Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2225 kommenttia
1222325272875
  • Kaksoiskytkimen taloudellisuus tulee kyllä yllättämään autoa vaihdettaessa, monet autokauppiaat suhtautuu niihin hyvin ynseästi.
    Etenkin Saksalaisissa merkeissä. Korealaiset kelpaa pitkistä takuista johtuen.

      
  • Kaksoiskytkimethän yleisesti ottaen kelpaavat aivan täysin, koska ei niiden kestävyydessä ole mitään erityistä ongelmaa. Varsinkin hybridissä kaksoiskytkin toimii hyvin. Ongelmat rajoittuvat tarkkaan tiettyyn historialliseen vaihteistoon.

      
  • Tietävätkö autokauppiaat tuosta, tai haluavatko, se onkin eri asia...

    Toyotan hybridit ovat ilmeisesti omimmillaan kaupungeissa, kuten kerroit. Aika usein todettu homma eri yhteyksissä. Maantieajossa vievät enemmän, mutta missä suhteessa?

      
  • Kulutus Katinkulta--Espoo 600km.
    80-120km nopeusrajoitukset.Tankilla mitattu 5.05l/100km.

      
  • Tästä kuminauhavaihteesta riittääkin näemmä juttua monelta kantilta.

    Minua ei vaihteen portaattomuus häiritse, mutta en minä sellaista kyllä kaipaakaan. Eikä tavallisen automaatin vaihdot ole nekään nykiviä, edellisessä menopelissä oli zeppeliinin vaihde ja nykyisestä en tiedä kenen se on, liekö Volvon oma. Kumpikin toimii oikein pehmeästi ja ennen kaikkea loogisesti.

    Oli ihan mieleenkiintoista lukea mielipiteitä cvt-vaihteista ja jos ei muuta, niin nyt minäkin tiedän, mikä cvt-vaihde on. Tai siis, että kuminauhanimityksen sijasta voi käyttää nimitystä cvt.

    Vaikka nyt olen antanut itselleni kertoa asiasta monia mielipiteitä, niin mieli ei ole siitä muuttunut, että omituinen ratkaisu se on.

      
  • HybridRules:
    Tästä kuminauhavaihteesta riittääkin näemmä juttua monelta kantilta.

    Miksipä ei riittäisi? Ei täällä ole mistään asiasta yhtä totuutta, vaikka monen mielestä pitäisi. Varsinkaan mielipideasioista. On juurikin ne äidit, tyttäret jne.

    Vaikka nyt olen antanut itselleni kertoa asiasta monia mielipiteitä, niin mieli ei ole siitä muuttunut, että omituinen ratkaisu se on.

    Heh, kaikin mokomin!

      
  • Kyllä siinä Volvossakin on ominaisuuksia, mistä ei pääse eroon edes kierrosten laskiessa, kuten tienpinnan epätasaisuuksissa nypyttävä jousitus ja start stop viritys mikä toimii pahalla viiveellä liikennevaloista lähdettäessä, todella ärsyttävä. Noin aluksi.

      
  • Kai nuo Volvotkin lähtevät liikkeelle viiveettä sähkömoottorilla, niin kuin muutkin hybridit.

      
  • No en ole Volvon hybridiä koeajanut, vaan automaattia.
    Ei kai hybridissä ole start stop viritystä

      
  • Enemmän ja vähemmän viivettä noissa kaikissa start&stop -virityksissä on, jos polttomoottorin apuna ei ole sähkömoottoria. Siis mikä hybridi ei sammuttele polttomoottoriaan valoissa? Hybridissä, joka pystyy lähtemään sähköllä liikkeelle, olis aika kummallista olla sammuttamatta polttomoottoria valoihin.

      
  • Niin olisi, ja Toyota hybridissä ei edes ole starttimoottoria.

      
  • Starttimoottorin puuttuminen on yleistä hybrideissä.

      
  • No miksi rupesit pilkkua viilaamaan asiasta, jos kerra tekniikka on hallussa

      
  • Koska toisella meistä tekniikka ei näytä olevan hallussa,

      
  • Oikeastaan se on Stop-Start-viritys. Olisi hankalaa, jos se ensin liikennevaloissa starttaisi ja sitten stoppaisi, kun pitäisi lähteä.

    Edellisessä autossa oli sellainen ja ihmettelin, kun jotkut valittivat, että sellainen hidastaa valoista lähtemistä. Tosin käsivaihteisessa autossa sellaista ei kannattaisi olla ollenkaan, mutta automaatin kanssa se on melko huomaamaton. Vaikka liekö sillä käytännön merkitystä polttoaineen säästössä.

    Niin on, ettei sähköhybridin tapauksessa sellaisesta oikein voi puhua ainaakan T8-Volvossa. Sähköllähän auto lähtee liikkeelle. Ja tosiaan varsin pitkiä pätkiä kaupunkinopeuksissa mennään sähköllä, vaikka ladattu sähkö on kulutettu pois.

    Tuosta pulpahtikin mieleen yksi Toyotassa hämmästyttänyt asia: miksiköhän Toyotalla on hybridejä, joita ei voi ladata pistokkeesta? Löytyykö tällekin seikalle yhtä moninainen perustelujen sato kuin tuolle kuminauhavaihteelle?

    En olisi hommannut hybridiä, jos sitä ei voisi ladata pistokkeesta. Volvon puutteista puheen ollen, liian pieni hybridiakku tulee hakematta mieleen. Vain n. 40km ladatulla sähköllä....

      
  • Volvo XC60 Start/Stop on toiminto, joka tilapäisesti sammuu moottorin, kun ajoneuvo ei ole liikkeessä, raskaan liikenteen tai liikennevaloissa auttaa vähentämään polttoaineenkulutus.

    PIDEMMÄLLE VÄHEMMÄLLÄ Prius Plug-in -pistokehybridissä kaikkien Priusten parhaat puolet yhdistyvät selvästi voimakkaampaan sähkömoottoriin, pidempään ajomatkaan sähköllä, matalampiin CO-päästöihin ja pienempään polttoaineenkulutukseen. Auton 8,8 kW akku mahdollistaa jopa yli 50 kilometrin ajomatkan pelkällä sähköllä. CO-päästöt ovat matalimmillaan vain 22 g/km ja polttoaineenkulutus ainoastaan yhden (1) litran sadalla kilometrillä.

    Toyota Mirai, joka tuottaa voimaa sähkömoottoriinsa vedystä ja jonka pakoputkesta tulee vain vettä ja lämpöä, on paitsi äärimmäisen ympäristöystävällinen myös äärimmäinen mukava ja tyylikäs auto. Se tarjoaa kaikkea sitä, mitä seuraavan sukupolven autolta voi odottaa: erottuvan ja tyylikkään ulkoasun, ajamisen nautintoa, erinomaisen käsiteltävyyden ja sähkömoottorin tuottaman voimakkaan, mutta hiljaisen kiihtyvyyden.

      
  • Puhkesiko Quun runosuoni yllättäen vai mainoksiako on jostain luettu?

    Eikö löytynyt yhtään syytä, miksi Toyotalla on niin paljon hybridejä, joita ei voi ladata pistokkeella? Olen pitänyt Toyotaa ensimmäisenä (hyvä on, Ferdinandillakin oli ollut kuulemma jotain kurisioteetiksi jääneitä viritelmiä) merkittävänä hybridiautojen valmistajana. Mutta vasta, kun itse tutustuin hybridiin, huomasin, että Toyota on pitänyt rimaa tosi matalalla, kun ovat tehneet näitä "itselataavia" malleja pääasiassa.

    Tuo "itselataava" -termi on oikea markkinointihuijaus. Mikäs sen kätevämpää, kun ei tarvitse latauskaapelin kanssa puljata, kun auto lataa itse itsensä. Eikun auto parkkiin ja taas kun lähdetään, on auto ladannut itsensä.....

      
  • Quu aloitti, Kumppani peesasi: Kaksoiskytkimen taloudellisuus tulee kyllä yllättämään autoa vaihdettaessa, monet autokauppiaat suhtautuu niihin hyvin ynseästi.
    Jos kaksoiskytkinlaatikko on rasite, se lienee helpointa todistaa suosituilla malleilla, joita saa ja on saanut eri voimalinjoilla, eikö niin?

    Laittakaas pojat pöytään näytöt Ford Mondeon kaksoiskytkinvaihteiston aiheuttamasta arvonalenemasta suhteessa Durashiftiin ja manuaaliin sekä Volvo 60/70/80 vastaavat lukemat Geartronicin, Powershiftin ja manuaalin osalta, kiitos?

    Tuossa joukossa kaksoiskytkinvaihteisto loistaa puhtaimmin vaihtavana ja kestävimpänä helmenä, joka ainakin Volvon tapauksessa lisäksi vielä minimoi antiikkisen Toyota-peräisen turbiiniautomaatin raskaan kulutuspenaltin mistään käyttöominaisuuksista tinkimättä.

      
  • Tuskin mitään automerkkiä ja mallia montaa vuotta valmistetaan jos ne jää tehtaan varastoon.

      
  • Niin tuo Volvo XC60; sekin on varmaankin Stop/Start-toiminto vai onko oikein autoesitteessäkin sanottu toisin päin. Toiminto on joka tapauksessa Stop-Start riippumatta, miten päin sen kirjoittaa.

    Oletan, että tuo viritelmä on suunnilleen kaikissa uusissa autoissa, paitsi ei hybrideissä?

    Vuokra-autoissa olen sellaista kokeillut manuaalivaihteisessa autossa eikä se minusta sellaisessa ole kotonaan. Vaihdehan pitää vaihtaa vapaalle, painaa jarrua ja nostaa kytkin ennen kuin moottori sammuu. Automaattivaihteilla se toimii itsekseen eikä siihen tarvitse kiinnittää mitään huomiota. Eikä ehdi valoissa edellä oleva karata mihinkään ennen kuin kone on käynnissä.

      
  • Quu, anna nyt vasn näytöt kaksoiskytkinvaihteiston vahingollisuudesta vaihtoarvolle, äläkä selittele.

      
  • Kyllä Volvokin pitää ensin käynnistää ja sitten se sammuu kun pysähdytään.
    Minä jarrutan vasemmalla ja kaasu on oikealla jalalla.
    Vasenjalka nousee sähköveto alkaa välittömästi.

      
  • @Hybridrules: manuaaliin on tuolla tavoin rakennettu käyttäjän pikavalinta kojetaulua käpäilemättä valita sammuttaako moottorin juuri punaiselle saapuessaan vai pysähtyykö hetkeksi sammuttamatta odottamaan edellä olevan ehtivän liikkerlle jo syttyneellä vihreällä. Toimii laina-Volvossakin ihsn nätisti, kun hoksaa miten toimia.

      
  • Ambo: Katinkulta–Espoo 600km.
    80-120km nopeusrajoitukset.Tankilla mitattu 5.05l/100km.

    Oliko tuon tarkoitus olla pikkuautolle paljon vai vähän?

    Taitaa olla näkökulmakysymys, eli sinulle vähän ja minulle paljon?

      
  • Quu: Kyllä kaksiskytkin vaihteet ilma ”ryömintänopeutta” on ihan hanurista ahtaissa parkkihalleissa ja taskupysäköinnissä.
    Jos tykkää ryömivästä automaatista, miksi hakeutua ryömimättömään kaksoiskytkinautomaattiin, kun aivan turbiinivedon pehmeydellä ryömiviäkin saa kaupasta, ettei tarvi itse tehdä?

      
  • Kaskun ne eivät tarjonneet tyrbiina kun koeajoin Volkkaria ja Audia kumpaakin paripäivää ja moitin automaatin toimintaa.
    Lopputulos ostin Toyota Multidrive S 7v porrastus.

      
  • Joillain alkaa taas uskonto voittaa laskennon. Autoa vain kulkuvälineenä käyttävillä ja automaattia vain pehmeydellä arvioivilla on pakonomainen tarve selitellä voimalinjan rakenteeseen liittyviä perättömyyksiä (kaksoiskytkinvaihteisto ryömii juuri niin paljon kuin halutaan), kuviteltuja arvon alenemisia (vailla mitään näyttöjä yleisesti muita malleja halvemmista kaksoiskytkinvaihteistoista).

    Uskovaisten kovin ydin lähtee jopa sekuntikellon kanssa ristiretkelle todistamaan, että kuminauha on vain koeajajan korvien välissä.

    Kootkaas pojat viimeiset rehellisyytenne rippeet ja myöntäkää, että koska taikinamainen loputon pehmeys on ainoa asia, mitä automaatilta odotatte, ei kuminauhan pituudella ole teille merkitystä ja homma on sillä selvä. Ettehän te ole täsmällistä kaasunvastetta hakemassakaan, vaan pienen hybridi-Toyotan räjähtävää kiihtyvyyttä ja tunnetusti hiljaista kyytiä.

    Kuminauha ei hybridi-tojon voimalinjasta selittämällä poistu, mutta itse voi valita, kuinka suhtautuu sen olemassaoloon.

      
  • Vaihteistolla ja auton koolla on ratkaiseva merkitys Helsingissä kun ei ole omaa vakituista parkkipaikka.
    Jarrulla säädettävä ilman kaasun ropelointia ahtaissa paikoissa on merkittävä etu.
    Auto huolehtii itse ratinpyörityksen taskuparkkeerauksessa.

    En tiedä millä kiihtyvyys on mitattu jos ei kellolla n.11s 0-100 km/h ilmoitetaan sen olevan, kierroslukumittaria ei hybridissäni ole. Nopeusrajoitusalue on 30-60 km/h pääasiassa.

      
  • Autoissa, joissa ei ole perinteistä virta-avainta starttaamista varten, on yleensä nappi, johon on präntätty Start Engine Stop. Siitä varmaan juontaa, että monet puhuvat Start-Stop virityksestä, mutta kyllähän se on niin, että on erikseen käynnistys- ja pysäytyspainike ja sitten on automatiikka, joka sammuttaa ja käynnistää moottorin esim. liikennevaloissa. Tuon Stop-Start-toiminnonhan saa yleensä myös pois päältä kojelaudasta, kuten GLE kirjoitti. Mutta tämä on vain tällainen kuriositeetti. Jos haluaa puhua Start-Stop-viritelmästä, niin siitä vaan. Olihan ainakin ennen vanhaan Chervolettikin vaikka autossa lukikin Chevrolet

      
  • Tuo ”itselataava” -termi on oikea markkinointihuijaus. Mikäs sen kätevämpää, kun ei tarvitse latauskaapelin kanssa puljata, kun auto lataa itse itsensä.

    Onko tietoa kuinkakauan akun virta riittää jos se ei kerran lataannu uudestaan. Ihan pelottaa kun Toyota peruuttaa vain sähkömoottorilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit