inspektor70: "Leveät renkaat, ”normaalista” lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä."
Mitä tarkoitat caster-kulman harituksella? Caster-kulma eli olkatappilinjan pystykallistuma eteen- tai taaksepäin ei normaalisti vaikuta pyörien haritukseen tai auraukseen. Suurin vaikutus sillä on ohjauksen keskitykseen.
"Ehkä Kauppalehden juttu Volvosta on oikeassa, Golf on eniten myyty auto Ruotsissa:
”Asiasta kirjoittava DI:n konkaritoimittaja Håkan Matson otsikoi juttunsa suolan kaatamiseksi Volvon haavoihin, sillä tuskaa lisää se, että Volkswagen Golf on jo muutaman vuoden ikäinen malli. Edes Volvon uusi V90-luksusmalli ei siis onnistunut kiipeämään ykköspaikalle. Volvo on julkisuudessakin laittanut maailmanlaajuisen toivonsa oljenkorsiin nimeltä V90 ja XC90.
Uutta, kalliimpaa 90-mallisarjaa on ehkä vaikeampi saada kaupaksi. Volvolla on ollut ongelmia uusien mallien tuotannossa.”
Teknikens Världissä on asiallisempi juttu aiheesta, jossa todetaan että meneillään on myynnin sukupolvenvaihdos siirryttäessä autoista S80/V70 uuteen 90-sarjaan (omställningsperiod). Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys.
"Uutuusmallimme S90/V90 saapui vasta loppuvuodesta. 90 -sarjamme yhteenlaskettu myynti oli viime vuonna 3.265 autoa, joten lähdemme uuteen vuoteen todella hyvistä asetelmista, sanoo Lasse Ahlstedt, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja."
inspektor70: ”Leveät renkaat, ”normaalista” lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä.”
Mitä tarkoitat caster-kulman harituksella? Caster-kulma eli olkatappilinjan pystykallistuma eteen- tai taaksepäin ei normaalisti vaikuta pyörien haritukseen tai auraukseen. Suurin vaikutus sillä on ohjauksen keskitykseen.
No ei olisi pitänyt ehkä tuota ilmaisua haritus käyttää. Casterillahan kompensoidaan renkaan "taittumista" alle, koska caster muuttaa camberia ohjausta käännettäessä. Tuota haritus-termiä tulee käytettyä siksi, että caster tuo lähinnä etupäähän kääntyvyttä veto päällä ajettaessa ja sillä on veto päällä ajettaessa vaikutusta ikään kuin olisi selkeästi "haritusta". Auraus tai haritus eli Toe -kulma on se haritukseen enemmän liittyvä.
MP-autoilija:
"Erikseen ostettavia varusteita ei enää S90:ssä ole montaakaan, vaan varustelut on ympätty noihin varustetasoihin valmiiksi. Liittyisikö tuo ero S90 ja V90 varustelussa sitten siihen, että S90 valmistus siirtyy Kiinaan ja V90 säilyy Ruotsissa."
Hyvä huomio. Aluksi luulin, että V90:en uusia hintoja ja varusteita ei vain muistettu päivittää nettiin, mutta varmasti erilaiset varustelut liittyvät juuri valmistusmaahan, sekä eri ostajakuntaan. V90:stä myydään enemmän Euroopassa ja S90:stä Kiinassa ja Jenkeissä. Varmaan S90 on nyt varusteltu kiinalaisten ja jenkkien makujen mukaisesti.
Kuten jo kirjoitin, noista Ruotsin myyntimääristä höpöttäminen on aivan turhaa. Lehdet tietenkin hakevat klikkauksia typerillä otsikoillaan ja WhatCar toki mielellään levittää tuota "ilosanomaansa". Käsittääkseni Ruotsin myydyin malli V70 oli jo ikäloppu ja kaikki odottivat sen seuraajaa, eli ei edes ruotsalainen ole niin hullu Volvo-fani, että noita olisi tilannut. Uusien 90-mallien toimitukset alkoivat syksylllä, joten eihän niitä mitenkään kovin paljoa ehditty toimittamaan. Tällä hetkellä myyntiä rajoittaa liian alhainen tuotantokapasiteetti ja toimitusajat ovat varsin pitkiä.
Volvon koko 90 mallisarja käy siihen tahtiin kaupaksi, että saa nähdä mitä tapahtuu, kun erittäin suosittu XC60 ja muut pienemmät Volvot uudistuvat. XC60 esitellään käsittääkseni jo alkukeväästä.
Automotorsport testasi pieniä tehofarmareita, Volvo V60 Polestar oli koneeltaan kaksilitrainen ja muut olivat kolmilitraisia. Volvon testimenestys taisi olla kiinni muista seikoista kuin moottorista.
Nyt Mp-autoilija pitää olla tarkkana, hyvää kommenttia mutta tuo 5-sarjassa ”Driving Assistant Plus” -järjestelmä, on paljon enemmän kuin mitä Volvossa on vakiona:
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
– Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & go -toiminnolla
– Speed Limit assist -nopeusrajoitusavustin
– Ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella
– Kaistallapitoavustin aktiivisella sivutörmäys-varoituksella
– Risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse)
– Kaistanvaihtoavustin
– Evasion Aid -väistöavustin
– Crossroads – risteysvaroitin
Esim. väistöavustin pystyy välttämään kolarin jos viereisillä kaistoilla on tilaa. Risteysavustin tuo turvan kolmion takaa tuleville autoille ja siihen kuuluu täysjarrutus. Lisäksi peruutus kadulle varoittaa liikenteestä takana. Aktiivinen sivutörmäyksen esto tarkoittaa, että auto voi väistää, jos tilaa on sivussa kaistanvaihtotilanteissa.
Toiminnot on integroitu naviin ja hätäpuhelutoimintoon.
BMW:ssä on omia turvallisuusjärjestelmiä ja hyvä niin. Filosofia niissä on vähän erilainen ja Volvo jarruttaa automaattisesti, siinä missä BMW osoittelee kohdetta valospotilla ja luottaa että kuljettaja hoitaa itse jarrutuksen.
Volvossa on vakiona:
City Safety:
- Törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella
- Jalankulkijan ja polkupyöräilijän havaitsemistoiminto täysjarrutuksella
- Automaattijarrutus risteyksessä
- Isojen eläinten havaitsemistoiminto automaattijarrutuksella
Järjestelmä perustuu kameran ja tutkan yhteistyöhön. Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä.
Tuolla on hyvä video automaattijarrutuksesta risteyksessä. Kohdassa: "Turvallisempaa risteysajoa" avautuvassa videossa Volvo jarruttelee punaista tyynyautoa risteyksessä.
Turvajärjestelmien paremmuudesta on turha väitellä ilman perusteellisia tutkimuksia. Ja hieman erilaisten järjestelmien paremmuus saattaa riippua myös siitä, missä päin maailmaa ja minkälaisissa olosuhteissa autolla ajetaan.
Varma asia sen sijaan on, että vakiona oleva järjestelmä on turvallisuuden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin monen tuhannen euron järjestelmät, joita juuri kukaan ei Suomessa autoonsa osta.
Hieman kyllä ihmettelen tuota BMW:n valospotilla kohteen osoittamista pimeässä. Siinähän on vaarana sokaista jalankulkija. Ihmiset ei ehkä tuota säikähdä sentään, mutta ikävää se voi olla ja sokaistuna voi vaikka horjahtaa tien laidasta auton alle. Jos eläimen sokaisee valoilla pimeässä, niin se saattaa jäädä valokeilaan juoksemaan siksakkia karkuun, eikä tajua lähteä tieltä pois.
Ei kai jarruttaminen saa olla miltään osin kiinni kuljettajan omista toimista, siinähän voi mennä aikaa hukkaan liikaa. Puoli sekuntiakin saattaa olla liikaa.
Tässä on hyvä video siitä miten tämä Volvon järjestelmä toimii. Kaikkien kohteiden osalta on automaattijarrutus tarvittaessa.
MP-autoilija mistä tämä erittäin negatiivinen suhtautuminen BMW:en oikein juontaa juurensa? Valaiseppas hieman jos pystyt. Volvo-fanaatikot ovat nyt menneet hieman sekaisin, annatte nimittäin ymmärtää että Volvon varusteet olisivat kuin ilmaisia. Viimeisimmän testin mukaan Volvo oli jopa tunnetusti kallista MB:iä 3000€ kalliimpi. Tuohan osoittaa vaan sen, että kyllä siellä hinnoittelu on saavuttamassa ennätykset laatuun nähden. WhatCar on antanut aivan aiheesta kritiikkiä Volvon laadulle. Laadunvalvonta ei ole samaa tasoa mitä on tähän asti totuttu näkemään, kun ruotsalaiset ovat autoja kasanneet. Nyt autojen peltien ja ovien saumat ovat miten sattuu kuten olemme todistetusti nähneet. Kommentoikaa nyt vähän näitä laatuongelmia myös, huolestuttaako Volvon laatuongelmat teitä fanaaatikkoja mitenkään vai onko kaikki kuten pitääkin? Ette nimittäin ole ottaneet näihin mitään kantaa vaan ylistäneet jumalautoanne ja haukkuneet kilpailijat innovaatioineen viestistä toiseen täysin lyttyyn.
Tuossa on ainakin juttua siitä että tuotantojohtajaa on vaihdettu ja tämä lupaa parannuksia. En kyllä keksi miten tätä asiaa voisi muutoin kommentoida.
tracktest:
"MP-autoilija mistä tämä erittäin negatiivinen suhtautuminen BMW:en oikein juontaa juurensa?"
Mikä ihmeen negatiivinen suhtautuminen???
Minun suhtautuminen BMW:hen on täysin objektiivista, se ei herätä minussa sen kummempia tunteita. Pystyn myöntämään BMW:n hyvät ja huonot puolet. Mutta pystyykö yksikään BMW:n omistaja myöntämään mitään Volvon hyviä puolia?
Volvon turvallisuudestakaan ei saisi siis kertoa suhteessa BMW:hen, koska totuus kirpaisee BMW:n omistajia? Siis se totuus, että turvallisuus-asioissa Volvo on edelläkävijä.
Oletko edes lukenut TM:n viimeisimmän testin? Volvon perushinta oli kylläkin testin halvin. Volvossa ei ollut mitään testin tulokseen vaikuttaneita lisävarusteita. Pikemminkin siitä puuttui oleellisia, kilpailijoissa olleita lisävarusteita.
Aloit sitten myös "hyökkäys on paras puolustus" -tyylillä, kun uuden Volvon laatuongelmista aloit kirjoittaa. Minulla ei ole niistä mitään tietoa. Ihan samalla lailla olen joidenkin lehtien kirjoitusten varassa asiasta kuin sinäkin.
WhatCar:n kirjoitukset taas voi jättää omaan arvoonsa, niitä on turha kommentoida. Hänen elämäntehtävänsä on negatiiviset kirjoitukset Volvosta ja jos ei niitä löydy, niin sitten vaikka keksii omasta päästään tai jättää jotain oleellista kertomatta, että asia näyttäisi mahdollisimman negatiiviselta. Tästä toiminnasta voisi myöntää jo ansioristin.
Mp-autoilija, nyt iisi. Ei kannata vaahdota, annoit täysin väärää kuvaa mitä BMW tarjoaa turvallisuudessa. Ja mikä on pakettien sisältö. BMW:een perus Driving Assistant on enemmän kuin Volvon vakio. En tiedä saako Volvoon edes näitä väistö- ja risteysavustimia? Ota Volvoon 8-vaihteinen automaatti 6:n sijasta ja hinnassa Volvo on jo kalliimpi.
PS: Tuo BMW:een infrapunakameraan perustuva kohdevalo syttyy 100m ennen elukkaa/ihmistä, eli paljon on aikaa toimia, kun ihmettelit jotain poukkoilua. Nyt Mp-autoilija skarppaa mitä kirjoittelet!
PS2: Volvon laatuongelmat XC90 ovat olleet lehdistössä, katso noita linkkejä esim. Teknikens Värld sivuille. Korisovitukset ovat mitä sattuu ja maalipinnassa on virheitä. Toivottavasti ongelmat saadaan pian hallintaan. Mersussa tuollainen ei tulisi kuuloonkaan edes esisarjan autoissa.
Mp-autoilija kiivastuit selvästi esittämästäni kysymyksestä. Olen Volvon edistyksellisen turvallisuuden tuonut esiin monessa keskustelussa ja siitä nostan hattua jälleen kerran Volvolle. Montako kertaa tämä pitää toistaa, että fanaattisimmat Volvomiehet tämän sisäistää. Muiden premium valmistajien turvallisuutta ei ole syytä kyseenalaistaa, kun siihen ei löydy mitään perusteita. Turvallisuuden eteen tehdään saksalaisten valmistajien toimesta kaikki voitava sitä ei ole syytä kenenkään epäillä.
Et sitten edes katsonut videoita, joita tänne on linkitetty. Volvo ei tartu rattiin väistötilanteissa ja parempi niin, mutta jarruttaa esim. risteävää liikennettä pysähdyksiin asti.
Paljon on aikaa toimia joo. 100 m, vauhtia 100 km/h, aikaa toimia 3 sek. törmäykseen, reagointiaika on jo vähintään 1 sek, jää 2 sekuntia. Enemmän vauhtia ja ei sitäkään.
Oletko koskaan kokenut, esim. kun jänis tulee auton valokeilaan? Se ei tajua lähteä siitä mihinkään, vaan juoksee vaan valokeilassa siksakkia ja voi jää alle, jos et itse jarruta tai väistä. Voi tuota tehdä isommatkin eläimet, hirvi kylläkin menee vilauksessa tien yli. Siinä ei välttämättä ole aikaa reagoida ollenkaan. Jos auto hoitaa jarrutuksen ja reagoinnin puolestasi, niin aina parempi, joka tapauksessa sen sekunnin reagointiajan ainakin voi säästää ja joskus se saattaa pelastaa vaikka hengen.
Ei ole kyseenalaistettu muiden valmistajien panostusta turvallisuuteen. Joskus vaan se reagointi on ollut jälkijunassa ja ikään kuin pakon sanelemana, kun totuus on paljastunut törmäystestissä. Autot on niin helppo räätälöidä törmäystesteihin ja kun testataan yhtäkkiä jotain uutta, niin totuus paljastuu. Tämäkin oli aika karua kertomaa premiumluokan autojen osalta, etenkin Mersun ja Audin. Nyt asia on niissäkin kunnossa ja kiitos tuon törmäystestin.
Siis ei tämä BMW Night Vision miltään kaksiselta systeemiltä vaikuta. Esimerkiksi tässä BMW:n esittelyvideossa (2013) systeemi ainoastaan valaisee poron mutta jarrutus onkin sitten kuskin kontolla. Mitä jos hirvi tai poro hyppää tien sivusta suoraan auton eteen ja kuskilla on vain puoli sekuntia aikaa reagoida ?
Jos löytyy tuoreempia videoita asiasta, niin ne toki olisi hyvä nähdä silmällä pitäen onko tullut parannuksia.
PS. Nyt valkeni miksi Volvo ei saa saksalaisissa autotesteissä lisäpisteitä vakiovarusteena olevasta törmäysjärjestelmästään.
AntiWhatCar:"Mitä jos hirvi tai poro hyppää tien sivusta suoraan auton eteen ja kuskilla on vain puoli sekuntia aikaa reagoida ?"
Jos on vain puoli sekuntia aikaa reagoida, niin hirvi tulee syliin aivan varmasti minkä vain avustavan järjestelmän tuesta huolimatta. Tuon videon light spotin idea on varmaankin kuljettajan vireillä pito ja liikkuvien kohteiden havainnoinnin varmistaminen. Sitä en tiedä, kuinka ärsyttävää tuo välkyttely olisi käytännössä. Mutta tuossa videon tilanteessa mutkaan lähestyttäessä Volvon järjestelmä olisi varmaankin jarruttanut voimakkaasti ja todennäköisesti ajautunut ulos mutkan ollessa liukas ilman että kuljettaja olisi edes ollut tietoinen, mitä hemmettiä oikein tapahtui.
Kuten Auto-m jossain ketjussa taisi todeta, niin olisi mukava nähdä kunnon testejä näiden varusteiden toimivuudesta ja kompastuskivistä.
"Mutta tuossa videon tilanteessa mutkaan lähestyttäessä Volvon järjestelmä olisi varmaankin jarruttanut voimakkaasti ja todennäköisesti ajautunut ulos mutkan ollessa liukas ilman että kuljettaja olisi edes ollut tietoinen, mitä hemmettiä oikein tapahtui."
Ei Volvon järjestelmäkään ihan noin yksioikoinen ole. Ensin varoitetaan kuljettajaa ja vasta jos törmäys näyttää varmalta, niin jarrutetaan. Tuo on varsin monimutkainen järjestelmä ja sille on pitänyt syöttää tunnistuskuvat erilaisista isoista eläimistä ja vielä monista eri kulmista. Jos tuo vaan jarruttelisi joka tilanteessa, niin siitä olisi enemmän vaaraa kuin hyötyä. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät samalla tavoin ja niitähän on liikenne täynnä ja jarruttelu aina kun järjestelmä havaitsee noita liikenteessä esim. jalkakäytävällä ei vaan kävisi mitenkään päinsä.
Mp-autoilija:
"Ei Volvon järjestelmäkään ihan noin yksioikoinen ole. Ensin varoitetaan kuljettajaa ja vasta jos törmäys näyttää varmalta, niin jarrutetaan. Tuo on varsin monimutkainen järjestelmä ja sille on pitänyt syöttää tunnistuskuvat erilaisista isoista eläimistä ja vielä monista eri kulmista. Jos tuo vaan jarruttelisi joka tilanteessa, niin siitä olisi enemmän vaaraa kuin hyötyä. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät samalla tavoin ja niitähän on liikenne täynnä ja jarruttelu aina kun järjestelmä havaitsee noita liikenteessä ei vaan kävisi mitenkään päinsä."
Olet varmasti oikeassa ja tiedän tulkinneeni järjestelmien toimintaa (hieman) mutkia suoristaen. Mutta kieltäydyn kyllä samalla uskomasta BMW:n insinöörien hölmöyttä ja samalla peräänkuulutan asiasta enemmän tietäviä kertomaan, mikä on homman todellinen juju.
Hyvä olisi jos Volvon systeemi tunnistaisi esimerkiksi liikkuvat hirvet jo metsiköstä. Tuossa videossa järjestelmä tunnistaa ainakin kengurut jotka pomppivat tien ulkopuolella. Tai siis tämä järjestelmä on kehitteillä. Kai tuossa videossa auton kameraa ja tutkaa käytetään.
Se on ainakin tiedossa että jalankulkijat/pyöräilijät tunnistetaan jo tien pientareelta.
No ainakin minulle kertonut taksiyrittäjä sanoi S90:n järjestelmän varoittaneen hyvissä ajoin eli vielä metsän katveessa tietä kohti liikkuneesta hirvestä- jota kuljettaja ei pimeässä voinut millään tavoin havaita. En asiaa epäile, mutta olisi kyllä hyvä, jos niin Volvon kuin muidenkin turvallisuusjärjestelmistä saisi tänne palstoille hiukan kommentteja autojen käyttäjiltä todellisista olosuhteista. Kommentit niin toimivuudesta kuin toimimattomuudesta. Ja aihetta antaa varmasti myös muu liikenne ja erityisesti kevytliikenne- aina ei vika ole autoilijassa...
En tiedä kenguruista (paitsi yksi tuttu kertoi olevan pahempi riesa/uhka jossain osissa Australiaa kuin hirvet meillä), mutta kun hirvi tulee kohti tietä vauhdilla, niin siinä täytyy järjestelmän varoittaa ja jarruttaa jo ennen kuin hirvi on tiealueella, jos järjestelmän tavoiteltu hyöty on se, että vähintäänkin vahingot pienemmäksi ainakin nopeutta vähentämällä. Kuten kuljettajankin tekemän reaktion kohdalla (jos tosiaan on mahdollista), pienikin nopeuden pudotus voi merkitä paljon.
"Oletko koskaan kokenut, esim. kun jänis tulee auton valokeilaan? Se ei tajua lähteä siitä mihinkään, vaan juoksee vaan valokeilassa siksakkia ja voi jää alle, jos et itse jarruta tai väistä. Voi tuota tehdä isommatkin eläimet, hirvi kylläkin menee vilauksessa tien yli. Siinä ei välttämättä ole aikaa reagoida ollenkaan. Jos auto hoitaa jarrutuksen ja reagoinnin puolestasi, niin aina parempi, joka tapauksessa sen sekunnin reagointiajan ainakin voi säästää ja joskus se saattaa pelastaa vaikka hengen."
Oletko koskaan kokenut jänistä isompien eläinten jäävän siksakkaamaan valokeilaan? Monestiko autosi ajovalot ovat vetäneet jalankulkijoita tein sivusta auton alle? Jotenkin masentavaa seurata tätäkin keskustelua, kun avoimet merkkifanaatikot ja itseään objektiivisiksi väittävät keksivät toinen toistaan hölmömpiä argumenttejä vailla mitään ymmärrystä tai kokemusta asiasta. Ainoa punainen lanka on vain se, että suokkarimerkki on aina paras.
NHB:
Mikähän ihmeen merkkifamaatikko minä olen, kun olen tälläkin palstalla aika avoimesti jo kertonut, että seuraava auto ei luultavasti ole Volvo?
Ei tarjoa minulle tällä hetkellä sopivaa mallia ja hinta on noussut jo aika korkeaksi kaikilla malleilla. Kyllä tämä merkkifanaatikko -höpötys tuntuu vähän kummalliselta argumentilta vetää joka yhteydessä esiin, kun ei muuta keksitä.
Niin, jänis juoksee valokeilassa karkuun tajuamatta lähteä siitä pois. En ole eläinpsykologi, joka pystyisin sanomaan miten sitä vähän suuremmat saaliseläimet käyttäytyy, kun ne sokaistaan valolla pimeässä. Voivat ainakin panikoitua ja jähmettyä hetkeksi, mikä voi riittää että jäävät auton alle, sekunnin kymmenyskin eläimen reaktiosssa voi joskus olla se ratkaiseva. Itselläni on jänis tullut auton valokeilaan monta kertaa ja jäänyt siihen juoksentelemaan ja kerran oli senteistä kiinni, että ehdin jarruttaa tarpeeksi ja väistää. Jäniskin voi alle jäädessään jotain puskurin osia rikkoa, mikä voi tulla kalliiksi ja harmittaa sekin.
Jalankulkijoita kohdatessa on kohteliasta vaihtaa lyhyet valot, mutta BMW tekee toisin eli se kohdistaa suoran valon jalankulkijaan. Ainakaan tuo ei tunnu jalankulkijasta mukavalta ja tässäkin pitää muistaa, että on niin monenlaisia ja monen kuntoisia jalankulkijoita lapsista vanhuksiin ja nimenomaan lapset on arvaamattomia liikenteessä.
Siis yhteenvetona, tuo BMW:n valolla osoittelu herättää vähän ristiriitaisia tunteita, vaikka varmasti auttaakin kuskia näkemään kohteen. Tähänkö sitten ollaan menossa, että autot alkaa osoitella valospotteja kaikkeen liikkuvaan ja kohteliaisuustavat lyhyille vaihtamisesta unohdetaan?
Useimmille on tärkeää, että autossa on hyvät valot joilla pimeässä nähdään ihmiset ja eläimet riittävän ajoissa. Jänis tykkää juosta auton valoissa pitkin tietä pienen pätkän ja yleensä mutkan tullessa vastaan jänis menee suoraan ja katoaa metsään. Hirvet eivät valoissa juokse vaan joskus kävelevät tiellä ja auton havaittuaan sääntäävät yleensä metsään takaisin. Usemmat tilanteet hirvien kanssa tulevat eteeen yllättäen, kun hirvi menee yli tien ja nämä paikathan ovat hirvivaroitumerkkien alueella missä tunnetusti hirvet reiteillään ylittävät ajoradan.
Kaikki turvallista ajamista edistävät asiat ovat tervetulleita tulivat ne sitten minkä vain autonvalmistajan tuomina. Erilaisia tekniikoita suunnitellaan ja valmistetaan meidän kaikkien hyväksi ja kiistely siitä mitä kukin pitää hyvänä tai huonona on makuasia. Turha näistä on kiistellä. Enkä tosiaan ole vielä kenenkään jalankulkijan kuullut sanovan tai olleen sitä mieltä, että hyvät valot olisi vetäneet ketään auton alle. Päinvastoin jalankulkija voi päätellä ja helpottua, että autoilija hyvillä valoilla näkee jalankulkijan varmasti riittävän ajoissa ja kohtaaminen sujuu kuten pitääkin turvallisesti.
inspektor70: "Leveät renkaat, ”normaalista” lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä."
Mitä tarkoitat caster-kulman harituksella? Caster-kulma eli olkatappilinjan pystykallistuma eteen- tai taaksepäin ei normaalisti vaikuta pyörien haritukseen tai auraukseen. Suurin vaikutus sillä on ohjauksen keskitykseen.
Volvon Inscription varustelutaso on näin laaja (katso lista alla).
Alumiinivanteet 19" 10-spoke silver dc ja 255/40 R19 renkaat (muut kuin D3)
Automaattisesti himmenevät ulkopeilit
Automaattinen ilmastointi ECC, 4-vyöhyke, sekä jäähdytetty hanskalokero (ei T8)
Digital mittaristo 12,3"
Intellisafe Surround (Blis ja Cross Trafic Alert)
Inscription etusäleikkö
Inscription kiiltokoristukset etupuskurissa ja ovien alareunoissa
Inscription nahkakoristeinen avain
Inscription tekstiilimatot
Kiiltokoristukset ovenkahvoissa
LED etusumuvalot sekä kulmavalot
LED High Level mukautuvat ajovalot ja täysaktiiviset LED kaukovalot
Pysäköintiavustin puoliaut., sisältää pysäköintitutkan eteen
Pysäköintikamera taakse
Sensus navigointijärjestelmä TMC liikennetiedotuksella + Euroopan kartat
Sisustuksen Linear Walnut wood koristus
Sisävalaistus high level
Sähkötoiminen kuljettajanistuin, muistilla
Sähkötoiminen lasinen kattoluukku
Säädettävät ajotilat
Takaistuimen kyynärnoja "pop up"mukitelineellä ja säilytyslokerolla
Tupla pakoputkenpäät
Valaistut kynnyslistat alumiinia
Verhoilu: Moritz Nahka, komfort istuin (xAx0)
Etuistuimien säädettävä reisituki
Tässä vielä Insciption Plus-varustetaso.
Alumiinivanteet 20” 8-spoke diamond cut ja 255/35 R20 renkaat
Aurinkoverho takaikkunalle, sähkökäyttöinen
Aurinkoverhot takaoviin
Erillisilmajousitus taakse + Four-C
Hierovat etuistuimet
HUD (head up display) heijastusnäyttö tuulilasiin HUD (head up display)
Keinonahka verhoiltu kojetaulun päällinen, sekä ovipaneelit
Laminoidut lasit
Pieni varapyörä
Pysäköintiapu visuaalinen 360° lintu perspektiivi
Sähköpistorasia sisätilaan (schuko) 230V
Sähkötoimiset etuistuimet
Agnes rei'itetty nappanahka, tuuletetut etuistuimet (xCx0)
Sähkötoim.reisituet ja sähköt.selkänojien sivutuet
"Ehkä Kauppalehden juttu Volvosta on oikeassa, Golf on eniten myyty auto Ruotsissa:
”Asiasta kirjoittava DI:n konkaritoimittaja Håkan Matson otsikoi juttunsa suolan kaatamiseksi Volvon haavoihin, sillä tuskaa lisää se, että Volkswagen Golf on jo muutaman vuoden ikäinen malli. Edes Volvon uusi V90-luksusmalli ei siis onnistunut kiipeämään ykköspaikalle. Volvo on julkisuudessakin laittanut maailmanlaajuisen toivonsa oljenkorsiin nimeltä V90 ja XC90.
Uutta, kalliimpaa 90-mallisarjaa on ehkä vaikeampi saada kaupaksi. Volvolla on ollut ongelmia uusien mallien tuotannossa.”
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/suolaa-volvon-haavoihin-54-vuoden-ykkospaikka-meni-ruotsissa/YvTDVBUD"
Teknikens Världissä on asiallisempi juttu aiheesta, jossa todetaan että meneillään on myynnin sukupolvenvaihdos siirryttäessä autoista S80/V70 uuteen 90-sarjaan (omställningsperiod). Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys.
http://teknikensvarld.se/volvo-redovisar-rekordforsaljning-men-backar-pa-hemmaplan-380851/
90-sarjan myynti on alkanut Suomessa hyvin.
"Uutuusmallimme S90/V90 saapui vasta loppuvuodesta. 90 -sarjamme yhteenlaskettu myynti oli viime vuonna 3.265 autoa, joten lähdemme uuteen vuoteen todella hyvistä asetelmista, sanoo Lasse Ahlstedt, Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja."
http://news.cision.com/fi/volvo-car-finland/r/volvon-suosio-kasvaa-suomessa,c2159158
inspektor70: ”Leveät renkaat, ”normaalista” lisätty camber-kulma ja vieläpä hiukan caster-kulma harituksen puolelle, niin kyllä muuttuu asfaltilta lumelle/jäälle siirryttäessä.”
Mitä tarkoitat caster-kulman harituksella? Caster-kulma eli olkatappilinjan pystykallistuma eteen- tai taaksepäin ei normaalisti vaikuta pyörien haritukseen tai auraukseen. Suurin vaikutus sillä on ohjauksen keskitykseen.
No ei olisi pitänyt ehkä tuota ilmaisua haritus käyttää. Casterillahan kompensoidaan renkaan "taittumista" alle, koska caster muuttaa camberia ohjausta käännettäessä. Tuota haritus-termiä tulee käytettyä siksi, että caster tuo lähinnä etupäähän kääntyvyttä veto päällä ajettaessa ja sillä on veto päällä ajettaessa vaikutusta ikään kuin olisi selkeästi "haritusta". Auraus tai haritus eli Toe -kulma on se haritukseen enemmän liittyvä.
MP-autoilija:
"Erikseen ostettavia varusteita ei enää S90:ssä ole montaakaan, vaan varustelut on ympätty noihin varustetasoihin valmiiksi. Liittyisikö tuo ero S90 ja V90 varustelussa sitten siihen, että S90 valmistus siirtyy Kiinaan ja V90 säilyy Ruotsissa."
Hyvä huomio. Aluksi luulin, että V90:en uusia hintoja ja varusteita ei vain muistettu päivittää nettiin, mutta varmasti erilaiset varustelut liittyvät juuri valmistusmaahan, sekä eri ostajakuntaan. V90:stä myydään enemmän Euroopassa ja S90:stä Kiinassa ja Jenkeissä. Varmaan S90 on nyt varusteltu kiinalaisten ja jenkkien makujen mukaisesti.
Kuten jo kirjoitin, noista Ruotsin myyntimääristä höpöttäminen on aivan turhaa. Lehdet tietenkin hakevat klikkauksia typerillä otsikoillaan ja WhatCar toki mielellään levittää tuota "ilosanomaansa". Käsittääkseni Ruotsin myydyin malli V70 oli jo ikäloppu ja kaikki odottivat sen seuraajaa, eli ei edes ruotsalainen ole niin hullu Volvo-fani, että noita olisi tilannut. Uusien 90-mallien toimitukset alkoivat syksylllä, joten eihän niitä mitenkään kovin paljoa ehditty toimittamaan. Tällä hetkellä myyntiä rajoittaa liian alhainen tuotantokapasiteetti ja toimitusajat ovat varsin pitkiä.
Volvon koko 90 mallisarja käy siihen tahtiin kaupaksi, että saa nähdä mitä tapahtuu, kun erittäin suosittu XC60 ja muut pienemmät Volvot uudistuvat. XC60 esitellään käsittääkseni jo alkukeväästä.
Automotorsport testasi pieniä tehofarmareita, Volvo V60 Polestar oli koneeltaan kaksilitrainen ja muut olivat kolmilitraisia. Volvon testimenestys taisi olla kiinni muista seikoista kuin moottorista.
http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/s4-avant-30-340i-touring-c-43-t-v60-polestar-test-11596304.html
Nyt Mp-autoilija pitää olla tarkkana, hyvää kommenttia mutta tuo 5-sarjassa ”Driving Assistant Plus” -järjestelmä, on paljon enemmän kuin mitä Volvossa on vakiona:
Sis. Driving Assistant -järjestelmän (5AS) lisäksi:
– Aktiivinen vakionopeussäädin Stop & go -toiminnolla
– Speed Limit assist -nopeusrajoitusavustin
– Ohjaus- ja kaistavahti ruuhka-ajoavustimella
– Kaistallapitoavustin aktiivisella sivutörmäys-varoituksella
– Risteävän liikenteen varoitus (eteen / taakse)
– Kaistanvaihtoavustin
– Evasion Aid -väistöavustin
– Crossroads – risteysvaroitin
Esim. väistöavustin pystyy välttämään kolarin jos viereisillä kaistoilla on tilaa. Risteysavustin tuo turvan kolmion takaa tuleville autoille ja siihen kuuluu täysjarrutus. Lisäksi peruutus kadulle varoittaa liikenteestä takana. Aktiivinen sivutörmäyksen esto tarkoittaa, että auto voi väistää, jos tilaa on sivussa kaistanvaihtotilanteissa.
Toiminnot on integroitu naviin ja hätäpuhelutoimintoon.
Eli nyt pakko sanoa, ettei tämä ole vakiona Volvossa ja saako esim pimeän infrapunatunnistuksen edes lisävarusteena. Tässä video:
http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/mm_bmw_night_vision.html
BMW:ssä on omia turvallisuusjärjestelmiä ja hyvä niin. Filosofia niissä on vähän erilainen ja Volvo jarruttaa automaattisesti, siinä missä BMW osoittelee kohdetta valospotilla ja luottaa että kuljettaja hoitaa itse jarrutuksen.
Volvossa on vakiona:
City Safety:
- Törmäysvaroitin automaattisella täysjarrutuksella
- Jalankulkijan ja polkupyöräilijän havaitsemistoiminto täysjarrutuksella
- Automaattijarrutus risteyksessä
- Isojen eläinten havaitsemistoiminto automaattijarrutuksella
Järjestelmä perustuu kameran ja tutkan yhteistyöhön. Korkearesoluutiokamera mahdollistaa tunnistukset myös hämärässä.
Intellisafe Assist:
Tuolla on hyvä video automaattijarrutuksesta risteyksessä. Kohdassa: "Turvallisempaa risteysajoa" avautuvassa videossa Volvo jarruttelee punaista tyynyautoa risteyksessä.
http://www.volvocars.com/fi/tietoa-volvosta/nakemyksemme/made-by-sweden/ensimmaisena-maailmassa
Turvajärjestelmien paremmuudesta on turha väitellä ilman perusteellisia tutkimuksia. Ja hieman erilaisten järjestelmien paremmuus saattaa riippua myös siitä, missä päin maailmaa ja minkälaisissa olosuhteissa autolla ajetaan.
Varma asia sen sijaan on, että vakiona oleva järjestelmä on turvallisuuden kannalta huomattavasti parempi vaihtoehto, kuin monen tuhannen euron järjestelmät, joita juuri kukaan ei Suomessa autoonsa osta.
Hieman kyllä ihmettelen tuota BMW:n valospotilla kohteen osoittamista pimeässä. Siinähän on vaarana sokaista jalankulkija. Ihmiset ei ehkä tuota säikähdä sentään, mutta ikävää se voi olla ja sokaistuna voi vaikka horjahtaa tien laidasta auton alle. Jos eläimen sokaisee valoilla pimeässä, niin se saattaa jäädä valokeilaan juoksemaan siksakkia karkuun, eikä tajua lähteä tieltä pois.
Ei kai jarruttaminen saa olla miltään osin kiinni kuljettajan omista toimista, siinähän voi mennä aikaa hukkaan liikaa. Puoli sekuntiakin saattaa olla liikaa.
Tässä on hyvä video siitä miten tämä Volvon järjestelmä toimii. Kaikkien kohteiden osalta on automaattijarrutus tarvittaessa.
Todella havainnollinen video. Tuosta jäi vielä puuttumaan isojen eläinten havaitsemistoiminto, jota ei vielä tuon videon julkaisun aikaan ollut.
MP-autoilija mistä tämä erittäin negatiivinen suhtautuminen BMW:en oikein juontaa juurensa? Valaiseppas hieman jos pystyt. Volvo-fanaatikot ovat nyt menneet hieman sekaisin, annatte nimittäin ymmärtää että Volvon varusteet olisivat kuin ilmaisia. Viimeisimmän testin mukaan Volvo oli jopa tunnetusti kallista MB:iä 3000€ kalliimpi. Tuohan osoittaa vaan sen, että kyllä siellä hinnoittelu on saavuttamassa ennätykset laatuun nähden. WhatCar on antanut aivan aiheesta kritiikkiä Volvon laadulle. Laadunvalvonta ei ole samaa tasoa mitä on tähän asti totuttu näkemään, kun ruotsalaiset ovat autoja kasanneet. Nyt autojen peltien ja ovien saumat ovat miten sattuu kuten olemme todistetusti nähneet. Kommentoikaa nyt vähän näitä laatuongelmia myös, huolestuttaako Volvon laatuongelmat teitä fanaaatikkoja mitenkään vai onko kaikki kuten pitääkin? Ette nimittäin ole ottaneet näihin mitään kantaa vaan ylistäneet jumalautoanne ja haukkuneet kilpailijat innovaatioineen viestistä toiseen täysin lyttyyn.
http://teknikensvarld.se/volvo-har-kvalitetsproblem-332330/
Tuossa on ainakin juttua siitä että tuotantojohtajaa on vaihdettu ja tämä lupaa parannuksia. En kyllä keksi miten tätä asiaa voisi muutoin kommentoida.
http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvos-vd-sa-loser-vi-kvalitetsproblemen/
tracktest:
"MP-autoilija mistä tämä erittäin negatiivinen suhtautuminen BMW:en oikein juontaa juurensa?"
Mikä ihmeen negatiivinen suhtautuminen???
Minun suhtautuminen BMW:hen on täysin objektiivista, se ei herätä minussa sen kummempia tunteita. Pystyn myöntämään BMW:n hyvät ja huonot puolet. Mutta pystyykö yksikään BMW:n omistaja myöntämään mitään Volvon hyviä puolia?
Volvon turvallisuudestakaan ei saisi siis kertoa suhteessa BMW:hen, koska totuus kirpaisee BMW:n omistajia? Siis se totuus, että turvallisuus-asioissa Volvo on edelläkävijä.
Oletko edes lukenut TM:n viimeisimmän testin? Volvon perushinta oli kylläkin testin halvin. Volvossa ei ollut mitään testin tulokseen vaikuttaneita lisävarusteita. Pikemminkin siitä puuttui oleellisia, kilpailijoissa olleita lisävarusteita.
Aloit sitten myös "hyökkäys on paras puolustus" -tyylillä, kun uuden Volvon laatuongelmista aloit kirjoittaa. Minulla ei ole niistä mitään tietoa. Ihan samalla lailla olen joidenkin lehtien kirjoitusten varassa asiasta kuin sinäkin.
WhatCar:n kirjoitukset taas voi jättää omaan arvoonsa, niitä on turha kommentoida. Hänen elämäntehtävänsä on negatiiviset kirjoitukset Volvosta ja jos ei niitä löydy, niin sitten vaikka keksii omasta päästään tai jättää jotain oleellista kertomatta, että asia näyttäisi mahdollisimman negatiiviselta. Tästä toiminnasta voisi myöntää jo ansioristin.
Mp-autoilija, nyt iisi. Ei kannata vaahdota, annoit täysin väärää kuvaa mitä BMW tarjoaa turvallisuudessa. Ja mikä on pakettien sisältö. BMW:een perus Driving Assistant on enemmän kuin Volvon vakio. En tiedä saako Volvoon edes näitä väistö- ja risteysavustimia? Ota Volvoon 8-vaihteinen automaatti 6:n sijasta ja hinnassa Volvo on jo kalliimpi.
PS: Tuo BMW:een infrapunakameraan perustuva kohdevalo syttyy 100m ennen elukkaa/ihmistä, eli paljon on aikaa toimia, kun ihmettelit jotain poukkoilua. Nyt Mp-autoilija skarppaa mitä kirjoittelet!
PS2: Volvon laatuongelmat XC90 ovat olleet lehdistössä, katso noita linkkejä esim. Teknikens Värld sivuille. Korisovitukset ovat mitä sattuu ja maalipinnassa on virheitä. Toivottavasti ongelmat saadaan pian hallintaan. Mersussa tuollainen ei tulisi kuuloonkaan edes esisarjan autoissa.
Mp-autoilija kiivastuit selvästi esittämästäni kysymyksestä. Olen Volvon edistyksellisen turvallisuuden tuonut esiin monessa keskustelussa ja siitä nostan hattua jälleen kerran Volvolle. Montako kertaa tämä pitää toistaa, että fanaattisimmat Volvomiehet tämän sisäistää. Muiden premium valmistajien turvallisuutta ei ole syytä kyseenalaistaa, kun siihen ei löydy mitään perusteita. Turvallisuuden eteen tehdään saksalaisten valmistajien toimesta kaikki voitava sitä ei ole syytä kenenkään epäillä.
WhatCar:
Et sitten edes katsonut videoita, joita tänne on linkitetty. Volvo ei tartu rattiin väistötilanteissa ja parempi niin, mutta jarruttaa esim. risteävää liikennettä pysähdyksiin asti.
Paljon on aikaa toimia joo. 100 m, vauhtia 100 km/h, aikaa toimia 3 sek. törmäykseen, reagointiaika on jo vähintään 1 sek, jää 2 sekuntia. Enemmän vauhtia ja ei sitäkään.
Oletko koskaan kokenut, esim. kun jänis tulee auton valokeilaan? Se ei tajua lähteä siitä mihinkään, vaan juoksee vaan valokeilassa siksakkia ja voi jää alle, jos et itse jarruta tai väistä. Voi tuota tehdä isommatkin eläimet, hirvi kylläkin menee vilauksessa tien yli. Siinä ei välttämättä ole aikaa reagoida ollenkaan. Jos auto hoitaa jarrutuksen ja reagoinnin puolestasi, niin aina parempi, joka tapauksessa sen sekunnin reagointiajan ainakin voi säästää ja joskus se saattaa pelastaa vaikka hengen.
Ei ole kyseenalaistettu muiden valmistajien panostusta turvallisuuteen. Joskus vaan se reagointi on ollut jälkijunassa ja ikään kuin pakon sanelemana, kun totuus on paljastunut törmäystestissä. Autot on niin helppo räätälöidä törmäystesteihin ja kun testataan yhtäkkiä jotain uutta, niin totuus paljastuu. Tämäkin oli aika karua kertomaa premiumluokan autojen osalta, etenkin Mersun ja Audin. Nyt asia on niissäkin kunnossa ja kiitos tuon törmäystestin.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000531410.html
Siis ei tämä BMW Night Vision miltään kaksiselta systeemiltä vaikuta. Esimerkiksi tässä BMW:n esittelyvideossa (2013) systeemi ainoastaan valaisee poron mutta jarrutus onkin sitten kuskin kontolla. Mitä jos hirvi tai poro hyppää tien sivusta suoraan auton eteen ja kuskilla on vain puoli sekuntia aikaa reagoida ?
Jos löytyy tuoreempia videoita asiasta, niin ne toki olisi hyvä nähdä silmällä pitäen onko tullut parannuksia.
PS. Nyt valkeni miksi Volvo ei saa saksalaisissa autotesteissä lisäpisteitä vakiovarusteena olevasta törmäysjärjestelmästään.
AntiWhatCar:"Mitä jos hirvi tai poro hyppää tien sivusta suoraan auton eteen ja kuskilla on vain puoli sekuntia aikaa reagoida ?"
Jos on vain puoli sekuntia aikaa reagoida, niin hirvi tulee syliin aivan varmasti minkä vain avustavan järjestelmän tuesta huolimatta. Tuon videon light spotin idea on varmaankin kuljettajan vireillä pito ja liikkuvien kohteiden havainnoinnin varmistaminen. Sitä en tiedä, kuinka ärsyttävää tuo välkyttely olisi käytännössä. Mutta tuossa videon tilanteessa mutkaan lähestyttäessä Volvon järjestelmä olisi varmaankin jarruttanut voimakkaasti ja todennäköisesti ajautunut ulos mutkan ollessa liukas ilman että kuljettaja olisi edes ollut tietoinen, mitä hemmettiä oikein tapahtui.
Kuten Auto-m jossain ketjussa taisi todeta, niin olisi mukava nähdä kunnon testejä näiden varusteiden toimivuudesta ja kompastuskivistä.
"Mutta tuossa videon tilanteessa mutkaan lähestyttäessä Volvon järjestelmä olisi varmaankin jarruttanut voimakkaasti ja todennäköisesti ajautunut ulos mutkan ollessa liukas ilman että kuljettaja olisi edes ollut tietoinen, mitä hemmettiä oikein tapahtui."
Ei Volvon järjestelmäkään ihan noin yksioikoinen ole. Ensin varoitetaan kuljettajaa ja vasta jos törmäys näyttää varmalta, niin jarrutetaan. Tuo on varsin monimutkainen järjestelmä ja sille on pitänyt syöttää tunnistuskuvat erilaisista isoista eläimistä ja vielä monista eri kulmista. Jos tuo vaan jarruttelisi joka tilanteessa, niin siitä olisi enemmän vaaraa kuin hyötyä. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät samalla tavoin ja niitähän on liikenne täynnä ja jarruttelu aina kun järjestelmä havaitsee noita liikenteessä esim. jalkakäytävällä ei vaan kävisi mitenkään päinsä.
Mp-autoilija:
"Ei Volvon järjestelmäkään ihan noin yksioikoinen ole. Ensin varoitetaan kuljettajaa ja vasta jos törmäys näyttää varmalta, niin jarrutetaan. Tuo on varsin monimutkainen järjestelmä ja sille on pitänyt syöttää tunnistuskuvat erilaisista isoista eläimistä ja vielä monista eri kulmista. Jos tuo vaan jarruttelisi joka tilanteessa, niin siitä olisi enemmän vaaraa kuin hyötyä. Järjestelmä tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät samalla tavoin ja niitähän on liikenne täynnä ja jarruttelu aina kun järjestelmä havaitsee noita liikenteessä ei vaan kävisi mitenkään päinsä."
Olet varmasti oikeassa ja tiedän tulkinneeni järjestelmien toimintaa (hieman) mutkia suoristaen. Mutta kieltäydyn kyllä samalla uskomasta BMW:n insinöörien hölmöyttä ja samalla peräänkuulutan asiasta enemmän tietäviä kertomaan, mikä on homman todellinen juju.
Hyvä olisi jos Volvon systeemi tunnistaisi esimerkiksi liikkuvat hirvet jo metsiköstä. Tuossa videossa järjestelmä tunnistaa ainakin kengurut jotka pomppivat tien ulkopuolella. Tai siis tämä järjestelmä on kehitteillä. Kai tuossa videossa auton kameraa ja tutkaa käytetään.
Se on ainakin tiedossa että jalankulkijat/pyöräilijät tunnistetaan jo tien pientareelta.
No ainakin minulle kertonut taksiyrittäjä sanoi S90:n järjestelmän varoittaneen hyvissä ajoin eli vielä metsän katveessa tietä kohti liikkuneesta hirvestä- jota kuljettaja ei pimeässä voinut millään tavoin havaita. En asiaa epäile, mutta olisi kyllä hyvä, jos niin Volvon kuin muidenkin turvallisuusjärjestelmistä saisi tänne palstoille hiukan kommentteja autojen käyttäjiltä todellisista olosuhteista. Kommentit niin toimivuudesta kuin toimimattomuudesta. Ja aihetta antaa varmasti myös muu liikenne ja erityisesti kevytliikenne- aina ei vika ole autoilijassa...
En tiedä kenguruista (paitsi yksi tuttu kertoi olevan pahempi riesa/uhka jossain osissa Australiaa kuin hirvet meillä), mutta kun hirvi tulee kohti tietä vauhdilla, niin siinä täytyy järjestelmän varoittaa ja jarruttaa jo ennen kuin hirvi on tiealueella, jos järjestelmän tavoiteltu hyöty on se, että vähintäänkin vahingot pienemmäksi ainakin nopeutta vähentämällä. Kuten kuljettajankin tekemän reaktion kohdalla (jos tosiaan on mahdollista), pienikin nopeuden pudotus voi merkitä paljon.
"Oletko koskaan kokenut, esim. kun jänis tulee auton valokeilaan? Se ei tajua lähteä siitä mihinkään, vaan juoksee vaan valokeilassa siksakkia ja voi jää alle, jos et itse jarruta tai väistä. Voi tuota tehdä isommatkin eläimet, hirvi kylläkin menee vilauksessa tien yli. Siinä ei välttämättä ole aikaa reagoida ollenkaan. Jos auto hoitaa jarrutuksen ja reagoinnin puolestasi, niin aina parempi, joka tapauksessa sen sekunnin reagointiajan ainakin voi säästää ja joskus se saattaa pelastaa vaikka hengen."
Oletko koskaan kokenut jänistä isompien eläinten jäävän siksakkaamaan valokeilaan? Monestiko autosi ajovalot ovat vetäneet jalankulkijoita tein sivusta auton alle? Jotenkin masentavaa seurata tätäkin keskustelua, kun avoimet merkkifanaatikot ja itseään objektiivisiksi väittävät keksivät toinen toistaan hölmömpiä argumenttejä vailla mitään ymmärrystä tai kokemusta asiasta. Ainoa punainen lanka on vain se, että suokkarimerkki on aina paras.
NHB:
Mikähän ihmeen merkkifamaatikko minä olen, kun olen tälläkin palstalla aika avoimesti jo kertonut, että seuraava auto ei luultavasti ole Volvo?
Ei tarjoa minulle tällä hetkellä sopivaa mallia ja hinta on noussut jo aika korkeaksi kaikilla malleilla. Kyllä tämä merkkifanaatikko -höpötys tuntuu vähän kummalliselta argumentilta vetää joka yhteydessä esiin, kun ei muuta keksitä.
Niin, jänis juoksee valokeilassa karkuun tajuamatta lähteä siitä pois. En ole eläinpsykologi, joka pystyisin sanomaan miten sitä vähän suuremmat saaliseläimet käyttäytyy, kun ne sokaistaan valolla pimeässä. Voivat ainakin panikoitua ja jähmettyä hetkeksi, mikä voi riittää että jäävät auton alle, sekunnin kymmenyskin eläimen reaktiosssa voi joskus olla se ratkaiseva. Itselläni on jänis tullut auton valokeilaan monta kertaa ja jäänyt siihen juoksentelemaan ja kerran oli senteistä kiinni, että ehdin jarruttaa tarpeeksi ja väistää. Jäniskin voi alle jäädessään jotain puskurin osia rikkoa, mikä voi tulla kalliiksi ja harmittaa sekin.
Jalankulkijoita kohdatessa on kohteliasta vaihtaa lyhyet valot, mutta BMW tekee toisin eli se kohdistaa suoran valon jalankulkijaan. Ainakaan tuo ei tunnu jalankulkijasta mukavalta ja tässäkin pitää muistaa, että on niin monenlaisia ja monen kuntoisia jalankulkijoita lapsista vanhuksiin ja nimenomaan lapset on arvaamattomia liikenteessä.
Siis yhteenvetona, tuo BMW:n valolla osoittelu herättää vähän ristiriitaisia tunteita, vaikka varmasti auttaakin kuskia näkemään kohteen. Tähänkö sitten ollaan menossa, että autot alkaa osoitella valospotteja kaikkeen liikkuvaan ja kohteliaisuustavat lyhyille vaihtamisesta unohdetaan?
Useimmille on tärkeää, että autossa on hyvät valot joilla pimeässä nähdään ihmiset ja eläimet riittävän ajoissa. Jänis tykkää juosta auton valoissa pitkin tietä pienen pätkän ja yleensä mutkan tullessa vastaan jänis menee suoraan ja katoaa metsään. Hirvet eivät valoissa juokse vaan joskus kävelevät tiellä ja auton havaittuaan sääntäävät yleensä metsään takaisin. Usemmat tilanteet hirvien kanssa tulevat eteeen yllättäen, kun hirvi menee yli tien ja nämä paikathan ovat hirvivaroitumerkkien alueella missä tunnetusti hirvet reiteillään ylittävät ajoradan.
Kaikki turvallista ajamista edistävät asiat ovat tervetulleita tulivat ne sitten minkä vain autonvalmistajan tuomina. Erilaisia tekniikoita suunnitellaan ja valmistetaan meidän kaikkien hyväksi ja kiistely siitä mitä kukin pitää hyvänä tai huonona on makuasia. Turha näistä on kiistellä. Enkä tosiaan ole vielä kenenkään jalankulkijan kuullut sanovan tai olleen sitä mieltä, että hyvät valot olisi vetäneet ketään auton alle. Päinvastoin jalankulkija voi päätellä ja helpottua, että autoilija hyvillä valoilla näkee jalankulkijan varmasti riittävän ajoissa ja kohtaaminen sujuu kuten pitääkin turvallisesti.