Tilanteita liikenteessä

1480 kommenttia
1444546474850»
  • muokattu 21.10.2024 17:57

    @HybridRules kirjoitti:
    Armeijan tapaan pyöräilijä sitten panee vahingon kiertämään ja aiheuttaa vastaavan riskin kevliä kulkevalle jalankulkijalle, mutta tietysti siinä on ainakin yleensä lievemmät seuraukset riskin realisoituessa kuin rekan jyräämäksi tai alipaineella kaatamaksi joutuvalla pyöräilijällä.

    Ollaan taidettu olla eri joukko-osastoissa. Tai sitten puhut armeijasta, vaikka kyse on vastuuttomista varusmiehistä. Sekoitathan välillä myös termit sinä ja liikenne.

    Riskin aiheuttaa se, joka toimii väärin. Uhri on eri asia kuin aiheuttaja. Esimerkkinä jalankulkija, joka sirtyy sivusuunnassa nopeasti ja taakseen katsomatta. Arkipäivää klv:llä, harvemmalla kantti riittää siihen ajoradalla. Miksi itse toimit eri tavoin ulkoiluttaessasi koiraa ajoradan reunassa ja klv:llä? Liittyykö mielipiteesi pyörästä ajoneuvona tähän?

      
  • @Herbert kirjoitti:

    @Lukija33539 kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Aika rajua olisi liikenne, jos rajoituksia nostettaisiin 20 km/h ja luotettaisiin siihen, että kuskit hallitsevat tilannenopeudet ja asiallisen ajotavan.

    Ei ole rajua, ja kyseinen menettely on tehty parissakin pohjoismaassa, turhaa pelottelua ja dramatisointia. Tanskassa moottoritiellä rajoitus nostettiin 110km/h ->130km/h. Ja Ruotsissa on 110km/h =< 120km/h. Mitä olen siellä liikkunut niin hyvin toimii.

    Tanskassa rajoituksen nostoon liittyi paljon muitakin toimenpiteitä, kuten hyvin tiedät. Täällä sinä ja HR ette tästä välitä, vaan ajelette muun liikenteen seassa korotettuja nopeuksia ohitustarvetta generoimassa ilman Tanskan mallin tukea.

    Nyt en ymmärrä. Sanoit että rajoitusnopeuksien nostaminen 20km/h olisi rajua. Kun mainitsen että niin on tehty, alat höpisemään yksittäisistä autoista ja niiden nopeuksista. Mitä näillä on keskenään tekemistä.

      
  • muokattu 21.10.2024 18:48

    Rajoituksen nosto niin, että ainoa toimenpide olisi vaihtaa tauluun uudet numerot olisi raju temppu.

    Koska vain sinä, HR ja vajaat 2% muista vapaamatkustajista sovellatte tätä haavetta liikenteessä, 98% tienkäyttäjistä jää aikaa väistellä teitä.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Rajoituksen nosto niin, että ainoa toimenpide olisi vaihtaa tauluun uudet numerot olisi raju temppu.

    Miten niin, näinhän tapahtuu joka syksy ja kevät jo nyt, olet varmaan huomannut.

      1
  • Tajuat varmaan itsekin, mikä ero on pudottaa rajoituksia normaalitasosta 20 ja nostaa rajoituksia normaalitasosta 20.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Tajuat varmaan itsekin, mikä ero on pudottaa rajoituksia normaalitasosta 20 ja nostaa rajoituksia normaalitasosta 20.

    ainakin täälläpäin on paljonkin osuuksia, jos nopeus ei ole talven jälkeen palautunut normaaliksi. Tästä voisi aloittaa. Vaikka olet palsta nopeuslukkari niin sinustakaan ei olisi temppu eikä mikään palauttaa näitä normaaliksi eli nostaa 20km/h?

      
  • Täällä pudotettiin yhdellä osuudella 100 -> 80, kun jo valmiiksi pakkattu päällyste viime talvena petti. Syksyllä se päällystettiin, jonka jälkeen rajoitus palautettiin ennslleen. Ei ongelmaa, nyt tien kunto vastaa rajoitusta.

      2
  • Maksullista lisänopeutta voi ostaa useammaltakin palvelun tarjoajalta.

    Kallein palvelun tarjoaja on kotimainen poliisi. Sen tarjoama maksullinen lisänopeus on sekä laadultaan heikkoa että kilpailukyvyttömästi hinnoiteltu. Itse olen jo yli neljä vuosikymmentä ollut muiden palvelun tarjoajien asiakkaana.

    Kustannustehokkaampaa maksullista lisänopeutta voi ostaa Saksasta. Näin maksullisesta lisänopeudesta tulee edullisempaa, mutta palvelussa on usein laatupoikkeamia, koska saman palvelun käyttäjät kilpailevat best effort periaatteella jaetusta resurssista eikä quality of service neuvottelua guaranteed speed rate sopimuksen saavuttamiseksi ole tarjolla.

    Kustannustehokkain ja palvelun laadultaan paras maksullinen lisänopeus hankitaan isoina tukkuerinä moottoriradalta. Tämä vaihtoehto on ylivoimaisen edullinen ja minä itse olen eniten nopeutta rajoittava tekijä.

    --740 GLE

      3
  • @Lukija48689 kirjoitti:

    Kustannustehokkaampaa maksullista lisänopeutta voi ostaa Saksasta. Näin maksullisesta lisänopeudesta tulee edullisempaa, mutta palvelussa on usein laatupoikkeamia, koska saman palvelun käyttäjät kilpailevat best effort periaatteella jaetusta resurssista eikä quality of service neuvottelua guaranteed speed rate sopimuksen saavuttamiseksi ole tarjolla.

    :smiley: Tämä pitää täysin paikkansa. Viime viikolla meinasin myöhästyä koneesta palvelun heikkouden vuoksi. Vaikka koko matka oli autobahnia, keskinopeus jäi vaivaiseen 75km/h ja vuokra-auto tankaamatta, (josta tulee aivan älytön lasku). Portille ehdin kun bording oli alkamassa, vaikka myös lentoasemalla loppuetapit hoituivat juosten. Toki matkalla oli tyhjääkin baanaa oli, vuokra-Rellu ei yli 190km/h suostunut ylittämään kuin alamäessä, ja toisaalta eipä noista lyhyistä pätkistä ollut juurikaan hyötyä, matka-ajasta lähti pois vain muutamia minuutteja. Ja paikallaan seisoessa kului kymmeniä useampaan kertaan. Armaassa kotomaassamme ajan saman matkan kesäkelissä noin tuntia nopeammin ja paljon pienemmällä stressillä, toki poliisin tarjoamalla lisänopeus palvelulla. Tuolla vuokra-autosta tulevalla polttoainalisämaksulla maksaa muuten kotimaisen nopeuspalvelun 20 vuoden ajalle :wink: Eli onko tuo nyt kuitenkaan niin kallista, laadusta pitää maksaa aina.

    Sinänsä mielenkiintoinen havainto - autobaanalla tietyöalueella kavennetulla kaistalla (2.3m) rajoitus on 120km/h. Suomessa moottoriliikennetiellä., jossa on kaista on eristetty keskikaiteella, hyvät rampit, riista-aidat ja monikaistaiset leveät ajoradat mahdollistavat vain 100km/h nopeuden turvallisesti. Ehkä saksalaiset vaan osaa ajaa paremmin kuin meikäläiset, joten viranomaiset voi olla hövelimpiä rajoitusten suhteen. Saksasas lisähaaste on vielä suuri liikennetiheys, autoja on kuin Kehä I:llä - kaistat vaan kapeampia ja vauhtia +40km/h.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Täällä pudotettiin yhdellä osuudella 100 -> 80, kun jo valmiiksi pakkattu päällyste viime talvena petti. Syksyllä se päällystettiin, jonka jälkeen rajoitus palautettiin ennslleen. Ei ongelmaa, nyt tien kunto vastaa rajoitusta.

    Hieno juttu, että muistivat palauttaa nopeuden. Täällä itä-Suomessa on paljonkin korpitaipaleita, joilla talvirajoitus on 'unohtunut' vuosiksi myös kesäajaksi tienvarteen. Mitään syytä noille en ole keksinyt, tie on yhtä leveä/kapea, tienlinja ei muutu, ei risteyksiä jne. Fiilis on, että arvalla on roiskittu johokin, kun on pitänyt alentaa rajoituksia tietty kilometrimäärä jonkun hoyrypään visioiden vuoksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit