Pelkällä polttomottorilla varustetut autot ovat tulleet tiensä päähän

2225 kommenttia
1697071727375»
  • En usko, että polttomoottorilla varustetut autot loppuvat. Sekä bensiini- että dieselajoneuvot ovat hyvin samankaltaisia. Niille, jotka eivät ole perehtyneet tämän tyyppisiin autoihin, käyttävät yleensä kipinäsytytettyä polttomoottoria puristussytytettyjen järjestelmien sijaan. Yksinkertaisesti sanottuna niiden yhteisyyttä ei tehdä johtopäätökseen, koska ne ovat yleisin lämpömoottoreiden muoto. Vaikka ne poistettaisiin lähitulevaisuudessa, heitä esiintyy edelleen muun tyyppisissä kuljetuksissa, kuten veneissä, laivoissa, lentokoneissa ja junissa.

      
  • Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

      
  • @M880 kirjoitti:
    Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

    Eikös tuo Great Wall ollut joku Austin-pohjainen viritelmä? Taisi olla Landwind Isuzuun/Opeliin perustuva.

      
  • @Peterstar kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Kiinalainen NIO kävi Euro NCAPin testeissä, ja sai täydet 5 tähteä, mitä toki sopii odottaakin kenties 80keur maksavalta autolta.

    Taakse ovat jääneet ne ajat kun Great Wall yritti surkealla menestyksellä tuosda vanhan Opel Fronteran markkinoille uudella nimellä. Perinteisille automerkeille tulee vielä tiukat ajat. Tuleeko Toyotasta tai BMWstä "uusi Nokia"?

    Eikös tuo Great Wall ollut joku Austin-pohjainen viritelmä? Taisi olla Landwind Isuzuun/Opeliin perustuva.

    Olet oikeassa, muistin väärin. Landwindin tiesin, mutta muistin sen olleen GWn tuote, mutta ei se ollutkaan.

    GWllä on nyt montakin omaa merkkiä. Austin historiasta en tiedä niiden osalta, nykyinen MG on sekin eri firmaa (SAIC)

    Noita on aika paljon... Kiinassa hallitus on nyt ryhtynyt "suosittelemaan" konsolidaatiota koska valmistajia on niiden mielestä liikaa. Kiinassa hallituksen suositukset tupataan ottamaan aika vakavasti..

      
  • muokattu 22.09.2021 11:41

    Menneitä muistellen:

    @Katukivi kirjoitti:
    Jos olet aikaasi seuraava kansalainen, olet varmaan huomannut, että...

    ...vielä yli 5 vuotta tämän threadin alkamisesta suurin osa uusistakin autoista sisältää polttomoottorin.

    @740 GLE kirjoitti:
    Dieselilleni budjetoimaani ajomäärää on jäljellä vielä noin 5 vuodeksi, minkä jälkeen tarkistan jatkanko samalla vain vaihdanko. Jos valintakriteerini pysyvät nykyisen kaltaisina, valinta osuu johonkin niistä malleista, jotka tarjoavat nykyisen tasoiset tilat ja mukavuuden selvästi parempaan polttoainetalouteen yhdistettynä ja joita on saatavana mieluimmin 2 - 3 vuotta käytettyinä.

    Osin tain kokonaan sähköinenkin kelpaa, mutta vain jos siitä on minulle taloudellista etua ilman kohtuuttomia rajoitteita vaikkapa alle 400 km rangen suhteen. Myös uusi kelpaa, mutta se ei saa mitään anteeksi uutena tuplasti kalliimpiin käytettyihin verrattuna.

    Tämä arvio sen sijaan osui kohtuullisella tarkkuudella.

    5 vuotta on kulunut ja sama Eemelille suunniteltua käyttöikää on jatkettu parilla vuodella alun perin budjetoitujen 8 vuoden lisäksi.

    Valinta oli käyttövoiman suhteen avoin, mutta tilojen suhteen vaatimus tiukkeni, koska isonkin sedanin pakkaaminen alkoi tympiä, joten tilaa ostettiin perheen toista autoa vaihtaessa saman tien vähän lisääkin. Auto ostettiin normaaliin tapaan 2 - 3 vuotta käytettynä. Poikkeuksellisen tiukan hakuseulan vuoksi tällä kertaa ei päästy aivan puoleen uuden hinnasta vaan meille "uuden" vaihtarin hinnalla olisi saanut valita aika laajasta uusien autojen valikoimasta.

    Hybrideistä en löytänyt merkittävää kustannusetua ja täyssähköiset olisi pitänyt ostaa uutena, joten parempi polttoainetalous jäi vielä tällä kierroksella pelkkään evolutionääriseen optimointiin. Range on tuttu 1500 km, mutta nyt se toteutuu 14 litraa pienemmällä polttoainesäiliöllä vaikka S213 tarjoaakin tilaa ja kantavuutta selvästi enemmän kuin W212. Osa kulutusoptimoinnista siis uhrattiin ostamalla entistä isompi auto.

    Viisi vuotta sitten kaavailemani "osin sähköinen" voimalinja tuntuu tänään heikolta vaihtoehdolta seuraavaan vaihtoon, joka ei ole juuri nyt ajankohtainen. Ainoa motiivini plugarin valinnalle tämän päivän malleista olisi hybridien muuttuminen niin epäsuosituiksi, että saan ostaa sellaisen merkittävällä alennuksella pari vuotta käytettynä? Jos seuraavaan vaihtoon tultaessa sähköautojen arvon säilyminen on nykyisen kaltainen, silloin mallivalikoima on jo niin hyvä, että se on ihan sama ostaa uutena.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit