Miten tämä liittyy EGR venttiiliin tai sen jälkeiseen putkistoon joka on ENNEN imusarjaa?
...puhuttiin siitä miten helpoin tapa indikoida puhdasta palamista...
No pitkä ketju ja puhuttu tekniikasta laidasta laitaan. Kommentoit asiaan kohdassa jossa pohdittiin, voiko kunnossa olevan koneen EGR venttiili sotkea imusarjan ja onko siitä mitään seurauksia, että palamisjätteitä sekoitetaan puhtaaksi suodatettuun ilmaan imusarjassa.
Taitaa nykyiset katalysaattorit ja hiukkassuodatin estää kaiken näkyvän savun (musta ja sininen) tulon pakoputken päästä normaalisti ja kertynyt massa poltetaan aika-ajoin ohjelmallisesti putkesta pois taajamien ulkopuolella.
Yhden polkimen mahdollisuus ei varmaankaan ole kovin taloudellinen. Olisi mukava tietää kuinka moni sellaista ajotapaa käyttää. Periaatteessa auton vauhtia ei pitäisi hidastaa tarpeettomasti, koska uusi kiihdytys nielee tehoa. Yhden polkimen käyttö ilman kunnollista harjaantumista siihen aiheuttaa jatkuvaa hidastusta/kiihdytystä, mikä on epämukavaa ja epätaloudellista.
En tykkää yhden polkimen ajosta ollenkaan. Muutaman kerran kokeilumielessä tehnyt, mutta ei maistu. Rullaan "vapaalla" sen minkä rullaan, ja luotan että auto kuitenkin hidastaa sähkömoottorilla myös jarrupolkimen painalluksesta.
Volvolla tein joskus niin että napsautin vaihdekepistä hidastuksen isommalle jos oli sopiva tilanne, yleensä jossain motarilta poistuessa tms. rampissa.
Täällä huutelee yksi yhdenpolkimen ajoa käyttävä. Kaupunkinopeuksilla tuolla keskustoissa aivan huippu keksintö, harvoin tarfitsee edes jarruun koskea vaikka tasa-arvoisia risteyksiä on paljonkin. Lisäksi kuormattua perävaunua (jarrullista sellaista) vedettäessä tulee käytettyä aika paljonkin johtuen noista pienemmistä teistä (3/4 numeroiset), joita sattuu mökkimatkan varrelle suhteellisen paljon ja ovat melko syheröisiä.
Aisasta toiseen, nyt vajaan puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että onhan tuollaisen isomman perävaunun vetäminen tällaisella sähköautolla paljon mielekkäämpää kuin tavallisella polttomoottoriyksilöllä. Voima on välitön (joskin sähköä kyllä menee tuplat).
Yhden polkimen mahdollisuus ei varmaankaan ole kovin taloudellinen. Olisi mukava tietää kuinka moni sellaista ajotapaa käyttää. Periaatteessa auton vauhtia ei pitäisi hidastaa tarpeettomasti, koska uusi kiihdytys nielee tehoa. Yhden polkimen käyttö ilman kunnollista harjaantumista siihen aiheuttaa jatkuvaa hidastusta/kiihdytystä, mikä on epämukavaa ja epätaloudellista.
En tykkää yhden polkimen ajosta ollenkaan. Muutaman kerran kokeilumielessä tehnyt, mutta ei maistu. Rullaan "vapaalla" sen minkä rullaan, ja luotan että auto kuitenkin hidastaa sähkömoottorilla myös jarrupolkimen painalluksesta.
Volvolla tein joskus niin että napsautin vaihdekepistä hidastuksen isommalle jos oli sopiva tilanne, yleensä jossain motarilta poistuessa tms. rampissa.
Täällä huutelee yksi yhdenpolkimen ajoa käyttävä. Kaupunkinopeuksilla tuolla keskustoissa aivan huippu keksintö, harvoin tarfitsee edes jarruun koskea vaikka tasa-arvoisia risteyksiä on paljonkin. Lisäksi kuormattua perävaunua (jarrullista sellaista) vedettäessä tulee käytettyä aika paljonkin johtuen noista pienemmistä teistä (3/4 numeroiset), joita sattuu mökkimatkan varrelle suhteellisen paljon ja ovat melko syheröisiä.
Aisasta toiseen, nyt vajaan puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että onhan tuollaisen isomman perävaunun vetäminen tällaisella sähköautolla paljon mielekkäämpää kuin tavallisella polttomoottoriyksilöllä. Voima on välitön (joskin sähköä kyllä menee tuplat).
Se on varmasti tottumiskysymys, enkä toki moiti ketään joka siitä tykkää.
Säästyneen jarrupolkimenpainalluksen vastinparina on pakko painaa kaasua koko ajan, ja pienikin hellittäminen saa vauhdin hiipumaan nopeasti (ja suunnitellusti, toki). Se tarkoittaa että alamäessäkin täytyy painaa kaasua jos haluaa ylläpitää vauhtia. Rullaan mieluummin.
