Kävelen p makasiininkadun lataustolpan ohi aika ajoin ja olen päätellyt näköhavaintojen perustella että siitä on tullut koirien kusetuspiste. Erittäin törkeää käyttäytymistä koirien omistajien taholta. Olenkin ehdottanut rikesakkoa jos ei korjaa pois koirien jätöksiä. Tuskin sitä kukaan oikeasi valvoisi, olisi kuitenkin henkisenä paineena omalletunnolle.
@NHB kirjoitti:
Kuten kirjoitin, aamulla joudun heräämään normaalia aikaisemmin, jotta ehtii viemään auton huoltoon ja sieltä ehdin ajoissa duuniin. Aamun pillalle meneminen on ihan sun oma keksintö. Illalla pitää ensimmäisenä ajella huoltoon hakemaan auto.
Anteeksi väärinkäsitykseni. Minulle normaalia aikaisempi herätys on pilalla, mutta ei pitäisi yleistää. Juuri siksi vienkin auton edellisenä iltana, vaikkapa vaimon iltavuoroon sovittaen kello 21:00 jälkeen ja noudan seuraavana iltana ennen kello 18:00.
Aamu ei nyt sotke harrastuksiani yhtä paljon kuin ilta. Harrastuksiini ei kuulu huolloissa notkuminen.
Anteeksi väärinkäsitykseni. Luulin sinun notkuvan huollossa koska kerroit huollon vaikutuksesta harrastuksiisi. En ole itse moista huomannut.
Jotenkin luetun ymmärtämisesi on aika heikkoa.
Uskoisin ymmärtäväni mitä sanot, mutta en välttämättä ymmärrä asiayhteyttä, koska en ole ikinä huomannut kertomiasi huollon vaikeuksia?
Teillä auton huollattaminen ilmeisesti sitoo kahden ihmisen aikatauluja ja huollossa olevalle autolle pidetään varayksikköä kotipihalla. Oma säätämisensä siinäkin.
Juurikin päinvastoin, se auto nimenomaan viedään ja tuodaan silloin kun ihmisillä on aikaa. Ja se viedään ja tuodaan joko toisella tai neljännellä autolla tai polkupyörällä tai rullaluistimilla.
Ei tarvitse nousta ylös ennen heräämistä
Ei tarvitse vuokrata autoa, kun on omakin
Ei tarvitse notkua pajalla
Ei tarvitse jättää lenkkiä väliin.
Ei tarvitse nousta ylös ennen heräämistä
Ei tarvitse vuokrata autoa, kun on omakin
Ei tarvitse notkua pajalla
Ei tarvitse jättää lenkkiä väliin.
On se vaan helppoa.
En tiedä miten tämä nyt liittyy enää sähköautoihin, mutta ei se auton vieminen huoltoon nyt niin kivaa ole. Itsellä se huolto on väärällä puolella pk-seutua, ja vaikka työpaikka on onneksi oikeaan suuntaan, niin kyllä se nyt ylimääräisen puoli tuntia-kolme varttia vie per suunta vaikkei nyt olekaan kyse kuin ylimääräinen kolmannes kehä ykköstä. Siitäkin huolimatta että sijaisauto sisältyy leasingiin. Kyllä se ainakin minulta syö joko työpäivää tai vapaa-aikaa, yleensä työpäivää kun lapset pitää kyyditä tiettyihin aikoihin.
@M880 kirjoitti:
En tiedä miten tämä nyt liittyy enää sähköautoihin
Olen samaa mieltä. Minusta aiheeseen paljon vahvemmin liittyvä asia on oikein suunnitellun sähköauton hyvä todennäköisyys selvitä polttomoottorista halvemmilla huoltokustannuksilla.
Kyllä se ainakin minulta syö joko työpäivää tai vapaa-aikaa, yleensä työpäivää kun lapset pitää kyyditä tiettyihin aikoihin.
Totta kai, mutta katsopa mihin viestiin alun perin vastasin tältä osin. Mielestäni HNB:n 24.2.2019 kertomat ongelmat auton huollossa ovat suurelta osin omia valintoja.
Huoltokäynnin rasitus riippuu lähinnä huoltofirman logistiikasta eikä auton voimalinjasta. Helpoin huollettava taitaa olla bensahybridi, eikös Lexuksen huollon voi sopia siten, että noutavat auton kotoa ja pudottavat toisen tilalle huoltopäivän ajaksi?
@740 GLE kirjoitti:
Totta kai, mutta katsopa mihin viestiin alun perin vastasin tältä osin. Mielestäni HNB:n 24.2.2019 kertomat ongelmat auton huollossa ovat suurelta osin omia valintoja.
Huoltokäynnin rasitus riippuu lähinnä huoltofirman logistiikasta eikä auton voimalinjasta. Helpoin huollettava taitaa olla bensahybridi, eikös Lexuksen huollon voi sopia siten, että noutavat auton kotoa ja pudottavat toisen tilalle huoltopäivän ajaksi?
Omia valintojahan nuo ovat. Työskentely toimitoaikoina on eniten huoltamisen kanssa ristiin menevä valinta. Myös asuinpaikan, työpaikana ja huollon välitset matkat ovat valintoja. Sekin, etten omista vara-autoa huoltopäivän ajaksi, on vain valinta. Itse olen kuitenkin valinnut työskentelyn, eikä työpaikaltani kävelymatkan päästä tai toimivien julkisten yhteyksien varrelta löydy huoltopaikkaa. Ehkä tärkein valinta on se, etten ole valmis elämään autohuollon ehdoilla, vaan teen valintani muilla perusteilla.
Jos Lexukset huollattavat itsensä noin, niin palvelu on kyllä hyvä. Voisivat hakea autoni vaikka töistä ja palauttaa samaan paikkaan. Tosin vähän epäilen, ettei tuo ainakaan kovin halpa palvelu voi olla. Kustannukset tuollaiselle palvelulle olisivat melkoiset. Hki-Vantaalta ainakin ovat poimineet autoja huollettavaksi omistajan matkan aikana ja se on Helsingistä usein lentävälle erinomaisen kätevä palvelu.
Tajusin äsken ajatusvirheen joka on kummitellut omassakin ajattelussani. Moni ajattelee että sähköauton voi ottaa kakkosautoksi, koska range ei riitä kaikkeen ajeluun. Mutta toisinpäinhän sen pitäisi olla, kakkosautoksi voi ottaa polttiksen jolla sitten ajaa sen reissun Lappiin tai ylä-savoon. Seuraavan leasingkauden jälkeen voi hyvinkin olla vuorossa sähköauton osto itselle.
@M880 kirjoitti:
Tajusin äsken ajatusvirheen joka on kummitellut omassakin ajattelussani. Moni ajattelee että sähköauton voi ottaa kakkosautoksi, koska range ei riitä kaikkeen ajeluun. Mutta toisinpäinhän sen pitäisi olla, kakkosautoksi voi ottaa polttiksen jolla sitten ajaa sen reissun Lappiin tai ylä-savoon. Seuraavan leasingkauden jälkeen voi hyvinkin olla vuorossa sähköauton osto itselle.
Eikö se ole aika sama niille numeroille? Pääasia, että on kuhunkin tehtävään sopiva tarjolla?
Meillä ainakin varsin sujuvasti ykkös- ja kakkosauto ovat vaihtaneet paikkaa. Kun ehkä keskimäärin 5 - 10 vuoden välein kahdesta vanhempi vaihtuu uudempaan, aiempi ykkösauto jää käyttäjälleen edelleen. 740 GLE tosin jäi senkin jälkeen kesäiseksi harrasteautoksi.
@_Quu kirjoitti:
Nouto- ja palautuspalvelun hinnasto:
Nouto / palautus (yksi suunta) 80€
Nouto ja palautus 100€
Nouto, sijaisauto ja palautus 120€
Kaupunkilaisittain asuville tuo lienee ihan varteenotettava vaihtoehto? Vehon lentokenttähuollon lisähinta Helsingissä, Tampereella ja Turussa näyttää olevan 80 €.
Omalta kannaltani huoltopäivistä tulee kesäkelissä treenipäiviä, kun vien ja noudan huoltoon menevän auton joko rullaluistimilla tai polkupyörällä. Tulee vajaa 30 km lenkki per sivu. Talvikeliin osuva huolto hoidetaan sitten Kultaisen Noutajan kanssa yhdessä. Talvikelillä voisin itsekin käyttää tuota Vehon huoltopalvelua, jos se olisi kotikentälläni saatavissa.
Kuten edellä oli, todellinen ajatteluvirhe on katsoa ajomatkojaan +400 km harvojen matkojen kannalta. Ne ovat juuri mahdollisen kakkosauton reissuja. Mielikuvat ja todellisuus ovat aina hämärtyviä...
Eikö se ole aika sama niille numeroille? Pääasia, että on kuhunkin tehtävään sopiva tarjolla?
Meillä ainakin varsin sujuvasti ykkös- ja kakkosauto ovat vaihtaneet paikkaa.
Toki, mutta aika monella (meillä myös) autoilla on aika merkittävä hintaero. Ja kun toinen on vielä työsuhdeauto, eli bensat ovat "ilmaisia" niin on ihan selvää kumpi niistä on ykkösauto, eli se millä oletusarvoisesti lähdetään liikkeelle. Omalla rahalla ostaessa voi tietysti eri tavalla tasapainottaa autojen hintoja, mutta vielä toistaiseksi sähköautojen hintojenkin vuoksi toinen auto olisi jatkossakin 50keur (+-10k) auto, ja toinen vajaan kympin hintainen.
Autoedun arvoa voidaan korottaa verotusta toimitettaessa, jos autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.
Matkat kotoa työpaikalle
Kodin ja varsinaisen työpaikan väliset matkat ovat yksityisajoa, joten ne lasketaan verotettavaksi autoeduksi.
Vaikka kaikki fossiiliautot päivitettäisiin uusimpaan pakokaasujen puhdistustekniikkaan niin silti ne päästävät CO2 kaasuja ilmaan. Bio-polttoaineet ei riitä kuin alle 10% autoista vaikka ruokapeltoja muutettaisiin bio-energian lähteeksi. Eli ainut keino heikentää ilmastonmuutosta on siirtyä nopeasti uusiutuvan sähköenergian käyttöön. Sähköenergiaa voidaan tuottaa monella tapaa päästöttömästi ja sähköauto on energiatehokkuudeltaan ylivoimainen fossiilimoottoreihin verrattuna.
Kaikenkaikkiaan, polttomoottoreita käytetään vielä vuosia, mutta ei ole järkeä ympäristön kannalta viivyttää muutosta. 10 vuoden päästä kukaan ei osta pelkällä bensalla tai dieselillä toimivaa henkilöautoa.
Vetyauto
Mikä: Vety syötetään polttokennoon, joka tekee siitä sähköä. Sähkö johdetaan akkujen kautta sähkömoottorille, joka on auton ainoa voimanlähde. Vetyauto lukeutuu siten sähköautoihin.
Etuja: Käytössä täysin päästötön: kokonaispäästö riippuu vedyn tuotantotavasta. Suorituskyky ja toimintamatka täyttävät tavallisen kuluttajan tarpeet.
EU päättänee nyt ilmeisesti vaatia etanolia bensiinin joukkoon 30%, tarkoittanee sitä että loputkin jäljellä olevat (10%) maailman sademetsät on raivattava. Englantilaiset eivät halua metsittää nummiansa, ajakoot sitten (ydin)sähköllä. Fossiiliset onkin jätettävä, mutta ei polttomoottoria sinänsä, etenkään tässä vaiheessa kun uutta tekniikkaa on tarjolla ja jo nyt. Norjalaisten kahvipöydissä duunarit juttelivat pääasiassa vain sijoituksistaan jo yli 15 vuotta sitten, suomessa tällöin puhuttiin kenties puhki kuluneista jalkineista tai haukuttiin ajankuluksi työkaveria joka ei ollut paikalla. Perusnorjalainen lieneekin nykyisin vauraampi kuin bruttokansantuote antaa esittää, annetaan siis (kateellisina) heidän sähköistää liikenteensä toistaiseksi hinnakkailla autoilla, sillä sähköäkin heillä riittää. Meidän täällä kotimaassa on käytettävä omaa kestävää energiatuotantoa kaikkia keinoja hyödyntäen ja sähköauto tosiaan on myös sitä ja tosiaan kelpaa, kunhan hinnat vain laskevat.
@M880 kirjoitti:
Toki, mutta aika monella (meillä myös) autoilla on aika merkittävä hintaero. Ja kun toinen on vielä työsuhdeauto, eli bensat ovat "ilmaisia" niin on ihan selvää kumpi niistä on ykkösauto, eli se millä oletusarvoisesti lähdetään liikkeelle.
Ei se ole itsestään selvää, vaan käyttäjän oma valinta. Esimerkiksi työsuhdeautoistuneista naapureistani toisella on iso liisari ykkösautona ja vanhempi kakkosauto, kuten tarkoititkin. Toisella taas iso uudehko oma auto ja liisariksi vaihtuu kolmen vuoden joku kertakäyttöinen pikkukäpiäinen, jonka saa halvalla.
Meillä Rouvan käyttöön uutena rekisteröity S80 oli vanhan 740 GLE:n rinnalle tullessaan ykkösauto vuosia, kunnes sitä vanhempi ja halvempi käytettynä ostamani V70 otti perheauton paikan itseoikeuteusti mökki- ja mummolareissuilla jo ennen kuin pitkä Volvokavalkadi meidän pihalla alkoi vaihtua tähdellisiin. Samoin uusi S60 tallautui vanhan tilavan ja mukavan 740:n jalkoihin ahtaan pikkuauton uutuudenviehätyksen kadottua.
Juuri tätä tarkoitin sillä, ettei järjestyksellä ole mitään väliä, vaan pääasia on kahden auton perheen valinnan mahdollisuus. Sähköauton hankinta helpottuu, kun range-angstin ja matkalataukset voi jättää huomiotta. Sähköauton ja polttiksen yhdistelmän voi vallan hyvin toteuttaa kalliin ja tilavan polttiksen ja vaikkapa halvan Opel Amperan kautta.
Samasta kahden auton teemasta on lukuisia variaatioita käyttäjän tarpeiden mukaan ja patterivetoisten valikoimaa laajentaa vähäveroisten käytännöllinen tuontimahdollisuus.
Itse olen zoomailemassa uudemman Eemelin ja BMW i3 yhdistelmää. Perinneauto Rouvalle jonka Volvo seisoo nykyään parkissa minun työmatkojeni aikana ja sähkövispilä minulle, jolle kulutusoptimointi on muutenkin luontaista.
@Wille kirjoitti:
Kuten edellä oli, todellinen ajatteluvirhe on katsoa ajomatkojaan +400 km harvojen matkojen kannalta. Ne ovat juuri mahdollisen kakkosauton reissuja.
Jos perheessä on "halpa" ja "kallis" auto, joista toinen on patterivetoinen ja toinen mäntämoottorilla ja kummallakin ajetaan päivittäin...
... Niin mitä väliä sillä on kumpi on se kalliimpi?
Juuri tätä tarkoitin sillä, ettei järjestyksellä ole mitään väliä, vaan pääasia on kahden auton perheen valinnan mahdollisuus. Sähköauton hankinta helpottuu, kun range-angstin ja matkalataukset voi jättää huomiotta. Sähköauton ja polttiksen yhdistelmän voi vallan hyvin toteuttaa kalliin ja tilavan polttiksen ja vaikkapa halvan Opel Amperan kautta.
Joo toki, enkä tarkoittanut sitä ykkösauto / kakkosauto -asiaa mitenkään kiveen hakattuna. Mutta kyllä se jako meidän käytössä on aika selkeä, liisariin kertyy 30tkm vuodessa ja toiseen autoon vajaa kymppitonni. Silloin yksi on aika luontevasti ykkösauto monestakin syystä.
Ja tässä tullaan siihen mainitsemaani ajatusvirheeseen. Jotenkin olen ajatellut että ne satunnaiset ja varsin harvinaiset pitkätkin matkat pitää pystyä suoriutumaan sillä "ykkösautolla" niinkuin nytkin, kun tosiasiassa siitä 30tkm:stä 25tkm (hatusta vedettynä) syntyy nurkka-ajossa helposti parin sadan kilometrin säteellä. Sähkö-liisarin kanssa se olisi edelleen vähän niin, koska kilometrikorvauksia ei kehtaa pyytää oman auton käytöstä kun on työsuhdeautokin käytössä, ja kukapa sitä työmatkoista haluaisi itse maksaa. Mutta omaksi ostettuna voikin tehdä niin että sen valtaosan kilometreistä joita kertyy lähinnä kehä 3:lla voi ajaa sähköllä, ja harvat pitkät reissut jollain kelvollisella polttomoottoriautolla.
Ehkäpä 3 vuoden päästä voikin ajaa Polestarilla suurimman osan matkoista, ja hommata kakkosautoksi 5-10 vuotta vanhan farkku-Subarun tms.
Polestar 2n esittelyvideota katsellessani mietin kuinka paljon "siistimpää" sähköautot ovat polttomoottoriautoihin nähden, ja miten ne suhteessa siihen ovat jo nyt (ihan kohta) suorastaan halpoja. Polestar 2sta tulee lanseerausmallin jälkeen 39keur versio, eli saman hintainen kuin uuden Corollan sporttimalli! (Joka sekin on kyllä hieno) Onneksi tulevaisuus on kohta!
Kyllä sieltä alkaa pian tulla myös niitä ihmisten kaipaamia 20keur malleja.
@M880 kirjoitti:
Ja tässä tullaan siihen mainitsemaani ajatusvirheeseen. Jotenkin olen ajatellut että ne satunnaiset ja varsin harvinaiset pitkätkin matkat pitää pystyä suoriutumaan sillä "ykkösautolla" niinkuin nytkin, kun tosiasiassa siitä 30tkm:stä 25tkm (hatusta vedettynä) syntyy nurkka-ajossa helposti parin sadan kilometrin säteellä.
Aivan. Ja kun käytettävissä on kohtuullisiin matkoihin pystyvä sähköauto, saattaa sen kohtuuhintaisen ja tilavan pitkän matkan auton valikoimakin laajentua, kun sillä ei tarvitse varautua ajamaan valtavia kilometrimääriä.
Sähköautoista keskustelu tuntuu olevan jokseenkin muodikas ilmiö ei oikeastaan mitään muuta. Sähköautoja on vähän ja latausverkosto jokseenkin kehittymätön vähän joka puolella maailmaa ei pelkästään Suomessa. Sähköautojen hypetyksessä on paljon politikointia ja pisteitä (ääniä) kerätään kaikenlaislla asiantuntemattomilla heitoilla joissa ei ole päätä eikä häntää.
@M880 kirjoitti:
Polestar 2n esittelyvideota katsellessani mietin kuinka paljon "siistimpää" sähköautot ovat polttomoottoriautoihin nähden, ja miten ne suhteessa siihen ovat jo nyt (ihan kohta) suorastaan halpoja. Polestar 2sta tulee lanseerausmallin jälkeen 39keur versio, eli saman hintainen kuin uuden Corollan sporttimalli! (Joka sekin on kyllä hieno) Onneksi tulevaisuus on kohta!
Kyllä sieltä alkaa pian tulla myös niitä ihmisten kaipaamia 20keur malleja.
No eikä taatusti tule, koska kukaan autonvalmistaja ei ole sellasia 20keur -malleja luvannut, niin keksit omasta päästäsi koko jutun, kuten yleensäkkin uskovaiset jo 9:n vuoden ajan.
Volkkari puhui diesel-Golfin hintaisesta sähköautosta, että kyllä se nyt pikkuhiljaa alkaa lähestyä. Jos nyt ei ihan tasan 20keur , mutta kakkosella alkavia lukuja nyt kuitenkin.
@M880 kirjoitti:
Volkkari puhui diesel-Golfin hintaisesta sähköautosta, että kyllä se nyt pikkuhiljaa alkaa lähestyä. Jos nyt ei ihan tasan 20keur , mutta kakkosella alkavia lukuja nyt kuitenkin.
Volkswagenin ID
Tämän ensimmäisen version tekniikasta ei ole vielä tietoa. Mallisto tulee kuitenkin kattamaan ennakkotietojen mukaan kolme erilaista akkua sekä takavetoisen ja nelivetoisen version. Hintojen pitäisi alkaa Euroopassa noin 30 000 eurosta, eli vastaavan diesel-Golfin tasolta. Tällä hetkellä e-Golfin listahinta on suomessa reilut 43 000 euroa.
@M880 kirjoitti:
Volkkari puhui diesel-Golfin hintaisesta sähköautosta, että kyllä se nyt pikkuhiljaa alkaa lähestyä. Jos nyt ei ihan tasan 20keur , mutta kakkosella alkavia lukuja nyt kuitenkin.
Volkswagenin ID
Tämän ensimmäisen version tekniikasta ei ole vielä tietoa. Mallisto tulee kuitenkin kattamaan ennakkotietojen mukaan kolme erilaista akkua sekä takavetoisen ja nelivetoisen version. Hintojen pitäisi alkaa Euroopassa noin 30 000 eurosta, eli vastaavan diesel-Golfin tasolta. Tällä hetkellä e-Golfin listahinta on suomessa reilut 43 000 euroa.
Eläpä kuule valehtele, vastaavasti varusteltu diesel-golf on yli 40 000€, ei 30 000€, joten taas keksitte omasta päästänne asioita mitä kukaan ei ole luvannut tulevaksi. 9 vuotta sekoilua jo takana - joko riittäisi?
Dieselautojen kieltoperusteilta pohja – typenoksidipäästöt testissä uskomattoman alhaisia, jopa nollassa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/dieselautojen-kieltoperusteilta-pohja-typenoksidipaastot-testissa-uskomattoman-alhaisia-jopa-nollassa/d734bd1e-9c3c-4572-aa7f-c7050a72c3ff
Kyllä siinä jää valittavaksi ajosuunta.
Kävelen p makasiininkadun lataustolpan ohi aika ajoin ja olen päätellyt näköhavaintojen perustella että siitä on tullut koirien kusetuspiste. Erittäin törkeää käyttäytymistä koirien omistajien taholta. Olenkin ehdottanut rikesakkoa jos ei korjaa pois koirien jätöksiä. Tuskin sitä kukaan oikeasi valvoisi, olisi kuitenkin henkisenä paineena omalletunnolle.
Anteeksi väärinkäsitykseni. Minulle normaalia aikaisempi herätys on pilalla, mutta ei pitäisi yleistää. Juuri siksi vienkin auton edellisenä iltana, vaikkapa vaimon iltavuoroon sovittaen kello 21:00 jälkeen ja noudan seuraavana iltana ennen kello 18:00.
Anteeksi väärinkäsitykseni. Luulin sinun notkuvan huollossa koska kerroit huollon vaikutuksesta harrastuksiisi. En ole itse moista huomannut.
Uskoisin ymmärtäväni mitä sanot, mutta en välttämättä ymmärrä asiayhteyttä, koska en ole ikinä huomannut kertomiasi huollon vaikeuksia?
Juurikin päinvastoin, se auto nimenomaan viedään ja tuodaan silloin kun ihmisillä on aikaa. Ja se viedään ja tuodaan joko toisella tai neljännellä autolla tai polkupyörällä tai rullaluistimilla.
Ei tarvitse nousta ylös ennen heräämistä
Ei tarvitse vuokrata autoa, kun on omakin
Ei tarvitse notkua pajalla
Ei tarvitse jättää lenkkiä väliin.
On se vaan helppoa.
En tiedä miten tämä nyt liittyy enää sähköautoihin, mutta ei se auton vieminen huoltoon nyt niin kivaa ole. Itsellä se huolto on väärällä puolella pk-seutua, ja vaikka työpaikka on onneksi oikeaan suuntaan, niin kyllä se nyt ylimääräisen puoli tuntia-kolme varttia vie per suunta vaikkei nyt olekaan kyse kuin ylimääräinen kolmannes kehä ykköstä. Siitäkin huolimatta että sijaisauto sisältyy leasingiin. Kyllä se ainakin minulta syö joko työpäivää tai vapaa-aikaa, yleensä työpäivää kun lapset pitää kyyditä tiettyihin aikoihin.
Usein unohtuu, että synteettisiä polttoaineita on mahdollista valmistaa hyödyntäen uusiutuvaa sähköä ja ilmakehän hiilidioksidia. www.soletair.fi
Olen samaa mieltä. Minusta aiheeseen paljon vahvemmin liittyvä asia on oikein suunnitellun sähköauton hyvä todennäköisyys selvitä polttomoottorista halvemmilla huoltokustannuksilla.
Totta kai, mutta katsopa mihin viestiin alun perin vastasin tältä osin. Mielestäni HNB:n 24.2.2019 kertomat ongelmat auton huollossa ovat suurelta osin omia valintoja.
Huoltokäynnin rasitus riippuu lähinnä huoltofirman logistiikasta eikä auton voimalinjasta. Helpoin huollettava taitaa olla bensahybridi, eikös Lexuksen huollon voi sopia siten, että noutavat auton kotoa ja pudottavat toisen tilalle huoltopäivän ajaksi?
Omia valintojahan nuo ovat. Työskentely toimitoaikoina on eniten huoltamisen kanssa ristiin menevä valinta. Myös asuinpaikan, työpaikana ja huollon välitset matkat ovat valintoja. Sekin, etten omista vara-autoa huoltopäivän ajaksi, on vain valinta. Itse olen kuitenkin valinnut työskentelyn, eikä työpaikaltani kävelymatkan päästä tai toimivien julkisten yhteyksien varrelta löydy huoltopaikkaa. Ehkä tärkein valinta on se, etten ole valmis elämään autohuollon ehdoilla, vaan teen valintani muilla perusteilla.
Jos Lexukset huollattavat itsensä noin, niin palvelu on kyllä hyvä. Voisivat hakea autoni vaikka töistä ja palauttaa samaan paikkaan. Tosin vähän epäilen, ettei tuo ainakaan kovin halpa palvelu voi olla. Kustannukset tuollaiselle palvelulle olisivat melkoiset. Hki-Vantaalta ainakin ovat poimineet autoja huollettavaksi omistajan matkan aikana ja se on Helsingistä usein lentävälle erinomaisen kätevä palvelu.
Nouto- ja palautuspalvelun hinnasto:
Nouto / palautus (yksi suunta) 80€
Nouto ja palautus 100€
Nouto, sijaisauto ja palautus 120€
Tajusin äsken ajatusvirheen joka on kummitellut omassakin ajattelussani. Moni ajattelee että sähköauton voi ottaa kakkosautoksi, koska range ei riitä kaikkeen ajeluun. Mutta toisinpäinhän sen pitäisi olla, kakkosautoksi voi ottaa polttiksen jolla sitten ajaa sen reissun Lappiin tai ylä-savoon. Seuraavan leasingkauden jälkeen voi hyvinkin olla vuorossa sähköauton osto itselle.
Eikö se ole aika sama niille numeroille? Pääasia, että on kuhunkin tehtävään sopiva tarjolla?
Meillä ainakin varsin sujuvasti ykkös- ja kakkosauto ovat vaihtaneet paikkaa. Kun ehkä keskimäärin 5 - 10 vuoden välein kahdesta vanhempi vaihtuu uudempaan, aiempi ykkösauto jää käyttäjälleen edelleen. 740 GLE tosin jäi senkin jälkeen kesäiseksi harrasteautoksi.
Kaupunkilaisittain asuville tuo lienee ihan varteenotettava vaihtoehto? Vehon lentokenttähuollon lisähinta Helsingissä, Tampereella ja Turussa näyttää olevan 80 €.
Omalta kannaltani huoltopäivistä tulee kesäkelissä treenipäiviä, kun vien ja noudan huoltoon menevän auton joko rullaluistimilla tai polkupyörällä. Tulee vajaa 30 km lenkki per sivu. Talvikeliin osuva huolto hoidetaan sitten Kultaisen Noutajan kanssa yhdessä. Talvikelillä voisin itsekin käyttää tuota Vehon huoltopalvelua, jos se olisi kotikentälläni saatavissa.
Kuten edellä oli, todellinen ajatteluvirhe on katsoa ajomatkojaan +400 km harvojen matkojen kannalta. Ne ovat juuri mahdollisen kakkosauton reissuja. Mielikuvat ja todellisuus ovat aina hämärtyviä...
Toki, mutta aika monella (meillä myös) autoilla on aika merkittävä hintaero. Ja kun toinen on vielä työsuhdeauto, eli bensat ovat "ilmaisia" niin on ihan selvää kumpi niistä on ykkösauto, eli se millä oletusarvoisesti lähdetään liikkeelle. Omalla rahalla ostaessa voi tietysti eri tavalla tasapainottaa autojen hintoja, mutta vielä toistaiseksi sähköautojen hintojenkin vuoksi toinen auto olisi jatkossakin 50keur (+-10k) auto, ja toinen vajaan kympin hintainen.
Autoedun arvoa voidaan korottaa verotusta toimitettaessa, jos autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä.
Matkat kotoa työpaikalle
Kodin ja varsinaisen työpaikan väliset matkat ovat yksityisajoa, joten ne lasketaan verotettavaksi autoeduksi.
Vaikka kaikki fossiiliautot päivitettäisiin uusimpaan pakokaasujen puhdistustekniikkaan niin silti ne päästävät CO2 kaasuja ilmaan. Bio-polttoaineet ei riitä kuin alle 10% autoista vaikka ruokapeltoja muutettaisiin bio-energian lähteeksi. Eli ainut keino heikentää ilmastonmuutosta on siirtyä nopeasti uusiutuvan sähköenergian käyttöön. Sähköenergiaa voidaan tuottaa monella tapaa päästöttömästi ja sähköauto on energiatehokkuudeltaan ylivoimainen fossiilimoottoreihin verrattuna.
Kaikenkaikkiaan, polttomoottoreita käytetään vielä vuosia, mutta ei ole järkeä ympäristön kannalta viivyttää muutosta. 10 vuoden päästä kukaan ei osta pelkällä bensalla tai dieselillä toimivaa henkilöautoa.
Vetyauto
Mikä: Vety syötetään polttokennoon, joka tekee siitä sähköä. Sähkö johdetaan akkujen kautta sähkömoottorille, joka on auton ainoa voimanlähde. Vetyauto lukeutuu siten sähköautoihin.
Etuja: Käytössä täysin päästötön: kokonaispäästö riippuu vedyn tuotantotavasta. Suorituskyky ja toimintamatka täyttävät tavallisen kuluttajan tarpeet.
Hyvää kevättä kaikille.
EU päättänee nyt ilmeisesti vaatia etanolia bensiinin joukkoon 30%, tarkoittanee sitä että loputkin jäljellä olevat (10%) maailman sademetsät on raivattava. Englantilaiset eivät halua metsittää nummiansa, ajakoot sitten (ydin)sähköllä. Fossiiliset onkin jätettävä, mutta ei polttomoottoria sinänsä, etenkään tässä vaiheessa kun uutta tekniikkaa on tarjolla ja jo nyt. Norjalaisten kahvipöydissä duunarit juttelivat pääasiassa vain sijoituksistaan jo yli 15 vuotta sitten, suomessa tällöin puhuttiin kenties puhki kuluneista jalkineista tai haukuttiin ajankuluksi työkaveria joka ei ollut paikalla. Perusnorjalainen lieneekin nykyisin vauraampi kuin bruttokansantuote antaa esittää, annetaan siis (kateellisina) heidän sähköistää liikenteensä toistaiseksi hinnakkailla autoilla, sillä sähköäkin heillä riittää. Meidän täällä kotimaassa on käytettävä omaa kestävää energiatuotantoa kaikkia keinoja hyödyntäen ja sähköauto tosiaan on myös sitä ja tosiaan kelpaa, kunhan hinnat vain laskevat.
Ei se ole itsestään selvää, vaan käyttäjän oma valinta. Esimerkiksi työsuhdeautoistuneista naapureistani toisella on iso liisari ykkösautona ja vanhempi kakkosauto, kuten tarkoititkin. Toisella taas iso uudehko oma auto ja liisariksi vaihtuu kolmen vuoden joku kertakäyttöinen pikkukäpiäinen, jonka saa halvalla.
Meillä Rouvan käyttöön uutena rekisteröity S80 oli vanhan 740 GLE:n rinnalle tullessaan ykkösauto vuosia, kunnes sitä vanhempi ja halvempi käytettynä ostamani V70 otti perheauton paikan itseoikeuteusti mökki- ja mummolareissuilla jo ennen kuin pitkä Volvokavalkadi meidän pihalla alkoi vaihtua tähdellisiin. Samoin uusi S60 tallautui vanhan tilavan ja mukavan 740:n jalkoihin ahtaan pikkuauton uutuudenviehätyksen kadottua.
Juuri tätä tarkoitin sillä, ettei järjestyksellä ole mitään väliä, vaan pääasia on kahden auton perheen valinnan mahdollisuus. Sähköauton hankinta helpottuu, kun range-angstin ja matkalataukset voi jättää huomiotta. Sähköauton ja polttiksen yhdistelmän voi vallan hyvin toteuttaa kalliin ja tilavan polttiksen ja vaikkapa halvan Opel Amperan kautta.
Samasta kahden auton teemasta on lukuisia variaatioita käyttäjän tarpeiden mukaan ja patterivetoisten valikoimaa laajentaa vähäveroisten käytännöllinen tuontimahdollisuus.
Itse olen zoomailemassa uudemman Eemelin ja BMW i3 yhdistelmää. Perinneauto Rouvalle jonka Volvo seisoo nykyään parkissa minun työmatkojeni aikana ja sähkövispilä minulle, jolle kulutusoptimointi on muutenkin luontaista.
Jos perheessä on "halpa" ja "kallis" auto, joista toinen on patterivetoinen ja toinen mäntämoottorilla ja kummallakin ajetaan päivittäin...
... Niin mitä väliä sillä on kumpi on se kalliimpi?
Joo toki, enkä tarkoittanut sitä ykkösauto / kakkosauto -asiaa mitenkään kiveen hakattuna. Mutta kyllä se jako meidän käytössä on aika selkeä, liisariin kertyy 30tkm vuodessa ja toiseen autoon vajaa kymppitonni. Silloin yksi on aika luontevasti ykkösauto monestakin syystä.
Ja tässä tullaan siihen mainitsemaani ajatusvirheeseen. Jotenkin olen ajatellut että ne satunnaiset ja varsin harvinaiset pitkätkin matkat pitää pystyä suoriutumaan sillä "ykkösautolla" niinkuin nytkin, kun tosiasiassa siitä 30tkm:stä 25tkm (hatusta vedettynä) syntyy nurkka-ajossa helposti parin sadan kilometrin säteellä. Sähkö-liisarin kanssa se olisi edelleen vähän niin, koska kilometrikorvauksia ei kehtaa pyytää oman auton käytöstä kun on työsuhdeautokin käytössä, ja kukapa sitä työmatkoista haluaisi itse maksaa. Mutta omaksi ostettuna voikin tehdä niin että sen valtaosan kilometreistä joita kertyy lähinnä kehä 3:lla voi ajaa sähköllä, ja harvat pitkät reissut jollain kelvollisella polttomoottoriautolla.
Ehkäpä 3 vuoden päästä voikin ajaa Polestarilla suurimman osan matkoista, ja hommata kakkosautoksi 5-10 vuotta vanhan farkku-Subarun tms.
Polestar 2n esittelyvideota katsellessani mietin kuinka paljon "siistimpää" sähköautot ovat polttomoottoriautoihin nähden, ja miten ne suhteessa siihen ovat jo nyt (ihan kohta) suorastaan halpoja. Polestar 2sta tulee lanseerausmallin jälkeen 39keur versio, eli saman hintainen kuin uuden Corollan sporttimalli! (Joka sekin on kyllä hieno) Onneksi tulevaisuus on kohta!
Kyllä sieltä alkaa pian tulla myös niitä ihmisten kaipaamia 20keur malleja.
Aivan. Ja kun käytettävissä on kohtuullisiin matkoihin pystyvä sähköauto, saattaa sen kohtuuhintaisen ja tilavan pitkän matkan auton valikoimakin laajentua, kun sillä ei tarvitse varautua ajamaan valtavia kilometrimääriä.
Näkökulma: Hyljeksityt dieselautot pysyvät tien päällä vielä pitkään - monelle paras vaihtoehto.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fd4b2c06-e280-45e7-9835-6b91780d5ac2
Sähköautoista keskustelu tuntuu olevan jokseenkin muodikas ilmiö ei oikeastaan mitään muuta. Sähköautoja on vähän ja latausverkosto jokseenkin kehittymätön vähän joka puolella maailmaa ei pelkästään Suomessa. Sähköautojen hypetyksessä on paljon politikointia ja pisteitä (ääniä) kerätään kaikenlaislla asiantuntemattomilla heitoilla joissa ei ole päätä eikä häntää.
No eikä taatusti tule, koska kukaan autonvalmistaja ei ole sellasia 20keur -malleja luvannut, niin keksit omasta päästäsi koko jutun, kuten yleensäkkin uskovaiset jo 9:n vuoden ajan.
Volkkari puhui diesel-Golfin hintaisesta sähköautosta, että kyllä se nyt pikkuhiljaa alkaa lähestyä. Jos nyt ei ihan tasan 20keur , mutta kakkosella alkavia lukuja nyt kuitenkin.
Hintahaarukka Suomessa:
Volkswagen Golf Trendline 1,6 TDI 19 683€
Volkswagen Golf Alltrack 2,0 TDI 36 285€
Volkswagen e-up 26 736 €
Volkswagenin ID
Tämän ensimmäisen version tekniikasta ei ole vielä tietoa. Mallisto tulee kuitenkin kattamaan ennakkotietojen mukaan kolme erilaista akkua sekä takavetoisen ja nelivetoisen version. Hintojen pitäisi alkaa Euroopassa noin 30 000 eurosta, eli vastaavan diesel-Golfin tasolta. Tällä hetkellä e-Golfin listahinta on suomessa reilut 43 000 euroa.
Eläpä kuule valehtele, vastaavasti varusteltu diesel-golf on yli 40 000€, ei 30 000€, joten taas keksitte omasta päästänne asioita mitä kukaan ei ole luvannut tulevaksi. 9 vuotta sekoilua jo takana - joko riittäisi?