Mikä automalli kuluttaa vähiten 120 km/h vauhdissa?

312 kommenttia
1356711
  • Neuvojia löytyy monensorttista, mutta ota autoja koeajoon ja päätä itse! Ei jää silloin päätös mihinkään yleiseen uskomukseen! Ainakin jos itse olisin valinnan edessä, niin en kusisikaan tähän palstaan päin!

      
  • Nasse:

    Neuvojia löytyy monensorttista, mutta ota autoja koeajoon ja päätä itse! Ei jää silloin päätös mihinkään yleiseen uskomukseen! Ainakin jos itse olisin valinnan edessä, niin en kusisikaan tähän palstaan päin!




    No pissaisit edes vähän, vaikka tähän :flower: Kyllähän täällä on erittäin järkeviä autoista kiinnostuneitä henkilöitä palstalla. Uskon että Patrik niin tekeekin että käy koeajamassa, kuin myös päättääkin. Osallehan jokin merkki saattaa tunteissa olla se paras, kuten näkee esim. volvo henkilöissä. Mutta kun me emme henkilöinä olla luotettavia antamaan kulutus eikä melumittauksia. Pitää kuitenkin luottaa esim. TM:n mittauksiin.

    Patrik etsii Turun ja Helsingin välille, pienikulutuksista autoa 120 nopeudessa, jossa olisi kohtuullisen pieni melutaso, yksi lapsi. Hänellä 3 vuotta vanha Civic. Jos tietäisin uuden Avensiksen 2 litran dieselin kulutuksen tuossa nopeudessa, ja olisi kilpailukykyinen, niin suosittelisin sitä. Perustelut olisi, uusi malli, hiljainen, todella turvallinen, jakopää ketjulla, luotettava, hyvä jälleenmyynti arvo. En usko että jäisi kulutuksesta kiinni, mutta ei ole faktaa. Käy Patrik koeajamassa.

      
  • Penteles:

    Päivitän tuota luetteloa. Lisäsin TM vertailuissa olleita autoja.

    Merkki/Kulutus 120 km/h/Melu dB (A) 120 km/h Etu/Melu dB (A) 120 km/h Taka

    BMW 320d Business 5,9 66 67
    Volkswagen Jetta 2,0 TDI 6,1 71 72
    Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70
    Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business 6,3 68 68
    Opel Astra 1,9 CDTI Wagon Enjoy 6,5 72 74
    Kia Cee’d 2,0 CRDi EX Sporty Wagon 6,6 72 74
    Mercedes-Benz C 200 CDI A 6,7 68 68
    Skoda Superb 2,0 TDI Elegance 6,8 69 69
    Saab 9-3 Sport Sedan 1,9 TTiD Vector 6,8 70 71
    BMW 525dA 6,9 67 68
    Volkswagen Golf Variant 1,9 TDI Trendline 6,9 73 75
    BMW 530 dA 7,0 66 67
    Toyota Prius 7,0 70 72
    Lancia Delta 2,0 Multijet 165 7,1 70 71
    Ford Mondeo 2,0 TDCi Titanium Business 7,2 68 69
    Fiat Linea 1,3 Multijet Diesel Sedan 7,2 74 73
    Jaguar X-Type 2,2 D Business Exclusive A 7,5 70 71
    Volvo S40 D5 Momentum 7,5 70 69
    Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. 7,5 72 73
    Lexus IS 220d 7,7 68 69
    Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance 7,7 69 70
    Fiat 500 1,2 Lounge 7,7 74 75
    Opel Insignia 2,0 CDTi Cosmo 7,8 71 72
    Seat Altea XL 1,9 TDI Stylance 7,8 73 74
    Subaru Justy 1,0 Sport 7,8 75 73
    Alfa Romeo 159 2,4JTDm 7,9 69 73
    Honda Jazz 1,4i Comfort 7,9 72 73
    Toyota RAV4 2,2 D-4D 136 4WD Cross Sport 8,0 70 71
    Audi A6 3,0 TDI V6 Quatro A 8,1 68 69
    Seat Ibiza 1,6 Sport 8,3 74 74
    Suzuki Splash 1,0 GLS 8,4 71 72
    Ford Fiesta 1,25 Trend 8,4 73 73
    BMW 730 dA 8,5 66 67
    Audi A4 1,8 TFSI Business 8,5 67 68
    Toyota Avensis 12,0 Valvematic Luxury Wagon Multidrive S 8,5 69 69
    Honda CR-V 2,2 i-CTDi Elegance Plus 4WD 8,5 70 70
    Peugeot 407 2,0 Confort 8,6 68 69
    Toyota Avensis 1,6 VVT-i Linea Sol Technical 8,6 70 70
    Mitsubishi Outlander 2,0 DI-D Intense+ 8,6 73 74
    Citroen C6 2,7 V6 Hdi Exclusive 8,7 68 67
    Mercedes-Benz S 400 CDI Lang 8,8 67 67
    Renault Koleos 2,0 dCi 16V FAP Dynamic Executive 8,8 69 72
    Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline DSG 8,9 69 71
    Volkswagen Passat 2,0 FSI Comfortline 8,9 69 69
    Volvo XC60 2,4D AWD Momentum 9,1 68 68
    Peugeot 308 Premium 1,6 Vti 120 9,1 69 70
    Citroën C-Crosser 2,2 HDi 156 Exclusive 9,1 72 72
    Peugeot 4007 2,2 HDI Premium 9,1 72 72
    Mazda 6 2,0 Elegance 6MT 4-0V 9,2 68 71
    Volkswagen Tiguan 2,0 TDI Track&Field 4Motion 9,2 69 70
    BMW 116i 9,2 69 69
    Nissan X-Trail 2,0 dCi SE A 4x4 9,3 70 71
    Mitsubishi Lancer Sports Sedan 1,8 Invite 9,3 73 74
    Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Touring 9,6 70 70
    Land Rover Freelander 2 2,2 TD4 S A 9,7 68 68
    Chevrolet Captiva 2,0 D AWD LT 7h A 9,7 71 71
    Opel Antara 2,0 CDTI Enjoy 110 kW A 9,7 72 72
    Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi GLS 5p A 9,9 70 70
    Audi Q5 3,0 V6 TDI Quatro S tronic 10,0 67 69
    Chrysler 300C V8 HEMI 10,0 67 68
    Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang 10,4 67 69
    Subaru Impreza 2,0R 10,4 70 72
    Lexus RX 400h 10,5 69 70
    Renault Laguna Sport Tourer 2,0 16V Dynamique 10,5 69 70
    Subaru Forester 2,0 X Exclusive 10,5 72 71
    Mercedes-Benz S 500 Lang 10,7 65 66
    BMW X6 35d 10,8 67 68
    Dodge Nitro 2,8 CRD A5 SXT 4x4 11,3 69 70
    Land Rover Discovery 3 TDV6 SE 13,3 68 71
    Volvo XC 90 13,7 68 71

    Kolme käyttökelpoista, pienikulutuksista autoa moottoriteille:

    BMW 320d Business 5,9 66 67
    Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70
    Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business 6,3 68 68

    Näistä C5 on hankintahinnaltaan selvästi halvin.

    Volkswagen Jetan jätän pois vaihtoehdoista kovan rengasmelun vuoksi.

    Bensiinikäyttöisistä olisi paras Skoda Octavia 1,4 TSI Ambiente 5-ov. (7,5 72 73), mutta kovan melun vuoksi jättäisin ottamatta.
    Sen sijaan Honda Accord 2,0 i-VTEC Elegance (7,7 69 70) on hyvä vaihtoehto.

    Hybridiautoista Toyota Prius (7,0 70 72) on ainoa vaihtoehto, kunnes saadaan mittaustuloksia Honda Insight'ista.




    Kiitoksia täydellisestä vastauksesta! Kerrassaan loistavaa!

      
  • Kokemuksesta voin sanoa ettei Accordkaan ole hiljaisimmasta päästä. Ei se varmaan niin meluisa ole kuin Octavia mutta ei uusikaan Accord pärjää esim. C5 sitikalle hiljaisuuden suhteen.

      
  • Sitikka voisi muutenkin olla motariajoon todella mainio vaihtoehto. Väittäisin, että reippaasti mukavin matka-auto mitä tuolla hinnalla löytää.

      
  • C5 Busines mallin hinta on 28600,- ja on erittäin hyvä vaihtoehto.



    (Itse ajan C5:llä, tosin bensa mallilla ja automaatilla. Kulutus ja päästöt korkeat, mutta kulku on yhtä juhlaa, varsinkin pääteillä.)

      
  • koivuniemen herra:

    Nasse:
    "jää varmaan melusta kiinni. Kaksi asiaa aloittajalle tärkeitä, pieni kulutus 120 nopeudessa ja pieni melutaso."

    Kumpi tärkeämpi? Kannattaa myös itse kokeilla, sillä nuo testien melumittaukset näyttää vaihtelevan melkoisesti!


    Aloittajalle on molemmat tärkeitä. Hänhän se on tämän keskustelun avannut ensin kulutuksen tärkeydellä ja sitten lisäsi pienen melutason. Skoda ei pärjää molemmilla osa-alueilla. Minäkin ensin ajattelin uutta fiestaa, jonka yhdistelmä kulutus on 3.7 litraa, en ole vielä löytänyt testiä missä on mitattu 120 nopeudella oleva kulutus. Uskoisin sen olevan pienempi kunin mainitsemallasi skodallasi, koska saatta olla ilmanvastuskerroin uudella fiestalla pienempi. Mutta melusta sekin jää varmaankin kiinni. Kun hintaraja oli muistaakseni noin 30 tonnia, eikä käytetty ole poissuljettu, niin saattaa bemari olla käressä vähän käytettynä, uusista oliskin aloittajan kerrottava millainen melutaso olisi kriteeri.




    En tiedä desibeleistä mikä on raja, mutta tällä hetkellä ajossa on Honda Civic 5D, jonka ylivoimaisesti huonoin puoli on kova meteli. Muuten loistava auto.



    Miten tuota meteliä nyt kuvailisi: jos ajetaan yli satasta, niin takapenkkiläisen kanssa on vaikea keskustella korottamatta ääntään tai ilman että takapenkkiläinen nojaa eteenpäin. Haluaisin että uudessa autossani matka Turkuun tai vaikka mökille Lappiin onnistuisi niin ettei tarttisi huutaa.





      
  • koivuniemen herra:

    simppa:
    Mersu 220 CDI vie ~0,5l vähemmän kuin uusi 2.4d. 250CDI vie 0,7l vähemmän kuin S80 D5 Volvo tarjoten kuitenkin 80 nm enemmän vääntöä.

    525d Bemarin kanssa D5 on ihan tasoissa, mutta 520d vie ~0,7l vähemmän kuin tuo 2.4d. 2.4d:ssä on kuitenkin reippaasti enemmän vääntöä (340 nm vs. 420 nm).

    Audin kanssa Volvo on ihan tasoissa, mutta tarjoaa enemmän tehoa ja vääntöä kuin Audin lähimpänä teknisiltä tiedoiltaan olevat koneet. ( 2.0 TDI 170 hv & 2.7 TDI)

    Nuo siis EU-yhdistettyjä. Moottoritiekulutuksesta on paha sanoa mitään. Katsoisin kuitenkin, että suurin etu tuossa koneuudistuksessa on ollut moottorin käynnin selvä paraneminen. Noin ainakin lehdet ovat kirjoittaneet.

    Nimenomaan maantiekulutushan tuossa uudessa D5:ssä näyttäisi olevan parhaiten kohdillaan (S80 4,8l), joten se luvannee hyvää motaria ajatellen.

    Tuossahan faceliftissä on näköjään tehty muitakin muutoksia konerintamalla. 3.2 on kokonaan poistettu hinnastosta ja 2.5T on korvannut sen. Nyt tuosta 2.5T:stä on otettu pois se softakuristus, ja se tarjoaa 230 hv. Kulutus on samalla tippunut roimasti.


    Volvo vaan vie 120 nopeudella testeissä niin paljon enemmän. Nimen omaan aloittaja tarkoitti 120 nopeudella olevaa kulutusta. Jos hintaraja on 30 tonnia, niin volvo on ulkona kisasta.




    Kuten aiemmin sanottua, käytetty käy myös. Todennäköisesti ostaisin seuraavan autoni noin vuoden vanhana, jolloin hinnoista on yleensä tippunut joku 20 pinnaa jo pois vaikkei kilometrejä olisi kuin joku 10k mittatrissa.



    Eli tässä vaiheessa ei kannata ensisijaisesti miettiä tuota hintarajaa kun ehdottaa malleja.

      
  • Nasse:

    Neuvojia löytyy monensorttista, mutta ota autoja koeajoon ja päätä itse! Ei jää silloin päätös mihinkään yleiseen uskomukseen! Ainakin jos itse olisin valinnan edessä, niin en kusisikaan tähän palstaan päin!




    No sanotaanko nyt niin että pystyn heti sanomaan että käyn koeajamassa tällä palstalla minulle ehdotetut Bemarin ja Citikan. (Audi oli aiemmin käytössä, enkä haluaisi uutta.)



    Eikä mulla riitä intoa käyttää tuntikausia kymmenien autojen koeajamiseen, vaan yritän rajata ensin valikoimaa muutamaan ja käydä sitten niitten kanssa heittämässä pienet rundit.

      
  • Patrik Smith:

    Miten tuota meteliä nyt kuvailisi: jos ajetaan yli satasta, niin takapenkkiläisen kanssa on vaikea keskustella korottamatta ääntään tai ilman että takapenkkiläinen nojaa eteenpäin. Haluaisin että uudessa autossani matka Turkuun tai vaikka mökille Lappiin onnistuisi niin ettei tarttisi huutaa.


    No näissä tuo varmasti toteutuu:

    BMW 320d Business 5,9 66 67 (varmasti pätee myös 318d)

    Citroen C5 1,6 Hdi Dynamique 6,2 69 70

    Audi A4 Sedan 2,0 TDI 125 kW Business 6,3 68 68



    Kuten varmaan jo tiedätkin, Bemarin ja Citikan filosofia on muussa suhteessa [kuin metelissä] niin kaukana toisistaan, että luultavasti jos tykkäät toisesta et tykkää toisesta. :grin:

      
  • Se jäi vielä mietityttämään, tai ehkä joku vastasi mutten huomannut, että miten nämä kaksi Bemaria eroavat toisistaan kulutuksen, melun yms. suhteen? 320d:n tiedot taisi olla, mutta entä tämä toinen?

      
  • Patrik Smith:

    Se jäi vielä mietityttämään, tai ehkä joku vastasi mutten huomannut, että miten nämä kaksi Bemaria eroavat toisistaan kulutuksen, melun yms. suhteen? 320d:n tiedot taisi olla, mutta entä tämä toinen?


    Käsittääkseni ovat saman perusmoottorin kaksi eritehoista varianttia:



    malli moottori valmistus        iskutil kW (hv)         Nm
    
    318d M47TU2D20 2005-2007 1995 90 (122) 280
    318d M47TU2D20 2008- 1995 106 (144) 280
    320d M47TU2D20 2005-2007 1995 120 (163) 340
    320d M47TU2D20 2008- 1995 128 (177) 350




    Melussa tuskin on (mainittavia) eroja, 318d varmastikin kuluttaa hiukan vähemmän, mutta TM:n mittauksia sille ei ole.

      

  • "No sanotaanko nyt niin että pystyn heti sanomaan että käyn koeajamassa tällä palstalla minulle ehdotetut Bemarin ja Citikan. (Audi oli aiemmin käytössä, enkä haluaisi uutta.)"



    Varmista että sitikka on sitten niillä ääntä eristävillä laseilla jolloin hiljaisuus on parhaimmillaan.Mielenkiintoinen pari koeajoon ja toivottavasti kerrot sitten kokemukset täällä koeajon jälkeen.235+255 jo tuossa mainitsikin että ovat nuo autot lähes vastakohdat toisilleen joten mielenkiinnolla kommentteja odotellaan.Veikkaus on että bemarin puolelle taitaa kallistua.



      
  • 235+255:

    Patrik Smith:
    Se jäi vielä mietityttämään, tai ehkä joku vastasi mutten huomannut, että miten nämä kaksi Bemaria eroavat toisistaan kulutuksen, melun yms. suhteen? 320d:n tiedot taisi olla, mutta entä tämä toinen?

    Käsittääkseni ovat saman perusmoottorin kaksi eritehoista varianttia:




    Lieneekö noissa jotain suurempaakin eroa? Ainakin x25i/d x30i/d koneissa on melkoisen mittavat erot siskaluissakin, joten mistään "kuristuksesta" ei ainakaan niiden kohdalla voi todellakaan puhua vaikka iskutilavuus onkin sama. Vähän sama kuin vaikkapa C30 2.5T ja Focus RS 2.5T.



    Jos motaria ajaa, niin sitikka on varsin oivallinen matkalehmä. Mutkatiellä toki bemari on nautittavampi, mutta motariajoon sitikka on mielestäni parempi ja mukavampi vaihtoehto. Ja ne laminaattilasit mukaan, niin hiljaisuuskin on hyvä.

      
  • Jos ostat nyt uuden citikan, parin kolmen vuoden päästä sulla on 100 000km ajettu sellainen käsissäsi. Tänään sellaisen arvo on n. 14000 - 19000 euroa luultavasti.



    Jos ostat Bemarin, saman ajan jälkeen sulla on n. 150 000 - 200 000km ajettu, koska sillä kolmellä kympillä saa n. 50000 - 100000 km ajetun. Bmw:n pyyntihinnat sitten kilometreillä 150 000 - 200 000km ovat 15000 - 20000 eur.



    Nuo siis pyyntihinnoin autotalli.comista.



    Kannattaisi huomioida tosiaan aiemmin mainittu Avensis, joka on edullinen ajettava kuutosvaihteen ansiosta. 2000rpm/120km. Sedanina varmaankin hiljainen. Ja tällä hetkellä mainiosti hinnoiteltukin; 23000-31000eur uutena, 18000 - 20000 eur satasen vanhoina.

      
  • Miten Superb Greenline? Katsokaapa edellisestä Tuulilasista vierekkäisillä sivuilla Volvo V50 ekoversion kanssa! Kannattaa lukea!

      
  • Nasse:

    Miten Superb Greenline




    Liian meluisa?

      
  • Superb voisi tosiaan olla myös oivallinen matka-auto. Meluahan siinä on hieman, mutta varmasti on selvästi Civiciä hiljaisempi. Ainakin Superbin testimenestys on ollut aika murskaavaa ja ihan syystäkin.



    Itse ottaisin ehdottomasti koeajolistalle.

      
  • …Elikkä kannattaa ensin tarkastaa, että autossa on 6 vaihdetta, ennen kuin alkaa ajella noita tieliikenteemme suurimpia sallittuja nopeuksia! Varmasti taloudellisin menopeli löytyy ns. Golf-kokoluokasta ja tosiaankin, jos se on vielä farmari-korilla varustettu turbodiesel (HDi, dCi yms.).



    On aivan selvää, että Polo- tai Fiat 500 –kokoluokan autoilla ei saavuteta mitään kulutusetua, koska niiden alitehoiset moottorit ja 5-vaihteiset vaihteistot aiheuttavat kulutuksen kasvua nopeuksissa 120-140 km/h ja ennen kaikkea karmivan melusaasteen!



    Itse ajelin isolla tila-autollani (Grand Espace 2.2 dCi), jossa 150 hv ja omapaino 1925 kg, niin noin 130 km tuntinopeudella Lahden moottoritiellä, kun juuri oli vaihdettu 120 nopeusrajoitukset. Melko luotettavaksi havaitsemani ajotietokone kertoi reaaliaikaiseksi kulutukseksi siinä nopeudessa n. 7,7-8,0 litraa/100 km. Kerrottakoon, että se on tuolle autolle optimaalisin matkanopeus, sillä maisema vaihtuu, mutta melutaso on vielä silloinkin hyvin alhainen. Myönnettäköön, että myös 150 km/h tulee silloin tällöin ajeltua moottoritiellä.



    Pitkillä matka-ajoilla, kun ei ole moottoriteitä, niin keskikulutus on laskenut parhaimmillaan 6,3 litraan/100 km, että en voi kun kiittää tuota moottoria! Virallisesti sen yhdistetty kulutus on muka 7,9 litraa/100 km.



      
  • Eli vastaus on yksinkertainen, jokainen nykyaikainen auto kuluttaa 120 km/h vauhdissa tosin vähän. Varsinkin kun lasketaan alamäkeä vaihde päällä niin siinä ei kulu kuin renkaat ja kuskin penkki :grin: :grin: :grin:

      
  • Autotohtori-71:

    On aivan selvää, että Polo- tai Fiat 500 –kokoluokan autoilla ei saavuteta mitään kulutusetua, koska niiden alitehoiset moottorit ja 5-vaihteiset vaihteistot aiheuttavat kulutuksen kasvua nopeuksissa 120-140 km/h ja ennen kaikkea karmivan melusaasteen!


    Sulla on varmaan joku selitys sitten valmiina miksi Audi A2 1.2 TDI 3-pyttyisellä 61 hv koneella ja 5-vaihteisella laatikolla kuitenkin kuluttaa mitatusti (TM:n mittauksista) selvästi vähiten 120 km/h nopeudessa (eli 4.3 l/100km)?

      
  • 1065:


    "No sanotaanko nyt niin että pystyn heti sanomaan että käyn koeajamassa tällä palstalla minulle ehdotetut Bemarin ja Citikan. (Audi oli aiemmin käytössä, enkä haluaisi uutta.)"

    Varmista että sitikka on sitten niillä ääntä eristävillä laseilla jolloin hiljaisuus on parhaimmillaan.Mielenkiintoinen pari koeajoon ja toivottavasti kerrot sitten kokemukset täällä koeajon jälkeen.235+255 jo tuossa mainitsikin että ovat nuo autot lähes vastakohdat toisilleen joten mielenkiinnolla kommentteja odotellaan.Veikkaus on että bemarin puolelle taitaa kallistua.




    Nykyisessä C5:ssani on laminoidut sivulasit, edellisessä ei, mutta en huomannut mitään merkittävää eroa melussa.

      
  • Autotohtori-71:

    …Elikkä kannattaa ensin tarkastaa, että autossa on 6 vaihdetta, ennen kuin alkaa ajella noita tieliikenteemme suurimpia sallittuja nopeuksia!




    Autotohtorina varmaan tiedät, että vaihteiden lukumäärä ei millään merkittävällä tavalla korreloi suurimman vaihteen kokonaisvälityssuhteen kanssa, ja niinpä markkinoilla onkin 6-vaihteisia, joissa on lyhyempi/yhtä pitkä kutonen kuin perinteisten "loikkarien" vitonen.

      
  • o-rengas:

    Jos ostat nyt uuden citikan, parin kolmen vuoden päästä sulla on 100 000km ajettu sellainen käsissäsi. Tänään sellaisen arvo on n. 14000 - 19000 euroa luultavasti.

    Jos ostat Bemarin, saman ajan jälkeen sulla on n. 150 000 - 200 000km ajettu, koska sillä kolmellä kympillä saa n. 50000 - 100000 km ajetun. Bmw:n pyyntihinnat sitten kilometreillä 150 000 - 200 000km ovat 15000 - 20000 eur.

    Nuo siis pyyntihinnoin autotalli.comista.

    Kannattaisi huomioida tosiaan aiemmin mainittu Avensis, joka on edullinen ajettava kuutosvaihteen ansiosta. 2000rpm/120km. Sedanina varmaankin hiljainen. Ja tällä hetkellä mainiosti hinnoiteltukin; 23000-31000eur uutena, 18000 - 20000 eur satasen vanhoina.




    Toyota olisi varmasti järkivalinta, mutta juuri siitä syystä se ei jostain syystä sytytä minua... Tunne puuttuu. Tylsä.

      
  • Patrik Smith:

    Toyota olisi varmasti järkivalinta, mutta juuri siitä syystä se ei jostain syystä sytytä minua... Tunne puuttuu. Tylsä.




    :sleepy:



    Ensimmäisessä lauseessa pyysit:

    Matkustan paljon Turun ja Helsingin väliä ja nyt kun uusi moottoritie avattiin aloin miettimään millä autolla pääsisin tuon välin vähimmällä kulutuksella jos haluan ajaa maksiminopeutta tai vähän päälle. Siis 120-130 km/h vauhdissa mikä auto merkki/malli/moottori kuluttaa vähiten?



    Tuosta puuttuu siis selkeästi joitakin lisämääritteitä??



    Mutta, elämä on rankkoja valintoja. Toivottavasti saat halavan, hyvän, urheilullisen, kovakiihtyisen, huippuvarustellun, tilavan, edustavan, huippuajettavan, arvonsa säilyttävän, haluttavan ja naapurikateutta aiheuttavan auton, ja vielä sekä järkivalintaa että tunne-elämäsi täydentävän.... ai niin ja myös vähän 120 km/h:ssa kuluttavan! Kaikki samassa paketissa, ihanneauto!



    Onnea valinnallesi ja etsinnällesi!



      
  • Kumppani:

    Patrik Smith:
    Toyota olisi varmasti järkivalinta, mutta juuri siitä syystä se ei jostain syystä sytytä minua... Tunne puuttuu. Tylsä.


    :sleepy:

    Ensimmäisessä lauseessa pyysit:
    Matkustan paljon Turun ja Helsingin väliä ja nyt kun uusi moottoritie avattiin aloin miettimään millä autolla pääsisin tuon välin vähimmällä kulutuksella jos haluan ajaa maksiminopeutta tai vähän päälle. Siis 120-130 km/h vauhdissa mikä auto merkki/malli/moottori kuluttaa vähiten?

    Tuosta puuttuu siis selkeästi joitakin lisämääritteitä??

    Mutta, elämä on rankkoja valintoja. Toivottavasti saat halavan, hyvän, urheilullisen, kovakiihtyisen, huippuvarustellun, tilavan, edustavan, huippuajettavan, arvonsa säilyttävän, haluttavan ja naapurikateutta aiheuttavan auton, ja vielä sekä järkivalintaa että tunne-elämäsi täydentävän.... ai niin ja myös vähän 120 km/h:ssa kuluttavan! Kaikki samassa paketissa, ihanneauto!

    Onnea valinnallesi ja etsinnällesi!




    Eli meidän pitää pohtia vielä Patrikin tunteita Taitaa mennä vaikeaksi. Ensin järkiperusteita haet, ja tunteet määrää. Oletko horoskoopissa kalat? Ajattelitko tunteella kun ostit hondan? Sillonhan ei melu haitannut :flower: Järki vs tunne. :smile:

      
  • Kumppani:

    Tuosta puuttuu siis selkeästi joitakin lisämääritteitä??

    Mutta, elämä on rankkoja valintoja. Toivottavasti saat halavan, hyvän, urheilullisen, kovakiihtyisen, huippuvarustellun, tilavan, edustavan, huippuajettavan, arvonsa säilyttävän, haluttavan ja naapurikateutta aiheuttavan auton, ja vielä sekä järkivalintaa että tunne-elämäsi täydentävän.... ai niin ja myös vähän 120 km/h:ssa kuluttavan! Kaikki samassa paketissa, ihanneauto!

    Onnea valinnallesi ja etsinnällesi!




    Kaikki paitsi Toyota on turhaa... Ei kai kukaan autostaan maksava voi kuvitella ostoksessaan olevan muita ominaisuuksia kuin että se vie paikasta toiseen ja vuodesta toiseen...



      
  • Mikä on auton tärkein ominaisuus, siis miksi se yleensä ostetaan, naapureiden vuoksi, liikkumiseen esim. työn takia vai pelkäksi nautintovälineeksi? :snotty:

      
  • Patrik Smith:

    Kuten aiemmin sanottua, käytetty käy myös. Todennäköisesti ostaisin seuraavan autoni noin vuoden vanhana, jolloin hinnoista on yleensä tippunut joku 20 pinnaa jo pois vaikkei kilometrejä olisi kuin joku 10k mittatrissa.




    En tiedä, paljonko vuodessa ajat, mutta kun kerrot nykyisen olevan "jo kolmevuotias" ja pohdit tälle vaihtoehtoa, tulkitsen sinun vaihtavasi autoasi 3-5 vuoden välein. Jos kilometrejä tulee vuosittain 30000, 5 vuotias on 150000 ajettu. Minusta vikaantumisen takia tuollaista autoa ei ole syytä vaihtaa varsinkaan, jos pääosa kilometreistä on ajettu pitkillä matkoilla moottoriteillä. Eri asia on joku maanantaipäivän yksilö, mutta jos periaatteesta puhutaan, ei sellaisia kannata huomioida. Joku muu syy siis pitää olla ja sinulla varmaan ihan hyvä sellainen on, mutta silloin vedetään mattoa talouasioiden (kulutus 120 km/h nopeudessa) alta.



    Pääomakulut ovat siis huomattava menoerä. Kulutus tulee seuraavana. Vakuutus on kolmosena, huolto ja korjaus viimeisenä noin 15% osuudella (ilman pääomakulujen huomioimista).



      
  • Uusimmassa TM 8/2009 testissä Volvon ekomalli V50 1.6d DRIVe Momentum. Mitattu kulutus 120 km/h nopeudessa 6,0 l/100 km. Syö siis kaikesta ekoilusta huolimatta enemmän kuin tavallinen BMW 320d, jossa isompi ja reilusti tehokkaampi kone. :lol:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit