"Itselataavan" hybridin akku kyllä täyttyy vuoristoalamäessä käytännössä melkein alle aikayksikön. Käytännössä siihen ei voi useimmiten ladata edes 0,3 kWh:ta ennen kuin sen nettotilavuus on täynnä.
Onneksi artikkelit ei aina oikeassa.
N. kolmevuotta sitten joku caravan porukka testasi silloisen Audin E-tronin sähkönkulutusta alpeilla vaunu perässä ja saivat akun ladattua lähes täyteen alamäkiajossa alpeilta.
Onneksi artikkelit ei aina oikeassa.
N. kolmevuotta sitten joku caravan porukka testasi silloisen Audin E-tronin sähkönkulutusta alpeilla vaunu perässä ja saivat akun ladattua lähes täyteen alamäkiajossa alpeilta.
Näitä keskusteluja käydään aina silloin tällöin, samoin kuin hinaamista. Fakta on vaan se, ettei sähköauto hinatessa tiedä onko kyseessä alamäki vai hinaus ja akku täyttyy kyllä. Kun esim Tesla ottaa n 60 kW teholla regeniä niin kilometrin hinaamalla saa kolme km rangea noin karkeasti.
Toinen juttu yllä, vetyautot. Voi helvata jos ajaisin Mirailla, sen huoltoväli on 8000 km eli kävisin huollossa 4-5 kertaa vuodessa. Muista surkeista puolista puhumattakaan. Moni muukin on asian tajunnut ja Toyota tiputti Mirain hintaa rouheat 60 % kun vetyasemia alettiin sulkea joukolla. Vedyssä ei ole järkeä henkilöautoissa.
Onneksi artikkelit ei aina oikeassa.
N. kolmevuotta sitten joku caravan porukka testasi silloisen Audin E-tronin sähkönkulutusta alpeilla vaunu perässä ja saivat akun ladattua lähes täyteen alamäkiajossa alpeilta.
Näitä keskusteluja käydään aina silloin tällöin, samoin kuin hinaamista. Fakta on vaan se, ettei sähköauto hinatessa tiedä onko kyseessä alamäki vai hinaus ja akku täyttyy kyllä. Kun esim Tesla ottaa n 60 kW teholla regeniä niin kilometrin hinaamalla saa kolme km rangea noin karkeasti.
Toinen juttu yllä, vetyautot. Voi helvata jos ajaisin Mirailla, sen huoltoväli on 8000 km eli kävisin huollossa 4-5 kertaa vuodessa. Muista surkeista puolista puhumattakaan. Moni muukin on asian tajunnut ja Toyota tiputti Mirain hintaa rouheat 60 % kun vetyasemia alettiin sulkea joukolla. Vedyssä ei ole järkeä henkilöautoissa.
Ensin pitää olla "vetytalous" ennen kuin vetyautoissa olisi järkeä. Samoin kuin ennen sähköautoja piti olla sähkö ja sähköverkot - nekin olisivat hemmetin typeriä ilman noita.
Tuskin tuo Mirai on varsinaisesti tarkoitettu edes myyntimalliksi. Paremminkin näkisin sen vetyteknologian opetteluautona, josta on tarkoitus hankkia kokemusta myös joiltain oikeilta käyttäjiltä.
Onneksi artikkelit ei aina oikeassa.
N. kolmevuotta sitten joku caravan porukka testasi silloisen Audin E-tronin sähkönkulutusta alpeilla vaunu perässä ja saivat akun ladattua lähes täyteen alamäkiajossa alpeilta.
Et sitten edes lukenut juttua, mutta tiedät sen olevan väärässä.
Joku sai huutokaupat.comista aika asiallisen hintaisen sähköauton. Opel Ampera -e:n vuosimalli 2018 11/2018. Tehtaan turvallisuus syistä vaihdettu uusi 64 kWh akku, jolla oli ajettu 30 000km akun tehdastakuu 8 vuotta/ 160 000 km.
225 tarjousta ja hinnaksi 14 040 €
keskimääräinen range 400 km
@Topi27 kirjoitti:
Joku sai huutokaupat.comista aika asiallisen hintaisen sähköauton. Opel Ampera -e:n vuosimalli 2018 11/2018. Tehtaan turvallisuus syistä vaihdettu uusi 64 kWh akku, jolla oli ajettu 30 000km akun tehdastakuu 8 vuotta/ 160 000 km.
225 tarjousta ja hinnaksi 14 040 €
keskimääräinen range 400 km
Varmasti harmittaa vai mikä oli pointti? Sähköautojen akut kestävät erinomaisesti, mutta silti niitä vaihdetaan.
Mitättömältä vaikuttava naarmu tai painauma sähköauton akkukotelossa voi tulla kuluttajalle todella kalliiksi. Tämä selvisi, kun Moottorin käyttötestiauton pohjasta löytyi pieni vaurio, jonka korjauskustannus saattaa nousta yli 15 000 euroon.
Et sitten edes lukenut juttua, mutta tiedät sen olevan väärässä
Otsikoitko sinä threadin väärin? Kahdesta akusta pienempi oli teoriassa ajettavissa täyteen.
Se HS:n palstajuttuun päätynyt lapsen tekemä kysymys on tärkeä osa aihetta myös. Mihin siis vastattiin: oliko se rajattu jo valmiiksi, millaisia akkukokoja käytettiin havainnollistamisessa yms.
Onko muuten jossakin väitetty, että täyssähköauton akun oletetaan nimenomaan täyttyvän ajossa, missään tilanteessa? Jutussa ei ihan tarkennettu vissiin tarkoittiko se just 100%, tai riittäisikö yleinen 80%:iin asti jne.
Et sitten edes lukenut juttua, mutta tiedät sen olevan väärässä
Otsikoitko sinä threadin väärin? Kahdesta akusta pienempi oli teoriassa ajettavissa täyteen.
Se HS:n palstajuttuun päätynyt lapsen tekemä kysymys on tärkeä osa aihetta myös. Mihin siis vastattiin: oliko se rajattu jo valmiiksi, millaisia akkukokoja käytettiin havainnollistamisessa yms.
Onko muuten jossakin väitetty, että täyssähköauton akun oletetaan nimenomaan täyttyvän ajossa, missään tilanteessa? Jutussa ei ihan tarkennettu vissiin tarkoittiko se just 100%, tai riittäisikö yleinen 80%:iin asti jne.
Jutussa vastattiin kysymykseen akun lataamisesta täyteen alamäessä. Laajensin siitä kirjoittamallani, ettei akkua pysty täyttämään ajamalla. Se lienee muille selvää, jollain sinne mäen päällekin pitää päästä ja lataaminen alamäessä on kovasti häviöllistä.
Jos luet jutun, saat tietää mitä kysyttiin ja vastattiin. Jutussa kerrottiin, että potentiaalienergia ylittää akun energiasisällön, mutta ei edes teoriassa kaikkea pysty akkuun lataamaan.
Jutussa vastattiin kysymykseen akun lataamisesta täyteen alamäessä. Laajensin siitä kirjoittamallani, ettei akkua pysty täyttämään ajamalla.
Sepä se...
Täällähän ei saa käsitellä aiheita kuin sinun sallimilla tavoilla. Jutut saa vain kopioida tänne, oma ajattelu on vahvasti kiellettyä, paitsi silloin kun vaadit sitä ja se on pakollista.
@Topi27 kirjoitti:
Joku sai huutokaupat.comista aika asiallisen hintaisen sähköauton. Opel Ampera -e:n vuosimalli 2018 11/2018. Tehtaan turvallisuus syistä vaihdettu uusi 64 kWh akku, jolla oli ajettu 30 000km akun tehdastakuu 8 vuotta/ 160 000 km.
225 tarjousta ja hinnaksi 14 040 €
keskimääräinen range 400 km
Varmasti harmittaa vai mikä oli pointti? Sähköautojen akut kestävät erinomaisesti, mutta silti niitä vaihdetaan.
Taidat olla vesilasi aina tyhjä ihmisiä.
pointti oli joku sai hyvin tehdyn auton lähes uudella akulla tehtaan mokan takia sopivaan hintaan käyttöautoksi.
@Topi27 kirjoitti:
Joku sai huutokaupat.comista aika asiallisen hintaisen sähköauton. Opel Ampera -e:n vuosimalli 2018 11/2018. Tehtaan turvallisuus syistä vaihdettu uusi 64 kWh akku, jolla oli ajettu 30 000km akun tehdastakuu 8 vuotta/ 160 000 km.
225 tarjousta ja hinnaksi 14 040 €
keskimääräinen range 400 km
Varmasti harmittaa vai mikä oli pointti? Sähköautojen akut kestävät erinomaisesti, mutta silti niitä vaihdetaan.
Taidat olla vesilasi aina tyhjä ihmisiä.
pointti oli joku sai hyvin tehdyn auton lähes uudella akulla tehtaan mokan takia sopivaan hintaan käyttöautoksi.
Miten tuollainen voi harmittaa.
Mikä se tehtaan moka oli? Jos kertoo täällä jonkin asian, voisi kertoa miksi siinä on jotain mielenkiintoista. Moni on vallan tyytyväinen moneen ostokseensa.
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Hauska huomata että sivuikkunoiden tummennuksista reilusti enemmän hylkyjä kuin etuakselistosta Model kolmosessa, taka-akselisto onkin se heikko paikka josta sitten löytyy 10-kertainen määrä vikoja. Hetki taaksepäin kauheasti vouhkattu akusto ja sen pohjalevy, ei yhtään ongelmatapausta. Lähivalot jotka tuossa mallissa ovat jo kaupasta lähtien pielessä, reippaasti korjauskehoituksia vaikka valot voi säätää näytöltä itsekin.
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Hauska huomata että sivuikkunoiden tummennuksista reilusti enemmän hylkyjä kuin etuakselistosta Model kolmosessa, taka-akselisto onkin se heikko paikka josta sitten löytyy 10-kertainen määrä vikoja. Hetki taaksepäin kauheasti vouhkattu akusto ja sen pohjalevy, ei yhtään ongelmatapausta. Lähivalot jotka tuossa mallissa ovat jo kaupasta lähtien pielessä, reippaasti korjauskehoituksia vaikka valot voi säätää näytöltä itsekin.
ei niitä valoja säädetä kuin ylöspäin (tuntuu vähän sellaiselta..), kun tuo tavan tallaaja liikenteessä ei ymmärrä yhtään miksei puolivalot voi valaista kuusenlatvoja. jos niitä pystyy säätämään näytöltä, niin miksei sitä lukita maahantuojan toimesta? sehän on sama kuin ennenvanhaan 100w hoo nelkut ja kauhea tappelu vuosikymmenet.
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Hauska huomata että sivuikkunoiden tummennuksista reilusti enemmän hylkyjä kuin etuakselistosta Model kolmosessa, taka-akselisto onkin se heikko paikka josta sitten löytyy 10-kertainen määrä vikoja. Hetki taaksepäin kauheasti vouhkattu akusto ja sen pohjalevy, ei yhtään ongelmatapausta. Lähivalot jotka tuossa mallissa ovat jo kaupasta lähtien pielessä, reippaasti korjauskehoituksia vaikka valot voi säätää näytöltä itsekin.
ei niitä valoja säädetä kuin ylöspäin (tuntuu vähän sellaiselta..), kun tuo tavan tallaaja liikenteessä ei ymmärrä yhtään miksei puolivalot voi valaista kuusenlatvoja. jos niitä pystyy säätämään näytöltä, niin miksei sitä lukita maahantuojan toimesta? sehän on sama kuin ennenvanhaan 100w hoo nelkut ja kauhea tappelu vuosikymmenet.
Taitaa useimmissa autoissa olla vain alaspäinsäätö kuormaa varten. Katsastuksessa suuntaus tarkistetaan korkeimmalla säädöllä. Onko se Teslassa ihan vauhdissa säädettävä vai vaatiiko jotain erikoista?
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Hauska huomata että sivuikkunoiden tummennuksista reilusti enemmän hylkyjä kuin etuakselistosta Model kolmosessa, taka-akselisto onkin se heikko paikka josta sitten löytyy 10-kertainen määrä vikoja. Hetki taaksepäin kauheasti vouhkattu akusto ja sen pohjalevy, ei yhtään ongelmatapausta. Lähivalot jotka tuossa mallissa ovat jo kaupasta lähtien pielessä, reippaasti korjauskehoituksia vaikka valot voi säätää näytöltä itsekin.
ei niitä valoja säädetä kuin ylöspäin (tuntuu vähän sellaiselta..), kun tuo tavan tallaaja liikenteessä ei ymmärrä yhtään miksei puolivalot voi valaista kuusenlatvoja. jos niitä pystyy säätämään näytöltä, niin miksei sitä lukita maahantuojan toimesta? sehän on sama kuin ennenvanhaan 100w hoo nelkut ja kauhea tappelu vuosikymmenet.
Taitaa useimmissa autoissa olla vain alaspäinsäätö kuormaa varten. Katsastuksessa suuntaus tarkistetaan korkeimmalla säädöllä. Onko se Teslassa ihan vauhdissa säädettävä vai vaatiiko jotain erikoista?
Paikallaan ollessa vain voi säätää ja menevät ylös-alas miten vaan haluaa. Molemmat puolet säädettävä erikseen haluamakseen mutta kuinka moni tekee jos valot on hanurillaan ns tehtaalta. Tuskin kovin moni. Matrisit tuli päivityksenä joten voisi kuvitella että häikäistyminen ainakin vähenee kun nyt tuntuu että liki kaikissa vastaantulevissa kolmosissa on valot väärin säädetty.
Moottori-lehdessä kirjoitetaan noin: "Sähköauton kohdalla vedettävän vaunun aerodynamiikalla on suurempi merkitys, koska sähköauton hyötysuhde on paljon suurempi kuin polttomoottoriauton ja pienikin muutos ajokelissä, tai vaikka perävaunun kytkeminen sähköauton perään saa auton energiankulutuksen sekä toimintasäteen muuttumaan oleellisesti." Lisätehon/-energian tuottaminen hyvällä hyötysuhteella onkin siis enemmän kulutusta lisäävää kuin sama huonolla hyötysuhteella. Eiköhän kyse ole yhä edelleen akun koosta.
Tästä täytyy tulkita BMW says Goodbye to Electric Cars Tee omat johtopäätöksesi.
Sähkömoottori ja polttokenno, ihan simppeli juttu, vain tippa vetyä ja menoksi.
Ei tippa tapa eikä vetyämpäriin huku:
Kiehumispiste: −252,9 °C
Sulamispiste: −259,2 °C
Akku ei täyty ajamalla: https://www.hs.fi/tiede/art-2000010303722.html
"Itselataavan" hybridin akku kyllä täyttyy vuoristoalamäessä käytännössä melkein alle aikayksikön. Käytännössä siihen ei voi useimmiten ladata edes 0,3 kWh:ta ennen kuin sen nettotilavuus on täynnä.
Onneksi artikkelit ei aina oikeassa.
N. kolmevuotta sitten joku caravan porukka testasi silloisen Audin E-tronin sähkönkulutusta alpeilla vaunu perässä ja saivat akun ladattua lähes täyteen alamäkiajossa alpeilta.
Näitä keskusteluja käydään aina silloin tällöin, samoin kuin hinaamista. Fakta on vaan se, ettei sähköauto hinatessa tiedä onko kyseessä alamäki vai hinaus ja akku täyttyy kyllä. Kun esim Tesla ottaa n 60 kW teholla regeniä niin kilometrin hinaamalla saa kolme km rangea noin karkeasti.
Toinen juttu yllä, vetyautot. Voi helvata jos ajaisin Mirailla, sen huoltoväli on 8000 km eli kävisin huollossa 4-5 kertaa vuodessa. Muista surkeista puolista puhumattakaan. Moni muukin on asian tajunnut ja Toyota tiputti Mirain hintaa rouheat 60 % kun vetyasemia alettiin sulkea joukolla. Vedyssä ei ole järkeä henkilöautoissa.
Ensin pitää olla "vetytalous" ennen kuin vetyautoissa olisi järkeä. Samoin kuin ennen sähköautoja piti olla sähkö ja sähköverkot - nekin olisivat hemmetin typeriä ilman noita.
Tuskin tuo Mirai on varsinaisesti tarkoitettu edes myyntimalliksi. Paremminkin näkisin sen vetyteknologian opetteluautona, josta on tarkoitus hankkia kokemusta myös joiltain oikeilta käyttäjiltä.
Et sitten edes lukenut juttua, mutta tiedät sen olevan väärässä.
Joku sai huutokaupat.comista aika asiallisen hintaisen sähköauton. Opel Ampera -e:n vuosimalli 2018 11/2018. Tehtaan turvallisuus syistä vaihdettu uusi 64 kWh akku, jolla oli ajettu 30 000km akun tehdastakuu 8 vuotta/ 160 000 km.
225 tarjousta ja hinnaksi 14 040 €
keskimääräinen range 400 km
Varmasti harmittaa vai mikä oli pointti? Sähköautojen akut kestävät erinomaisesti, mutta silti niitä vaihdetaan.
Ei mitään Suomen huonokuntoisten teiden autoja.
@Late1969 kirjoitti:
Otsikoitko sinä threadin väärin? Kahdesta akusta pienempi oli teoriassa ajettavissa täyteen.
Se HS:n palstajuttuun päätynyt lapsen tekemä kysymys on tärkeä osa aihetta myös. Mihin siis vastattiin: oliko se rajattu jo valmiiksi, millaisia akkukokoja käytettiin havainnollistamisessa yms.
Onko muuten jossakin väitetty, että täyssähköauton akun oletetaan nimenomaan täyttyvän ajossa, missään tilanteessa? Jutussa ei ihan tarkennettu vissiin tarkoittiko se just 100%, tai riittäisikö yleinen 80%:iin asti jne.
Jutussa vastattiin kysymykseen akun lataamisesta täyteen alamäessä. Laajensin siitä kirjoittamallani, ettei akkua pysty täyttämään ajamalla. Se lienee muille selvää, jollain sinne mäen päällekin pitää päästä ja lataaminen alamäessä on kovasti häviöllistä.
Jos luet jutun, saat tietää mitä kysyttiin ja vastattiin. Jutussa kerrottiin, että potentiaalienergia ylittää akun energiasisällön, mutta ei edes teoriassa kaikkea pysty akkuun lataamaan.
@Late1969 kirjoitti:
Sepä se...
Täällähän ei saa käsitellä aiheita kuin sinun sallimilla tavoilla. Jutut saa vain kopioida tänne, oma ajattelu on vahvasti kiellettyä, paitsi silloin kun vaadit sitä ja se on pakollista.
Huoh...
Taidat olla vesilasi aina tyhjä ihmisiä.
pointti oli joku sai hyvin tehdyn auton lähes uudella akulla tehtaan mokan takia sopivaan hintaan käyttöautoksi.
Miten tuollainen voi harmittaa.
Mikä se tehtaan moka oli? Jos kertoo täällä jonkin asian, voisi kertoa miksi siinä on jotain mielenkiintoista. Moni on vallan tyytyväinen moneen ostokseensa.
Jos vesilasi on täynnä ihmisiä, jätän juomatta.
Harva palaa sähköautosta enää takaisin polttomoottoriin – Kun kokeilin viikon ajan, ymmärrän hyvin miksi
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/596d5c11-d26c-45c3-9869-22deb5e75749?ref=ampparit:032b
Millä autolla kokeilit?
@Late1969 kirjoitti:
Jos Topi27 on toimittaja Lähteenmäki, niin sitten voit kysyä (ja vastaus oli jutussa). Muuten tuo oli taas laiskaa klikki-juttua Topilta...
Vaaralliset kiinalaiset autot: https://www.is.fi/autot/art-2000010376518.html Liian hyviä ovat.
Liisarina ihan ok vaihtoehto, kun ei kosketa itseä lainkaan riskit. Jos viides osa hylätään 4 vuotiaista, niin
on riskit omistaa liian kova. oli mukavuus mitä tahansa.
Hauska huomata että sivuikkunoiden tummennuksista reilusti enemmän hylkyjä kuin etuakselistosta Model kolmosessa, taka-akselisto onkin se heikko paikka josta sitten löytyy 10-kertainen määrä vikoja. Hetki taaksepäin kauheasti vouhkattu akusto ja sen pohjalevy, ei yhtään ongelmatapausta. Lähivalot jotka tuossa mallissa ovat jo kaupasta lähtien pielessä, reippaasti korjauskehoituksia vaikka valot voi säätää näytöltä itsekin.
ei niitä valoja säädetä kuin ylöspäin (tuntuu vähän sellaiselta..), kun tuo tavan tallaaja liikenteessä ei ymmärrä yhtään miksei puolivalot voi valaista kuusenlatvoja. jos niitä pystyy säätämään näytöltä, niin miksei sitä lukita maahantuojan toimesta? sehän on sama kuin ennenvanhaan 100w hoo nelkut ja kauhea tappelu vuosikymmenet.
Taitaa useimmissa autoissa olla vain alaspäinsäätö kuormaa varten. Katsastuksessa suuntaus tarkistetaan korkeimmalla säädöllä. Onko se Teslassa ihan vauhdissa säädettävä vai vaatiiko jotain erikoista?
Paikallaan ollessa vain voi säätää ja menevät ylös-alas miten vaan haluaa. Molemmat puolet säädettävä erikseen haluamakseen mutta kuinka moni tekee jos valot on hanurillaan ns tehtaalta. Tuskin kovin moni. Matrisit tuli päivityksenä joten voisi kuvitella että häikäistyminen ainakin vähenee kun nyt tuntuu että liki kaikissa vastaantulevissa kolmosissa on valot väärin säädetty.
Moottori-lehdessä kirjoitetaan noin: "Sähköauton kohdalla vedettävän vaunun aerodynamiikalla on suurempi merkitys, koska sähköauton hyötysuhde on paljon suurempi kuin polttomoottoriauton ja pienikin muutos ajokelissä, tai vaikka perävaunun kytkeminen sähköauton perään saa auton energiankulutuksen sekä toimintasäteen muuttumaan oleellisesti." Lisätehon/-energian tuottaminen hyvällä hyötysuhteella onkin siis enemmän kulutusta lisäävää kuin sama huonolla hyötysuhteella. Eiköhän kyse ole yhä edelleen akun koosta.