Ihmeen hiljaista tällä palstalla sen suhteen, että Tesla on todella osoittanut olevansa sähköautoilun ja miksei autojen muotoilunkin edelläkävijä. Sähkö on erittäin sopiva käyttövoima juuri tilaville ja siksi painaville autoille.
Itse en pidä kovin vakavana ongelmana, ettei ikkunat kestä säröilemättä heitettyä teräskuulaa. Kuten Musk totesi, ei kuula kuitenkaan läpi mennyt, hyvä!
Musk on todellinen visionääri ja nyt Teslaltakin löytyy mielenkiintoinen auto. Valitettavan kaukana vaan vielä toimitukset, mutta eiköhän vielä mene Norjankin myyntitilastot uusiksi, kun löytyy vuonojen rinteillekin hyvin sopiva menopeli.
Hiljattain TM minien muiden mukana spekuloi Cybertruckin ja lava-Forfin vetokisan puolueellisuudella. Oli kuulemma väärä malli ja vaikka mitä. Hieman lisäinformaatiota voi saada tästä Raptorin ja MX:n välisestä kisasta.
Analyytikot odottavat maltillista vajaan 30 %:n nousua seuraavan vuoden aikana. Nyt voisi olla hyvä hetki ostaa, kurssi luultavasti kääntyy nousuun, kun Q2:n tulokset julkaistaan. Tästähän on jo vuotanut (varmasti täysin vahingossa!!!) ennakkotietoa, että myynti on ollut erittäin hyvää.
The 29 analysts offering 12-month price forecasts for Tesla Inc have a median target of 238.00, with a high estimate of 530.00 and a low estimate of 140.00. The median estimate represents a +28.54% increase from the last price of 185.16.
Pieleenhän tuo ennuste meni, niin kuin lähes kaikki Teslaa koskevat ennusteet esittäjästä riippumatta; kurssi on jo nyt noussut noin 100%. Nyt vähän harmittaa, etten lyönyt kunnolla kiinni kesäkuussa.
Pysyn yhä poissa naureskelijoiden joukosta, jossa en koskaan ollutkaan:
@740 GLE kirjoitti 2.8.2019 kello 09:54:
En osaa arvioida, enkä missään nimessä toivo innovatiivisen alaa disruptoivan yrityksen poistumista markkinoilta. Päinvastoin, kuluttajana näen Teslan nopeuttavan koko alan kehitystä minunkin edukseni, ajoinpa itse jatkossa millä tahansa.
Mutta sijoittajana en uskalla laittaa omia rahojani Teslaan, jonka arvostus (siis osakkeen, ei auton) muodostuu tänään yksinomaan tulevaisuuden odotuksista, koska negatiivistä EPSiä tekevällä yrityksellä ei edes ole P/E lukua. Riskinäni ei olisi vain mahdollinen konkurssi, joka johtaisi todennäköisesti toiminnan jatkumiseen uuden omistajan alaisuudessa vanhat osakkeet nollattuna. Se olisi ongelma yrityksen omistajalle, mutta ei välttämättä Tesla-merkkisen auton omistajalle. Tämän lisäksi myös arvostustason muuttuminen todellisen tuottopotentiaalin selvittyä on samalla tavoin riski osakkeenomistajalle mutta ei Model S:n omistajalle.
Etenkin jälkimmäinen kasvuyrityksen arvostustason lasku kohti arvo-osaketta on vaikea välttää. Nykyisen osakkeen hinnan puolustaminen toimialan keskiarvoilla ei ole mahdollista, vaan se vaatisi alalla ennätysmäisen onnistumisen sekä arvostustasossa että tuotoissa. Nykyhinta alan tunnusluvuilla merkitsee suunnilleen Toyotan valtavien volyymien tai BMW:n hyvän arvostuksen suurella volyymillä tuomien tuottojen yhdistämistä alan parhaaseen Ferrarin arvostustasoon. Siihen ei riitä edes hyvää tasoa oleva ylimmän desiilin suoritus SEKÄ tuottavuudessa ETTÄ markkinoiden arvostuksessa, vaan pitää olla MOLEMMISSA maailman paras. Teslan hinnoittelu osoittaa Ferrarimaisen arvostuksen tänään, mutta en usko sen säilyvän todellisen tuottopotentiaalin selvittyä.
Ihan esimerkkinä voidaan laskea, että jos Tesla onnistuu kääntämään nykyisen -3.81 tappiollisen EPSinsä saman verran voitolliseksi, silloin VOW, GM, DAI, BMW ja TM P/E keskiarvolla Teslan osakkeen hinnaksi tulisi tämän päivän arvostuksilla noin $34. Siis sen jälkeen kun Tesla on käännetty voitolliseksi, pitää vielä lisäksi perustella noin kymmenkertsinen preemio. Se on aivan hirveän kova vaatimus, kun Ferrari pystyy noin 2 - 3 kertaiseen arvostukseen. Tuohon arvistustasoon ei riitä nouseminen yhdeksi alan voitollisista legendoista täysin ylivoimaiseen hinnoitteluvoimaan perustuvalla arvostuksella , vaan tuolla arvostustasolla pitää suistaa muut markkinoilta ja omistaa koko markkina.
Pidän analyysiäni edelleen ajankohtaisena, paitsi että EPS on nyt vielä enemmän miinuksella.
@Ruuhkamies kirjoitti:
Nyt vähän harmittaa, etten lyönyt kunnolla kiinni kesäkuussa.
Näen saman kuin sinäkin, mutta minua ei harmita lainkaan. Koska en osaa tällaista sijoitusstrategiaa, en edes uskalla sitä yrittää. Menetetty nousu ei siis harmita lainkaan, koska en tuollaiseen tilaisuuteen tarttuisi kuitenkaan sellaisella määrällä, jolla on minulle todellista merkitystä.
Siinä se ero virtuaalirahan ja oikean välillä onkin. Virtuaaliraha on hyvää netin sijoituskisoihin. Todellisia lisätuloja tavoitteleva joutuu sijoittamaan itselleen merkittävän määrän varoja, joiden hankkiminen on useimmille sen verran työlästä, että ne todelliset varat tulevat alloikoiduksi kohteisiin, joiden tuottavuutta pystyy itse pitämään riittävän todennäköisenä.
Startupeilla ja käänneyhtiöillä pelattava "mitä jos olisin kanittanut taloni ja ostanut pohjilta" peli antaa komeita numeroita virtuaalirahalla sijoitettavaksi, eikä tarvitse kuin tunnistaa pohjat ja huiput kurssikäyrältä jälkeen päin.
Investor.comin mukaan vuoden alusta tähän päivään muutama valittu firma on tuottanut seuraavasti:
BMW: 2.18 %
GM: 2.88 %
Tesla: 4.32 %
Daimler: 7.37 %
Ford: 10.21 %
Toyota: 18.68 %
Volkswagen: 22.46%
Ferrari: 62.82 %
Tänä vuonna tässä järjestyksessä, ensi vuonna on varmaan toisin. Nämä tosin perustuvat lyhyellä ajalla vain kurssimuutoksiin, joten osinkojen tuoma korkoa korolle pitkällä ajalla jää pois näkyvistä. Teslan arvostuskertoimet on edelleen mitoitettu Ferrarin hinnoitteluvoimalle Toyotan volyymeillä, joten luottamus markkinoiden omistamiseen on selvästikin kova.
En osaa arvioida, onko se arvostus oikeutettua vai ei, mutta tällaisen arvostuksen kestävästi säilyttäneet yritykset ovat sen verran harvinaisia, että omaa rahaani en siihen vetoon laita.
@740 GLE kirjoitti:
Startupeilla ja käänneyhtiöillä pelattava "mitä jos olisin kanittanut taloni ja ostanut pohjilta" peli antaa komeita numeroita virtuaalirahalla sijoitettavaksi, eikä tarvitse kuin tunnistaa pohjat ja huiput kurssikäyrältä jälkeen päin.
Investor.comin mukaan vuoden alusta tähän päivään muutama valittu firma on tuottanut seuraavasti:
Tesla: 4.32 %
Teslan osake on kiipinyt yli viidenneksen kuluvan vuoden aikana. Miten noin pieneen lukuun on päästy?
@NHB kirjoitti:
Teslan osake on kiipinyt yli viidenneksen kuluvan vuoden aikana. Miten noin pieneen lukuun on päästy?
Minun virheeni, eri aikajana.
Olet oikeassa YTD suhteen, katsoin muutosta vuoden aikana. Tänään 8.77 %.
Eivätkö analyytikot odota kuluvan kvartaalin EPS:n olevan plussalla?
Niin ennustetaan, ja kun jo 3Q/2019 oli selvästi plussalla, onkin mielenkiintoista nähdä riittävätkö nämä kompensoimaan alkuvuoden tappiot?
Omalta kannaltani tämä ei muuta investointipäätöstä, koska todettua track recordia positiivisen EPSin ja osinkojen kasvusta yli vuosien kohtuuhintaan treidaavasta kohtuullisella velkavivulla operoivasta yhtiöstä ei vielä ole näkyvissä.
Tällä strategiallani en löydä ten-baggereita, mutta sen kanssa minun on vain elettävä.
Jos omistaa sata Teslan osaketta (100 x 380) yhteisarvoltaan 38.000 dollaria, niin ei kai se hirveästi rikastuta jos yhtiö päättää jakaa osinkoa vaikkapa 5 dollaria per osake, eli yhteensä 500 dollaria. Sen sijaan jos olisi ostanut osakkeita 100 kpl kesällä hintaan 186 dollaria ja kun arvo on nyt 380 dollaria per osake niin olisi rikastunut sadan osakkeen ostamisella noin 20.000 dollaria.
Minä kerroin jo, miksi en ostanut. Mikä sinua esti?
Näitä on helppo laskea leikkirahalla kurssikäyrältä jälkikäteen. On eri asia laittaa pöytään oikeaa rahaa silloin kun tilanne on päällä. Myönnän suosiolla, että minä en uskalla, mutta laita toki sinä ostotoimaria vetämään.
Kesällä Teslaan kunnolla sijoittamatta jättäminen harmittaa lähinnä siksi, että tuolloin oli hyvinhyvinhyvin ilmeistä, että kurssi tulee nousemaan tuosta kuopasta.
MuTulla ja virtuaalirahalla sijoittava saa olla aina pahoillaan kävi miten kävi. Jos olisitte ostaneet Teslaa kesällä, harmittelisitte nyt, miksi ette ostaneet enempää.
Tästä jatkuvasta murehtimisesta pääsee eroon rakentamalla strategian, jota myös noudattaa. Jos strategiaan kuuluu todennäköisten käänneyhtiöiden bongaaminen, silloin olisi omien kriteerien täytyttyä viime kesänä isketty kiinni Teslaan maksimipainolla.
Minun strategiani on toinen, joten tiedän tarkalleen miksi en ostanut eikä asia harmita minua vähääkään. Päinvastoin, toivotan mukaan lähteneille hyvää kyytiä junassa, johon en itse uskalla nousta (ainakaan vielä). Pörssissä muiden menestys ei ole minulta pois.
Ainoa tilanne, joka voi harmittaa on oma laiskuus, kun normeja täyttämättömän yrityksen siirtyminen omaan genreen tai oman yrityksen siirtyminen siitä pois jää huomaamatta, jolloin oma reagointi itse asetettuihin normeihin on myöhässä.
Alkaako kohta olla aika Teslalla tehdä rahaakin eli myydä koko firma jollekin isolle auton valmistajalle. Silla tavalla nykyiset omistajat tienaisivat omistuksestaan ja joku perinteinen autofirma pudottaisi keskimääräistä autojensa päästöä kerralla reippaasti.
Cybertruckiko se kurssia nostaa, onhan siinä lippulaivaa ensitarpeiksi.
Markkina-arvoa Teslalla on nyt 73 miljardia dollaria. Edellä tatavat olla vain Toyota ja VW, joista ensimmäinen ei osta mitään ja toisella on menossa niin kovat investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen, että Teslan ostaminen ei oikein istu mitenkään siihen polkuun. Nämä autojen keskipäästöt liittyvät vain EU:n markkinaam, eikä se ole missään suhteessa riittävä syy ostaa Teslan hintaista firmaa.
Cybertruckin hinta alkaa $40k ja Model X $85k. Kumpiko näistä mahtaa olla lippulaivamalli?
Vaikuttaa siltä että Teslan sähköautoista kiinnostuneet eivät piittaa laatutasosta juurikaan mitään. Teslan korin kokoonpanon laatu on sellaista, että monella merkillä edes halvimmat pikkuautot eivät pääsisi laadunvarmistuksesta läpi vastaavassa kunnossa.
@tracktest kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että Teslan sähköautoista kiinnostuneet eivät piittaa laatutasosta juurikaan mitään.
"Riittävän hyvä" ei ole tekninen suure. Kun riittävän moni luottaa valitsemaansa tuotteeseen, tästä luottamuksesta tulee kaupallinen totuus, jota ei tarvitsekaan perustella mittaamalla.
@NHB kirjoitti:
Markkina-arvoa Teslalla on nyt 73 miljardia dollaria. Edellä tatavat olla vain Toyota ja VW, joista ensimmäinen ei osta mitään ja toisella on menossa niin kovat investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen, että Teslan ostaminen ei oikein istu mitenkään siihen polkuun. Nämä autojen keskipäästöt liittyvät vain EU:n markkinaam, eikä se ole missään suhteessa riittävä syy ostaa Teslan hintaista firmaa.
Cybertruckin hinta alkaa $40k ja Model X $85k. Kumpiko näistä mahtaa olla lippulaivamalli?
Ilman muuta Cybertruck. Sillä on hyvät markkinat eikä yksikköhinta ole tärkeä vaan kannattavalla hinnalla toteutuva volyymi. Teslan tuohussa on kummallista vuosikausia jatkuva tappiollisuus vaikka seassa onkin hetkellisesti lievästi positiivisia tuloksia. Tietysti, jos kokee lippulaivan olevan se, josta valmistaja pyytää korkeimman hinnan, niin sitten se voi olla joku muu kuin Cybertruck. Kurssinousu vahvistui, kun Cybertruck julkistettiin, ja se osoittaa, mikä on todellinen lippulaiva. Osakehinnoissa voi olla kaikenlaisia markkinahintoja. Muistetaan vaan tulppaanikaupan huippua ja laskua. Monille jäi tulppaani käteen lopullisesti, kun kauppa hyytyi eikä kukoistavatkaan juuret enää kiinnostaneet markkinoita. Eihän mikään laki määrää, millä hinnalla Tesla aikanaan siirtyy uskottavalle omistajataholle. Ehkä yhtiökokousta kiinnostaa enemmän reaaliraha kuin kurssispekulaatio.
Teslan Cybertruck on kaikkien aikojen rumimpien autojen listalla kärkipäässä on makuasia viekö se voiton vai joku muu. Lippulaiva käsitteellä on tähän asti ymmärretty jotain sellaista jota voi jokainen aidosti ihailla eikä se tuota myötähäpeää kuten tämä Teslan Cybertruck.
@tracktest kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että Teslan sähköautoista kiinnostuneet eivät piittaa laatutasosta juurikaan mitään. Teslan korin kokoonpanon laatu on sellaista, että monella merkillä edes halvimmat pikkuautot eivät pääsisi laadunvarmistuksesta läpi vastaavassa kunnossa.
Ja kaikkien muiden valmistajien muiden valmistajien voimalinjat ovat niin kehittymättömiä, etteivät ne kelpaisi Teslaan. Tähän on ehkä poikkeuksena Porsche Taycan. Siitä jokainen voi lähteä jokainen arvottamaan itselleen laadun tekijöitä.
Tässä on osoitus siitä että jokainen vähänkään peltisepän vikaa omaava voi taivutella itselleen oman Cybertruckin ja huomattavasti halvemmalla. Ulkonäkökin on lähes identtinen joskin pientä hiomista on yksityiskohdissa ja ulkoisissa varusteissa.
@tracktest kirjoitti:
Vaikuttaa siltä että Teslan sähköautoista kiinnostuneet eivät piittaa laatutasosta juurikaan mitään. Teslan korin kokoonpanon laatu on sellaista, että monella merkillä edes halvimmat pikkuautot eivät pääsisi laadunvarmistuksesta läpi vastaavassa kunnossa.
Ja kaikkien muiden valmistajien muiden valmistajien voimalinjat ovat niin kehittymättömiä, etteivät ne kelpaisi Teslaan. Tähän on ehkä poikkeuksena Porsche Taycan. Siitä jokainen voi lähteä jokainen arvottamaan itselleen laadun tekijöitä.
@tracktest kirjoitti:
Teslan Cybertruck on kaikkien aikojen rumimpien autojen listalla kärkipäässä on makuasia viekö se voiton vai joku muu. Lippulaiva käsitteellä on tähän asti ymmärretty jotain sellaista jota voi jokainen aidosti ihailla eikä se tuota myötähäpeää kuten tämä Teslan Cybertruck.
Nyt Tracktest unohtaa yhden maailman tärkeimmistä totuuksista: kauneus on katsojan silmässä! Cybertuckin silmiä hivelevä muotoilu on tulevaisuuteen luotaava ja oletankin, että ennen pitkää BMW seuraa perässä, mutta vain etuvetoisella voimalinjalla.
Kiistely Cybertruckin muotoilusta on turhaa. Koska härveliä ei ole muotoiltu. Suoran pellin hitsaaminen ja pokkaaminen ei täyttäne muotoilun käsitettä.
Tesla Model 3 on Vuoden 2020 auto Tanskassa:
https://cleantechnica.com/2019/11/28/tesla-model-3-is-car-of-the-year-in-denmark-2020/
Ihmeen hiljaista tällä palstalla sen suhteen, että Tesla on todella osoittanut olevansa sähköautoilun ja miksei autojen muotoilunkin edelläkävijä. Sähkö on erittäin sopiva käyttövoima juuri tilaville ja siksi painaville autoille.
Itse en pidä kovin vakavana ongelmana, ettei ikkunat kestä säröilemättä heitettyä teräskuulaa. Kuten Musk totesi, ei kuula kuitenkaan läpi mennyt, hyvä!
Musk on todellinen visionääri ja nyt Teslaltakin löytyy mielenkiintoinen auto. Valitettavan kaukana vaan vielä toimitukset, mutta eiköhän vielä mene Norjankin myyntitilastot uusiksi, kun löytyy vuonojen rinteillekin hyvin sopiva menopeli.
Lienee jonkin verran ilmastoystävällisempi kuin Ram, GMC tai Fordin vastaava lava-auto.
Ilmastoystävällinen on täysin liioiteltu ilmaisu mutta vähemmän haitallinen sopii ehkä hieman paremmin.
6.7 litran Cummins taitaa kyllä kuluttaa vähintään 11 litraa satasella sekalaisessa ajossa. Eihän tuo kovin paljon ole sinänsä mutta kuitenkin.
Hiljattain TM minien muiden mukana spekuloi Cybertruckin ja lava-Forfin vetokisan puolueellisuudella. Oli kuulemma väärä malli ja vaikka mitä. Hieman lisäinformaatiota voi saada tästä Raptorin ja MX:n välisestä kisasta.
Kesäkuun alussa kirjoittelin osakekurssista:
Pieleenhän tuo ennuste meni, niin kuin lähes kaikki Teslaa koskevat ennusteet esittäjästä riippumatta; kurssi on jo nyt noussut noin 100%. Nyt vähän harmittaa, etten lyönyt kunnolla kiinni kesäkuussa.
Palstan asiantuntijat naureskelivat tuolle +30% arviollekin.
Pysyn yhä poissa naureskelijoiden joukosta, jossa en koskaan ollutkaan:
Pidän analyysiäni edelleen ajankohtaisena, paitsi että EPS on nyt vielä enemmän miinuksella.
Näen saman kuin sinäkin, mutta minua ei harmita lainkaan. Koska en osaa tällaista sijoitusstrategiaa, en edes uskalla sitä yrittää. Menetetty nousu ei siis harmita lainkaan, koska en tuollaiseen tilaisuuteen tarttuisi kuitenkaan sellaisella määrällä, jolla on minulle todellista merkitystä.
Siinä se ero virtuaalirahan ja oikean välillä onkin. Virtuaaliraha on hyvää netin sijoituskisoihin. Todellisia lisätuloja tavoitteleva joutuu sijoittamaan itselleen merkittävän määrän varoja, joiden hankkiminen on useimmille sen verran työlästä, että ne todelliset varat tulevat alloikoiduksi kohteisiin, joiden tuottavuutta pystyy itse pitämään riittävän todennäköisenä.
Startupeilla ja käänneyhtiöillä pelattava "mitä jos olisin kanittanut taloni ja ostanut pohjilta" peli antaa komeita numeroita virtuaalirahalla sijoitettavaksi, eikä tarvitse kuin tunnistaa pohjat ja huiput kurssikäyrältä jälkeen päin.
Investor.comin mukaan vuoden alusta tähän päivään muutama valittu firma on tuottanut seuraavasti:
BMW: 2.18 %
GM: 2.88 %
Tesla: 4.32 %
Daimler: 7.37 %
Ford: 10.21 %
Toyota: 18.68 %
Volkswagen: 22.46%
Ferrari: 62.82 %
Tänä vuonna tässä järjestyksessä, ensi vuonna on varmaan toisin. Nämä tosin perustuvat lyhyellä ajalla vain kurssimuutoksiin, joten osinkojen tuoma korkoa korolle pitkällä ajalla jää pois näkyvistä. Teslan arvostuskertoimet on edelleen mitoitettu Ferrarin hinnoitteluvoimalle Toyotan volyymeillä, joten luottamus markkinoiden omistamiseen on selvästikin kova.
En osaa arvioida, onko se arvostus oikeutettua vai ei, mutta tällaisen arvostuksen kestävästi säilyttäneet yritykset ovat sen verran harvinaisia, että omaa rahaani en siihen vetoon laita.
Teslan osake on kiipinyt yli viidenneksen kuluvan vuoden aikana. Miten noin pieneen lukuun on päästy?
Eivätkö analyytikot odota kuluvan kvartaalin EPS:n olevan plussalla?
Minun virheeni, eri aikajana.
Olet oikeassa YTD suhteen, katsoin muutosta vuoden aikana. Tänään 8.77 %.
Niin ennustetaan, ja kun jo 3Q/2019 oli selvästi plussalla, onkin mielenkiintoista nähdä riittävätkö nämä kompensoimaan alkuvuoden tappiot?
Omalta kannaltani tämä ei muuta investointipäätöstä, koska todettua track recordia positiivisen EPSin ja osinkojen kasvusta yli vuosien kohtuuhintaan treidaavasta kohtuullisella velkavivulla operoivasta yhtiöstä ei vielä ole näkyvissä.
Tällä strategiallani en löydä ten-baggereita, mutta sen kanssa minun on vain elettävä.
Jos omistaa sata Teslan osaketta (100 x 380) yhteisarvoltaan 38.000 dollaria, niin ei kai se hirveästi rikastuta jos yhtiö päättää jakaa osinkoa vaikkapa 5 dollaria per osake, eli yhteensä 500 dollaria. Sen sijaan jos olisi ostanut osakkeita 100 kpl kesällä hintaan 186 dollaria ja kun arvo on nyt 380 dollaria per osake niin olisi rikastunut sadan osakkeen ostamisella noin 20.000 dollaria.
Minä kerroin jo, miksi en ostanut. Mikä sinua esti?
Näitä on helppo laskea leikkirahalla kurssikäyrältä jälkikäteen. On eri asia laittaa pöytään oikeaa rahaa silloin kun tilanne on päällä. Myönnän suosiolla, että minä en uskalla, mutta laita toki sinä ostotoimaria vetämään.
Kesällä Teslaan kunnolla sijoittamatta jättäminen harmittaa lähinnä siksi, että tuolloin oli hyvinhyvinhyvin ilmeistä, että kurssi tulee nousemaan tuosta kuopasta.
MuTulla ja virtuaalirahalla sijoittava saa olla aina pahoillaan kävi miten kävi. Jos olisitte ostaneet Teslaa kesällä, harmittelisitte nyt, miksi ette ostaneet enempää.
Tästä jatkuvasta murehtimisesta pääsee eroon rakentamalla strategian, jota myös noudattaa. Jos strategiaan kuuluu todennäköisten käänneyhtiöiden bongaaminen, silloin olisi omien kriteerien täytyttyä viime kesänä isketty kiinni Teslaan maksimipainolla.
Minun strategiani on toinen, joten tiedän tarkalleen miksi en ostanut eikä asia harmita minua vähääkään. Päinvastoin, toivotan mukaan lähteneille hyvää kyytiä junassa, johon en itse uskalla nousta (ainakaan vielä). Pörssissä muiden menestys ei ole minulta pois.
Ainoa tilanne, joka voi harmittaa on oma laiskuus, kun normeja täyttämättömän yrityksen siirtyminen omaan genreen tai oman yrityksen siirtyminen siitä pois jää huomaamatta, jolloin oma reagointi itse asetettuihin normeihin on myöhässä.
$400 - ATH!
Mukana olevat saavat poksauttaa korkin pois vaikkapa Joseph Perrier Cuvee Royalesta. Me katsomossa istuvat nautimme kahvikupillisen.
Paha kilpailija Teslalle eli Taycan Turbo ei oikein pärjännyt EPA-testissä. Kulutus oli erittäin korkea ja rangeksi muodostui vain 323 km.
https://teknikensvarld.se/porsche-taycan-torstigast-i-usa/
Alkaako kohta olla aika Teslalla tehdä rahaakin eli myydä koko firma jollekin isolle auton valmistajalle. Silla tavalla nykyiset omistajat tienaisivat omistuksestaan ja joku perinteinen autofirma pudottaisi keskimääräistä autojensa päästöä kerralla reippaasti.
Cybertruckiko se kurssia nostaa, onhan siinä lippulaivaa ensitarpeiksi.
Markkina-arvoa Teslalla on nyt 73 miljardia dollaria. Edellä tatavat olla vain Toyota ja VW, joista ensimmäinen ei osta mitään ja toisella on menossa niin kovat investoinnit sähköiseen tulevaisuuteen, että Teslan ostaminen ei oikein istu mitenkään siihen polkuun. Nämä autojen keskipäästöt liittyvät vain EU:n markkinaam, eikä se ole missään suhteessa riittävä syy ostaa Teslan hintaista firmaa.
Cybertruckin hinta alkaa $40k ja Model X $85k. Kumpiko näistä mahtaa olla lippulaivamalli?
Vaikuttaa siltä että Teslan sähköautoista kiinnostuneet eivät piittaa laatutasosta juurikaan mitään. Teslan korin kokoonpanon laatu on sellaista, että monella merkillä edes halvimmat pikkuautot eivät pääsisi laadunvarmistuksesta läpi vastaavassa kunnossa.
"Riittävän hyvä" ei ole tekninen suure. Kun riittävän moni luottaa valitsemaansa tuotteeseen, tästä luottamuksesta tulee kaupallinen totuus, jota ei tarvitsekaan perustella mittaamalla.
Käytännössä tuokaan ei riittäisi, vaan lisäksi pitäisi vielä tarjota melkoinen preemio houkutellakseen yli 90 % omistajista irrottamaan.
Ilman muuta Cybertruck. Sillä on hyvät markkinat eikä yksikköhinta ole tärkeä vaan kannattavalla hinnalla toteutuva volyymi. Teslan tuohussa on kummallista vuosikausia jatkuva tappiollisuus vaikka seassa onkin hetkellisesti lievästi positiivisia tuloksia. Tietysti, jos kokee lippulaivan olevan se, josta valmistaja pyytää korkeimman hinnan, niin sitten se voi olla joku muu kuin Cybertruck. Kurssinousu vahvistui, kun Cybertruck julkistettiin, ja se osoittaa, mikä on todellinen lippulaiva. Osakehinnoissa voi olla kaikenlaisia markkinahintoja. Muistetaan vaan tulppaanikaupan huippua ja laskua. Monille jäi tulppaani käteen lopullisesti, kun kauppa hyytyi eikä kukoistavatkaan juuret enää kiinnostaneet markkinoita. Eihän mikään laki määrää, millä hinnalla Tesla aikanaan siirtyy uskottavalle omistajataholle. Ehkä yhtiökokousta kiinnostaa enemmän reaaliraha kuin kurssispekulaatio.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://fi.wikipedia.org/wiki/Tulppaanimania&ved=2ahUKEwiRw5m9scbmAhVJ8aYKHTWqDSYQFjAAegQIAhAC&usg=AOvVaw3LGBs8rfSzk7Ms8w_bcwHz
Teslan Cybertruck on kaikkien aikojen rumimpien autojen listalla kärkipäässä on makuasia viekö se voiton vai joku muu. Lippulaiva käsitteellä on tähän asti ymmärretty jotain sellaista jota voi jokainen aidosti ihailla eikä se tuota myötähäpeää kuten tämä Teslan Cybertruck.
Asiantuntija älähti: Teslan Cybertruck on niin vaarallinen, että sitä ei välttämättä nähdä Euroopassa!
https://tekniikanmaailma.fi/asiantuntija-alahti-teslan-cybertruck-on-niin-vaarallinen-etta-sita-ei-valttamatta-nahda-euroopassa/
Ja kaikkien muiden valmistajien muiden valmistajien voimalinjat ovat niin kehittymättömiä, etteivät ne kelpaisi Teslaan. Tähän on ehkä poikkeuksena Porsche Taycan. Siitä jokainen voi lähteä jokainen arvottamaan itselleen laadun tekijöitä.
Tässä on osoitus siitä että jokainen vähänkään peltisepän vikaa omaava voi taivutella itselleen oman Cybertruckin ja huomattavasti halvemmalla. Ulkonäkökin on lähes identtinen joskin pientä hiomista on yksityiskohdissa ja ulkoisissa varusteissa.
https://tekniikanmaailma.fi/moskovan-kaduilla-bongattiin-itse-tehty-cybertruck-joka-on-varsin-vaikuttavan-nakoinen-jos-ei-huomioida-sita-etta-takaikkuna-unohtui/
Tapansa mukaan NHB nuolaisee ennen kuin tipahtaa.
Nyt Tracktest unohtaa yhden maailman tärkeimmistä totuuksista: kauneus on katsojan silmässä! Cybertuckin silmiä hivelevä muotoilu on tulevaisuuteen luotaava ja oletankin, että ennen pitkää BMW seuraa perässä, mutta vain etuvetoisella voimalinjalla.
Kiistely Cybertruckin muotoilusta on turhaa. Koska härveliä ei ole muotoiltu. Suoran pellin hitsaaminen ja pokkaaminen ei täyttäne muotoilun käsitettä.