuessa sormi hakee väärää nappia alussa ihan jatkuvasti, mutta virheitä tulee vasta tuntikausia väsyneenä ilmaisemaan muutenkin tarvittavan tauon. Vanhan auton Tempomaatin viiksestä vilkkua käyttämään pyrkivä tai uuden vilkkuviiksestä nopeutta säätävä tai vanhan auton rattinapeista vakionopeussäädintä etsivä sormi ehtii napille, mutta viime hetkellä tulee hälytys väärän tuntuisesta vipstaakista ja valinta pysähtyy seuraavan hallintalaitteen etsimisen ajaksi.
Olisin muuten edelleen sitä mieltä, että perinteinen vakionopeussäätimen viiksi oli käyttöominaisuuksiltaan loistava, mutta siihen olisi ollut vaikea rakentaa hallitusti käytettävää vallitsevan nopeusrajoituksen valinta-automatiikka, joka on kieltämättä tuossa nappiohjatussa uudessa varsin kätevä. Kun saisi nopeusmittarin kalibroiduksi oikein, niin olisi vielä mukavampi.
Kyllähän sen viiksen kanssa toimeen tulee, kun siihen tottuu. Äksässä viiksen suunta "vilkku oikeaan" ottaa vakkarin päälle sen hetkiselle nopeudelle, jos ajoi ilman vakkaria, tai lisää nopeutta. "Vilkku vasemmalle"-suunta vähentää nopeutta. Työntö alas kohti pedaaleja ottaa vakkarin pois päältä. Yksi nykäisy ylös ottaa vakkarin päälle sen hetkiselle nopeusrajoitukselle ja toinen nykäisy ylös kytkee automaattiohjauksen. Pelkkä vakkari päällä nopeutta voi lisätä ylinopeudelle, mutta automaattiohjauksella auto ei hyväksy ylinopeutta kuin kuskin valitseman nopeuslisän verran, jonka max arvo on 10km/h. Moottoritiellä ja yleensä maanteilläkin voi automaattiohjauksellakin lisätä nopeutta yli rajoituksen, mutta ei kaikilla maanteillä. Asia riippuu jotenkin tientyypistä, en tiedä miten. Joskus 80km/h rajoitusta ei voi ylittää, joskus voi, kun automaattiohjaus on päällä. Teslan nopeusmittarin virhe näyttää olevan 1km/h yli todellisen nopeuden. Tom-Tom-nopeusnäyttöappin perusteella.
Mielenkiintoinen juttu muuten tuo Tom-Tom-sovelluskin. Ei maksa mitään, eikä sisällä mainoksia. Siihen tulee kuitenkin päivityksiä ja tätä nykyä se varoittaa nopeuskameroista puheella ja sen avulla voi navigoida. Se on ihan hyvä kaveri pitkää matkaa ajaessa. Ja kun väitetään, ettei ilmaisia lounaita ole, niin ihmettelenpä, mikä sen sovelluksen julkaisijan ja jatkuvan kehittäjän motiivi mahtaa olla?
P.S. Sen Tom-Tom-sovelluken nimi on nykyään AmiGO.
Laaduntarkkailu on ulkoistettu asiakkaille. Jos autosi vaatii huoltoa, Teslan liikkuvat huoltoasentajat voivat suorittaa suurimman osan korjaustöistä siellä, mihin autosi pysäköit.
@tracktest kirjoitti:
Laaduntarkkailu on ulkoistettu asiakkaille. Jos autosi vaatii huoltoa, Teslan liikkuvat huoltoasentajat voivat suorittaa suurimman osan korjaustöistä siellä, mihin autosi pysäköit.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Sillä autolla voi ajaa ihan hienosti koskematta kertaakaan keskinäyttöön.
Ajosuunnan joutuu valitsemaan näytöltä?
Niin? Tämä ei varmaankaan aiheuta suuria vaaratilanteita, kun auto on parkissa? Noin yleisesti en oikein arvosta sitä, kun puhutaan "Tesloissa sitä ja Tesloissa tätä". Nuo eri mallit ovat loppujen lopuksi hyvin erilaisia keskenään ja vaikkapa tuo ajosuunnan valinta näytöltä koskee ainoastaan uudistettuja S & X -malleja. Samoin moni kolmosen ja yyn ominaisuus leimataan "Tesloissa on näin".
En ole ihan varma, onko noissa uusissa ässissä ja äksissä jo automaattinen ajosuunnan valitsin, sellainen niihin oli ainakin tarkoitus tulla. Käytännössä homma toimii siis niin, että jos auto on pysäköity vaikkapa nokka seinustaa vasten, arvaa auto että oletettavasti sillä halutaan peruuttaa. Näin saadaan taas yksi turha vaihe ajamiseenlähdöstä pois. Niitähän on jo saatukin karsittua perinneautoihin verrattuna. Ja ennen kuin joku huuliveikko keksii, auto kyllä indikoi arpomansa kulkusuunnan, jolloin sitä voi vaihtaa, jos vaikka haluaakin ajaa sitä seinää päin.
Vilkun käyttö yoken napeilla on varmasti myös hyvin intuitiivinen kokemus, varsinkin ratin ollessa jossain muussa kuin suorassa asennossa?
Ei ole kokemusta, mutta veikkaan ratkaisun olevan huono. Pitää kuitenkin päästä kokeilemaan ennen kuin lukitsen vastaukseni.
Olisi rehellistä myöntää, että näillä muutoksilla Tesla on ensisijaisesti saanut laskettu autonsa kustannuksia itselleen ja samalla markkinointiosasto on myynyt poistetun viiksen "automaattisella" ajosuunnan valitsemisella. Parasta ikinä?
Paha sanoa, mikä on muutosten syynä. Nuo viikset tuskin maksavat niin paljoa, että niiden tiputtamisella olisi saavutettavissa suurta säästöä. Varsinkin kun uudistuksen myötä noihin tuli lisää huomattavasti kalliimpia komponentteja, kuten vaikkapa erillinen näyttö takapenkille ja huomattavasti tehokkaammat moottorit.
@tracktest kirjoitti:
Laaduntarkkailu on ulkoistettu asiakkaille. Jos autosi vaatii huoltoa, Teslan liikkuvat huoltoasentajat voivat suorittaa suurimman osan korjaustöistä siellä, mihin autosi pysäköit.
Tällä jatkuvalla nälvimisellä lienee jokin korkeampi tarkoitusperä? Kellekään ei enää liene yllätys, että jenkkilässä valmistetussa autossa on jenkkiläiset toleranssit. Onneksi Kiinan tehtaalta kuuluu tulevan tasaisempaa jälkeä ja oletettavasti pian aukeavan Berliinin tehtaan myötä päästään vielä paremmalle tasolle. Parantamisen varaa toki on..
Mutta ei se niin auvoisaa ole muillakaan valmistajilla. Sähköautopalstoja seuraamalla on saanut lukea aikamoisista ongelmista myös muiden valmistajien tuotteissa. VW:kin tuuppasi ID3 ja ID4 -mallit keskeneräisinä kuluttajille ja nyt niitä pikkuhiljaa yritetään parsia kuntoon. Samoin on ollut Volvon kanssa ja korealaisilla on omat ongelmansa, esim uuden Ioniq 5:n lataus- ja moottoritehojen kanssa.
Eikä ihana Bemarikaan vakuuta:
"Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld testasi neljän täyssähköauton todellista toimintamatkaa talvikelissä. Matkaan lähtivät BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor ja Volvo C40 Recharge Twin Motor.
Perille pääsi lopulta vain kolme autoa, sillä BMW:n lämmityslaite lakkasi toimimasta heti alkutaipaleesta. Testiryhmä kokeili tietokoneista tuttua konstia: sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Tästä ei ollut apua, joten BMW vietiin merkkihuoltoon, missä auton ohjelmisto päivitettiin.
BMW viipyi huollossa kolme tuntia, minkä jälkeen sillä lähdettiin jatkamaan matkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmöt katosivat taas. Autossa alkoi olla yhtä kylmä kuin ulkona ja lasit jäässä.
Baijerilaisen osalta testi päätettiin lopettaa tähän muun letkan jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Ruotsia."
@tracktest kirjoitti:
Laaduntarkkailu on ulkoistettu asiakkaille. Jos autosi vaatii huoltoa, Teslan liikkuvat huoltoasentajat voivat suorittaa suurimman osan korjaustöistä siellä, mihin autosi pysäköit.
Tällä jatkuvalla nälvimisellä lienee jokin korkeampi tarkoitusperä? Kellekään ei enää liene yllätys, että jenkkilässä valmistetussa autossa on jenkkiläiset toleranssit. Onneksi Kiinan tehtaalta kuuluu tulevan tasaisempaa jälkeä ja oletettavasti pian aukeavan Berliinin tehtaan myötä päästään vielä paremmalle tasolle. Parantamisen varaa toki on..
Mutta ei se niin auvoisaa ole muillakaan valmistajilla. Sähköautopalstoja seuraamalla on saanut lukea aikamoisista ongelmista myös muiden valmistajien tuotteissa. VW:kin tuuppasi ID3 ja ID4 -mallit keskeneräisinä kuluttajille ja nyt niitä pikkuhiljaa yritetään parsia kuntoon. Samoin on ollut Volvon kanssa ja korealaisilla on omat ongelmansa, esim uuden Ioniq 5:n lataus- ja moottoritehojen kanssa.
Eikä ihana Bemarikaan vakuuta:
"Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld testasi neljän täyssähköauton todellista toimintamatkaa talvikelissä. Matkaan lähtivät BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor ja Volvo C40 Recharge Twin Motor.
Perille pääsi lopulta vain kolme autoa, sillä BMW:n lämmityslaite lakkasi toimimasta heti alkutaipaleesta. Testiryhmä kokeili tietokoneista tuttua konstia: sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Tästä ei ollut apua, joten BMW vietiin merkkihuoltoon, missä auton ohjelmisto päivitettiin.
BMW viipyi huollossa kolme tuntia, minkä jälkeen sillä lähdettiin jatkamaan matkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmöt katosivat taas. Autossa alkoi olla yhtä kylmä kuin ulkona ja lasit jäässä.
Baijerilaisen osalta testi päätettiin lopettaa tähän muun letkan jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Ruotsia."
Yleisellä tasolla mennään, ei mitään korkeampaa tarkoitusta. Asiakkaille positiivisia uutisia, paremman laadun myötä. Kiihkottomasti eteenpäin ihan terveellä tavalla.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Tällä jatkuvalla nälvimisellä lienee jokin korkeampi tarkoitusperä? Kellekään ei enää liene yllätys, että jenkkilässä valmistetussa autossa on jenkkiläiset toleranssit. Onneksi Kiinan tehtaalta kuuluu tulevan tasaisempaa jälkeä ja oletettavasti pian aukeavan Berliinin tehtaan myötä päästään vielä paremmalle tasolle. Parantamisen varaa toki on..
Varmaan se Berliinin tehdas jenkkilän tuotannon hakkaa, mutta tuskin Kiinaa. Usean autovalmistajan mukaan heidän Kiinan tehtaalla valmistetut tuotteet ovat laadullisesti sitä "premiumia". Viimeisimpänä esimerkkinä vaikka Kiinasa valmistettu BMW iX3, joka voitti ADAC Autotest 2021 parhaan auton tittelin (itseasiassa parhailla pisteillä kautta aikojen). https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/besten-autos-ranking/
Jaahas, tänne kirjoittaa useampikin hupaisa huumorimies.
Tuskin Saksan oikeuslaitos kevyin perustein tuomitsi Teslan keskinäytön käytön ajon aikana.
LIIKENNEUUTINEN9.1.2021
Oikeustapaus Saksassa: Kosketusnäytön käyttö ajon aikana kävi kalliiksi
Tesla-kuski sääti lasinpyyhkimien nopeutta kosketusnäytöllä ja suistui tieltä – seurauksena 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto. Sakkoseuraus mahdollinen Suomessakin.
Saksassa on noussut kohu niin sanotun tieliikennelain kännykkäsäännön laajennetusta tulkinnasta. Tuon lakipykälän mukaan käteen otettavan laitteen kuten esimerkiksi matkapuhelimen käyttö on kielletty ajon aikana. Pykälän mukaan auton kiinteitä laitteita saa käyttää sillä edellytyksellä, kun niissä on, joko ääniohjaus tai laitteen käyttö on mahdollista lyhyellä hetkellisellä vilkaisulla, mikä on sopeutettu tilanteeseen, näkyvyyteen, tie- ja liikenneolosuhteisiin, ajonopeuteen sekä säähän.
On hyvä mieltää, että sinä aikana kun kuskin katse karkaa tienäkymistä, liikkuu auto merkittävän matkan: 50 km/h nopeudella 14 metriä sekunnissa ja 100 km/h nopeudella 28 metriä sekunnissa.
Viekö kosketusnäytön käyttö liikaa huomiota?
Mutta miten on kosketusnäytön eri toimintojen käytön laita ajon aikana? Tähän liittyy oikeustapaus, josta lähinnä suomalaista hovioikeutta vastaava Oberlandsgericht (OLG) Karlsruhe antoi tuomionsa 27.3.2020. Taustalla oli noin vuotta aiemmin tapahtunut tieltä suistuminen. Teslan kuljettaja ajoi 15.3.2019 Saksassa maantiellä nro 36 vesisateessa. Koska sade oli kova, kuljettaja halusi säätää tuulilasinpyyhkimien nopeutta. Säätö tapahtui ison, keskikonsoliin sijoitetun kosketusnäytön kautta. Valikkoa näprättäessä auto karkasi kuljettajansa hallinnasta suoralla tiellä, suistui tieltä oikealle, törmäsi penkkaan, puihin ja liikennemerkkiin.
Käräjäoikeutta vastaava Amtsgericht (AG) Karlsruhe katsoi kosketusnäytön sähkölaitteeksi (ein elektronisches Gerät), jota auton kuljettaja oli käyttänyt ajon aikana sääntöjen vastaisesti. Auton kuljettaja vei asian hovioikeutta vastaavaan oikeusasteeseen. Kuljettajan mielestä kosketusnäyttö on auton turvallisuustekninen osa.
Oberlandsgericht Karlsruhe ei hyväksynyt kuljettajan näkemystä, vaan piti voimassa AG:n näkemyksen, että kiinteä kosketusnäyttö on lainsäädännöllisessä mielessä elektroninen laite, jonka käyttö tässä tapauksessa ei ollut mahdollista pelkällä lyhyellä vilkaisulla, vaan näytön ja sen valikoiden näpräämiseen kuluu enemmän aikaa kuin pelkkä vilkaisu ja siten se heikensi liikenteen seuraamista.
Erilaisia tulkintoja riittää
Saksan eri ”hovioikeuksissa” on ollut erilaisia käsityksiä siitä, minkä laitteen käytössä noudatetaan laajennettua kännykkäkieltoa ja minkä ei. Saksassa ei kuitenkaan yleistä kieltoa kosketusnäytön käytölle. OLG Karlsruhe totesi kuitenkin, että kosketusnäytön käyttö ei ole kiellettyä, koska kyseessä ei ole kädessä pidettävä laite (kuten esimerkiksi matkapuhelin). OLG Karlsruhen mukaan kosketusnäyttö on auton kiinteä laite, jonka käyttö on silloin sallittua, kun pieni, nopea vilkaisu halutun toiminnon käynnistämiseen riittää liikenteen seuraamista oleellisesti häiritsemättä.
Teslan esimerkkitapauksessa edellä mainitut edellytykset kosketusnäytön käytölle ovat ongelmallisia, sillä säätääkseen lasinpyyhkijöiden nopeutta kuskin tulee ensin valita kosketusnäytöstä lasinpyyhkijöiden symboli ja sitten alavalikosta tulee valita jokin viidestä lasinpyyhkimen nopeudesta. Tämä toimenpide vaatii kuljettajan keskittymistä kosketusnäytön käyttöön, mikä ei toteudu pelkällä nopealla vilkaisulla. Kuskin olisi pitänyt samanaikaisesti pystyä katsomaan liikennetilannetta ja sopeuttamaan tilannenopeus sään ja liikennetilanteen mukaan. Tieltä suistumisen seurauksena kuljettajalle määrättiin 200 euron sakko ja kuukauden ajokielto.
Saksassa tiukka rangaistusasteikko
Saksassa autoilijoita ajokäytöstä ja liikenneturvallisuutta koskeva säännöstö on tiukka. Kuljettajan ratkaisuja koskeva rangaistusasteikko tiukkenee nopeasti, mikäli toimenpide on aiheuttanut vaaraa tai vahinkoa liikenteessä. Esimerkiksi matkapuhelimen tai muun sähkölaitteen käyttö on Saksassa ajon aikana kiellettyä. Mikäli näin kuljettaja kuitenkin toimii, on rangaistusasteikko seuraava:
Moottoriajoneuvolla ajaessa, sakkoa 100 euroa
Moottoriajoneuvolla ajaessa, liikennetilannetta vaarantaen, sakkoa 150 euroa + kuukauden ajokielto
Moottoriajoneuvolla ajaessa, aiheuttaen onnettomuuden, sakkoa 200 euroa + kuukauden ajokielto
Tuore ajokortin haltija kahden vuoden koeajan aikana saa edellä mainittujen lisäksi yhden virhepisteen ja jos aiheuttanut vaaratilanteen, joutuu lisäksi jatkokoulutukseen.
Polkupyörällä ajaessa, sakkoa 55 euroa.
Sakko mahdollinen Suomessakin
Suomessakin kuljettaja voi saada sakkoseuraamuksen Saksassa tapahtuneen kaltaisen onnettomuuden seurauksena, arvioi liikenneoikeuteen perehtynyt asiantuntija asianajaja Risto Tuori, joka on myös Liikenneoikeusyhdistys ry:n puheenjohtaja.
Tieliikennelain 98 §:n mukaan ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. Mahdollisen sakon suuruuteen vaikuttaa usea eri tekijä.
– Jos kuljettajan toiminnasta ei aiheudu vähäistä suurempaa vaaraa muiden hengelle ja terveydelle, niin seurauksena olisi 100 euron liikennevirhemaksu (TLL 171 §). Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta seuraisi poliisin sakkokäsikirjan mukaan normaalisti 12 päiväsakon sakkorangaistus, Tuori taustoittaa.
Marko Jokela
Volkswagen Golf
Kosketusnäyttö – huomiovaras
Tunnoton kosketusnäyttö on ajamista häiritsevä huomiovaras. Valikoiden näprääminen vaatii tarkkuutta, jolloin katse voi harhautua useiksi sekunneiksi tiestä ja liikenteestä kosketusnäyttöön. Joihinkin toimintoihin painalluksen sijasta pyyhkäisyä tai säätöön tarvitaan jopa kaksi sormea. Monien uusien automallien ilmastoinnin, lämpötilan, puhaltimen ja ilmansuuntauksen säätö hoituu kosketusnäytöllä, joissain automalleissa jopa äänenvoimakkuuden säätö. Liikennetilanne voi oleellisesti muuttua kosketusnäytön käyttöön tuhraantuvien sekuntien aikana, ja onnettomuusriski voi kasvaa.
Erilliset, ronskit kierrettävät säätimet tai liukukytkimet ovat toista maata. Selkeä haptiikka eli kosketustunto kertoo säädöstä ilman, että katsetta tarvitsee kääntää pois tiestä ja liikenteestä. Toivottavasti autovalmistajat palauttavat tärkeimmät perussäädöt kosketusnäytön sijasta mekaanisiin, perinteisiin säätimiin, joita voi käyttää sormituntumalta.
Timo Turkula
https://moottori.fi/liikenne/jutut/oikeustapaus-saksassa-kosketusnayton-kaytto-ajon-aikana-kavi-kalliiksi/
Tieliikennelain mukaan en saisi hypätä Teslaan ja lähteä ajamaan sillä saman tien.
Mitä pahaa olet tehnyt? Menikö kortti pitkäksi aikaa vai onko sinulla sellaista ollenkaan?
"Lain mukaan moottoriajoneuvon kuljettaja ei saan ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään. Tämän lisäksi ajoneuvossa ei saa käyttää teknistä laitetta siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajoneuvolla ajamista."
Esim. Teslan keskinäyttö on tekninen laite, jonka käyttö pitäisi opetella ennen liikkeelle lähtöä, jotta sen käyttö ei haittaa tai vaaranna autolla ajamista.
Jos osaat käyttää tablettia, osaat käyttää Teslaa 😉
Tuo on ihan totta, että auton hallintalaitteisiin pitää tutustua ennen ajoon lähtöä. Tai pitäisi. Tulee mieleen, kun itse töpeksin kerran vuokra-auton kanssa Saksassa, en muista enää mikä auto se oli. Mutta lähdin lentoasemalta liikkeelle valoisan aikaan ja sitten ilta pimeni ja piti motarilla alkaa etsiä, mistä saa valot päälle. Toinen hankaluus on ollut auton navigaattorin käyttö. Niissä on usein käsittämättömän alkeellinen tapa asettaa määränpää saatikka käyttöliittymä muuten.
Auto kuin auto, liikenteessä ei ole tarkoitus tutustua auton hallintalaitteisiin.
Arviosi menee metsään. Ohjelmistopäivityksillä on parannettu auton keskeisiä ominaisuuksia mm moottorin tehoa, latausnopeutta, toimintamatkaa, jarrujen toimintaa yms. Ja tietenkin tuotu uusia ominaisuuksia, joilla on todellista lisäarvoa, eli ei pelkästään uusia pieruääniä ja valo-esityksiä.
Joskus kuulee sanottavan, että miksi niitä autoja pitää päivittää, eikö ne voisi tehdä kerralla valmiiksi. Tällaisen kysymyksen esittäjä ei ole ehkä miettinyt asiaa ihan loppuun asti.
Rengasmelua ja tuulen suhinaa (karmittomat ikkunat) on varmasti enemmän, kuin hintaluokan parhaimmistossa, mutta muuten ainakin X on maantiellä erinomainen peli. Todella vakaa ajettava huonossakin kelissä ja ohitukset onnistuvat vaivattomasti. Itseä nuo äänetkään eivät haittaa, kun tapana on soittaa musiikkia ajaessa.
Näitä heittoja kuulee lähinnä ihmisiltä, joilla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta asiasta.
Vaikea sanoa, minkä verran Elon on ollut suunnittelupöydän ääressä, mutta jos nyt puhutaan ihan firmasta, niin autoalan merkittäviä toimijoita myöten ollaan myönnetty Teslan olevan etumatkalla muihin nähden. Mutta todellinen tieto majailee luonnollisesti Esson baarissa.
Sillä autolla voi ajaa ihan hienosti koskematta kertaakaan keskinäyttöön.
Meillä yli kuusikymppisillä on tabletit lääkekaapissa. Riittääkse Teslan ajamiseen?
Jep. Edellisen autoni käyttöohjeen luin läpi jo ennen kuin sain oman Saksasta kotiin päin matkalla olleen autoni käsiini ollenkaan, mutta vaimon uusimman auton kanssa tuli kotipihalla fumblaamista kun ohjekirjatilaus meni ensi yrityksellä bumerangiksi kun ei tiedetty liittää VIN-koodia tilauksen mukaan että osaavat lähettää oikeaan softaversioon ja rattiin liittyvän ohjekirjan.
Mutta onko Teslassa mekaanista kytkintä, jolla voi säätää pyyhinnopeutta normaalin auton tapaan vai onko puheohjaus ja tabletti ainoat vaihtoehdot?
Ja miten vaihdetaan valonvaihtoautomatiikan ja kuljettajan ohjaaman lähivaloille vaihdon välinen valinta?
Ajosuunnan joutuu valitsemaan näytöltä?
Vilkun käyttö yoken napeilla on varmasti myös hyvin intuitiivinen kokemus, varsinkin ratin ollessa jossain muussa kuin suorassa asennossa?
Olisi rehellistä myöntää, että näillä muutoksilla Tesla on ensisijaisesti saanut laskettu autonsa kustannuksia itselleen ja samalla markkinointiosasto on myynyt poistetun viiksen "automaattisella" ajosuunnan valitsemisella. Parasta ikinä?
Model X ja Y ovat vähän erilaisia noissa asioissa.
Periaatteessa kummassakin käytetään kosketusnäyttöä asetus-luonteisissa asioissa. Sekä X että Y mallissa pyyhkimien automaattiasento valitaan kosketusnäytöltä. Jos käyttää manuaaliasetusta, niin X:ssä on suuntavilkun kanssa samassa vivussa nuppia kiertämällä tihku- ja nopeusvalinta. Y:ssä ne valinnat ovat kosketusnäytöllä, mutta ei millään pienellä alasvetovalikossa.
Valojen automaattiasennon valinta on sekä X:ssä että Y:ssä kosketusnäytöltä, mutta en keksi, miksi ei käyttäisi automaattivalintaa pelkästään? Ei sitä ainakaan kesken ajon tarvitse vaihtaa. Jos pitkät eivät automaatilla vaihdu tarpeeksi ajoissa vastaantulijoille, niin voihan ne vaihtaa vivulla vaikka asetus olisikin automaatilla.
Model Y:ssä, kuten myös X:ssä, on pyyhkijöiden manaalikäyttö myös vilkkuvivun päästä painamalla (paina-pidä), jolla voi pyyhkiä kertaluonteisen tuulilasille tulevan roiskeen joko pesunesteen kanssa tai ilman. Vesisuuttimet ovat pyyhkijän varsissa, mikä annostelee veden hyvin oikeaan paikkaan.
Jos Model Y:n pyyhkijöitä käyttää manuaaliasetuksilla, niin niitä ei haeta mistään alasvetovalikosta vaan näytöllä voi pitää päällä ikkunan, jossa pyyhkijöiden (sekä valojen) käyttöpainikkeet ovat isokokoiset ja selkeät. Kosketusnäyttöä katsoessa näkee myös eteen tielle, näyttö on sen verran ylhäällä.
Eikös siinä Äksässä ole Mersun viikset? Vai oliko ne mursun ...
Niin olen kuullut kerrottavan. En ole montaa kertaa Mersua ajanut ja viime kerrasta on aikaa, enkä muista, miten viikset siinä oli.
Vakionopeuden säädin erillisellä vivulla vilkkuvivun alla vaati totuttelua aluksi ja vieläkin joskus vilkuttelen, kun on tarkoitus nostaa tai laskea nopeutta. Muistan yhden kerran, kun takana tuleva kuvitteli minun antavan ohitusmerkin ja lähti ohittamaan, kun sitten löysin oikean vivun ja aloin lisätä nopeutta. Ohittaja varmaan ihmetteli.....
P.S. En siis jatkanut kiihdytystä, kun tajusin takana tulleen lähteneen ohittamaan (suom.huom.)
Kylmät tyypit otin Äksästä taannoin ja semmoinen vaikutelma jäi, että viikset toimivat samoin kuin Mersuissa.
Kun on taas tähtikeulainenkin pihassa ja tulee ajettua erilaisilla järjestelyillä varustettuja lähes viikottain, täytyy olla tarkkana. Monta kertaa on käsi hapuillut "vaihdeviiksen" suuntaan lasinpyyhkijöitä tarvitessa. Vakkarin on Mersu nyt siirtänyt (kaikissa malleissa?) ohjauspyörään.
Kiitos. Tarkoitin juuri näitä tilanteita, jossa pitää lisätä joko kertapyyhkäisy lasinpyyhkimillä sensorin ohi lentäneen roiskeen siivoamiseksi tai pimentää ajovalot mäen harjanteen takaa jo erottuvan vetäjän sammuneiden kattovalojen ohessa himmeästi kytevien parkkivalojen perusteella jo ennen alavalojen ilmaantumista näkvyiin harjanteen takaa.
Minusta tuo on ihan hyvä käytäntö. Monitomiviiksi tietenkin aiheuttaa motoriikkarajoittuneille ahdistusta mutta tässä ei pitäisi olla sitäkään ongelmaa, koska se monitoimiviiksi ei ole kiinnitettynä Mersuun jossa vilkun ja pesurin käyttö samalla hantaakilla tiedetään lähestulkoon mahdottomaksi. Ehkä kertomasi monitoimiviiksen käyttö tuntuu luontevalta, kun Mersukuski on jo valmiiksi tottunut käyttämään lähes mahdottomana pidettyjä hallintalaitteita
Tämä W/S213 ensimmäisessä vuosimallissa käytetty välivaihe epäilytti, kun jo sitä ostaessa oli tiedossa, että myös vanhalla viiksijärjestyksellä varustettuja autoja jää perheeseen.
Uusin auto hyppäsi kuitenkin tuon vaiheen ylitse ja nyt on jäljellä enää vain kaksi viikseä, joista hoidetaan normaaliin tapaan vaihteet ja vilkut ja mitä siinä vilkkuviiksessä nyt sitten onkaan. Auton ja kuskin vaihtuessa sormi hakee väärää nappia alussa ihan jatkuvasti, mutta virheitä tulee vasta tuntikausia väsyneenä ilmaisemaan muutenkin tarvittavan tauon. Vanhan auton Tempomaatin viiksestä vilkkua käyttämään pyrkivä tai uuden vilkkuviiksestä nopeutta säätävä tai vanhan auton rattinapeista vakionopeussäädintä etsivä sormi ehtii napille, mutta viime hetkellä tulee hälytys väärän tuntuisesta vipstaakista ja valinta pysähtyy seuraavan hallintalaitteen etsimisen ajaksi.
Olisin muuten edelleen sitä mieltä, että perinteinen vakionopeussäätimen viiksi oli käyttöominaisuuksiltaan loistava, mutta siihen olisi ollut vaikea rakentaa hallitusti käytettävää vallitsevan nopeusrajoituksen valinta-automatiikka, joka on kieltämättä tuossa nappiohjatussa uudessa varsin kätevä. Kun saisi nopeusmittarin kalibroiduksi oikein, niin olisi vielä mukavampi.
Minä kyllä, Mersun satunnaisena käyttäjänä, sekoilen aina sen vakkarin kanssa - kun yritän laittaa vakkarin päälle niin meneekin päälle nopeudenrajoitin ja vakkari vasta yrityksen ja erehdyksen kautta. Alkuun sekoilin myös vaihdeviiksen kanssa - kun rupesi ajaessa satamaan, tyrkkäsin vaihteen vapaalle mutta tuo nykyään sujuu.
Kyllähän sen viiksen kanssa toimeen tulee, kun siihen tottuu. Äksässä viiksen suunta "vilkku oikeaan" ottaa vakkarin päälle sen hetkiselle nopeudelle, jos ajoi ilman vakkaria, tai lisää nopeutta. "Vilkku vasemmalle"-suunta vähentää nopeutta. Työntö alas kohti pedaaleja ottaa vakkarin pois päältä. Yksi nykäisy ylös ottaa vakkarin päälle sen hetkiselle nopeusrajoitukselle ja toinen nykäisy ylös kytkee automaattiohjauksen. Pelkkä vakkari päällä nopeutta voi lisätä ylinopeudelle, mutta automaattiohjauksella auto ei hyväksy ylinopeutta kuin kuskin valitseman nopeuslisän verran, jonka max arvo on 10km/h. Moottoritiellä ja yleensä maanteilläkin voi automaattiohjauksellakin lisätä nopeutta yli rajoituksen, mutta ei kaikilla maanteillä. Asia riippuu jotenkin tientyypistä, en tiedä miten. Joskus 80km/h rajoitusta ei voi ylittää, joskus voi, kun automaattiohjaus on päällä. Teslan nopeusmittarin virhe näyttää olevan 1km/h yli todellisen nopeuden. Tom-Tom-nopeusnäyttöappin perusteella.
Mielenkiintoinen juttu muuten tuo Tom-Tom-sovelluskin. Ei maksa mitään, eikä sisällä mainoksia. Siihen tulee kuitenkin päivityksiä ja tätä nykyä se varoittaa nopeuskameroista puheella ja sen avulla voi navigoida. Se on ihan hyvä kaveri pitkää matkaa ajaessa. Ja kun väitetään, ettei ilmaisia lounaita ole, niin ihmettelenpä, mikä sen sovelluksen julkaisijan ja jatkuvan kehittäjän motiivi mahtaa olla?
P.S. Sen Tom-Tom-sovelluken nimi on nykyään AmiGO.
Uusia tesloja pukkasi jenkkilässä ulos tehtaalta aika hyvin vuonna 2021:
https://www.teslarati.com/tesla-fremont-factory-most-productive-auto-factory-2021/
On ollut kiirusta joo, ehkä liikaakin - laadunvalvonnan kannalta? Viiitsi vitsi
Laaduntarkkailu on ulkoistettu asiakkaille. Jos autosi vaatii huoltoa, Teslan liikkuvat huoltoasentajat voivat suorittaa suurimman osan korjaustöistä siellä, mihin autosi pysäköit.
Niinpä, tosin aina ei mene kuin Strömsössä. https://www.thedrive.com/news/43876/tesla-model-3-owner-discovers-car-was-delivered-missing-a-brake-pad
Niin? Tämä ei varmaankaan aiheuta suuria vaaratilanteita, kun auto on parkissa? Noin yleisesti en oikein arvosta sitä, kun puhutaan "Tesloissa sitä ja Tesloissa tätä". Nuo eri mallit ovat loppujen lopuksi hyvin erilaisia keskenään ja vaikkapa tuo ajosuunnan valinta näytöltä koskee ainoastaan uudistettuja S & X -malleja. Samoin moni kolmosen ja yyn ominaisuus leimataan "Tesloissa on näin".
En ole ihan varma, onko noissa uusissa ässissä ja äksissä jo automaattinen ajosuunnan valitsin, sellainen niihin oli ainakin tarkoitus tulla. Käytännössä homma toimii siis niin, että jos auto on pysäköity vaikkapa nokka seinustaa vasten, arvaa auto että oletettavasti sillä halutaan peruuttaa. Näin saadaan taas yksi turha vaihe ajamiseenlähdöstä pois. Niitähän on jo saatukin karsittua perinneautoihin verrattuna. Ja ennen kuin joku huuliveikko keksii, auto kyllä indikoi arpomansa kulkusuunnan, jolloin sitä voi vaihtaa, jos vaikka haluaakin ajaa sitä seinää päin.
Ei ole kokemusta, mutta veikkaan ratkaisun olevan huono. Pitää kuitenkin päästä kokeilemaan ennen kuin lukitsen vastaukseni.
Paha sanoa, mikä on muutosten syynä. Nuo viikset tuskin maksavat niin paljoa, että niiden tiputtamisella olisi saavutettavissa suurta säästöä. Varsinkin kun uudistuksen myötä noihin tuli lisää huomattavasti kalliimpia komponentteja, kuten vaikkapa erillinen näyttö takapenkille ja huomattavasti tehokkaammat moottorit.
Tällä jatkuvalla nälvimisellä lienee jokin korkeampi tarkoitusperä? Kellekään ei enää liene yllätys, että jenkkilässä valmistetussa autossa on jenkkiläiset toleranssit. Onneksi Kiinan tehtaalta kuuluu tulevan tasaisempaa jälkeä ja oletettavasti pian aukeavan Berliinin tehtaan myötä päästään vielä paremmalle tasolle. Parantamisen varaa toki on..
Mutta ei se niin auvoisaa ole muillakaan valmistajilla. Sähköautopalstoja seuraamalla on saanut lukea aikamoisista ongelmista myös muiden valmistajien tuotteissa. VW:kin tuuppasi ID3 ja ID4 -mallit keskeneräisinä kuluttajille ja nyt niitä pikkuhiljaa yritetään parsia kuntoon. Samoin on ollut Volvon kanssa ja korealaisilla on omat ongelmansa, esim uuden Ioniq 5:n lataus- ja moottoritehojen kanssa.
Eikä ihana Bemarikaan vakuuta:
"Ruotsalainen autolehti Teknikens Värld testasi neljän täyssähköauton todellista toimintamatkaa talvikelissä. Matkaan lähtivät BMW iX xDrive40, Kia EV6, Tesla Model Y Long Range Dual Motor ja Volvo C40 Recharge Twin Motor.
Perille pääsi lopulta vain kolme autoa, sillä BMW:n lämmityslaite lakkasi toimimasta heti alkutaipaleesta. Testiryhmä kokeili tietokoneista tuttua konstia: sammutetaan ja käynnistetään uudestaan. Tästä ei ollut apua, joten BMW vietiin merkkihuoltoon, missä auton ohjelmisto päivitettiin.
BMW viipyi huollossa kolme tuntia, minkä jälkeen sillä lähdettiin jatkamaan matkaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen lämmöt katosivat taas. Autossa alkoi olla yhtä kylmä kuin ulkona ja lasit jäässä.
Baijerilaisen osalta testi päätettiin lopettaa tähän muun letkan jatkaessa matkaa kohti Pohjois-Ruotsia."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nain-paljon-sahkoautojen-kantamasta-katosi-pakkasella-bmw-jaatyi-jo-alkumetreilla-ruotsalaislehden-testissa/7085f118-ab7b-44de-a9d7-ed1adc61888d
Kyseisen testin voitti Tesla Model Y.
Yleisellä tasolla mennään, ei mitään korkeampaa tarkoitusta. Asiakkaille positiivisia uutisia, paremman laadun myötä. Kiihkottomasti eteenpäin ihan terveellä tavalla.
Varmaan se Berliinin tehdas jenkkilän tuotannon hakkaa, mutta tuskin Kiinaa. Usean autovalmistajan mukaan heidän Kiinan tehtaalla valmistetut tuotteet ovat laadullisesti sitä "premiumia". Viimeisimpänä esimerkkinä vaikka Kiinasa valmistettu BMW iX3, joka voitti ADAC Autotest 2021 parhaan auton tittelin (itseasiassa parhailla pisteillä kautta aikojen).
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/autotest/besten-autos-ranking/
Laadulla on tekijänsä, pätee aina.