Uuden henkilöauton valinta

12 kommenttia

Olen hankkimassa uuden auton yksityiskäyttöön.

Tein vertailevia laskelmia.

Laskelmissa käytin lähtötietoina:
Vuotuiset ajokilometrit 15000km
Bensiinin litrahinta 2,50eur/l
Dieselin litrahinta 2,50eur/l
Sähkön kWh-hinta 30cent/kWh

Ajoneuvovero (verottajan sivuilta)
Vuotuinen vakuutusmaksuarvio (Fennia, OP)

Laskelmien perusteella bensiiniauto on järkevin ja taloudellisin vaihtoehto.
Sitten Diesel ja sitten erilaiset ladattavat sähköautovaihtoehdot.

Vertailussa käytin eri versioina myytävissä olevia korivaihtoehtoja (esim. Peugeot 3008, Ford Kuga)

Mielestäni TM-voisi julkaista vastaavan laskelman ja joko vahvistaa tai kumota sen.

T. Antti Naski

  
  • Täydennän vielä lähtötietoja valintalaskelmiin.
    Auton hankintahinta
    Auton paino (vaikuttaa arvioituun rengaskulutukseen)
    T. Antti Naski

      
  • Keskustelut eri käyttövoimien suhteen ovat melkoisen värittyneitä. TM voisi toteuttaa puolueettoman laskelman ilman värilaseja. Tässähän ei merkeistä ole kyse, koska haetaan puolueetonta arviota edullisimmasta käyttövoimasta erilaisiin käyttötarkoituksiin.

      
  • Olisi mielenkiintoista nähdä summia ja arviokertoimia joita olet käyttänyt.

      
  • muokattu 15.03.2023 18:49

    https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

    Tuollainen laskuri on myös olemassa, syötettävissä runsaasti eri kuluja.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mika-kayttovoima-sopisi-parhaiten-sinulle-uusi-laskuri-arvioi-paastot-ja-kustannukset/

    Yllä linkki Moottori-lehden jutusta aiheesta.

    TM:n uusin juttu aiheesta taitaa olla vuodelta 2020.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/16b-2020/auto-itselle-mieleisilla-taytteilla/

      
  • muokattu 20.03.2023 23:40

    Oikeita vastauksia on useita, riippuu autosta, kuskista, ajo-olosuhteista ja ajomäärästä.

    Lähtökohtaisesti joitain autoja ei kannata ostaa dieselinä alle taksin ajomäärällä ja toisia ei taas bensamoottorilla oikein mihinkään ajoon.

    Polttoaineiden ja sähkön hinnat ovat yllättävän suuria. Jään odottelemaan lisätietoa ennen kaikkea pääomakustannusten, kulutuksen ja verojen osalta?

      
  • muokattu 26.03.2023 15:22

    Laskelmat on nähtävästi tehty oletuksella, että kaikki lataukset tehdään julkisista pisteistä? Vai erehdyitkö tekemään viime talven paniikissa riistohintaisen kiinteän sopparin? Sähkön hintahan on palautumassa viime vuotta edeltäneelle alhaiselle tasolle, eikä vastaavia piikkejä ole tulossa mm edullisen tuulivoiman lähes räjähdysmäisen kasvun myötä. +OL3.

    Samalla lailla selvää on, että polttoaineiden hinnat tulevat jatkossa vain nousemaan ja oletkin ottanut hienosti jo tätä jossain määrin huomioon.

    Vakuutushintojen vertailua vaikeuttaa se, että kuulemani mukaan monella sähköautolla (pätenee ainakin jossain määrin myös polttiksiin) nettilaskurit antavat nauruhinnoittelun ja järkevälle tasolle pääsee kysymällä suoraan vakuutusyhtiön myyntiedustajalta. Omat kokemukseni ovat, että hinnoissa ei ole käytännössä mitään eroa.

    Renkaat kuluvat Nokian renkaiden mukaan polttomoottoriautoja vähemmän sähköauton tarkemman voimansäännöstelyn ansiosta ja myös omat kokemukseni tukevat tätä. Model X:n kokoisen tankin alla kuluma on pienempää, kuin aiemmissa selvästi pienemmissä polttiksissa, vaikka kaasujalka on edelleen sama. Model Y:n osalta dataa ei ole vielä riittävästi.

    Omalla kohdalla sähkö on vakiinnuttanut asemansa sen vuoksi, että sähköauto on polttomoottoriautoa parempi auto, ei siksi, että excel osoittaisi potentiaalista säästömahdollisuutta. Toki omalla kohdallani on sattunut käymään niin onnekkaasti, että vastaavat polttomoottoriautot olisivat ostohinnaltaan noin 3-5x, joten sähköauton on voittanut hintapelin jo kaupasta ulos ajettaessa.

      1
  • Ihan mielenkiinnosta - mikä polttis olisi vastaava kuin Model X mutta maksaisi 3-5 x?

      4
  • Lamborghini Urus?

      
  • Kustannusvertailu ei ole ihan noin yksinkertainen juttu, mutta lähtötietojen polttonesteiden ja sähköenergian hinnat on annettu roimasti yläkanttiin. Käytännön kokemuksen perusteella sähköllä ajaminen on monta kertaa halvempaa kuin polttiksilla.

    Mutta jos laskelmaan mukaan otetaan myös auton arvonalenema ja pääomakulut, saadaan lopputulokseksi juuri mitä halutaan.

      
  • muokattu 29.03.2023 12:46

    @PiiJei kirjoitti:
    Mutta jos laskelmaan mukaan otetaan myös auton arvonalenema ja pääomakulut, saadaan lopputulokseksi juuri mitä halutaan.

    Mielenkiintoista tässä onkin se, että merkittävästi erilaisetkin loppupäätelmät saattavat olla kaikki oikein.

    Oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi.

    Yhdysvalloissa jo alkanut käytettyjen Teslojen merkittävä arvon alenema kertoo uusien mallien hinnan alennuksista, mutta syistä riippumatta se myös normalisoi käytettyjen markkinaa. Sen seurauksena sähkärille edullisen hintaluokan alaraja on laskutrendissä kuluttajan eduksi, mikä oli odotettavissakin.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta - mikä polttis olisi vastaava kuin Model X mutta maksaisi 3-5 x?

    Aikoinaan kun katsoin, mitä MX:n (100 t€) kokoiset ja suorituskykyiset polttikset maksavat, niin kyllä ne siellä vajaassa 300 tonnissa oli lähtöhinnat. GLE 63 yms.

      
  • @Lukija311152 kirjoitti:
    Olen hankkimassa uuden auton yksityiskäyttöön.

    Tein vertailevia laskelmia.

    Laskelmissa käytin lähtötietoina:
    Vuotuiset ajokilometrit 15000km
    Bensiinin litrahinta 2,50eur/l
    Dieselin litrahinta 2,50eur/l
    Sähkön kWh-hinta 30cent/kWh

    Ajoneuvovero (verottajan sivuilta)
    Vuotuinen vakuutusmaksuarvio (Fennia, OP)

    Laskelmien perusteella bensiiniauto on järkevin ja taloudellisin vaihtoehto.
    Sitten Diesel ja sitten erilaiset ladattavat sähköautovaihtoehdot.

    Vertailussa käytin eri versioina myytävissä olevia korivaihtoehtoja (esim. Peugeot 3008, Ford Kuga)

    Mielestäni TM-voisi julkaista vastaavan laskelman ja joko vahvistaa tai kumota sen.

    T. Antti Naski

    Peugeot 3008🤔.. saat varautua koneremmonttiin 50tkm kohdalla

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit