@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
@740 GLE kirjoitti:
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
@tracktest kirjoitti:
Säästettäisiin ihmishenkiä, jos ihmiset huoltaisivat autojaan kuten autonvalmistajat edellyttävät.
Taidat viitata siihen perinteiseen ”ennenaikainen lähtö”. Asuin vuosia Kiinassa, siihen aikaan läheiset terästehtaat saastuttivat ilman varsin paksuksi. Kiinan terveydenhoito laahaa Suomea ”jonkun verran” perässä, pohjavesi on monilla alueilla saastunutta, ihmisillä ei ole varaa syödä terveellisesti. Näillä parametreillä luulisi, että keski-ikä on melko alhainen, mutta todellisuudessa siinä on alle kahden vuoden ero FI vs CN. Muutenkin koko ennenaikaisen määritelmä on vähän häilyvä, kuka sen alkuperäisen päivämäärän tietää?
@740 GLE kirjoitti:
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
Käytin euro5n eilen katsastuksessa ja siinä oli 0,03.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
Siis minun autossa lämpötila ei laske mutta talvella lämppäri haukkaa niin paljon lämpöä, että siitä vajaan litran tyhjäkäyntikulutuksesta ei riitä energiaa pitämään konetta käyntilämpöisenä. Kollegan diesel golf tekee tätä.
Googlettamalla noita kuvia löytyy, mutta linkittäminen tänne on vaikeaa. Melko yleinen ongelma, että EGR venttiilin toiminta kiukuttelee jo 150 tkm päälle ajetuissa dieseleissä, huoltofirmat niitä sitten vaihtaa, kätevät käsistään pesee puhtaaksi. Mm. Bmw dieseleitä on näyttävästi palanut kun tuon pashan sekaan on vuotanut vähän jäähdytysnestettä vuotavasta egr coolerista ja sitten tulikuumat palokaasut siihen.
Egr on muuten ennen hiukkasloukkua, ei mitään korrelaatiota putken päästä tulevaan.
@740 GLE kirjoitti:
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
Käytin euro5n eilen katsastuksessa ja siinä oli 0,03.
Meidän EURO 5 520d k=0,00 jo monena vuonna ja siinähän on hiukkasloukku mitä ’02 Volvossa ei ole koskaan ollutkaan
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
Siis minun autossa lämpötila ei laske mutta talvella lämppäri haukkaa niin paljon lämpöä, että siitä vajaan litran tyhjäkäyntikulutuksesta ei riitä energiaa pitämään konetta käyntilämpöisenä. Kollegan diesel golf tekee tätä.
Googlettamalla noita kuvia löytyy, mutta linkittäminen tänne on vaikeaa. Melko yleinen ongelma, että EGR venttiilin toiminta kiukuttelee jo 150 tkm päälle ajetuissa dieseleissä, huoltofirmat niitä sitten vaihtaa, kätevät käsistään pesee puhtaaksi. Mm. Bmw dieseleitä on näyttävästi palanut kun tuon pashan sekaan on vuotanut vähän jäähdytysnestettä vuotavasta egr coolerista ja sitten tulikuumat palokaasut siihen.
Egr on muuten ennen hiukkasloukkua, ei mitään korrelaatiota putken päästä tulevaan.
Eikös nuo BMWt olleet hyvinkin uusia, syynä paloihin oli suunnitteluvirheet?
DPF ei ole mikään sakokaivo. Jos moottori syöttää sinne moottoriöljyä ja jäähdytysnestettä, ei jälkipoltto suodatinta avaa ja pönttö tukkeutuu täysin nopeasti. Se on vain hetkellinen varasto kuivalle hiukkasmassalle. Taitaa kaikissa kunnolla optimoiduissa olla tyhjä pönttö sen tilalla. Samaa tavaraa on siis koko matka pakoputkessa ja moottorin ongelmat näkyvät siellä Kyllösen suuttimessa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
Siis minun autossa lämpötila ei laske mutta talvella lämppäri haukkaa niin paljon lämpöä, että siitä vajaan litran tyhjäkäyntikulutuksesta ei riitä energiaa pitämään konetta käyntilämpöisenä. Kollegan diesel golf tekee tätä.
Googlettamalla noita kuvia löytyy, mutta linkittäminen tänne on vaikeaa. Melko yleinen ongelma, että EGR venttiilin toiminta kiukuttelee jo 150 tkm päälle ajetuissa dieseleissä, huoltofirmat niitä sitten vaihtaa, kätevät käsistään pesee puhtaaksi. Mm. Bmw dieseleitä on näyttävästi palanut kun tuon pashan sekaan on vuotanut vähän jäähdytysnestettä vuotavasta egr coolerista ja sitten tulikuumat palokaasut siihen.
Egr on muuten ennen hiukkasloukkua, ei mitään korrelaatiota putken päästä tulevaan.
Eikös nuo BMWt olleet hyvinkin uusia, syynä paloihin oli suunnitteluvirheet?
DPF ei ole mikään sakokaivo. Jos moottori syöttää sinne moottoriöljyä ja jäähdytysnestettä, ei jälkipoltto suodatinta avaa ja pönttö tukkeutuu täysin nopeasti. Se on vain hetkellinen varasto kuivalle hiukkasmassalle. Taitaa kaikissa kunnolla optimoiduissa olla tyhjä pönttö sen tilalla. Samaa tavaraa on siis koko matka pakoputkessa ja moottorin ongelmat näkyvät siellä Kyllösen suuttimessa.
Olet nyt juuttunut siihen olettamukseen, että egr venttiililtä tuleva likainen putki tarkoittaa moottoria, jossa jokin on pahasti vialla. Näin ei ole. Googlaappa egr vikoja tai paras olisi itselläsi olisi diesel ja imusarjan putki auki. Täysin normaalisti toimiva auto ja putki pikkuhiljaa muurautuu umpeen.
Bemarin palojen syyt on alihankkijan toimittama egr jäähdytin joka alkoi vuotaa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Polttoaineenkulutus kylmällä koneella on yksi juttu mutta toinen on moottorin kuluminen. Hyvilläkin öljyillä kaikki tuntuu vähän jähmeältä -20 C olosuhteissa ja kylmenpääkin voi olla. Olen Volvon laittanut kerran käyntiin -18C lämpötilassa vain hetken webaston käytön jälkeen koska olin olosuhteisiin nähden kevyesti puettuna lentokentän parkissa. Muuten 20 vuotta - aina lämmitetty kun pakkasta. Moottori ei edelleenkään kuluta mittatikun mukaan lainkaan öljyä vaihtovälillä, ajettu tosin vasta 560 tkm.
Mahtaako perinteinen moottorin kuluminen olla enää nykyisin autojen romutusperuste, mutta tulee itsekin käytettyä lohkolämmitintä myös kulumisen vähentämiseksi. Tuo -18 tuntuu olevan maaginen raja, sitä kylmemmässä alkaa pakkanen tuntua autossa, sitä lämpimämmässä vaikutukset kohdistuvat henkilöön.
Sinistä savuakaan ei paljoa liikenteessä näe, saattaa johtua myös katalysaattoreista. Mutta mustaa savua näkee, kun monilla on optimoituja moottoreita. Pysynee kone puhtaana, kun kaikkea polttoainetta ei polteta.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan https://www.chiptuning.fi/egr.html
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
Siis minun autossa lämpötila ei laske mutta talvella lämppäri haukkaa niin paljon lämpöä, että siitä vajaan litran tyhjäkäyntikulutuksesta ei riitä energiaa pitämään konetta käyntilämpöisenä. Kollegan diesel golf tekee tätä.
Googlettamalla noita kuvia löytyy, mutta linkittäminen tänne on vaikeaa. Melko yleinen ongelma, että EGR venttiilin toiminta kiukuttelee jo 150 tkm päälle ajetuissa dieseleissä, huoltofirmat niitä sitten vaihtaa, kätevät käsistään pesee puhtaaksi. Mm. Bmw dieseleitä on näyttävästi palanut kun tuon pashan sekaan on vuotanut vähän jäähdytysnestettä vuotavasta egr coolerista ja sitten tulikuumat palokaasut siihen.
Egr on muuten ennen hiukkasloukkua, ei mitään korrelaatiota putken päästä tulevaan.
Eikös nuo BMWt olleet hyvinkin uusia, syynä paloihin oli suunnitteluvirheet?
DPF ei ole mikään sakokaivo. Jos moottori syöttää sinne moottoriöljyä ja jäähdytysnestettä, ei jälkipoltto suodatinta avaa ja pönttö tukkeutuu täysin nopeasti. Se on vain hetkellinen varasto kuivalle hiukkasmassalle. Taitaa kaikissa kunnolla optimoiduissa olla tyhjä pönttö sen tilalla. Samaa tavaraa on siis koko matka pakoputkessa ja moottorin ongelmat näkyvät siellä Kyllösen suuttimessa.
Olet nyt juuttunut siihen olettamukseen, että egr venttiililtä tuleva likainen putki tarkoittaa moottoria, jossa jokin on pahasti vialla. Näin ei ole. Googlaappa egr vikoja tai paras olisi itselläsi olisi diesel ja imusarjan putki auki. Täysin normaalisti toimiva auto ja putki pikkuhiljaa muurautuu umpeen.
Bemarin palojen syyt on alihankkijan toimittama egr jäähdytin joka alkoi vuotaa.
Ei tarvitse olla mitään pahasti vialla, mutta moottori syöttää pakopuolelle enemmän tavaraa kuin pitäisi, käsittääkseni öljyä, polttoainetta, glykolia ja vettä. Siltä netissä näkyvät kuvat näyttävät. Varmaan osa johtuu siitä, että autoilla ei ajeta matkaa koskaan tai riittävän usein. Silloinhan DPF on ensimmäisenä täynnä mömmöä.
Kirjoitit, että EGR toimii 150 tkm, ei lainkaan paha tulos, jos kyseessä olisi suunnittelumoka. Mutta luultavasti seuraavan kerran pitää se rassata auki jo sadan tonnin jälkeen, jos moottorin toiminta ei parane. Tuossa vaiheessa matkaa suuttimet saattavat jo pissata liian suurta pisaraa ja polttoaine ei höyrysty kunnolla sylinterissä.
@740 GLE kirjoitti:
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
Käytin euro5n eilen katsastuksessa ja siinä oli 0,03.
Meidän EURO 5 520d k=0,00 jo monena vuonna ja siinähän on hiukkasloukku mitä ’02 Volvossa ei ole koskaan ollutkaan
Eikä se katsastajan mittarikaan välttämättä ihan 0.00 näytä edes pakoputken ulkopuolella ulkoilmassa.
Tarkoitin ihan kirjaimellisesti sitä, että kunnossa olevan EU5 auton pakoputken pitää olla sisältä puhtaampi kuin ulkopuolelta. Katsuri muuten sanoi aiheesta keskustellessamme, että ei näiden tarkistamiseen mitään testereitä oikeasti tarvittaisi, mutta kun pitää se mittauslukema kirjata muistiin. Tilanteen näkee kyllä vilkaisemalla pakoputken sisäpuolta. Nokinen ei ole terve, mutta kukapa noita jaksaisi jahdata kun hylkäysraja on aivan kosmisen iso ehjälle autolle, joten rajat eivät ylity vaikka jonkun tallissa epähuomiossa rautakanki sattuisikin putoamaan hetken aikaa irrallaan olleen hiukkassuotimen läpi.
Minulla on varmaan jo peli menetetty, kun yli 280.000 km ajettu ja sekä EGR että hiukkassuodin ovat yhä käytössä?
Minulla on varmaan jo peli menetetty, kun yli 280.000 km ajettu ja sekä EGR että hiukkassuodin ovat yhä käytössä?
Saman matkaa tuo omanikin on taivaltanut, joskin EGR cooleri on vaihdettu kampanjoissa useamman kerran. Hiukkassuodattimen "käyttökilometrit" nollasin tuossa taannoin, kun siinä on joku tehtaan asettama 250tkm "vaihtoväli" vaikka paineanturien arvot regeneroinnin jälkeen olivat lähes tehtaan adaptaatioarvoissa. Jossain tekevät myös loukun puhdistuksia, mutta en lähtenyt tuohon juurikin noiden paineanturien antaman tiedon perusteella. AdBlue toimii moitteetta myös nyt kun linjasto ja injektori on vaihdettu.
Leimalla viimekuussa katsuri totesi juuri samaan tapaan, että turhaa näitä on oikeasti mittailla, kun sen näkee silmälläkin että ei sieltä mitään voi tulla, mutta määräykset vaativat, että johonkin jälki jää.
Minulla on varmaan jo peli menetetty, kun yli 280.000 km ajettu ja sekä EGR että hiukkassuodin ovat yhä käytössä?
Saman matkaa tuo omanikin on taivaltanut, joskin EGR cooleri on vaihdettu kampanjoissa useamman kerran. Hiukkassuodattimen "käyttökilometrit" nollasin tuossa taannoin, kun siinä on joku tehtaan asettama 250tkm "vaihtoväli" vaikka paineanturien arvot regeneroinnin jälkeen olivat lähes tehtaan adaptaatioarvoissa. Jossain tekevät myös loukun puhdistuksia, mutta en lähtenyt tuohon juurikin noiden paineanturien antaman tiedon perusteella. AdBlue toimii moitteetta myös nyt kun linjasto ja injektori on vaihdettu.
Leimalla viimekuussa katsuri totesi juuri samaan tapaan, että turhaa näitä on oikeasti mittailla, kun sen näkee silmälläkin että ei sieltä mitään voi tulla, mutta määräykset vaativat, että johonkin jälki jää.
Eikö partikkeleista mitata niitä pienimpiä, silmälle liian pieniä? Nokihan on niin isoa hiukkasta, että se jää nenään. Pienet partikkelit eivät jää ilmansuodatukseen ja päätyvät keuhkoihin ja vereen.
Eikö partikkeleista mitata niitä pienimpiä, silmälle liian pieniä? Nokihan on niin isoa hiukkasta, että se jää nenään. Pienet partikkelit eivät jää ilmansuodatukseen ja päätyvät keuhkoihin ja vereen.
Pitäisi mitata mutta kun eivät mittaa. Dieselistä mitataan vm.1980-2016 välillä savutusarvo (k), uudemmista ei mitata mitään, vaan katsotaan mitä OBDsta saa ulos.
Bensiineistä mitataan häkä (CO) ja hiilivedyt (HC) tai ainakin mitattiin. Uudemmista taitaa riittää mitä auto itse kertoo OBDn kautta..
Eikö partikkeleista mitata niitä pienimpiä, silmälle liian pieniä? Nokihan on niin isoa hiukkasta, että se jää nenään. Pienet partikkelit eivät jää ilmansuodatukseen ja päätyvät keuhkoihin ja vereen.
Pitäisi mitata mutta kun eivät mittaa. Dieselistä mitataan vm.1980-2016 välillä savutusarvo (k), uudemmista ei mitata mitään, vaan katsotaan mitä OBDsta saa ulos.
Bensiineistä mitataan häkä (CO) ja hiilivedyt (HC) tai ainakin mitattiin. Uudemmista taitaa riittää mitä auto itse kertoo OBDn kautta..
Eikö tuo siis ole optinen mittaus, kaikki hiukkaset vaikuttavat? Vai kerääkö se jotain hiukkasia mittausta varten?
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oletko oikein "Huomaavaiset Autoilijat" yhdistyksen perustajajäsen? Miten mahtoi käydä "Huomaavaiset Tupakoitsijat" -yhdistykselle? Ainakin kellokkaista aika on jo jättänyt eikä tainnut yhdistyskään suuremmaksi paisua kuin mitä oli perustettaessa. Kehitystä vastaan haraavat jäävät aina vain rannalle huutelemaan.🙂
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oikea kulutuksen mittayksikkö lienee kWh/100km ja tuolla lukemallahan taitaisi irrota helposti ykkössija Spritmonitorissa. Kokonaispäästöillä tarkoittanet ainoastaan hiilidioksidipäästöjä; typenoksideja, hiukkasia ja hiilivetyjä kun myDieselistäkin vapautuu. On itsensä pettämistä kuvitella, että pienemmät päästöt puhdistaisivat ilmaa; ne vain saastuttavammat vähemmän. Tämä menee itselläni samaan kategoriaan kuin väite verotuesta, mikäli veroa jostakin kerätään vähemmän. Kirjoituksestasi saa myös sellaisen käsityksen, ettei sähköautoissa käytettäisi kierrätysmateriaaleja; voisitko avata tätä enemmän? Sähköautoissahan akutkin ovat lopulta suurimmaksi osaksi kierrätyskelpoisia, mutta ilmeisesti kierrätyspolttoaineen loppukäyttö lämmöksi ja erilaisiksi päästöiksi on sitten autuaaksitekevää.
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oikea kulutuksen mittayksikkö lienee kWh/100km ja tuolla lukemallahan taitaisi irrota helposti ykkössija Spritmonitorissa. Kokonaispäästöillä tarkoittanet ainoastaan hiilidioksidipäästöjä; typenoksideja, hiukkasia ja hiilivetyjä kun myDieselistäkin vapautuu. On itsensä pettämistä kuvitella, että pienemmät päästöt puhdistaisivat ilmaa; ne vain saastuttavammat vähemmän. Tämä menee itselläni samaan kategoriaan kuin väite verotuesta, mikäli veroa jostakin kerätään vähemmän. Kirjoituksestasi saa myös sellaisen käsityksen, ettei sähköautoissa käytettäisi kierrätysmateriaaleja; voisitko avata tätä enemmän? Sähköautoissahan akutkin ovat lopulta suurimmaksi osaksi kierrätyskelpoisia, mutta ilmeisesti kierrätyspolttoaineen loppukäyttö lämmöksi ja erilaisiksi päästöiksi on sitten autuaaksitekevää.
kWh on sähköenergian yksikkö. Yhden kWh:n tuottamiseen voi mennä jopa 0,2 litraa dieseliä tai se voidaan saada vesivoimalasta.
Kierrätysmateriaalin ja kierrätettävän materiaalin käyttö ovat eri asioita. Neitseellisestä materiaalista tehty voi olla täysin kierrätyskelpoinen 20 vuoden kuluttua, mutta se ei helpota nyt.
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oikea kulutuksen mittayksikkö lienee kWh/100km ja tuolla lukemallahan taitaisi irrota helposti ykkössija Spritmonitorissa. Kokonaispäästöillä tarkoittanet ainoastaan hiilidioksidipäästöjä; typenoksideja, hiukkasia ja hiilivetyjä kun myDieselistäkin vapautuu. On itsensä pettämistä kuvitella, että pienemmät päästöt puhdistaisivat ilmaa; ne vain saastuttavammat vähemmän. Tämä menee itselläni samaan kategoriaan kuin väite verotuesta, mikäli veroa jostakin kerätään vähemmän. Kirjoituksestasi saa myös sellaisen käsityksen, ettei sähköautoissa käytettäisi kierrätysmateriaaleja; voisitko avata tätä enemmän? Sähköautoissahan akutkin ovat lopulta suurimmaksi osaksi kierrätyskelpoisia, mutta ilmeisesti kierrätyspolttoaineen loppukäyttö lämmöksi ja erilaisiksi päästöiksi on sitten autuaaksitekevää.
kWh on sähköenergian yksikkö.
Ei ole. Se on energian määrän epävirallinen yksikkö niin kuin kalorikin. Virallinen energian määrän yksikkö on Joule joka on sama kuin Ws eli wattisekunti eli 1 kWh = 3,6 MJ.
Kun muutat syömäsi kalorit kilowattitunneiksi niin osaat verrata omaa energian kulutustasi vaikka auton tai talon energian kulutukseen.
(Ps. Tukistakaa, jos kirjoitin tuohon ulkomuistista pikaisesti jotain väärin.)
@M880 kirjoitti:
Kuulostaapa hankalalta ja vaivalloiselta tuo polttomoottoriautoilu. Kohta joku varmaan kertoo että pitää erikseen mennä jonnekin että saa autoon lisää käyttöenergiaa, ei riitä pelkkä kotona-kaupassa-töissä käynti 🤯
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oikea kulutuksen mittayksikkö lienee kWh/100km ja tuolla lukemallahan taitaisi irrota helposti ykkössija Spritmonitorissa. Kokonaispäästöillä tarkoittanet ainoastaan hiilidioksidipäästöjä; typenoksideja, hiukkasia ja hiilivetyjä kun myDieselistäkin vapautuu. On itsensä pettämistä kuvitella, että pienemmät päästöt puhdistaisivat ilmaa; ne vain saastuttavammat vähemmän. Tämä menee itselläni samaan kategoriaan kuin väite verotuesta, mikäli veroa jostakin kerätään vähemmän. Kirjoituksestasi saa myös sellaisen käsityksen, ettei sähköautoissa käytettäisi kierrätysmateriaaleja; voisitko avata tätä enemmän? Sähköautoissahan akutkin ovat lopulta suurimmaksi osaksi kierrätyskelpoisia, mutta ilmeisesti kierrätyspolttoaineen loppukäyttö lämmöksi ja erilaisiksi päästöiksi on sitten autuaaksitekevää.
kWh on sähköenergian yksikkö.
Ei ole. Se on energian määrän epävirallinen yksikkö niin kuin kalorikin. Virallinen energian määrän yksikkö on Joule joka on sama kuin Ws eli wattisekunti eli 1 kWh = 3,6 MJ.
Kun muutat syömäsi kalorit kilowattitunneiksi niin osaat verrata omaa energian kulutustasi vaikka auton tai talon energian kulutukseen.
(Ps. Tukistakaa, jos kirjoitin tuohon ulkomuistista pikaisesti jotain väärin.)
Oikein. Korjaan siis että sähköenergian mittaamiseen käytetään sovitusti yksikköä kWh.
@740 GLE kirjoitti:
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
Käytin euro5n eilen katsastuksessa ja siinä oli 0,03.
Meidän EURO 5 520d k=0,00 jo monena vuonna ja siinähän on hiukkasloukku mitä ’02 Volvossa ei ole koskaan ollutkaan
Eikä se katsastajan mittarikaan välttämättä ihan 0.00 näytä edes pakoputken ulkopuolella ulkoilmassa.
Tarkoitin ihan kirjaimellisesti sitä, että kunnossa olevan EU5 auton pakoputken pitää olla sisältä puhtaampi kuin ulkopuolelta. Katsuri muuten sanoi aiheesta keskustellessamme, että ei näiden tarkistamiseen mitään testereitä oikeasti tarvittaisi, mutta kun pitää se mittauslukema kirjata muistiin. Tilanteen näkee kyllä vilkaisemalla pakoputken sisäpuolta. Nokinen ei ole terve, mutta kukapa noita jaksaisi jahdata kun hylkäysraja on aivan kosmisen iso ehjälle autolle, joten rajat eivät ylity vaikka jonkun tallissa epähuomiossa rautakanki sattuisikin putoamaan hetken aikaa irrallaan olleen hiukkassuotimen läpi.
Minulla on varmaan jo peli menetetty, kun yli 280.000 km ajettu ja sekä EGR että hiukkassuodin ovat yhä käytössä?
Sinun autosi on varmasti kunnossa. Saataisiin käytännön kokemusta jos joskus ehtisit kurkaamaan EGR ja imusarjan välisen putken puhtautta ja jakaisit arvion. Siinä saattaa olla yksi/kaksi letkuklemmaria ja kumiputki välissä.
Kone pysyy huomattavan puhtaana ja imusarja myös kun egr on tulpattu ja moottoriin päästetään vain ilmansuodattimen puhdistamaa ilmaa. Tämähän lisää moottorin tuottamia typenoksideja mutta jos ajaa harvaanasutulla maaseudulla, ympäristövaikutukset ovat vähäiset.
Kaikenlaista uskomusoptimointia on liikkeellä.
Samat ympäristöhaitat on ajopaikasta riippumatta.
No kirjaimellisesti näin. Haitat tuntuu suuremmilta jossain kaupunginnotkossa tyynellä pakkassäällä ja kadut täynnä autoja.
Saisko perusteluja? Meinaatko, että ilmanputsarikin on turha?
EGRää ei tarvitsisi tulpata, jos se aukeaisi vain noxien tiputtamiseksi. Se on yllättävän aktiivisesti ohjattu ja kuuluu moottorin ohjaamiseen kuten kaasuläppä. Sieltä saa lämmintä kaasua ja palamatonta polttoainetta kylmään moottoriin. Ongelmat kuten likaantuminen taitavat alkaa yhtä aikaa EGRn jumiutumisen kanssa, jolloin näyttää siltä, että se olisi haitallinen moottorille.
Saisiko perusteluja miksi EGR olisi turha osa?
Kaikki näkyvä savu on virhe. Ehjän auton pakoputki on sisäpuolelta puhtaampi kuin ulkopuolelta. Ei katsastajan savutusmittari huomaa eroa vapaan ulkoilman ja käynnissä olevan moottorin pakoputken välillä.
Säästettäisiin ihmishenkiä, jos ihmiset huoltaisivat autojaan kuten autonvalmistajat edellyttävät.
Ei ole turha mutta pidemmän päälle haitallinen. Venttiili on esim tyhjäkäynnillä kiinni jolloin apulämpöä koneelle ei tule kun pysähdyt liikennevaloihin ja lämpömittari alkaa laskea.
Jaa miten haitallinen - no yritän linkittää tähän kuvan. Siitä voi miettiä mitä kaikkea moottorin läpi on virrannut, mikä ei ole tarttunut imusarjaan
https://www.chiptuning.fi/egr.html
EGR ei tietysti katsastuksen savutustestissä tee mitään, mutta Volvon testissä inssi on useampana vuonna ihmetellyt miten k-arvo on niin pieni. EURO 3 - k=0,3 - sillä pääsisi läpi EURO 5 autollakin. Johtuu tietysti hyvin huolletusta ja kunnossa olevasta koneesta.
Linkkisi kuva on poistamisen myyntikuva. Ei ehjä moottori tuollain pakopuolta pasko, liikaa polttoainetta tai voiteluöljy palaa. Jonkinlaista likaantumista takaisinkierrätys voi aiheuttaa, mutta ei kasvavaa kertymistä.
Jäähdytysnesteen lämpöä säätää termostaatti, ei egr. Termari vuotaa tai lämppäri on täysillä, jos käyvän moottorin lämpötila laskee.
Taidat viitata siihen perinteiseen ”ennenaikainen lähtö”. Asuin vuosia Kiinassa, siihen aikaan läheiset terästehtaat saastuttivat ilman varsin paksuksi. Kiinan terveydenhoito laahaa Suomea ”jonkun verran” perässä, pohjavesi on monilla alueilla saastunutta, ihmisillä ei ole varaa syödä terveellisesti. Näillä parametreillä luulisi, että keski-ikä on melko alhainen, mutta todellisuudessa siinä on alle kahden vuoden ero FI vs CN. Muutenkin koko ennenaikaisen määritelmä on vähän häilyvä, kuka sen alkuperäisen päivämäärän tietää?
Käytin euro5n eilen katsastuksessa ja siinä oli 0,03.
Siis minun autossa lämpötila ei laske mutta talvella lämppäri haukkaa niin paljon lämpöä, että siitä vajaan litran tyhjäkäyntikulutuksesta ei riitä energiaa pitämään konetta käyntilämpöisenä. Kollegan diesel golf tekee tätä.
Googlettamalla noita kuvia löytyy, mutta linkittäminen tänne on vaikeaa. Melko yleinen ongelma, että EGR venttiilin toiminta kiukuttelee jo 150 tkm päälle ajetuissa dieseleissä, huoltofirmat niitä sitten vaihtaa, kätevät käsistään pesee puhtaaksi. Mm. Bmw dieseleitä on näyttävästi palanut kun tuon pashan sekaan on vuotanut vähän jäähdytysnestettä vuotavasta egr coolerista ja sitten tulikuumat palokaasut siihen.
Egr on muuten ennen hiukkasloukkua, ei mitään korrelaatiota putken päästä tulevaan.
Meidän EURO 5 520d k=0,00 jo monena vuonna ja siinähän on hiukkasloukku mitä ’02 Volvossa ei ole koskaan ollutkaan
Eikös nuo BMWt olleet hyvinkin uusia, syynä paloihin oli suunnitteluvirheet?
DPF ei ole mikään sakokaivo. Jos moottori syöttää sinne moottoriöljyä ja jäähdytysnestettä, ei jälkipoltto suodatinta avaa ja pönttö tukkeutuu täysin nopeasti. Se on vain hetkellinen varasto kuivalle hiukkasmassalle. Taitaa kaikissa kunnolla optimoiduissa olla tyhjä pönttö sen tilalla. Samaa tavaraa on siis koko matka pakoputkessa ja moottorin ongelmat näkyvät siellä Kyllösen suuttimessa.
Olet nyt juuttunut siihen olettamukseen, että egr venttiililtä tuleva likainen putki tarkoittaa moottoria, jossa jokin on pahasti vialla. Näin ei ole. Googlaappa egr vikoja tai paras olisi itselläsi olisi diesel ja imusarjan putki auki. Täysin normaalisti toimiva auto ja putki pikkuhiljaa muurautuu umpeen.
Bemarin palojen syyt on alihankkijan toimittama egr jäähdytin joka alkoi vuotaa.
Ei tarvitse olla mitään pahasti vialla, mutta moottori syöttää pakopuolelle enemmän tavaraa kuin pitäisi, käsittääkseni öljyä, polttoainetta, glykolia ja vettä. Siltä netissä näkyvät kuvat näyttävät. Varmaan osa johtuu siitä, että autoilla ei ajeta matkaa koskaan tai riittävän usein. Silloinhan DPF on ensimmäisenä täynnä mömmöä.
Kirjoitit, että EGR toimii 150 tkm, ei lainkaan paha tulos, jos kyseessä olisi suunnittelumoka. Mutta luultavasti seuraavan kerran pitää se rassata auki jo sadan tonnin jälkeen, jos moottorin toiminta ei parane. Tuossa vaiheessa matkaa suuttimet saattavat jo pissata liian suurta pisaraa ja polttoaine ei höyrysty kunnolla sylinterissä.
Eikä se katsastajan mittarikaan välttämättä ihan 0.00 näytä edes pakoputken ulkopuolella ulkoilmassa.
Tarkoitin ihan kirjaimellisesti sitä, että kunnossa olevan EU5 auton pakoputken pitää olla sisältä puhtaampi kuin ulkopuolelta. Katsuri muuten sanoi aiheesta keskustellessamme, että ei näiden tarkistamiseen mitään testereitä oikeasti tarvittaisi, mutta kun pitää se mittauslukema kirjata muistiin. Tilanteen näkee kyllä vilkaisemalla pakoputken sisäpuolta. Nokinen ei ole terve, mutta kukapa noita jaksaisi jahdata kun hylkäysraja on aivan kosmisen iso ehjälle autolle, joten rajat eivät ylity vaikka jonkun tallissa epähuomiossa rautakanki sattuisikin putoamaan hetken aikaa irrallaan olleen hiukkassuotimen läpi.
Minulla on varmaan jo peli menetetty, kun yli 280.000 km ajettu ja sekä EGR että hiukkassuodin ovat yhä käytössä?
Saman matkaa tuo omanikin on taivaltanut, joskin EGR cooleri on vaihdettu kampanjoissa useamman kerran. Hiukkassuodattimen "käyttökilometrit" nollasin tuossa taannoin, kun siinä on joku tehtaan asettama 250tkm "vaihtoväli" vaikka paineanturien arvot regeneroinnin jälkeen olivat lähes tehtaan adaptaatioarvoissa. Jossain tekevät myös loukun puhdistuksia, mutta en lähtenyt tuohon juurikin noiden paineanturien antaman tiedon perusteella. AdBlue toimii moitteetta myös nyt kun linjasto ja injektori on vaihdettu.
Leimalla viimekuussa katsuri totesi juuri samaan tapaan, että turhaa näitä on oikeasti mittailla, kun sen näkee silmälläkin että ei sieltä mitään voi tulla, mutta määräykset vaativat, että johonkin jälki jää.
Eikö partikkeleista mitata niitä pienimpiä, silmälle liian pieniä? Nokihan on niin isoa hiukkasta, että se jää nenään. Pienet partikkelit eivät jää ilmansuodatukseen ja päätyvät keuhkoihin ja vereen.
Pitäisi mitata mutta kun eivät mittaa. Dieselistä mitataan vm.1980-2016 välillä savutusarvo (k), uudemmista ei mitata mitään, vaan katsotaan mitä OBDsta saa ulos.
Bensiineistä mitataan häkä (CO) ja hiilivedyt (HC) tai ainakin mitattiin. Uudemmista taitaa riittää mitä auto itse kertoo OBDn kautta..
Eikö tuo siis ole optinen mittaus, kaikki hiukkaset vaikuttavat? Vai kerääkö se jotain hiukkasia mittausta varten?
Me ympäristöämme ajattelevat autoilemme alle 10tkm vuodessa mydieselillä ja audi ultralla jonka
kulutus on nyt vuoden keskiarvona teille sähköbiilisteillekin ymmärrettävässä muodossa 37kw/100km. kun kokonaispäästöt ovat 89g/100km niin mydiesel 90% säästää siinäkin, niin 100km päästöt ovat enään 9,8g/100km. muistan myös teitä ylipainoisia sähköautoilijoita ja puhdistan kaupunkimme pienhiukkaspäästöjä joita liian leveät renkaanne tuottavat puhumattakaan niistä kivihiilitonneista, joita autonne valmistuksessa on jouduttu käyttämään, minä käytän kierrätettyjä materiaaleja käyttäviä valmistajia. Ja kerran kuussa 2-3min tankkaavana (se musta kohiseva putki vanhanaikaisen huoltamon pihassa), pidän tuon pituista seisahdusta juuri sopivana, useammin se alkaa olla vaivalloista, tai jos kestää pidempään, alkaa vapaa aikani liukua silmissä. Kauppaostoksethan jo jokainen on ymmärtänyt tilata kotiinkuljetuksena päästöjä ja turhaa liikenneruuhkaa pienentääkseen, noh, omasta tilanteestani en siinäkään olisi aivan varma..kun kulutus ja päästöt ovat vain prosentteja nykyisiin kuljetusyhtiöihin.
Olenpa nähnyt sellaisenkin ihmeen että ne '22 kilosen' perässä roikkujat alkavat pestä! ajoneuvojaan siellä kaupaksi kutsutussa pihassa, ja kuulemma lukevat hesaria aikaa tappaakseen, noh kullakin huvinsa sanoi koira kun m......... jne.
Oletko oikein "Huomaavaiset Autoilijat" yhdistyksen perustajajäsen? Miten mahtoi käydä "Huomaavaiset Tupakoitsijat" -yhdistykselle? Ainakin kellokkaista aika on jo jättänyt eikä tainnut yhdistyskään suuremmaksi paisua kuin mitä oli perustettaessa. Kehitystä vastaan haraavat jäävät aina vain rannalle huutelemaan.🙂
Oikea kulutuksen mittayksikkö lienee kWh/100km ja tuolla lukemallahan taitaisi irrota helposti ykkössija Spritmonitorissa. Kokonaispäästöillä tarkoittanet ainoastaan hiilidioksidipäästöjä; typenoksideja, hiukkasia ja hiilivetyjä kun myDieselistäkin vapautuu. On itsensä pettämistä kuvitella, että pienemmät päästöt puhdistaisivat ilmaa; ne vain saastuttavammat vähemmän. Tämä menee itselläni samaan kategoriaan kuin väite verotuesta, mikäli veroa jostakin kerätään vähemmän. Kirjoituksestasi saa myös sellaisen käsityksen, ettei sähköautoissa käytettäisi kierrätysmateriaaleja; voisitko avata tätä enemmän? Sähköautoissahan akutkin ovat lopulta suurimmaksi osaksi kierrätyskelpoisia, mutta ilmeisesti kierrätyspolttoaineen loppukäyttö lämmöksi ja erilaisiksi päästöiksi on sitten autuaaksitekevää.
kWh on sähköenergian yksikkö. Yhden kWh:n tuottamiseen voi mennä jopa 0,2 litraa dieseliä tai se voidaan saada vesivoimalasta.
Kierrätysmateriaalin ja kierrätettävän materiaalin käyttö ovat eri asioita. Neitseellisestä materiaalista tehty voi olla täysin kierrätyskelpoinen 20 vuoden kuluttua, mutta se ei helpota nyt.
Ei ole. Se on energian määrän epävirallinen yksikkö niin kuin kalorikin. Virallinen energian määrän yksikkö on Joule joka on sama kuin Ws eli wattisekunti eli 1 kWh = 3,6 MJ.
Kun muutat syömäsi kalorit kilowattitunneiksi niin osaat verrata omaa energian kulutustasi vaikka auton tai talon energian kulutukseen.
(Ps. Tukistakaa, jos kirjoitin tuohon ulkomuistista pikaisesti jotain väärin.)
Oikein. Korjaan siis että sähköenergian mittaamiseen käytetään sovitusti yksikköä kWh.
Sinun autosi on varmasti kunnossa. Saataisiin käytännön kokemusta jos joskus ehtisit kurkaamaan EGR ja imusarjan välisen putken puhtautta ja jakaisit arvion. Siinä saattaa olla yksi/kaksi letkuklemmaria ja kumiputki välissä.