Nopeusrajoitusohjeen päivitys

6 kommenttia

Toivon todella, että nopeusrajoituksia ei laskettaisi nykytasosta!

  1. Miksi ihmeessä 100:n rajoituksia alennettaisiin jopa 1800 kilometrillä 80:een?

Tällöin matka-ajat lisääntyisivät alennettavilla osuuksia olennaisesti, joka on yhteiskuntataloudellisesti kallista. Erityisesti Lapissa ja Pohjois-Suomessa, jossa liikennettä on vähän ja matkat pikiä, on tällainen nopeuksien alentaminen perusteetonta. Olen sitä mieltä, että alennettuja nopeusrajoituksia eivät autoilijat tule kunnioittamaan. Ennemminkin tulee liian kapeita päätiejaksoja leventää ja parantaa.
Joillain erittäin onnettomuusalttiilla yksittäisillä tieosuuksia valta- ja kantateillä tai teillä, jotka ovat todella heikossa kunnossa, voi harkita 80 tai 90 rajoitusta. Näillekin teille rajoitus tulee nostaa, kun tiet on korjattu.

Suomessa pitää olla muuta Eurooppaa vastaavat nopeusrajoitukset. Riittävän sujuvalla ja nopealla liikkumisella on valtavan positiivinen vaikutus yhteiskuntamme toimintaan. Eivätkä autoilijat koe liian kireitä nopeusrajoituksia mielekkäiksi. Jos 1800 km:lle laitetaan 80 tai 90 rajoitus, nousevat ylinopeudet reilusti ja rajoitusten kunnioitus heikkenee entisestään. Kannattaa muista että Saksassa yleinen nopeusrajoitus moottoriteiden ulkopuolella on 100 ja 2/3 moottoriteistä ei Saksassa ole nopeusrajoitusta.

  1. Miksi talvirajoituksia ei poisteta?

Ehdotan, että ellei talvirajoituksia poisteta kokonaan, talvirajoituksia käytettäisiin vain erittäin vaarallisilla, nykyään kesäisin 100:n alueilla. Talvirajoitukset nykyisellään aiheuttavat huomattavan ajoaikojen lisääntymisen ja satojen miljoonien eurojen yhteiskuntataloudelliset vuosikustannukset.

  1. Ohjeessa tulee myös olla nopeusrajoitusten nostamisia.

Nykyäänkin Suomesta löytyy erinomaisia valta- ja kantatieosuuksia, joilla on ihan turhaan 80 rajoitus. Näille teille 100 olisi oikea rajoitus. Olen ehdottanut ohituskaistateille ja ”kevytmoottoriteille” arvoa 110.
Myöskään pääkaupunkiseudun sisääntulomoottoriteiden rajoituksia ei pidä laskea, pikemminkin nostaa.

Lausuntopalvelussa on juuri avautunut kuukauden mittainen mahdollisuus jättää lausunto valmisteilla olevasta nopeusrajoitusten päivityksestä. Mitään päätöksiä asiasta ei ole tehty eivätkä mahdolliset alemmat rajoitukset ole hallituksen esityskään. Asia etenee sitten, kun lausunnot on otettu huomioon.

Tärkeintä nopeusrajoitusohjeen päivityksessä on se, että Suomen 2,7 miljoonaa henkilöautoilijaa voivat jatkossakin ajaa tieliikenteessä sujuvasti ja Suomen eri kolkkien saavutettavuus on mahdollisimman hyvä - turvallisuus huomioiden.

  
  • muokattu 05.06.2024 10:34

    Sama taas?

    Hyvä, että Esa sentään ymmärtää, että uusi ohje parantaa kaikkien turvallisuutta. Sehän on siis vallan hyvä.

      
  • Ehdotan Suomen nopeusrajoituksien yhdenmukaistamista pohjoisten natomaiden kanssa.
    Nopeuden vaikutus päällysteen kulumiseen on kalliimpaa, kuin mahdollinen ajansäästö.
    Saksassa ei nastarenkaat kuluta päällysteitä ruvelle.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Ehdotan Suomen nopeusrajoituksien yhdenmukaistamista pohjoisten natomaiden kanssa.
    Nopeuden vaikutus päällysteen kulumiseen on kalliimpaa, kuin mahdollinen ajansäästö.
    Saksassa ei nastarenkaat kuluta päällysteitä ruvelle.

    Saksassa ei tiet kulu ruvelle. Saksassa saa ajaa kovempaa kuin missään muualla. Eikö tekstissäsi ole pientä epäjohdonmukaisuutta ajoajan ja teiden kulumisen välillä?

      
  • muokattu 05.06.2024 16:17

    Esa Sairio kirjoitti:

    Kannattaa muista että Saksassa yleinen nopeusrajoitus moottoriteiden ulkopuolella on 100 ja 2/3 moottoriteistä ei Saksassa ole nopeusrajoitusta.

    Minä vastasin: Saksassa ei nastarenkaat kuluta päällysteitä ruvelle.

      
  • Onhan Saksassa melko massiiviset päällystysurakat vuosittain baanoilla. Liekö urat tulleet isoista automääristä tms mutta toisaalta tiet ovat hyvin sileitä eikä kuoppia ole. Suomessa vaatimustaso on joko alempi tai valvonta vähäistä, joskus uusi pinta on hyvinkin sileää, joskus sen verran epätasaista, että porsche-kuskin hampaanpaikat irtoaisi jos tiellä ajaisi 200 km/h. Liekö nypytys ok koska hiljaisemmassa vauhdissa ei tunnu niin pahalta?

      
  • Pyörienpäällä tavarat liikkuu, ja niillä on jo 80 km/h

      3
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit