@HybridRules kirjoitti:
Ohitusmerkeissä on kyllä vaara väärään tulkintaan. Mitä jos rekkakuski vain huomasi edessä taukolevikkeen ja vilkuttaa kääntyäkseen sille?
Eikös tuo lyhyt kolmen vilkautuksen sarja korjaa tämän vilkun sammuessa jo ennen ohituksen alkua?
Joka tapauksessa merkin antajan ja ohittajan vastuut ovat erilaiset, joten edes väärin ymmärretty merkki sellaisenaan ei aiheuta törmäystä.
Sinänsä uskon kyllä, että ohitusmerkin voi antaa rohkaisemaan takaa tulevaa ja jos tosiaan samalla itse hiljentää, niin lopputuloksena voi olla turvallisempi ohitus kuin ilman merkkiä.
Käytän aika surutta ohitusmerkkiä jarruvalojen dijasta mielestäni kohtuuttoman lähellä ajavan hätistämiseksi joko edelleni tai taaemmas, oman valintansa mukaan. Merkin annan toki vain tilanteessa, jossa pystyn turvaamaan ohituksen onnistumisen vaikka ohittaja ei osaisikaan.
@Lukija31722 kirjoitti:
Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin?
Etuveto.
Polttomoottori on vielä turhempi.
Tähänastisista ehdotuksista tämä täyttää aloittajan kysymän vaatimuksen mielestäni kaikkein parhaiten! 👍
Luulin käyttäneeni ns. killeriargumentin, mutta myönnän etuvedon olevan sikäli ristiriitainen, että se on nelivedon osana ihan käytännöllinen. Etenkin tehokkaan takamoottorin parina oleva selvästi hennompi etumoottori.
@HybridRules kirjoitti:
Ohitusmerkeissä on kyllä vaara väärään tulkintaan. Mitä jos rekkakuski vain huomasi edessä taukolevikkeen ja vilkuttaa kääntyäkseen sille?
Eikös tuo lyhyt kolmen vilkautuksen sarja korjaa tämän vilkun sammuessa jo ennen ohituksen alkua?
Joka tapauksessa merkin antajan ja ohittajan vastuut ovat erilaiset, joten edes väärin ymmärretty merkki sellaisenaan ei aiheuta törmäystä.
Sinänsä uskon kyllä, että ohitusmerkin voi antaa rohkaisemaan takaa tulevaa ja jos tosiaan samalla itse hiljentää, niin lopputuloksena voi olla turvallisempi ohitus kuin ilman merkkiä.
Käytän aika surutta ohitusmerkkiä jarruvalojen dijasta mielestäni kohtuuttoman lähellä ajavan hätistämiseksi joko edelleni tai taaemmas, oman valintansa mukaan. Merkin annan toki vain tilanteessa, jossa pystyn turvaamaan ohituksen onnistumisen vaikka ohittaja ei osaisikaan.
Jos joku ei ymmärrä jättää riittävää väliä edellä menevään, kuinka hän ymmärtäisi itse keksityt merkit, joita ei taida edes Liikenneturha suositella? Kuten kirjoitin, itse en enää välitä takana olevasta, mutta joskus tulee tehtyä niin, että siirryn mahdollisimman keskeltä reunaviivan tuntumaan, kun takana tuleva stressaa. Joskus se aiheuttaa ohituksen, kun puskurinhinkkaaja herää uniltaan.
Tuo vaihtaa vastaantulijan jälkeen pitkille liian hitaasti, ei vaihda pitkille alle 60 nopeuksissa ollenkaan, ei käytä pitkiä valoja hämärässä vaan vasta pimeässä, vaihtaa katuvaloja lähestyttäessä lähivaloille liian aikaisin ja hämääntyy moottoritiellä muuttuvista nopeusrajoituksista (luulee niitä ilmeisesti toisen perävaloiksi).
Liikennemerkkien kanssa sekoilua luluunottamatta kuin minun autostani. Minä en tosin menetä mitään koska lisävalopanelin vuoksi en voisi käyttää automatiikkaa vaikka se toimisikin.
Matriisivalot olisivat maksaneet yli 2000 e, joten en katsonut hintansa arvoisiksi.
Tämä olisi hyvä valinta jos valotehoa olisi riittävästi. Matriisivalot toimivat niin oikein ja huomaamattomasti, että vastaantulijat toisinaan protestoivat kun eivät näe selvää vaihtoa lähivaloille. Protestointi lakkaa aina, kun pakottaa auton sekunniksi lähivaloille ja tyrkkää saman tien täydet valot takaisin päälle jo ennen kohtaamista. Vastaantulija ei siis protestoi häikäisyä vaan kaipaamansa selkeästi näkyvän valojen vaihdon puutetta.
Jos pörjää matriisivalojen teholla, minusta ne ovat hyvä ostos. Jos tarvitsee enemmän, sitten matriisivalousta on vain haittaa lisävalokytkennän monimutkaisuessa.
Lähivaloille vaihtamista helpottaa, kun näkee milloin vastaantulija vaihtaa. Silloin omat kaukovalot alkaa häikäistä lähivaloilla ajavaa. Matriisivalot tosiaan sekoittaa tätä, kun yleensä vastaantulija vaihtaa lähivaloille ennen minua. Täytyypä pitää tämä mielessä, kun ihmettelee vastaantulijan valoja, ajaako se pitkillä vai vaihtoiko jo lyhyille.
@Herbert kirjoitti:
Lähivaloille vaihtamista helpottaa, kun näkee milloin vastaantulija vaihtaa. Silloin omat kaukovalot alkaa häikäistä lähivaloilla ajavaa. Matriisivalot tosiaan sekoittaa tätä, kun yleensä vastaantulija vaihtaa lähivaloille ennen minua. Täytyypä pitää tämä mielessä, kun ihmettelee vastaantulijan valoja, ajaako se pitkillä vai vaihtoiko jo lyhyille.
Minulla ei ole lisäpitkiä vielä. Eivätkä kaikki vastaantulijat viime talvena vaihtaneet pitkiä pois, vaikka omani vaihdoin. Eivätkä vaihtaneet pois, vaikka pitkiä vilkutteli. Puolen kilometrin ledit ovat kivoja, ei tarvitse välittää vastaantulijoista. Tai ehkä he eivät vain ymmärtäneet, että H1-pitkät eivät häikäise kuten ledit.
@Lukija31722 kirjoitti:
Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin?
Etuveto.
Polttomoottori on vielä turhempi.
Tähänastisista ehdotuksista tämä täyttää aloittajan kysymän vaatimuksen mielestäni kaikkein parhaiten! 👍
Luulin käyttäneeni ns. killeriargumentin, mutta myönnän etuvedon olevan sikäli ristiriitainen, että se on nelivedon osana ihan käytännöllinen. Etenkin tehokkaan takamoottorin parina oleva selvästi hennompi etumoottori.
Sekä sinun etuveto- että minun polttomoottorivarusteessa on kyllä alkuperäiseen kysymykseen nähden se pielessä, että kysymys koski varustetta, joka omassa autossa on ja jota muut arvostavat vaikka itse ei.
Hinnat alkaen mallissa ei varmasti ole turhia varusteita, jos on niin jättää käyttämättä. Ajelen mielelläni autolla jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja nautin siitä. Voima tuo lisää nautintoa sitä ei ole koskaan liikaa.
@tracktest kirjoitti:
Hinnat alkaen mallissa ei varmasti ole turhia varusteita, jos on niin jättää käyttämättä. Ajelen mielelläni autolla jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja nautin siitä. Voima tuo lisää nautintoa sitä ei ole koskaan liikaa.
Minun autoissa ei ole koskaan ollut voimaa liianvähän, ylitarpeen usein, samoin varusteita.
@tracktest kirjoitti:
Hinnat alkaen mallissa ei varmasti ole turhia varusteita, jos on niin jättää käyttämättä. Ajelen mielelläni autolla jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja nautin siitä. Voima tuo lisää nautintoa sitä ei ole koskaan liikaa.
Tiedätkö varmasti mitkä on varusteita ja mitkä lisävarusteita?
Laskin. Tavanomaisessa pienehkössä kaupunkiympyrässä ehtii vilkku vilkkua viisi kertaa, jonka jälkeen kytken sen pois. Jossain on varmaan niin pieniä, että kolme riittää.
@Herbert kirjoitti:
On minullakin lisäpitkät, muttei ne kaukovaloautomatiikkaan mitään vaikuta.
Ongelmaa ei olekaan, jos automatiikka vaihtaa isoilla toleransseilla eikä kaukovaloa lisätä kovin paljon.
Rouvan S213:n Multibeamien keskellä oleva yksi iso pikseli toimisi automatiikalla oikein hyvin, paitsi että toimintalogiikkana lisävalot vai kaikkien pikselien palaessa korostaa ihan turhaan pieniä liikennemerkkien yms. varjostuksia sammuttamalla panelia turhaankin.
Minun autoni (W212) bi-xenonien rinnalla olevan X-Vision Genesis panelin teho ylittää automatiikan käsityskyvyn. Kun 5 luksis on normaalin 150 metrin sijasta hieman yli 300 metrin päässä, vaataantulija ehtii häiritsevän usein
ajaa valokuvion sisään ennen kuin automatiikka allaa alentaa valokuviota ja lisävaloja ohjaava kontrolleri päästää releen. Etääntyvän ohittajan perässä tilanne näyttää jonkin aikaa hyvältä automatiikan nostaessa xenonien keilaa edellä ajavan takana. Kun auto päättää käyttää viimeisen säätöportaansa, lisävalopaneli seuraa kaukovaloja ja sitten ohittaja näkee edellään satametrisen oman varjonsa.
@Lukija31722 kirjoitti:
Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin?
Etuveto.
Polttomoottori on vielä turhempi.
Tähänastisista ehdotuksista tämä täyttää aloittajan kysymän vaatimuksen mielestäni kaikkein parhaiten! 👍
Luulin käyttäneeni ns. killeriargumentin, mutta myönnän etuvedon olevan sikäli ristiriitainen, että se on nelivedon osana ihan käytännöllinen. Etenkin tehokkaan takamoottorin parina oleva selvästi hennompi etumoottori.
Sekä sinun etuveto- että minun polttomoottorivarusteessa on kyllä alkuperäiseen kysymykseen nähden se pielessä, että kysymys koski varustetta, joka omassa autossa on ja jota muut arvostavat vaikka itse ei.
AUTS! Ehdin jo ihailla sinun vastaustasi, joka ratkaisee aiemman ongelmasi (mistä tietää mitä muut tarvitsevat?) koska tiedät jo ennestään joidenkin yhä kaipaavan mäntämoottoria.
Olemme siis molemmat jo hävittäneet turhakkeemme kun sinulla ei ole jäljellä polttiksia eikä minulla etuvetoisia 🍻
@Herbert kirjoitti:
Lähivaloille vaihtamista helpottaa, kun näkee milloin vastaantulija vaihtaa. Silloin omat kaukovalot alkaa häikäistä lähivaloilla ajavaa. Matriisivalot tosiaan sekoittaa tätä, kun yleensä vastaantulija vaihtaa lähivaloille ennen minua. Täytyypä pitää tämä mielessä, kun ihmettelee vastaantulijan valoja, ajaako se pitkillä vai vaihtoiko jo lyhyille.
Minulla ei ole lisäpitkiä vielä. Eivätkä kaikki vastaantulijat viime talvena vaihtaneet pitkiä pois, vaikka omani vaihdoin. Eivätkä vaihtaneet pois, vaikka pitkiä vilkutteli. Puolen kilometrin ledit ovat kivoja, ei tarvitse välittää vastaantulijoista. Tai ehkä he eivät vain ymmärtäneet, että H1-pitkät eivät häikäise kuten ledit.
Minulla tuon X-Vision Genesis-panelin vaihdon taustalla oli sama havainto. Vaikka oma ajoympäristöni onkin valojen kannalta poikkeuksellisen helppo, käyttötilanteeseen nähden liian pitkät kaukovalot lisäävät lähivaloilla ajettavia kilometrejä. Lisävalokytkentä Mersun ILS-automatiikkaan ensimmäisten joukossa kun sekä tehdas että merkkihuolto sanoivat ettei ole mahdollista oli sen verran säätämistä, että kun releen sai vetämään, ei johdon nokkaan viitsinyt laittaa mitä tahansa valoja. NBB Alpha xenon näytti sekä ulkonäöltään siltä, kuin raskaan liikenteen vetäjän kattovalot henkilöauton nokalla näyttävät. Otin siis erittäin tehokkaalla Genesis panelillani sata metriä pois valokuviosta. Aiemman 16 luksin sijaan 200 metrissä on nyt enää 11.
Nyt valot ovat upeassa tasapainossa. Se tekee samaan värisävyyn vaihdettujen auton omien xenonien kanssa leveän ja yhtenäisen valokuvion ilman pahoja korostuksia. Valoteho jaetaan niin laajalle, ja Genesis jatkaa siitä mihin auton omat valot lopettavat. NBB:n aiempi kirkas putki auton edessä poistui ja valot ovat nyt hyvin tasapainossa. Vaikutelma on kuin ilman lisävaloja, mutta kaukovaloa on vain poikkeuksellisen paljon.
@Lukija31722 kirjoitti:
Turhia varusteita löytyy monesta autosta mutta onko jotain varustetta mitä et kaipaa vaikka muut kaipaavatkin?
Etuveto.
Polttomoottori on vielä turhempi.
Tähänastisista ehdotuksista tämä täyttää aloittajan kysymän vaatimuksen mielestäni kaikkein parhaiten! 👍
Luulin käyttäneeni ns. killeriargumentin, mutta myönnän etuvedon olevan sikäli ristiriitainen, että se on nelivedon osana ihan käytännöllinen. Etenkin tehokkaan takamoottorin parina oleva selvästi hennompi etumoottori.
Sekä sinun etuveto- että minun polttomoottorivarusteessa on kyllä alkuperäiseen kysymykseen nähden se pielessä, että kysymys koski varustetta, joka omassa autossa on ja jota muut arvostavat vaikka itse ei.
AUTS! Ehdin jo ihailla sinun vastaustasi, joka ratkaisee aiemman ongelmasi (mistä tietää mitä muut tarvitsevat?) koska tiedät jo ennestään joidenkin yhä kaipaavan mäntämoottoria.
Olemme siis molemmat jo hävittäneet turhakkeemme kun sinulla ei ole jäljellä polttiksia eikä minulla etuvetoisia 🍻
Eikös tuo lyhyt kolmen vilkautuksen sarja korjaa tämän vilkun sammuessa jo ennen ohituksen alkua?
Joka tapauksessa merkin antajan ja ohittajan vastuut ovat erilaiset, joten edes väärin ymmärretty merkki sellaisenaan ei aiheuta törmäystä.
Käytän aika surutta ohitusmerkkiä jarruvalojen dijasta mielestäni kohtuuttoman lähellä ajavan hätistämiseksi joko edelleni tai taaemmas, oman valintansa mukaan. Merkin annan toki vain tilanteessa, jossa pystyn turvaamaan ohituksen onnistumisen vaikka ohittaja ei osaisikaan.
Tähänastisista ehdotuksista tämä täyttää aloittajan kysymän vaatimuksen mielestäni kaikkein parhaiten! 👍
Luulin käyttäneeni ns. killeriargumentin, mutta myönnän etuvedon olevan sikäli ristiriitainen, että se on nelivedon osana ihan käytännöllinen. Etenkin tehokkaan takamoottorin parina oleva selvästi hennompi etumoottori.
Aloittaja kysyikin turhakkeita joita joku muu kaipaa, joten pelkkä etuveto mielestäni täyttää kriteerin.
On hyvä asia, että joku muu suostuu ostamaan valmistetut etuvetoiset ettei minun tarvitse.
Jos joku ei ymmärrä jättää riittävää väliä edellä menevään, kuinka hän ymmärtäisi itse keksityt merkit, joita ei taida edes Liikenneturha suositella? Kuten kirjoitin, itse en enää välitä takana olevasta, mutta joskus tulee tehtyä niin, että siirryn mahdollisimman keskeltä reunaviivan tuntumaan, kun takana tuleva stressaa. Joskus se aiheuttaa ohituksen, kun puskurinhinkkaaja herää uniltaan.
Meidän käyttötarpeisiin ihan sama mistä päästä vetää, kunhan vetää, nelivedolle ei ole koskaan ollut tarvetta.
On toimiessaan minusta hyvä, muuten ei.
Liikennemerkkien kanssa sekoilua luluunottamatta kuin minun autostani. Minä en tosin menetä mitään koska lisävalopanelin vuoksi en voisi käyttää automatiikkaa vaikka se toimisikin.
Tämä olisi hyvä valinta jos valotehoa olisi riittävästi. Matriisivalot toimivat niin oikein ja huomaamattomasti, että vastaantulijat toisinaan protestoivat kun eivät näe selvää vaihtoa lähivaloille. Protestointi lakkaa aina, kun pakottaa auton sekunniksi lähivaloille ja tyrkkää saman tien täydet valot takaisin päälle jo ennen kohtaamista. Vastaantulija ei siis protestoi häikäisyä vaan kaipaamansa selkeästi näkyvän valojen vaihdon puutetta.
Jos pörjää matriisivalojen teholla, minusta ne ovat hyvä ostos. Jos tarvitsee enemmän, sitten matriisivalousta on vain haittaa lisävalokytkennän monimutkaisuessa.
On minullakin lisäpitkät, muttei ne kaukovaloautomatiikkaan mitään vaikuta.
Lähivaloille vaihtamista helpottaa, kun näkee milloin vastaantulija vaihtaa. Silloin omat kaukovalot alkaa häikäistä lähivaloilla ajavaa. Matriisivalot tosiaan sekoittaa tätä, kun yleensä vastaantulija vaihtaa lähivaloille ennen minua. Täytyypä pitää tämä mielessä, kun ihmettelee vastaantulijan valoja, ajaako se pitkillä vai vaihtoiko jo lyhyille.
Minulla ei ole lisäpitkiä vielä. Eivätkä kaikki vastaantulijat viime talvena vaihtaneet pitkiä pois, vaikka omani vaihdoin. Eivätkä vaihtaneet pois, vaikka pitkiä vilkutteli. Puolen kilometrin ledit ovat kivoja, ei tarvitse välittää vastaantulijoista. Tai ehkä he eivät vain ymmärtäneet, että H1-pitkät eivät häikäise kuten ledit.
Sekä sinun etuveto- että minun polttomoottorivarusteessa on kyllä alkuperäiseen kysymykseen nähden se pielessä, että kysymys koski varustetta, joka omassa autossa on ja jota muut arvostavat vaikka itse ei.
Minä en yhtään tykkää tummennetuista takasivuikkunoista, jotka nykyään näyttävät olevan todella suosittuja.
Hinnat alkaen mallissa ei varmasti ole turhia varusteita, jos on niin jättää käyttämättä. Ajelen mielelläni autolla jossa on kaikki mahdolliset lisävarusteet ja nautin siitä. Voima tuo lisää nautintoa sitä ei ole koskaan liikaa.
Minun autoissa ei ole koskaan ollut voimaa liianvähän, ylitarpeen usein, samoin varusteita.
Tiedätkö varmasti mitkä on varusteita ja mitkä lisävarusteita?
Auton lisävarusteet löytyvät VIN-koodilla.
Laskin. Tavanomaisessa pienehkössä kaupunkiympyrässä ehtii vilkku vilkkua viisi kertaa, jonka jälkeen kytken sen pois. Jossain on varmaan niin pieniä, että kolme riittää.
Ongelmaa ei olekaan, jos automatiikka vaihtaa isoilla toleransseilla eikä kaukovaloa lisätä kovin paljon.
Rouvan S213:n Multibeamien keskellä oleva yksi iso pikseli toimisi automatiikalla oikein hyvin, paitsi että toimintalogiikkana lisävalot vai kaikkien pikselien palaessa korostaa ihan turhaan pieniä liikennemerkkien yms. varjostuksia sammuttamalla panelia turhaankin.
Minun autoni (W212) bi-xenonien rinnalla olevan X-Vision Genesis panelin teho ylittää automatiikan käsityskyvyn. Kun 5 luksis on normaalin 150 metrin sijasta hieman yli 300 metrin päässä, vaataantulija ehtii häiritsevän usein
ajaa valokuvion sisään ennen kuin automatiikka allaa alentaa valokuviota ja lisävaloja ohjaava kontrolleri päästää releen. Etääntyvän ohittajan perässä tilanne näyttää jonkin aikaa hyvältä automatiikan nostaessa xenonien keilaa edellä ajavan takana. Kun auto päättää käyttää viimeisen säätöportaansa, lisävalopaneli seuraa kaukovaloja ja sitten ohittaja näkee edellään satametrisen oman varjonsa.
AUTS! Ehdin jo ihailla sinun vastaustasi, joka ratkaisee aiemman ongelmasi (mistä tietää mitä muut tarvitsevat?) koska tiedät jo ennestään joidenkin yhä kaipaavan mäntämoottoria.
Olemme siis molemmat jo hävittäneet turhakkeemme kun sinulla ei ole jäljellä polttiksia eikä minulla etuvetoisia 🍻
Minulla tuon X-Vision Genesis-panelin vaihdon taustalla oli sama havainto. Vaikka oma ajoympäristöni onkin valojen kannalta poikkeuksellisen helppo, käyttötilanteeseen nähden liian pitkät kaukovalot lisäävät lähivaloilla ajettavia kilometrejä. Lisävalokytkentä Mersun ILS-automatiikkaan ensimmäisten joukossa kun sekä tehdas että merkkihuolto sanoivat ettei ole mahdollista oli sen verran säätämistä, että kun releen sai vetämään, ei johdon nokkaan viitsinyt laittaa mitä tahansa valoja. NBB Alpha xenon näytti sekä ulkonäöltään siltä, kuin raskaan liikenteen vetäjän kattovalot henkilöauton nokalla näyttävät. Otin siis erittäin tehokkaalla Genesis panelillani sata metriä pois valokuviosta. Aiemman 16 luksin sijaan 200 metrissä on nyt enää 11.
Nyt valot ovat upeassa tasapainossa. Se tekee samaan värisävyyn vaihdettujen auton omien xenonien kanssa leveän ja yhtenäisen valokuvion ilman pahoja korostuksia. Valoteho jaetaan niin laajalle, ja Genesis jatkaa siitä mihin auton omat valot lopettavat. NBB:n aiempi kirkas putki auton edessä poistui ja valot ovat nyt hyvin tasapainossa. Vaikutelma on kuin ilman lisävaloja, mutta kaukovaloa on vain poikkeuksellisen paljon.
Näin on päässyt käymään