@_Quu kirjoitti:
Minä otan kantaa nopeuksien ja liikennevalvonnan vakavaan puutteeseen.
Kävin tänään Helsinki-Porvoo-Helsinki keikalla ajaen 100 km/h alueella vakiolla sallittua nopeutta ja autoja meni reippaalla nopeudella ohi huomattavan paljon verrattuna entisiin hyviin aikoihin kun mahdollinen LP:n valvonta oli takaraivossa.
Älä Quu ole milläskään vaikka ajeletkin tientukkonopeutta. Moottoritiellä on joustavasti ajavilla tilaa turvalliseen ohitukseen yllin kyllin. Mutta nelostiellä kannattaa olla tarkempi paitsi tietysti ohituskaistojen kohdalla ei haittaa. Eikun kitkarenkaat alle ja hanaa, niin eivät toiset ohittele!
LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.
Tuota minä tarkoitin: sotket muistosi siitä, että joskus aikanaan satuit näkemään LP:n liikenteessä, kuvitellen sen tapahtuneen useammin ja jopa varjeluksen lailla näkymättömissäkin, siihen että edelleenkin näet yhtä harvoin poliisin liikenteessä. Tämä tarkoittaa mielessäsi sitä, että ennen oli paremmin. Sitä se on muistikuvien kultapinnoittaminen...
LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.
Tuota minä tarkoitin: sotket muistosi siitä, että joskus aikanaan satuit näkemään LP:n liikenteessä, kuvitellen sen tapahtuneen useammin ja jopa varjeluksen lailla näkymättömissäkin, siihen että edelleenkin näet yhtä harvoin poliisin liikenteessä. Tämä tarkoittaa mielessäsi sitä, että ennen oli paremmin. Sitä se on muistikuvien kultapinnoittaminen...
Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää:
Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Ja olet sitä mieltä, ettei tänään ole näin? Minusta käytännöt ovat jatkuneet. Erona vain, ettei LP:ia ole yksikkönä.
@Kumppani kirjoitti:
Näin sitä imperfektillä yritetään luoda mielikuvia!
' @_Quu kirjoitti:
Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää
Eikä ole tänäänkään.
Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Ja olet sitä mieltä, ettei tänään ole näin? Minusta käytännöt ovat jatkuneet. Erona vain, ettei LP:ia ole yksikkönä.
Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.
Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.
Edellä kertomasi perusteet eivät tuollaista selitä. On kaksi aivan eri asiaa olla jotakin mieltä kattavuudesta, tai laajuudesta, kuin antaa ymmärtää ettei tänä päivänä toimittaisi ollenkaan samoilla tavoilla kuin "joskus ennen" - luulisi nyt menevän perille viimeinkin.
Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.
Edellä kertomasi perusteet eivät tuollaista selitä. On kaksi aivan eri asiaa olla jotakin mieltä kattavuudesta, tai laajuudesta, kuin antaa ymmärtää ettei tänä päivänä toimittaisi ollenkaan samoilla tavoilla kuin "joskus ennen" - luulisi nyt menevän perille viimeinkin.
Ja siltikin: sinulla on vain mielipiteesi.
Minun mielipiteen tukena on moottoriteiden ajokäyttäytyminen ja siihen puuttumattomuus.
LP:n kalusto on vanhentunut ja huutokaupattu. Kylmiä nopeusvalvontakamera-autoja näkee moottoritien pientareella parikertaa kesässä, useimmiten nekin on taajaman reviirillä.
Se on meidän kaikkien liikenteeseen osallistujien turvallisuuden vakavaa vähättelyä kun päättäjä löi pisteen valtakunnalliselle organisoidulle liikenteen valvonnalle keskittyen vain nopeuden pönttövalvontaan.
Ja vain pöntöt autoilijat kiittää tätä neliömetri alueelta otettua mittausta.
Se on meidän kaikkien liikenteeseen osallistujien turvallisuuden vakavaa vähättelyä kun päättäjä löi pisteen valtakunnalliselle organisoidulle liikenteen valvonnalle keskittyen vain nopeuden pönttövalvontaan.
Oikeastihan LP yksikkönä lopetettiin ja sen toimintoja siirrettiin muille poliisin yksiköille. Se toi mukanaan joitakin muutoksia, mutta ei niin dramaattisia: Mikään ei siis loppunut totaalisesti, eikä millään korvattu mitään täysin. Toisin kuin Quu antaa ymmärtää.
Tuo keskittyminen vain pönttövalvontaan on tietenkin vain populistinen kommentti, jolla tarkoitan sitä, että hänellä on tarve vetää överiksikin, että saa asiansa kuulostamaan vakuuttavammalta. Tai jotakin.
Kuten olen todennut monta kertaa, niin eihän se tietenkään pahitteeksi olisi, jos LP:n tapainen organisaatio palautettaisiin poliisille. Tai että ylipäätään poliisi saisi resursseja, muihinkin kuin liikenteen tarpeisiin. Siitä LP:sta on jopa poliisin keskuudessa eriäviä mielipiteitä ESS:n mukaan: Otsikko: "Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli suuri virhe" – poliisien perinneyhdistyksen toiveissa uusi, valtakunnallinen liikennepoliisi. Kuitenkin Hämeen liikennepoliisisektorin vetäjä tyrmää ajatuksen: "Eläkkeellä olevat ihmiset huutelevat vanhoista asioista."
Sen nyt jokainen täysipäinen ymmärtää kun noin iso organisaatio puretaan niin sitä ei takaisin kasata.
Kuitenkin tällä valvonnantasolla moottoriteiden nopeusrajoitukset menettää pikkuhiljaa merkityksen.
Voi tietysti miettiä haittaako se valvonnanpuute kun ei sillä kuole juuri kukaan.
Jutussa mainitaan päihdeonnettomuudet, eli hieman sanoja muokaten "rattijuoppojen odottamattomat tapaukset". Mielenkiintoinen sanavalinta tuo onnettomuudet sikäli että ko. ryhmään kuuluvalle kuljettajalle seuraa ajokielto jos hän jää kiinni massapuhallutuksessa - joissa vain noin 1 jokaisesta tuhannesta rattijuopoksi epäillystä kyetään todistamaan syylliseksi.
Onnettomuuden synomyymejä ovat vahinko, tapaturma, epäonni, odottamaton tapaus ja sattuma muiden muassa.
Otetaan esiin kaksi tapaa tehdä uutinen samasta tapahtumasta, toisessa uutisessa mainitaan automerkki ja toisessa ei. Syy miksi otan tämän esiin on se että jos kyseessä olisi vaikka Audi, BMW tai MB niin iltapäivälehden otsikossa loistaisi isolla automerkki tyyliin Audikuski sitä ja tätä. Onhan se mediaseksikästä mainita automerkki jo otsikossa näiden kohdalla. Usein solvaavat kommentit ovat sitten provosoivaan otsikkoon kuin luontainen jatko.
Ensiksi se missä mainitaan autoksi vain henkilöauto.
Toiseksi se missä mainitaan automerkki (Volvo). Volvo ei siis vielä yllä iltapäivälehden otsikkoon kuten mainitsemani merkit mediaseksikkyyteen on vielä matkaa. Yhdenlaista huomiohuorausta klikkauksien toivossa, mitä repäisevämpi otsikko sen enemmän juttua luetaan, tosin sisällöllä ja oikeinkirjoituksella ei ole niinkään väliä.
Satakunnan Kansa laittoi kolme kuvaa autosta plus mainitsi merkin.
Muuten siis ihan normaali nuorten ulosajo, haluttiin näyttää kuinka lujaa päästään. Erikoisuutena tässä se että ulosajon jälkeen lähdettiin karkuun ja jätettiin uhri autoon.
Onko muuten joku huomannut että lähes kaikki tienposkessa viruvat kolaroidut autot ovat todella vanhoja (merkistä riippumatta). Usein ovat pikkuautoja.
Juuri näin, paljon ajettuja ja parhaat päivät nähneet aikaa sitten. Nämä dieseleinä saastuttavat kymmenkertaisesti enemmän kuin kehittyneemmät versiot puhumattakaan tämän päivän tekniikasta.
Tulee mieleen se onneton koululaisen suojatiellä Munkkivuoressa surmannut kuski: tärkeintä oli mainita toimittajille, että hänen autonsa ei ollut mikään tavallinen Audi A4, vaan RS4, joka on ihan eri juttu....
Paikalliset 31.5.2020 13:09
10 kertaa ajokieltoa rikkonut mies hurjasteli Nelostiellä, etsintäkuulutettu kyydissä
Noin 25-vuotias mies kaahasi kovaa ylinopeutta Nelostiellä Heinolan Myllyojalla lauantai-iltana. Poliisi mittasi tutkalla henkilöauton nopeudeksi 152 kilometriä tunnissa rajoituksen ollessa 120 kilometriä tunnissa.
Autoa kuljettanut mies oli määrätty ajokieltoon viime joulukuussa. Hän oli jäänyt kiinni kortitta ajosta 10 kertaa sen jälkeen. Auto oli saatu käyttöön petoksella.
Kuljettajalla oli kyydissään noin 20-vuotias mies. Molemmat oli etsintäkuulutettu. Heidät otettiin kiinni Lahden pääpoliisiasemalle.
Järjettömiä ohituksia ja täyttä piittaamattomuutta, suoraan sanottuna sekopäistä ajamista. Mistä näitä kahjoja riittää tuolla tien päällä. Osa vetää aineissa pitkin tietä, jos nämä tapaukset on selvitettävissä syytä olisi tutkia.
Noin 25-vuotias mies kaahasi kovaa ylinopeutta Nelostiellä Heinolan Myllyojalla lauantai-iltana. Poliisi mittasi tutkalla henkilöauton nopeudeksi 152 kilometriä tunnissa rajoituksen ollessa 120 kilometriä tunnissa.
"kaahasi kovaa ylinopeutta", tirsk.
Hml-väylällä perjantaisin maalle suuntaava liikennevirta menee helposti noin 140 km/h.
Noin 25-vuotias mies kaahasi kovaa ylinopeutta Nelostiellä Heinolan Myllyojalla lauantai-iltana. Poliisi mittasi tutkalla henkilöauton nopeudeksi 152 kilometriä tunnissa rajoituksen ollessa 120 kilometriä tunnissa.
"kaahasi kovaa ylinopeutta", tirsk.
Hml-väylällä perjantaisin maalle suuntaava liikennevirta menee helposti noin 140 km/h.
.... "Autoa kuljettanut mies oli määrätty ajokieltoon viime joulukuussa. Hän oli jäänyt kiinni kortitta ajosta 10 kertaa sen jälkeen. Auto oli saatu käyttöön petoksella.
Kuljettajalla oli kyydissään noin 20-vuotias mies. Molemmat oli etsintäkuulutettu."
Kaahaaminen voi olla joko ylinopeutta tyhjällä tiellä - sitä "liikenteen vaarantamista", tai sitten täysin sopimaton nopeus liikennevirtaan, eli toisen liikenneturvallisuuden vaarantamista, Rikoslaki 23 luku.
Voisi olettaa että kuvauksen perusteella ko. kuljettaja ei välitä toisten liikenneturvallisuudesta.
10 kertaa jää kiinni ajokortitta ajosta - ilman sanktioita - ½ vuotta vankeutta on maksimi pelkästä ajo-oikeudetta ajosta. Joko kyse on jonkinlaisesta vainoamisesta, tai sitten pitää ihmetellä mitä ko. tienkäyttäjä tekee että tulee edes pysäytetyksi. Puhallusratsioissa kun ei edes kysytä ajokorttia.
Suojelusenkeli oli matkassa mukana, osumakohta eteen kääntyvään autoon pelasti poliisin hengen.
Moottoripyörää ajanut poliisi selvisi kuin ihmeen kaupalla hengissä rajusta kolarista. Poliisi säilyi hengissä ilmeisesti sen takia, että hän lensi taksiauton konepellin yli eikä törmännyt auton kylkeen.
LP:een kalusto oli tienpäällä joka päivä, eikä vain silloin tällöin.
Älä Quu ole milläskään vaikka ajeletkin tientukkonopeutta. Moottoritiellä on joustavasti ajavilla tilaa turvalliseen ohitukseen yllin kyllin. Mutta nelostiellä kannattaa olla tarkempi paitsi tietysti ohituskaistojen kohdalla ei haittaa. Eikun kitkarenkaat alle ja hanaa, niin eivät toiset ohittele!
@_Quu kirjoitti:
Tuota minä tarkoitin: sotket muistosi siitä, että joskus aikanaan satuit näkemään LP:n liikenteessä, kuvitellen sen tapahtuneen useammin ja jopa varjeluksen lailla näkymättömissäkin, siihen että edelleenkin näet yhtä harvoin poliisin liikenteessä. Tämä tarkoittaa mielessäsi sitä, että ennen oli paremmin. Sitä se on muistikuvien kultapinnoittaminen...
Aivan, valvonta ei ollut aina näkyvää:
Tunnuksellisten partioautojen ja -pyörien lisäksi liikkuvalla poliisilla oli käytössään lukuisia tunnuksettomia eli ns. siviiliautoja ja -moottoripyöriä, joissa oli samoja valvontalaitteita kuin muissakin poliisiajoneuvoissa. Näissä ajoneuvoissa oli lisäksi aina tallentava kamera, joiden kuvamateriaalia käytettiin todisteena rikosten selvittämisessä. Siviilipoliisiautoja kuljettivat sekä siviili- että virkapukuiset poliisit.
Näin sitä imperfektillä yritetään luoda mielikuvia!
@_Quu kirjoitti:
Eikä ole tänäänkään.
Ja olet sitä mieltä, ettei tänään ole näin? Minusta käytännöt ovat jatkuneet. Erona vain, ettei LP:ia ole yksikkönä.
Olen sitä mieltä että tänään ei ole kattavaa näkyvää eikä näkymätöntä valvontaa, edellä kerrotuin perustein.
@_Quu kirjoitti:
Edellä kertomasi perusteet eivät tuollaista selitä. On kaksi aivan eri asiaa olla jotakin mieltä kattavuudesta, tai laajuudesta, kuin antaa ymmärtää ettei tänä päivänä toimittaisi ollenkaan samoilla tavoilla kuin "joskus ennen" - luulisi nyt menevän perille viimeinkin.
Ja siltikin: sinulla on vain mielipiteesi.
Minun mielipiteen tukena on moottoriteiden ajokäyttäytyminen ja siihen puuttumattomuus.
LP:n kalusto on vanhentunut ja huutokaupattu. Kylmiä nopeusvalvontakamera-autoja näkee moottoritien pientareella parikertaa kesässä, useimmiten nekin on taajaman reviirillä.
@_Quu kirjoitti:
Niin minullakin.
No hyvä, että poliisi on hommanut uutta kamaa tilalle. LP siis lopetettiin aikaa sitten, joten ihan luontevaa tuollainen.
.
Se on meidän kaikkien liikenteeseen osallistujien turvallisuuden vakavaa vähättelyä kun päättäjä löi pisteen valtakunnalliselle organisoidulle liikenteen valvonnalle keskittyen vain nopeuden pönttövalvontaan.
Ja vain pöntöt autoilijat kiittää tätä neliömetri alueelta otettua mittausta.
@_Quu kirjoitti:
Oikeastihan LP yksikkönä lopetettiin ja sen toimintoja siirrettiin muille poliisin yksiköille. Se toi mukanaan joitakin muutoksia, mutta ei niin dramaattisia: Mikään ei siis loppunut totaalisesti, eikä millään korvattu mitään täysin. Toisin kuin Quu antaa ymmärtää.
Tuo keskittyminen vain pönttövalvontaan on tietenkin vain populistinen kommentti, jolla tarkoitan sitä, että hänellä on tarve vetää överiksikin, että saa asiansa kuulostamaan vakuuttavammalta. Tai jotakin.
Kuten olen todennut monta kertaa, niin eihän se tietenkään pahitteeksi olisi, jos LP:n tapainen organisaatio palautettaisiin poliisille. Tai että ylipäätään poliisi saisi resursseja, muihinkin kuin liikenteen tarpeisiin. Siitä LP:sta on jopa poliisin keskuudessa eriäviä mielipiteitä ESS:n mukaan:
Otsikko: "Liikkuvan poliisin lakkauttaminen oli suuri virhe" – poliisien perinneyhdistyksen toiveissa uusi, valtakunnallinen liikennepoliisi. Kuitenkin
Hämeen liikennepoliisisektorin vetäjä tyrmää ajatuksen: "Eläkkeellä olevat ihmiset huutelevat vanhoista asioista."
Ota tuosta nyt sitten selvää... (lähde: https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2511228)
Samaa mieltä. Tosin tuossakin on sinulla jotakin liioittelun ja maalailun makua mukana.
Sen nyt jokainen täysipäinen ymmärtää kun noin iso organisaatio puretaan niin sitä ei takaisin kasata.
Kuitenkin tällä valvonnantasolla moottoriteiden nopeusrajoitukset menettää pikkuhiljaa merkityksen.
Voi tietysti miettiä haittaako se valvonnanpuute kun ei sillä kuole juuri kukaan.
"Pitäisi ajaa 80 metrin päässä, mutta ajetaankin 20 metrin päässä! – Yli kolmannes suomalaisista arvioi turvavälin räikeästi alakanttiin."
https://tekniikanmaailma.fi/pitaisi-ajaa-80-metrin-paassa-mutta-ajetaankin-20-metrin-paassa-yli-kolmannes-suomalaisista-arvioi-turvavalin-raikeasti-alakanttiin/
Voiko tosiaan olla näin?
1970- ja 1980-luvulla jatkuvasti sakkoja ja aina ylinopeudesta.
1982 toukokuun jälkeen ei enää yhtään sakkoa ylinopeudesta.
Voidaanko tästä päätellä valvonnan vähentyneen
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006062598.html
Jos näiden ohittavien autojen kuljettajilla on voimassa oleva ajolupa, toivon viranomaisten peruuttavan sen.
Tieliikenteessä kuoli kesäkuussa poikkeuksellisen paljon ihmisiä: https://yle.fi/uutiset/3-10889610
Jutussa mainitaan päihdeonnettomuudet, eli hieman sanoja muokaten "rattijuoppojen odottamattomat tapaukset". Mielenkiintoinen sanavalinta tuo onnettomuudet sikäli että ko. ryhmään kuuluvalle kuljettajalle seuraa ajokielto jos hän jää kiinni massapuhallutuksessa - joissa vain noin 1 jokaisesta tuhannesta rattijuopoksi epäillystä kyetään todistamaan syylliseksi.
Onnettomuuden synomyymejä ovat vahinko, tapaturma, epäonni, odottamaton tapaus ja sattuma muiden muassa.
Otetaan esiin kaksi tapaa tehdä uutinen samasta tapahtumasta, toisessa uutisessa mainitaan automerkki ja toisessa ei. Syy miksi otan tämän esiin on se että jos kyseessä olisi vaikka Audi, BMW tai MB niin iltapäivälehden otsikossa loistaisi isolla automerkki tyyliin Audikuski sitä ja tätä. Onhan se mediaseksikästä mainita automerkki jo otsikossa näiden kohdalla. Usein solvaavat kommentit ovat sitten provosoivaan otsikkoon kuin luontainen jatko.
Ensiksi se missä mainitaan autoksi vain henkilöauto.
https://www.satakunnankansa.fi/a/70866a7f-6ac8-481a-a8b1-7cd1bff38667
Toiseksi se missä mainitaan automerkki (Volvo). Volvo ei siis vielä yllä iltapäivälehden otsikkoon kuten mainitsemani merkit mediaseksikkyyteen on vielä matkaa. Yhdenlaista huomiohuorausta klikkauksien toivossa, mitä repäisevämpi otsikko sen enemmän juttua luetaan, tosin sisällöllä ja oikeinkirjoituksella ei ole niinkään väliä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0ccf99d5-0be1-42ec-b7db-9cb8e14172fd
Satakunnan Kansa laittoi kolme kuvaa autosta plus mainitsi merkin.
Muuten siis ihan normaali nuorten ulosajo, haluttiin näyttää kuinka lujaa päästään. Erikoisuutena tässä se että ulosajon jälkeen lähdettiin karkuun ja jätettiin uhri autoon.
Onko muuten joku huomannut että lähes kaikki tienposkessa viruvat kolaroidut autot ovat todella vanhoja (merkistä riippumatta). Usein ovat pikkuautoja.
Juuri näin, paljon ajettuja ja parhaat päivät nähneet aikaa sitten. Nämä dieseleinä saastuttavat kymmenkertaisesti enemmän kuin kehittyneemmät versiot puhumattakaan tämän päivän tekniikasta.
No tuohan se onkin tärkeä tieto tähän yhteyteen!
Tulee mieleen se onneton koululaisen suojatiellä Munkkivuoressa surmannut kuski: tärkeintä oli mainita toimittajille, että hänen autonsa ei ollut mikään tavallinen Audi A4, vaan RS4, joka on ihan eri juttu....
Paikalliset 31.5.2020 13:09
10 kertaa ajokieltoa rikkonut mies hurjasteli Nelostiellä, etsintäkuulutettu kyydissä
Noin 25-vuotias mies kaahasi kovaa ylinopeutta Nelostiellä Heinolan Myllyojalla lauantai-iltana. Poliisi mittasi tutkalla henkilöauton nopeudeksi 152 kilometriä tunnissa rajoituksen ollessa 120 kilometriä tunnissa.
Autoa kuljettanut mies oli määrätty ajokieltoon viime joulukuussa. Hän oli jäänyt kiinni kortitta ajosta 10 kertaa sen jälkeen. Auto oli saatu käyttöön petoksella.
Kuljettajalla oli kyydissään noin 20-vuotias mies. Molemmat oli etsintäkuulutettu. Heidät otettiin kiinni Lahden pääpoliisiasemalle.
Järjettömiä ohituksia ja täyttä piittaamattomuutta, suoraan sanottuna sekopäistä ajamista. Mistä näitä kahjoja riittää tuolla tien päällä. Osa vetää aineissa pitkin tietä, jos nämä tapaukset on selvitettävissä syytä olisi tutkia.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3570d116-95b9-4f93-8541-13c62d5e0cd8
"kaahasi kovaa ylinopeutta", tirsk.
Hml-väylällä perjantaisin maalle suuntaava liikennevirta menee helposti noin 140 km/h.
tuplana
Kaahaaminen voi olla joko ylinopeutta tyhjällä tiellä - sitä "liikenteen vaarantamista", tai sitten täysin sopimaton nopeus liikennevirtaan, eli toisen liikenneturvallisuuden vaarantamista, Rikoslaki 23 luku.
Voisi olettaa että kuvauksen perusteella ko. kuljettaja ei välitä toisten liikenneturvallisuudesta.
10 kertaa jää kiinni ajokortitta ajosta - ilman sanktioita - ½ vuotta vankeutta on maksimi pelkästä ajo-oikeudetta ajosta. Joko kyse on jonkinlaisesta vainoamisesta, tai sitten pitää ihmetellä mitä ko. tienkäyttäjä tekee että tulee edes pysäytetyksi. Puhallusratsioissa kun ei edes kysytä ajokorttia.
Suojelusenkeli oli matkassa mukana, osumakohta eteen kääntyvään autoon pelasti poliisin hengen.
Moottoripyörää ajanut poliisi selvisi kuin ihmeen kaupalla hengissä rajusta kolarista. Poliisi säilyi hengissä ilmeisesti sen takia, että hän lensi taksiauton konepellin yli eikä törmännyt auton kylkeen.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006538344.html
Synkkä päivä tieliikenteessä: seitsemän kuollutta viidessä eri onnettomuudessa.
https://yle.fi/uutiset/3-11451675 ja https://yle.fi/uutiset/3-11450137
Kokemäen tapauksessa "asiaa tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena sekä kuolemantuottamuksena."