Kuukeri:
Aivan, andertz. Tammiston kauppahelvetissä on vilkas ympyrä jossa suojatie heti ainakin yhden ulostulon jälkeen.
Siinä kerran eräs aikuinen pyöräilijä oli jatkamassa liikenteenjakajan kohdalla olevan odotuskohdan yli suojatielle, vaik…
Rätkätin:
Niinpä niin .. seuraamalla vaikka takana tulevaa liikennettä tuollainen tilanne olisi hyvinkin voitu välttää ..
Mikä ihmeen tilanne? Autoja tiellä liikkumassa peräkkäin suurimmalla sallitulla nopeudella.
Ei siinä ol…
Herbert:
Tämäkin on mielestäni hyvä indikaattori siitä, että liikenteessä ihmisten kyky ajatella on aika nollassa. Ajatellaan kai siten, että jos noudattaa yhtä lakipykälää (esim. nopeusrajoitus), silloin kaikki on hyvin. Joskushan täälläkin jo…
Lainaus:26.11.2005 klo 12:31 ArtoknV kirjoitti
Olen aina kannattanut että verot maksaa ne jotka niitä aiheuttavat. Eli jos nastat kuluttaa teitä nastojen käyttäjät maksakoon ei kitkarankas Miesten tarvitse maksaa nasta pellen kuluttamien teiden kun…
Koska täälläkin on heitä mitkä jääräpäisesti vain haluavat pilata keskustelupalstoja ja tehdä niistä epämiellyttäviä lukea järjettömien tehohsteiden vuoksi vuoksi eikä aio luopua muotoiluista. Heille pitäisi asettaa tuntuva muotoiluvero. Suuruudelta…
Lainaus:11.03.2005 klo 10:32 il Diavolo kirjoitti
Aivan sama tilannehan tulee mutkissa, kun hetkellinen näkyvyys on alle pysähtymismatkan.
En ainakaan minä ajele sillai, että jos heti mutkanjälkeen olis esim iso meteoriitti pudonnut keskelle tietä,…
slowgear:
Tuota jos vertaa taas siihen, että joidenkin arvioiden mukaan viina aiheuttaa Suomessa 6000 kuolemaa tai liukastumiset ja kompastumiset 1200 muista kotitapaturmista nyt puhumattakaan kuolemaa niin ei voi muuta kuin todeta, että aivan m…
slowgear:
Edellistä laskutoimitusta ei nyt sitten kannata pitää minään sen kummempana puolustuspuheena ylinpeuden ajamisen puolesta, vaan tarkoitus oli pikkasen valottaa minkä kokoluokan riskeistä on kaiken kaikkiaan kyse. Eli vaikka riskien ka…
Lainaus:04.08.2006 klo 15:39 Zilo kirjoitti
Huomattuaan että automaattisakotus vain lisää onnettumuuksia tietyöalueilla on kehitetty parempi turvallisuustekijä:
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-2298468,00.html
Jotenkin muistan korostanee…
Lainaus:02.08.2006 klo 19:42 Disukka kirjoitti
Maaseudulla asuvana minua ottaa kaaliin ääliömäiset kaupunkilaiset jotka muuttavat maalle kylien välisten teiden varsiiin. Sittenkun ovat saaneet mökin pystyyn niin eiku nämä pässit lähtee nimien keruu…
Lainaus:18.06.2007 klo 09:40 Herbert kirjoitti
Tuo on yksi tulkinta. Toinen on lakiin kirjoitettu maininta siitä, ettei liikennettä saa tarpeettomasti häiritä. Jos vaikka metrin eteenpäin ajamalla kaistan liikenne mahtuisi sujumaan, voisi tilanteen…
Väistäminen käännyttäessä on kääntyjän tehtävä ja hän saa tehdä sen haluamallaan tavalla. Mikään ei velvoita häntä ajamaan niin lähelle suojatietä, että takaa suoraan jatkava mahtuisi ohi.
Toki ensimmäinen kääntyvä auto yleensä mahtuu risteävälle a…
Miksi moottoritiellä pitäisi ajaa kärryn kanssa sataa? Moottoritiellä kahdeksaakymppiä ajavan ohittaminen on erittäin helppoa. Samoin tavallisella maantiellä, jos kärrynvetäjä ajaa ihan oikeasti rajoituksen mukaan. Se että käytät hitaampaa nopeutta …
Lainaus:13.06.2007 klo 11:27 Rätkätin kirjoitti
Hassuinta siinä on se, että joidenkin "äärettömän oikeassaolevien" pitää ylimalkaan puuttua muiden tekemisiin. Miksi? Jos/kun joku rikkoo sääntöjä, niin poliisi itse toteaa, että niihin ei pidä puuttu…
Lainaus:12.06.2007 klo 23:14 combatfighter kirjoitti
Tuosta toisen kiinni saamisesta ja tien antamisesta. Mikä on huomattavasti hitaammin? 80km/h rajoitusalueella 70-75km/h ei ole ihme eikä mikään ja kyllä sen takana tulija ainakin huomaa. Ja tämä …
Lainaus:12.06.2007 klo 14:28 Rätkätin kirjoitti
Toisekseen TLL kertoo ihan tarkasti sekä ohittajan että ohitettavan vastuut. Siellä huomautetaan suraavasti pykälässä 19 ..
"... ajoneuvon kuljettajan on kapealla tai mutkikkaalla ajoradalla tai vasta…
Lainaus:31.08.2006 klo 10:48 SKP kirjoitti
Terve järki tuntuu olevan useasti hukassa. Hyvänä esimerkkinä MB peräkärryn kanssa, joka muista välittämättä lähti ohittamaan 70 km/h motarilla ajavaa Micraa. Nopeus MB:llä oli tietenkin se sallittu 80, ku…
Lainaus:19.08.2006 klo 23:15 JOXA kirjoitti
Mene Maukka hoitoon kun et osaa lukea! Minä siis kierrän kaukaa pyöräilijät aina kun se on mahdollista, mutta aina se ei ole mahdollista, siis kirjoitan tämän jo kolmatta kertaa mutta on näköjään lukihä…
Lainaus:18.08.2006 klo 21:25 JOXA kirjoitti
Maukka, kyllähän minä saan autoni aina pysähtymään näkyvällä tienosalla, mutta perässätulija ei, varsinkaan jos ajelen Hesan seudulla! Jos ajaa rekan perässä ruuhkassa niin ei sitä pyöräilijää kilometr…
Lainaus:16.08.2006 klo 23:52 JOXA kirjoitti
Jos pyöräilijä polkee ylämäkeä jotain 5km/h satasen rajoituksella ja minä poljen jarrut pohjaan ruuhkassa ajaakseni samaa nopeutta koska vastaantulijoiden takia ei voi koukata toiselle kaistalle, niin tak…
Rätkätin:
Sen verran olen ulkomailla ajellut - Saksassakin - että hyvin tiedän omien kokemusten perusteella, että heidän ajoneuvojensa väliset etäisyydet ovat verrattomasti paremmassa kunnossa kuin meikäläisten.
Viimeksi lokakuussa ajel…
K-10:
Porukka voisi ajaa niin, että liikenne sujuu eikä seiso turhan tähden. Jos tilaa on, se kannattaa käyttää, ja ehkäistä ruuhkasumppujen muodostumista.
Vielä kun porukka ajaisi etuilematta, niin liikenne sujuisi seisomatta ja ilman ruu…
Herbert:
Mutta oli lähtökohta mikä tahansa, vetoketju tuo siihen väkisinkin oman hidasteensa lisää. Sujuvuus ei siis pysy yhtä hyvänä toisin kuin väität.
Vertaat sujuvuutta tilanteeseen ilman vetoketjua.
Minä taas vertasin vetoke…
Herbert:
Ei kyse ollut siitä, että vetoketju olisi jotenkin huono juttu. Kovin ehdottomat näkemykset sinulla vain aiheesta on, vaikka pelisääntöjä ei missään ole kirjattu.
Kun päästetään vetoketjussa vain yksi auto eteen kenellekään ei…
K-10:
Jos jätetään toinen kaista tyhjäksi, minun käsittääkseni jonon takapää jää kauemmaksi, aiheuttaen lisää ruuhkia. Korjaa jos olen väärässä.
Etuilematon vetoketju liikennevaloista kahta kaistaa päättyvää kaistaa kohti lähdettäessä toim…
K-10:
Nämä kaistaa aikaisin vaihtavat aiheuttavat lopulta sen, että jatkuvalla kaistalla ajavat joutuvatkin päästämään edelleen enemmän kuin joka toisen. Se joka kiltin näköisesti häpeillen vaihtaa kaistaa aikaisin, onkin se todellinen liikente…
Eipä tuossa mitään hassua ole. Liikennesäännöt eivät kiellä tilan antamista kaistanvaihtajalle.
Vetoketju perustuu sivistyneeseen käytökseen ja hyväntahtoisuuteen ja se voidaan totetuttaa täysin liikennesääntöjä noudattaen ja ilman etuilemista.…
K-10:
Sama jos tulet Vihdintieltä ja jatkat Hakamäentielle. Turha kaikkien on pakkautua samalle kaistalle ennen Mannerheimintietä. Risteys vetää paremmin, kun tehdään vetoketju vasta vähän matkaa risteyksen jälkeen.
Älä vaan rupea estelemään j…
Lainaus:26.06.2006 klo 19:09 Lefa kirjoitti
TM-lehdessä 7/06 oli hyvin valaiseva juttu suojatieaiheesta, eli sieltä löytyy vastaukset kysymyksiisi ja paljon muuta asiasta, kannattaa tsekata.
Vastakkaiseen suuntaan menevä pysähtynyt auto ei ole oh…
Herbert:
Pakkohan se oli käpertyä puolustusasentoon, koska yritit vääntää mielipidettäni joksikin muuksi.
"...käytännössä on hyvä, että sekoittuminen alkaa aiemmin."
Riittääkö?
Ei.
Nyt selitystesi jälkeen en edelleenkään tied…