Uuden henkilöauton valinta

96 kommenttia
«134

Olen hankkimassa uuden auton yksityiskäyttöön.

Tein vertailevia laskelmia.

Laskelmissa käytin lähtötietoina:
Vuotuiset ajokilometrit 15000km
Bensiinin litrahinta 2,50eur/l
Dieselin litrahinta 2,50eur/l
Sähkön kWh-hinta 30cent/kWh

Ajoneuvovero (verottajan sivuilta)
Vuotuinen vakuutusmaksuarvio (Fennia, OP)

Laskelmien perusteella bensiiniauto on järkevin ja taloudellisin vaihtoehto.
Sitten Diesel ja sitten erilaiset ladattavat sähköautovaihtoehdot.

Vertailussa käytin eri versioina myytävissä olevia korivaihtoehtoja (esim. Peugeot 3008, Ford Kuga)

Mielestäni TM-voisi julkaista vastaavan laskelman ja joko vahvistaa tai kumota sen.

T. Antti Naski

  
  • Täydennän vielä lähtötietoja valintalaskelmiin.
    Auton hankintahinta
    Auton paino (vaikuttaa arvioituun rengaskulutukseen)
    T. Antti Naski

      
  • Keskustelut eri käyttövoimien suhteen ovat melkoisen värittyneitä. TM voisi toteuttaa puolueettoman laskelman ilman värilaseja. Tässähän ei merkeistä ole kyse, koska haetaan puolueetonta arviota edullisimmasta käyttövoimasta erilaisiin käyttötarkoituksiin.

      
  • Olisi mielenkiintoista nähdä summia ja arviokertoimia joita olet käyttänyt.

      
  • muokattu 15.03.2023 18:49

    https://www.ilmastopaneeli.fi/autokalkulaattori/

    Tuollainen laskuri on myös olemassa, syötettävissä runsaasti eri kuluja.

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mika-kayttovoima-sopisi-parhaiten-sinulle-uusi-laskuri-arvioi-paastot-ja-kustannukset/

    Yllä linkki Moottori-lehden jutusta aiheesta.

    TM:n uusin juttu aiheesta taitaa olla vuodelta 2020.

    https://tekniikanmaailma.fi/lehti/16b-2020/auto-itselle-mieleisilla-taytteilla/

      
  • muokattu 20.03.2023 23:40

    Oikeita vastauksia on useita, riippuu autosta, kuskista, ajo-olosuhteista ja ajomäärästä.

    Lähtökohtaisesti joitain autoja ei kannata ostaa dieselinä alle taksin ajomäärällä ja toisia ei taas bensamoottorilla oikein mihinkään ajoon.

    Polttoaineiden ja sähkön hinnat ovat yllättävän suuria. Jään odottelemaan lisätietoa ennen kaikkea pääomakustannusten, kulutuksen ja verojen osalta?

      
  • muokattu 26.03.2023 15:22

    Laskelmat on nähtävästi tehty oletuksella, että kaikki lataukset tehdään julkisista pisteistä? Vai erehdyitkö tekemään viime talven paniikissa riistohintaisen kiinteän sopparin? Sähkön hintahan on palautumassa viime vuotta edeltäneelle alhaiselle tasolle, eikä vastaavia piikkejä ole tulossa mm edullisen tuulivoiman lähes räjähdysmäisen kasvun myötä. +OL3.

    Samalla lailla selvää on, että polttoaineiden hinnat tulevat jatkossa vain nousemaan ja oletkin ottanut hienosti jo tätä jossain määrin huomioon.

    Vakuutushintojen vertailua vaikeuttaa se, että kuulemani mukaan monella sähköautolla (pätenee ainakin jossain määrin myös polttiksiin) nettilaskurit antavat nauruhinnoittelun ja järkevälle tasolle pääsee kysymällä suoraan vakuutusyhtiön myyntiedustajalta. Omat kokemukseni ovat, että hinnoissa ei ole käytännössä mitään eroa.

    Renkaat kuluvat Nokian renkaiden mukaan polttomoottoriautoja vähemmän sähköauton tarkemman voimansäännöstelyn ansiosta ja myös omat kokemukseni tukevat tätä. Model X:n kokoisen tankin alla kuluma on pienempää, kuin aiemmissa selvästi pienemmissä polttiksissa, vaikka kaasujalka on edelleen sama. Model Y:n osalta dataa ei ole vielä riittävästi.

    Omalla kohdalla sähkö on vakiinnuttanut asemansa sen vuoksi, että sähköauto on polttomoottoriautoa parempi auto, ei siksi, että excel osoittaisi potentiaalista säästömahdollisuutta. Toki omalla kohdallani on sattunut käymään niin onnekkaasti, että vastaavat polttomoottoriautot olisivat ostohinnaltaan noin 3-5x, joten sähköauton on voittanut hintapelin jo kaupasta ulos ajettaessa.

      1
  • Ihan mielenkiinnosta - mikä polttis olisi vastaava kuin Model X mutta maksaisi 3-5 x?

      4
  • Lamborghini Urus?

      
  • Kustannusvertailu ei ole ihan noin yksinkertainen juttu, mutta lähtötietojen polttonesteiden ja sähköenergian hinnat on annettu roimasti yläkanttiin. Käytännön kokemuksen perusteella sähköllä ajaminen on monta kertaa halvempaa kuin polttiksilla.

    Mutta jos laskelmaan mukaan otetaan myös auton arvonalenema ja pääomakulut, saadaan lopputulokseksi juuri mitä halutaan.

      1
  • muokattu 29.03.2023 12:46

    @PiiJei kirjoitti:
    Mutta jos laskelmaan mukaan otetaan myös auton arvonalenema ja pääomakulut, saadaan lopputulokseksi juuri mitä halutaan.

    Mielenkiintoista tässä onkin se, että merkittävästi erilaisetkin loppupäätelmät saattavat olla kaikki oikein.

    Oikeita vastauksia on enemmän kuin yksi.

    Yhdysvalloissa jo alkanut käytettyjen Teslojen merkittävä arvon alenema kertoo uusien mallien hinnan alennuksista, mutta syistä riippumatta se myös normalisoi käytettyjen markkinaa. Sen seurauksena sähkärille edullisen hintaluokan alaraja on laskutrendissä kuluttajan eduksi, mikä oli odotettavissakin.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Ihan mielenkiinnosta - mikä polttis olisi vastaava kuin Model X mutta maksaisi 3-5 x?

    Aikoinaan kun katsoin, mitä MX:n (100 t€) kokoiset ja suorituskykyiset polttikset maksavat, niin kyllä ne siellä vajaassa 300 tonnissa oli lähtöhinnat. GLE 63 yms.

      
  • @Lukija311152 kirjoitti:
    Olen hankkimassa uuden auton yksityiskäyttöön.

    Tein vertailevia laskelmia.

    Laskelmissa käytin lähtötietoina:
    Vuotuiset ajokilometrit 15000km
    Bensiinin litrahinta 2,50eur/l
    Dieselin litrahinta 2,50eur/l
    Sähkön kWh-hinta 30cent/kWh

    Ajoneuvovero (verottajan sivuilta)
    Vuotuinen vakuutusmaksuarvio (Fennia, OP)

    Laskelmien perusteella bensiiniauto on järkevin ja taloudellisin vaihtoehto.
    Sitten Diesel ja sitten erilaiset ladattavat sähköautovaihtoehdot.

    Vertailussa käytin eri versioina myytävissä olevia korivaihtoehtoja (esim. Peugeot 3008, Ford Kuga)

    Mielestäni TM-voisi julkaista vastaavan laskelman ja joko vahvistaa tai kumota sen.

    T. Antti Naski

    Peugeot 3008🤔.. saat varautua koneremmonttiin 50tkm kohdalla

      
  • muokattu 08.10.2023 01:11

    Itselläni on ollut lukuisia dieseleitä, vielä lukuisempia bensiiniautoja, muutama hybridi ja 5 sähköautoa. Nykyään ajan johdottomalla hybridillä, koska sen pääomakulut + käyttökulut ovat kokonaisuutena kaikkein järkevimmät omassa käytössäni.
    Keskikulutus on ollut 3.6 l/100km. Ylivoimaisesti suurin kuluerä uuden auton tapauksessa itselläni on pääomakulut eli rahoitus+arvonalenema.

    Jos olisin ostanut hankittavalle autolle kohdistamat vaatimukseni täyttävän sähköauton, se olisi maksanut noin 25-30 tuhatta enemmän, ja sen pääomakulut olisivat olleet useita tuhansia euroja korkeammat vuosittain kuin nykyisellä autolla.

    Polttoainekulut ovat itselläni marginaalisia pääomakuluihin verrattuna, sillä ne ovat luokkaa 1300 euroa/vuosi.

    Jos olisin ostanut sähköauton, suuremman rahoitusosuuden vuoksi rahoituskulut olisivat olleet lähes 2000 euroa vuodessa. Siihen arvonalenemaa päälle 5000, ja on helppo huomata, että jos talouspainotteisesti hankitaan uusi käyttöauto, sähköauto on jo lähtötelineissä niin paljon jäljessä, että sen hankinta ei tule kyseeseen. Näin siis omassa tapauksessani kävi.
    Jos ajaa 50000+ km vuodessa yhtälö näyttää tietysti aivan erilaiselta. Jokaisen tulee tehdä laskelmat itse.
    Jostain syystä jokaisen sähköauton vakuutukset ovat olleet suuruusluokkaa30-40% kalliimmat kuin polttomoottoriautoissani. Mistähän sekin johtuu? Samoin niiden arvo on romahtanut enemmän kuin perintisempien autojeni. Pahin oli BMW i3, jonka arvo romahti lähes 30% 14 kuukaudessa, jona aikana mittariin kertyi 16000 km.
    Se on yli 80 senttiä arvonalenemaa per ajettu kilometri.

      1
  • @Puolijauho kirjoitti:

    Nykyään ajan johdottomalla hybridillä, koska sen pääomakulut + käyttökulut ovat kokonaisuutena kaikkein järkevimmät omassa käytössäni.

    Keskikulutus on ollut 3.6 l/100km.

    Todella loistava suoritus.
    Saako tiedustella, että mikä auto on noin taloudellinen, koska ei pelkästään kuljettaja yksi tee taloudellisuutta, vaikka isoa osaa kokonaisuudessa näyttelee.
    Lainaus TM:n jutusta:
    Koko käyttötestin toteutunut keskikulutus on 4,9 l/100 km. Toisin sanoen Toyota Yaris on Tekniikan Maailman käyttötestihistorian taloudellisin polttomoottoriauto.

      
  • muokattu 08.10.2023 11:23

    @Josef kirjoitti:
    Saako tiedustella, että mikä auto on noin taloudellinen, koska ei pelkästään kuljettaja yksi tee taloudellisuutta, vaikka isoa osaa kokonaisuudessa näyttelee.

    Tottakai saa - ja pitääkin kun asia kiinnostaa!

    Yaris ei olisi käynyt meille koska sen takapenkille ei aikuistuvat ja pitkänhuiskeat teinit mahdu vajaa 2 metrisen kuljettajan taakse. Eikä kuljettajakaan pidä autosta, jossa päälaki hieroo kattoverhoilua.
    Piti valita hinnaltaan ja käyttökuluiltaan järkevä auto, jossa on ”taksin takatilat” ja jota aikuinen mies mahtuu ajamaan.

    Tuollainen lähes 20 lisäsenttiä on käytännön tasolla yllättävän paljon takapenkin matkustajien polvitilaan.
    Ja 5 senttiä lisää lisää tilaa katon ja istuimen väliin tekee tälle kuskille täysin ratkaisevan eron. Ei ahdista.

    Auto on Honda Jazz e:hev.

    Olen alkanut kirjaamaan kesällä kulutuksia tuonne:

    https://www.spritmonitor.de/en/detail/1470341.html

      
  • Tuollainen lähes 20 lisäsenttiä on käytännön tasolla yllättävän paljon takapenkin matkustajien polvitilaan.
    Ja 5 senttiä lisää lisää tilaa katon ja istuimen väliin tekee tälle kuskille täysin ratkaisevan eron. Ei ahdista.

    Jazzin takatilat on käsittämättömän väljät.
    Kuvassa Jazz - Yaris vertailu.

    https://img.aijaa.com/b/00648/15188769.jpg

      
  • @Puolijauho kirjoitti:
    Jos olisin ostanut hankittavalle autolle kohdistamat vaatimukseni täyttävän sähköauton, se olisi maksanut noin 25-30 tuhatta enemmän, ja sen pääomakulut olisivat olleet useita tuhansia euroja korkeammat vuosittain kuin nykyisellä autolla.

    Vahvistaakseni aiemmin kerrotun havainnon useista erilaisista totuuksista lisään tähän oman havaintoni mukaan samanhintaisista diesel- ja sähköversioista.

    Kun tilaa pitää olla suunnilleen E-farkun verran ja kuski haluaa nelivedon, parin vuoden ikäinen E-farkku / All Terrain 4Matic, GLC 4Matic, EQC 400 tai EQB 350 4Matic maksavat suunnilleen saman verran.

    Jos haluaa vaihtaa logoa, Skoda Enyaq quattro maksaa sekin suunnilleen saman verran, mutta sen polttisvastineen saattaisi saada halvemmalla jos Superb kelpaa eikä tarvitse Kodiaqin tiloja.

      
  • "Laskelmien perusteella bensiiniauto on järkevin ja taloudellisin vaihtoehto.
    Sitten Diesel ja sitten erilaiset ladattavat sähköautovaihtoehdot."

    Tässä kysymyksessä ei valotettu hintaluokkaa, eikä sitä onko kyseessä uusi auto? Oletetaan kysymyksessä olevan uusi auto - silloinkin saattaa olla joku muukin valintaperuste, kuin talouden kannalta järkevyys - sähköauto on talouden kannalta järkevin, koska sen "polttoaine"- ja huoltokulut ovat pienimmät!

    Mutta valintaan vaikuttaa myös se millaisia matkoja (yleisimmin) ajat - jos ajat pitkiä matkoja yhteen menoon syrjäisillä moottoriteillä, niin tällä hetkellä diesel saattaa olla järkevämpi! Mikäli lyhyitä matkoja urbaanissa ympäristössä, niin valinta on selvä...

    Sähköautojen akut ovat vielä kehitysvaiheeessa - kuten latausinfrakin maaseudulla, vaikka vuodessa on tapahtunut paljon parannusta (ABC-lataus)!

    Itsellä ollut useampia "perinteisiä" bensa- ja dieselautoja, viimeeksi (GLC) bensa-hybridi-neliveto - ja nyt kolmatta vuotta sähköauto > suosittelen kokeilemaan!

      
  • @Hessi kirjoitti:
    sähköauto on talouden kannalta järkevin, koska sen "polttoaine"- ja huoltokulut ovat pienimmät!

    Ja korjauskulut niin kalliita, ettei jossain myönnetä edes vakuutuksia.

      
  • Kyllä dieselautoonkin sai vakuutuksen vaikka Multibeam matriisilediumpio maksaakin 5000 € / kappale.

      
  • Kaikilla moottoriajoneuvoilla ja perävaunuilla, myös rekisteröimättömillä, on oltava liikennevakuutus. Tarvitset liikennevakuutuksen myös silloin, kun käytät ajoneuvoa yksityisellä tiellä, pihalla tai maastossa.
    Kasko on vapaaehtoinen vakuutus, joka täydentää pakollista liikennevakuutusta ja korvaa omalle ajoneuvollesi aiheutuneita vahinkoja.
    Kasko siitä ongelma. Kyllä Suomessa saa teslaan kattavan kaskon, ainakin toistaiseksi, se taas kuinka paljon vakuutuksenhinta lisää vuosittaisia kilometrikustannuksia? Jos ajaa vähän voi kilometrille tulla kovahinta sähkönhinnan lisäksi.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kaikilla moottoriajoneuvoilla ja perävaunuilla, myös rekisteröimättömillä, on oltava liikennevakuutus. Tarvitset liikennevakuutuksen myös silloin, kun käytät ajoneuvoa yksityisellä tiellä, pihalla tai maastossa.
    Kasko on vapaaehtoinen vakuutus, joka täydentää pakollista liikennevakuutusta ja korvaa omalle ajoneuvollesi aiheutuneita vahinkoja.
    Kasko siitä ongelma. Kyllä Suomessa saa teslaan kattavan kaskon, ainakin toistaiseksi, se taas kuinka paljon vakuutuksenhinta lisää vuosittaisia kilometrikustannuksia? Jos ajaa vähän voi kilometrille tulla kovahinta sähkönhinnan lisäksi.

    Mitä kaikkea sähkiskasko korvaa? Akkukin on helppo ajaa korjauskuntoon vahingossa, jos vaikka myyjä ei vastaa sen kunnosta: https://tekniikanmaailma.fi/kuluttaja-vaati-hyvitysta-kun-184-000-km-ajetun-tesla-model-sn-toimintamatka-oli-vain-300-km-nain-kuluttajariitalautakunta-ratkaisi/

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kaikilla moottoriajoneuvoilla ja perävaunuilla, myös rekisteröimättömillä, on oltava liikennevakuutus. Tarvitset liikennevakuutuksen myös silloin, kun käytät ajoneuvoa yksityisellä tiellä, pihalla tai maastossa.

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

    Tilanteissa, joissa pihaa ei ole aidattu tai muuten selkeästi esimerkiksi porttien avulla rajattu, tulisi päältäajettavan ruohonleikkurin olla rekisteröity ja sen ajamisen edellytyksenä on T-luokan ajokortti ja vähintään viidentoista vuoden ikä. Ikärajavelvoite liittyy siihen, että koska ruohonleikkurin käyttöalue on avoin, mielletään se tieliikennevakuustuslain alaiseksi moottorityökoneeksi.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

    Sen verran on, että kännissä ei saa pihaa ajella.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

    Sitäpä en tiedä, mutta jotkut ajelevat niillä traktorin mallisilla ilman leikkuuteriä ja kärry perässä.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

    Sitäpä en tiedä, mutta jotkut ajelevat niillä traktorin mallisilla ilman leikkuuteriä ja kärry perässä.

    Terätön ruohonleikkuri? Uusinta eco-clip-mallistoa?

      
  • muokattu 10.10.2023 17:16

    @Late1969 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:

    Pitääkö päältäajettavassa ruohonleikkurissa olla vakuutus? Entä saako sellaisella ajaa yleisellä tiellä? Minuahan tämä ei tosin koske, kun jaksan vähäiset länttini työnnellä. Naapurin puolesta kyselen.

    Onko se ajoneuvo?

    Sitäpä en tiedä, mutta jotkut ajelevat niillä traktorin mallisilla ilman leikkuuteriä ja kärry perässä.

    Terätön ruohonleikkuri? Uusinta eco-clip-mallistoa?

    Lienevät vain AKK-laisille tarkoitettuja.

      
  • @740 GLE kyseli jonkun otsikon alla kokemuksia Enyaqista, laitan niitä nyt tähän

    Kyseessä siis Enyaq iV 80x, vuosimalli lienee 2022 (käyttöönotto joulukuu 21), ja tuli minulle siksi aikaa kun odottelen uutta autoa. Mittarissa 30tkm, ja on käytännössä uuden veroinen. Autossa lienee suurin osa saatavissa olleista lisävarusteista, on (surkeasti) hierova istuin, vetokoukku ja kaikenlaiset muut kilkkeet. Mitään ei tunnu puuttuvan.

    Ensivaikutelma on pysynyt nyt parin-kolmen viikon ja ~1500km jälkeenkin. Se on kaikin puolin hyvä ja tilava auto, jossa ei ole mitään mikä kauheasti ärsyttäisi, eikä mitään mikä tuottaisi riemunkiljahduksia. Täyttää tarpeet, ja pistää miettimään minkä ihmeen takia en jatkossakin maksaisi 730€* verotusarvoa 1200€ sijaan, koska "hienompi" auto tuottaa niitä riemunhetkiä kuitenkin vain sekunteja viikossa tai kuukaudessa, lähinnä ripeän kiihdytyksen muodossa. Samalla rahalla saisi muualle kuin autoon käyttämällä pidempiäkin riemun hetkiä. Enyaq on neutraali, hyvä, järkevä ja työsuhdeautoilijalle edullinen auto.

    Koska takapuoleni ei erota herneitä tienpinnasta, suurin osa autoista on ihan riittävän hyviä, ainakin kesäkeleillä. Talviliukkailla ja lumessa eroja voi ollakin, joten palataan siihen joskus myöhemmin. Sen nyt voi sanoa että jousitus on vähän vähemmän mukava kuin perusjousitetussa V90:ssä, mutta XC60 verrattuna ei tunnu yhtä kiikkerältä mutkissa. Ei sillä että tuo Skodakaan nyt erityisemmin houkuttelisi "aktiiviseen ja urheilulliseen ajoon" mutkatiellä. Pääasia ettei tarvitse pelätä sen kaatuvan kun kääntää kehätien rampista kohti moottoritietä. Katumaasturikorisen sähköauton painopiste on alempana kuin polttomoottorisen verrokin, sen huomaa kyllä positiivisesti. Tuulen suhinaa kuuluu moottoritienopeuksissa enemmän kuin Volvoissa. Ei nyt häiritsevästi, mutta kiinnitin kertaalleen huomiota.

    Koska melkein kaikki autot ovat riittävän hyviä ajamiseen, niin olen enemmän kiinnostunut muusta.

    Sisustusmateriaalit ovat riittävän hyviä. Ei premiumia, mutta kaikki on vähintään ok tai ok+.

    Tietoviihdejärjestelmä on ok miinus. Iso plussa siitä että Skodassa on oikeita nappuloita niin ratissa kuin näytönkin alla. Miinusta siitä että hetkittäin tahmaa, ei pahasti, mutta kuitenkin. Suuri(n) miinus tulee siitä ettei auto aina tahdo totella latausasetuksia, vaan saattaa ryhtyä lataamaan ilman lupaa. Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä että olen löytänyt kaikki asetukset niin auton näytöstä luin äpistäkin, ja osumatarkkuus on parempi. Lisäksi autosta poistuessa on tullut tavaksi varmistaa ettei päällä ole "välitön lataus" vaan "ensisijaiset ajat". Äppi on suppeampi kuin Volvossa, ja ihan yhtä tahmea käyttää. (Äppien tahmeus merkistä riippumatta johtunee siitä että auto "pingaa" verkkoon harvakseltaan säästääkseen (12 voltin) akkuaan. Ehkä sillä säästetään myös datakuluissa)

    Kulutus kaupunkipyörittelyssä on ollut 20kWh / 100km, eli ihan odotusten mukaista. Moottoritiellä 30.

    Espoosta ei päässyt Turkuun ja takaisin kun ajettiin koko perhe kyydissä suurinta sallittua nopeutta ( pääasiassa 120km/h). Turussa virtaa oli 48%. Ei toki haitannut ollenkaan, kohteessa oli laturi joten tästä ei ollut mitään vaivaa. Paluumatkalla pysähdyttiin iltapalalle, joten siinäkin olisi tarvittaessa saanut ladattua.

    Sen verran tuli maksettua oppirahoja, että saituuspäissäni latasin "vain sen verran kuin tarvitsee". Kotona oli 10%, mutta auto ryhtyi jo aika kärttyisästi vaatimaan latausta matkalla. En ladannut, mutta ensi kerralla on ehkä syytä katsoa vähän isompi marginaali. Tämä siis täysin omaa syytä, mitään ylimääräisiä pysähdyksiä ei tarvinnut tehdä, ja jos olisin malttanut ladata 5€ sijasta vaikkapa 8 tai 10 eurolla niin ei olisi auton naisäänikään nalkuttanut.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit