Tällainen ketju on varmaankin täällä ollutkin, mutta pistetään uutta pystyyn. Eli mitkä ovat unelma autojasi, joiden perään olet kenties jo lapsesta asti kuolannut? Uusi tai vanha, ihan sama.
Itseni tekisi kovasti mieli omistaa joku museoikäinen klassikkoauto. Vähän harvinaisemmista merkeistä haluisin ehdottomasti omistaa ainakin tällaisen:
https://www.youtube.com/watch?v=0R0qZAo1lfg
On se vaan kaunis!
Eli Iso Grifo. Eli Italialainen urheiluauto, jossa käytettiin Chevyn ja myöhemmin Fordin kasikoneita. Tehokkaimmassa mallissa (Iso Grifo 7litri) käytettiin nimensä mukaisesti 427 kuutiotuuman (7l) chevyn isolohko kasia. 400 - 435 hv. Väittävät huipuiksi 300 km/h. Järjetön suorituskyky 60-lukulaiselle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iso_Grifo
Harmi vaan, että taitavat kaikki Grifot liikkua sellaisissa luvuissa joihin minulla ei ole varaa.
Toki muitakin unelmia on kuin tuo Grifo.
Tuokin on vähän, että mitä sillä unelma-autolla tarkoitetaan. Onko se sellainen mistä voi vain unelmoida ja johon ei ole ikinä varaa ellei lottovoitto kolahda kohdalle. Sellainen olisi vaikkapa joku Aston Martinin tai Ferrarin 4-paikkainen coupe. Esim Aston Martin DB9 Coupe:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin_DB9
Koska se lottovoitto tuskin kolahtaa kohdalle, niin ihan realistinen vaihtoehto seuraavaksi autoksi olisi Audi A7, MB CLS (uusi malli ) tai BMW:n mahdollinen tuleva 4-ovinen iso coupe. Noillakin jo erottuisi massasta ihan tarpeeksi ja niissäkin on minulle unelmaa ihan tarpeeksi, kun en ole "miljonääriksi" syntynyt. Ja sopiva käytettykin tuommoinen kelpaisi hyvin, kun muutama vuosi tässä vielä ajellaan nykyisellä.
Mikä arvo on eroittua massasta? Auto kyllä saattaa eroittua, mutta entä kuski!
No, jos itse haluaisin unelma-auton, niin luulisin, että joku -60-luvun kaksi ovinen Alfa kelpaisi!
Itse en unelmoi mistään Ferrarista tai Aston Martinista. En sellaisesta välittäisi, vaikka ilmaiseksi saisin. Muuten olisi taas yksi riesa ylläpidettäväksi.
Sen sijaan haaveilen, että markkinolta löytyisi arkeen soveltuva malli, jossa olisi tilaa riittävästi tarpeisiini nähden, hiukan maastokelpoisuutta työssäni vaadittaviin olosuhteisiin ja satunaisiin pahempiinkin paikkoihin, kohtuulliset ulkomitat (Golf-luokka) ja mahdollisimman taloudellinen/ympäristöystävällinen tekniikka.
Nykymarkkinoilta löytyy esim. Grand Vitara, Scout, Qashqai jne, mutta ne edustavat tekniikaltaan menneisyyttä, joten niistä en unelmoi pitkäjänteisemmäksi hankinnaksi. Mitsun PX-Miev on vain konseptiauto, josta en paljon tiedä. Se kuitenkin saattaisi olla jonkinasteinen vastaus unelmiini.
Toisaalta unelmoin elämästä, jossa auton tarvitaan vain vähän. Olisi lähes samantekevää, millaisella bensarosvolla ajelisi. Olisihan silloin mitä suurimmassa määrin hukkaan heitettyä työtä monimutkaisen ja kalliin tekniikan kehittäminen säästön saavuttamiseksi.
No tossa kaks unelmaa ens alkuun:
Mercedes-Benz 300 SL
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?id=134506731&pageNumber=19
Bentley Azure T
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=135825206&pageNumber=1&tabNumber=1
Noi niitä "lottovoitto-ostoksia". Realistisempi haave on joku rinkula/tähtimerkin "paremmista" malleista...
Yksi unelmäkärryistä on tämä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Tatra_603.jpg
Muita museoikäisiä unelmia mm. (ei paremmuusjärjestyksessä:
Maserati GT (se vanhempi siis)
Citroen DS
Alfa Romeo GTV (Alfetta GT)
BMW M635 CSi (E24)
ja jaja...
Nämä tosin tuntuvat jo melko vaatimattomilta unelmilta tuohon Isoon verrattuna.
Tällainen, voisi lähteä reissuun.
http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/Kamaz4911.JPG
Lapsena tuli kuolattua autoja. Kuolan eritys loppui siihen kun näitä "unelmia" tuli kokeiltua. Auto on mulle yksi tapa muiden joukossa liikkua paikasta toiseen, eikä mikään auto niin paljon paremmin täytä tätä tarvetta, että sen vuoksi jaksaisin tuhlata unelmia.
simppa:
Nyt osuit simppa nostalgiahermoni ytimeen! Minulla nimittäin oli sininen Iso Grifo 70-luvun alussa... Pidin sitä ehdottomasti hienoimpana pikkuautoistani, kunnes sain isompaa mittakaavaa edustaneen metallivihreän Corvetten, jossa oli irrotettavat pyörät, aukeavat ovet ja konepelti sekä keulan alla olevalla vivulla toimivat luukkuvalot. Tänä päivänä Iso Grifo on taas ottanut oman sijansa kaukana Vetten edellä unelma-asteikolla.
Tunnustettakoon, että aika hienona pidin pikkuautoistani myös Saab Sonettia. Nyttemmin kun sellaisen on nähnyt luonnossa ja maku on kehittynyt niin se unelma on kyllä romuttunut.
Tämän päivän reaaliunelmani on ehdottomasti Jaguar XF ja se saavuttamaton olkoon Quattroporte. Perheellisen miehen unelmia, kuten huomaatte. Jonain päivänä kun polttomoottoriauto itsessään täyttää ympäristörikoksen tunnusmerkit, olisi 300C Hemi hauska harrasteauto.
Herbert:
Siis rajoitat unelmia järkisyistä? Eikö se vie elämästä jotain kivaa pois?
Unelmia saa ja pitääkin olla. Voihan niille unelmille käydä tietysti noinkin:
<a target="_blank" href="http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.failking.com/wp-content/uploads/2009/05/aston-martin-db9-fail.jpg&imgrefurl=http://www.failking.com/tag/db9/&usg=__GZQN6wzlyu1OpatNS-Q5TxJ5tb0=&h=367&w=490&sz=124&hl=fi&start=250&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=GGVwaby9O6fuFM:&tbnh=97&tbnw=130&prev=/images?q=aston+martin+db9&start=240&um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fihttp://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.failking.com/wp-content/uploads/2009/05/aston-martin-db9-fail.jpg&imgrefurl=http://www.failking.com/tag/db9/&usg=__GZQN6wzlyu1OpatNS-Q5TxJ5tb0=&h=367&w=490&sz=124&hl=fi&start=250&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=GGVwaby9O6fuFM:&tbnh=97&tbnw=130&prev=/images?q=aston+martin+db9&start=240&um=1&hl=fi&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:fi:open_mouth:fficial&ndsp=20&tbs=isch:1
nimim Erkki:
Mitä unelmoimisen arvoista autoissa on?
NHB:
Unelmien selittäminen on yhtä turhaa kuin niiden rajaaminen järkiperusteisiksi. Kukin unelmoikoon mistä lystää.
EDIT: Lisättäköön vielä, että autoista unelmointi on mielestäni paljon kiehtovampaa kuin "objektiivinen" keskustelu Volvoista.
Tuollaisessa olisi tyyliä:
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showDetails.html?lang=de&id=135871750&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=185%2C83%2C84%2C85%2C86%2C87%2C88%2C89%2C191%2C90%2C91%2C193%2C93%2C194%2C94&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1985-01-01&maxFirstRegistrationDate=1991-12-31&climatisation=MANUAL_OR_AUTOMATIC_CLIMATISATION&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&maxMileage=100000&customerIdsAsString=&tabNumber=2
Pakettiin pitäisi tietysti kuulua myös täyspäiväinen autonkuljettaja/mekaanikko.
Bentley Continental GT.
Koska se on erinomainen auto. Koska se on jumalaisen kaunis. Koska se on coupe, kuten auton tulee olla. Tämä olisi tietysti kakkosauto, jolla kävisin asioilla. Perheeseen voisi lasten kuljetukseen hankkia hienoimman Mersun R-sarjalaisen - vaikka facelift sen pilasikin. Ja tottakai Mini pitää olla kaupunkiautoksi. Nissan Cube pitäisi myös pihassa olla, jos sattuu luovalle, zeniläiselle ja humoristiselle tuulelle. Ja jos sattuu olemaan urheilullisella tuulella, pitäisi omistaa Lexus LF-A, joka on todella kaunis ja yksilöllinen mahtavan V10-murinan kera. Haluaisin omistaa myös vanhan dieselmallisen Ford Sierran. Sitä ajamalla silloin tällöin ei turtuisi hienoihin autoihin, vaan osaisi olla kiitollinen niistä.
Kylläpä oli Simppa löytänyt mielenkiintoisen mielenkiinnon kohteen.
Itsekkin olen ollut kovasti kiinnostunut näistä Eurooppalais-Amerikkalaisista hybrideistä, eli eurooppalaisista autoista amerikkalaisin V8:ein.
Varhaisimpia näistä olisivat varmaankin Allardit ja sen jälkeenhän näitä on ollut vaikka mitä: Facel Vega, Jensen, Monteverdi, Gordon Keeble, Bizzarrini, DeTomaso...
Mielenkiintoisia tarinoita ja nimiä löytyy kaikkien merkkien takaa.
Itseasiassa tuollainen DeTomaso Mangusta olisi aikamoinen unelma.
http://4.bp.blogspot.com/_nr3Tf_kpYVg/S6qknJMDM0I/AAAAAAAAAp4/TOTJsQ9kYhs/s1600/DeTomasoMangusta01.jpg
Kunpa markkinoilta löytyisi arkeen sopiva, mukava, näyttävä ja tehokas auto, jonka hintalapussa ei komeile kerrostalokaksion hinta. Tai löytyisihän näitä, ilman Suomen naurettavaa autoverotusta.
Esim. MB:n 63AMG-mallit.
vanha talbot kelpaisi esim.http://en.wikipedia.org/wiki/File:TalbotDarraqT150SS_Coupe.JPG
tai jokin muu 1930-luvun huippu kulkine hispaano-suiza,maybach,rolls,bentley,bugatti............
esim.http://en.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Royale
nimim Erkki:
Unelmoin jostain sellaisesta, josta voi saada iloa. Ferrarista en sitä saa. Tunnen henkilön joka omistaa Ferrarin enkä näe sellaisen auton omistamisessa mitään kiehtovaa. Ikävä auto ajaa ja omistaa.
Kriteerini unelma-autolle on kovemat kuin ehkä yhdelläkään tähän mennessä. Minun unelmaani ei ole edes markkinoilla, toisin kuin noita tusinaferrareita ja -mersuja, joita tähän mennessä on listattu.
Lexus
Porsche Panemera.
Aston Martin V8 Volante 1977-89 mallia.
Unelmia on monenlaisia. Simppa aloitti kyllä upealla autolla jota voi hyvällä syyllä kutsua unelmaksi.
Jos mietin unelmaa realistisesti; jos vaikka osakesijoitukset saisivat yllättävän nousukiidon potenssiin kymmenen niin todennäköisesti pihaan ilmestyisi jokin MB:n urheilumalli.
Mutta jostain syystä puhtaat unelmat minulla liikkuu italialisissa autoissa. Unelmissa saa ajatella vaikka luotettavaa italialaista autoa, ja eihän unelmaan liity niin tylsiä juttuja kuin katsastus-talvitesti-vikaraportti asioita.
Ehkä unelma minulle on jotain tällaista:http://www.mat.fi/n_index.php?nav=picture_gallery
Unelmaan liittyy myös kesä ja "tie" mitä en edes tähän yritä kuvailla.
Omituista, että teidän unelmanne kohdistuvat pieniin ylitehokkaisiin kaahausautoihin. Minun unelmani on Tatra 813 tai MAZ 536. Neliakselisia tosimiesten vehkeitä. Hytin perään kun rakentelee reilun yksiön kokoisen mobile homen, voi ajella kalalle ja mettälle melkein minkä tahnsa erämaajärven rantaa jos vain vähänkään uranpohjaja löytyy...
Ajelen jo unelma autollani: Skoda Fabia 1,4Tdi Combi Elegance, johon laitettiin Sport penkkiä sekä muuta pikkukivaa. Matkaa tulee noin 30th vuodessa.
Aina on päässyt ohitse jos on halunnut, huiput riittää Suomessa, hyvä ajaa sekä penkit joissa ei väsy pitkälläkään matkalla. Pieni päältä mutta suuri sisältä, lämpöä riittää talvella ja viileää kesällä. Siis kaikki kohdallaan kun vuoden keskikulutuskin on 4,5 litraa naftaa satasella.
Tosin jokin muukin Aston käy.
Olen kyllä huono keksimään unelma-autoa. Joku Weissmann vois olla kiva, tai sitten ihan vaan joku tylsä Panamera tai Rapide.
Arkisempi unelma-auto on Lexus. Ferrari voisi olla sitten se isompi unelma.
Mercedes-Benz s123 300turbodiesel, ois siisti laite
Pauli Petteri:
Kiinnostus Grifoon heräsi oikein toden teolla, kun eräässä autotapahtumassa noita oli kaksi rivissä. Yksi 7litri ja toinen Series II Fordin 351 (5,7l, 365 hv) koneella. Suoraan sanottuna aivan perkeleen hienoja autoja. Komealta kuulostivatkin, kumpikin. Grifohan ei ollut mikään ratapaukkulauta vaan nopea GT-auto.
Sivuhuomautuksena Iso Grifo oli aikanaan nopein Autocar-lehden testaama auto.
Itse olen siinä uskossa, että näihin muihin jenkki-euro hybrideihin harvemmin sai yhtä rajuja koneita kuin Grifoon?
Tätä päivää odotellessa:
https://www.youtube.com/watch?v=k40T9p-FhUI
Vernon vili:
Kertakaikkisen hieno tuo Ferrari. Saisipa edes istua moisen kyydissä. Grifohan voisi olla se "luotettava" italialainen. Itselläni ainakin on noihin vanhoihin jenkkikaseihin suurempi luotto kuin vastaavan ikäisiin italialaisiin moottoreihin vaikka aivan upeita ne italialaisetkin koneet ovat.
simppa:
Rajut Allardit, AC Cobrat ja Bizzarrinit olivat todellakin enemmäkin kilpa-autoja kun pitkän matkan tappajia.
Suurimpia koneita näissä GT-autoissa taisi olla tuon ISO:n lisäksi Monteverdeissä. Heillä oli käytössään Chryslerin 7 litraiset kasit. Eräs malli oli nimeltään Hai ja se oli todellisen pedon maineessa. Valitettavasti niitä ei vain montaa koskaan tehty.
Facel Vega puolestaan valmisti mukavuuspainotteisia autoja, mutta piti silti jonkin aikaa maailman nopeimman 4-paikkaisen auton titteliä. Merkin asiakkainä oli sellaisia nimiä kuin: Stirling Moss, Maurice Trintignant, Tony Curtis, Dean Martin, Ava Gardner, Pablo Picasso...
http://farm4.static.flickr.com/3106/2923962120_5a0ab28897.jpg
Kelpais mullekkin.