Se on varmasti tottumiskysymys, enkä toki moiti ketään joka siitä tykkää.
Säästyneen jarrupolkimenpainalluksen vastinparina on pakko painaa kaasua koko ajan, ja pienikin hellittäminen saa vauhdin hiipumaan nopeasti (ja suunnitellusti, toki). Se tarkoittaa että alamäessäkin täytyy painaa kaasua jos haluaa ylläpitää vauhtia. Rullaan mieluummin.
Tämä on totta. Itsellä on kylläkin vakkari päällä lähes koko ajan taajaman ulkopuolella (usein myös vedettäessä perävaunua jos ollaan vähänkin isommilla/suoremmilla teillä). Tuo vakkarihan pitää nopeuden myös alamäessä, ainakin oman kokemuksen muikaan sähköautossa hyvinkin tarkasti koska energia saadaan suhtkoht hyvin talteen eikä polteta lämmöksi jarruissa. Toki vakkarin ollessa päällä ajovalitsimen D/B asennolla (tai eri regenerointi asetuksilla) ei ole mitään merkitystä kun nopeus pidetään vakiona (asetetun etäisyystiedon perusteella edellämenevään).
No pitkä ketju ja puhuttu tekniikasta laidasta laitaan. Kommentoit asiaan kohdassa jossa pohdittiin, voiko kunnossa olevan koneen EGR venttiili sotkea imusarjan ja onko siitä mitään seurauksia, että palamisjätteitä sekoitetaan puhtaaksi suodatettuun ilmaan imusarjassa.
Taitaa nykyiset katalysaattorit ja hiukkassuodatin estää kaiken näkyvän savun (musta ja sininen) tulon pakoputken päästä normaalisti ja kertynyt massa poltetaan aika-ajoin ohjelmallisesti putkesta pois taajamien ulkopuolella.
Täällä huutelee yksi yhdenpolkimen ajoa käyttävä. Kaupunkinopeuksilla tuolla keskustoissa aivan huippu keksintö, harvoin tarfitsee edes jarruun koskea vaikka tasa-arvoisia risteyksiä on paljonkin. Lisäksi kuormattua perävaunua (jarrullista sellaista) vedettäessä tulee käytettyä aika paljonkin johtuen noista pienemmistä teistä (3/4 numeroiset), joita sattuu mökkimatkan varrelle suhteellisen paljon ja ovat melko syheröisiä.
Aisasta toiseen, nyt vajaan puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että onhan tuollaisen isomman perävaunun vetäminen tällaisella sähköautolla paljon mielekkäämpää kuin tavallisella polttomoottoriyksilöllä. Voima on välitön (joskin sähköä kyllä menee tuplat).
Se on varmasti tottumiskysymys, enkä toki moiti ketään joka siitä tykkää.
Säästyneen jarrupolkimenpainalluksen vastinparina on pakko painaa kaasua koko ajan, ja pienikin hellittäminen saa vauhdin hiipumaan nopeasti (ja suunnitellusti, toki). Se tarkoittaa että alamäessäkin täytyy painaa kaasua jos haluaa ylläpitää vauhtia. Rullaan mieluummin.
Tämä on totta. Itsellä on kylläkin vakkari päällä lähes koko ajan taajaman ulkopuolella (usein myös vedettäessä perävaunua jos ollaan vähänkin isommilla/suoremmilla teillä). Tuo vakkarihan pitää nopeuden myös alamäessä, ainakin oman kokemuksen muikaan sähköautossa hyvinkin tarkasti koska energia saadaan suhtkoht hyvin talteen eikä polteta lämmöksi jarruissa. Toki vakkarin ollessa päällä ajovalitsimen D/B asennolla (tai eri regenerointi asetuksilla) ei ole mitään merkitystä kun nopeus pidetään vakiona (asetetun etäisyystiedon perusteella edellämenevään).
Parasta vakkari on 30-40 alueilla, kun itse ei malta ajaa niin hiljaa.
Näin tälläkertaa esilämmityksestä:
https://etn.fi/index.php/13-news/15434-suomalaistutkimus-dieselmoottoria-ei-kannata-esilaemmittaeae
Ps. Viimeisellä tankkauksella tankkaamani dieselin mittariston näyttämän- ja todellisen kulutuksen ero oli paisunut ilmojen viilennyttyä jo 0,8 litraan sadalla, kun kesällä oltiin parhaimmillaan 0,2 litrassa.
Testissä moottori ei lämmennyt yhtään nopeammin, mutta sisätilat lämpenivät. Huima yhteensattuma.
Polttoaineenkulutus pitäisi mitata massavirtaperiaatteella. Tankatun ja kulutetun polttoaineen lämpötilaeroa ei huomioida tilavuusvirtamittauksessa.
Tuo eron kasvaminen kyllä johtuu ihan siitä että lisälämmitin hörppii polttoaineensa mittarin ohi.