Eipä ole kulutukset paljoa kehittyneet

306 kommenttia
15678911»
  • (Yritin poistaa tästä viestin, koska liitin sen edelliseen - en onnistunut)

      
  • Kyllä kai yleisesti ottaen uudemmista autoista lähtee vähemmän päästöjä kuin vanhemmista. Sekä pienemmän kulutuksen että paremman savukaasujen puhdistamisen kautta.

    Autojen valmistuksesta aiheutuvia päästöjä on helpompi hallita kuin autojen, koska autotehtaat eivät kurvaile pitkin maanteitä.

    Energian kulutus ei kaiketi sinänsä ole ongelma, kunhan sen tuotannon päästöt pidetään alhaalla.

      
  • Keskustelun pohjalta voi sanoa että uudet autot ovat energian suhteen parempia ja kulutus on ollut jonkinlaisessa laskussa / auton teho. Valitettavasti samalla autojen paino on kasvanut, noepudet kasvaneet, otsapinta-alat kasvaneet (SUV) ja lisälaitteet vievät osan tehosta --> vuonna 2018 EU:n autoliikenteen Co2 päästöt kasvoivat.

    Haasteeksi tulee että polttomoottorin teoreettinen termodynaaminen maksimihyötysuhte on noin 46 %, mutta koska Otto-moottorit toimivat pulssimaisesti ja niissä on häviöitä niin käytännössä teoreettinen maksimi on 35 %. Uudet autot ei juurikaan voi pienentää paljoa kulutusta nykyisestä ilman luonnonlakien rikkomista tai ilman että hyväksymme heikkotehoiset moottorit ja hitaat nopeudet. Käytännössä on mentävä sähköautojen käyttöön jotta saadaan kokonaishyötysuhde yli 60 % ja (toivottavasti) puhtaasti tehtyä sähköä. Jokatapauksessa fossiilimoottorien aika on menossa ohi, eihän kivikausikaan loppunut kivien loppumiseen =)

      
  • Eipä oo mittään väliä pilikuilla. Kyllä puolen litran tarkkuus riittää. Elikkä tuo syöpi keskimäärin 6.5 ja tuo toinen 7. Mutta jos tuo 6,5 ja tuo 9,5.... kolome litraa kun alakaa olla eroa, niin harkitten jo melekolailla. Huvittaa kun joku "kehasee". Kävin hesassa kesällä...meni viispilikkuyks satasella...

      
  • Uudessa Autobildissä on vertailussa Tojo RAV4:n 1. ja 5. sukupolvi. Vertailukulutus on tippunut 10,9 litrasta 6,5 litraan ja 0-100 kiihdytys 11,2 s -> 8,3 s. Uudempi RAV4 on melkein 400 kiloa raskaampi.

      1
  • muokattu 17.03.2019 21:06

    @NHB kirjoitti:
    Uudessa Autobildissä on vertailussa Tojo RAV4:n 1. ja 5. sukupolvi. Vertailukulutus on tippunut 10,9 litrasta 6,5 litraan ja 0-100 kiihdytys 11,2 s -> 8,3 s. Uudempi RAV4 on melkein 400 kiloa raskaampi.

    Parempi vertailukohta olisi verrata 2.0 bensakoneeseen kuin hybridiin. Se kiinnostaisi enemmän. Veikkaanpa, että moisen möhkön kulutus liikkuu siellä kympin pinnassa yhä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit