@tracktest kirjoitti:
Eniten pisteitä kerännyt BMW sai tältä armoitetulta raadilta sangollisen paskaa, autolle ei ole mitään järkevää käyttötarkoitusta. Tulette jossain vaiheessa huomaamaan miten tämä malli myy edelleen hyvin, näistä tyhjentävistä arvioistanne huolimatta. Tekniikan Maailma teki havainnot ja pisteytti autot ilmoitettuun järjestykseen, täällä pisteytys aiheutti ennennäkemättömän paskamyrskyn. Palstan kaikkitietävät eivät ole autolla ajaneet yhden yhtä kilometriä missään olosuhteissa, mutta silti kaikilla oli hyvin painavaa kerrottavaa itse autosta. Tässä ketjussa ei tuoda mitään positiivista asiaa esille eniten pisteitä keränneistä autoista, pelkkää negatiivista sanottavaa. Tämän kerronnan perusteella joku varmasti miettii mitä ne siellä Tekniikan Maailman talviautovertailussa oikein näillä jutuillaan viestivät. Toivottavasti kaikki saivat kevennettyä pahaa oloaan riittävästi ja nyt on hieman helpompi hengittää. En muista koskaan voittajan saaneen näin paljon huomiota ja kaikki pelkästään negatiivisessa mielentilassa kirjoitettua. Ei mitään positiivista ja auto kuitenkin sai eniten pisteitä Tekniikan Maailman vaativasta talviautovertailusta. Lehden luettuaan voi varmuudella tulla toiseenkin päätelmään mihin tämä raati täällä päätyi. BMW on merkki joka ei jätä ketään kylmäksi, sen osoitti tämäkin talviautovertailu jälleen kerran. Samat tahot haukkuvat aina ja sillä ei ole väliä voittaako vai häviääkö. Keskustelun aloittaja totesi voittavan auton täysin käyttökelvottomaksi, mutta Tekniikan Maailma sai sille kuitenkin eniten pisteitä. Väärin pisteytetty, väärin testattu vai miten se nyt sitten menikään.
Nyt tarvittaisiin äidinkielen opettajaa, joka pilkkoisi pötkön luettavaan muotoon.
@tracktest kirjoitti:
Eniten pisteitä kerännyt BMW sai tältä armoitetulta raadilta sangollisen paskaa, autolle ei ole mitään järkevää käyttötarkoitusta. Tulette jossain vaiheessa huomaamaan miten tämä malli myy edelleen hyvin, näistä tyhjentävistä arvioistanne huolimatta. Tekniikan Maailma teki havainnot ja pisteytti autot ilmoitettuun järjestykseen, täällä pisteytys aiheutti ennennäkemättömän paskamyrskyn. Palstan kaikkitietävät eivät ole autolla ajaneet yhden yhtä kilometriä missään olosuhteissa, mutta silti kaikilla oli hyvin painavaa kerrottavaa itse autosta. Tässä ketjussa ei tuoda mitään positiivista asiaa esille eniten pisteitä keränneistä autoista, pelkkää negatiivista sanottavaa. Tämän kerronnan perusteella joku varmasti miettii mitä ne siellä Tekniikan Maailman talviautovertailussa oikein näillä jutuillaan viestivät. Toivottavasti kaikki saivat kevennettyä pahaa oloaan riittävästi ja nyt on hieman helpompi hengittää. En muista koskaan voittajan saaneen näin paljon huomiota ja kaikki pelkästään negatiivisessa mielentilassa kirjoitettua. Ei mitään positiivista ja auto kuitenkin sai eniten pisteitä Tekniikan Maailman vaativasta talviautovertailusta. Lehden luettuaan voi varmuudella tulla toiseenkin päätelmään mihin tämä raati täällä päätyi. BMW on merkki joka ei jätä ketään kylmäksi, sen osoitti tämäkin talviautovertailu jälleen kerran. Samat tahot haukkuvat aina ja sillä ei ole väliä voittaako vai häviääkö. Keskustelun aloittaja totesi voittavan auton täysin käyttökelvottomaksi, mutta Tekniikan Maailma sai sille kuitenkin eniten pisteitä. Väärin pisteytetty, väärin testattu vai miten se nyt sitten menikään.
Nyt tarvittaisiin äidinkielen opettajaa, joka pilkkoisi pötkön luettavaan muotoon.
@tracktest kirjoitti:
Muutamat keskustelijat tekevät tästä keskustelupalstasta epäterveen. Ilkeys ja pahoinvointi näkyy kaikissa keskusteluissa.
Sinä olet tehnyt jo vuosia töitä sen eteen että keskustelu sivistyy
Olet vaihtanut nimimerkkiäsi usein, kuten muutamat epäterveen keskustelun ylläpitäjätkin. Teet kaikkesi epäterveen keskustelun edistämiseksi, ei tässä ole mitään uutta. Pidätte huolen siitä, että tästäkin tulee samaa tasoa mitä on suomi 24. Teillä on kaikilla sama ongelma, eriävät mielipiteet aiheuttavat samat oireet.
@tracktest kirjoitti:
Muutamat keskustelijat tekevät tästä keskustelupalstasta epäterveen. Ilkeys ja pahoinvointi näkyy kaikissa keskusteluissa.
Sinä olet tehnyt jo vuosia töitä sen eteen että keskustelu sivistyy
Olet vaihtanut nimimerkkiäsi usein, kuten muutamat epäterveen keskustelun ylläpitäjätkin. Teet kaikkesi epäterveen keskustelun edistämiseksi, ei tässä ole mitään uutta. Pidätte huolen siitä, että tästäkin tulee samaa tasoa mitä on suomi 24.
Höpö höpö, jatka vaan samaan malliin, niin kyllä se taso nousee 24 tasolle
@tracktest kirjoitti:
Muutamat keskustelijat tekevät tästä keskustelupalstasta epäterveen. Ilkeys ja pahoinvointi näkyy kaikissa keskusteluissa.
Sinä olet tehnyt jo vuosia töitä sen eteen että keskustelu sivistyy
Olet vaihtanut nimimerkkiäsi usein, kuten muutamat epäterveen keskustelun ylläpitäjätkin. Teet kaikkesi epäterveen keskustelun edistämiseksi, ei tässä ole mitään uutta. Pidätte huolen siitä, että tästäkin tulee samaa tasoa mitä on suomi 24.
Höpö höpö, jatka vaan samaan malliin, niin kyllä se taso nousee 24 tasolle
@tracktest kirjoitti:
Eniten pisteitä kerännyt BMW sai tältä armoitetulta raadilta sangollisen paskaa, autolle ei ole mitään järkevää käyttötarkoitusta. Tulette jossain vaiheessa huomaamaan miten tämä malli myy edelleen hyvin, näistä tyhjentävistä arvioistanne huolimatta. Tekniikan Maailma teki havainnot ja pisteytti autot ilmoitettuun järjestykseen, täällä pisteytys aiheutti ennennäkemättömän paskamyrskyn. Palstan kaikkitietävät eivät ole autolla ajaneet yhden yhtä kilometriä missään olosuhteissa, mutta silti kaikilla oli hyvin painavaa kerrottavaa itse autosta. Tässä ketjussa ei tuoda mitään positiivista asiaa esille eniten pisteitä keränneistä autoista, pelkkää negatiivista sanottavaa. Tämän kerronnan perusteella joku varmasti miettii mitä ne siellä Tekniikan Maailman talviautovertailussa oikein näillä jutuillaan viestivät. Toivottavasti kaikki saivat kevennettyä pahaa oloaan riittävästi ja nyt on hieman helpompi hengittää. En muista koskaan voittajan saaneen näin paljon huomiota ja kaikki pelkästään negatiivisessa mielentilassa kirjoitettua. Ei mitään positiivista ja auto kuitenkin sai eniten pisteitä Tekniikan Maailman vaativasta talviautovertailusta. Lehden luettuaan voi varmuudella tulla toiseenkin päätelmään mihin tämä raati täällä päätyi. BMW on merkki joka ei jätä ketään kylmäksi, sen osoitti tämäkin talviautovertailu jälleen kerran. Samat tahot haukkuvat aina ja sillä ei ole väliä voittaako vai häviääkö. Keskustelun aloittaja totesi voittavan auton täysin käyttökelvottomaksi, mutta Tekniikan Maailma sai sille kuitenkin eniten pisteitä. Väärin pisteytetty, väärin testattu vai miten se nyt sitten menikään.
Ei hyökätty vain voittajan kimppuun, vaan ihmeteltiin asioita yleisemmin. TM on muutaman kerran hylännyt auton testeissään, kun perustoiminto on ollut risa. Niinhän kävi vaikka Seatin takaturvavyön kanssa, kun autossa on yksi täysin kelvoton ominaisuus, se ei ansaitse jatkoa. Nyt talvitestissä oli useampi auto, jotka eivät ole tällä vuosisadalla talvisissa perusominaisuuksissa. Yksi tai kaksi surkeaa perusominaisuutta sattui osumaan Bemariin. Se ei tarkoita meille muille mitään, mutta merkkiuskovaisilla elämä kaatui. Olisi voinut olla myös niin, että Bemarissa ei olisi ollut yhtään surkeaa ominaisuutta.
Ei näitä tekstejä kukaan ala hampurilaismallilla tms. kirjoittamaan. Asia sanotaan ja aivan turhaa sitä on positiivisuudella peitellä. Bemarin jarrut jäätyivät ja takakontti jumittuu, pitäisikö siihen kehua, että ulkonäkö nostaa kuskin statusta ja takavetoisuus auttaa hienojen videoiden teossa ja lujaa pääsee. Positiivisuuksia saa lukea kunkin auton kohdalla lehdestä, kai jokaisessa jotain hyvää oli.
Juu se on paha shokki jos bemari pärjää testissä, mutta minusta voittajalla ei niin väliä. Omaan käyttöön auto hankitaan ja omilla kriteereillä. Esim itsellä talviauton kriteereihin kuuluu karmilliset ovet. Jos näitä ei ole ja vaikka auto oli muuten mielenkiintoinen, niin jää ostamatta. Samaten kikkailut ovenkahvojen kanssa herrättää epäilyksiä, ja johtaa valintaprosessissa isoihin miinuksiin. Ei huvita noiden asoiden kanssa miekkailla pakkasessa aamuyöllä kun aamujunaa pitäisi ehtiä.
Isompi asia kuin yksittäinen automerkki on nelivetoisten menestys testissä. Takavetoiset autot pärjäävät yhtähyvin kuin nelivedot. Onko niin että takavetoinen sähköauto/hybridi on niin hyvä, että nelivetoa ei tarvita talvessa?
Testissä on on kolme osa-aluetta, joissa nelivedosta pitäisi olla hyötyä ja niistä jaettiin pisteitä 35% eli kolmasosa kaikista pisteistä. Yllättävää on, että ainoastaan eteenmiskyvystä nelivetoiset sai maksimispisteet ja talviajoassa maantiellä ja hallittavuudesta pisteet oli keskinkertaiset tai jopa vain tyydyttävät. Talviajon pisteet ovat
Mersu 29p
BMW 27p
Volvo 27p
Tesla 26p
Toyota 26p
VW 25p
CRV 25p
KIA 25p
Koska sama autoa ei ole testistissä sekä nelivetona että takavetona, on toki vaikea sanoa testin tulosten perusteella johtuuko nelivetoisten heikko menestys vetotavasta, autosta vai testistä. Testipisteistä varsinkin etenemiskyvystä voi kyseenalaistaa, sillä nelivetoisista kirjoitetaan: "Ne eivät missään vaiheessa joutuneet lähellekään etenemiskykynsä rajoja."
Onko nelivedosta järkevää maksaa extra, jotta talvi sujuu paremmin/helpommin? Tämähän on yleinen uskomus ja siihen olen itsekin uskonut ja satsannut viimeiset +20 vuotta. Melkein lisätestiä tarvittaisiin viivalle esim Mersu ja Tesla takavedolla että nelivedolla. Ja testiin skaalaa, jotta erot tulee esiin: hankea, polanteista pikku tietä, lumista mäkeä, ohitusta keskivallin yli, perävaunun vetoa, käsittelyrataa, väistötestejä jne.
@Tiko kirjoitti:
Juu se on paha shokki jos bemari pärjää testissä, mutta minusta voittajalla ei niin väliä. Omaan käyttöön auto hankitaan ja omilla kriteereillä. Esim itsellä talviauton kriteereihin kuuluu karmilliset ovet. Jos näitä ei ole ja vaikka auto oli muuten mielenkiintoinen, niin jää ostamatta. Samaten kikkailut ovenkahvojen kanssa herrättää epäilyksiä, ja johtaa valintaprosessissa isoihin miinuksiin. Ei huvita noiden asoiden kanssa miekkailla pakkasessa aamuyöllä kun aamujunaa pitäisi ehtiä.
Isompi asia kuin yksittäinen automerkki on nelivetoisten menestys testissä. Takavetoiset autot pärjäävät yhtähyvin kuin nelivedot. Onko niin että takavetoinen sähköauto/hybridi on niin hyvä, että nelivetoa ei tarvita talvessa?
Testissä on on kolme osa-aluetta, joissa nelivedosta pitäisi olla hyötyä ja niistä jaettiin pisteitä 35% eli kolmasosa kaikista pisteistä. Yllättävää on, että ainoastaan eteenmiskyvystä nelivetoiset sai maksimispisteet ja talviajoassa maantiellä ja hallittavuudesta pisteet oli keskinkertaiset tai jopa vain tyydyttävät. Talviajon pisteet ovat
Mersu 29p
BMW 27p
Volvo 27p
Tesla 26p
Toyota 26p
VW 25p
CRV 25p
KIA 25p
Koska sama autoa ei ole testistissä sekä nelivetona että takavetona, on toki vaikea sanoa testin tulosten perusteella johtuuko nelivetoisten heikko menestys vetotavasta, autosta vai testistä. Testipisteistä varsinkin etenemiskyvystä voi kyseenalaistaa, sillä nelivetoisista kirjoitetaan: "Ne eivät missään vaiheessa joutuneet lähellekään etenemiskykynsä rajoja."
Onko nelivedosta järkevää maksaa extra, jotta talvi sujuu paremmin/helpommin? Tämähän on yleinen uskomus ja siihen olen itsekin uskonut ja satsannut viimeiset +20 vuotta. Melkein lisätestiä tarvittaisiin viivalle esim Mersu ja Tesla takavedolla että nelivedolla. Ja testiin skaalaa, jotta erot tulee esiin: hankea, polanteista pikku tietä, lumista mäkeä, ohitusta keskivallin yli, perävaunun vetoa, käsittelyrataa, väistötestejä jne.
Nelivedon hyödyntäminen vaatii taitavaa ja määrätietoista kuskia, vauhtipoljinta on painettava kunnolla, että edes teoriassa kaikki pyörät vetäisivät. Tavalliselle kuskille nelivedosta taitaa olla etua vain liikkeellelähdössä. Onkohan testissä vedätetty ja ohjattu kunnolla vai onko esitetty normikuskeja?
@Jokeri kirjoitti:
En ole löytänyt testin jutuista mainintaa että BMW olisi tarvinnut hinausta jäätyneistä jarruista johtuen? Vai onko jäänyt jotain huomaamatta?
Talvella omasta autosta saattaa tietyissä olosuhteissa takajarrut jämähtää jäähän, mutta kyllä ne omin voimin auki saa nytkäytettyä.
Jutussa kerrottu havainto taisikin tarkoittaa yhden auton jarrujen jäätyneen toistuvasti ja ainakin kerran tarvittiin ulkopuolista apua.
Ei tämä täysin outo ilmiö ole, mutta kokemusta on vain syksyisen pesun jälkeen jäätyneistä. Jos jarrujen kuivausalgoritmi aiheuttaa jarrujen jäätymistä, silloin se on väärin suunniteltu
Mitä tulee takaluukun jäätymikseen, siinäkin viivat on vedetty melko suoriksi liittyen lukkoihin. Tekstin mukaan takalasilta valuva vesi voi jäätyä tiivisteeseen ja luukun vesiuraan estäen kiinni menemisen.
Tämä ongelma koskee muitakin sedaneita. Sisätilan lämmitys kaataa lumen takalasilta luukun saranapuolelle, johon se jäätyy lasin levyiseksi kokkareeksi.
@tracktest kirjoitti:
Pappa-autot ei vedä vertoja ajettavuudessa eikä missään muussakaan sporttiselle verrokille. Tähän tulokseen tulleet ovat itse liian vanhoja arvioimaan autoja keskenään. Nämä eivät ole uskonasioita ne pitää itse kokea.
Juuri siksi ymmärränkin omat havaintoni vain mielipiteenä ja vertailevassa ajettavuuden arvioinnissa luotan ammattilaisiin.
Muistelen F10 saaneen aikanaan Saksassa AutoBildin arvion "paras E-sarjalainen jonka BMW on koskasn tehnyt". Nyt ollaan ilmeisesti kuljettu samaa tietä eri suuntiin kun Eemeli saa kiitosta ajettavuudestaan ja ohjauksen keskialueen toimintaa moititaan BMW:ssa.
Minun korvissani tuo kuulostaa siltä, että pitääköhän harkita merkin vaihtoa kun jo 213-sarjan ohjaus palauttaa minua häiritsevän pontevasti?
Meillä auton urheilullisuus mitataan sen kyvyssä kuljettaa urheiluvälineet suorituspaikalle. Sporttisuus on kunnossa kun yli 180-senttisen kuskin takana on vapaata tilaa reilut pari metriä ja ison runkokoon läskipyörä tai täysjoustomaasturi mahtuu peräkonttiin kokonaisena.
"Elektroniikkaan ei oikeastaan pitäisi joutua talviajossakaan turvautumaan, jos suunnittelijat ovat onnistuneet hyödyntämään perinteiset autotekniikan keinot oikein"
Hienosti sanottu. Jotain tällaista olen yrittänyt itsekin sanoa kerrottuani haluavani yrittää ensin itse. Pidän TM:n kuvausta tavoittelemastani ajatuksesta jopa parempana. Kun auto on suunniteltu hyödyntämään käytettävissä oleva kitka oikein, silloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään erityisiä temppuja. Auto kääntyy ratin osoittamaan suuntaan ja ajonhallinta on vain varalla ylimääräisenä reserviä.
Vielä hienompaa jos tällainen käytös osataan nykyään rakentaa etuvetoiseenkin.
Nelivedon hyödyntäminen vaatii taitavaa ja määrätietoista kuskia, vauhtipoljinta on painettava kunnolla, että edes teoriassa kaikki pyörät vetäisivät. Tavalliselle kuskille nelivedosta taitaa olla etua vain liikkeellelähdössä. Onkohan testissä vedätetty ja ohjattu kunnolla vai onko esitetty normikuskeja?
Kyllä käsittelykokokeessa taitava kuljettaja on ajanut sen mikä autolla pääsee. Varsinkin takavetoisilla ilman ajonhallintaa jää mattimeikältä vastaava suoritus tekemättä.
Tässäkin antaisin kritiikkiä testin pisteistä.
Volvo on ajan perusteella aivan ylivoimainen. Volvoa moititaan, että vaatii nopeita käsiä. No tottakai vaatii jos syhröisellä radalla vauhtia on reilusti enemmän kuin muilla. Epäilen vahvasti, että jos Volvolla vauhtia hieman hellää niin sillä ajaa jo mattimeikäläinen nenää kaivellen ajallisesti saman suorituksen kuin seuraavaksi paras ammattilaisen ajamana, takavetoiseista puhumattakaan ja silti käsiteltävyys pisteet Volvolle 'vain' 9p 10p sijaan.
Toyotan 10p on täysi vitsi mittaustuloksen perusteella. Autosta ei saa hallintajärjestelmää pois lainkaan ja aika on vaatimaton. Kuinka moni autoista olisi hallittavissa esimerkillisesti (kuten Toyotan käytöstä kuvataan) jos nopeus pudotetaan Toyotan tasolle?
@tracktest kirjoitti:
Pappa-autot ei vedä vertoja ajettavuudessa eikä missään muussakaan sporttiselle verrokille. Tähän tulokseen tulleet ovat itse liian vanhoja arvioimaan autoja keskenään. Nämä eivät ole uskonasioita ne pitää itse kokea.
Juuri siksi ymmärränkin omat havaintoni vain mielipiteenä ja vertailevassa ajettavuuden arvioinnissa luotan ammattilaisiin.
Muistelen F10 saaneen aikanaan Saksassa AutoBildin arvion "paras E-sarjalainen jonka BMW on koskasn tehnyt". Nyt ollaan ilmeisesti kuljettu samaa tietä eri suuntiin kun Eemeli saa kiitosta ajettavuudestaan ja ohjauksen keskialueen toimintaa moititaan BMW:ssa.
Minun korvissani tuo kuulostaa siltä, että pitääköhän harkita merkin vaihtoa kun jo 213-sarjan ohjaus palauttaa minua häiritsevän pontevasti?
Meillä auton urheilullisuus mitataan sen kyvyssä kuljettaa urheiluvälineet suorituspaikalle. Sporttisuus on kunnossa kun yli 180-senttisen kuskin takana on vapaata tilaa reilut pari metriä ja ison runkokoon läskipyörä mahtuu peräkonttiin kokonaisena.
Meinasin ostaa X1:n mökkiautoksi ja siksi katsoin jutut TM:stä. Koeajossa sanottiin, että ohjaus on huono kuten muissakin (sen aikaisissa) Bemareissa. Vertailussa kerrottiin, ettei X1 kulje hetkeäkään suoraan onnettoman keskialueen takia. Jää kauppaan kuten jäi E:kin, ja kyse on siis reilu kymmenvuotiaista autoista.
"Elektroniikkaan ei oikeastaan pitäisi joutua talviajossakaan turvautumaan, jos suunnittelijat ovat onnistuneet hyödyntämään perinteiset autotekniikan keinot oikein"
Hienosti sanottu. Jotain tällaista olen yrittänyt itsekin sanoa kerrottuani haluavani yrittää ensin itse. Pidän TM:n kuvausta tavoittelemastani ajatuksesta jopa parempana. Kun auto on suunniteltu hyödyntämään käytettävissä oleva kitka oikein, silloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään erityisiä temppuja. Auto kääntyy ratin osoittamaan suuntaan ja ajonhallinta on vain varalla ylimääräisenä reserviä.
Vielä hienompaa jos tällainen käytös osataan nykyään rakentaa etuvetoiseenkin.
Kyllä elektroniikkaa 'vastaan' ajaminen on typerää normaalissa liikenteessä, ja tämän rajan saa aika paljon paremmaksi käyttämällä nastarenkaita talvella, jos turvallsiuuteen haluaa satsata. Nastarenkailla lisäksi ns. heikon pidon ikkuna on merkittävästi laajempi kuin kitkoilla, mikä antaa lisäapuja myös elektroniikalle.
@Late1969 kirjoitti:
Meinasin ostaa X1:n mökkiautoksi ja siksi katsoin jutut TM:stä. Koeajossa sanottiin, että ohjaus on huono kuten muissakin (sen aikaisissa) Bemareissa. Vertailussa kerrottiin, ettei X1 kulje hetkeäkään suoraan onnettoman keskialueen takia. Jää kauppaan kuten jäi E:kin, ja kyse on siis reilu kymmenvuotiaista autoista.
Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä!
En itsekään pidä yli 10-vuotiaan Eemelin ohjauksesta. Minusta siinä on hyvää eleettömyys ja hento palautus, jotka eivät häiritse kuljettajaa, mutta huonoa on heikko ohjaustuntuma, joka ei kerro kovin tarkasti mitä pyörän alla on tapahtumassa ennen kuin lähellä luistoa. Edellä mainittuja puutteita korvaamaan jätetty hydraulisesti tehostetun mallin raskas ohjaus on selvä tyylirikko mukavuuspainotteisessa autossa.
Mielestäni Mersu onnistui sähköisissä ohjausvaihteissa hydraulisia paremmin, koska niihin on ohjelmoitu edeltäjiään enemmän keveyttä ja helppoutta tarkkuuden ja ohjausvasteen parantumisesta huolimatta.
Toyota piti muistissa kaista avustimme asetuksen, nykyisessä saksalaisessa se pitää poistaa aina jokaisen uudelle käynnistyksen jälkeen, jos ja kun käytän vakinopeudensäädintä.
Alueellamme on 30-40 km/h rajoitukset ja usein on ollut tutka auto jossa, ilman vakiota noitanopeuksia ei millään malttaisi ajaa.
@Tiko kirjoitti:
Kyllä elektroniikkaa 'vastaan' ajaminen on typerää normaalissa liikenteessä
Monessa tilanteessa näin onkin, mutta se ei tee elektroniikan hyödyntämisestä kategorisesti typerää. Päinvastoin, talviajokoulutuksessa nimenomaan kehotettiin tietoisesti opettelemaan oman auton avustimien toiminta ja niiden hyödyntäminen.
Se ei tietenkään tarkoita maksimaalisia kaarrenopeuksia omien käsien ja ajonhallinnan äärirajoilla. Mutta vaikkapa väistön ja jarrutuksen yhdistelmässä olisi typerää olla hyödyntämättä sekä ABS + BAS että ESP avustimia täysimääräisesti. Amatöörikuskin PITÄÄKIN vetää tuo väistö jarrulla seisten ABSit raksuttaen kaikkien pyörien jarrutusteho ohjattavuudesta tinkimättä maksimoiden.
Nastarenkailla lisäksi ns. heikon pidon ikkuna on merkittävästi laajempi kuin kitkoilla, mikä antaa lisäapuja myös elektroniikalle.
Hyvin kuvasit tämän ajatuksen, joka tosin pätee vain erittäin liukkaassa kelissä. Lumellahan kitkatengas on mitä mainioin talvirengas.
Amatöörikin voi ajaa itsensä nastarenkailla erittäin turvallisesti itse tunnistamansa luiston rajalle. Siitä on vielä niin pitkä matka vaikeuksiin ja hallinnan menetykseen, että kelin tunnistamisen jälkeen on helppoa ottaa vauhtia hiukan pois ennen kuin muut edes havaitsevat pienenä sortona alkavaa luistoa.
@tracktest kirjoitti:
Muutamat keskustelijat tekevät tästä keskustelupalstasta epäterveen. Ilkeys ja pahoinvointi näkyy kaikissa keskusteluissa.
Sinä olet tehnyt jo vuosia töitä sen eteen että keskustelu sivistyy
Olet vaihtanut nimimerkkiäsi usein, kuten muutamat epäterveen keskustelun ylläpitäjätkin. Teet kaikkesi epäterveen keskustelun edistämiseksi, ei tässä ole mitään uutta. Pidätte huolen siitä, että tästäkin tulee samaa tasoa mitä on suomi 24.
Höpö höpö, jatka vaan samaan malliin, niin kyllä se taso nousee 24 tasolle
Keskustelun taso laskee.
Mikähän sua oikein riivaa, itselleni on kyllä talviautoilussa tärkeää luotettavuus ja se on aika syvältä jos hinuria tarvitaan usein. Siinä ei auta jos jokin muu ominaisuus on hiukan parempi toista autoa. Luulisi sinuakin ketuttavan jos "paras" talviautosi odottaa hinuria kauppakeskuksen pihassa. Minua kyrsisi ja varmaan kolmas kerta niin vaihtoon menisi, mulla ei ole aikaa hinureita odotella.
Ja mihin ranskalaiset liittyivät, onko niin jos oikeat argumentit loppuvat niin pitää siirtyä henkilökohtaisuuksiin. Mitä sitäkään en ymmärrä koska en aja ranskalaisella autolla vaan perheessä on myös BMW. Josko uudessa vitosessa on saatu app korjattua, meidän autossa se ainakin pätkii usein, pitää uudelleenkirjautua eikä komennot mene aina perille. Teslassa app taas toimii kuten junan vessa enkä ole koskaan joutunut lähtemään liikenteeseen esilämmitetyllä kylmällä autolla. Kaikissa autoissa on omat ongelmansa ja Teslahan sai ajettavuudesta nelosen jossain talvitestissä Autopilotilla, tosin mulla on aivan eri malli alla. Molemmissa autoissamme on hölmö talviratkaisu eli karmittomat ikkunat. De-Iceria joutuu käyttämään vaimo monta kertaa talvessa kun lämmitys on jättänyt lämmmittämättä.
Testattu BMW on varmasti hyvä auto mutta joskus katsoin josko hankkisi siitä farkkuversion mutta taidan jättää väliin. Ei tuo jarrujen jäätyminen ainakaan lisää intoa. Hintaa on kyllä aivan pirusti, varustelista liki loputon ja VW ID7 farkku varmasti riittäisi hyvin ajoihini nelivetona.
Jos BMW on niin hieno auto ettei siitä saa esittää mitään negatiivista niin ehkä sun kannattaa katsoa peiliin, siellä se suurin ongelma taitaa olla.
Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.
@koreileva kirjoitti:
Kovin vähälle huomiolle on tässä ketjussa jäänyt se, että testissä oli 2 voittajaa tasapistein.
BMW i5 ei tainnut sopia kärkeen siltä vahvasti vaikuttaa. Koreileva taitaa olla yksi niistä joita pännii juuri tämä merkki.
Luulet väärin ja teet sen takia vääriä johtopäätöksiä. Odotin itsekin Bemarin pärjäävän hyvin talvitestissä (kuten myös ECOTY 2024 -valinnassa). Lähipiirissänikin niitä on ja viimeksi autoa vaihtaessani yksi BMW pääsi shortlistallenikin.
@koreileva kirjoitti:
Kovin vähälle huomiolle on tässä ketjussa jäänyt se, että testissä oli 2 voittajaa tasapistein.
BMW i5 ei tainnut sopia kärkeen siltä vahvasti vaikuttaa. Koreileva taitaa olla yksi niistä joita pännii juuri tämä merkki.
Luulet väärin ja teet sen takia vääriä johtopäätöksiä. Odotin itsekin Bemarin pärjäävän hyvin talvitestissä (kuten myös ECOTY 2024 -valinnassa). Lähipiirissänikin niitä on ja viimeksi autoa vaihtaessani yksi BMW pääsi shortlistallenikin.
Onko itsellesi vaikea sulattaa Mersun menestystä?
Ei ole ei ole koskaan ollut. Olen ajanut merkillä noin vuoden verran ennen BMW 5-sarjaan tutustumista. Sukulaisilla on tätä merkkiä ollut ja keskustellaan autoista ihan normaalisti, makuasioita lähinnä ei mitään erikoisempaa liity näihinkään valintoihin. Hyviä autoja ovat molemmat merkit.
@tracktest kirjoitti:
Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.
Omasta kokemuksestani voin todeta, että minulla on ainakin kolme paskaa autoa. Ne ovat siis sellaisia, joilla ei tee toisten mielestä mitään, kun eivät ole premiumia ja kahdella on vielä valmistusmaarasite. Mutta ne ovat toimineet suorastaan erinomaisesti, vaikka niillä ei tee mitään. Olen kovasti tyytyväinen, vaikka kahdessa on ollut tonnin kustantanut vika. Mutta aina ei voi olla oikeassa, ehkä ne ovat paskoja, vaikka ovat mukavia ajaa. Mutta en yleistä suuntaan enkä toiseen, kun ei se pitäisi paikkansa.
Kerropa noista jarruongelmista. Itse en ole moisista kuullut, jäätyvät pysäköintijarrut ovat peruskauraa.
Nyt tarvittaisiin äidinkielen opettajaa, joka pilkkoisi pötkön luettavaan muotoon.
Muutamat keskustelijat tekevät tästä keskustelupalstasta epäterveen. Ilkeys ja pahoinvointi näkyy kaikissa keskusteluissa.
Sinä olet tehnyt jo vuosia töitä sen eteen että keskustelu sivistyy
Olet vaihtanut nimimerkkiäsi usein, kuten muutamat epäterveen keskustelun ylläpitäjätkin. Teet kaikkesi epäterveen keskustelun edistämiseksi, ei tässä ole mitään uutta. Pidätte huolen siitä, että tästäkin tulee samaa tasoa mitä on suomi 24. Teillä on kaikilla sama ongelma, eriävät mielipiteet aiheuttavat samat oireet.
Höpö höpö, jatka vaan samaan malliin, niin kyllä se taso nousee 24 tasolle
Keskustelun taso laskee.
Ei hyökätty vain voittajan kimppuun, vaan ihmeteltiin asioita yleisemmin. TM on muutaman kerran hylännyt auton testeissään, kun perustoiminto on ollut risa. Niinhän kävi vaikka Seatin takaturvavyön kanssa, kun autossa on yksi täysin kelvoton ominaisuus, se ei ansaitse jatkoa. Nyt talvitestissä oli useampi auto, jotka eivät ole tällä vuosisadalla talvisissa perusominaisuuksissa. Yksi tai kaksi surkeaa perusominaisuutta sattui osumaan Bemariin. Se ei tarkoita meille muille mitään, mutta merkkiuskovaisilla elämä kaatui. Olisi voinut olla myös niin, että Bemarissa ei olisi ollut yhtään surkeaa ominaisuutta.
Ei näitä tekstejä kukaan ala hampurilaismallilla tms. kirjoittamaan. Asia sanotaan ja aivan turhaa sitä on positiivisuudella peitellä. Bemarin jarrut jäätyivät ja takakontti jumittuu, pitäisikö siihen kehua, että ulkonäkö nostaa kuskin statusta ja takavetoisuus auttaa hienojen videoiden teossa ja lujaa pääsee. Positiivisuuksia saa lukea kunkin auton kohdalla lehdestä, kai jokaisessa jotain hyvää oli.
Juu se on paha shokki jos bemari pärjää testissä, mutta minusta voittajalla ei niin väliä. Omaan käyttöön auto hankitaan ja omilla kriteereillä. Esim itsellä talviauton kriteereihin kuuluu karmilliset ovet. Jos näitä ei ole ja vaikka auto oli muuten mielenkiintoinen, niin jää ostamatta. Samaten kikkailut ovenkahvojen kanssa herrättää epäilyksiä, ja johtaa valintaprosessissa isoihin miinuksiin. Ei huvita noiden asoiden kanssa miekkailla pakkasessa aamuyöllä kun aamujunaa pitäisi ehtiä.
Isompi asia kuin yksittäinen automerkki on nelivetoisten menestys testissä. Takavetoiset autot pärjäävät yhtähyvin kuin nelivedot. Onko niin että takavetoinen sähköauto/hybridi on niin hyvä, että nelivetoa ei tarvita talvessa?
Testissä on on kolme osa-aluetta, joissa nelivedosta pitäisi olla hyötyä ja niistä jaettiin pisteitä 35% eli kolmasosa kaikista pisteistä. Yllättävää on, että ainoastaan eteenmiskyvystä nelivetoiset sai maksimispisteet ja talviajoassa maantiellä ja hallittavuudesta pisteet oli keskinkertaiset tai jopa vain tyydyttävät. Talviajon pisteet ovat
Mersu 29p
BMW 27p
Volvo 27p
Tesla 26p
Toyota 26p
VW 25p
CRV 25p
KIA 25p
Koska sama autoa ei ole testistissä sekä nelivetona että takavetona, on toki vaikea sanoa testin tulosten perusteella johtuuko nelivetoisten heikko menestys vetotavasta, autosta vai testistä. Testipisteistä varsinkin etenemiskyvystä voi kyseenalaistaa, sillä nelivetoisista kirjoitetaan: "Ne eivät missään vaiheessa joutuneet lähellekään etenemiskykynsä rajoja."
Onko nelivedosta järkevää maksaa extra, jotta talvi sujuu paremmin/helpommin? Tämähän on yleinen uskomus ja siihen olen itsekin uskonut ja satsannut viimeiset +20 vuotta. Melkein lisätestiä tarvittaisiin viivalle esim Mersu ja Tesla takavedolla että nelivedolla. Ja testiin skaalaa, jotta erot tulee esiin: hankea, polanteista pikku tietä, lumista mäkeä, ohitusta keskivallin yli, perävaunun vetoa, käsittelyrataa, väistötestejä jne.
Nelivedon hyödyntäminen vaatii taitavaa ja määrätietoista kuskia, vauhtipoljinta on painettava kunnolla, että edes teoriassa kaikki pyörät vetäisivät. Tavalliselle kuskille nelivedosta taitaa olla etua vain liikkeellelähdössä. Onkohan testissä vedätetty ja ohjattu kunnolla vai onko esitetty normikuskeja?
Jutussa kerrottu havainto taisikin tarkoittaa yhden auton jarrujen jäätyneen toistuvasti ja ainakin kerran tarvittiin ulkopuolista apua.
Ei tämä täysin outo ilmiö ole, mutta kokemusta on vain syksyisen pesun jälkeen jäätyneistä. Jos jarrujen kuivausalgoritmi aiheuttaa jarrujen jäätymistä, silloin se on väärin suunniteltu
Tämä ongelma koskee muitakin sedaneita. Sisätilan lämmitys kaataa lumen takalasilta luukun saranapuolelle, johon se jäätyy lasin levyiseksi kokkareeksi.
Juuri siksi ymmärränkin omat havaintoni vain mielipiteenä ja vertailevassa ajettavuuden arvioinnissa luotan ammattilaisiin.
Muistelen F10 saaneen aikanaan Saksassa AutoBildin arvion "paras E-sarjalainen jonka BMW on koskasn tehnyt". Nyt ollaan ilmeisesti kuljettu samaa tietä eri suuntiin kun Eemeli saa kiitosta ajettavuudestaan ja ohjauksen keskialueen toimintaa moititaan BMW:ssa.
Minun korvissani tuo kuulostaa siltä, että pitääköhän harkita merkin vaihtoa kun jo 213-sarjan ohjaus palauttaa minua häiritsevän pontevasti?
Meillä auton urheilullisuus mitataan sen kyvyssä kuljettaa urheiluvälineet suorituspaikalle. Sporttisuus on kunnossa kun yli 180-senttisen kuskin takana on vapaata tilaa reilut pari metriä ja ison runkokoon läskipyörä tai täysjoustomaasturi mahtuu peräkonttiin kokonaisena.
Talviauto 2024, sivu 26:
"Elektroniikkaan ei oikeastaan pitäisi joutua talviajossakaan turvautumaan, jos suunnittelijat ovat onnistuneet hyödyntämään perinteiset autotekniikan keinot oikein"
Hienosti sanottu. Jotain tällaista olen yrittänyt itsekin sanoa kerrottuani haluavani yrittää ensin itse. Pidän TM:n kuvausta tavoittelemastani ajatuksesta jopa parempana. Kun auto on suunniteltu hyödyntämään käytettävissä oleva kitka oikein, silloin kuljettajan ei tarvitse tehdä mitään erityisiä temppuja. Auto kääntyy ratin osoittamaan suuntaan ja ajonhallinta on vain varalla ylimääräisenä reserviä.
Vielä hienompaa jos tällainen käytös osataan nykyään rakentaa etuvetoiseenkin.
Kyllä käsittelykokokeessa taitava kuljettaja on ajanut sen mikä autolla pääsee. Varsinkin takavetoisilla ilman ajonhallintaa jää mattimeikältä vastaava suoritus tekemättä.
Tässäkin antaisin kritiikkiä testin pisteistä.
Volvo on ajan perusteella aivan ylivoimainen. Volvoa moititaan, että vaatii nopeita käsiä. No tottakai vaatii jos syhröisellä radalla vauhtia on reilusti enemmän kuin muilla. Epäilen vahvasti, että jos Volvolla vauhtia hieman hellää niin sillä ajaa jo mattimeikäläinen nenää kaivellen ajallisesti saman suorituksen kuin seuraavaksi paras ammattilaisen ajamana, takavetoiseista puhumattakaan ja silti käsiteltävyys pisteet Volvolle 'vain' 9p 10p sijaan.
Toyotan 10p on täysi vitsi mittaustuloksen perusteella. Autosta ei saa hallintajärjestelmää pois lainkaan ja aika on vaatimaton. Kuinka moni autoista olisi hallittavissa esimerkillisesti (kuten Toyotan käytöstä kuvataan) jos nopeus pudotetaan Toyotan tasolle?
Meinasin ostaa X1:n mökkiautoksi ja siksi katsoin jutut TM:stä. Koeajossa sanottiin, että ohjaus on huono kuten muissakin (sen aikaisissa) Bemareissa. Vertailussa kerrottiin, ettei X1 kulje hetkeäkään suoraan onnettoman keskialueen takia. Jää kauppaan kuten jäi E:kin, ja kyse on siis reilu kymmenvuotiaista autoista.
Kyllä elektroniikkaa 'vastaan' ajaminen on typerää normaalissa liikenteessä, ja tämän rajan saa aika paljon paremmaksi käyttämällä nastarenkaita talvella, jos turvallsiuuteen haluaa satsata. Nastarenkailla lisäksi ns. heikon pidon ikkuna on merkittävästi laajempi kuin kitkoilla, mikä antaa lisäapuja myös elektroniikalle.
Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä!
En itsekään pidä yli 10-vuotiaan Eemelin ohjauksesta. Minusta siinä on hyvää eleettömyys ja hento palautus, jotka eivät häiritse kuljettajaa, mutta huonoa on heikko ohjaustuntuma, joka ei kerro kovin tarkasti mitä pyörän alla on tapahtumassa ennen kuin lähellä luistoa. Edellä mainittuja puutteita korvaamaan jätetty hydraulisesti tehostetun mallin raskas ohjaus on selvä tyylirikko mukavuuspainotteisessa autossa.
Mielestäni Mersu onnistui sähköisissä ohjausvaihteissa hydraulisia paremmin, koska niihin on ohjelmoitu edeltäjiään enemmän keveyttä ja helppoutta tarkkuuden ja ohjausvasteen parantumisesta huolimatta.
Toyota piti muistissa kaista avustimme asetuksen, nykyisessä saksalaisessa se pitää poistaa aina jokaisen uudelle käynnistyksen jälkeen, jos ja kun käytän vakinopeudensäädintä.
Alueellamme on 30-40 km/h rajoitukset ja usein on ollut tutka auto jossa, ilman vakiota noitanopeuksia ei millään malttaisi ajaa.
Monessa tilanteessa näin onkin, mutta se ei tee elektroniikan hyödyntämisestä kategorisesti typerää. Päinvastoin, talviajokoulutuksessa nimenomaan kehotettiin tietoisesti opettelemaan oman auton avustimien toiminta ja niiden hyödyntäminen.
Se ei tietenkään tarkoita maksimaalisia kaarrenopeuksia omien käsien ja ajonhallinnan äärirajoilla. Mutta vaikkapa väistön ja jarrutuksen yhdistelmässä olisi typerää olla hyödyntämättä sekä ABS + BAS että ESP avustimia täysimääräisesti. Amatöörikuskin PITÄÄKIN vetää tuo väistö jarrulla seisten ABSit raksuttaen kaikkien pyörien jarrutusteho ohjattavuudesta tinkimättä maksimoiden.
Hyvin kuvasit tämän ajatuksen, joka tosin pätee vain erittäin liukkaassa kelissä. Lumellahan kitkatengas on mitä mainioin talvirengas.
Amatöörikin voi ajaa itsensä nastarenkailla erittäin turvallisesti itse tunnistamansa luiston rajalle. Siitä on vielä niin pitkä matka vaikeuksiin ja hallinnan menetykseen, että kelin tunnistamisen jälkeen on helppoa ottaa vauhtia hiukan pois ennen kuin muut edes havaitsevat pienenä sortona alkavaa luistoa.
Mikähän sua oikein riivaa, itselleni on kyllä talviautoilussa tärkeää luotettavuus ja se on aika syvältä jos hinuria tarvitaan usein. Siinä ei auta jos jokin muu ominaisuus on hiukan parempi toista autoa. Luulisi sinuakin ketuttavan jos "paras" talviautosi odottaa hinuria kauppakeskuksen pihassa. Minua kyrsisi ja varmaan kolmas kerta niin vaihtoon menisi, mulla ei ole aikaa hinureita odotella.
Ja mihin ranskalaiset liittyivät, onko niin jos oikeat argumentit loppuvat niin pitää siirtyä henkilökohtaisuuksiin. Mitä sitäkään en ymmärrä koska en aja ranskalaisella autolla vaan perheessä on myös BMW. Josko uudessa vitosessa on saatu app korjattua, meidän autossa se ainakin pätkii usein, pitää uudelleenkirjautua eikä komennot mene aina perille. Teslassa app taas toimii kuten junan vessa enkä ole koskaan joutunut lähtemään liikenteeseen esilämmitetyllä kylmällä autolla. Kaikissa autoissa on omat ongelmansa ja Teslahan sai ajettavuudesta nelosen jossain talvitestissä Autopilotilla, tosin mulla on aivan eri malli alla. Molemmissa autoissamme on hölmö talviratkaisu eli karmittomat ikkunat. De-Iceria joutuu käyttämään vaimo monta kertaa talvessa kun lämmitys on jättänyt lämmmittämättä.
Testattu BMW on varmasti hyvä auto mutta joskus katsoin josko hankkisi siitä farkkuversion mutta taidan jättää väliin. Ei tuo jarrujen jäätyminen ainakaan lisää intoa. Hintaa on kyllä aivan pirusti, varustelista liki loputon ja VW ID7 farkku varmasti riittäisi hyvin ajoihini nelivetona.
Jos BMW on niin hieno auto ettei siitä saa esittää mitään negatiivista niin ehkä sun kannattaa katsoa peiliin, siellä se suurin ongelma taitaa olla.
Omasta kokemuksesta voin todeta ettei minulla ole ollut mitään luotettavuusongelmia BMW 5-sarjan osalta. Jarrujen jäätymistä tapahtuu otollisissa olosuhteissa muillakin merkeillä, tämä ei ole mikään ainutlaatuinen tapahtuma. Vesi jäätyy pakkasessa, tuon ymmärtää jokainen. En ymmärrä mihin tämä jatkuva narina liittyy, BMW i5 sai korkeimmat pisteet sitä tosiasiaa ei muuta mikään. Sinun on syytä kirjelmöidä tästä Tekniikan Maailmalle, eikä valittaa talviautovertailun tuloksista täällä. Lapsellista jupinaa joka ei johda mihinkään. Tätä samaa on kuultu jokaisen talviautovertailun jälkeen, niiltä jotka tuntee ettei oma auto saanut riittävää arvostusta vaativassa testissä. Mittauksia tehtiin monelta kantilta ja varmuudella riittävä määrä voittajan selvittämiseksi. Koita nyt hyväksyä testin tulos ja anna arvoa testin tuloksille. Pänniminen loppuu kyllä ajan kanssa, kun ajattelee muita asioita ei vain yhtä ja samaa. Ei nämä niin vakavia asioita voi olla, että mielenterveys alkaa reistailla.
Kovin vähälle huomiolle on tässä ketjussa jäänyt se, että testissä oli 2 voittajaa tasapistein.
BMW i5 ei tainnut sopia kärkeen siltä vahvasti vaikuttaa. Koreileva taitaa olla yksi niistä joita pännii juuri tämä merkki.
Täällä on aina ollut niitä jotka pillastuvat jo siitä jos tämän merkin mainitsee. Nimimerkit vain vaihtuu, mutta tarinat ovat samoja.
Luulet väärin ja teet sen takia vääriä johtopäätöksiä. Odotin itsekin Bemarin pärjäävän hyvin talvitestissä (kuten myös ECOTY 2024 -valinnassa). Lähipiirissänikin niitä on ja viimeksi autoa vaihtaessani yksi BMW pääsi shortlistallenikin.
Onko itsellesi vaikea sulattaa Mersun menestystä?
Ei ole ei ole koskaan ollut. Olen ajanut merkillä noin vuoden verran ennen BMW 5-sarjaan tutustumista. Sukulaisilla on tätä merkkiä ollut ja keskustellaan autoista ihan normaalisti, makuasioita lähinnä ei mitään erikoisempaa liity näihinkään valintoihin. Hyviä autoja ovat molemmat merkit.
@tracktest kirjoitti:
Täällä on aina ollut niitä, jotka ei millään kestä muiden kritiikkiä, tai neutraalimpaa otetta arvioinnissa, jos tämän merkin mainitsee samalla.
Heität tuota kovin kevyen tuntuisesti. Aika moni on ihmetellyt ketä tarkoitat ja miksi, koska eivät tunnista ollenkaan.
Älä heittäydy tietämättömäksi, tiedät kyllä ketkä ovat kirjoittaneet samalla nimimerkillä alusta alkaen.
Omasta kokemuksestani voin todeta, että minulla on ainakin kolme paskaa autoa. Ne ovat siis sellaisia, joilla ei tee toisten mielestä mitään, kun eivät ole premiumia ja kahdella on vielä valmistusmaarasite. Mutta ne ovat toimineet suorastaan erinomaisesti, vaikka niillä ei tee mitään. Olen kovasti tyytyväinen, vaikka kahdessa on ollut tonnin kustantanut vika. Mutta aina ei voi olla oikeassa, ehkä ne ovat paskoja, vaikka ovat mukavia ajaa. Mutta en yleistä suuntaan enkä toiseen, kun ei se pitäisi paikkansa.
Kerropa noista jarruongelmista. Itse en ole moisista kuullut, jäätyvät pysäköintijarrut ovat peruskauraa.