Sähköautouutiset

43 kommenttia
2»
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Täyssähköautoja myytiin syyskuussa jo enemmän kuin pelkällä bensamoottorilla varustettuja autoja

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/autojen-ensirekisteroinnit-nousussa-komponenttipula-hellittaa-topseliautojen-osuus-nousi-jo-yli-40-prosenttiin/8527924

    Mikä oli eniten rekisteröity sähköauto? Kaiketi se kuuluisa ID.4?

    Trafi on julkaissut syyskuun tilastot ja eniten rekisteröity sähkäri oli Model Y eikä ID.4. XC40P8 oli tasoissa Y:n kanssa, mielenkiintoista.

    Perinnemerkeillä on iso etu merkkiuskovaisessa ostajakunnassa niin kuin olettaa sopii.

      
  • muokattu 06.10.2022 11:53

    @Topi27 kirjoitti:
    Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joka-toinen-suomalainen-taittaisi-tyomatkansa-sahkopyoralla-20-minuutissa-pyorafirman-pomo-vertaa-autoilua-lihansyontiin/8529518

    ...tana mitä luonnonvarojen tuhlausta tuollainen sähköpyöräily. Ajan työmatkani 15 minuutissa 38 vuotiaalla perus-vaihdepyörällä - siinä rupeaa käytetyt luonnonvarat olemaan aikalailla tehokkaassa käytössä. Talvisin sitten kyllä joutuu päästelemään hiilidioksidia enemmän ilmoille kun pienellä energiamäärällä kulkevan pyörän sijaan joutuu käyttämään jalkoja. Vanha vaihdepyörä ei oikein sovellu jäätikköisille pyöräteille.

    PS: Moniko sähköpyörä on liikenteessä 38 vuotiaana?

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joka-toinen-suomalainen-taittaisi-tyomatkansa-sahkopyoralla-20-minuutissa-pyorafirman-pomo-vertaa-autoilua-lihansyontiin/8529518

    ...tana mitä luonnonvarojen tuhlausta tuollainen sähköpyöräily. Ajan työmatkani 15 minuutissa 38 vuotiaalla perus-vaihdepyörällä - siinä rupeaa käytetyt luonnonvarat olemaan aikalailla tehokkaassa käytössä.

    Tuli mieleen samantapainen haaste vähän eri näkökulmasta.

    Nimittäin jos työmatkan ajaa sähköpyörällä 20 minuutissa, niin sittenhän sen ajaa polkupyörällä selvästi nopeammin, eikö niin?

      
  • muokattu 09.10.2022 05:11

    @740 GLE kirjoitti:
    Nimittäin jos työmatkan ajaa sähköpyörällä 20 minuutissa, niin sittenhän sen ajaa polkupyörällä selvästi nopeammin, eikö niin?

    Jos tämä triviaali koitos ei onnistu, niin asiaan voi hakea korjausta
    1) fillarista
    2) omasta kunnosta

    25 km/h rajoitettu sähköavusteinen fillari jää päällystetyillä teillä kuin tikku dieseliin, ellei ole huhtinut perusliikunnasta, tai ole liikenteessä ns Alepa-fillarilla.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Joka toinen suomalainen taittaisi työmatkansa sähköpyörällä 20 minuutissa – pyöräfirman pomo vertaa autoilua lihansyöntiin

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/joka-toinen-suomalainen-taittaisi-tyomatkansa-sahkopyoralla-20-minuutissa-pyorafirman-pomo-vertaa-autoilua-lihansyontiin/8529518

    ...tana mitä luonnonvarojen tuhlausta tuollainen sähköpyöräily. Ajan työmatkani 15 minuutissa 38 vuotiaalla perus-vaihdepyörällä - siinä rupeaa käytetyt luonnonvarat olemaan aikalailla tehokkaassa käytössä.

    Tuli mieleen samantapainen haaste vähän eri näkökulmasta.

    Nimittäin jos työmatkan ajaa sähköpyörällä 20 minuutissa, niin sittenhän sen ajaa polkupyörällä selvästi nopeammin, eikö niin?

    Riippuu työmatkasta. Minulla on matkassa sen verran kaikkia risteyksiä ym. että taitaisi kulua sama aika molemmilla - eikä muutenkaan tule ajettua matkaa "kaasu pohjassa" aamuin illoin. Kerran erehdyin lähtemään vaimon sähköpyörällä eräälle pyöräretkelle kun oli vähän rasittunut olo ja ajattelin säästää voimiani. Lopputulos oli että menimmekin sitten koko matkan yli 25 km/h eli ilman tehostusta. No, pysyin kuitenkin muiden mukana koko matkan ihan hyvin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Riippuu työmatkasta. Minulla on matkassa sen verran kaikkia risteyksiä ym. että taitaisi kulua sama aika molemmilla - eikä muutenkaan tule ajettua matkaa "kaasu pohjassa" aamuin illoin.

    Ymmärrän tämän näkökulman koska omakin työmatkani on ikävää stop & go ajamista ja jatkuvaa näköesteiden varomista. Nopeammasta liikennevalolähdöstään huolimatta sähkäri on silti hidas jo korttelin matkalla.

    Jos 25 km/h ylitys 20 minuutin matkalla on kaasu pohjassa, kannattaa tarkistaa Ruuhkamiehen mainitsemat korjaussarjat.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Riippuu työmatkasta. Minulla on matkassa sen verran kaikkia risteyksiä ym. että taitaisi kulua sama aika molemmilla - eikä muutenkaan tule ajettua matkaa "kaasu pohjassa" aamuin illoin.

    Ymmärrän tämän näkökulman koska omakin työmatkani on ikävää stop & go ajamista ja jatkuvaa näköesteiden varomista. Nopeammasta liikennevalolähdöstään huolimatta sähkäri on silti hidas jo korttelin matkalla.

    Jos 25 km/h ylitys 20 minuutin matkalla on kaasu pohjassa, kannattaa tarkistaa Ruuhkamiehen mainitsemat korjaussarjat.

    Jos joutuu vähän väliä pysäyttämään ja taas kiihdyttämään täyteen vauhtiin, ei 25 km/h ole keskinopeutena mikään matelunopeus. Ja jos on vielä vaatteet päällä, saattaa hieman hiotakin. Aika kaasu pohjassa se siis voi olla ja noin lyhyen matkan takia suihku ja tuplavaatteet vaikuttaa liioittelulta. Mutta tietysti löytyy pukuhemmoja, jotka ajavat neljääkymppiä vaikka Tampereen keskustasta Hervantaan koko matkan ylämäkeen lämpeämättä, tai ainakin sanovat niin.

      
  • muokattu 10.10.2022 08:50

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Riippuu työmatkasta. Minulla on matkassa sen verran kaikkia risteyksiä ym. että taitaisi kulua sama aika molemmilla - eikä muutenkaan tule ajettua matkaa "kaasu pohjassa" aamuin illoin.

    Ymmärrän tämän näkökulman koska omakin työmatkani on ikävää stop & go ajamista ja jatkuvaa näköesteiden varomista. Nopeammasta liikennevalolähdöstään huolimatta sähkäri on silti hidas jo korttelin matkalla.

    Jos 25 km/h ylitys 20 minuutin matkalla on kaasu pohjassa, kannattaa tarkistaa Ruuhkamiehen mainitsemat korjaussarjat.

    Joka päivähän tuo 25 km/h tulee ylitettyä, mutta ei siinä sähköpyörässäkään ole mitään nopeusrajoitinta - silläkin voi polkea niin lujaa kuin sielu sietää, on vain vähän raskaampi polkea ilman tehostusta kuin tavallinen pyörä. Tämä ja se huomioiden että sähköpyörä kiihtyy nopeammin, ei useita risteyksiä sisältävällä reitillä kyllä osaa mittaamatta selvittää nopeampaa pyörää. Varmaan tavallinen olisi nopeampi jos polkisi todellakin "kaasu pohjassa" mutta kun työmatka ei ole mikään nopeuskilpailu niin...?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Jos joutuu vähän väliä pysäyttämään ja taas kiihdyttämään täyteen vauhtiin, ei 25 km/h ole keskinopeutena mikään matelunopeus.

    Ei toki. Mutta siinäkin tilanteessa 25 km/h rajoitin iskee kynsille "heti".

    Ja jos on vielä vaatteet päällä, saattaa hieman hiotakin. Aika kaasu pohjassa se siis voi olla ja noin lyhyen matkan takia suihku ja tuplavaatteet vaikuttaa liioittelulta.

    Tämä on kyllä totta. En osannut ajatella noin lyhyen matkan kannalta. Oma työmatkani on yli tuplat yli 25 km/h keskinopeudella, joten en viitsi edes harkita muuta pukua kuin ajoasun ja perillä toimistolle suihkun kautta.

    Ei minulla ole mitään ongelmaa sähköpyörän kanssa, Canyonin Neuron sähkömaasturi on itselläkin harkinnassa. Mutta en vaan hoksaa, miksi pyörällä kuljettavaan matkaan pitää tämänkin keskustelun tapaan tuoda mukaan sähkö? Tässäkin keskustelussa ehdotettiin sähköpyörän käyttöä työmatkalla. Miksi polkupyörä sähköllä tai ilman ei kelpaa?

      
  • muokattu 10.10.2022 13:09

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joka päivähän tuo 25 km/h tulee ylitettyä, mutta ei siinä sähköpyörässäkään ole mitään nopeusrajoitinta - silläkin voi polkea niin lujaa kuin sielu sietää, on vain vähän raskaampi polkea ilman tehostusta kuin tavallinen pyörä.

    Täsmennetään nyt vielä, että sekä maantie- että maastokäyttöön tarkoitetusta sähköpyörästä on alustavat kokemukset hankittuna, joten muistelen kokemaani enkä kuvittele asioita, joita en ole kokeillut.

    Päällimmäisenä mielikuvana on juuri tuo nopeudenrajoitin joka vaihtaa avustuksen hidastukseen luonnottoman alhaisella nopeudella. Ei minunkaan sadan kilometrin keskinopeuteni paljon yli 25 nouse, mutta kun lenkillä on tapana polkaista mittari edes hetkeksi vähintään yli 40 ja helpoissa olosuhteissa yli 50, tuo jatkuva hidas junnaaminen maantiepyörällä ei vaan nappaa. Maasturia ajan sen verran kovia nousuja sisältävässä maastossa, että siellä ymmärrän sähkärin edut ja siksi se kiinostaakin. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä työmatkan ajamisen kanssa.

    En ole sähköpyörää vastaan, ainoastaan PELKKIÄ sähköpyöräsuosituksia vastaan tilanteissa, joissa polkupyöärkin toimii ihan hyvin.

      
  • muokattu 10.10.2022 13:53

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joka päivähän tuo 25 km/h tulee ylitettyä, mutta ei siinä sähköpyörässäkään ole mitään nopeusrajoitinta - silläkin voi polkea niin lujaa kuin sielu sietää, on vain vähän raskaampi polkea ilman tehostusta kuin tavallinen pyörä.

    Täsmennetään nyt vielä, että sekä maantie- että maastokäyttöön tarkoitetusta sähköpyörästä on alustavat kokemukset hankittuna, joten muistelen kokemaani enkä kuvittele asioita, joita en ole kokeillut.

    Päällimmäisenä mielikuvana on juuri tuo nopeudenrajoitin joka vaihtaa avustuksen hidastukseen luonnottoman alhaisella nopeudella. Ei minunkaan sadan kilometrin keskinopeuteni paljon yli 25 nouse, mutta kun lenkillä on tapana polkaista mittari edes hetkeksi vähintään yli 40 ja helpoissa olosuhteissa yli 50, tuo jatkuva hidas junnaaminen maantiepyörällä ei vaan nappaa. Maasturia ajan sen verran kovia nousuja sisältävässä maastossa, että siellä ymmärrän sähkärin edut ja siksi se kiinostaakin. Mutta tällä ei ole mitään tekemistä työmatkan ajamisen kanssa.

    En ole sähköpyörää vastaan, ainoastaan PELKKIÄ sähköpyöräsuosituksia vastaan tilanteissa, joissa polkupyöärkin toimii ihan hyvin.

    Meidän sähköpyörä on sellainen "mummopyörä", joka vain lopettaa tehostuksen 25 kilsan nopeudessa mutta ei hidasta sähkömoottorilla milloinkaan, siksipä se ei myöskään lataa akkua koskaan ajaessa. Yli 25 vauhdissa se on normaali polkupyörä - hieman raskasrakenteisempi vain. Tehostusta voi säätää asteikolla: 0 - low - norm - high, joista tuo nollakin eli ei tehostusta on tarkoitettu ihan normaaliin käyttöön. Heti ekana päivänähän, kun se tuli meille, sillä piti koettaa ajaa mahd. kovaa kun se kovin vauhti jäi muistiin ja lukemaksi silloin tuli tasaisella pyörätiellä 48 km/h.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Meidän sähköpyörä on sellainen "mummopyörä", joka vain lopettaa tehostuksen 25 kilsan nopeudessa mutta ei hidasta sähkömoottorilla milloinkaan, siksipä se ei myöskään lataa akkua koskaan ajaessa.

    Juuri tätä tarkoitin hidastuksella avustuksen loppuessa. Rajoitusnopeuden ylittyessä tuntuu kuin olisi ajanut maasturin neulaspolulta sammaleiden sekaan vaikka pyörä ei tietenkään aktiivisesti hidastakaan.

    Yli 25 vauhdissa se on normaali polkupyörä - hieman raskasrakenteisempi vain.

    Meillä on selvästikin eri vertailukohta. Katuslickseillä pyörivään kippurasarviseen verrattuna mummopyörä on PALJON raskaskulkuisempi ilman sähkövarustuksen lisäpainoakin.

    Hieman tätä sporttisemman oloista sähköhybridiä olen maantiellä kokeillutkin pari sataa km. Luomupyöräilijät joutuvat odottelemaan hitaampaa ellei maasto ole niin mäkistä, että ylämäessä 25 km/h riittää ja alamäet tullaan skoottereita ohitellen. Sellaisissa oloissa sähkäri on mainio vehje mahdollistamaan amatöörinkin osallistumisen pyöräilijöiden lenkille.

    Tehostusta voi säätää asteikolla: 0 - low - norm - high, joista tuo nollakin eli ei tehostusta on tarkoitettu ihan normaaliin käyttöön. Heti ekana päivänähän, kun se tuli meille, sillä piti koettaa ajaa mahd. kovaa kun se kovin vauhti jäi muistiin ja lukemaksi silloin tuli tasaisella pyörätiellä 48 km/h.

    Hyvin vedetty! Minä en edes viitsi yrittää pyörällä joka tahmaa menon 25 km/h kohdalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit