Talviautovertailu 2024

260 kommenttia
1246789
  • Ei mitään lisättävää, sinähän tiedät kaiken.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Ei mitään lisättävää, sinähän tiedät kaiken.

    Jos minulle vastasit, kirjoitin mielipiteen ja tunnustin tietämättömyyteni.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

      2
  • @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

    Omat kiinnostuksen kohteet ovat polttomoottoriset ja hybridit, sähköautoa en näillä näkymin hommaa koskaan. Ei minua nämä testit liikuta suuntaan eikä toiseen mutta kannattaa pysyä asiassa ja lopettaa tyhjänpäiväinen jankutus. Jarrujen jäätyminen ei ole mikään uusi ilmiö eikä pakkasessa jäätyminen noin yleensä. Älkää nyt ottako näitä testejä ja vertailuja niin helvetin tosissanne. Ei näiden takia kannata järkeään menettää.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

    Omat kiinnostuksen kohteet ovat polttomoottoriset ja hybridit, sähköautoa en näillä näkymin hommaa koskaan. Ei minua nämä testit liikuta suuntaan eikä toiseen mutta kannattaa pysyä asiassa ja lopettaa tyhjänpäiväinen jankutus. Jarrujen jäätyminen ei ole mikään uusi ilmiö eikä pakkasessa jäätyminen noin yleensä. Älkää nyt ottako näitä testejä ja vertailuja niin helvetin tosissanne. Ei näiden takia kannata järkeään menettää.

    Taidat olla sinä joka otti testin tosissaan kun puolustelet noinkin kiivaasti bemaria. Muut on aika tyystin esittänyt huomioita testistä mutta sulla on mennyt ihon alle. Jarrujen jäätyminen ei ole uusi ilmiö, nyt se sattui vain oman merkkisi kohdalle useasti ja menetit malttisi totaalisesti. Eikä 5-sarjan jarrujen vähäisempi jäätyvyys poista sitä tosiasiaa että TM testissä i5 auton jarrut jäätyivät useamman kerran ja vaativat hinausta (mikä ei varmaan heillä sotkenut aikatauluja kun oli tukiautot mukana ja silmukat valmiiksi kiinni keulassa. Voisi olla hiukan toista jos pitäisi pyytää hinuri paikalla, odotella tunti kun testi olisi kesken joten koko testin joutuisi pahimmassa tapauksessa ajamaan uusiksi kaikilla autoilla olosuhteiden vaihtuessa).
    Mulla menis sellainen "talviauto" aika pikaisesti vaihtoon. Varmaan aika moni muukin olisi tyytymätön. Sinua ei liikuttaisi (kuten ei i5:kaan, heh heh), hyvät sulle.

      6
  • muokattu 12.03.2024 15:38

    Tuosta bemarin etujarrujen jäätymisestä tosiaan toimitus voisi jonkinlaisen "lisäartikkelin" kyhätä, niin täälläkin käydyt spekuloinnit saisivat vahvistuksen.
    Itseä ihmetyttää tuo hinauksen tarve, eli miksi pitää hinata ja mitä se auttaa siihen että jäätyneet jarrut "aukeaisivat". Eikö tämä kyseinen takavetoinen malli suostu liikkumaan ollenkaan, jos se tunnistaa että etujarrut ja sitä kautta etupyörät eivät pyöri. Normaalisti takavetoisella saa auton liikkeelle vaikka etujarrut olisivatkin jäässä - menee vaan pulkkana eteenpäin kun renkaat eivät pyöri (useamman kerran jääratavarikolla tähän törmännyt). Joskus auttaa tuo "pulkkana" meneminen eli kunhan eturenkaat saavuttavat pitävämän pinnan niin tällöin jäätyneet jarrut voivat avautua, yleensä kyllä takarenkaat rupeavat vaan sutimaan, eli mitään ei tapahtu ennekuin kolauttaa jollain moskalla pyörännapaan/jarrulevyyn/satulaan. Eli hinattiinko tämä bemari nyt johonkin pitävämmälle pinnalle vai johonkin lämpimään sulamaan(?).
    Seisontajarrun jäätyminen on hieman eri asia (kuten @Late1969 tuossa mainitsikin). Nykyään seisontajarrut ajetaan sähköisesti kiinni pysäköitäessä ja olosuhteista riippuen ne joko jäätyvät tai sitten eivät. Vävypojan V70 takajarrut (siis pysäköintijarrut) ovat jäässä kovemmilla pakkasilla lähes poikkeuksetta - eivätkä nekään irtoa ilman kopautusta. Eräs nimeltämainitsematon henkilö ajoi tuossa muutamaviikko sitten toista kilometriä tuolla Volsulla ja ihmetteli vaan että käyttäytyy hieman ihmeellisesti (no toki käyttäytyy kun takarenkaat eivät pyörineet ollenkaan, eli ihan pulkkana tuli peräpää koko matkan kun takapyörät eivät pyörineet).
    Nelivetoisissa tilanne on monissa tapauksissa helpompi, kun pyörää pyörittävä voima tulee moottorista, jolloin monesti riittää "nitkautus" ja jarrut vapautuvat, mutta "yksipäävetoisissa" tätä mahdollisuutta ei kaikille pyörille ole.

      2
  • @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

    Omat kiinnostuksen kohteet ovat polttomoottoriset ja hybridit, sähköautoa en näillä näkymin hommaa koskaan. Ei minua nämä testit liikuta suuntaan eikä toiseen mutta kannattaa pysyä asiassa ja lopettaa tyhjänpäiväinen jankutus. Jarrujen jäätyminen ei ole mikään uusi ilmiö eikä pakkasessa jäätyminen noin yleensä. Älkää nyt ottako näitä testejä ja vertailuja niin helvetin tosissanne. Ei näiden takia kannata järkeään menettää.

    Taidat olla sinä joka otti testin tosissaan kun puolustelet noinkin kiivaasti bemaria. Muut on aika tyystin esittänyt huomioita testistä mutta sulla on mennyt ihon alle. Jarrujen jäätyminen ei ole uusi ilmiö, nyt se sattui vain oman merkkisi kohdalle useasti ja menetit malttisi totaalisesti. Eikä 5-sarjan jarrujen vähäisempi jäätyvyys poista sitä tosiasiaa että TM testissä i5 auton jarrut jäätyivät useamman kerran ja vaativat hinausta (mikä ei varmaan heillä sotkenut aikatauluja kun oli tukiautot mukana ja silmukat valmiiksi kiinni keulassa. Voisi olla hiukan toista jos pitäisi pyytää hinuri paikalla, odotella tunti kun testi olisi kesken joten koko testin joutuisi pahimmassa tapauksessa ajamaan uusiksi kaikilla autoilla olosuhteiden vaihtuessa).
    Mulla menis sellainen "talviauto" aika pikaisesti vaihtoon. Varmaan aika moni muukin olisi tyytymätön. Sinua ei liikuttaisi (kuten ei i5:kaan, heh heh), hyvät sulle.

    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

    Omat kiinnostuksen kohteet ovat polttomoottoriset ja hybridit, sähköautoa en näillä näkymin hommaa koskaan. Ei minua nämä testit liikuta suuntaan eikä toiseen mutta kannattaa pysyä asiassa ja lopettaa tyhjänpäiväinen jankutus. Jarrujen jäätyminen ei ole mikään uusi ilmiö eikä pakkasessa jäätyminen noin yleensä. Älkää nyt ottako näitä testejä ja vertailuja niin helvetin tosissanne. Ei näiden takia kannata järkeään menettää.

    Taidat olla sinä joka otti testin tosissaan kun puolustelet noinkin kiivaasti bemaria. Muut on aika tyystin esittänyt huomioita testistä mutta sulla on mennyt ihon alle. Jarrujen jäätyminen ei ole uusi ilmiö, nyt se sattui vain oman merkkisi kohdalle useasti ja menetit malttisi totaalisesti. Eikä 5-sarjan jarrujen vähäisempi jäätyvyys poista sitä tosiasiaa että TM testissä i5 auton jarrut jäätyivät useamman kerran ja vaativat hinausta (mikä ei varmaan heillä sotkenut aikatauluja kun oli tukiautot mukana ja silmukat valmiiksi kiinni keulassa. Voisi olla hiukan toista jos pitäisi pyytää hinuri paikalla, odotella tunti kun testi olisi kesken joten koko testin joutuisi pahimmassa tapauksessa ajamaan uusiksi kaikilla autoilla olosuhteiden vaihtuessa).
    Mulla menis sellainen "talviauto" aika pikaisesti vaihtoon. Varmaan aika moni muukin olisi tyytymätön. Sinua ei liikuttaisi (kuten ei i5:kaan, heh heh), hyvät sulle.

    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Eli taas sulta loppuivat argementit ja piti kokeilla jotain tölväisyä. Itse aiemmin kirjoitit että pitää pysyä aiheessa mutta miten nuo sun lapselliset hymiöt, henkilökohtaisuudet ja muista keskustelupalstoista jaarittelu on aiheessa pysymistä? Itse olen kirjoittanut testiin liittyvistä huomioista eri autojen kohdalla ja omista talvikokemuksistani sähköautoilla, sinulla ei ole ollut siis mitään annettavaa keskusteluun.

      7
  • @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @ArvoA kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.

    Eli sulla ei ole i5 autoa? 5-sarjan ja i5 sarjan autoissa kun ei näes ole samanlaiset jarrusysteemit. Ei minullakaan ole ollut ongelmia 5-sarjan PHEV:ssä eikä myöskään X5- PHEV:ssä, ei i3:sessakaan. Siksi ihmettelenkin suuresti miksi i5 jumittaa jarrunsa. Ja sun on turha verrata aivan eri sarjan autoja toisiinsa, koeta nyt vaan hyväksyä että i5 on jotain vikaa kuten TM:kin sen myöntää. Normikäyttäjää tälläinen voisi korveta eikä nyt ole tietoa onko tuohon tulossa jokin päivitys tai korjaus.

    Kahden ensimmäiset pisteet olivat muuten samat ja autot aakkosjärjestyksessä. Itse kun laskin painoarvoja niin mulla olisi järjestys vaihtunut hiukan, lisäksi kun esim Teslan Matriisiled päivitys ei vielä näkynyt tuloksissa (tulevat myös vanhempiin Y/S/X malleihin lähiaikoina) niin se olisi nostanut arvosanaa, samoin oli aika omituista että sen latausnopeus kuitattiin vain sanonnalla että olisi ladannut nopeammin Teslan omilla latureilla. Näin toki on ja jokainen voi painottaa pisteitä omalla tavallaan ja saada sieltä eri tulokset kuin TM.

    Volvon päivitysten merkitystä ei testin tiimoilta voi kuin arvioida mutta tuskin arvosanat olisivat pudonneet.

    Omat kiinnostuksen kohteet ovat polttomoottoriset ja hybridit, sähköautoa en näillä näkymin hommaa koskaan. Ei minua nämä testit liikuta suuntaan eikä toiseen mutta kannattaa pysyä asiassa ja lopettaa tyhjänpäiväinen jankutus. Jarrujen jäätyminen ei ole mikään uusi ilmiö eikä pakkasessa jäätyminen noin yleensä. Älkää nyt ottako näitä testejä ja vertailuja niin helvetin tosissanne. Ei näiden takia kannata järkeään menettää.

    Taidat olla sinä joka otti testin tosissaan kun puolustelet noinkin kiivaasti bemaria. Muut on aika tyystin esittänyt huomioita testistä mutta sulla on mennyt ihon alle. Jarrujen jäätyminen ei ole uusi ilmiö, nyt se sattui vain oman merkkisi kohdalle useasti ja menetit malttisi totaalisesti. Eikä 5-sarjan jarrujen vähäisempi jäätyvyys poista sitä tosiasiaa että TM testissä i5 auton jarrut jäätyivät useamman kerran ja vaativat hinausta (mikä ei varmaan heillä sotkenut aikatauluja kun oli tukiautot mukana ja silmukat valmiiksi kiinni keulassa. Voisi olla hiukan toista jos pitäisi pyytää hinuri paikalla, odotella tunti kun testi olisi kesken joten koko testin joutuisi pahimmassa tapauksessa ajamaan uusiksi kaikilla autoilla olosuhteiden vaihtuessa).
    Mulla menis sellainen "talviauto" aika pikaisesti vaihtoon. Varmaan aika moni muukin olisi tyytymätön. Sinua ei liikuttaisi (kuten ei i5:kaan, heh heh), hyvät sulle.

    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Eli taas sulta loppuivat argementit ja piti kokeilla jotain tölväisyä. Itse aiemmin kirjoitit että pitää pysyä aiheessa mutta miten nuo sun lapselliset hymiöt, henkilökohtaisuudet ja muista keskustelupalstoista jaarittelu on aiheessa pysymistä? Itse olen kirjoittanut testiin liittyvistä huomioista eri autojen kohdalla ja omista talvikokemuksistani sähköautoilla, sinulla ei ole ollut siis mitään annettavaa keskusteluun.

    Kyllästyin jatkuvaan narinaan muutaman kirjoittajan osalta, siksi poistin kirjoitukseni ja korvasin ne hymiöillä. Olet mielestäni kuin kopio HR nimimerkistä, ei sille voi mitään yhtäläisyydet ovat kiistattomat. Samoja argumentteja tulee solkenaan ja sama valitus on päällä. M880, ArvoA ja HR olette kuin kolmoset näissä keskusteluissa. Kiistätte aina nämä epäilykset, mutta olen ollut täällä alusta alkaen ja päättelen asiat tältä pohjalta. Jankutus on teille kaikille yhteistä. Auto-m tulee myös mieleen sekä Ajattelija2015 monilla eri variaatioilla.

      
  • muokattu 12.03.2024 17:20

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Tuosta bemarin etujarrujen jäätymisestä tosiaan toimitus voisi jonkinlaisen "lisäartikkelin" kyhätä, niin täälläkin käydyt spekuloinnit saisivat vahvistuksen.
    Itseä ihmetyttää tuo hinauksen tarve, eli miksi pitää hinata ja mitä se auttaa siihen että jäätyneet jarrut "aukeaisivat". Eikö tämä kyseinen takavetoinen malli suostu liikkumaan ollenkaan, jos se tunnistaa että etujarrut ja sitä kautta etupyörät eivät pyöri. Normaalisti takavetoisella saa auton liikkeelle vaikka etujarrut olisivatkin jäässä - menee vaan pulkkana eteenpäin kun renkaat eivät pyöri (useamman kerran jääratavarikolla tähän törmännyt). Joskus auttaa tuo "pulkkana" meneminen eli kunhan eturenkaat saavuttavat pitävämän pinnan niin tällöin jäätyneet jarrut voivat avautua, yleensä kyllä takarenkaat rupeavat vaan sutimaan, eli mitään ei tapahtu ennekuin kolauttaa jollain moskalla pyörännapaan/jarrulevyyn/satulaan. Eli hinattiinko tämä bemari nyt johonkin pitävämmälle pinnalle vai johonkin lämpimään sulamaan(?).
    Seisontajarrun jäätyminen on hieman eri asia (kuten @Late1969 tuossa mainitsikin). Nykyään seisontajarrut ajetaan sähköisesti kiinni pysäköitäessä ja olosuhteista riippuen ne joko jäätyvät tai sitten eivät. Vävypojan V70 takajarrut (siis pysäköintijarrut) ovat jäässä kovemmilla pakkasilla lähes poikkeuksetta - eivätkä nekään irtoa ilman kopautusta. Eräs nimeltämainitsematon henkilö ajoi tuossa muutamaviikko sitten toista kilometriä tuolla Volsulla ja ihmetteli vaan että käyttäytyy hieman ihmeellisesti (no toki käyttäytyy kun takarenkaat eivät pyörineet ollenkaan, eli ihan pulkkana tuli peräpää koko matkan kun takapyörät eivät pyörineet).
    Nelivetoisissa tilanne on monissa tapauksissa helpompi, kun pyörää pyörittävä voima tulee moottorista, jolloin monesti riittää "nitkautus" ja jarrut vapautuvat, mutta "yksipäävetoisissa" tätä mahdollisuutta ei kaikille pyörille ole.

    Onhan tässä monia avoimia kysymyksiä, joita TM voisi hieman avata. Oma kokemukseni BMW 5-sarjasta on kymmeniltä vuosilta. Omituista on se ettei jarrut ole käytössäni koskaan jäätynyt niin ettei takavetoinen auto liiku eteen eikä taakse. Auto on aina liikkunut, vaikka se olisi pesty ja pakkanen olisi auton jarrut jäädyttänyt. Siksi tämä BMW i5:en etujarrujen jäätyminen tavalla, että auto on pitänyt hinata pois on täysi mysteeri ja sellaasena pysyy.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    M880, ArvoA ja HR olette kuin kolmoset näissä keskusteluissa.

    Mitä ihmettä nyt taas? Ihan tietoisesti jätin osallistumatta tähän keskusteluun, kun ei minulla ole mitään mussutettavaa, enkä ole ehtinyt edes lukemaan koko vertailua.

    Mutta kun nyt oikein nimeltä mainitaan niin osallistutaan nyt sitten. On se nyt ihme @tracktest että sama kaveri vähän väliä joutuu kiistoihin niin uusien kuin vanhojenkin keskustelijoiden kanssa, ihan samoista asioista. Onko tullut mieleen että vika löytyisi pelistä, ja nimenomaan sinun omasta peilistäsi?

    Samaa BMW-jankutusta koko ajan, mitään neutraalia, saati negatiivisia asioita, ei siitä saa sanoa kun Baijerin Peskov ryhtyy selittelemään ja hyökkäämään muiden keskustelijoiden kimppuun. Ihan sama onko kyse itse autosta tai liikenteessä perseilystä, mielipiteesi asiasta perustuu vain ja ainoastaan merkkiin. Peräänkuulutat kaikenlaista asiallisuutta ja muiden kunnioittamista, mikä sinänsä on ihan asiallista, mutta täysin absurdia kun katsoo omaa käytöstäsi. Ihan käsittämätöntä miten sokea olet sille mitä sinä itse teet. Vaikka nyt esimerkkinä kuinka olit sitä mieltä että "jos ei ole ajanut metriäkään" niin ei sovi arvostella. Itse et ole ajanut metriäkään monillakaan arvostelemillasi autoilla, etkä itse asiassa edes sillä i5:lla ainakaan siinä vaiheessa kun aloitit hehkutuksen. Aika hataralla pohjalla on kokemuksesi yhtään minkään arviointiin, kun vertailukohdat puuttuvat.

    Ryhdistäydy!

      7
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    M880, ArvoA ja HR olette kuin kolmoset näissä keskusteluissa.

    Mitä ihmettä nyt taas? Ihan tietoisesti jätin osallistumatta tähän keskusteluun, kun ei minulla ole mitään mussutettavaa, enkä ole ehtinyt edes lukemaan koko vertailua.

    Mutta kun nyt oikein nimeltä mainitaan niin osallistutaan nyt sitten. On se nyt ihme @tracktest että sama kaveri vähän väliä joutuu kiistoihin niin uusien kuin vanhojenkin keskustelijoiden kanssa, ihan samoista asioista. Onko tullut mieleen että vika löytyisi pelistä, ja nimenomaan sinun omasta peilistäsi?

    Samaa BMW-jankutusta koko ajan, mitään neutraalia, saati negatiivisia asioita, ei siitä saa sanoa kun Baijerin Peskov ryhtyy selittelemään ja hyökkäämään muiden keskustelijoiden kimppuun. Ihan sama onko kyse itse autosta tai liikenteessä perseilystä, mielipiteesi asiasta perustuu vain ja ainoastaan merkkiin. Peräänkuulutat kaikenlaista asiallisuutta ja muiden kunnioittamista, mikä sinänsä on ihan asiallista, mutta täysin absurdia kun katsoo omaa käytöstäsi. Ihan käsittämätöntä miten sokea olet sille mitä sinä itse teet. Vaikka nyt esimerkkinä kuinka olit sitä mieltä että "jos ei ole ajanut metriäkään" niin ei sovi arvostella. Itse et ole ajanut metriäkään monillakaan arvostelemillasi autoilla, etkä itse asiassa edes sillä i5:lla ainakaan siinä vaiheessa kun aloitit hehkutuksen. Aika hataralla pohjalla on kokemuksesi yhtään minkään arviointiin, kun vertailukohdat puuttuvat.

    Ryhdistäydy!

    Odotinkin koska M880 hyökkää mukaan ja sieltähän se syöksyi samoin argumentein kuin aina ennenkin. Tuolla vuodatuksella saa varmasti läjän peukkuja. En hae täältä ystäviä, mutta teillä on paljon yhtäläisyyksiä, ei sille käsitykselle voi mitään. Eikö tuo nimittelysi täytä ilkeilyn tunnusmerkit, vedät mukaasi muut. Minä olen täällä omana itsenäni minulla ei ole tätä muut ryhmää. Tottahan te saatte BMW:tä haukkua jos se oloanne helpottaa. En minä BMW:tä hehkuta se on hyvä auto siinä missä tasapistein pärjännyt MB. En ole BMW i5:ta hehkuttanut totesin vaan odotusten mukaisesti se pärjäsi ja hyvin pärjäsi haukuistanne huolimatta. TM ei yhtynyt teidän haukkuihinne vaan teki puolueettoman vertailun jälleen kerran. Luotan Tekniikan Maailman lehteen puolueettomana toimijana, kaikista muista julkaisuista ei voi samaa sanoa.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    M880, ArvoA ja HR olette kuin kolmoset näissä keskusteluissa.

    Mitä ihmettä nyt taas? Ihan tietoisesti jätin osallistumatta tähän keskusteluun, kun ei minulla ole mitään mussutettavaa, enkä ole ehtinyt edes lukemaan koko vertailua.

    Mutta kun nyt oikein nimeltä mainitaan niin osallistutaan nyt sitten. On se nyt ihme @tracktest että sama kaveri vähän väliä joutuu kiistoihin niin uusien kuin vanhojenkin keskustelijoiden kanssa, ihan samoista asioista. Onko tullut mieleen että vika löytyisi pelistä, ja nimenomaan sinun omasta peilistäsi?

    Samaa BMW-jankutusta koko ajan, mitään neutraalia, saati negatiivisia asioita, ei siitä saa sanoa kun Baijerin Peskov ryhtyy selittelemään ja hyökkäämään muiden keskustelijoiden kimppuun. Ihan sama onko kyse itse autosta tai liikenteessä perseilystä, mielipiteesi asiasta perustuu vain ja ainoastaan merkkiin. Peräänkuulutat kaikenlaista asiallisuutta ja muiden kunnioittamista, mikä sinänsä on ihan asiallista, mutta täysin absurdia kun katsoo omaa käytöstäsi. Ihan käsittämätöntä miten sokea olet sille mitä sinä itse teet. Vaikka nyt esimerkkinä kuinka olit sitä mieltä että "jos ei ole ajanut metriäkään" niin ei sovi arvostella. Itse et ole ajanut metriäkään monillakaan arvostelemillasi autoilla, etkä itse asiassa edes sillä i5:lla ainakaan siinä vaiheessa kun aloitit hehkutuksen. Aika hataralla pohjalla on kokemuksesi yhtään minkään arviointiin, kun vertailukohdat puuttuvat.

    Ryhdistäydy!

    Odotinkin koska M880 hyökkää mukaan ja sieltähän se syöksyi samoin argumentein kuin aina ennenkin. Tuolla vuodatuksella saa varmasti läjän peukkuja. En hae täältä ystäviä, mutta teillä on paljon yhtäläisyyksiä, ei sille käsitykselle voi mitään. Eikö tuo nimittelysi täytä ilkeilyn tunnusmerkit, vedät mukaasi muut. Minä olen täällä omana itsenäni minulla ei ole tätä muut ryhmää. Tottahan te saatte BMW:tä haukkua jos se oloanne helpottaa. En minä BMW:tä hehkuta se on hyvä auto siinä missä tasapistein pärjännyt MB. En ole BMW i5:ta hehkuttanut totesin vaan odotusten mukaisesti se pärjäsi ja hyvin pärjäsi haukuistanne huolimatta. TM ei yhtynyt teidän haukkuihinne vaan teki puolueettoman vertailun jälleen kerran. Luotan Tekniikan Maailman lehteen puolueettomana toimijana, kaikista muista julkaisuista ei voi samaa sanoa.

    Monen nimimerkin käytöllä on etunsa. Esimerkiksi bad cop good cop -periaate toimii silloin hyvin. Pitääkin tässä nyt puolustaa Tracktestiä, että onhan hän uskollinen mielipiteilleen eikä siis mikään tuuliviiri. Se on hyvä 👍

      3
  • muokattu 12.03.2024 17:57

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    M880, ArvoA ja HR olette kuin kolmoset näissä keskusteluissa.

    Mitä ihmettä nyt taas? Ihan tietoisesti jätin osallistumatta tähän keskusteluun, kun ei minulla ole mitään mussutettavaa, enkä ole ehtinyt edes lukemaan koko vertailua.

    Mutta kun nyt oikein nimeltä mainitaan niin osallistutaan nyt sitten. On se nyt ihme @tracktest että sama kaveri vähän väliä joutuu kiistoihin niin uusien kuin vanhojenkin keskustelijoiden kanssa, ihan samoista asioista. Onko tullut mieleen että vika löytyisi pelistä, ja nimenomaan sinun omasta peilistäsi?

    Samaa BMW-jankutusta koko ajan, mitään neutraalia, saati negatiivisia asioita, ei siitä saa sanoa kun Baijerin Peskov ryhtyy selittelemään ja hyökkäämään muiden keskustelijoiden kimppuun. Ihan sama onko kyse itse autosta tai liikenteessä perseilystä, mielipiteesi asiasta perustuu vain ja ainoastaan merkkiin. Peräänkuulutat kaikenlaista asiallisuutta ja muiden kunnioittamista, mikä sinänsä on ihan asiallista, mutta täysin absurdia kun katsoo omaa käytöstäsi. Ihan käsittämätöntä miten sokea olet sille mitä sinä itse teet. Vaikka nyt esimerkkinä kuinka olit sitä mieltä että "jos ei ole ajanut metriäkään" niin ei sovi arvostella. Itse et ole ajanut metriäkään monillakaan arvostelemillasi autoilla, etkä itse asiassa edes sillä i5:lla ainakaan siinä vaiheessa kun aloitit hehkutuksen. Aika hataralla pohjalla on kokemuksesi yhtään minkään arviointiin, kun vertailukohdat puuttuvat.

    Ryhdistäydy!

    Odotinkin koska M880 hyökkää mukaan ja sieltähän se syöksyi samoin argumentein kuin aina ennenkin. Tuolla vuodatuksella saa varmasti läjän peukkuja. En hae täältä ystäviä, mutta teillä on paljon yhtäläisyyksiä, ei sille käsitykselle voi mitään. Eikö tuo nimittelysi täytä ilkeilyn tunnusmerkit, vedät mukaasi muut. Minä olen täällä omana itsenäni minulla ei ole tätä muut ryhmää. Tottahan te saatte BMW:tä haukkua jos se oloanne helpottaa. En minä BMW:tä hehkuta se on hyvä auto siinä missä tasapistein pärjännyt MB. En ole BMW i5:ta hehkuttanut totesin vaan odotusten mukaisesti se pärjäsi ja hyvin pärjäsi haukuistanne huolimatta. TM ei yhtynyt teidän haukkuihinne vaan teki puolueettoman vertailun jälleen kerran. Luotan Tekniikan Maailman lehteen puolueettomana toimijana, kaikista muista julkaisuista ei voi samaa sanoa.

    Monen nimimerkin käytöllä on etunsa. Esimerkiksi bad cop good cop -periaate toimii silloin hyvin. Pitääkin tässä nyt puolustaa Tracktestiä, että onhan hän uskollinen mielipiteilleen eikä siis mikään tuuliviiri. Se on hyvä 👍

    Annan tuosta aidon peukun enkä vain piirrosta. Kaikesta sanomastani huolimatta osasit keventää tunnelmaa. Saan tätä paskaa aivan liikaa joten näillä mennään. Olisin säästynyt suurelta osin jos en olisi ilmoittanut millä liikun. Kumppani on tehnyt näin ja oikein on tehnyt. Kumppanille ei päätään auota ainakaan automerkin takia.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen.

    Suurin osa jarrujen suunnittelijoista oli tosiaan ymmärtänyt veden jäätyvän pakkasessa. Vain BMW tarvitsi hinausapua.

      2
  • muokattu 12.03.2024 21:30

    @Late1969 kirjoitti:
    jäätyvät pysäköintijarrut ovat peruskauraa.

    Onko tällaisia oikeasti olemassa rakennevikana vai onko kyseessä "invalid user error" kun jarrua ei käytetä niissä vanhemmissa autoissa, joissa kuljettaja saa itse valita käyttääkö pysäköintijarrua vai ei?

    En viisastele vaan kysyn kun meillä auto pysäköidään aina jarrun kera ja ainakin takanavan sisään rakennettujen jarrujen remonttiraja täyttyy tyypillisesti noin kerran vuosikymmenessä jarruhihnojen irrotessa kengistä tai levittimen kuluessa loppuun. Vaijerit ja muu käyttömekanismi on lähes ikuista ellei aja samaa autoa museoon saakka. Seittenneliskanttiseen olen vaihtanut vaijerin, mihinkään muuhun en koskaan.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Himmaapa sen verran että katso uudelleen Arvon autohistoria. Hänellä saattaa hyvinkin olla omakohtaista kokemusta tämän vuosikymmenen Bemareista enemmän.

    Olen tunnistavinani Arvon faktapohjaisen argumentointityylin eräästä toisesta asiayhteydestä? Tervetuloa foorumille ja terveiset sinulle, jos arvasin oikein? Tänne mahtuu asiaan perehtyneitä enemmänkin.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen.

    Suurin osa jarrujen suunnittelijoista oli tosiaan ymmärtänyt veden jäätyvän pakkasessa. Vain BMW tarvitsi hinausapua.

    Tuon kirjoittaminen täytyi tuntua eritäin hyvältä. :smiley:

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Himmaapa sen verran että katso uudelleen Arvon autohistoria. Hänellä saattaa hyvinkin olla omakohtaista kokemusta tämän vuosikymmenen Bemareista enemmän.

    Olen tunnistavinani Arvon faktapohjaisen argumentointityylin eräästä toisesta asiayhteydestä? Tervetuloa foorumille ja terveiset sinulle, jos arvasin oikein? Tänne mahtuu asiaan perehtyneitä enemmänkin.

    Olet askeleen edellä, kun tunnistat henkilöitä etkä vain epäile. Oikeaa vainua näkee harvoin ihmisen toimesta.

      
  • muokattu 13.03.2024 07:04

    @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    jäätyvät pysäköintijarrut ovat peruskauraa.

    Onko tällaisia oikeasti olemassa rakennevikana vai onko kyseessä "invalid user error" kun jarrua ei käytetä niissä vanhemmissa autoissa, joissa kuljettaja saa itse valita käyttääkö pysäköintijarrua vai ei?

    En viisastele vaan kysyn kun meillä auto pysäköidään aina jarrun kera ja ainakin takanavan sisään rakennettujen jarrujen remonttiraja täyttyy tyypillisesti noin kerran vuosikymmenessä jarruhihnojen irrotessa kengistä tai levittimen kuluessa loppuun. Vaijerit ja muu käyttömekanismi on lähes ikuista ellei aja samaa autoa museoon saakka. Seittenneliskanttiseen olen vaihtanut vaijerin, mihinkään muuhun en koskaan.

    Hyviä vaijereita olet saanut. Niihin menee yleensä vettä ja se pilaa voiteluaineen. Mömmö jäätyy pakkasella ja vaijeri ei kulje. Vaijeri voi olla ruostumaton, mutta suojakuori yleensä ei. Ruoste pilaa voitelun myös ja täyttää tilan, jolloin vaijeri ei kulje edes kesällä. Rumpujarrut voivat täyttyä lumella juttujen mukaan, mutta ovat melko huolettomat muuten. Levyihin tarraavista pysäköintijarruista en tiedä saati kardaanijarruista.

    Itselläni käsijarruvaijeri alkoi jumittaa kesällä toiselta puolen. Vaihdoin uudet, mutta ne olivatkin huippulaatua. Jarrut kyllä aukesivat, mutta vaijeri ei oikein kulkenut toiseen suuntaan ja venyi. Pito kasvoi hitaasti, auto pysyi paikallaan, mutta dynamometri valitti. Tuo ilmeni muutaman vuoden tappelun jälkeen, kun ei heti ymmärtänyt, että uusi osa oli syypää ja vaihdosta katsastukseen oli aikaa. Tuli vaihdettua kengätkin turhaan.

    Matkailuautossa jumahti toinen puoli kovalla pakkasella. Onneksi aukesi ja ajelin viikon ilman käsijarrua ja osaavalle korjaajalle. Hän tarkisti jarrut, ok, ja voiteli vaijerit omalla painevoitelukeksinnöllään. Hyvin on toiminut, itse vaijerikuoren sisään ei saa oikein mitään menemään.

    Jumittavan jarrun haju muuten tarttuu nenään eikä lähde pulloharjallakaan. Menee monta viikkoa, ettei sitä haista taustalla, mutta kyllä se katoaa. Silloin tällöin tulee tosin kokeiltua pyörännapojen lämpötila varmuuden vuoksi, vaikkei haisisikaan.

      
  • muokattu 13.03.2024 11:03

    @tracktest kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Himmaapa sen verran että katso uudelleen Arvon autohistoria. Hänellä saattaa hyvinkin olla omakohtaista kokemusta tämän vuosikymmenen Bemareista enemmän.

    Olen tunnistavinani Arvon faktapohjaisen argumentointityylin eräästä toisesta asiayhteydestä? Tervetuloa foorumille ja terveiset sinulle, jos arvasin oikein? Tänne mahtuu asiaan perehtyneitä enemmänkin.

    Olet askeleen edellä, kun tunnistat henkilöitä etkä vain epäile. Oikeaa vainua näkee harvoin ihmisen toimesta.

    Asia-argumentein keskustelevat ja myös vastapuolen kommentteja analyyttisesti pohtivat ovat sen verran harvassa, että sellainen tyyli jää mieleen.

    Olen itsekin saanut kynsilleni väitettyäni Arvolle vastaan (en täällä vaan aivan eri asiayhteydessä) ja huomasin, että siinä keskustelussa kannattaa asettaa sanansa huolella. Mikään puolivillainen ei mene läpi kun vastapuoli tuntee aihepiirin ja ymmärtää lukemansa.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Himmaapa sen verran että katso uudelleen Arvon autohistoria. Hänellä saattaa hyvinkin olla omakohtaista kokemusta tämän vuosikymmenen Bemareista enemmän.

    Olen tunnistavinani Arvon faktapohjaisen argumentointityylin eräästä toisesta asiayhteydestä? Tervetuloa foorumille ja terveiset sinulle, jos arvasin oikein? Tänne mahtuu asiaan perehtyneitä enemmänkin.

    Oikeilla jäljillä varmaan olet ja oikeassa siinäkin että kokemustakin on kertynyt kosolti. Myös Bemareista joista jossain määrin pidänkin. Edelleen parhaat valot oli 740eL Xdrivessa, laserit ja night vision joten niitä kaipaa aina Suomen talvessa. Pieni softspot mulla on BMW:n kanssa mutta merkit vaihtuu taajaan.

    Mutta talvitestiin, laskeskelin itse eilen minkä auton ottaisin ns sokkona merkkiä tuntematta. Suomi-olosuhteissa painottaisin talviajoa, etenemiskykyä, kulutusta ja pikalatausta. Muilla ei ole juurikaan merkitystä ellei siellä ole jotain ihme pommia seassa sillä esilämmitys toimii about OK kaikissa joten esim ajon lämpenemisnopeudella ei ole oikeastaan mitään merkitystä, jonkin verran sillä miten nopeasti umpijäästä on lasit sulat, penkki ja ratti lämmin ja että ne saa etänä päälle.

    Jos katsoo noita kokeita niin pisteitä keräsivät auto 1, 38 pistettä, auto 2, 35 p. ja auto 3, 37 p. Sitten se mielenkiintoinen osuus eli kuinka paljon pisteelle tulee hintaa. 1368 EUR, 2247 EUR ja 2137 EUR tuossa järjestyksessä. Eli eroa n tonnin piste, onko vörttii? Saman voi laskea TM loppupisteissä joten budjettirajoitteiselle valinta voikin olla jotain ihan muuta kuin lehdessä esitetty. MG varmaan pesisi koko lauman.

    Eli minun vertailuni voittaisi auto 1 ja auto 2 jäisi kolmikon viimeiseksi. Tosin valintani tekisin BEV joukosta joten auto 3 tippuisi jos siitä syystä pois. Auto 4 pärjäisi sekin hyvin ja nelivetona vielä paremmin joten sitä olenkin miettinyt sillä ykkösestä mulla on kokemusta eikä takapää toimi itselläni mutta auto 4 toimisi farkkuna, 4wd versiona jonka hintaa ei vielä tiedä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Te Teslalla ajavat olette hyvin samasta puusta veistettyjä, jankutus näyttää olevan molemmilla verissä.

    Himmaapa sen verran että katso uudelleen Arvon autohistoria. Hänellä saattaa hyvinkin olla omakohtaista kokemusta tämän vuosikymmenen Bemareista enemmän.

    Olen tunnistavinani Arvon faktapohjaisen argumentointityylin eräästä toisesta asiayhteydestä? Tervetuloa foorumille ja terveiset sinulle, jos arvasin oikein? Tänne mahtuu asiaan perehtyneitä enemmänkin.

    Olet askeleen edellä, kun tunnistat henkilöitä etkä vain epäile. Oikeaa vainua näkee harvoin ihmisen toimesta.

    Asia-argumentein keskustelevat ja myös vastapuolen kommentteja analyyttisesti pohtivat ovat sen verran harvassa, että sellainen tyyli jää mieleen.

    Olen itsekin saanut kynsilleni väitettyäni Arvolle vastaan (en täällä vaan aivan eri asiayhteydessä) ja huomasin, että siinä keskustelussa kannattaa asettaa sanansa huolella. Mikään puolivillainen ei mene läpi kun vastapuoli tuntee aihepiirin ja ymmärtää lukemansa.

    En tunne miestä, mutta melkoisen ärhäkkäästi sieltä tulee tätä argumentointia. Koitetaan pitää arvossa sitäkin kokemusta mikä pohjautuu yhteen merkkiin ja malliin. Täällä nähdään se jotenkin negatiivisessa valossa, tätä en oikein ymmärrä. Sivistyneestä keskustelusta pitää kaikki ja parantamisen varaa on meillä jokaisella. BMW herättää voimakkaita tunteita, sen näki tästäkin talviautovertailusta. Kaksi autoa valittiin tasapistein tämän vuoden talviautovertailun voittajiksi, BMW i5 40M ja MB 300e molemmat takavetoisia autoja. Iso käsi molemmille merkeille!

    https://tekniikanmaailma.fi/paras-talviauto-2024/

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Hyviä vaijereita olet saanut. Niihin menee yleensä vettä ja se pilaa voiteluaineen.

    Tai hyvin suojattuna vedettyjä vaijereita? Tuo ainoa vaihtamani meni Seiskasatasesta vaiherin kuoren vaurioiduttua, jonka jälkeen vaijeriin pääsevä vesi pilaa sen hetkessä. Seiskassakin vaijeri kesti varsin pitkään koska alkuperäistä ei enää saanut ja myös levittimet pyörän napojen sisään piti päivittää 940 vaijerille.

    Rumpujarrut voivat täyttyä lumella juttujen mukaan, mutta ovat melko huolettomat muuten.

    Sama havainto pitkältä ajalta isoillakin ajomäärillä. Itse jarrulaite on huoleton ja ongelmat alkavat joko vaijerista tai levittimestä. Parhaiten toiminut asennus kesti niin pitkään täysin toimintakuntoisena, että takajarru jysähti jumiin vasta käsijarruhihnan irrottua ruostuneesta jarrukengästä ja pyörähdettyä rummun sisällä parinsa kanssa päällekkäin.

    Levyihin tarraavista pysäköintijarruista en tiedä saati kardaanijarruista.

    Perheen uusin auto ajaa takajarrupalat levyihin kiinni sähkömoottorilla. Viimeksi levyn sisällä olevaa käsijarrukenkien jousiritsaa kootessani lupasin itselleni että en valita sähkömoottorilla varustetun takajarrusatulan hinnasta. Sellaisista on nyt kokemusta vasta 100.000 km ja 5 vuotta, joten ei ole mikään yllätys että mitään havaintoja ei vielä ole.

    Sähköinen jarrulaite pitää huolta itsestään toimimalla jokaisessa pysäköinnissä. Mekaanista jarrua on meillä käytetty samalla periaatteella täysin kelistä piittaamatta mikä saattaa pitää ne paremmassa käyttökunnossa?

    Itselläni käsijarruvaijeri alkoi jumittaa kesällä toiselta puolen. Vaihdoin uudet, mutta ne olivatkin huippulaatua. Jarrut kyllä aukesivat, mutta vaijeri ei oikein kulkenut toiseen suuntaan ja venyi. Pito kasvoi hitaasti, auto pysyi paikallaan, mutta dynamometri valitti. Tuo ilmeni muutaman vuoden tappelun jälkeen, kun ei heti ymmärtänyt, että uusi osa oli syypää ja vaihdosta katsastukseen oli aikaa. Tuli vaihdettua kengätkin turhaan.

    Tuo onkin katala tilanne kun uutta vasta vaihdettua osaa ei tule epäilleeksi ensimmäisenä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Hyviä vaijereita olet saanut. Niihin menee yleensä vettä ja se pilaa voiteluaineen.

    Tai hyvin suojattuna vedettyjä vaijereita? Tuo ainoa vaihtamani meni Seiskasatasesta vaiherin kuoren vaurioiduttua, jonka jälkeen vaijeriin pääsevä vesi pilaa sen hetkessä. Seiskassakin vaijeri kesti varsin pitkään koska alkuperäistä ei enää saanut ja myös levittimet pyörän napojen sisään piti päivittää 940 vaijerille.

    Rumpujarrut voivat täyttyä lumella juttujen mukaan, mutta ovat melko huolettomat muuten.

    Sama havainto pitkältä ajalta isoillakin ajomäärillä. Itse jarrulaite on huoleton ja ongelmat alkavat joko vaijerista tai levittimestä. Parhaiten toiminut asennus kesti niin pitkään täysin toimintakuntoisena, että takajarru jysähti jumiin vasta käsijarruhihnan irrottua ruostuneesta jarrukengästä ja pyörähdettyä rummun sisällä parinsa kanssa päällekkäin.

    Levyihin tarraavista pysäköintijarruista en tiedä saati kardaanijarruista.

    Perheen uusin auto ajaa takajarrupalat levyihin kiinni sähkömoottorilla. Viimeksi levyn sisällä olevaa käsijarrukenkien jousiritsaa kootessani lupasin itselleni että en valita sähkömoottorilla varustetun takajarrusatulan hinnasta. Sellaisista on nyt kokemusta vasta 100.000 km ja 5 vuotta, joten ei ole mikään yllätys että mitään havaintoja ei vielä ole.

    Sähköinen jarrulaite pitää huolta itsestään toimimalla jokaisessa pysäköinnissä. Mekaanista jarrua on meillä käytetty samalla periaatteella täysin kelistä piittaamatta mikä saattaa pitää ne paremmassa käyttökunnossa?

    Itselläni käsijarruvaijeri alkoi jumittaa kesällä toiselta puolen. Vaihdoin uudet, mutta ne olivatkin huippulaatua. Jarrut kyllä aukesivat, mutta vaijeri ei oikein kulkenut toiseen suuntaan ja venyi. Pito kasvoi hitaasti, auto pysyi paikallaan, mutta dynamometri valitti. Tuo ilmeni muutaman vuoden tappelun jälkeen, kun ei heti ymmärtänyt, että uusi osa oli syypää ja vaihdosta katsastukseen oli aikaa. Tuli vaihdettua kengätkin turhaan.

    Tuo onkin katala tilanne kun uutta vasta vaihdettua osaa ei tule epäilleeksi ensimmäisenä.

    En ole nähnyt kuivasta kuivaan vedettyä käsijarruvaijerin kuorta. Kun edes toinen pää on auton alla, vesi lähtee ryömimään kuoren sisään, voisikohan siinä syntyä jopa kapillaarista nousua. Varmaan myöskin vaijerin laadulla on väliä, joku valmistaja on voinut säästää voiteluaineessa ja toinen taas käyttänyt sitä kaiken täyttävästi. Vaijerin käyttö auttaa, mutta ei poista ongelmaa, jos se tulee.

      
  • Kaiken täyttävä on vaseliini, jos oikea termi on hukassa.

      
  • muokattu 13.03.2024 12:05

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Hyviä vaijereita olet saanut. Niihin menee yleensä vettä ja se pilaa voiteluaineen.

    Tai hyvin suojattuna vedettyjä vaijereita? Tuo ainoa vaihtamani meni Seiskasatasesta vaiherin kuoren vaurioiduttua, jonka jälkeen vaijeriin pääsevä vesi pilaa sen hetkessä. Seiskassakin vaijeri kesti varsin pitkään koska alkuperäistä ei enää saanut ja myös levittimet pyörän napojen sisään piti päivittää 940 vaijerille.

    Rumpujarrut voivat täyttyä lumella juttujen mukaan, mutta ovat melko huolettomat muuten.

    Sama havainto pitkältä ajalta isoillakin ajomäärillä. Itse jarrulaite on huoleton ja ongelmat alkavat joko vaijerista tai levittimestä. Parhaiten toiminut asennus kesti niin pitkään täysin toimintakuntoisena, että takajarru jysähti jumiin vasta käsijarruhihnan irrottua ruostuneesta jarrukengästä ja pyörähdettyä rummun sisällä parinsa kanssa päällekkäin.

    Levyihin tarraavista pysäköintijarruista en tiedä saati kardaanijarruista.

    Perheen uusin auto ajaa takajarrupalat levyihin kiinni sähkömoottorilla. Viimeksi levyn sisällä olevaa käsijarrukenkien jousiritsaa kootessani lupasin itselleni että en valita sähkömoottorilla varustetun takajarrusatulan hinnasta. Sellaisista on nyt kokemusta vasta 100.000 km ja 5 vuotta, joten ei ole mikään yllätys että mitään havaintoja ei vielä ole.

    Sähköinen jarrulaite pitää huolta itsestään toimimalla jokaisessa pysäköinnissä. Mekaanista jarrua on meillä käytetty samalla periaatteella täysin kelistä piittaamatta mikä saattaa pitää ne paremmassa käyttökunnossa?

    Itselläni käsijarruvaijeri alkoi jumittaa kesällä toiselta puolen. Vaihdoin uudet, mutta ne olivatkin huippulaatua. Jarrut kyllä aukesivat, mutta vaijeri ei oikein kulkenut toiseen suuntaan ja venyi. Pito kasvoi hitaasti, auto pysyi paikallaan, mutta dynamometri valitti. Tuo ilmeni muutaman vuoden tappelun jälkeen, kun ei heti ymmärtänyt, että uusi osa oli syypää ja vaihdosta katsastukseen oli aikaa. Tuli vaihdettua kengätkin turhaan.

    Tuo onkin katala tilanne kun uutta vasta vaihdettua osaa ei tule epäilleeksi ensimmäisenä.

    En ole nähnyt kuivasta kuivaan vedettyä käsijarruvaijerin kuorta. Kun edes toinen pää on auton alla, vesi lähtee ryömimään kuoren sisään, voisikohan siinä syntyä jopa kapillaarista nousua. Varmaan myöskin vaijerin laadulla on väliä, joku valmistaja on voinut säästää voiteluaineessa ja toinen taas käyttänyt sitä kaiken täyttävästi. Vaijerin käyttö auttaa, mutta ei poista ongelmaa, jos se tulee.

    Kriittinen paikka taitaa ollakin vaijerin ainoan suojattoman pyörän napaan tulevan osuuden asennus suojaan kivi- ja kurasuihkulta? Se vaijerihan kannattaa reitittää vetoakselin takana akselin suojassa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Kaiken täyttävä on vaseliini, jos oikea termi on hukassa.

    Ei ole, se on vanhanaikaista ja ei voitele pakkasessa, suorastaan jumittaa kaikkea kylmässä.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Hyviä vaijereita olet saanut. Niihin menee yleensä vettä ja se pilaa voiteluaineen.

    Tai hyvin suojattuna vedettyjä vaijereita? Tuo ainoa vaihtamani meni Seiskasatasesta vaiherin kuoren vaurioiduttua, jonka jälkeen vaijeriin pääsevä vesi pilaa sen hetkessä. Seiskassakin vaijeri kesti varsin pitkään koska alkuperäistä ei enää saanut ja myös levittimet pyörän napojen sisään piti päivittää 940 vaijerille.

    Rumpujarrut voivat täyttyä lumella juttujen mukaan, mutta ovat melko huolettomat muuten.

    Sama havainto pitkältä ajalta isoillakin ajomäärillä. Itse jarrulaite on huoleton ja ongelmat alkavat joko vaijerista tai levittimestä. Parhaiten toiminut asennus kesti niin pitkään täysin toimintakuntoisena, että takajarru jysähti jumiin vasta käsijarruhihnan irrottua ruostuneesta jarrukengästä ja pyörähdettyä rummun sisällä parinsa kanssa päällekkäin.

    Levyihin tarraavista pysäköintijarruista en tiedä saati kardaanijarruista.

    Perheen uusin auto ajaa takajarrupalat levyihin kiinni sähkömoottorilla. Viimeksi levyn sisällä olevaa käsijarrukenkien jousiritsaa kootessani lupasin itselleni että en valita sähkömoottorilla varustetun takajarrusatulan hinnasta. Sellaisista on nyt kokemusta vasta 100.000 km ja 5 vuotta, joten ei ole mikään yllätys että mitään havaintoja ei vielä ole.

    Sähköinen jarrulaite pitää huolta itsestään toimimalla jokaisessa pysäköinnissä. Mekaanista jarrua on meillä käytetty samalla periaatteella täysin kelistä piittaamatta mikä saattaa pitää ne paremmassa käyttökunnossa?

    Itselläni käsijarruvaijeri alkoi jumittaa kesällä toiselta puolen. Vaihdoin uudet, mutta ne olivatkin huippulaatua. Jarrut kyllä aukesivat, mutta vaijeri ei oikein kulkenut toiseen suuntaan ja venyi. Pito kasvoi hitaasti, auto pysyi paikallaan, mutta dynamometri valitti. Tuo ilmeni muutaman vuoden tappelun jälkeen, kun ei heti ymmärtänyt, että uusi osa oli syypää ja vaihdosta katsastukseen oli aikaa. Tuli vaihdettua kengätkin turhaan.

    Tuo onkin katala tilanne kun uutta vasta vaihdettua osaa ei tule epäilleeksi ensimmäisenä.

    En ole nähnyt kuivasta kuivaan vedettyä käsijarruvaijerin kuorta. Kun edes toinen pää on auton alla, vesi lähtee ryömimään kuoren sisään, voisikohan siinä syntyä jopa kapillaarista nousua. Varmaan myöskin vaijerin laadulla on väliä, joku valmistaja on voinut säästää voiteluaineessa ja toinen taas käyttänyt sitä kaiken täyttävästi. Vaijerin käyttö auttaa, mutta ei poista ongelmaa, jos se tulee.

    Kriittinen paikka taitaa ollakin vaijerin ainoan suojattoman pyörän napaan tulevan osuuden asennus suojaan kivi- ja kurasuihkulta? Se vaijerihan kannattaa reitittää vetoakselin takana akselin suojassa.

    Usein vaijeri on kolmessa pätkässä, kahvan tienoo, välimatka ja loppuveto pyörännapoihin. Ja menee mistä valmistaja on päättänyt halvimmalla vetää.

      
  • @ArvoA kirjoitti:

    Mutta talvitestiin, laskeskelin itse eilen minkä auton ottaisin ns sokkona merkkiä tuntematta. Suomi-olosuhteissa painottaisin talviajoa, etenemiskykyä, kulutusta ja pikalatausta. Muilla ei ole juurikaan merkitystä ellei siellä ole jotain ihme pommia seassa sillä esilämmitys toimii about OK kaikissa joten esim ajon lämpenemisnopeudella ei ole oikeastaan mitään merkitystä, jonkin verran sillä miten nopeasti umpijäästä on lasit sulat, penkki ja ratti lämmin ja että ne saa etänä päälle.

    Samaan mieltä, että lämmityksellä oli hieman liian iso paino. Mutta toisaalta eipä sitä jääkaapissakaan viitsi kauaa istua, varsinkin nykyautot kaikki näillä hipailunäytöillä varustettuja :unamused: , joten käsineet pitää laittaa syrjään heti.

    Talvella arvostan hyviä valoja , jarruja ja hallittavuutta, nuo on testissä ihan asiaa. Jos lämmityksestä nyt jotain nappasee pois, niin laittaisin sen osan painosta valoillle, kun talvella on melkein koko päivän hämärää/pimeää. Valot on pitkään maantieajoon talvella ehkäpä se tärkein, mikä vähentään ajon rasittavuutta ja parantaa turvallisuutta.

    Etenemiskyvyn arvioinnissa on painotettu liukkauta sen eri muodoissa, ehkä suurimmalla osalle autoilijoita se onkin näin. Syrjemmällä asuva arvostaa myös maavaaraa. Tämä kriteeri olisi tuonut nelivetoistenkin pisteisiin hajontaan. Matala auto, olipa neliveto tai ei, lumen määrän lisäntyessä ei kovin pitkälle etene. Se saattaa tarkoittaa, että omaa (puhdistettua) pihaa pidemälle ei ole asiaa, olipa auto muuten millainen talviauto tahansa.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit