Poimintoja sanomalehdistä - osa IV

1761 kommenttia
1505153555659
  • muokattu 24.05.2024 14:32

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Noko nimimerkinsäilyttäneet sellaisia joilla ei ole voimassaolevaa tm tilausta.

    Kyllä oli tilaus, kun merkki vaihtui. Mutta ei ollut kestotilausta ja tilaus loppui pari päivää sitten. Tai siis oli kestotilaus, kun muita ei ole, mutta olin jo irtisanonut halpajakson loppuun.

      
  • Tilaus voimassa ja nimimerkki käytössä n. vuodesta 2004.

      
  • muokattu 24.05.2024 14:34

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Yksi kaveri moitti kun tulevat liittymästä suoraan eteen, kertokaa minulle kuinka pahaan ruuhka-aikaan moottoritielle liitytään, kun liittymärampille ei saa pysähtyä pidempää väliä odottamaan

    @740 GLE kirjoitti:

    Liitytään vähintään moottoritien liikennevirran nopeudella ja valitaan vapaa tila joko rinnalta tai edestä jo hyvissä ajoin.

    Kauniissa maailmassa varmaankin noin. Minä ymmärrän kuitenkin pahalla ruuhka-ajalla sitä, ettei päätiellä edes hyvissä ajoin tarkasteltuna ole näköpiirissä kuin ahtaita rajoja. Sitähän kysyjä ihmettelikin.

    Yksi auto kerrallaan koska edessä ja takana on paljon vapaata tilaa. Ja ellei ole, se on kaverisi oma vika.

    Ruuhka olisi siis "kaverin vika". Öhh....

    Tarkoittiko tuo "vapaa tila" ensinnäkin päätietä, vai liittymärampilla olevia?

      
  • Vapaaseen tilaan edessä voi vain itse vaikuttaa.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Tilaus voimassa ja nimimerkki käytössä n. vuodesta 2004.

    Niin minullakin, mutta nimimerkki Quu katosi.

      
  • muokattu 24.05.2024 15:33

    @Herbert kirjoitti:

    Vapaaseen tilaan edessä voi vain itse vaikuttaa.

    Toisin sanoen: jos olet rampista tulossa, niin voit jättää väliä edellä rampilla ajavaan. Totta tavallaan.

    Mutta niihin rakoihin, joita toivot olevan päätiellä, niihin et kyllä voi vaikuttaa mitenkään ja sehän se pulma on tässä kohtaa kommentointeja, jos et havainnut edellä.

    "Tarpeeksi pitkää" odotellessa rampilla ajaminen voi sen pituudesta (lyhyydestä) riippuen olla hidasta (et ole päätien vauhdissa) tai sitten seisotat muita takana rampilla olevia. Nimim. @Lukija336949 kysyi, saako sinne pysähtyä odottelemaan "auton mentävää" rakoa, mitä mieltä olet?

    Minulle on eräässä tietyssä liittymässä nyt jo parisen kertaa käynyt muuten niin, että rampilta tuleva kuorma-auto vain puskee itsensä eteeni. Olen joutunut jarruttamaan painokkaammin päätiellä ajaessani, kun vierellä ei ole ollut tilaa. Toisella kertaa liu'uimme molemmat tasatahtia 4-kaistaisella päätiellä: minä vasemmalle kaistalle (kun sattui tilaa olemaan) ja kuorma-auto oikealle.

    Ko. liittymässä on liki 500 metriä "liittymäkaistaa" käytettävissä vauhdin saamiseksi, mutta pakko on tunkea se kuorma-auto päätielle heti umpiviivan loputtua, eikä lähellekään päätien nopeudella vielä. Mutta ei voi siis kiihdyttäkään näköjään rauhassa!

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Mutta niihin rakoihin, joita toivot olevan päätiellä, niihin et kyllä voi vaikuttaa mitenkään ja sehän se pulma on tässä kohtaa kommentointeja, jos et havainnut edellä.

    Tuo asia käsiteltiin jo edellisellä sivulla.

      
  • Minulla ei ole ollut tilausta kahteen vuoteen. Nimimerkki ei kadonnut.

      
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Noko nimimerkinsäilyttäneet sellaisia joilla ei ole voimassaolevaa tm tilausta.

    Minulla oli tilaus voimassa sählingin aikoihin. En vaan päässyt Otava-median tunnuksilla kirjautumaan. Enkä Google / Facebook ym. vaihtoehdoilla halunnut edes kokeilla.
    Edelleen lehti on mielestäni velvollinen nimimerkit palauttamaan. Jos käyttäjä niin haluaa.

      
  • Alkuperäiset kirjautumiset näkyviin, jos aletaan nimimerkkejä palauttamaan. Täällä joku toivoi numeroidenkin häivyttämistä. Joidenkin nimimerkit ovat vaihtuneet useaan otteeseen, vain harvat ovat täällä alkuperäisellä nimimerkillä. Tämä on toisille vähän arka aihe, mutta trolleja ei täällä tarvita. Toivoisin avoimuutta niiltä nimimerkeiltä jotka ovat täällä alkuperäisellä nimimerkillä. Itse olen ollut täällä samalla nimimerkillä kirjautumisestani saakka.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Alkuperäiset kirjautumiset näkyviin, jos aletaan nimimerkkejä palauttamaan. Täällä joku toivoi numeroidenkin häivyttämistä. Joidenkin nimimerkit ovat vaihtuneet useaan otteeseen, vain harvat ovat täällä alkuperäisellä nimimerkillä. Tämä on toisille vähän arka aihe, mutta trolleja ei täällä tarvita. Toivoisin avoimuutta niiltä nimimerkeiltä jotka ovat täällä alkuperäisellä nimimerkillä. Itse olen ollut täällä samalla nimimerkillä kirjautumisestani saakka.

    Ja taas mentiin. Et ole huomannut, että olet ainoa, jota aihe koskettaa? Jos haluat, voit ottaa vaikka kuinka monta nimimerkkiä käyttöön kuten me muutkin.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Tilaus voimassa ja nimimerkki käytössä n. vuodesta 2004.

    Jaahas, Herbert viettää 20-v taiteilijajuhlaa. 2003 kirjoittelin ensimmäisen kerran, mutta silloin ei ollut kirjautumista. Pian otin käyttöön nimimerkin, joka kuitenkin nopeasti vaihtui nykyiseen.

      
  • muokattu 24.05.2024 17:46

    @Herbert kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Tilaus voimassa ja nimimerkki käytössä n. vuodesta 2004.

    Jaahas, Herbert viettää 20-v taiteilijajuhlaa. 2003 kirjoittelin ensimmäisen kerran, mutta silloin ei ollut kirjautumista. Pian otin käyttöön nimimerkin, joka kuitenkin nopeasti vaihtui nykyiseen.

    Pitänee paikkansa. Oma nimimerkkini näkyy jossain vanhemmissa keskusteluissa tracktest 2 nimimerkkinä. Samasta henkilöstä on kyse. Mikä oli alkuperäinen nimimerkkisi ennen tätä nykyistä Herbert nimimerkkiäsi? Tämä ärsyyntynyt nimimerkki vastaa jo kaikkien puolesta, mutta ei mitään uutta taivaan alla.

      
  • Tilaus voimassa ja nimimerkki katosi.
    T:Josef

      
  • Kirjoitettu asia on pääosassa, ei nimet ja nimimerkit.
    Täällä onkin käytäntö hyväksyä, tai mollata kommentit nimimerkin mukaan.

      1
  • @Lukija336949 kirjoitti:
    Kirjoitettu asia on pääosassa, ei nimet ja nimimerkit.
    Täällä onkin käytäntö hyväksyä, tai mollata kommentit nimimerkin mukaan.

    Pitää paikkansa. Kokemuksesta voin sanoa älä ilmoita millä automerkillä ajat, säästyt tiettyihin automerkkeihin kohdistuvalta vihalta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Mikä oli alkuperäinen nimimerkkisi ennen tätä nykyistä Herbert nimimerkkiäsi?

    Pro I. Tuo oli olevinaan fiksusti rakennettu nimimerkki, mutta alkoi nopeasti tuntua hölmöltä, joten otin käyttöön nykyisen.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Lukija336949 kirjoitti:
    Kirjoitettu asia on pääosassa, ei nimet ja nimimerkit.
    Täällä onkin käytäntö hyväksyä, tai mollata kommentit nimimerkin mukaan.

    Pitää paikkansa. Kokemuksesta voin sanoa älä ilmoita millä automerkillä ajat, säästyt tiettyihin automerkkeihin kohdistuvalta vihalta.

    tracktest rakastaa daciaansa vai mikä hänellä olikaan ja julkaisee siitä ylistystä ja ajovideoita. Muut eivät jaksa innostua, joten se tarkoittaa dacian vihaamista. Joillekin elämä on digitaalista, on vain kaksi mahdollisuutta aina.

      2
  • @Herbert kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Mikä oli alkuperäinen nimimerkkisi ennen tätä nykyistä Herbert nimimerkkiäsi?

    Pro I. Tuo oli olevinaan fiksusti rakennettu nimimerkki, mutta alkoi nopeasti tuntua hölmöltä, joten otin käyttöön nykyisen.

    Peukun arvoinen vastaus kysymykseen, tätä on tervehenkinen avoimuus. :smile:

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Näin mopon virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5d2c9746-b724-4cb6-b9c6-1da9995b7ca4

    Mitenkäs auton virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näin mopon virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5d2c9746-b724-4cb6-b9c6-1da9995b7ca4

    Mitenkäs auton virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?

    Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat muun muassa jarrutuksen tehokkuus, ajoalusta, rengastus, auton koko ja kunto. Tehokkaan jarrutuksen aikaansaamiseksi on tärkeää, että kuljettaja osaa jarruttaa tehokkaasti. Hätätilanteessa, kun vauhtia pitää saada nopeasti pois, tulee jarrupoljinta painaa nopeasti ja voimakkaasti. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Ajoneuvon nopeus vaikuttaa suoraan jarrutusmatkan pituuteen. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Sama toimii käänteisesti: nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen.

      
  • muokattu 25.05.2024 13:13

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näin mopon virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5d2c9746-b724-4cb6-b9c6-1da9995b7ca4

    Mitenkäs auton virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?

    Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat muun muassa jarrutuksen tehokkuus, ajoalusta, rengastus, auton koko ja kunto. Tehokkaan jarrutuksen aikaansaamiseksi on tärkeää, että kuljettaja osaa jarruttaa tehokkaasti. Hätätilanteessa, kun vauhtia pitää saada nopeasti pois, tulee jarrupoljinta painaa nopeasti ja voimakkaasti. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Ajoneuvon nopeus vaikuttaa suoraan jarrutusmatkan pituuteen. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Sama toimii käänteisesti: nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen.

    Eli auton (moottorin) virittäminen ei vaikuta jarrutusmatkaan tippaakaan, kunhan ajaa edelleen nopeusrajoituksen mukaan - sama lienee koskee mopoakin.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Näin mopon virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5d2c9746-b724-4cb6-b9c6-1da9995b7ca4

    Mitenkäs auton virittäminen vaikuttaa jarrutusmatkaan?

    Jarrutusmatkan pituuteen vaikuttavat muun muassa jarrutuksen tehokkuus, ajoalusta, rengastus, auton koko ja kunto. Tehokkaan jarrutuksen aikaansaamiseksi on tärkeää, että kuljettaja osaa jarruttaa tehokkaasti. Hätätilanteessa, kun vauhtia pitää saada nopeasti pois, tulee jarrupoljinta painaa nopeasti ja voimakkaasti. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Ajoneuvon nopeus vaikuttaa suoraan jarrutusmatkan pituuteen. Nopeuden kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu. Sama toimii käänteisesti: nopeuden alentaminen neljänneksellä lyhentää jarrutusmatkan lähes puoleen.

    Eli auton (moottorin) virittäminen ei vaikuta jarrutusmatkaan tippaakaan, kunhan ajaa edelleen nopeusrajoituksen mukaan - sama lienee koskee mopoakin.

    Viritetyn mopon jarrutusmatka on pitkä, kun ensin pitää yrittää paeta poliisia. Joskus mopo kuitenkin pysähtyy.

      
  • muokattu 25.05.2024 16:41

    Typerä video. Olisi oikein puhua nopeuden vaikutuksesta, mutta nyt puhutaan virittämisen vaikutuksesta. Ajaakohan mp:t ja autoilijatkin 45 km/h vai onko niille kovemmat nopeudet ok, kun vehkeet kulkee sen verran laillisessa kokoonpanossa.

      1
  • Keskustelu lähti taas omille urilleen kuinkas muuten. Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h, joten viritettyjen mopojen huippunopeus tuplaantuu. Näin kesälomien kynnyksellä moni nuori saa taas uuden menopelin, kannattaa hieman seurata näitä mopojen virityksiä ihan turvallisuuden nimissä. Viritetty mopo luokitellaan moottoripyöräksi, vanhemmat voivat saada päiväsakkoja tällaisen ajoneuvon luovuttamisesta nuorelle. Nuorille jotka harrastavat mopojen virittelyä pitäisi tarjota lailliset mahdollisuudet näihin harrastuksiin, näin vältyttäisiin liikenteessä viritetyillä mopoilla aiheutuneet kolarit/kuolonkolarit. Kunnille pientä pähkinää purtavaksi miten asioita tulisi viedä oikeaan suuntaan. Liikenteessä viritetyillä mopoilla ajelu tulee kalliiksi ja onnettomuudet lisääntyvät. Poliisi puuttuu näihin minkä ehtii, mutta vanhempien vastuulla nämä ovat ja isojen sakkojen maksu voi tulla välinpitämättömille vanhemmille suurena yllätyksenä.

      
  • Ei niitä tarvitse virittää, sokka pois niin johan kulkee.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Keskustelu lähti taas omille urilleen kuinkas muuten. Mopon suurin sallittu nopeus on 45 km/h, joten viritettyjen mopojen huippunopeus tuplaantuu. Näin kesälomien kynnyksellä moni nuori saa taas uuden menopelin, kannattaa hieman seurata näitä mopojen virityksiä ihan turvallisuuden nimissä. Viritetty mopo luokitellaan moottoripyöräksi, vanhemmat voivat saada päiväsakkoja tällaisen ajoneuvon luovuttamisesta nuorelle. Nuorille jotka harrastavat mopojen virittelyä pitäisi tarjota lailliset mahdollisuudet näihin harrastuksiin, näin vältyttäisiin liikenteessä viritetyillä mopoilla aiheutuneet kolarit/kuolonkolarit. Kunnille pientä pähkinää purtavaksi miten asioita tulisi viedä oikeaan suuntaan. Liikenteessä viritetyillä mopoilla ajelu tulee kalliiksi ja onnettomuudet lisääntyvät. Poliisi puuttuu näihin minkä ehtii, mutta vanhempien vastuulla nämä ovat ja isojen sakkojen maksu voi tulla välinpitämättömille vanhemmille suurena yllätyksenä.

    Ideasi on hyvä, ei virimopoja liikenteeseen. Muu ei tekstissä välttämättä pidä paikkansa. Yhä edelleen Suomessa on mahdollista harrastaa moottoriurheilua, siinä pääsee rakentamaan ja ajamaan radalla. Vanhempien pitäisi tukea nuoriaan sallittuihin harrastuksiin, mutta ei taida aika ja raha riittää yhtä aikaa.

      
  • muokattu 25.05.2024 19:20

    En ihan saa kiinni ainaisesta kritiikistäsi, mutta näinhän se aina menee. Moottoriurheilu on verissäni, harrasteena ja kilpailumielessä. Suomessa on aina ollut hyvä harrastaa moottoriurheilua monissa eri lajeissa ja paikkoja on ympäri suomenniemeä. Tarkoitin lähinnä tätä nuorisoa joka harrastaa mopojen viritystä ja rakentelua, niille siis enemmän huomiota ja hyviä turvallisia harrastuspaikkoja. :smile:

      
  • Mistä pitäisi keskustella, ellei linkitetystä videosta?

    Moottoriurheilu ei lìity mitenkään mopojen virittämiseen. Ymmärrän ihan hyvin, että 30 km/h heti, kun tulee pienikin ylämäki, on turhauttavaa mopolla, jonka tehdas on rakentanut paljon kovempiin nopeuksiin soveltuvaksi.

    Ennen puhuttiin, miten mopojen ominaisuudet loppuu kesken, kun niitä viritetään. Nyt tarvitaan uudet argumentit, kun mopot on rakennettu hyvin. Ja kuten mopovertailusta huomataan, kulutus kasvaa kuristetuissa moottoreissa järjettömän suureksi.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit