@Topi27 kirjoitti:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.
Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.
Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.
Pelkästään 50 km/h vauhdissa auto etenee 15 s 210 metriä. Ja joo väsynyt ihminen nukahtaa sekunnin osissa.
Niin? Onko jollain valmistajalla toiminto, jossa auto pysähtyy kuin seinään, jos kuskin keskittyminen herpaantuu? Ei ole. Näissä järjestelmissä nyt vain on tehtävä kompromisseja käytettävyyden ja turvallisuuden kanssa.
@Topi27 kirjoitti:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.
Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.
Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.
Pelkästään 50 km/h vauhdissa auto etenee 15 s 210 metriä. Ja joo väsynyt ihminen nukahtaa sekunnin osissa.
Niin? Onko jollain valmistajalla toiminto, jossa auto pysähtyy kuin seinään, jos kuskin keskittyminen herpaantuu? Ei ole. Näissä järjestelmissä nyt vain on tehtävä kompromisseja käytettävyyden ja turvallisuuden kanssa.
Mikä oikein on pointtisi?
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Teslassa hypitään penkiltä toiselle, nukutaan selkänojat alaslaskettuna tai pelataan videopelejä ja sitten käy jotain tällaista kuin elokuvan katsojalle.
Mietiskelin jo Volvon PilotAssist -automaattiohjauksella ajellessani, että onko automaattiohjaus uhka vai mahdollisuus. Automaattiohjaus pysyy päällä, kun käsi lepää sopivasti ratilla ja antaa pientä momenttia ohjausjärjestelmälle. Väsynyt kuski voi ajaa vielä pienemmällä keskittymisellä kuin ilman automaattiohjausta olevassa autossa ja voisin kuvitella, että nukahtaminen voi tapahtua pienemmällä kynnyksellä. Automaattiohjaus kuitenkin pitää auton tiellä ja jos kuski tosiaan nukahtaa ja ote ratista herpaantuu, niin auto pysäyttää itsensä suht. hallitusti. Auto ei ajaudu sattumanvaraisesti ulos tieltä niin kuin ilman automaattiohjausta oleva auto tekisi kuskin nukahtaessa.
Olen sitä mieltä, että automaattiohjaus on mahdollisuus eikä uhka. Ja kuljettajan on pidettävä huolta joka tapauksessa, että vireystila on ok autolla ajamiseen.
Teslan autopilot ei pysy kauaakaan päällä, jollei kuskin ote tunnu ratissa. Volvossa valvonta-aika vaihteli eikä ollut selvästikään pelkästään aikaan perustuva. Joskus pääsi kilometritolkulla ilman, että piti ratista kiinni. Tuntui, että se riippui jonkin verran siitä, paljonko oli muuta liikennettä ja kuinka hyvät kaistamaalaukset olivat. Pisimmän "kädet irti ratista" muistan ajaneeni pitkällä maantietaipaleella, jossa ei ollut risteyksiä ja tie kaarteli ja oli mäkiä. Se jäi mieleen, koska ilman käsiä ajaminen jatkui ja jatkui vain.
Teslalla ajettuja "autopilot-onnettomuuksia" raportoidaan silloin tällöin enkä muista lukeneeni muiden autojen kohdalla vastaavia uutisia. Liekö toimittajilla erityinen mielenkiinto Tesloja kohtaan.
Teslassahan ei ole varsinaista autonomista ajoa, mutta ehkä Teslan käyttämä nimitys FSD eli Full Self Driving hämää joitain ihmisiä kuvittelemaan, että Teslan voi antaa ajaa autonomisesti ja sitten käy köpelösti. Niin kuin vähän aikaa sitten suomalaiselle musiikkialan pariskunnalle, joka löysi Teslansa ja itsensä jossain risteyksessä ojan pohjalta.
Kyllä Tesla aivan selkeästi ilmoittaa näytöllään ja kaikissa oppaissa, että järjestelmät ovat kuljettajaa avustavia toimintoja. Jos Tesla ajaa kolarin niin se on joko Tesla-kuskin tai vastapuolen syy eikä auton, joka on vain väline sähkökäyttöiseen liikkumiseen.
@HybridRules kirjoitti:
Mietiskelin jo Volvon PilotAssist -automaattiohjauksella ajellessani, että onko automaattiohjaus uhka vai mahdollisuus. Automaattiohjaus pysyy päällä, kun käsi lepää sopivasti ratilla ja antaa pientä momenttia ohjausjärjestelmälle. Väsynyt kuski voi ajaa vielä pienemmällä keskittymisellä kuin ilman automaattiohjausta olevassa autossa ja voisin kuvitella, että nukahtaminen voi tapahtua pienemmällä kynnyksellä. Automaattiohjaus kuitenkin pitää auton tiellä ja jos kuski tosiaan nukahtaa ja ote ratista herpaantuu, niin auto pysäyttää itsensä suht. hallitusti. Auto ei ajaudu sattumanvaraisesti ulos tieltä niin kuin ilman automaattiohjausta oleva auto tekisi kuskin nukahtaessa.
Olen sitä mieltä, että automaattiohjaus on mahdollisuus eikä uhka. Ja kuljettajan on pidettävä huolta joka tapauksessa, että vireystila on ok autolla ajamiseen.
Teslan autopilot ei pysy kauaakaan päällä, jollei kuskin ote tunnu ratissa. Volvossa valvonta-aika vaihteli eikä ollut selvästikään pelkästään aikaan perustuva. Joskus pääsi kilometritolkulla ilman, että piti ratista kiinni. Tuntui, että se riippui jonkin verran siitä, paljonko oli muuta liikennettä ja kuinka hyvät kaistamaalaukset olivat. Pisimmän "kädet irti ratista" muistan ajaneeni pitkällä maantietaipaleella, jossa ei ollut risteyksiä ja tie kaarteli ja oli mäkiä. Se jäi mieleen, koska ilman käsiä ajaminen jatkui ja jatkui vain.
Teslalla ajettuja "autopilot-onnettomuuksia" raportoidaan silloin tällöin enkä muista lukeneeni muiden autojen kohdalla vastaavia uutisia. Liekö toimittajilla erityinen mielenkiinto Tesloja kohtaan.
Teslassahan ei ole varsinaista autonomista ajoa, mutta ehkä Teslan käyttämä nimitys FSD eli Full Self Driving hämää joitain ihmisiä kuvittelemaan, että Teslan voi antaa ajaa autonomisesti ja sitten käy köpelösti. Niin kuin vähän aikaa sitten suomalaiselle musiikkialan pariskunnalle, joka löysi Teslansa ja itsensä jossain risteyksessä ojan pohjalta.
Kyllä Tesla aivan selkeästi ilmoittaa näytöllään ja kaikissa oppaissa, että järjestelmät ovat kuljettajaa avustavia toimintoja. Jos Tesla ajaa kolarin niin se on joko Tesla-kuskin tai vastapuolen syy eikä auton, joka on vain väline sähkökäyttöiseen liikkumiseen.
Sanoisin myös että uhka ja mahdollisuus, 50/60 miten menee painotus. Volvossa sanoisin että vaarallisin ominaisuus on että se ei huuda riittävän lujaa ja kerro lopettavansa ohjausta. Pari "hupsista saatana" tilannetta on ollut kun olemme auton kanssa molemmat olettaneet että toinen meistä ohjaa. Se kun saattaa lakata ohjaamasta myös muutoin kuin aikaperusteisesti.
Subarun kanssa oli sama juttu, se ei tosin ohjannut vaan piippasi ja ehkä vähän tökkäsi rattia reuna- tai kaistaviivan lähestyessä. Kaikesta muusta se kyllä piippaili koko ajan, mutta kaistavahdin poistumisesta tuli hento piippaus, jos sitäkään.
Näin ei tietenkään käy oikeaoppisesti käytettynä, kun pilot assist vaan assisteeraa ja kuski ohjaa.
PS. Kellotin 17sek siihen että Pilot assistin ratti menee "punaiselle", ja siitä hetken päästä se lakkaa ohjaamasta, ehkä 19-20sek kohdalla. Mitään suurempaa vaihtelua en ole koskaan havainnut.
@Topi27 kirjoitti:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.
Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.
Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.
Pelkästään 50 km/h vauhdissa auto etenee 15 s 210 metriä. Ja joo väsynyt ihminen nukahtaa sekunnin osissa.
Niin? Onko jollain valmistajalla toiminto, jossa auto pysähtyy kuin seinään, jos kuskin keskittyminen herpaantuu? Ei ole. Näissä järjestelmissä nyt vain on tehtävä kompromisseja käytettävyyden ja turvallisuuden kanssa.
Mikä oikein on pointtisi?
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Kuinka pitkälle Boschin järjestelmän hallinnoima ajoneuvo menee 50 km/h vauhdissa 15 s aikana, jos kuljettaja nukahtaa yhtäkkiä?
Myös Teslan järjestelmä pysäyttää auton, jos kuljettaja ei puutu ajamiseen.
Ja jos otetaan tilanne, missä henkilö menettää äkillisesti ajokyvyn vaikkapa sairauskohtauksen vuoksi, hänen selviytymisensä on huomattavasti todennäköisempää, mikäli hänellä on Autopilot kytkettynä, kuin jokin muu järjestelmä. Tämä johtuu siitä, että AP on toiminnaltaan ja turvallisuudeltaan selvästi paras linkittämäsi Euro NCAP -testin mukaan. Näiden testivoittajien järjestelmä ajaa auton kallioleikkaukseen, jos tiemaalaukset sattuvat olemaan heikot, tai tie kaartuu yhtään jyrkemmin.
@Topi27 kirjoitti:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet.
Eikös Tesla saanut moitteita siitä, ettei pidä kuljettajaa tarpeeksi valppaana vaan antaa jopa nukkua. Euroopassa on painotettu auton kykyä pitää kuljettaja valppaana ja hereillä ja esim. Bosch on ansioitunut tällä saralla.
Itse suosin erittäin vahvasti Eurooppalaista tyyliä pakottaa kuski pysymään aktiivisena ja jopa ajoavustimien pysäyttävän auton, jollei kuskin huomiokyky ole riittävä.
Kuten aiemmin kirjoitin, Euroopassa AP:lla ajaessa Teslan rattia pitää hivellä vähän väliä, muistaakseni 15 s välein. Jos tätä ei tee, auto antaa ensin palautetta ja lopulta pysähtyy hätävilkut päällä. Eli nopea pitää olla nukahtamaan, jos meinaa ehtiä.
Pelkästään 50 km/h vauhdissa auto etenee 15 s 210 metriä. Ja joo väsynyt ihminen nukahtaa sekunnin osissa.
Niin? Onko jollain valmistajalla toiminto, jossa auto pysähtyy kuin seinään, jos kuskin keskittyminen herpaantuu? Ei ole. Näissä järjestelmissä nyt vain on tehtävä kompromisseja käytettävyyden ja turvallisuuden kanssa.
Mikä oikein on pointtisi?
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Kuinka pitkälle Boschin järjestelmän hallinnoima ajoneuvo menee 50 km/h vauhdissa 15 s aikana, jos kuljettaja nukahtaa yhtäkkiä?
Myös Teslan järjestelmä pysäyttää auton, jos kuljettaja ei puutu ajamiseen.
Ja jos otetaan tilanne, missä henkilö menettää äkillisesti ajokyvyn vaikkapa sairauskohtauksen vuoksi, hänen selviytymisensä on huomattavasti todennäköisempää, mikäli hänellä on Autopilot kytkettynä, kuin jokin muu järjestelmä. Tämä johtuu siitä, että AP on toiminnaltaan ja turvallisuudeltaan selvästi paras linkittämäsi Euro NCAP -testin mukaan. Näiden testivoittajien järjestelmä ajaa auton kallioleikkaukseen, jos tiemaalaukset sattuvat olemaan heikot, tai tie kaartuu yhtään jyrkemmin.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Kun ihan pelkällä Suomen kielellä googlettaa Tesla moottoritie kolarit saa sivutolkulla automaattiohjauksesta juontuvia kolareita.
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Ja sinä et vieläkään ole osannut muodostaa sitä pointtiasi. Ensin höpiset jotain Boschin toteutuksesta, sitten alat linkkaamaan Teslojen onnettomuuksia. Voisitko nyt ystävällisesti muotoilla ihan ajatuksen kanssa sen pointin, jota yrität tehdä?
Samalla voisit vastata tuohon kysymykseeni koskien Boschin toteutusta.
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Miten tämä liittyy mihinkään? Onko siis Euroopan alueella käynyt noin? Jos ei, niin se ei liity keskusteluun mitenkään, koska tässä on nimenomaan puhuttu AP:n toiminnasta EU-alueella, joka on hyvin poikkeava jenkkitoteutukseen - juurikin tuon "driver engagementin" osalta.
@NHB kirjoitti:
Täällähän osa valitteli Teslan akkupäivän annin konkretian puutetta. Nyt Musk on tviitannut, että uusi kenno, akku osana runkorakennetta ja valettu etu- ja takarunko tulevat tuotantoon ensi vuonna Berliinin tehtaassa. Siinä on jo aika tavalla uutta nopealla aikataululla. Riittääkö tämä vai onko vieläkin ihan yhdentekevä aikataulu?
Niin, vielä konkreettisemmin Tesla Model S Plaid, jota toimitetaan ensi vuoden lopulla, sisältää uuden 4680-akkukennoston ja uuden akkurakenteen. Myös tämän Musk vahvisti. Auton voi jo tilata, myös Suomessa. Uudistuksien myötä range on 840km.
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
@HybridRules kirjoitti:
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
Ajattelepa sitä, joka on ostanut model X:n hintaan 185000,- ja saa siitä nyt 65000,-
@HybridRules kirjoitti:
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
Ajattelepa sitä, joka on ostanut model X:n hintaan 185000,- ja saa siitä nyt 65000,-
Elämän korttipakasta voi aina saada mustapekan. Jos sitä yrittää välttää loppuun asti, niin sitku ei ehkä koskaan toteudu. Mutta osaan kuvitella, että harmittaa.
@HybridRules kirjoitti:
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
Ajattelepa sitä, joka on ostanut model X:n hintaan 185000,- ja saa siitä nyt 65000,-
Se nyt on ika normaalia, että kalliit autot menettävät arvoaan nopeasti. Tuo 185k on kalliin auton suorituskykyisimmän version hinta varusteilla. Kai jokainen, joka tuollaisen ostaa, tietää kyseessä olevan erittäin kalliin harrastuksen. Jos olisi valinnut tuolloin jonkin muun MX:n version, niin ostohinta ja arvon alenema olisivat paljon alhaisempia.
@HybridRules kirjoitti:
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
Paitsi Teslan tapauksessa laatuvaikutelmassa, monessakin suhteessa. Kojelauta on suorastaan pyörryttävän ruma.
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Ja sinä et vieläkään ole osannut muodostaa sitä pointtiasi. Ensin höpiset jotain Boschin toteutuksesta, sitten alat linkkaamaan Teslojen onnettomuuksia. Voisitko nyt ystävällisesti muotoilla ihan ajatuksen kanssa sen pointin, jota yrität tehdä?
Samalla voisit vastata tuohon kysymykseeni koskien Boschin toteutusta.
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Miten tämä liittyy mihinkään? Onko siis Euroopan alueella käynyt noin? Jos ei, niin se ei liity keskusteluun mitenkään, koska tässä on nimenomaan puhuttu AP:n toiminnasta EU-alueella, joka on hyvin poikkeava jenkkitoteutukseen - juurikin tuon "driver engagementin" osalta.
Boschin toteutus ei edes päästä kuskia ajamaan niin kauan, että voisi nukhtaa. Lyhyesti on seurattu ihmisten kasvojen ja silmien kautta pupillien käyttäytymistä ja näiden tulokset ohjelmoitu algoritmeihin ja tekoälysovelluksiin. Lopputuloksena ohjelmat hidastavat tai pysäyttävät auton paljon ennen nukahtamista. Tarkemmin voit lukea googlettamalla ihan itse kun Boschin järjestelmistä löytyy helpostikin tietoa, mutta kyse siis ihan toisenlaisesta turvallisuuden tasosta nykyisiin Tesloihin nähden. Kyseinen järjestelmähän tulee Euroopassa pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin 2022. Jenkeissä Cadilakilla on vähän vastaava järjestelmä, mutta ei kuulema toimi läheskään Boschin veroisesti mene ja tiedä.
Ja onko käynyt näin euroopan alueella vastaus kyllä. Olen näillekin palstoille linkkittänyt ainakin kaksi tapausta, joissa Teslalla aiheutunut kolari kuskin seuraamattomuuden takia ja toisesta tapauksesta korkeempi oikeusaste vei kuskin kortinkin tapauksen takia ja taisi pari kuolonuhriakin tulla.
En palaa tähän asiaan enää itsestään selvien asioiden takia en ole sen tyylinen joka jankkaa itsestään selvyyksiä kun jokainen voi itse googlata mielin määrin vaan käytän aikani mielummin uusien asioiden lukemieen.
Sanottakoon vielä teslasta ilman mitään kaunoja siis pelkältä asiapohjalta auto visiona hieno vaan toteus autohistorian huonoin tekele kun huomioi kaikki laatuviat, puskurien repeytymiset vesilätäkköön, katon repeytymiset moottoritienopeudella, maaliviat, korroosioongelmat ja alustan kulumisviat ym.
Niin et löydä koko autoilun historiasta toista samanlaista esimerkkiä.
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
@tracktest kirjoitti:
Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Työsuhdeautoja, mitä valii mihin sopimuksenjälkeen joutuu, näkyy oleva aikaiso edustus käytettyjä myynnissä myytyihin uusiin verrattuna.
@tracktest kirjoitti:
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Siitä huolimatta käytetyt Teslat ja sähköautot viedään käsistä jopa hinnat nousten kysyntä n. 5 kertaista muihin autoihin nähden.
Teknisesti Tesla on kuusi vuotta edellä kilpailijoitaan. Eli kun saksalainen sähköauto lanseerataan niin se on heti kättelyssä Teslaa kuusi vuotta vanhempi teknisesti.
@tracktest kirjoitti:
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Meillä on ollut kaksi Audia, kaksi Mersua ja kaksi Mini Cooperia ennen Tesla Model kolmosta eikä vaihto Teslaan vielä yhtään kaduta. Toki voisin jatkossa ostaa Mersun tai Audin sähköauton, jos saisin saman toimintamatkan ja samat suoritusarvot samaan hintaan kuin Teslassa mutta tällä nuo vaatimukset eivät toteudu. Saksalaismerkkien vanhanaikainen kojelauta tuntuu myös kovin luotaantyöntävältä verrattuna Model Kolmosen pelkistetyn virtaviivaiseen ohjaamoon, joka on opettanut, että käytännössä melkein kaikki nappulat, vemputtimet ja vitkuttimet ovat turhia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa.
Helppoa? Olin itse jo ennakkotilannut ID.3:n, mutta toimitusvaikeudet, koeajon puute, vaatimaton vaikutelma ulkoapäin Kehä I:n jonossa ja koeajo Teslalla saivat toisiin ajatuksiin.
Koska nyt täyssähkö näyttää itselleni jatkossa ainoalta vaihtoehdolta, pyytäisin helppoa täyssähköistä vaihtoehtoa 100tkm ajetulle BMW:n 520xd:lle. Ajan pieniä matkoja jarruttoman peräkärryn kanssa (max 200km) ja muutaman kerran vuodessa Helsingistä Lappiin sekä Oulun tienoille kattoboksin kanssa, yhteensä noin 30tkm vuodessa. Auto saisi olla neliveto, sisätiloiltaan vähintään bemarin luokkaa ja ylempää lainaten voisi olla myös hyvää laatua (nahkapenkit) sekä viimeistelyä. Itse ajattelen, että rangen pitäisi olla yli 500km sujuvaan ajoon ja mielellään ottaa vastaan yli 150kW HPC-latausta. Hinnan pitäisi mielellään olla lähempänä 50k kuin 100k.
Voin odottaa autoa toimitukseen 1-2 vuotta, jos ei ole myynnissä vielä. Yksinkertaisuuden vuoksi unohdetaan tekniset hienoudet kojelaudassa, yletön tehokkuus ja ajotuntumien hifistely. Akkuteknologia voisi olla nykyaikaista (BMS:t jne) tai sitten pitkä takuu akulle.
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Ja sinä et vieläkään ole osannut muodostaa sitä pointtiasi. Ensin höpiset jotain Boschin toteutuksesta, sitten alat linkkaamaan Teslojen onnettomuuksia. Voisitko nyt ystävällisesti muotoilla ihan ajatuksen kanssa sen pointin, jota yrität tehdä?
Samalla voisit vastata tuohon kysymykseeni koskien Boschin toteutusta.
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Miten tämä liittyy mihinkään? Onko siis Euroopan alueella käynyt noin? Jos ei, niin se ei liity keskusteluun mitenkään, koska tässä on nimenomaan puhuttu AP:n toiminnasta EU-alueella, joka on hyvin poikkeava jenkkitoteutukseen - juurikin tuon "driver engagementin" osalta.
Boschin toteutus ei edes päästä kuskia ajamaan niin kauan, että voisi nukhtaa.
Eikö se nukahtaminen tapahdukaan jopa sekuntien osissa? Minulla oli edellisessä autossa tuollainen vireystilaa tarkkaileva toiminto, mutta otin sen pysyvästi pois käytöstä erittäin ärsyttävien väärien positiivisten vuoksi. Toivottavasti tuo Bosch toimii paremmin.
kyse siis ihan toisenlaisesta turvallisuuden tasosta nykyisiin Tesloihin nähden.
Olet nyt kutistanut autonomisen ajamisen käsittelyn pelkästään kuljettajan osallistumisen seuraamiseen. Vai osaako tuo Boschin ratkaisu myös ajaa autoa arkitilanteissa?
Ja onko käynyt näin euroopan alueella vastaus kyllä. Olen näillekin palstoille linkkittänyt ainakin kaksi tapausta, joissa Teslalla aiheutunut kolari kuskin seuraamattomuuden takia ja toisesta tapauksesta korkeempi oikeusaste vei kuskin kortinkin tapauksen takia ja taisi pari kuolonuhriakin tulla.
Ok. Siitä voidaan olla montaa mieltä, missä määrin on jonkin asian vika, jos sitä käytetään räikeästi käyttöohjeiden vastaisesti. Minäkin olen onnistunut nuorempana peruuttamaan autolla pysäköityä rekkaa päin, vaikka autossa oli peruutuskamera ja parkkitutka. Ei nuo mainiot apuvälineet silti turhia, tai huonoja, ole.
En palaa tähän asiaan enää itsestään selvien asioiden takia en ole sen tyylinen joka jankkaa itsestään selvyyksiä kun jokainen voi itse googlata mielin määrin vaan käytän aikani mielummin uusien asioiden lukemieen.
Keskustelua helpottaisi, jos sillä olisi jokin punainen lanka jatkuvien poukkoilujen sijaan. Luulin pitkään sinun osallistumisesi ajoavustinkeskusteluun tarkoittaneen sitä, että halusit osallistua keskusteluun ajoavustimista, mutta veitkin keskustelun täysin sivuraiteille asiaa ilmoittamatta. Etkä osannut sitä tarkentaa pyynnöistä huolimatta.
Nyt kävi vihdoin selväksi, että halusit vain esitellä Boschin ratkaisua, joka seuraa kuljettajan toimintoja paremmin kuin Teslan ratkaisu. Hieno juttu, mutta totesin jo aikapäiviä sitten, että Teslan toteutus sallii jenkeissä jopa unien ottamisen AP:n ollessa päällä, joten mitään uutta et keskusteluun tuonut.
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Ja sinä et vieläkään ole osannut muodostaa sitä pointtiasi. Ensin höpiset jotain Boschin toteutuksesta, sitten alat linkkaamaan Teslojen onnettomuuksia. Voisitko nyt ystävällisesti muotoilla ihan ajatuksen kanssa sen pointin, jota yrität tehdä?
Samalla voisit vastata tuohon kysymykseeni koskien Boschin toteutusta.
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Miten tämä liittyy mihinkään? Onko siis Euroopan alueella käynyt noin? Jos ei, niin se ei liity keskusteluun mitenkään, koska tässä on nimenomaan puhuttu AP:n toiminnasta EU-alueella, joka on hyvin poikkeava jenkkitoteutukseen - juurikin tuon "driver engagementin" osalta.
Boschin toteutus ei edes päästä kuskia ajamaan niin kauan, että voisi nukhtaa.
Eikö se nukahtaminen tapahdukaan jopa sekuntien osissa? Minulla oli edellisessä autossa tuollainen vireystilaa tarkkaileva toiminto, mutta otin sen pysyvästi pois käytöstä erittäin ärsyttävien väärien positiivisten vuoksi. Toivottavasti tuo Bosch toimii paremmin.
kyse siis ihan toisenlaisesta turvallisuuden tasosta nykyisiin Tesloihin nähden.
Olet nyt kutistanut autonomisen ajamisen käsittelyn pelkästään kuljettajan osallistumisen seuraamiseen. Vai osaako tuo Boschin ratkaisu myös ajaa autoa arkitilanteissa?
Ja onko käynyt näin euroopan alueella vastaus kyllä. Olen näillekin palstoille linkkittänyt ainakin kaksi tapausta, joissa Teslalla aiheutunut kolari kuskin seuraamattomuuden takia ja toisesta tapauksesta korkeempi oikeusaste vei kuskin kortinkin tapauksen takia ja taisi pari kuolonuhriakin tulla.
Ok. Siitä voidaan olla montaa mieltä, missä määrin on jonkin asian vika, jos sitä käytetään räikeästi käyttöohjeiden vastaisesti. Minäkin olen onnistunut nuorempana peruuttamaan autolla pysäköityä rekkaa päin, vaikka autossa oli peruutuskamera ja parkkitutka. Ei nuo mainiot apuvälineet silti turhia, tai huonoja, ole.
En palaa tähän asiaan enää itsestään selvien asioiden takia en ole sen tyylinen joka jankkaa itsestään selvyyksiä kun jokainen voi itse googlata mielin määrin vaan käytän aikani mielummin uusien asioiden lukemieen.
Keskustelua helpottaisi, jos sillä olisi jokin punainen lanka jatkuvien poukkoilujen sijaan. Luulin pitkään sinun osallistumisesi ajoavustinkeskusteluun tarkoittaneen sitä, että halusit osallistua keskusteluun ajoavustimista, mutta veitkin keskustelun täysin sivuraiteille asiaa ilmoittamatta. Etkä osannut sitä tarkentaa pyynnöistä huolimatta.
Nyt kävi vihdoin selväksi, että halusit vain esitellä Boschin ratkaisua, joka seuraa kuljettajan toimintoja paremmin kuin Teslan ratkaisu. Hieno juttu, mutta totesin jo aikapäiviä sitten, että Teslan toteutus sallii jenkeissä jopa unien ottamisen AP:n ollessa päällä, joten mitään uutta et keskusteluun tuonut.
Jompi kumpi tai molemmat lukee ihan perseestä.
Minä toin seuraavan tekstin:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Pointtini oli ja on turvallisimmat autot Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mersun GLE Huom. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen.
Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys.
Turvallisuuteen viitataan Volvonkin kohdalla.
Eli toin vaan tiedon Euro NCAP alkavan testaamaan avustavien järjestelmien turvallisuutta.
Itse aloit AP selittelyn eihän se liittynyt millään tavalla aiheeseen millä nimellä avustavia järjestelmiä kutsutaan esim. vaikka tei helvettiin nimellä.
Pointti oli turvallisuus. Sinä vaan aloit vetää hernettä nenään kun Tesla ei voittanut testiä.
@Topi27 kirjoitti:
Eli toin vaan tiedon Euro NCAP alkavan testaamaan avustavien järjestelmien turvallisuutta.
Hieno juttu, joskin avustinjärjestelmiä on testattu jo ties kuinka kauan, mutta ei takerruta siihen.
Itse aloit AP selittelyn eihän se liittynyt millään tavalla aiheeseen millä nimellä avustavia järjestelmiä kutsutaan esim. vaikka tei helvettiin nimellä.
Kirjoitin: "Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet."
Kerroin siis mielipiteeni ko testistä. Voit kutsua tätä selittelyksi, jos se helpottaa oloasi.
Pointti oli turvallisuus. Sinä vaan aloit vetää hernettä nenään kun Tesla ei voittanut testiä.
Tässä ei ole kukaan vetänyt hernettä nenään, tai en toki voi puolestasi puhua. Minulle on yksi lysti, miten ko testi päättyi. En ole missään vaiheessa väittänyt Teslan kuljettajanvalvontajärjestelmiä hyväksi, päinvastoin kyseenalaistin järjestelmää siitä, että kuljettaja voi vaikka ottaa torkut (jenkeissä, Euroopassa on ärsyttävästi hiplattava rattia n. 15 sek välein).
Joskin minulle on yksi lysti, valvooko auto minua vai ei. Jos saisin itse valita, AP/vast olisi päällä niin pitkään, että minä otan sen pois päältä, tai järjestelmä kertoo, ettei selviä itse edessä olevasta liikennetilanteesta. Osaan kyllä ottaa vastuun autoni ohjaamisesta, vaikka avustinjärjestelmä olisikin päällä. Toki ymmärrän sen, että heikompilahjaisia varten jotain kyttäyksiä pitää olla paikallaan, ettei siellä tosiaan nukuta tms. Onhan tuo tietysti vaikkapa sairauskohtaustenkin kannalta hyvä juttu.
Mitä tulee itse AP:n varsinaiseen käyttötapaukseen, niin siinähän se on kiistatta paras markkinoilla oleva toteutus, kuten tuossa Euro NCAP -testissäkin todettiin. Jos ko testissä rangaistaan noista minulle itselleni sivuseikkana olevista asioista, niin sitten se on niin. En kuitenkaan menetä yöuniani asian suhteen.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa.
Helppoa? Olin itse jo ennakkotilannut ID.3:n, mutta toimitusvaikeudet, koeajon puute, vaatimaton vaikutelma ulkoapäin Kehä I:n jonossa ja koeajo Teslalla saivat toisiin ajatuksiin.
Koska nyt täyssähkö näyttää itselleni jatkossa ainoalta vaihtoehdolta, pyytäisin helppoa täyssähköistä vaihtoehtoa 100tkm ajetulle BMW:n 520xd:lle. Ajan pieniä matkoja jarruttoman peräkärryn kanssa (max 200km) ja muutaman kerran vuodessa Helsingistä Lappiin sekä Oulun tienoille kattoboksin kanssa, yhteensä noin 30tkm vuodessa. Auto saisi olla neliveto, sisätiloiltaan vähintään bemarin luokkaa ja ylempää lainaten voisi olla myös hyvää laatua (nahkapenkit) sekä viimeistelyä. Itse ajattelen, että rangen pitäisi olla yli 500km sujuvaan ajoon ja mielellään ottaa vastaan yli 150kW HPC-latausta. Hinnan pitäisi mielellään olla lähempänä 50k kuin 100k.
Voin odottaa autoa toimitukseen 1-2 vuotta, jos ei ole myynnissä vielä. Yksinkertaisuuden vuoksi unohdetaan tekniset hienoudet kojelaudassa, yletön tehokkuus ja ajotuntumien hifistely. Akkuteknologia voisi olla nykyaikaista (BMS:t jne) tai sitten pitkä takuu akulle.
Mikä helppo vaihtoehto sopisi?
Kerro mullekin jos löydät, otan samanlaisen. Olettaen että bemarisi on farkku. Voin odottaa jopa kolme vuotta (ja täytyykin odottaa, koska leasing). Mutta jos noilla specseillä tulee auto vastaan, niin voin laittaa 500-1000€ varausmaksun kiinni vaikka huomenna.
@tracktest kirjoitti:
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Ei hirveästi yllätä, kun katsoo Golfin myyntimääriä. Hauska knoppitieto, toki.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis.
Oletko käynyt koeajamassa? Sähköinen voimalinja ylipäätään on sellainen, jonka jälkeen on vaikea kuvitella ajavansa polttomoottoriautolla. Siis vaikkei välttämättä Teslaa haluaisi. Toki muilla merkeillä (Porschea lukuunottamatta) on vielä kirittävää tässä. Koeajoin Audin ja Mersun patteriautot, mutta eipä niiden voimalinja ollut Teslan veroinen. Viimeistelyssä molemmat sakemannit vetävät pidemmän korren, mutta kojelaudat ja kuljettajan toiminnot ovat suht karseita - Mersussa oli pelkästään ratissa noin 59 nappulaa. Teslan pelkistetty ratkaisu on huomattavasti enemmän mieleeni, joskin Model 3 on minustakin suht askeettinen; minusta on mukavaa, että nopeusmittari yms on (myös) ratin takana tutulla paikallaan kuten S ja X -malleissa on.
Mahdolliset laatuongelmat eivät huoleta, kun autossa on pitkä takuu. Toistaiseksi murheita ei ole ollut, mutta katsotaan miten käy. Laatuongelmien yleisyyttä pohdiskellessa on syytä pitää mielessä, että Teslan osalta erilaisista ongelmista raportoidaan mediassa todella hanakasti. En esim ole nähnyt mediassa mitään mainintaa vaikkapa Audi e-tronia vaivaavista ongelmista, tai siitä, että maalausjälki on joillain ollut ala-arvoista tai vedet on tullut sisään. Teslan osalta nämä poimitaan eri keskustelupalstoilta heti klikkiuutisiksi. Ja ennen kuin joku nero keksii, niin en missään nimessä väitä, etteikö Tesloissa olisi vikoja, jopa paljonkin.
Mitä vikoihin tulee, niin kaikissa edellisissä polttiksissani on ollut jos jonkinlaista vikaa, vaikka niitä on huollettu marmorin takana vuosittain ja ovat olleet suomalaisittain varsin tyyriitä pelejä.
Kalleudesta olenkin sitten jo täysin eri mieltä. Missään määrin vastaava polttomoottoriauto maksaa huomattavasti enemmän, kuin Model X, eikä tarjoa edes rahaa vastaan niitä ominaisuuksia, joita autolta haluan. Lisäksi tuohon tulee se noin 5000€/vuosi säästö sähkö vs bensa.
Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua.
Säästäväisen ei kannata tosiaan Teslaa hankkia, vaan vaikkapa joku Mii. Noita parempia kilpailijoita on odotettu jo herra ties kuinka kauan, mutta ehkä niitä joku päivä vielä tulee. Taycan on mahtava peli, mutta järjettömän kallis, e-tron on "ihan ok", mutta siinä se melkeinpä tällä hetkellä on. Toki jos tärkein autoa koskeva kriteeri on huolella asetellut koripaneelit ja penkkien tikkaukset, niin sitten Teslan voi unohtaa vielä pitkäksi aikaa ja hankkii vaikka Hyundai Konan.
Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Teslan jälleenmyyntiarvot ovat olleet ainakin toistaiseksi järkyttävän hyvät. Katselin alkuun noita käytettyjä, mutta kun ei niitä saa juuri uutta halvemmalla, niin valinta oli helppo.
@tracktest kirjoitti:
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Taitavasti tuoteprofiloitu Model 3 vie ostajia saksalaisautojen keskiluokalta ja Model S E-sarjalaiselta.
@tracktest kirjoitti:
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua.
Periaatteessa noin, mutta tähän saakka valinta on ollut sama kuin tietokoneen ostajallakin, eli haluatko ensi vuonna paremman mallin vai kaupassa olevan mallin nyt. Telsa on kiistatta vetänyt maton EU-valmistajien jalkojen alta pakottamalla sähköiseen muutokseen. Tesla on kaupassa nyt ja muiden valmistajien powerpoint kalvoilla ja roadmapeissa olevat mallit eivät ole tällä viikolla tilauksensa tekevän valinnassa mukana.
On yksi lysti mitä sinä tai minä tästä muutoksesta ajattelemme ja millä periaatteilla me valitsemme käytetyn automme sellaista ostaessamme, me emme määrää uusien autojen kauppaa. Uutena myytävien autojen kaupassa sähkö nyt vaan on niin in, että joistain liikkeistä on jo kuulemma vaikea ostaa edes lataushybridiä Saksasta ulos vietäväksi.
Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Jälleenmyyntiarvoa miettineelle sadan tonnin hintaluokan auton ostajalle ei ole ollut enää vuosiin käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin Tesla! Käytetyistä huudetaan vieläkin ihan hassuja lukemia ja välillä käytettyjen pyynnit ovat olleet jopa yli uuden vastaavan tai uuden paremman.
Siitä minäkään en löisi vetoa, että sama markkinoiden anomalia jatkuu tänään uutena myytävän Teslan osalta? Oletan käytettyjen sähköautojen halpenevan lähitulevaisuudessa volyymien kasvaessa? Saattaa tosin olla, että hintoja tukee vielä jonkin aikaa se, että kysyntä kasvaa vähintään samassa suhteessa?
@M880 kirjoitti:
Kerro mullekin jos löydät, otan samanlaisen. Olettaen että bemarisi on farkku. Voin odottaa jopa kolme vuotta (ja täytyykin odottaa, koska leasing). Mutta jos noilla specseillä tulee auto vastaan, niin voin laittaa 500-1000€ varausmaksun kiinni vaikka huomenna.
Ehdotan, että pidät sen varausmaksun valmiina, mutta älä lukitse omaa valintaasi ennen kuin on pakko.
Juuri nyt ollaan tilanteessa, jossa tarjonta muuttuu merkittävästi jo kolmessa vuodessa nykyisen liisarisi aikana.
Niin? Onko jollain valmistajalla toiminto, jossa auto pysähtyy kuin seinään, jos kuskin keskittyminen herpaantuu? Ei ole. Näissä järjestelmissä nyt vain on tehtävä kompromisseja käytettävyyden ja turvallisuuden kanssa.
Mikä oikein on pointtisi?
Pointti on Eurooppalainen järjestelmä Esim. Bosch kuljettajan vireystilan valvoja kameroilla seuraa kuskin silmien liikkeitä ja jollei kuski seuraa ajorataa hidastavat tai pysäyttävät auton.
Teslassa hypitään penkiltä toiselle, nukutaan selkänojat alaslaskettuna tai pelataan videopelejä ja sitten käy jotain tällaista kuin elokuvan katsojalle.
https://www.caradvice.com.au/878614/tesla-on-autopilot-crashed-into-police-car-while-driver-watched-a-movie/
Mietiskelin jo Volvon PilotAssist -automaattiohjauksella ajellessani, että onko automaattiohjaus uhka vai mahdollisuus. Automaattiohjaus pysyy päällä, kun käsi lepää sopivasti ratilla ja antaa pientä momenttia ohjausjärjestelmälle. Väsynyt kuski voi ajaa vielä pienemmällä keskittymisellä kuin ilman automaattiohjausta olevassa autossa ja voisin kuvitella, että nukahtaminen voi tapahtua pienemmällä kynnyksellä. Automaattiohjaus kuitenkin pitää auton tiellä ja jos kuski tosiaan nukahtaa ja ote ratista herpaantuu, niin auto pysäyttää itsensä suht. hallitusti. Auto ei ajaudu sattumanvaraisesti ulos tieltä niin kuin ilman automaattiohjausta oleva auto tekisi kuskin nukahtaessa.
Olen sitä mieltä, että automaattiohjaus on mahdollisuus eikä uhka. Ja kuljettajan on pidettävä huolta joka tapauksessa, että vireystila on ok autolla ajamiseen.
Teslan autopilot ei pysy kauaakaan päällä, jollei kuskin ote tunnu ratissa. Volvossa valvonta-aika vaihteli eikä ollut selvästikään pelkästään aikaan perustuva. Joskus pääsi kilometritolkulla ilman, että piti ratista kiinni. Tuntui, että se riippui jonkin verran siitä, paljonko oli muuta liikennettä ja kuinka hyvät kaistamaalaukset olivat. Pisimmän "kädet irti ratista" muistan ajaneeni pitkällä maantietaipaleella, jossa ei ollut risteyksiä ja tie kaarteli ja oli mäkiä. Se jäi mieleen, koska ilman käsiä ajaminen jatkui ja jatkui vain.
Teslalla ajettuja "autopilot-onnettomuuksia" raportoidaan silloin tällöin enkä muista lukeneeni muiden autojen kohdalla vastaavia uutisia. Liekö toimittajilla erityinen mielenkiinto Tesloja kohtaan.
Teslassahan ei ole varsinaista autonomista ajoa, mutta ehkä Teslan käyttämä nimitys FSD eli Full Self Driving hämää joitain ihmisiä kuvittelemaan, että Teslan voi antaa ajaa autonomisesti ja sitten käy köpelösti. Niin kuin vähän aikaa sitten suomalaiselle musiikkialan pariskunnalle, joka löysi Teslansa ja itsensä jossain risteyksessä ojan pohjalta.
Kyllä Tesla aivan selkeästi ilmoittaa näytöllään ja kaikissa oppaissa, että järjestelmät ovat kuljettajaa avustavia toimintoja. Jos Tesla ajaa kolarin niin se on joko Tesla-kuskin tai vastapuolen syy eikä auton, joka on vain väline sähkökäyttöiseen liikkumiseen.
Jaahas, oli teksti kahteen kertaan. Verkkoyhteys pätki ja teki sen. Toinen pois
Sanoisin myös että uhka ja mahdollisuus, 50/60 miten menee painotus. Volvossa sanoisin että vaarallisin ominaisuus on että se ei huuda riittävän lujaa ja kerro lopettavansa ohjausta. Pari "hupsista saatana" tilannetta on ollut kun olemme auton kanssa molemmat olettaneet että toinen meistä ohjaa. Se kun saattaa lakata ohjaamasta myös muutoin kuin aikaperusteisesti.
Subarun kanssa oli sama juttu, se ei tosin ohjannut vaan piippasi ja ehkä vähän tökkäsi rattia reuna- tai kaistaviivan lähestyessä. Kaikesta muusta se kyllä piippaili koko ajan, mutta kaistavahdin poistumisesta tuli hento piippaus, jos sitäkään.
Näin ei tietenkään käy oikeaoppisesti käytettynä, kun pilot assist vaan assisteeraa ja kuski ohjaa.
PS. Kellotin 17sek siihen että Pilot assistin ratti menee "punaiselle", ja siitä hetken päästä se lakkaa ohjaamasta, ehkä 19-20sek kohdalla. Mitään suurempaa vaihtelua en ole koskaan havainnut.
Kuinka pitkälle Boschin järjestelmän hallinnoima ajoneuvo menee 50 km/h vauhdissa 15 s aikana, jos kuljettaja nukahtaa yhtäkkiä?
Myös Teslan järjestelmä pysäyttää auton, jos kuljettaja ei puutu ajamiseen.
Ja jos otetaan tilanne, missä henkilö menettää äkillisesti ajokyvyn vaikkapa sairauskohtauksen vuoksi, hänen selviytymisensä on huomattavasti todennäköisempää, mikäli hänellä on Autopilot kytkettynä, kuin jokin muu järjestelmä. Tämä johtuu siitä, että AP on toiminnaltaan ja turvallisuudeltaan selvästi paras linkittämäsi Euro NCAP -testin mukaan. Näiden testivoittajien järjestelmä ajaa auton kallioleikkaukseen, jos tiemaalaukset sattuvat olemaan heikot, tai tie kaartuu yhtään jyrkemmin.
Sinulla jokin sokea piste totuuteen.
Kun ihan pelkällä Suomen kielellä googlettaa Tesla moottoritie kolarit saa sivutolkulla automaattiohjauksesta juontuvia kolareita.
https://www.talouselama.fi/uutiset/teslan-kuljettaja-kuoli-automaattiohjauksen-aikana-jalleen/dbd687c2-4702-4c4f-83cc-a6cbf5616df1
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/video-tesla-ajaa-moottoritiella-rajusti-pain-lakaisuautoa-autopilotti-ehka-kytketty/f32c4bb1-f310-39a6-b86d-8f20dd838db3
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tormays-tallentui-videolle-kuorma-auto-kaatui-moottoritielle-muut-autot-vaistavat-mutta-autopilotilla-painava-tesla-ei-ymmarra-vaaraa/7873122
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001915292.html
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001917103.html
https://tekniikanmaailma.fi/teslan-synkka-viikko-nelja-paivaa-kolme-kuolonuhria-turvallisuusjohtaja-siirtyi-kilpailijan-palvelukseen/
https://yle.fi/uutiset/3-10141285
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000002923204.html
https://www.tivi.fi/uutiset/kolarissa-kuolleen-perhe-vie-teslan-oikeuteen-automaattiohjauksessa-edelleen-ongelmia/bbc60f09-8e0e-4616-8540-be5a55bc7eb7
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/teslan-12-onnettomuus-nthsan-tutkintaan-2-ihmista-kuoli-edellinen-vakava-kolari-viime-viikolla/eada0a16-9898-4f02-b194-2ab93509d8d9
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kolareiden-suma-mustaa-teslan-mainetta-kuolonuhreja-usassa-ja-euroopassa/66a8a251-192f-3589-9c43-31cb604c12d7
https://www.sahkoautoilija.fi/tesla-model-3-kuljettajan-harvinaisen-ikava-kokemus-autopilotilla-pain-poliisiautoa/
Nämä kahdelta ekalta sivulta ja lista tuntuu olevan loputon.
Kun googletat saman Mersun ja Audin moottoritie kolarit ei löydy uhtään vastaavaa tapausta vaan öykkäröinnistä ja mahtailusta lähinnä tulee tuloksia, joihin usein liitty vielä Bemari.
Silti Talouselämäkin on näitä tutkinut Suomessakin eikä vastaavaa Teslan tötöilyä löydy.
https://www.talouselama.fi/uutiset/alyautot-tulivat-jo-suomen-teille-mutta-oppivatko-tesla-ja-audi-kaantymaan-vasemmalle-ison-tutkimustyon-takana/553d6b1b-3dee-435a-af77-e969ddf5352c
Mielenkiinnosta kysyn kun kehut Teslan vaativan käsien vastetta ratille niin miten se onnistuu pariskunnan nukkuessa selkänojat alaslaskettuna moottoritiellä 140 km vauhdissa kun poliisitkin yrittävät herättää kuskin auton kiitäessä yksin tiellä tai kun Tesla kuski rehvastelee moottoritiellä hypäten kuskin paikalta pois alkaen kuvaamaan videota nettiin kuinka Tesla ajaa yksin kilometritolkulla.
Ja sinä et vieläkään ole osannut muodostaa sitä pointtiasi. Ensin höpiset jotain Boschin toteutuksesta, sitten alat linkkaamaan Teslojen onnettomuuksia. Voisitko nyt ystävällisesti muotoilla ihan ajatuksen kanssa sen pointin, jota yrität tehdä?
Samalla voisit vastata tuohon kysymykseeni koskien Boschin toteutusta.
Miten tämä liittyy mihinkään? Onko siis Euroopan alueella käynyt noin? Jos ei, niin se ei liity keskusteluun mitenkään, koska tässä on nimenomaan puhuttu AP:n toiminnasta EU-alueella, joka on hyvin poikkeava jenkkitoteutukseen - juurikin tuon "driver engagementin" osalta.
Niin, vielä konkreettisemmin Tesla Model S Plaid, jota toimitetaan ensi vuoden lopulla, sisältää uuden 4680-akkukennoston ja uuden akkurakenteen. Myös tämän Musk vahvisti. Auton voi jo tilata, myös Suomessa. Uudistuksien myötä range on 840km.
Tesla Model S Plaid on radalla nopeampi kuin McLaren P1.
https://www.caradvice.com.au/886210/2022-tesla-model-s-plaid-has-hypercar-performance-with-840km-range-less-than-250k/
Satuinpa lukemaan TM:n koeajoraportin Model X:stä vuodelta 2017. Himpun asenteellista tekstiä, mutta mikä eniten kiinnitti huomion, niin auton hinta. Koeajoauto 185.000,- ja normihinta 154.000,-, Ei ihme, että olen aikoinaan jättänyt Teslan huomiotta. Tänä päivänä Model X LR maksaa alle 100.000,-. Se on todella kilpailukykyinen hinta ja nykyisellä hinnoittelulla Tesla on oikestaan laskeutunut eri hintaluokkaan kuin oli v. 2017 (ja varmaan vielä 2018). Onhan se edelleen kallis, mutta samassa hintaluokassa on XC90, Q7, MB GLE ja BMW X5 (oliko se X5) ja mikä parasta Model X on hiukan halvempi, mutta jätte mycket mielenkiintoisempi. Ihmettelin aikoinaan, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin. Nyt ihmetyttää, miksi joku ostaa muun kuin lataushybridin tai täyssähköauton. Hybridi rulettaa monessa paikassa edelleen, mutta kyllä rulettaa täyssähkökin.
Ajattelepa sitä, joka on ostanut model X:n hintaan 185000,- ja saa siitä nyt 65000,-
Elämän korttipakasta voi aina saada mustapekan. Jos sitä yrittää välttää loppuun asti, niin sitku ei ehkä koskaan toteudu. Mutta osaan kuvitella, että harmittaa.
Se nyt on ika normaalia, että kalliit autot menettävät arvoaan nopeasti. Tuo 185k on kalliin auton suorituskykyisimmän version hinta varusteilla. Kai jokainen, joka tuollaisen ostaa, tietää kyseessä olevan erittäin kalliin harrastuksen. Jos olisi valinnut tuolloin jonkin muun MX:n version, niin ostohinta ja arvon alenema olisivat paljon alhaisempia.
Paitsi Teslan tapauksessa laatuvaikutelmassa, monessakin suhteessa. Kojelauta on suorastaan pyörryttävän ruma.
Boschin toteutus ei edes päästä kuskia ajamaan niin kauan, että voisi nukhtaa. Lyhyesti on seurattu ihmisten kasvojen ja silmien kautta pupillien käyttäytymistä ja näiden tulokset ohjelmoitu algoritmeihin ja tekoälysovelluksiin. Lopputuloksena ohjelmat hidastavat tai pysäyttävät auton paljon ennen nukahtamista. Tarkemmin voit lukea googlettamalla ihan itse kun Boschin järjestelmistä löytyy helpostikin tietoa, mutta kyse siis ihan toisenlaisesta turvallisuuden tasosta nykyisiin Tesloihin nähden. Kyseinen järjestelmähän tulee Euroopassa pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin 2022. Jenkeissä Cadilakilla on vähän vastaava järjestelmä, mutta ei kuulema toimi läheskään Boschin veroisesti mene ja tiedä.
Ja onko käynyt näin euroopan alueella vastaus kyllä. Olen näillekin palstoille linkkittänyt ainakin kaksi tapausta, joissa Teslalla aiheutunut kolari kuskin seuraamattomuuden takia ja toisesta tapauksesta korkeempi oikeusaste vei kuskin kortinkin tapauksen takia ja taisi pari kuolonuhriakin tulla.
En palaa tähän asiaan enää itsestään selvien asioiden takia en ole sen tyylinen joka jankkaa itsestään selvyyksiä kun jokainen voi itse googlata mielin määrin vaan käytän aikani mielummin uusien asioiden lukemieen.
Sanottakoon vielä teslasta ilman mitään kaunoja siis pelkältä asiapohjalta auto visiona hieno vaan toteus autohistorian huonoin tekele kun huomioi kaikki laatuviat, puskurien repeytymiset vesilätäkköön, katon repeytymiset moottoritienopeudella, maaliviat, korroosioongelmat ja alustan kulumisviat ym.
Niin et löydä koko autoilun historiasta toista samanlaista esimerkkiä.
TM: Teslat houkuttelevat erityisesti yhdellä tietyllä saksalaisautolla ajavia suomalaisia.
Tekniikan Maailman Teslalta saamien tietojen mukaan Suomessa ja Euroopassa Tesla Model 3:n ostajan aiempi auto on useimmiten Volkswagen Golf.
Itse en ymmärrä merkin suosiota, useat laatuongelmat, huonosti viimeistelty ja kallis. Yksityiskohtana suorastaan luotaantyöntävä kojelauta. Jos asiaa perustelee vain sillä että saa vedettyä kuluja alas sekin ontuu pahasti koska kilpailijoilta tulee laadukkaampaa autoa valikoimiin kun vain saa mieletöntä autokuumetta laskettua. Kaikille tämä ei tietenkään ole yhtä helppoa. Ongelmat ovat tiedossa luulisi valistuneen ostajan miettivän jälleenmyyntiarvoa, vai onko niin että nämä ajetaan käytön jälkeen suoraan paaliin!
Työsuhdeautoja, mitä valii mihin sopimuksenjälkeen joutuu, näkyy oleva aikaiso edustus käytettyjä myynnissä myytyihin uusiin verrattuna.
Siitä huolimatta käytetyt Teslat ja sähköautot viedään käsistä jopa hinnat nousten kysyntä n. 5 kertaista muihin autoihin nähden.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kaytetyt-teslat-viedaan-kasista-yhdysvalloissa/d22cc7dc-8acd-4adf-a6e7-ab6f3d301ca1
https://yle.fi/uutiset/3-10883319
Teknisesti Tesla on kuusi vuotta edellä kilpailijoitaan. Eli kun saksalainen sähköauto lanseerataan niin se on heti kättelyssä Teslaa kuusi vuotta vanhempi teknisesti.
https://www.idg.se/2.1085/1.730811/tesla-teknik-fore-konkurrenter
Meillä on ollut kaksi Audia, kaksi Mersua ja kaksi Mini Cooperia ennen Tesla Model kolmosta eikä vaihto Teslaan vielä yhtään kaduta. Toki voisin jatkossa ostaa Mersun tai Audin sähköauton, jos saisin saman toimintamatkan ja samat suoritusarvot samaan hintaan kuin Teslassa mutta tällä nuo vaatimukset eivät toteudu. Saksalaismerkkien vanhanaikainen kojelauta tuntuu myös kovin luotaantyöntävältä verrattuna Model Kolmosen pelkistetyn virtaviivaiseen ohjaamoon, joka on opettanut, että käytännössä melkein kaikki nappulat, vemputtimet ja vitkuttimet ovat turhia.
Helppoa? Olin itse jo ennakkotilannut ID.3:n, mutta toimitusvaikeudet, koeajon puute, vaatimaton vaikutelma ulkoapäin Kehä I:n jonossa ja koeajo Teslalla saivat toisiin ajatuksiin.
Koska nyt täyssähkö näyttää itselleni jatkossa ainoalta vaihtoehdolta, pyytäisin helppoa täyssähköistä vaihtoehtoa 100tkm ajetulle BMW:n 520xd:lle. Ajan pieniä matkoja jarruttoman peräkärryn kanssa (max 200km) ja muutaman kerran vuodessa Helsingistä Lappiin sekä Oulun tienoille kattoboksin kanssa, yhteensä noin 30tkm vuodessa. Auto saisi olla neliveto, sisätiloiltaan vähintään bemarin luokkaa ja ylempää lainaten voisi olla myös hyvää laatua (nahkapenkit) sekä viimeistelyä. Itse ajattelen, että rangen pitäisi olla yli 500km sujuvaan ajoon ja mielellään ottaa vastaan yli 150kW HPC-latausta. Hinnan pitäisi mielellään olla lähempänä 50k kuin 100k.
Voin odottaa autoa toimitukseen 1-2 vuotta, jos ei ole myynnissä vielä. Yksinkertaisuuden vuoksi unohdetaan tekniset hienoudet kojelaudassa, yletön tehokkuus ja ajotuntumien hifistely. Akkuteknologia voisi olla nykyaikaista (BMS:t jne) tai sitten pitkä takuu akulle.
Mikä helppo vaihtoehto sopisi?
Eikö se nukahtaminen tapahdukaan jopa sekuntien osissa? Minulla oli edellisessä autossa tuollainen vireystilaa tarkkaileva toiminto, mutta otin sen pysyvästi pois käytöstä erittäin ärsyttävien väärien positiivisten vuoksi. Toivottavasti tuo Bosch toimii paremmin.
Olet nyt kutistanut autonomisen ajamisen käsittelyn pelkästään kuljettajan osallistumisen seuraamiseen. Vai osaako tuo Boschin ratkaisu myös ajaa autoa arkitilanteissa?
Ok. Siitä voidaan olla montaa mieltä, missä määrin on jonkin asian vika, jos sitä käytetään räikeästi käyttöohjeiden vastaisesti. Minäkin olen onnistunut nuorempana peruuttamaan autolla pysäköityä rekkaa päin, vaikka autossa oli peruutuskamera ja parkkitutka. Ei nuo mainiot apuvälineet silti turhia, tai huonoja, ole.
Keskustelua helpottaisi, jos sillä olisi jokin punainen lanka jatkuvien poukkoilujen sijaan. Luulin pitkään sinun osallistumisesi ajoavustinkeskusteluun tarkoittaneen sitä, että halusit osallistua keskusteluun ajoavustimista, mutta veitkin keskustelun täysin sivuraiteille asiaa ilmoittamatta. Etkä osannut sitä tarkentaa pyynnöistä huolimatta.
Nyt kävi vihdoin selväksi, että halusit vain esitellä Boschin ratkaisua, joka seuraa kuljettajan toimintoja paremmin kuin Teslan ratkaisu. Hieno juttu, mutta totesin jo aikapäiviä sitten, että Teslan toteutus sallii jenkeissä jopa unien ottamisen AP:n ollessa päällä, joten mitään uutta et keskusteluun tuonut.
Jompi kumpi tai molemmat lukee ihan perseestä.
Minä toin seuraavan tekstin:
Euro NCAP testasi suosikkiautojen kuljettajaa avustavat järjestelmät – Ero parhaiden ja huonoimpien välillä oli suuri
Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mercedes-Benz GLE saivat parhaan arvion. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen. Nissan Juke, Volkswagen Passat ja Volvo V60 jäivät samalle tasolle Teslan kanssa. Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys, joka kertoo, miten nopeasti kuljettajaa avustavat järjestelmät kehittyvät.
Pointtini oli ja on turvallisimmat autot Audi Q8, BMW 2-sarja ja Mersun GLE Huom. Niissä tekniikka toimi mainiosti, ja autot pitivät kuljettajan valppaana.
Tesla Model 3 jäi tyydyttävään arvosanaan, sillä sen tekniikka oli erinomainen, mutta auto ei vaatinut kuljettajaa osallistumaan ajamiseen.
Etenkin turvallisuuteen brändimainonnassaan panostavan Volvon tulos oli pettymys.
Turvallisuuteen viitataan Volvonkin kohdalla.
Eli toin vaan tiedon Euro NCAP alkavan testaamaan avustavien järjestelmien turvallisuutta.
Itse aloit AP selittelyn eihän se liittynyt millään tavalla aiheeseen millä nimellä avustavia järjestelmiä kutsutaan esim. vaikka tei helvettiin nimellä.
Pointti oli turvallisuus. Sinä vaan aloit vetää hernettä nenään kun Tesla ei voittanut testiä.
Hieno juttu, joskin avustinjärjestelmiä on testattu jo ties kuinka kauan, mutta ei takerruta siihen.
Kirjoitin: "Tässä testissä oli suht mielenkiintoiset pisteytyslogiikat. Ainakin Tesla, Nissan ja joku kolmas, jota en juuri nyt muista, saivat kosolti penalttia ajoavustimensa nimeämisestä. Huvittavasti Nissanin ProPilot ja Teslan Autopilot tulkittiin niminä sellaisiksi, että ne antaisivat täydellisen autonomian ilman kuljettajan tarvetta osallistua ajamiseen. Lisäksi Tesla sai sanktiota siitä, että Autopilotin ollessa päällä rattia ei voi kääntää täysin vapaasti, vaan AP pistää hieman hanttiin. En itse ole kokenut tätä minkäänlaiseksi turvallisuusriskiksi, koska vastus on joka tapauksessa niin pieni, että heiveröisinkin narukäsi kääntää rattia vaivatta.
Itse avustin- ja turvallisuusjärjestelmien toimivuudesta Tesla saikin koko joukon parhaat pisteet."
Kerroin siis mielipiteeni ko testistä. Voit kutsua tätä selittelyksi, jos se helpottaa oloasi.
Tässä ei ole kukaan vetänyt hernettä nenään, tai en toki voi puolestasi puhua. Minulle on yksi lysti, miten ko testi päättyi. En ole missään vaiheessa väittänyt Teslan kuljettajanvalvontajärjestelmiä hyväksi, päinvastoin kyseenalaistin järjestelmää siitä, että kuljettaja voi vaikka ottaa torkut (jenkeissä, Euroopassa on ärsyttävästi hiplattava rattia n. 15 sek välein).
Joskin minulle on yksi lysti, valvooko auto minua vai ei. Jos saisin itse valita, AP/vast olisi päällä niin pitkään, että minä otan sen pois päältä, tai järjestelmä kertoo, ettei selviä itse edessä olevasta liikennetilanteesta. Osaan kyllä ottaa vastuun autoni ohjaamisesta, vaikka avustinjärjestelmä olisikin päällä. Toki ymmärrän sen, että heikompilahjaisia varten jotain kyttäyksiä pitää olla paikallaan, ettei siellä tosiaan nukuta tms. Onhan tuo tietysti vaikkapa sairauskohtaustenkin kannalta hyvä juttu.
Mitä tulee itse AP:n varsinaiseen käyttötapaukseen, niin siinähän se on kiistatta paras markkinoilla oleva toteutus, kuten tuossa Euro NCAP -testissäkin todettiin. Jos ko testissä rangaistaan noista minulle itselleni sivuseikkana olevista asioista, niin sitten se on niin. En kuitenkaan menetä yöuniani asian suhteen.
Kerro mullekin jos löydät, otan samanlaisen. Olettaen että bemarisi on farkku. Voin odottaa jopa kolme vuotta (ja täytyykin odottaa, koska leasing). Mutta jos noilla specseillä tulee auto vastaan, niin voin laittaa 500-1000€ varausmaksun kiinni vaikka huomenna.
Ei hirveästi yllätä, kun katsoo Golfin myyntimääriä. Hauska knoppitieto, toki.
Oletko käynyt koeajamassa? Sähköinen voimalinja ylipäätään on sellainen, jonka jälkeen on vaikea kuvitella ajavansa polttomoottoriautolla. Siis vaikkei välttämättä Teslaa haluaisi. Toki muilla merkeillä (Porschea lukuunottamatta) on vielä kirittävää tässä. Koeajoin Audin ja Mersun patteriautot, mutta eipä niiden voimalinja ollut Teslan veroinen. Viimeistelyssä molemmat sakemannit vetävät pidemmän korren, mutta kojelaudat ja kuljettajan toiminnot ovat suht karseita - Mersussa oli pelkästään ratissa noin 59 nappulaa. Teslan pelkistetty ratkaisu on huomattavasti enemmän mieleeni, joskin Model 3 on minustakin suht askeettinen; minusta on mukavaa, että nopeusmittari yms on (myös) ratin takana tutulla paikallaan kuten S ja X -malleissa on.
Mahdolliset laatuongelmat eivät huoleta, kun autossa on pitkä takuu. Toistaiseksi murheita ei ole ollut, mutta katsotaan miten käy. Laatuongelmien yleisyyttä pohdiskellessa on syytä pitää mielessä, että Teslan osalta erilaisista ongelmista raportoidaan mediassa todella hanakasti. En esim ole nähnyt mediassa mitään mainintaa vaikkapa Audi e-tronia vaivaavista ongelmista, tai siitä, että maalausjälki on joillain ollut ala-arvoista tai vedet on tullut sisään. Teslan osalta nämä poimitaan eri keskustelupalstoilta heti klikkiuutisiksi. Ja ennen kuin joku nero keksii, niin en missään nimessä väitä, etteikö Tesloissa olisi vikoja, jopa paljonkin.
Mitä vikoihin tulee, niin kaikissa edellisissä polttiksissani on ollut jos jonkinlaista vikaa, vaikka niitä on huollettu marmorin takana vuosittain ja ovat olleet suomalaisittain varsin tyyriitä pelejä.
Kalleudesta olenkin sitten jo täysin eri mieltä. Missään määrin vastaava polttomoottoriauto maksaa huomattavasti enemmän, kuin Model X, eikä tarjoa edes rahaa vastaan niitä ominaisuuksia, joita autolta haluan. Lisäksi tuohon tulee se noin 5000€/vuosi säästö sähkö vs bensa.
Säästäväisen ei kannata tosiaan Teslaa hankkia, vaan vaikkapa joku Mii. Noita parempia kilpailijoita on odotettu jo herra ties kuinka kauan, mutta ehkä niitä joku päivä vielä tulee. Taycan on mahtava peli, mutta järjettömän kallis, e-tron on "ihan ok", mutta siinä se melkeinpä tällä hetkellä on. Toki jos tärkein autoa koskeva kriteeri on huolella asetellut koripaneelit ja penkkien tikkaukset, niin sitten Teslan voi unohtaa vielä pitkäksi aikaa ja hankkii vaikka Hyundai Konan.
Teslan jälleenmyyntiarvot ovat olleet ainakin toistaiseksi järkyttävän hyvät. Katselin alkuun noita käytettyjä, mutta kun ei niitä saa juuri uutta halvemmalla, niin valinta oli helppo.
Taitavasti tuoteprofiloitu Model 3 vie ostajia saksalaisautojen keskiluokalta ja Model S E-sarjalaiselta.
Periaatteessa noin, mutta tähän saakka valinta on ollut sama kuin tietokoneen ostajallakin, eli haluatko ensi vuonna paremman mallin vai kaupassa olevan mallin nyt. Telsa on kiistatta vetänyt maton EU-valmistajien jalkojen alta pakottamalla sähköiseen muutokseen. Tesla on kaupassa nyt ja muiden valmistajien powerpoint kalvoilla ja roadmapeissa olevat mallit eivät ole tällä viikolla tilauksensa tekevän valinnassa mukana.
On yksi lysti mitä sinä tai minä tästä muutoksesta ajattelemme ja millä periaatteilla me valitsemme käytetyn automme sellaista ostaessamme, me emme määrää uusien autojen kauppaa. Uutena myytävien autojen kaupassa sähkö nyt vaan on niin in, että joistain liikkeistä on jo kuulemma vaikea ostaa edes lataushybridiä Saksasta ulos vietäväksi.
Jälleenmyyntiarvoa miettineelle sadan tonnin hintaluokan auton ostajalle ei ole ollut enää vuosiin käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin Tesla! Käytetyistä huudetaan vieläkin ihan hassuja lukemia ja välillä käytettyjen pyynnit ovat olleet jopa yli uuden vastaavan tai uuden paremman.
Siitä minäkään en löisi vetoa, että sama markkinoiden anomalia jatkuu tänään uutena myytävän Teslan osalta? Oletan käytettyjen sähköautojen halpenevan lähitulevaisuudessa volyymien kasvaessa? Saattaa tosin olla, että hintoja tukee vielä jonkin aikaa se, että kysyntä kasvaa vähintään samassa suhteessa?
Ehdotan, että pidät sen varausmaksun valmiina, mutta älä lukitse omaa valintaasi ennen kuin on pakko.
Juuri nyt ollaan tilanteessa, jossa tarjonta muuttuu merkittävästi jo kolmessa vuodessa nykyisen liisarisi aikana.