Ajoin tänään n 250km Saariselältä Rovaniemelle. Noin 15° pakkaskeli, tiellä rekan perässä satoja metrejä pöllyävää lunta. Etelän hiihtolomalaisia oli tien päällä runsaasti. Noin kolmannes vastaantulijoista ajoi pelkillä parkeilla tai "huomiovaloilla", monella perä pimeänä (järjetön trendi sinänsä pohjoisen oloissa..) Nämä puolipimeät autot pölähtävät lumipöllystä esiin paljon myöhemmin kuin täysvaloilla ajavat. Eivätkö kuskit osaa, viitsi vai ymmärrä käyttää autojensa valoja olosuhteiden edellyttämällä tavalla? Autojen automatiikka ei aina käytännön liikenteessä paranna liikenneturvallisuutta.
Minä taas ihmettelen, kun en ole ainakaan kiinnittänyt huomiota, että autojen takavaloja "puuttuisi" liikenteessä. Joskus tulee vastaan autoja, joissa valot eivät ole ollenkaan päällä, mutta hyvin harvoin.
Kai on uskottava, että pimeitä takavaloja esiintyy, koska tästä puhutaan aina silloin tällöin. Ehkä minä en vain kiinnitä huomiota, jos näen auton muutenkin. En tosin seuraakaan vastaan tulevien autojen takavaloja, joten ne puuttuvat havainnoistani kokonaan.
Minä huomaan näitä usein, ehkä pari kertaa viikossa vaikka omatkin ajot ovat etätöiden myötä vähentyneet.
Pöllyävässä lumessa pitäisi käyttää niitä sumuvaloja, varsinkin takana.
Tässä äskettäin ajoin rekan perässä ajaneen Golfin takana. Auto oli normi takavaloilla aivan näkymätön, kunnes kuljettaja laittoi takasumuvalon päälle ja pöllyn keskelle ilmestyi pieni punainen pilkku.
Osaako Tesla kytkeä takavalot päälle sumussa? En ole sattunut sumussa Teslan perässä ajamaan, toisin kuin monen pimeäperäisen saksanpremiumin.
Teslassa on päivällä valot ovat päällä ja myös takana hiiluu. (En tiedä onko päivävalot erikseen vaan ihan vaan valot). Huomasin äskettäin, että Teslan mittaristossa olevasta animaatiomallista näkee, onko valot päällä. Näkyy ajovalojen keila auton edessä ja takavalot hiiluu punaisena.
Jos takavalot eivät jossain autossa syty, niin onko siitä oikeasti haittaa? Luulisi, että jos on niin pimeä, ettei auton perä näkyisi ilman valoja, niin kai autoissa on jo oltava ajovalot päällä eli myös takavalot.
Takasumuvalo olisi minunkin mielestäni hyvä olla päällä puuterilumituiskussa maantiellä. Silloin voi olla, että ensimmäinen havainto edellä menevästä olisi juuri tuo valoilmiö.
Hybrid ei liene koskaan ajanut lumisateessa maantiellä. Juuri huitaisin lumipöllyssä koko maan halki ja havainto ihan sama kuin Juhalla: karkeasti yksi kolmasosa ajaa ilman valoja. Parhaimmillaan vielä aivan liian lyhyillä välimatkoilla edellä menijään. Toimivat takavalot myös vinkkaavat takanatulijoille missä suunnassa tie jatkuu.
Hyvä, jos Teslassa palavat jatkuvasti, tai on mahdollista sellainen toiminto valita.
Kyllä siitä on haittaa, jos takavalot ei sumussa pala. Etenkin hopenharmaa valoton auto ei sumusta erotu. Moni ei tunnu sitä tajuavan. Valoa on sumuisenakin päivänä niin paljon, ettei hämäräkytkin reagoi.
Täytyypä lähteä lumitöihin. Honda tulille.
Etelässä on niin harvoin pöllyävää lunta, että ongelmaa ei ole. Voi hyvin ajella automaattivaloilla. Kun sitten joudutaan päivällä sumuun tai pöllyävään lumeen, ei hoksata laittaa valoja päälle.
Kukapa ei olisi joskus vahingossa virhettä tehnyt. Se vain näyttää muiden tekemänä erilaiselta kuin itse tehtynä, jos nyt omaa virhettä edes huomaa.
Tottumus on huikea juttu. Sen huomaa, kun muutetaan liikennejärjestelyjä ja tuttua reittiä ajetaan ulkomuistista. Voitte uskoa, että ihmisten käyttäytymistä on viihdyttävä tällaisessa kohteessa seurata.
Kun sumutakavalot alkoivat rantautua suomeen ajoin nelostietä kovassa sateessa bemarilla sumuvalot päällä, poliisi pysäytti ja huomauttaa laittomista takasumuvaloista, uunituoreessa bemarissa oli kaksi takasumuvaloa.
Poliisien kiireisin homma tuohon aikaan oli myös valvoa laittomia lisäjarruvaloja. 😄
Joskus takavalottomia autoja saattaa mennä siellä lumipöllyssä peräkkäinkin, jolloin tulee mieleen etteikö siellä jonossa kellään tule mieleen tarkistaa sitä valokytkimen asentoa?
Autot on kehittyneet, mutta samaan aikaan kuljettajat taantuneet...
Hämäräkytkin ei tunnista aurinkoisen kelin lumipöllyä, valoa kun periaatteessa piisaa. Mutta eipä autoja muutenkaan tänne pohjoisen oloihin suunnitella, markkina-alue on niin mitättömän pieni. Eilen Pellossa kuuden auton ketjukolari pyrykelissä, onneksi ei vakavampia henkilövahinkoja.
Valistuneen kuljettajan ensisijainen tehtävä on tulla nähdyksi kelissä kuin kelissä. Aina on ollut kuljettajia jotka eivät tiedä autostaan juuri mitään. Muistan vuosien takaa yhden tapauksen kuin eilisen päivän. Poiketessani huoltoasemalle, siellä nainen pähkäili konepelti ylhäällä lasipesunestekanisteri kädessä mihin sitä oikein pitäisi kaataa. Totesi sitten asian selvittyä kiittäessään neuvosta, oli hetkeä aikaisemmin päättänyt kaataa sitä ihan toiseen paikkaan. Sanoin naiselle vielä, lue ajatuksella autosi käyttöohjekirja ja varmista vielä omin käsin se mistä mitäkin löytyy. Nykyisin autoissa on kaikkia hienoja ominaisuuksia joten sama ohje pätee kaikille vähänkään epävarmoille tai omasta mielestään kaikkitietäville. Turha kiire tekee ihmisistä huolimattomia ja jos aina yritetään sieltä missä aita on matalin, asenne on silloin jo ollut alunalkaenkin täysin pielessä.
Kun tuossa aiemmin sanoin että näen näitä takavalottomia useamman viikossa, niin tarkoitin nimenomaan pimeän aikaan. Usein päivävalot ovat (edessä) päällä joten autosta tulee joku kajastus. Valaistulla tiellä ei valojensa puutetta välttämättä huomaa.
Edellisessä autossani kyllästyin huonosti toimivaan automatiikkaan, ja pidin valot aina ON-asennossa. Kyseinen auto ei hämärässä oikein osannut päättää onko pimeä vai valoisa, noloimmat tilanteet tulivat kun se räpsytteli valoja esim liikennevaloissa jonkun takana seistessä.
Valistuneen kuljettajan ensisijainen tehtävä on tulla nähdyksi kelissä kuin kelissä. Autoissa on nykyisin kaikkia hienoja ominaisuuksia. Sanoisin jos on vähänkään epävarma tiedoiltaan ja taidoiltaan käyttöohjekirjan lukeminen ajatuksella on enemmän kuin paikallaan. Jatkuva kiire ja vääränlainen asenne tekevät ihmisistä huolimattomia ja välinpitämättömiä. Liikenteessä tämä vääränlaisten asioiden yhdistelmä on kuin äärimmilleen viritetty aikapommi.
@tracktest kirjoitti:
Ensisijainen? Keksin kyllä muita vielä ensisijaisempia asioita, mutta sanotaanko että tuo on hyvin tärkeä tekijä liikenteessä.
Entäs jos ei tunnista olevansa epävarma tiedoiltaan? Jos ei siis edes tiedosta, etteivät takavalot pala tietyissä olosuhteissa.
Jaa, sitäkö se olikin...
Hui! Miten ajattelit, että tilannetta voisi parantaa, muuten kuin täällä soosoo-sormi pystyssä kertoa miten asiat ovat?
Minun mielestäni autoihin pitäisi palauttaa vanha kunnon takavalopakko takaisin. Toisekseen automaatiikan pitäisi huomioida vaikka tuulilasinpyyhkijät: aina kun ne heiluvat, pääajovalot syttyvät. Olisi suhteelliseen simppeli homma noilta osin.
Tämä valoautomatiikka on aika turhaa, jos se ei palvele tarkoitustaan. Sitten pitää palata asioissa takaisin päin. Tai vaihtoehtoisesti laittaa ne toimimaan ilman "manuaalien lukemista" (jonka pitäisi olla automatiikan vastakohta, eikö).
Oletteko kysyneet autonne merkkihuollosta, saako vaikkapa takavalot palamaan koko ajan? Nykyledit eivät ole edes energiasyöppäjäkään, jolla perusteltiin se takavalojen palaminen polttimoaikoina? Vai oliko siihen joku muu syy, että lakia piti muuttaa?
Energian säästämiseksi insinöörit tekevät uudistuksia ja tuovat näitä "kaikkien" käyttöön.
EU-standardi on energiansäästämistä varten. Tästä johtuen takavalojen ei ole pakollista palaa päivällä. Mikäli kuitenkin haluatte saada valonne palamaan myös päiväsaikaan, ei tämä ole laitonta. Valtuutettu BMW huoltopisteemme voi uudelleenohjelmoida autonne takavalot BMW Nordicin teknisen tuen avustuksella.
Tästä tuossa havaitussa ilmiössä on kyse.
Hyvässä näkyvyydessä takavalojen sammuttaminen on hyvä asia. Vaikka turhien valojen poistaminen ei LED-valoilla säästäkään merkittävästi energiaa, auton havaittavuuden kannalta tarpeettomien valojen sammuttaminen tuo jarruvalot selvemmin erottuvaksi. Pimeät takavalot eivät ole mikään ongelma hyvässä kelissä, saattavat olla jopa päinvastoin peräänajojen vähentäjänä, vaikka tästä ei selvää näyttöä olekaan?
Ongelma muodostuu siitä, että jotkut kuljettajat eivät näytä ymmärtävän sitä, että kevättalvisessa lumipöllyssä tai kesäaamun sumussa on valoa niin paljon, että pelkällä valotunnistimella toimiva automatiikka ei sytytä takavaloja ellei kuljettaja ymmärrä niin tehdä.
Yksinkertainen valinta ainakin omassa autossani on konffata valokytkimen A-asentoon kaikki automatiikat päälle ja käyttää automatiikkaa kesäisin hyvissä olosuhteissa. Pimeässä hoidan lähi- ja kaukovalot itse, joten heti näkemiseen valoja tarvitessani napsautan valokytkimen pakkovaloasentoon, joka on jo valmiiksi konffattu pohjoismaiseen täydet valot päällä ajaville asetuksille. Näin menuvalikoita ei tarvitse selata sen jälkeen kun ne on kerran aseteltu kohdilleen ja vaihtoehtoina yhdellä valokytkimen napsauksella on täysautomatiikka päivävaloineen milloin sallittua ja täysmanuaali aina jotkut ajovalot päällä edessä ja takana.
Olennaista ei silti mielestäni ole se, kuinka tämän valinnan itse kukin toteuttaa, vaan se, että kuljettaja tiedostaa oman näkemisen ja oman auton erottuvuuden muille ja toimii myös sen mukaisesti. Isoin kynnys on ymmärtää mitä on tekemässä, koska auton käyttämät valothan näkee kuljettajan paikalta poistumatta kojetaulusta, kun vain asia kiinnostaa kuljettajaa sen verran että viitsii vilkaista mittaritauluun ajon aikana. Jos tämä tuntuu ylivoimaiselta tai jos kaipaa jarruvaloille taustavaloa kirkkaassa kesäpäivässä, voi valokatkaisimen jättää pakkovaloasentoon pysyvästikin.
Täytyy todeta tämä takavalojen palamattomuus näin ledien aikakaudella on kyllä energiansäästöltään melkoisen mitätön juttu.
Liekö näissä pimeällä pimeissä autoissa valotunnistinta lainkaan?
Sen huomaa väistämättä lähivalojen merkkivalon ja kojetaulun valaistuksen puuttumisesta, jos ehtii ajon aikana edes vilkaista kojetaulua. Kaikki eivät selvästikään ehdi.
Huono toteutus ilman hystereesiä. Täällä valot vaihtuvat päivävaloilta täysille ajovaloille (myös takana) kesäillassa ennen kuin kuljettaja suostuu luopumaan aurinkolaseistaan. Jo matalalta paistavan auringon kirkkaan päivänvalon tuomat jyrkät varjot kytkevät valot päälle. En olen vielä löytänyt Pohjanmaalta sellaista peltoaukeaa, jonka kohdalla ajovalot kerrat sytyttyään vaihtuisivat takaisin päivävaloille. Automatiikka toimii kyllä valon määrän suhteen aivan oikein, kunhan se suunnitellaan toimimaan oikein.
Oikein toteutetun automatiikan kanssa kuljettajan toimia automatiikan avuksi vaativa tilanne on valoisa sumu tai lumipölly kevättalvella.
@740 GLE kirjoitti:
Onhan tuosta pakko olla jotakin näyttöä?
Käytäntö (takavalot eivät oletuksena pala) on historiallisessa katsannossa hyvin uusi asia. Miten ihmeessä pärjättiin ennen EU-direktiiviä sitten? Eikö jarruvaloja muka tunnistettu, vai perustuiko takavalon pakkopoisto ainoastaan energiasäästöön?
Ja vika on tietysti kuskien, ei sen "automatiikan". Sitähän ei tarvitse kehittää....
Mutta mihin tässä nyt unohtui automatiikan ydin? Tuo pätee ehkä autoihin, joissa sitä ei ole. Niitä Suomessa riittää. Ns. tiedostamattomuuden tunnistaa siitä, ettei niissä pala edessä mikään valo (ja logiikan mukaisesti ei takanakaan). Unohduksia sattuu tietysti aina.
@tracktest kirjoitti:
Tuo näyttää kopiolta jostakin BMW-huollon sivulta. Hyvä jos tunnistavat siellä tilanteen ja mahdollisen asiakkaan kiinnostuksen.
Ainoa toimivaksi havaitsemani menetelmä on parantaa sitä osaa liikenteestä, joka on omassa hallinnassa.
"The main risk in traffic is the nut that holds the wheel" ei viittaa pyöränmutteriin.
@740 GLE kirjoitti:
Aika paljon pitää tapahtua kuljettajan ajatuksissa, että tuollaista tapahtuu, mutta sinusta se on aina jotenkin sisäsyntyistä. Ulkopuolelta ei tarvita vinkkejä koskaan?
Sumua syntyy otollisissa olosuhteissa ympäri vuoden myös päivänvalossa, tuohon toimivakaan automatiikka ei välttämättä reagoi. Lumipölly päivän valossa on toinen mahdollisuus mihin automatiikka ei reagoi.
Sieltähän se. Harvassa taitaa pyytäjät olla.
Kumppani tässä tulee taas myös ne kuuluisat perehtyneet mukaan kuvioihin.
Juu, tottakai sellaisia aina mahtuu mukaan - oli aihe mikä hyvänsä.
"Perehtyneet" huolehtikoot itsestään. Mutta ihan realistisesti ajateltuna kaikki eivät ole perehtyneet kaikkeen, tai vaikka puheena olevaan aiheeseen. Vaikka kuinka väheksyisit tai mollaat moisia, mutta ihmisten joukkoon nyt vaan mahtuu kaikenlaista vipeltäjää.
Miten perehtymättömien määrää voidaan vähentää, se on se ydinkysymys. Ehdotuksia, aiheena tällä kertaa "miten autoni valot toimivatkaan"?
Tässäkin täytyy muistaa se, että ei yksi auto säästöä tee.
Mutta jos tien päällä on 1 000 000 wattia vähemmän sähkönkulutusta, niin se on jo säästöä.
Kannattaako tuolle linjalle lähteä? Yhtä hyvin voisi kysyä, paljonko säästöä syntyisi jos joka paikkaan ei edes menisi autolla, vaan pyörällä, kävellen, julkisilla, tai jäisi kotiin jne.
Ja edelleen, LED-takavalot säästävät joka tapauksessa polttimoihin verrattuna, niin onko enää perusteita olla pitämättä niitä palamattomina jatkuvasti. Vain siksi, ettei niiden yleistyminen ollut näköpiirissä kun tuollaiset asetukset tehtiin, nähtävästi.