sähköautot

4178 kommenttia
1109110112114115140
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Helppo päätellä, että iso akku pitää kytkeä linjoille ennen kuin energiaa voi käyttää mutta vaikeammaksi menee kun pitäisi ymmärtää mikä pikkuakun tyhjentää jos auto on off. Voiko esim stereot olla päällä ilman, että kontaktorit on kiinni? Mitä kuljettajan pitää tehdä, että kontaktorit menee kiinni? Voiko olla vielä niin, ettei pikkuakkua ladata lainkaan jos isoa akkua ladataan? Onko kontaktorit kiinni latauksen aikana, luulisi, että ainakin ac-latauksen (hidas) aikana pitäisi olla. X ongelmat ilmeisimmin liittyivät älyn jumittumiseen ennemmin kuin pikkuakun tyhjentymiseen.

    Edellinen x muuten vaihdatti pikkuakun n. 2,5 vuoden kohdalla. Alkoi tulla ilmoituksia, että ohjelmistopäivityksiä ei ladata ennen kuin 12V akku on vaihdettu. Tilasin Teslalta uuden akun ja mobiilihuolto kävi vaihtamassa. En muista, paljonko maksoi, mutta muistan ihmetelleeni edullista hintaa. Mobiilihuoltoa ei voi itse tilata vaan Tesla tarjoaa sitä, jos huolto on asiakkaan luona tehtävissä. Mobiilihuollosta ei veloiteta extrahintaa. Hyvää palvelua, sanoisin.

      1
  • Et muista hintaan, mutta muistat kuitenkin kuinka halpa on.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Et muista hintaan, mutta muistat kuitenkin kuinka halpa on.

    Niin se on. Muistan miettineeni, mistä mahtaisi saada Teslaan sopivan ns. tarvikeakun. En löytänyt fyysisiltä mitoiltaan sopivaa, joten tilasin Teslalta ja hintataso oli suunnilleen sama kuin niissä tarvikeakuissa, mutta kotiin tuotuna ja asennettuna. Kaikki laskut olivat puhelinsovelluksessa enkä älynnyt tallentaa niitä autoa vaihtaessa. Kun edellinen x lähti pois minun Tesla-tilitä, lähtivät kaikki asiakirjatkin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ymmärsinkö oikein, että matkaa oli satoja kilometrejä?

    Kun lähdet valmiiksi töpselin nokassa esilämmitetyllä autolla, kuinka pitkään ehdit ajaa ennen kuin kulutus vakiintuu tuohon pitkän matkan keskiarvoon? Ajan tällä takaa sitä, että vaikka dieselin esilämmittäisi kuinka hyvin, jähmeä voimansiirto nostaa näin kovilla pakkasilla kulutuksen matkan alussa erittäin suureksi, mutta matkan keskikulutus kulutus alenee matkan edetessä pitkän aikaa, ainakin ensimmäiset 100 km.

    Olettaisin vain yhden öljyisen voimansiirron lisävastuksen päästävän sähköauton voimalinjan pakkasessa helpommalla, joten lähdössä koholla oleva kulutus saattaisi alentua polttista nopeammin?

    Ei satoja. Tarkalleen 148km.
    Esilämmityksestä huolimatta ensimmäisen parin kymmenen kilometrin matkalla kulutus huiteli 40-50kWh/100km ja sen jälkeen tippui matkan edetessä 30kWh/100km tasolle, loppumatkasta hieman allekin. Ihan samaan tapaan pyöränlaakerit, perä jne. vaativat liikkeen aiheuttamaa "lämpenemistä" kuin millä tahansa voimanlähteellä. Rengaspainehäly oli päällä koko ajan. Lähtiessä renkaiden lämpötila -34 ja paine vain 2.2bar, siitä sitten pikkuhiljaa päästiin -14 ja 2.4bar joka sekin on vielä aika alhainen.

      1
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ihmettelen, ettei pikkuakku lataudu auton omilla systeemeillä jos pikkuakussa on 0,3 kWh ja isossa 60+. Lataus on aina päällä kun auto on ajossa.

    Ilmeisesti kaikki sähköautot eivät osaa ladata 12V akkua auton ollessa pois päältä, mutta ainakin Mach E:n manuaali sanoo näin:

    ”Ajoneuvossanne on korkeajännitejärjestelmästä matalajännitepuolelle energiaa siirtävä toiminto, jonka avulla korkeajänniteakku pitää 12 voltin akun ladattuna. Jos 12 voltin akun varaus on alhainen, korkeajänniteakku siirtää energiaa 12 voltin akkuun, kun ajoneuvon virransyöttö on katkaistu.”

    Mitä tuo "ajoneuvon virransyöttö on katkaistu" mahtaa tarkoittaa? Että isoa akkua ei ladata? Ajon aikanahan pikkuakkua on ladattava, muutenhan 12V akku hyytyy matkan aikana. Vai otetaanko 12V ajon aikana isosta akusta suoraan muuntajan kautta ja pikkuakku on vain ison akun kontaktorien ohjaamista varten?

    Kyllä kai kaikissa sähköautoissa on sama periaate, että pikkuakku ladataan isolla akulla. Ei kai missään sähkärissä ole laturia hihnavedolla tms.?

    Siksi minäkin ihmettelin sen hinausauton kuskin kertomaa, että on käynnistänyt sähköautoja apuvirralla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ihmettelen, ettei pikkuakku lataudu auton omilla systeemeillä jos pikkuakussa on 0,3 kWh ja isossa 60+. Lataus on aina päällä kun auto on ajossa.

    Ilmeisesti kaikki sähköautot eivät osaa ladata 12V akkua auton ollessa pois päältä, mutta ainakin Mach E:n manuaali sanoo näin:

    ”Ajoneuvossanne on korkeajännitejärjestelmästä matalajännitepuolelle energiaa siirtävä toiminto, jonka avulla korkeajänniteakku pitää 12 voltin akun ladattuna. Jos 12 voltin akun varaus on alhainen, korkeajänniteakku siirtää energiaa 12 voltin akkuun, kun ajoneuvon virransyöttö on katkaistu.”

    Mitä tuo "ajoneuvon virransyöttö on katkaistu" mahtaa tarkoittaa? Että isoa akkua ei ladata? Ajon aikanahan pikkuakkua on ladattava, muutenhan 12V akku hyytyy matkan aikana. Vai otetaanko 12V ajon aikana isosta akusta suoraan muuntajan kautta ja pikkuakku on vain ison akun kontaktorien ohjaamista varten?

    Kyllä kai kaikissa sähköautoissa on sama periaate, että pikkuakku ladataan isolla akulla. Ei kai missään sähkärissä ole laturia hihnavedolla tms.?

    Siksi minäkin ihmettelin sen hinausauton kuskin kertomaa, että on käynnistänyt sähköautoja apuvirralla.

    Kyllä ne ajoakusta sitä pikkuakkua lataavat, mutta se ei oikein tahdo toimia auton ollessa parkissa (eli sammutettuna ja lukossa). Mustangin sielunelämää en tunne sen tarkemmin, kyseinen lause ainakin indikoi sitä että 12v akkua ladattaisiin myös silloin. Miten hyvin toimii, en tiedä.

      
  • Luin äksän manuaalia. Yleensähän manuaalien lukemista tulee välttää viimeiseen asti.

    Manuaali neuvoo, että jos ajoakku tyhjenee tyystin, on myös pikkuakku tyhjentynyt. Jotta isoa akkua voi ladata, kun auto on saatu hinattua laturille tai muuten järjestettyä latausmahdollisuus, pitää ensin irrottaa pikkuakun sähköliitäntä ja sitten ladata apuvirralla pikkuakkua sen verran, että auton keskinäyttö herää henkiin. Kun elektroniikka käynnistyy on taas mahdollista ladata isoa akkua. Kun lataaminen alkaa, myös pikkuakku latautuu.

    Jos ymmärsin ohjeen oikein, niin pikkuakkua pitää siis ladata ensin, mutta ohje ei kerro, kuinka kauan. Varmaan riippuu olosuhteista ja on varmaankin arvioitava aika ja sitten kokeiltava, riittikö ja jos ei, on ladattava lisää.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Luin äksän manuaalia. Yleensähän manuaalien lukemista tulee välttää viimeiseen asti.

    Manuaali neuvoo, että jos ajoakku tyhjenee tyystin, on myös pikkuakku tyhjentynyt. Jotta isoa akkua voi ladata, kun auto on saatu hinattua laturille tai muuten järjestettyä latausmahdollisuus, pitää ensin irrottaa pikkuakun sähköliitäntä ja sitten ladata apuvirralla pikkuakkua sen verran, että auton keskinäyttö herää henkiin. Kun elektroniikka käynnistyy on taas mahdollista ladata isoa akkua. Kun lataaminen alkaa, myös pikkuakku latautuu.

    Jos ymmärsin ohjeen oikein, niin pikkuakkua pitää siis ladata ensin, mutta ohje ei kerro, kuinka kauan. Varmaan riippuu olosuhteista ja on varmaankin arvioitava aika ja sitten kokeiltava, riittikö ja jos ei, on ladattava lisää.

    Ei voi olla totta, alijännitevahti on vuosikymmeniä vanha keksintö, jolla estetään akun tyhjentyminen kaikkialla muualla kuin sähkiksissä.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Vähän ihmettelen, ettei pikkuakku lataudu auton omilla systeemeillä jos pikkuakussa on 0,3 kWh ja isossa 60+. Lataus on aina päällä kun auto on ajossa.

    Ilmeisesti kaikki sähköautot eivät osaa ladata 12V akkua auton ollessa pois päältä, mutta ainakin Mach E:n manuaali sanoo näin:

    ”Ajoneuvossanne on korkeajännitejärjestelmästä matalajännitepuolelle energiaa siirtävä toiminto, jonka avulla korkeajänniteakku pitää 12 voltin akun ladattuna. Jos 12 voltin akun varaus on alhainen, korkeajänniteakku siirtää energiaa 12 voltin akkuun, kun ajoneuvon virransyöttö on katkaistu.”

    Mikähän voisi olla syynä, ettei pikkuakkua pidettäisi varauksessa aina?

    Olikohan täällä juttua, että hybrideissä pikkuakkua ladataan vain polttiksen käydessä. Jos ajaa paljon sähköllä, pikkuakku uupuu. Sama taitaa päteä sähkiksiin turhan laajasti, että pikkuakkua ladataan vain poikkeustapauksissa.

      
  • Jos pikkuakku on kuitenkin samassa piirissä muiden 12V laitteiden kanssa, valot, stereot, tutkat yms. ja auton äly. Ei jollain 60 Ah akulla pitkälle pötkitä lataamatta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Helppo päätellä, että iso akku pitää kytkeä linjoille ennen kuin energiaa voi käyttää mutta vaikeammaksi menee kun pitäisi ymmärtää mikä pikkuakun tyhjentää jos auto on off. Voiko esim stereot olla päällä ilman, että kontaktorit on kiinni? Mitä kuljettajan pitää tehdä, että kontaktorit menee kiinni? Voiko olla vielä niin, ettei pikkuakkua ladata lainkaan jos isoa akkua ladataan? Onko kontaktorit kiinni latauksen aikana, luulisi, että ainakin ac-latauksen (hidas) aikana pitäisi olla. X ongelmat ilmeisimmin liittyivät älyn jumittumiseen ennemmin kuin pikkuakun tyhjentymiseen.

    Joo, ei siinä pikkuakussa ollut vikaa. Jos on Camp-mode päällä, niin autossa on virta päällä eikä pikkuakku tyhjene. Samaten Dog-modessa virta on päällä ilmastoinnin takia. Siinä on yksi monista eduista polttikseen nähden, että auton järjestelmät voivat olla kauan päällä ja vain ison akun varaus vähenee.

    Polttomoottoriautoissa vähenee vastaavassa tilanteessa vain polttoaine (n. 0,5 l/h).

    Itselataava hybridiautoni lataa 12 V akkua ottaen sähkön korkeajännitepuolelta aina kun auto on "käynnissä" vaikkei polttomoottori pyörisikään. Muissa virtanapin asennoissa korkeajänniteakusto on kytketty irti ja korkeajännitepuoli on virraton ja auton kaikki käynnissä olevat toiminnot ovat pelkän pienen 12 V akun varassa. Jos sen akun käyttää tyhmyyksissään silloin tyhjäksi niin auto on käytännössä kuollut kunnes siihen annetaan kaapeleilla apuvirtaa jolloin auton voi käynnistää ja se tuottaa taas 12 V virtaa riittävästi sähkölaitteille ja lataukseen. Tuossa autossa ei koskaan ole ollut mitään virtaongelmia, mutta saman valmistajan toisen merkin uudemmissa malleissa on vissiinkin ollut enemmänkin. Quulla on muistaakseni asiasta kokemusta.

      
  • Joku auto- tai yleistekninen lehti voisi tehdä laajemman jutun siitä, miten erimerkkisten sähkö- ja hybridiautojen 12 voltin akkujen lataus toimii erilaisissa tilanteissa. Valmistajilta ja maahantuojilta saisi varmaan tietoa. Mutta onko halua ja kiinnostusta? Saati ammattitaitoa. Ei taida olla.

    Sähkäri latautuu ja lämpiää odotellessaan markettireissua.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Sähkäri latautuu ja lämpiää odotellessaan markettireissua.

    Eikös se kuitenkin lataudu ja lämpiä odotellessaan muitakin reissuja?
    Tai siis paremminkin kun töpseli on pistorasiassa ja esim. kännykältä on annettu lämpenemiskomento.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mitä tuo "ajoneuvon virransyöttö on katkaistu" mahtaa tarkoittaa? Että isoa akkua ei ladata? Ajon aikanahan pikkuakkua on ladattava, muutenhan 12V akku hyytyy matkan aikana.

    Tarkoittaa tilannetta, jossa auto seisoo virta pois päältä eikä latauskaapeli ole kytkettynä. Reilu vuosi sitten auto oli lentoaseman P3-talossa lataamatta parin viikon ajan ja sain kesken reissun kännykkääni hälytyksen 12V akun jännitteen laskemisesta. Auto oli mitä ilmeisimmin alkanut tuon jälkeen ladata akkua DC-DC-muuntimen kautta, hälytys poistui eikä lentoasemalta kotiin lähdössä ollut ongelmia.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Sähkäri latautuu ja lämpiää odotellessaan markettireissua.

    Eikös se kuitenkin lataudu ja lämpiä odotellessaan muitakin reissuja?
    Tai siis paremminkin kun töpseli on pistorasiassa ja esim. kännykältä on annettu lämpenemiskomento.

    Latautuu toki, mutta en ole tänään muualle menossa. Lähtö 9:30, lataus max. 80% ja sisälämpöpyyntö 21 astetta. Tietenkin myös penkit ja ratti lämpimiksi.

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mitä tuo "ajoneuvon virransyöttö on katkaistu" mahtaa tarkoittaa? Että isoa akkua ei ladata? Ajon aikanahan pikkuakkua on ladattava, muutenhan 12V akku hyytyy matkan aikana.

    Tarkoittaa tilannetta, jossa auto seisoo virta pois päältä eikä latauskaapeli ole kytkettynä. Reilu vuosi sitten auto oli lentoaseman P3-talossa lataamatta parin viikon ajan ja sain kesken reissun kännykkääni hälytyksen 12V akun jännitteen laskemisesta. Auto oli mitä ilmeisimmin alkanut tuon jälkeen ladata akkua DC-DC-muuntimen kautta, hälytys poistui eikä lentoasemalta kotiin lähdössä ollut ongelmia.

    Tapahtuma oli siis laitettu hälytykseksi. Kiva jos saisi vaikka kotoa hälytyksen aina kun termostaatti napsauttaa lämmityksen päälle, vaikka se on normaalitoimintaa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Jos pikkuakku on kuitenkin samassa piirissä muiden 12V laitteiden kanssa, valot, stereot, tutkat yms. ja auton äly. Ei jollain 60 Ah akulla pitkälle pötkitä lataamatta.

    Varsinkaan, kun sähköautojen 12V akut eivät ole läheskään 60 Ah mötiköitä. Oliskohan 35 - 40 Ah lähempänä tyypillistä kokoa?

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Mikähän voisi olla syynä, ettei pikkuakkua pidettäisi varauksessa aina?

    Kaiken muun ylitse käyvä pyrkimys säästää energiaa viimeisissäkin lillukanvarsissa, otaksun.

      1
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Valmistajilta ja maahantuojilta saisi varmaan tietoa. Mutta onko halua ja kiinnostusta? Saati ammattitaitoa. Ei taida olla.

    Toyotan maahantuojalta sai sellaista tietoa, heräteakku tyhjenee jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja auto on ajamatta esim. viikon.
    Minä ratkaisin ongelman vaihtamalla auton saksalaiseen merkkiin.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Valmistajilta ja maahantuojilta saisi varmaan tietoa. Mutta onko halua ja kiinnostusta? Saati ammattitaitoa. Ei taida olla.

    Toyotan maahantuojalta sai sellaista tietoa, heräteakku tyhjenee jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja auto on ajamatta esim. viikon.

    Miksi tyhjenee? Eihän siitä edes oteta suurta käynnistysvirtaa, kun moottorikin käynnistetään korkeajänniteakulla. Selvähän se että auton kun auton akku tyhjenee jos virtaa käytetään enemmän kuin auto ehtii ladata, mutta eihän Toyotassa ole yleensä edes webastoa tyhjentämässä akkua eikä varsinkaan sitä pitkää starttausta 12 V akulla.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Valmistajilta ja maahantuojilta saisi varmaan tietoa. Mutta onko halua ja kiinnostusta? Saati ammattitaitoa. Ei taida olla.

    Toyotan maahantuojalta sai sellaista tietoa, heräteakku tyhjenee jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja ja auto on ajamatta esim. viikon.

    Miksi tyhjenee? Eihän siitä edes oteta suurta käynnistysvirtaa, kun moottorikin käynnistetään korkeajänniteakulla. Selvähän se että auton kun auton akku tyhjenee jos virtaa käytetään enemmän kuin auto ehtii ladata, mutta eihän Toyotassa ole yleensä edes webastoa tyhjentämässä akkua eikä varsinkaan sitä pitkää starttausta 12 V akulla.

    Käynnistysvirta voi olla suuri, mutta aika sekunteja. Muuhun kulutukseen menee kymmenen-muutama kymmenen ampeeria, mutta pitkään. Lyijyakusta voi purkaa noin puolet eli pitkään ei lataamatta ajella, jos on valot, puhallinta, viihdettä ja muuta päällä.

      
  • muokattu 05.01.2024 10:40

    Toyota-auton omistajana voit olla huoleti, sillä autosi tarjoaa sinulle runsaasti leppoisia kilometrejä
    Soita 24/7 maksuttomaan numeroon

    Ja käynnistysapu maksoi 400 €

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Ei satoja. Tarkalleen 148km.
    Esilämmityksestä huolimatta ensimmäisen parin kymmenen kilometrin matkalla kulutus huiteli 40-50kWh/100km ja sen jälkeen tippui matkan edetessä 30kWh/100km tasolle, loppumatkasta hieman allekin. Ihan samaan tapaan pyöränlaakerit, perä jne. vaativat liikkeen aiheuttamaa "lämpenemistä" kuin millä tahansa voimanlähteellä. Rengaspainehäly oli päällä koko ajan. Lähtiessä renkaiden lämpötila -34 ja paine vain 2.2bar, siitä sitten pikkuhiljaa päästiin -14 ja 2.4bar joka sekin on vielä aika alhainen.

    Kiitos tästä! Testimatkasi on minullekin hyödyllinen koska vastaa omaakin mökkimatkaani.

    Oletukseni sähköauton keveämmästä kulusta pakkasessa oli selvästikin liioiteltu ja tuo polttismainen kylmästä lähtiessä kohonnut kulutus vaikuttaa myös sähköautoon pidempään kuin olin kuvitellut. Tehonkulutus siis laskee ajon aikana myös esilämmitetyllä autolla, mutta ei aivan niin nopeasti kuin olin odottanut.

      
  • muokattu 05.01.2024 17:20

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Miksi tyhjenee? Eihän siitä edes oteta suurta käynnistysvirtaa, kun moottorikin käynnistetään korkeajänniteakulla. Selvähän se että auton kun auton akku tyhjenee jos virtaa käytetään enemmän kuin auto ehtii ladata, mutta eihän Toyotassa ole yleensä edes webastoa tyhjentämässä akkua eikä varsinkaan sitä pitkää starttausta 12 V akulla.

    Ei ja ei.

    Toyotan sielunelämää en tunne tarkasti, koska ajan mieluumin ruotsalaisvalmisteisella museoautolla. Olisikohan Toyota antanut viimeinkin periksi 1990-luvun uusimmalle villitykselle ja vaihtanut sähkölaitearkkitehtuurin väylärakenteisiin? Toyotahan sinnitteli pitkään vastaan ja joissain Toyotissa on OBD-porttikin on vähän tehtaan jälkiasennuksena tuunattu muuten releohjattuun autoon. Muilla valmistajilla ensimmäiset väylärakenteiset autot tulevat pian museorekisterikatsastukseen joten heillä on kokemusta aiheesta. Mutta jäikö Toyotalla huomioimatta ohjainlaitteiden kulutus 12 V akun mitoituksessa vai onko niiden nukuttamisen logiikka puutteellinen?

    Nykyautot kuluttavat virtaa myös pysäköitynä vaikka näennäisesti mitään ei oliskaan unohtunut "päälle". Tuo auton oman elektroniikan kulutus tyhjentää akun viikoissa, ellei autoa ole pysäköity syvään uneen, jossa ainakin erään saksalaisauton käyttöohjekirja kertoo auton säilyvän käynnistyskunnossa kuukausia, olikohan 6 kk vai peräti enemmänkin? Kai Toyotakin käyttää nykymalleissaan paremmin heikkoa varausta sietävää AGM-akkua? Vaikka tehtaan varustelistalta yleensä puuttuva polttoainelämmitin ei sitä vaadikaan ja start-stop käynnistys tehdään suurjänniteakulla, niin eihän tuo eri väylien varrella olevien 200+ ohjainlaitteen jatkuva kulutus unohtunut, etenkin kun osa niistä on aktiivisia radiotiellä?

    Eikä se webasto tyhjennä akkua salaa ja kenenkään huomaamatta. Akun tyhjentyessä Webaston vuoksi rangaistuksena ei ole käveleminen vaan kylmällä autolla lähteminen, koska kuljettajaa tarkemmin akun kuntoa tarkkailevan Webaston jännitekatkaisu toimii ennen kuin auto jää käynnistymättä. Näin siis ainakin oikealla tavalla sekä auton että lämmittimen speksit tuntien auton sähköjärjestelmään integroitu Webasto tekee. Lisävarusteena asennetuista en tiedä yhtään miten ne on kytketty?

      
  • muokattu 05.01.2024 20:43

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Miksi tyhjenee? Eihän siitä edes oteta suurta käynnistysvirtaa, kun moottorikin käynnistetään korkeajänniteakulla. Selvähän se että auton kun auton akku tyhjenee jos virtaa käytetään enemmän kuin auto ehtii ladata, mutta eihän Toyotassa ole yleensä edes webastoa tyhjentämässä akkua eikä varsinkaan sitä pitkää starttausta 12 V akulla.

    Ei ja ei.

    Toyotan sielunelämää en tunne tarkasti, koska ajan mieluumin ruotsalaisvalmisteisella museoautolla. Olisikohan Toyota antanut viimeinkin periksi 1990-luvun uusimmalle villitykselle ja vaihtanut sähkölaitearkkitehtuurin väylärakenteisiin? Toyotahan sinnitteli pitkään vastaan ja joissain Toyotissa on OBD-porttikin on vähän tehtaan jälkiasennuksena tuunattu muuten releohjattuun autoon. Muilla valmistajilla ensimmäiset väylärakenteiset autot tulevat pian museorekisterikatsastukseen joten heillä on kokemusta aiheesta. Mutta jäikö Toyotalla huomioimatta ohjainlaitteiden kulutus 12 V akun mitoituksessa vai onko niiden nukuttamisen logiikka puutteellinen?

    Nykyautot kuluttavat virtaa myös pysäköitynä vaikka näennäisesti mitään ei oliskaan unohtunut "päälle". Tuo auton oman elektroniikan kulutus tyhjentää akun viikoissa, ellei autoa ole pysäköity syvään uneen, jossa ainakin erään saksalaisauton käyttöohjekirja kertoo auton säilyvän käynnistyskunnossa kuukausia, olikohan 6 kk vai peräti enemmänkin? Kai Toyotakin käyttää nykymalleissaan paremmin heikkoa varausta sietävää AGM-akkua? Vaikka tehtaan varustelistalta yleensä puuttuva polttoainelämmitin ei sitä vaadikaan ja start-stop käynnistys tehdään suurjänniteakulla, niin eihän tuo eri väylien varrella olevien 200+ ohjainlaitteen jatkuva kulutus unohtunut, etenkin kun osa niistä on aktiivisia radiotiellä?

    Eikä se webasto tyhjennä akkua salaa ja kenenkään huomaamatta. Akun tyhjentyessä Webaston vuoksi rangaistuksena ei ole käveleminen vaan kylmällä autolla lähteminen, koska kuljettajaa tarkemmin akun kuntoa tarkkailevan Webaston jännitekatkaisu toimii ennen kuin auto jää käynnistymättä. Näin siis ainakin oikealla tavalla sekä auton että lämmittimen speksit tuntien auton sähköjärjestelmään integroitu Webasto tekee. Lisävarusteena asennetuista en tiedä yhtään miten ne on kytketty?

    Kyllä nuo vanhemmatkin kuluttavat virtaa seisoessaan. Ainakin tuon pihassa olevan 24 vuotiaan Saksanseisojan saa ladata vähintään kerran kuussa ettei akku tyhjene.

    Uusien Toyotien 12 V virtaongelmat ihmetyttävät erityisesti siksi kun mahdollisia syitä niihin pitäisi olla vähemmän kuin keskimäärin. Onko Toyotakin saanut jollain ihme 12 V sähkökikkailulla pienennettyä normikulutusta 0,01 l/100km vai mistä on kyse? Eipä kyllä tippaakaan kiinostaisi omistaa autoa, joka saattaisi aivan yllättäen tyhjentää akkunsa.

    Perinteisesti polttomoottoriautot sentään ovat olleet "itselataavia" eli ladanneet itse akkunsa mutta nyt "itselataavaksi" mainostettu Toyota ei aina olekkaan ollut sitä.

      
  • 120-130 km latausväli Polestarilla matka-ajossa.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paukkupakkanen-yllatti-tuoreen-sahkoautoilijan-matkalla-tahkolle-nain-ohjeistaa-autoliitto/8851252#gs.379wpp

    Mutta täytyy sanoa, että kyllä tuo ajamani dieselkin oli viimeisellä tankkauksella vienyt aivan poskettoman määrän polttoainetta pätkäajoista johtuen. Vielä poskettomampi oli todellisen kulutuksen ja mittarinäyttämän ero. En edes viitsi sanoa kuinka iso - kukaan ei uskoisi. Kulutusta lukuunottamatta annan kyllä täyden kympin talviautona tuolle dieselille.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    120-130 km latausväli Polestarilla matka-ajossa.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paukkupakkanen-yllatti-tuoreen-sahkoautoilijan-matkalla-tahkolle-nain-ohjeistaa-autoliitto/8851252#gs.379wpp

    Mutta täytyy sanoa, että kyllä tuo ajamani dieselkin oli viimeisellä tankkauksella vienyt aivan poskettoman määrän polttoainetta pätkäajoista johtuen. Vielä poskettomampi oli todellisen kulutuksen ja mittarinäyttämän ero. En edes viitsi sanoa kuinka iso - kukaan ei uskoisi. Kulutusta lukuunottamatta annan kyllä täyden kympin talviautona tuolle dieselille.

    Vähän kerrottua huonommalta näyttää sähköautoilu, kun olosuhteet kovenevat. Latauksia ei saakaan kätevästi muun pysähdyksen tahtiin ja lounaita saa syödä useamman päivässä.

    Näyttääkö auto kulutuksen oikein muulloin ja onko jokin webasto-jekku eli mittauksen ohi kulutus mukana?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Miksi tyhjenee? Eihän siitä edes oteta suurta käynnistysvirtaa, kun moottorikin käynnistetään korkeajänniteakulla. Selvähän se että auton kun auton akku tyhjenee jos virtaa käytetään enemmän kuin auto ehtii ladata, mutta eihän Toyotassa ole yleensä edes webastoa tyhjentämässä akkua eikä varsinkaan sitä pitkää starttausta 12 V akulla.

    Ei ja ei.

    Eikä se webasto tyhjennä akkua salaa ja kenenkään huomaamatta. Akun tyhjentyessä Webaston vuoksi rangaistuksena ei ole käveleminen vaan kylmällä autolla lähteminen, koska kuljettajaa tarkemmin akun kuntoa tarkkailevan Webaston jännitekatkaisu toimii ennen kuin auto jää käynnistymättä. Näin siis ainakin oikealla tavalla sekä auton että lämmittimen speksit tuntien auton sähköjärjestelmään integroitu Webasto tekee. Lisävarusteena asennetuista en tiedä yhtään miten ne on kytketty?

    Kyllä se tyhjentää. Sen ei pitäisi tyhjentää, mutta niin kuitenkin käy.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    120-130 km latausväli Polestarilla matka-ajossa.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paukkupakkanen-yllatti-tuoreen-sahkoautoilijan-matkalla-tahkolle-nain-ohjeistaa-autoliitto/8851252#gs.379wpp

    Mutta täytyy sanoa, että kyllä tuo ajamani dieselkin oli viimeisellä tankkauksella vienyt aivan poskettoman määrän polttoainetta pätkäajoista johtuen. Vielä poskettomampi oli todellisen kulutuksen ja mittarinäyttämän ero. En edes viitsi sanoa kuinka iso - kukaan ei uskoisi. Kulutusta lukuunottamatta annan kyllä täyden kympin talviautona tuolle dieselille.

    Vähän kerrottua huonommalta näyttää sähköautoilu, kun olosuhteet kovenevat. Latauksia ei saakaan kätevästi muun pysähdyksen tahtiin ja lounaita saa syödä useamman päivässä.

    Näyttääkö auto kulutuksen oikein muulloin ja onko jokin webasto-jekku eli mittauksen ohi kulutus mukana?

    Kesäisin vain parin desin heitto, mutta mitä enemmän webasto käy, sitä enemmän heittoa todellisuuteen mittarinäytössä - ja nyt kovilla pakkasilla pätkäajoissa aivan tolkuton ero. Webasto siis vetää dieselin mittauksen ohi.
    Kovan kulutuksen kääntöpuolena taas on lämmin matkustamo kovissakin pakkasissa - ja aivan erityisen nopeasti lämpenevä silloin kun vielä yhtä aikaa sattuu olemaan hiukkassuodattimen poltto käynnissä.

      
  • Olikohan regenerointijuttelu tässä keskustelussa vai toisaalla. Tuolla kerrotaan Niron ominaisuuksista, pedaaliajo on epävakaata, keulaa tai perää tarjotaan luistoon: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-pari-pointtia-kia-niro-evn-talviajettavuudesta/. Ja ilmeisesti avustimetkaan eivät ihan ykkösiä ole.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit