Tyyliä ja laatua

44 kommenttia
«1
muokattu 17.03.2022 11:43

image

800 voltin lataustekniikan ansiosta 300 kilometrin lataaminen kestää parhaimmillaan 10 minuuttia tai akun lataaminen 5-80% kestää vain puoli tuntia. Kuljettajan puolella takalokasuojassa olevan CCS-latausliittimen huipputeho on 270 kW. Maltillisempi Type 2 -lataaminen onnistuu kummalta puolelta autoa tahansa ja sen huipputeho on 22 kW.

image

https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/audi-a6-avant-e-tron-perhe-kyytiin-ja-700-kilometria-pysahtymatta/

  
  • Tämä on kyllä nätti. Sääli vain että tuotantoon on vielä (ainakin?) pari vuotta

      
  • muokattu 17.03.2022 11:50

    @M880 kirjoitti:
    Tämä on kyllä nätti. Sääli vain että tuotantoon on vielä (ainakin?) pari vuotta

    Koskas se sinun sopimuksesi päättyikään. Nythän on ostajia varoiteltu tekemään uusi sopimus vähintään 9 kk ennen auton toimitusta ja taitaa idän terroristin takia toimitukset venyä yli vuoteen.

      
  • Mitehän noissa akun kunto kestää pitkässä juokussa.

    Otetaan kolmen vuoden soppari ja enemmän tienpäällä viihtyvä, eli 30 000km/v
    Siinä eräänkin kerran tyrkätään sähköä vähän rivakammin akkuun.

      1
  • @Josef kirjoitti:
    Mitehän noissa akun kunto kestää pitkässä juokussa.

    Otetaan kolmen vuoden soppari ja enemmän tienpäällä viihtyvä, eli 30 000km/v
    Siinä eräänkin kerran tyrkätään sähköä vähän rivakammin akkuun.

    Toki näin jos ei ole latausmahdollisuutta kotona ollenkaan, mutta jos pystyy lataamaan kotona, niin tuollaisen 30tkm/v (tai edes 50tkm/v) latauksiin ei välttämättä kovin montaa kertaa tarvitse suurteholaturille pysähtyä (toki riippuu päivämatkoista). Yön aikana latautuu kotiolosuhteissakin helposti se 100kWh (11kW teholla), jolla sen 400-500km reissun käy heittämässä (jotta saa taas seuraavana yönä akkuun mahtumaan 100kWh). Jollain AC lataustehoilla luulisi akunkeston olevan huomattavasti pidempi kuin jatkuvalla DC pikalatauksella, mutta pitänee vielä odotella muutama vuosi että kokemuksia karttuu.
    Ja ennekuin joku ehtii mainita, että "mutta kun kotona ei voi ladata", niin vastaan siihen jo tämän automallin osalta, että "vähemmän Audi A6/BMW 5/MB E sarjan autoja näkee tienvarsiparkeissa tai kerrostalojen parkkipaikoilla, kyllä ne näkyvät olevan omakotitaloalueilla (tai sitten uudehkojen kerrostalojen parkkiluolissa, joissa on usein jo latausmahdollisuudet tai ainakin tulossa sellaiset)".

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Tämä on kyllä nätti. Sääli vain että tuotantoon on vielä (ainakin?) pari vuotta

    Koskas se sinun sopimuksesi päättyikään. Nythän on ostajia varoiteltu tekemään uusi sopimus vähintään 9 kk ennen auton toimitusta ja taitaa idän terroristin takia toimitukset venyä yli vuoteen.

    On siihen vielä 1,5 vuotta aikaa, 2023 loppupuolella. Ongelma on että toistaiseksi ei oikeastaan ole tarjolla mitään sopivaa, eli sähköistä farkkua / katumaasturia V90:n koko- ja hintaluokassa. Konsernin autopolitiikka ei myöskään salli kaikkia merkkejä, joten esim. Tesla ei ole vaihtoehto.

      
  • muokattu 17.03.2022 14:08

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    Ja ennekuin joku ehtii mainita, että "mutta kun kotona ei voi ladata", niin vastaan siihen jo tämän automallin osalta, että vähemmän Audi A6/BMW 5/MB E sarjan autoja näkee tienvarsiparkeissa tai kerrostalojen parkkipaikoilla, kyllä ne näkyvät olevan omakotitaloalueilla. Tai sitten uudehkojen kerrostalojen parkkiluolissa, joissa on usein jo latausmahdollisuudet tai ainakin tulossa sellaiset.

    Sepä se, eivät tällaiset uutuudet tule pelastamaan maailmaa Suomessa myytävillä määrillä.

    Laatu on vasta arvailua, mutta tyyliä, sitä riittää! Törkeen upean näköinen! Avantina eli farkkuna korimalli, joita monikin on kaivannut.

      
  • VW-konsernin laadusta voidaan olla ainakin kahta mieltä, kukin voi päätellä tykönään mitä se milloinkin on/ollut.

      
  • muokattu 17.03.2022 14:40

    Prototyypin ulkonäkö arkipäiväistyy yleensä siinä vaiheessa, kun ensimmäiset autot tulevat linjalta ulos. Näin se vaan on, mutta on mitä odottaa. Hienon keulan ilme on saatu jo tässä melko tylsän näköiseksi.

      
  • muokattu 17.03.2022 18:08

    Kun tulee loskakelit, tuo ei näytä, eikä sillä ajaminen tunnu tyylikkäältä. Kuvassa kyllä näyttää upealta.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Kun tulee loskakelit, tuo ei näytä, eikä sillä ajaminen tunnu tyylikkäältä. Kuvassa kyllä näyttää upealta.

    Liitttyikö tämä erityisesti juuri tähän automalliin?

      
  • Kyllä. Ei tässä muitakaan ole arvosteltu.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Kyllä. Ei tässä muitakaan ole arvosteltu.

    Mikä tässä on sellaista joka erityisesti menee loskassa pilalle? Vai onko tämä nyt joku aaltopituusjuttu ja en vain tajua?

      
  • Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

    Nyt ymmärrän, kiitos. Ja kyllä, tosi tarkkana on saanut olla monessa paikassa. Silti välillä kolahtaa/raapii ikävästi pohjaa.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

    Joo on tosi iso ongelma autossa jossa automaattinen aktiivinen ilmajousitus ja itse säätyvä alusta ohjaus joka mittaa itsekseen tien laatua ja etäisyyttä ja saa muista Audeista lähes reaaliaikaista tietoa tien kunnosta.

      1
  • Ei tuossa jutussa sellaisesta kerrottu. Mutta hyvä, jos tällaiseen tarpeeseen löytyy noinkin yksinkertainen ratkaisu.

      1
  • muokattu 18.03.2022 18:17

    @Topi27 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

    Joo on tosi iso ongelma autossa jossa automaattinen aktiivinen ilmajousitus ja itse säätyvä alusta ohjaus joka mittaa itsekseen tien laatua ja etäisyyttä ja saa muista Audeista lähes reaaliaikaista tietoa tien kunnosta.

    Höpö juttuja, ei ilmajousituksen korkeus nyt silmänräpäyksessä muuttuu. Jos maavara on matala ja tie huono niin kyllä osumaa tulee. Nykyisin henkilöauton ilmajousituksia ei saa edes väliaikaisesti nostettua senttiä puoltatoista enempää. Tienkuntoa mittaavat systeemit muuttavat iskunvaimennusta, joka on tehtävissä nopeasti.

    Mitä tuohon Audiin ja muihin tulee, niin kivahan se on hienoja kuvia katsella, mutta auto ei ole missään, Ja sitten kun se esitellään niin toimistusajat on useita kuukausia eli yli vuoden, Mitään takeita ei ole edes, että auto on kuvien mukainen, kuten kävi esim EQS tapauksessa, linjakkaasta protosta tuli hajuton aero-sämpylä. Kvasi-infolla halutaan hillitä merkkiuskollisten pysymistä omassa leirissä, kun kilpailijalla aukeavat tilauskirjat. Tässä tapauskessa triggeri on Mersun EQE. Viime vuonna oli sama ilmiö, kun Mersu esitteli EQS niin Bemarilta tuli ties mitä videota ja salakuvaa uudesta tulevasta i7:sta. Nyt Audin tavoin tietoa tihkuu tarkoituksella tulevasta i5sta myös. Ja jotta saisi hyvin vaikutettua mahdollisiin ostajiin, molemmat (Audi ja BMW) kertovat farkkumalleista innokkaasti, koska sellaistahan ei ole kenelläkään tässä kokoluokassa. No ei ole Audilla tai Bemarillakaan, noissa jutuissa lukee että että suunnitelmissa vuonna 2024....todellisuudessa siis esittely, myyntiin 2025 ja jonotuksen jälkeen saa auto, jos olet heti sokkona tilannut vuonna 2027. Hmmm puolivuosikymmentä siis :smile:

      6
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

    Joo on tosi iso ongelma autossa jossa automaattinen aktiivinen ilmajousitus ja itse säätyvä alusta ohjaus joka mittaa itsekseen tien laatua ja etäisyyttä ja saa muista Audeista lähes reaaliaikaista tietoa tien kunnosta.

    Paljonko ja millaisella tiheydellä tällaisia "muita Audeja" Suomessa on? Ei kai ihan kaikki Audit tuollaista tietoa "lähes reaaliajassa" lähetä ja vastaanota.

      4
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista. Tänä talvena on paikoin 10 senttiä jäätä tien pinnalla ja kun jossain on vesi sulattanut siihen roiloja, saa tavallisellakin henkilöautolla 15 cm maavaralla katsoa tarkkaan, miten ajaa särkemättä autoa.

    Joo on tosi iso ongelma autossa jossa automaattinen aktiivinen ilmajousitus ja itse säätyvä alusta ohjaus joka mittaa itsekseen tien laatua ja etäisyyttä ja saa muista Audeista lähes reaaliaikaista tietoa tien kunnosta.

    Meinaatko, että audit on kytketty isoveli valvoo verkkoon Suomessakin ja auto ja palvelin tietää auton liikkeet ja sijainnin lähes reaaliaikaisesti. Tien ylläpitäjän kannattaisi ostaa lisenssi tähän tietokantaan niin saisi montunpaikat selville.
    Minulla ei ole audia mutta joku jolla on, voisi paljastaa pitikö auton saadakseen allekirjoittaa sama sopimus (Kyllä, kaikki käy) kuin mikkisoftan kanssa uutta ohjelmaa asennettaessa, muuten autoa ei saa.
    Autohan voi noita tietoja keräillä, mutta sijainti lähetetään muille ehkä hätä-nappia painettaessa tai kun tyynyt on lauennut.

      1
  • En tiedä millainen systeemi tuossa Audissa on, mutta kyllähän modernissa kalliimman hintaluokan autossa pitää olla riittävällä liikelaajuudella varustettu ilma-alusta, vähintäänkin ruksittavissa, jos ei vakiona. Ei ole tänä talvena ollut äksällä mitään ongelmaa, vaikka tiet on kuin Mariupolissa. Kaupungistakin löytyy hyvin kadunvarsipaikkoja, kun pieni lumessa kahlaaminen ei ole ongelma.

    Tuota Audia saadaan tosiaan näillä näkymin odotella pitkään, mutta toivottavasti pääsevät yllättämään. Voisin hyvin kuvitella tuollaisen kärryn itsellenikin, kunhan speksit on kunnossa.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Tämä on kyllä nätti. Sääli vain että tuotantoon on vielä (ainakin?) pari vuotta

    Et ole tosissasi, kauheannäköinen, etenkin takaa, ja nuo järkyttävät vanteet ja renkaat, lapsenmielisten (lelu sanon minä)

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Ongelma on että toistaiseksi ei oikeastaan ole tarjolla mitään sopivaa, eli sähköistä farkkua / katumaasturia V90:n koko- ja hintaluokassa. Konsernin autopolitiikka ei myöskään salli kaikkia merkkejä

    Jos katumaasturikin kelpaa, mikä näistä vaatimuksista eliminoi Skoda Enyaqin?

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Näyttää kovin ahtaalta lokarit, eikä maavarassakaan ole hurraamista.

    Kuvan teinivanteet myyntiin ja tilalle aikuisille sopivat. Ilmajousituksen oletuskorkeus hieman ylemmäs joko säätötangoista tai ohjelmallisesti ja pahassa paikassa säätönappulasta loput niin rengasmelu laskee ja korkeus nousee.

      3
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ongelma on että toistaiseksi ei oikeastaan ole tarjolla mitään sopivaa, eli sähköistä farkkua / katumaasturia V90:n koko- ja hintaluokassa. Konsernin autopolitiikka ei myöskään salli kaikkia merkkejä

    Jos katumaasturikin kelpaa, mikä näistä vaatimuksista eliminoi Skoda Enyaqin?

    Autopolitiikka. Siinä on erilaisia kauppapoliittisia vaikuttimia, jotka voivat muuttua nopeastikin.

      
  • Skoda on kiihdyttänyt hienosti ohi aikoinaan länsiautoiksi ymmärretyistä merkeistä. Kuka voisi nyky-skodien kohdalla muistaa, että takamoottorista Škoda 120 (44-54 hv) valmistettiin vuonna 1990 vielä.

      1
  • Skoda, väärä merkki ja valmistusmaa.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Skoda, väärä merkki ja valmistusmaa.

    No ei se toki mikään Japani ole, mutta kyllä laadukkaimmat volkkarit tehdään Tsekeissä.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Skoda, väärä merkki ja valmistusmaa.

    No ei se toki mikään Japani ole, mutta kyllä laadukkaimmat volkkarit tehdään Tsekeissä.

    Siitä ei olekaan epäillystä, tunnen kyllä Skodan omistajia enkä ole heiltä kuullut valituksen sanaa.

      1
  • muokattu 26.03.2022 05:47

    Nyt kun tarkemmin katsoo ja muitakin kuin tämän viestiketjun alussa olevia kuvia, en enää pidäkään autoa erityisen tyylikkäänä. Tosiaan takana "pakoputkien" kohdan hopeakoristeet on mautonta teinituningia ja samaa sarjaa oleva takaspoileri ilmeisesti erikoinen lintulauta vailla tarkoitusta. Syö kuitenkin sisätiloja ja näkyvyyttä taakse, kun katto laskee turhan paljon. Talvella lisäksi jäässä.

    Suurin ja ehkä vaikeimmin korjattava on sivulta katsottuna perän mittasuhteet. Takaoven takareunan, tavaratilan sivulasin takareunan ja korin takakulman kolme linjaa ovat kaikki eri kulmassa, mikä luo tiettyä ryhdin puutetta hillittyyn olemukseen. Lisäksi perä tuntuu roikkuvan pitkänä kuin auto pyllistäisi. Eli joko takaylitystä lyhemmäksi tai kattoa pidemmäksi. Nyt joutuu tarkkaan harkitsemaan, mistä kulmasta kuvat autosta ottaa. Sopivasta suunnasta katsottuna tuo moka ei kuvissa näy.

    740 kommenttiin vanteista. Kyllä, juuri noin. Konsernista löytyy erittäin onnistunutta muotoilua nykyisestä Passatista niin perusmallina kuin Alltrackinä, joten kuvan Audin lokero jää epäselväksi. Perintörahoilla näyttävään elämään kiinni päässeille korkeakoulusta juuri valmistuneille jupeille suunnattu?

      1
  • Konservatiivinen muotoilu miellyttää, joten toinen vierailu tähän ketjuun ei muuttanut suhtautumista tähän luomukseen. Vanteet ovat tosiaan jotain sellaista mitä en hyväksyisi missään nimessä oman autoni alle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit