Volvo S/V90

1557 kommenttia
14647485052
  • Tärkein asia olisi selvittää ovatko jenkkimallien valot jotenkin huonompia kuin euromallien valot. Tähän kysymykseen en osaa vastata. Itse laitoin nuo Vi Bilägaren valotestit, ja kehotankin kiinnittämään erityistä huomiota valokeilan leveyteen jolla siis lienee merkitystä turvallisuuden kannalta.

    Jos oletetaan että valoissa ei ole eroa USA:n ja Euroopan välillä, ja koska suurin osa palstan keskustelijoista asuu Euroopassa, niin mielestäni ainoa oikea ratkaisu on verrata eurooppalaisia premium-merkkejä keskenään (Mercedes, BMW, Volvo, Audi ja Volkswagen Passat). Ainoastaan Mercedes ja BMW loistivat IIHS:n valotestissä, Audi ja Volvo saivat arvosanan "marginal" ja Passat sai arvosanan "poor". Myös Lexus pärjäsi hyvin, Jaguarista en löytänyt tuloksia.

    Ihmettelen kanssa sitä että NHB syyttää allekirjoittanutta Volvon puolustamisesta, kyllä kai tässä keskustelussa saa mainita muitakin automerkkejä joilla kolaroidaan (Audi ja VW Passat).

      
  • Juuri näin, testit ovat "vain" testejä eikä sitä realismia, mitä tulee käytännön kolareiden tutkinnasta. Sitäkin tekee varmaan jollain tasolla jo nykyään kaikki, mutta koetin sitä korostaa, että osa Volvon ratkaisuista on lähtöisin vakavista kolareista viimeiseltä 40 vuodelta ja osa lisäksi viimeisen 10-vuoden ajalta omien autojen tömäyttelystä.

    Onhan tietysti (kaikkien)huomioitava testitkin- niitähän me ostajat normaalisti luemme. Testit ovat kuitenkin ja onneksi pakottaneet kaikkia (?) rakentamaan autoistaan turvallisempia ja omalta osaltaan tilannetta on viimeisen reilun vuosikymmenen aikana tasoittanut tietokonepohjaiset mallintamiset. Kyllä uudet autot ovat aivan eri tasolla turvallisuuden osalta, kuin saman auton vuosituhannen alun versiot (tästä syystä aivan ensimmäisenä tämä meidän rakas autovero tulisi poistaa).

    Toisaalta, autonvalmistajat (kaikki ei ole edes tavoitelleet) ovat saavuttaneet testien yläriman jo aika hyvin, eli uusia testejä kaivattaisiin erojen hakemiseksi. Sikäli voisi alkaa mieluummin testaamaan (vielä)enemmän järjestelmiä, joilla välttää kolarit kokonaan.

    Ja siihen liittyen, kun puhuitte aiemmin valoista, hyvät valot ovat ainakin täällä pohjolassa ja tähän aikaan korvaamattomat. Ameriikan tuontiautoissa oli ainakin vielä aikoinaan huonommat valot kuin täällä uutena myydyissä.

    Tähän vielä sivuheittona tuo Koba Steelin tapaus- mitähän sieltä vielä ilmenee ?

      
  • Euro NCAP ei näköjään tuota valojen turvallisuutta tutki.

    Vi Bilägaren testissä VW Passat pärjäsi kohtuullisen hyvin, ainoa miinus oli se että lähivalot olivat melko lyhyet. Kaikissa autoissa oli hyvät valot Vi Bilägaren jutun mukaan. BMW:n malli ei tainnut olla tuorein versio.

    BMW 520d (LED):
    Halvljus, längd: 99 m.
    Halvljus, bredd: 25 m.
    Halvljus, betyg: 3/5

    Helljus, längd: 173 m.
    Helljus, bredd: 26 m.
    Helljus, betyg: 3/5

    Volkswagen Passat (LED):
    Halvljus, längd: 79 m.
    Halvljus, bredd: 26 m.
    Halvljus, betyg: 2/5

    Helljus, längd: 185 m.
    Helljus, bredd: 16 m.
    Helljus, betyg: 3/5

    Volvo V90 (LED):
    Halvljus, längd: 95 m.
    Halvljus, bredd: 22 m.
    Halvljus, betyg: 3/5

    Helljus, längd: 235 m.
    Helljus, bredd: 33 m.
    Helljus, betyg: 4/5

      
  • Jos oletetaan että valoissa ei ole eroa USA:n ja Euroopan välillä, ja koska suurin osa palstan keskustelijoista asuu Euroopassa, niin mielestäni ainoa oikea ratkaisu on verrata eurooppalaisia premium-merkkejä keskenään (Mercedes, BMW, Volvo, Audi ja Volkswagen Passat).

    Melkoisen hölmö oletus. Lakihan on eri ja Jenkkilässä esimerkiksi adaptiiviset valot ovat kiellettyjä. Kai sinäkin olet joskus DOT-valoista kuullut. Onhan tästä aiheesta jo varsin pitkä historia.

    VW Passat ei ole merkki vaan malli ja VW ei ole edes premium.

      
  • No niin, nyt tätä aihetta on jauhettu jo sen verran, että on tullut selväksi että jenkkien valotestit (valojen turvallisuustestit) eivät ole täysin vertailukelpoisia Euroopassa tehtyjen testien ja vertailujen kanssa.

    VW ei siis ole varsinainen premium-merkki, mutta VW:n ominaisuudet ovat useimmiten premium-merkkien ominaisuuksien tasolla.

      
  • Niin ja onhan se saksalainen.

      
  • Maailman paras valoteknologia löytyy Audilta ja BMW:eeltä, eli laservalot. Tästä ei valot parane..

      
  • Tänään on julkaistu Vi Bilägaren uusin valotesti Mersun, BMW:n ja Volvon farmareista. Jutun mukaan LED-ajovalot ovat vakiona Mersussa ja Volvossa, mutta BMW:een ne maksavat ekstraa 14.600 kruunua.

    Kaikissa kolmessa autossa on hyvät valot. Näköjään Volvoa on ehkä suosittu lähivalojen pistemäärässä, vrt BMW. Ei ole kuin metri leveyseroa lähivaloissa mutta Volvo sai 4 pistettä ja BMW 3 pistettä lähivaloista.

    BMW 5-serie Touring (LED):
    Halvljus, längd: 105 m.
    Halvljus, bredd: 26.
    Halvljus, betyg: 3/5

    Helljus, längd: 251 m.
    Helljus, bredd: 33 m.
    Helljus, betyg: 5/5

    Mercedes E-klass Kombi (LED):
    Halvljus, längd: 122 m.
    Halvljus, bredd: 26.
    Halvljus, betyg: 4/5

    Helljus, längd: 220 m.
    Helljus, bredd: 35 m.
    Helljus, betyg: 4/5

    Volvo V90 (LED):
    Halvljus, längd: 105 m.
    Halvljus, bredd: 27.
    Halvljus, betyg: 4/5

    Helljus, längd: 241 m.
    Helljus, bredd: 37 m.
    Helljus, betyg: 5/5

    http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-bmw-5-serie-touring-mercedes-e-klass-kombi-volvo-v90-2017

      
  • H-D L:
    Kaikissa kolmessa autossa on hyvät valot. Näköjään Volvoa on ehkä suosittu lähivalojen pistemäärässä, vrt BMW. Ei ole kuin metri leveyseroa lähivaloissa mutta Volvo sai 4 pistettä ja BMW 3 pistettä lähivaloista.

    NHB:tä lainaten niin testin perusteella voisi väittää, että pimeässä BMW:llä kolaroidaan useammin huonojen valojen vuoksi

    Kaikissa kolmessa autossa on hyvät valot

    Vaikka IIHS:n valotesti sanoo, että Volvossa olisi muka "marginal". Tarvitseeko enää siis kärsiä? Ei!

      
  • Joko USA-mallien valot ovat huonoja tai vaihtoehtoisesti IIHS:n kriteerit ovat kovat.

    Esimerkiksi kun testasivat valoja autoluokassa "small suvs" niin yhtäkään arvosanaa "good" ei löytynyt ja ylivoimainen enemmistö testatuista autoista lukeutui luokkaan "marginal" tai "poor". 21:sta autosta vain neljä autoa sai arvosanan "acceptable" ja loput 17 autoa saivat arvosanan "marginal" tai "poor". Esimerkiksi VW Tiguan kuului luokkaan "marginal".

    Vain nämä neljä autoa siis saivat arvosanan "acceptable":

    2017 Ford Escape
    Honda CR-V
    Hyundai Tucson
    Mazda CX-3

    http://www.iihs.org/iihs/news/desktopnews/most-small-suv-headlights-rate-poor-in-iihs-evaluations

      
  • Millä luksimäärällä nuo Vi Bilägaren valojen mitat on mitattu, ja mistä kohdasta valokuviota lähivalon pituus on mitattu?
    Reilusti yli 100 metrin lähivalot eivät nimittäin vaikuta TM:n käyttämältä 5 luksin isoluksikäyrältä ainakaan tien kohdalla?

    Valoa imevä syksyinen märkä asfaltti on urbaani legenda. Todellisuudessa märkänä kiiltävä pinta on peili, kunhan joku tuo valon paikalle.

    Ajovaloihin on nyt xenonpolttimot vaihdettu kun edellisillä oli jo 100.000 km takana. Edelliseen aina pakkovaloilla ajettuun autoon verrattuna väittäisin polttimosta erottavan, että nykyisessä on LED päivävalot. Polttimoa tarkastellen tai yksi polttimo vaihdettuna vanhaan pariinsa verraten ei vielä silmämääräisesti erota valotehon häviämistä. Edellisessä jatkuvasti palavat xenonit olivat saman matkan jälkeen silmämääräisestikin harmaantuneet. Vaihdoin saman tien lisävalojen pariksi paremmin saman väriset kylmempisävyiset. Värisävyn vaihtuminen lähi- ja kaukovalon välillä ei varsinaisesti haittaa, mutta puhdas valkoinen 5000 K näyttää mukavammalta kuin vakio 4300K.

      
  • "Maailman paras valoteknologia löytyy Audilta ja BMW:eeltä, eli laservalot. Tästä ei valot parane"

    Pidätän oikeuden verifioida väitteen luksimittarilla ja silmämääräisesti. Kohtuuttoman hyviä valotekniikoita on tussaroitu pilalle jo niin paljon, että en lyö vetoa 90-luvun Saabin halogeenivalojen voittajasta ennen kuin näen valokuvion.

    Toki laservalot saattavat olla hyvätkin, mutta ei hyvät valot ole enää xenonin keksimisen jälkeen ollut valotehosta kiinni. LED lisäsi tuohon moninkertaisen valotehon ja nopean säädettävyyden halvalla, joten vuosikausiin ei ole puuttunut muuta kuin että joku oivaltaisi sytyttää valon niihin autoon jo asennettuihin lyhtyihin.

    Välineistö on sillä tasolla jo ennen laseriakin, että ellei valo riitä, niin väärin suunniteltu. Ja niinhän ne onkin, systemaattisesti kaikki. Ennen siihen oli hehkulampputekniikan rajoittuneiduuden aiheuttama syy. Nyt ei ole enää vuosiin ollut mitään teknistä syytä, miksi auton valoissa voisi olla mitään toivomisen varaa.

    Eikö yksikään valmistaja halua tehdä autoa, joka tekee lisävaloni vanhanaikaiseksi?

      
  • "2017 Mercedes C-sarja valoistaan arvosanan ”poor” eli surkea"

    Pesureita ei saatavana, eli max 2000 lm valovirta -> game over. Oikealla suunnittelulla tuollakin voisi saavuttaa hyvien halogeenien tason, mutta sen pidemmälle ei vaan teho riitä koska sitä rajoitetaan ihan tarkoituksella.

    Olisi hyvä idea kääntää tuo pesuridirektiivi toisin päin ja alle 2000 lm valaisinten vapautuksen sijaan vaatia pesurit pakollisiksi alle 5000 lm valoilla.

      
  • Jotain noissa laservaloissa on pahasti vialla, kun ei niitä saada autojen lisävarustelistoille edes Audin ja BMW:n lisävarustehinnoilla. Kunhan Mersu saa seuraavan kehitysversion markkinoille led-matriisistaan, johon tulee lisäksi pitkän kantaman ledejä, niin kikkailu lasereilla jää jalkoihin.

      
  • Ehkeivät ne autonvalmistajat Saksanmaalla pysty kartelleiltaan "kehittämään" valoja? Eikös näitä yhteisesti sovittuja pelisääntöjä epäillä juurikin?

      
  • Kartellin ulkopuolella Ruotsissa on tosiaan onnistuttu kehittämään. Valittu kehityssuunta on vain sellainen, että nyt ne uudet kehittyneet valot häviävät edeltäjiensä lisäksi myös kartelliautoille.

    Ei tässä oikeasti ole kellään henkselien venyttelemistä. Hillitön, ennen näkemätön, reilusti todellista tarvetta suurempi, ja täysin säädettävä valtava valoteho tuhlataan autojen pimppaamiseen LEDikaarilla.

    Odotan innolla hetkeä, jolloin joku valmistaja todistaa minun olevan väärässä, mutta en pidätä hengitystäni sitä odottaessani.

      
  • Ovat nuo ruotsalaisetkin tosiaan hukkuneet tuohon pimppaamisen suohon- 2008 esitellyn XC60 valot olivat hyvät, mutta uudessa ei ole mitään parannusta etenkään etäisyyden osalta. No, ehkä se mukautuvuus on sentään parantunut xenoneista.

    Olisiko sittenkin noiden laservalojen hintataso jäämässä sellaiseksi, että ne ei tule koskaan "edullisimpiin" autoihin ? Jos seuraava kehitystaso Led -valoissa on "tavallisissa" autoissa kuten MB:n S-mallin viimeisimmät Led valot, on hurraahuutojen paikka. Tosin pahaa pelkään, että jää harvojen iloksi ja turvaksi, eli ei näy kovin monessa mallissa.

      
  • Itse uskon Ledien tulevan vallitsevaksi teknologiaksi. Sen puolesta puhuvat pitkä kestoikä, adatiivisuus, kohtuullinen hinta, nopea markkinoiden valtaus, muotoilun vapaus ja valotehon kehittyminen. Ensimmäiset ledivalot vain muutama vuosi sitten olivat aika surkeita, mutta nykyisin näkee jo paljon parempia toteutuksia. Lähivalot ja adaptiivisuus ovat vallan hyviä, eivätkä parhaat pitkätkään ole enää kovin kaukana parhaimmista edeltävien teknologioiden valoista. Ledivalo ei myöskään heikkene käytön myötä halogeenien ja ksenoneiden tapaan. Tänä päivänä hyvään arvosanaan ei riitä pitkä suuri valoteho, vaan myös adaptiivisuuden toteutus on iso tekijä. Tehokkaimmatkaan pitkät eivät ole kovin hyvät, jos muiden liikkujien vuoksi aina silloin tällöin pimeitä hetkiä.

      
  • Melkein samaa mieltä. Suurimmalle osalle käyttäjistä lisäarvo on juurikin adaptiivisuudessa ja nopeassa säädettävyydessä, ja tästä tulee sitä tärkeämpää, mitä tehokkaammat valot asennetaan.

    Toisaalta, hyvä adaptiivisuus mahdollistaa aiempaa suuremman valotehon käytön silti huonot puolet minimoiden.

    Mutta LEDien valotehoakaan ei tarvitse enää odotella, vaan sekin on jo joitain vuosia sitten saavuttanut tason, jossa tehoa lisäämällä ei ole enää saavutettavissa mitään käytännön hyötyä. Kaikki tarvittava on jo tänään LEDivalokauppiaan hyllyssä valmiina, ja sen voisi asentaa auton nokalle jo tehtaallakin.

    Esimerkkinä riittävästä valotehosta on tuo SAE etanapannun näköinen kattila CREE LEDeillä toteutettuna. Sähköä palaa hulppeasti, mutta valokuvion täytyy olla useimmille riittävä:

    https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-sae-130w/3010120085/

    Katulaillisen valaisimen referenssiluku on pienempi kuin vanhan Volvo S80 halogeenivaloissa. Valovirtaa on valaisinparissa suunnilleen viiden Volvon edestä. Tuon valaisimen vanhempi 2*8000 lm versio 25-vuotiaan auton himmenneiden halogeenivalojen rinnalla katsastuskelpoisin suuntauksin antaa yli 10 luksia 200 metrissä hyvällä valokuviolla. Tällaisia moduleita voi asentaa melko vapaasti muotoiltuna auton keulaan tarvittavan määrän, ja suuri tehonkulutus (lämpöongelmineen) rasittaa vain kaukovalojen täyttä tehoa.

    Vetäjien kattovalot ovat alkaneet vaihtua tuollaisista minun NBB Alpha xenoneista LED paneleiksi, joiden valoteho on tosiaa oikeasti ihan riittävä jo nyt.

      
  • 130 wattia ei taida olla vaihtoehto vamistajille.

      
  • Nykyajan muovikeuloihin tuollaisen 2 x 4,3 kg asentaminen luo kyllä oman haasteensa.

    Millaiset NBB Alphat sinulla 740GLE on? Mitä yksi sellainen painaa?

      
  • Tuo 130 W näkyy jo kulutuksessakin laturin kuormituksen vuoksi. Tuosta kohtuullisemmat 40 Wattiset, joilla näkee todennäköisesti paremmin kuin minkään tähän mennessä valmistetun henkilöauton vakiovaloilla:

    https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/led-lisavalo-sae-seeker-20-ref30-ref30-pelkka-valaisin/3010120610/

    Mulla on NBB Alpha 225 xenonit ihan katulaillisilla virtalähteillä ja samoilla D1S polttimoilla, mitä auton omissakin valoissa. En ole punninnut, ja kuvaavaa on, ettei edes myyjän data lehti kerro painoa, jolla ei ole suurtakaan merkitystä. Tuon xenonvalaisimen asennuksen haaste ei nimittäin ole paino, vaan kotelon suuret ulkomitat:

    https://www.erikoistekniikka.fi/ajoneuvovalaistus/tuote/nbb-alpha-xenon-lisavalo-led-parkilla/3010310300/

    Xenonpolttimon virtalähde on suuren kuoren sisällä, joten koko paketista tulee perinteiseen tapaan vain johdon nokassa auton keulalle asennettava valaisin, jonka virtalähdettä (kansankielellä ballastia) ei tarvitse piilotella erillisen johtosarjan nokassa puskurin sisään. Siisti paketti, mutta ei pienin saatavissa oleva.

    Paino on tehokkaiden LED-valaisimien ongelma, koska ne vaativat kilokaupalla metallia jäähdytysrivoiksi valettuna. Tuon aiemmin linkittämäni pyöreän 130W SAE valaisimen koko takaseinä näyttää ilmajäähdytteisen moottoripyörän sylinterikannelta.

    Nythän noita saisi asentaa kolmannenkin, ja referenssilukuakin olisi vapaana juuri sopivasti. En vaan keksi, mihin tarvitsisin sitä kolmatta tai saman valaisimen ylitehoversiota? Quad-xenon on katsastuskelpoinen sellaisenaan ilman mitään virityksiä.

      
  • VW Passat ei pärjännyt täysin virheettömästi IIHS:n täydennetyssä törmäystestissä. Matkustajan puolen suojassa oli toivomisen varaa.

    IIHS on havainnut että autonvalmistajat fuskaavat matkustajan puolen suojan osalta.

    http://www.leftlanenews.com/iihs-performs-passenger-side-small-overlap-test-to-98426.html

    http://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/volkswagen/passat-4-door-sedan

      
  • Onko Volvolla taas jotain toimitusvaikeuksia vai miksi V90:n myynti Suomessa on romahtanut alkuvuonna 42,5 prosenttia viimevuotisesta? Aika Raju pudotus ottaen huomioon, että mallia on toimitettu vasta vuoden verran.

      
  • Volvomies tokaisi tästä "uudesta" Volvosta osuvasti "sehän vanhenee silmissä", olisiko siinä syy romahtaneisiin myyntimääriin. Takapään osalta kyseinen malli on kyllä ruma.

      
  • Volvomiehen silmään uuden V90 ja V60 takapää on pitkästä aikaa mukavan tutun oloinen. Merikonttimaiseen käytännöllisyyteen nuokaan eivät pysty, koska kauniisti viivoittimella tehty 90 asteen kulman approksimointi ei ole aivan täysin onnistunut, vaan takaovi on selvästi vinossa.

      
  • tracktest:
    Volvomies (kukas se on?) tokaisi tästä ”uudesta” (no onhan se uusi) Volvosta osuvasti ”sehän vanhenee silmissä”, olisiko siinä syy romahtaneisiin myyntimääriin. Takapään osalta kyseinen malli on kyllä ruma.

    Kuulostat aivan WhatCarilta... eikä se ole kehu.

    Milloin BMW on muuttunut johonkin suuntaan? Vaikka 5-sarjalainen - vanha jo syntyessään?

      
  • BMW 5-sarja on konservatiivinen muotoilultaan ja juuri siksi pidän siitä. Se miksi vannoutunut Volvomies näkee silmissään uuden Volvon jo vanhentuneen ei ole minulla tiedossa. Ihmiset näkevät asioita eri tavoin eikä siinä ole mitään ihmeellistä.?

      
  • "Onko Volvolla taas jotain toimitusvaikeuksia vai miksi V90:n myynti Suomessa on romahtanut alkuvuonna 42,5 prosenttia viimevuotisesta? Aika Raju pudotus ottaen huomioon, että mallia on toimitettu vasta vuoden verran."

    a. Volvo V90:tä myytiin ajalla 1.1.2017 - 31.3.2017 yhteensä 749 kpl. Epänormaalin kova myyntitahti jatkui vielä huhtikuun alusta lukien (huhtikuu 278 autoa, toukokuu 252 autoa ja kesäkuu 263 autoa). Kesäkuun loppuun mennessä oli myyty yhteensä 1.542 autoa. Koko vuoden 2017 myynti oli 1.931 autoa.

    Vertailun vuoksi niin koko Mercedeksen E-sarjaa myytiin ajalla 1.1.2017 - 31.3.2017 yhteensä 403 kpl. Ja tässä ovat mukana sekä sedanit että farmarit Mercedekseltä. 1.1.2018 - 31.3.2018 Volvo V90:tä myytiin 431 kpl. 1.1.2018 - 31.3.2018 koko Mercedeksen E-sarjaa myytiin 352 kpl (mukana sedanit ja farmarit). Volvo S90:ä en ottanut laskelmiin mukaan.

    NHB:n sijassa olisin huolissani Mercedes Benz E-sarjan myynnistä Suomessa koska Volvo V90 myy jatkuvasti enemmän kuin Mercedeksen E-sarjan sedan ja farmari yhteensä.

    Maaliskuussa 2018 Volvo V90 möi 163 kpl, koko E-sarja 88 kpl ja BMW:n vitossarja 92 kpl (tuorein myyntitilasto).

    b. NHB taitaa olla niin hölmö että hän kuvittelee että tuo 1.1.2017 - 31.3.2017 myyntimäärä 749 autoa olisi jotenkin normaali tälle V90-mallille. Tai vaihtoehtoisesti että vuoden 2017 alkupuoliskon myyntimäärä 1.542 autoa olisi jotenkin normaali.

    Toinen vaihtoehto on että NHB on tietoinen ensimmäisessä kappaleessa mainituista olosuhteista, mutta haluaa vain provoilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit