Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

2446 kommenttia
1202123252682
  • Taksirähinä leimahti taas Helsingissä: huutelua ja tappelua, asiakkaat peloissaan – poliisi tyhjensi koko aseman.

    "Vakava rikosepäily puolestaan sattui Helsingin Jakomäessä torstai-iltana, kun tunnuksettoman taksin kuljettaja puukotti matkustajaa, tiedotti poliisi. Tekoa tutkitaan tapon yrityksenä."

    Miten on mahdollista ettei tähän järjettömään menoon saada mitään järkeä? Nyt pitää päättäjien herätä, tämä nykymeno ei voi jatkua näin. Kansalaisten turvallisuus on uhattuna, tätä ei voi hyväksyä.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d352d9c-7db6-48e1-8d2c-3b16424d2790

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Taksirähinä leimahti taas Helsingissä: huutelua ja tappelua, asiakkaat peloissaan – poliisi tyhjensi koko aseman.

    "Vakava rikosepäily puolestaan sattui Helsingin Jakomäessä torstai-iltana, kun tunnuksettoman taksin kuljettaja puukotti matkustajaa, tiedotti poliisi. Tekoa tutkitaan tapon yrityksenä."

    Miten on mahdollista ettei tähän järjettömään menoon saada mitään järkeä? Nyt pitää päättäjien herätä, tämä nykymeno ei voi jatkua näin. Kansalaisten turvallisuus on uhattuna, tätä ei voi hyväksyä.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9d352d9c-7db6-48e1-8d2c-3b16424d2790

    Kolmisen viikkoa sitten otin taksin Rautatieasemalta. Olin suunnitellut meneväni bussiin Elielin aukiolla, mutta satoi niin, että päätin ottaa taksin, kun ei ollut edes sateenvarjoa mukana. Oli arkipäivä ja kello n. 13.30. Pihalla oli paljon takseja ja olin aikeissa käppäillä jonon kärjessä olevaan autoon, mutta yhden rinnakkaisessa rivissä olevan auton kuski nappasi minut siitä. Ennen liikkeelle lähtöä kyseli kovasti haluanko jotain tiettyä reittiä vai mennäänkö auton navigaattorin mukaan, jonka kartta oli hyvin näkyvissä minullekin. Sellainen reilu puolen tunnin reissu oli ajallisesti. Sanoin, että mennään navigaattorin ohjaamana. Matka meni ok ja perillä maksoin lähimaksulla pankkikortilla. Ei mitään dramaattista, ainoastaan se pieni etuilu lähtöpisteessä. Matka maksoi 30,- ja risat. En muista, milloin olen ajanut taksilla Helsingissä sitä ennen, että en osannut arvioida, oliko hinta ok, mutta taksamittarin mukainen se oli. Se etuilu on varmaan ongelma. Minulle tilanne tuli niin äkkiä ja kun olen tottumaton taksin käyttäjä, niin vasta auton takapenkillä tuli mieleen, ettei homma mennyt ainakaan ihan hyvien tapojen mukaan. Se minut napannut kuski oli Taksi Helsingin autosta.

      
  • Niin nämä "nappaajat" toimivat väärin, ei ole ihme jos homma menee huuteluksi ja jopa tappeluksi. Säännöt pitäisi olla täysin selvät miten toimitaan, näin oli ennen eikä taksikuskit tapelleet keskenään. Ilman selviä sääntöjä mikään homma ei toimi kuten pitää. Asiakkaiden ei pitäisi hyväksyä tätä kuvaamaasi etuilua nyt tilanne näyttää siltä että röyhkeimmät vie kyydit ja muut voivottelee.

      
  • Asiakkaalla pitää olla oikeus ja mahdollisuus valita palveluntarjoaja. Tämä on aidon kilpailun ensimmäinen vaatimus. Ilman kiloailua ei ole kehitystä. Kaikenlaiset jonotustolpat ovat menneen maailman muistoja. Suomessa koko taksitouhu on pitkään jatkuneen sääntelyn vuoksi jäljessä kehityksestä hakemassa uomiaan.

      
  • muokattu 25.07.2020 13:35

    Kun nyt sattumalta tiedän Helsingin taksihommista, niin lupienmäärän rajoitusten poisto ok, kaikki muu onkin hanurista.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kun nyt sattumalta tiedän Helsingin taksihommista, niin lupienmäärän rajoitusten poisto ok, kaikki muu onkin hanurista.

    Ihan kiinnostuksesta. Mitä sinä siitä tiedät, ja mistä näkökulmasta? Kuljettajan, yrittäjän (minkä kokoisen), välityskeskuksen, asiakkaan vai jonkun viranomaisen?

    Mitä pitäisi muuttaa ja miksi?

      
  • @M880 kirjoitti:

    Ihan kiinnostuksesta. Mitä sinä siitä tiedät, ja mistä näkökulmasta? Kuljettajan, yrittäjän (minkä kokoisen), välityskeskuksen, asiakkaan vai jonkun viranomaisen?

    En kommentoi, liikaa henkilökohtaista tietoa.

    Mitä pitäisi muuttaa ja miksi?

    Kyllä tieto on sillä missä näistä asioista päätetään.

      
  • Jaahas

      
  • Kun katsoo, kuinka pahasti Suomen taksiala on laahannut kehityksestä jäljessä, niin on vaikea uskoa tietoa olevan siellä, missä taksialan asioista päätetään. Muutenkin koko ajatus siitä, että joku komitea päättäisi asioista, on toimimaton.

      
  • Heinäkuussa 2018 voimaan tullessa taksilain muutoksessa taksamittarin käyttö takseissa muuttui vapaaehtoiseksi. Mittaripakkoa on perusteltu muun muassa sillä, että ilman taksamittareita autoissa ei ole minkäänlaisia kassakoneita, jotka keräisivät tietoja verotusta varten. Mittarittomien taksien kirjanpito perustuukin lähinnä kuljettajan omaantuntoon.

    Taksien tunnistettavuuden parantamiseksi olisi taksivalaisin jatkossa pakollinen.

    Hallituksen esitysluonnoksesta ilmenee myös, että taksiliikenneluvan edellytykseksi on tulossa yrittäjäkoulutuksen ja -kokeen suorittaminen. Tässä kohtaa pitäisi olla pakollisena myös henkilöllisyyden varmistaminen, ettei kuka tahansa voi olla kokeissa toisen nimellä.

    Taksiliikenneluvan hakijalla tulisi myös olla y-tunnus jo ennen luvan myöntämistä eikä vasta toiminnan aloittamisvaiheessa.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Kun katsoo, kuinka pahasti Suomen taksiala on laahannut kehityksestä jäljessä, niin on vaikea uskoa tietoa olevan siellä, missä taksialan asioista päätetään. Muutenkin koko ajatus siitä, että joku komitea päättäisi asioista, on toimimaton.

    Kuka mielestäsi kirjoitti nykyisen taksilain, ketkä päätti sen voimaantulon ? ja kenen pitäisi paikkaus tehdä ? kun sen nyt varmasti tehdään.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Kun katsoo, kuinka pahasti Suomen taksiala on laahannut kehityksestä jäljessä, niin on vaikea uskoa tietoa olevan siellä, missä taksialan asioista päätetään. Muutenkin koko ajatus siitä, että joku komitea päättäisi asioista, on toimimaton.

    Kuka mielestäsi kirjoitti nykyisen taksilain, ketkä päätti sen voimaantulon ? ja kenen pitäisi paikkaus tehdä ? kun sen nyt varmasti tehdään.

    Yrityksillä pitäisi olla aito kilpailutilanne, joka pakottaa kehittämään palvelua.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Yrityksillä pitäisi olla aito kilpailutilanne, joka pakottaa kehittämään palvelua.

    Niinhän suomessa onkin, taksilaki vaan lipsahti yrityslain ulkopuolelle.

      
  • Autoilun kirjoittamattomia sääntöjä, nyt kirjoitettuina

    https://www.hs.fi/autot/art-2000006583489.html

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Yrityksillä pitäisi olla aito kilpailutilanne, joka pakottaa kehittämään palvelua.

    Niinhän suomessa onkin, taksilaki vaan lipsahti yrityslain ulkopuolelle.

    Ei Suomessa ole kuin aavistus siitä, miten hyvin vapaammilla markkinoilla tämä palvelu pelaa. Kaikenlaisia sodan jälkeisen ajan puhelinkeskuksia ja jonotolppia edelleen uskollisesti palvotaan.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Ei Suomessa ole kuin aavistus siitä, miten hyvin vapaammilla markkinoilla tämä palvelu pelaa. Kaikenlaisia sodan jälkeisen ajan puhelinkeskuksia ja jonotolppia edelleen uskollisesti palvotaan.

    Onko sillä sinun vapaimmilla markkinoilla niin vähän takseja, ettei jonoja muodostu takseille varatuille odotusalueille. Ainoa mahdollisuus vapailla markkinoilla on Suomen kalusto ja lupalainsäädäntöä väljempi laki, ettei lupia tarvita ollenkaan.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Ei Suomessa ole kuin aavistus siitä, miten hyvin vapaammilla markkinoilla tämä palvelu pelaa. Kaikenlaisia sodan jälkeisen ajan puhelinkeskuksia ja jonotolppia edelleen uskollisesti palvotaan.

    Onko sillä sinun vapaimmilla markkinoilla niin vähän takseja, ettei jonoja muodostu takseille varatuille odotusalueille. Ainoa mahdollisuus vapailla markkinoilla on Suomen kalusto ja lupalainsäädäntöä väljempi laki, ettei lupia tarvita ollenkaan.

    Tarkoitin lähinnä saman vaivain käänteistä oiretta eli asiakkaita palvomassa tolppaa. Ongelmahan tuo autojenKin seisominen tolpalla toki on ja se kertoo järjestelmän ongelmista.

      
  • Kyllä se siitä kujertajakulttuuri kansainvälistyy Helsingissäkin näillä säännöillä, kuskit mätkii jo melkein toisiaan turpaan tapellessaan asiakkaista. Vakituiset kymmeniä vuosia taksia ajaneet rehellisesti mittarin mukaan veronsa maksaneet lopettaa yksi kerrallaan, ja tilalle tulee kaksi kolme "kansainvälistä" kuljettajaa joiden Helsingin tuntemus ja suomenkielitaito ontuu.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Kyllä se siitä kujertajakulttuuri kansainvälistyy Helsingissäkin näillä säännöillä, kuskit mätkii jo melkein toisiaan turpaan tapellessaan asiakkaista. Vakituiset kymmeniä vuosia taksia ajaneet rehellisesti mittarin mukaan veronsa maksaneet lopettaa yksi kerrallaan, ja tilalle tulee kaksi kolme "kansainvälistä" kuljettajaa joiden Helsingin tuntemus ja suomenkielitaito ontuu.

    Minullekin on kerran osunut turkulainen kuljettaja. Hyvässä hengessä laitettiin toki mittari pois päältä kunnes löydettiin taas reitille.

      
  • Taksia tilatessa asiakas ilmoittaa määränpään applikaatiollaan ja applikaatio näyttää reitin sekä kuskille että kyytiläiselle.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Taksia tilatessa asiakas ilmoittaa määränpään applikaatiollaan ja applikaatio näyttää reitin sekä kuskille että kyytiläiselle.

    No on hienot systeemit vapailla markkinoilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Taksia tilatessa asiakas ilmoittaa määränpään applikaatiollaan ja applikaatio näyttää reitin sekä kuskille että kyytiläiselle.

    No on hienot systeemit vapailla markkinoilla.

    Ihan tämän päivän normisysteemi tuo on. Hineoudet ovat vielä toinen luku. Tekniikka on ollut niin kehittynyttä jo pitkään, ettei taksilla suhailuun tarvita mitään vuosien kaupunkituntemusta.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Kun katsoo, kuinka pahasti Suomen taksiala on laahannut kehityksestä jäljessä,

    Kyllä Suomikin saa kehityksen kiinni kun kuljettajakanta kansainvälistyy, ja sallii kalustovapauden.

    Hae taksiliikennelupaa, jolla saat harjoittaa taksiliikennettä eli ammattimaista henkilöiden kuljettamista henkilöautolla, pakettiautolla, kuorma-autolla, kolmipyörällä, kevyellä nelipyörällä tai raskaalla nelipyörällä. Tee myös ilmoitus tavaraliikenteen harjoittamisesta Traficomille, jos kuljetat pelkkää tavaraa (ilman matkustajia) taksiliikenteeseen käyttämälläsi ajoneuvolla, ja ajoneuvon tai yhdistelmän kokonaismassa on yli 2 000 kg, mutta enintään 3 500 kg.

      
  • @Vital kirjoitti:
    https://www.ts.fi/lukijoilta/5015870/Taksinkuljettajien+heikkoa+asemaa+on+parannettava

    Epärehellisyys kannattaa ja etenkin taksialalla se on edellytys.

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Kun katsoo, kuinka pahasti Suomen taksiala on laahannut kehityksestä jäljessä,

    Kyllä Suomikin saa kehityksen kiinni kun kuljettajakanta kansainvälistyy, ja sallii kalustovapauden.

    Kuljettavat käyttävät niitä työkaluja, mitä yrittäjät käyttöön antavat. Uutta verta tarvittaisiin nimenomaan sinne yrittäjäpuolella ja lainsäädönnön pitäisi ohjata kohti kehitystä.

      
  • @Vital kirjoitti:
    https://www.ts.fi/lukijoilta/5015870/Taksinkuljettajien+heikkoa+asemaa+on+parannettava

    Epärehellisyys kannattaa ja etenkin taksialalla se on edellytys.

    Se on jännä, kuinka usein tulos-/urakkapalkkaus nähdään jotenkin huonona asiana. Mikä muukaan ohjaa paremmin toiminnan tehkkkuuteen? Itselleni ainoa tyydyttävä tapa tehdä töitä Suomessa, oli opiskeluaikojen kesätyö, jossa palkkaus oli juurikin tuon tapainen.

      
  • @NHB kirjoitti:

    Se on jännä, kuinka usein tulos-/urakkapalkkaus nähdään jotenkin huonona asiana.

    Älä muuta sano, mittaripäälle, ja tassu lattiaan.

      
  • @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:

    Se on jännä, kuinka usein tulos-/urakkapalkkaus nähdään jotenkin huonona asiana.

    Älä muuta sano, mittaripäälle, ja tassu lattiaan.

    Entä sitten kun ajoja ei ole ja pitkän sunnuntai päivän palkaksi jää 20€.

    Ennen vanhaan taksin asiakkaat uhkasivat monin tavoin ja puukottivatkin kuskeja, nykyään vaihtunut näköjään toisinpäin. Uutisissa juuri kun mainittiin, että taksinkuljettaja puukotti asiakasta.
    Ilmeisesti tulospalkkauksen parantamista.

      
  • Helsingin poliisi tutkii tapauksia, joissa taksinkuljettaja veloitti asiakkaan kortilta suuremman summan kuin piti.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d388bf6e-73bb-434d-b2c0-b82eda639b7e

      
  • Minulta veloitettiin normaalimaksuna 38 euroa matkalta Hyrylä - Tikkurila. Tuosta ei montaa kilsaa kerry. Tuusulanväylää 10 - 15 km.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit