Minkä takia pitää debattoida näillä sähkön kuluilla, kun kuitenkin pääomameno on se suurin kulu sähköauton hankinnassa. Alle 46.000 eurolla et kunnollista sähköautoa saa. Toivottavasti sähköautojen hinnat laskevat tulevaisuudessa.
@▫️ kirjoitti:
Minkä takia pitää debattoida näillä sähkön kuluilla, kun kuitenkin pääomameno on se suurin kulu sähköauton hankinnassa. Alle 46.000 eurolla et kunnollista sähköautoa saa. Toivottavasti sähköautojen hinnat laskevat tulevaisuudessa.
Tästä syystä, vaikka sähköauton hinnat tulisi polttomoottoriauton tasolle, niin:
Bensa ja diesel ovat Norjassa sikahintaisia? Fortum teki sähköauton lataamisesta vieläkin kalliimpaa.
Asiaa tuntemattomana kysyn onko US markkinoilla olemassa joku joulukuu-ilmiö, vai onko joulukuun lukema suunnilleen normaalilta kuukaudelta, jonka jälkeen yleinen epävarmuus on vetänyt markkinoita alas (ja Teslaa näköjään vielä enemmän)?
Kyllä tilastosta voisi epätieteellisellä näppituntumalla todeta myynnin painottuvan vahvasti loppuvuoteen. Tosin 2018 pudotus alkoi jo aikaisemmin, paitsi sis Teslalla jonka myynti sakkasi vasta tammikuussa.
Erityisesti ’volyymimalli’ 3:n pudotus vetää karskimmankin autokauppiaan vakavaksi.
Tässä kohtaa _Quu ja kummpanit selittävät, että kyse on kausivaihtelusta, joka ylivertaisen tekniikan siivittämänä avaa tien lopulliseen voittoon. Olkaa hyvä.
Avasin vasta nyt tuo linkkisi. Siinähän on kuvattu erinomaisesti se, kuinka kyse tosiaan on kausivaihtelusta. Taisit päätellä asioita vähän hätiköiden. Alla parin viimeisimmän vuodenvaihteen luvut ja tuollahan on oikein graafi, josta näkee saman toistuneen läpi kuluvan vuosikymmenen.
Teslalla ja Volvolla on samat ongelmat, autoja menisi enemmän kuin pystytään kohtuuajassa toimittamaan, niin kiireisimmät asiakkaat lipsuu verrokkien myyntilukuja nostamaan.
No tavallaan, mutta kyllä Volvon(kin) pitäisi alkaa tuoda hiukan edullisempia lataushybridejä ja täyssähköisiä pikku hiljaa esille, jotta tilanne säilyisi noin hyvänä. Kilpailu kovenee merkittävästi 2-3 vuoden sisällä.
Myynnin kai pitäisi kasvaa, kun tuotannon kapasiteetia nostetaan. Jos ei kasva, niin no, lasketaan hintaa. Mistä seuraa fyrkkamääräisen myynnin lasku. Mistä seuraa rahanpuutetta. Mistä seuraa myytävän puutetta, jne.
Teslan ulkoisesti julkaisemien tunnuslukujen tulkintaa hankaloittaa se, että "myynniksi" kirjataan toimitukset. Tämä siksi, että vasta toimitus voidaan kirjata liikevaihdoksi.
Valitettavasti kysynnästä erityisesti Teslan tapauksessa tämä välittää aika suttuisen kuvan. Esimerkiksi niitä 2019 alkuvuonna toimitettuja malli 3:ia on myyty ja tilattu parhaimmillaan useita vuosia sitten. Tilanne markkinassa on tänään kovin erilainen.
Tesla toki tietää mikä myynnin (siis oikean kysynnän tänään) tilanne on. Jos siinä tapahtuu merkittäviä muutoksia suuntaan tai toiseen, pitää antaa tiedote markkinoille. Ja niinhän tässä tehtiin. Myynti siis on Teslan mukaan notkahtanut. Vaikka NHB tietääkin paremmin.
Ihan kalenteriin merkattu kvartaali-infohan tämä on vain on PiiJeillä parempaa tietoa? Eipä tämä viimeinen kvartaali edellisestä kovin radikaalisti eroa. Nyt oli jonkin verran vähemmän autoja toimitettu, josta suurin osa selittyy sillä, että toimitusketjussa matkalla asiakkaille on yli 10 000 autoa. Noista suurin osa on poissa laskuista vertailussa 2018 Q4:ään. Jos Teslan kysyntä on nyt loppunut ja aikaisempi tilauskanta on nyt toimitettu, niin tästä etennpäin luvut sitten ovat varmaan tosi huonoja. Katsotaan osuitko PiiJei oikeaan.
Kyllähän S ja X mallien myynnin romahdus on katastrofi, mutta olihan tämä selvä asia siinä vaiheessa, kun hinnat paniikissa romautettiin. Ei kai hintoja laskettaisi kymmenillä prosenteilla, jos autoa joku vielä ostaisi. X ei vielä edes ole mikään ikivanha tapaus, mutta en kyllä ihmettele, että tuollainen muna-auto ei mene kaupaksi. Alehinnoilla kauppa varmaan pyörii taas hetken, mutta mistä sitä voittoa tehdään?
Eiköhän ole niin, että kunhan ennakkotilaukset maailmalle on toimitettu, myös Model 3:n myynti alkaa pahasti sakkaamaan. Markkinoilla alkaa olla jo kilpailua ja lisää tulee. Jenkit varmasti ostavat vielä Tesloja isänmaallisuuttaan, mutta muualla maailmassa taidetaan jo odotella parempia ja laadukkaampia sähköautoja. Se 35 tonnin malli tuonee hetkeksi pientä helpotusta myyntilukuihin, mutta ongelma taitaa olla siinä, että autoa ei kyetä tekemään voitolla. Sitä ei oikein haluttaisi valmistaa, mutta pakko on, jos muuta ei osteta.
Model Y oli totaalinen floppi. Ketään ei kiinnostanut ja auto näyttää jo nyt kulahtaneelta, vaikka valmistus ei ole päässyt likimainkaan edes alkuun. Toisaalta huono juttu Teslalle sekin, jos Model 3 jää joltain tilaamatta, kun odotetaan Y:tä.
Teslan ongelmat jatkuvat tismalleen sellaisina kun olen vuosia ennustellut. Hyvä myös muistaa, että olikos tämän vuoden alussa, kun Musk lupasi voitollista Q1 kvartaalia. Mahtoiko taas tulla yksi valhe lisää ennestään varsin pitkään listaan.
Ei niitä S/X hintoja "romautettu" kuin P-mallien osalta. Noihan oli kunnon kuppausmalleja, kun erot 100D-malleihin lähinnä softapuolella. Valitettavasti 100D (nykyään "Long range") -mallien hinnanalennukset jäivät lopulta hyvin pieniksi, kun alennuksia leikattiin heti perään.
Noin muuten Teslahan tekee voittoa jok'ikisestä myymästään autosta, mutta kasvuyritykselle tyypillisesti rahat häviävät investointeihin.
@Mikko-L kirjoitti:
Kyllähän S ja X mallien myynnin romahdus on katastrofi, mutta olihan tämä selvä asia siinä vaiheessa, kun hinnat paniikissa romautettiin. Ei kai hintoja laskettaisi kymmenillä prosenteilla, jos autoa joku vielä ostaisi. X ei vielä edes ole mikään ikivanha tapaus, mutta en kyllä ihmettele, että tuollainen muna-auto ei mene kaupaksi. Alehinnoilla kauppa varmaan pyörii taas hetken, mutta mistä sitä voittoa tehdään?
Myynnin romahdus oli selvää siinä vaiheessa, kun selvisi, etteivät MS ja MX nykyisellään tue 250 kilowatin latausta, joka löytyy halvemmasta M3:sta. Isompaa päivitystä odotellaan ensi kesäksi ja sen jälkeen M3 ei kannibalisoi enää yhtä paljon vanhempien mallien myyntiä. Todellisuudessahan hinnat alkaen versiossa hinnat eivät ole mihinkään romahtaneet ja edes noissa kalleimmissa hyväkatteisissa versioissa ei ole kymmenien prosenttien muutosta tapahtunut, https://insideevs.com/teslas-confusing-price-changes-adjustment-chart/
Eiköhän ole niin, että kunhan ennakkotilaukset maailmalle on toimitettu, myös Model 3:n myynti alkaa pahasti sakkaamaan.
Tarkistetaan tämä pian.
Model Y oli totaalinen floppi. Ketään ei kiinnostanut ja auto näyttää jo nyt kulahtaneelta, vaikka valmistus ei ole päässyt likimainkaan edes alkuun. Toisaalta huono juttu Teslalle sekin, jos Model 3 jää joltain tilaamatta, kun odotetaan Y:tä.
Oho. Nyt käsissämme on kyllä jo jonkinlainen ennätys. Joskus ehkä 1,5 vuoden päästä tuotantoon tuleva auto on jo flopannut. Onko tämä muotoilu samalla tavalla ihan sutta, kuin Audi Q7:n tapauksessa, jota sitäkäön ei kenenkään pitänyt ostaa, mutta jotenkin omituisesti se on nyt myynyt paremmin kuin hienosti muotoiltu Volvo XC90.
Teslan ongelmat jatkuvat tismalleen sellaisina kun olen vuosia ennustellut. Hyvä myös muistaa, että olikos tämän vuoden alussa, kun Musk lupasi voitollista Q1 kvartaalia. Mahtoiko taas tulla yksi valhe lisää ennestään varsin pitkään listaan.
Noin muuten Teslahan tekee voittoa jok'ikisestä myymästään autosta, mutta kasvuyritykselle tyypillisesti rahat häviävät investointeihin.
Ja tuo on monille suomalaisille hankala ymmärtää. Täällä on varmaan totuttu wanhan jälkikommunistisen savupiipputeollisuuden vakaisiin näkymiin, että tuollainen aggressiivinen kasvustrategia on hankala hahmottaa. Jenkeissä taasen mennnään melkein toiseen ääripäähän.
Koeajo Harvan automallin tulemista on odotettu yhtä hartaasti kuin Tesla Model 3:n, mutta millainen se oikeasti on? Ilta-Sanomat lähti sillä koeajoon Suomen teille.
Paneelien ja asennustyön laatu matkustamossa on lähinnä keskinkertainen: ohjauspyörän nahkaverhoilun saumat eivät ole kovin tasaiset, keskikonsolin luukkujen muovikuori on halvinta mahdollista tarjolla olevaa, ja huonosti säädetty etuovi laskee vettä suihkuna sisään autopesulinjan läpi ajettaessa. Siis 70 000 euron autossa!
Sähköauton toimintamatkan pitäisi kattaa normaalin elämän tilanteet. Jos vaikka asut Kotkassa, niin sinun pitää pystyä viemään perheenjäsen vaikkapa Hesaan lentokentälle ja ajaa itse takaisin ilman sen kummempia latauskommervenkkejä.
Jos Model kolmosessa olisi jokin tyyppivika, että se laskee vettä sisään autopesussa, niin tästä olisi varmaan jo kuultu ennen IS:n syväluotaavaa koeajoa. Eli joko kyseessä on ollut tiivisteiltään viallinen yksilö, tai käyttäjän virhe (tuskin).
Mitä tulee auton pesemiseen, niin kyllä sen saa pestä automaattipesussa siinä missä muutkin. Omistajan käsikirjassa on noista tismalleen sama maininta, joka on jo vuosikausia ollut Model S:n manuskassa:
" If washing in an automatic car
wash, use Touchless car washes only.
These car washes have no parts (brushes,
etc.) that touch the surfaces of Model S.
Using any other type of car wash could
cause damage that is not covered by the
warranty."
Jostain syystä tästä on nyt saatu haloo kolmosen kanssa. Tuo nyt muutenkin kuulostaa tyypilliseltä "varo, kahvi on kuumaa" -varoitukselta, joihin jenkit ovat erikoistuneet. Vastaavanlaisia varoituksiahan löytyy melkein tuotteesta kuin tuotteesta, mm GLK Mesen käyttöohjeessa kerrotaan:
"Never clean your vehicle in a Touchless Automatic Car Wash as these use special cleaning agents. These cleaning agents candamage the paintwork or plastic parts."
Lisäksi Meseä ei saa pestä käsin auringonpaisteessa..
Jos kolmosen pesunkesto kiinnostaa, niin tässä video (huom kaksiosainen):
Olen monta kertaa ihmetellyt kansalaisten lukutaidon puutteita. Näin vaalien alla ihmettelyä kai pitäisi laajentaa kuullunymmärtämättömyyden suuntaan.
Ym. ohjekirjojen lainauksissa Tesla kieltää harjapesun ja edellyttää korkeapainepesuria. Mercedes kieltää korkeapainepesun ja käytännössä siis vaatii harjapesun.
Nämä eivät ole ’vastaavanlaisia’ vaan päinvastaisia ohjeita.
Minkä takia pitää debattoida näillä sähkön kuluilla, kun kuitenkin pääomameno on se suurin kulu sähköauton hankinnassa. Alle 46.000 eurolla et kunnollista sähköautoa saa. Toivottavasti sähköautojen hinnat laskevat tulevaisuudessa.
Tästä syystä, vaikka sähköauton hinnat tulisi polttomoottoriauton tasolle, niin:
Bensa ja diesel ovat Norjassa sikahintaisia? Fortum teki sähköauton lataamisesta vieläkin kalliimpaa.
Asiaa tuntemattomana kysyn onko US markkinoilla olemassa joku joulukuu-ilmiö, vai onko joulukuun lukema suunnilleen normaalilta kuukaudelta, jonka jälkeen yleinen epävarmuus on vetänyt markkinoita alas (ja Teslaa näköjään vielä enemmän)?
Kyllä tilastosta voisi epätieteellisellä näppituntumalla todeta myynnin painottuvan vahvasti loppuvuoteen. Tosin 2018 pudotus alkoi jo aikaisemmin, paitsi sis Teslalla jonka myynti sakkasi vasta tammikuussa.
https://tradingeconomics.com/united-states/total-vehicle-sales
M3 kiilasi Ranskassa toiseksi eniten myydymmäksi sähköautoksi 401 auton kuukausimyynnillään. Voi olla, että Zoen kärkipaikka on uhattuna.
https://cleantechnica.com/2019/03/12/tesla-model-3-lands-with-a-bang-in-france-cleantechnica-ev-sales-report/
Avasin vasta nyt tuo linkkisi. Siinähän on kuvattu erinomaisesti se, kuinka kyse tosiaan on kausivaihtelusta. Taisit päätellä asioita vähän hätiköiden. Alla parin viimeisimmän vuodenvaihteen luvut ja tuollahan on oikein graafi, josta näkee saman toistuneen läpi kuluvan vuosikymmenen.
2017-12: 26,107 --> 2018-01: 12,009
2018-12: 49,900 --> 2019-01: 17,040
Itse asiassa Teslan kuluvan vuoden tammikuun myynti oli 2,5-kertainen verrattuna vuoden takaiseen. Sellainen kriisi tällä kertaa...
Näyttää vahvasti siltä, ettei hinnanalennus ole saanut ainakaan Norjalaisia hylkäämään Teslaa:
https://electrek.co/2019/03/20/tesla-model-3-delivery-record-norway-pressure-other-evs/
Teslalla ja Volvolla on samat ongelmat, autoja menisi enemmän kuin pystytään kohtuuajassa toimittamaan, niin kiireisimmät asiakkaat lipsuu verrokkien myyntilukuja nostamaan.
No tavallaan, mutta kyllä Volvon(kin) pitäisi alkaa tuoda hiukan edullisempia lataushybridejä ja täyssähköisiä pikku hiljaa esille, jotta tilanne säilyisi noin hyvänä. Kilpailu kovenee merkittävästi 2-3 vuoden sisällä.
Myynnin kai pitäisi kasvaa, kun tuotannon kapasiteetia nostetaan. Jos ei kasva, niin no, lasketaan hintaa. Mistä seuraa fyrkkamääräisen myynnin lasku. Mistä seuraa rahanpuutetta. Mistä seuraa myytävän puutetta, jne.
Analyytikot näkevät myynnissä ongelmia:
Tesla Sales Slump as ’19 Starts Is Hinted At in State Data
https://www.nytimes.com/2019/03/22/business/tesla-sales.html
Pohjimmiltaan Teslan tuote on jo vanha. Jotain uutta pitäisi keksiä Muskin paskanpuhumisen ja saman auton eri kuoriin leipomisen lisäksi.
Taitaa olla niin, että puheet Teslojen myynnin loppumisesta ovat vahvasti liioiteltuja:
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/2df85a85-5897-34cf-abde-1163dca60236
Ongelma taitaa olla lähinnä siinä, että miten Tesla ehtii valmistaa tarpeeksi autoja. Viime vuonna noin M3:a tehtiin jotain 5000 viikossa.
Norjassa myytävä Tesla 3:n Long Range malli maksaa siellä vain noin 47.000 euroa, tuossa hinnassa täytyy olla jotakin tukea mukana.
Jep, Norjassa tukea on. Ja nuokaan eivät ole uusmyyntiä (nimi paperiin) vaan toimituksia. Eittämättä paljonkin aikaisemmista tilauksista.
No niin, luotetaanko Teslan omaan ilmoitukseen? ”Tesla reports biggest sales drop in its history”.
https://edition.cnn.com/2019/04/03/cars/tesla-sales-first-quarter-2019-results/index.html
Eli toimitukset ovat yli kaksinkertaiset vuoden takaiseen verrattuna.
Hyvä YoY, mutta ensimmäinen pudotus moneen kvartaaliin, joten sama data argumentoi molemmin päin.
Seuraava kiinnostuksen kohde onkin 2Q/2019, että nähdään selittyykö 1Q pudotus etupainotteisella viime vuoden verosubventiomyynnillä?
Sisälukutaito on haastava laji.
Teslan ulkoisesti julkaisemien tunnuslukujen tulkintaa hankaloittaa se, että "myynniksi" kirjataan toimitukset. Tämä siksi, että vasta toimitus voidaan kirjata liikevaihdoksi.
Valitettavasti kysynnästä erityisesti Teslan tapauksessa tämä välittää aika suttuisen kuvan. Esimerkiksi niitä 2019 alkuvuonna toimitettuja malli 3:ia on myyty ja tilattu parhaimmillaan useita vuosia sitten. Tilanne markkinassa on tänään kovin erilainen.
Tesla toki tietää mikä myynnin (siis oikean kysynnän tänään) tilanne on. Jos siinä tapahtuu merkittäviä muutoksia suuntaan tai toiseen, pitää antaa tiedote markkinoille. Ja niinhän tässä tehtiin. Myynti siis on Teslan mukaan notkahtanut. Vaikka NHB tietääkin paremmin.
Ihan kalenteriin merkattu kvartaali-infohan tämä on vain on PiiJeillä parempaa tietoa? Eipä tämä viimeinen kvartaali edellisestä kovin radikaalisti eroa. Nyt oli jonkin verran vähemmän autoja toimitettu, josta suurin osa selittyy sillä, että toimitusketjussa matkalla asiakkaille on yli 10 000 autoa. Noista suurin osa on poissa laskuista vertailussa 2018 Q4:ään. Jos Teslan kysyntä on nyt loppunut ja aikaisempi tilauskanta on nyt toimitettu, niin tästä etennpäin luvut sitten ovat varmaan tosi huonoja. Katsotaan osuitko PiiJei oikeaan.
Kyllähän S ja X mallien myynnin romahdus on katastrofi, mutta olihan tämä selvä asia siinä vaiheessa, kun hinnat paniikissa romautettiin. Ei kai hintoja laskettaisi kymmenillä prosenteilla, jos autoa joku vielä ostaisi. X ei vielä edes ole mikään ikivanha tapaus, mutta en kyllä ihmettele, että tuollainen muna-auto ei mene kaupaksi. Alehinnoilla kauppa varmaan pyörii taas hetken, mutta mistä sitä voittoa tehdään?
Eiköhän ole niin, että kunhan ennakkotilaukset maailmalle on toimitettu, myös Model 3:n myynti alkaa pahasti sakkaamaan. Markkinoilla alkaa olla jo kilpailua ja lisää tulee. Jenkit varmasti ostavat vielä Tesloja isänmaallisuuttaan, mutta muualla maailmassa taidetaan jo odotella parempia ja laadukkaampia sähköautoja. Se 35 tonnin malli tuonee hetkeksi pientä helpotusta myyntilukuihin, mutta ongelma taitaa olla siinä, että autoa ei kyetä tekemään voitolla. Sitä ei oikein haluttaisi valmistaa, mutta pakko on, jos muuta ei osteta.
Model Y oli totaalinen floppi. Ketään ei kiinnostanut ja auto näyttää jo nyt kulahtaneelta, vaikka valmistus ei ole päässyt likimainkaan edes alkuun. Toisaalta huono juttu Teslalle sekin, jos Model 3 jää joltain tilaamatta, kun odotetaan Y:tä.
Teslan ongelmat jatkuvat tismalleen sellaisina kun olen vuosia ennustellut. Hyvä myös muistaa, että olikos tämän vuoden alussa, kun Musk lupasi voitollista Q1 kvartaalia. Mahtoiko taas tulla yksi valhe lisää ennestään varsin pitkään listaan.
Mr. Market ei ainakaan tykännyt uutisista kun Tesla valui sekä toimialansa että kotimarkkinansa nousupäivänä -8.23% miinukselle.
Mutta sehän on näkemystä omaavalle oston paikka?
Ei niitä S/X hintoja "romautettu" kuin P-mallien osalta. Noihan oli kunnon kuppausmalleja, kun erot 100D-malleihin lähinnä softapuolella. Valitettavasti 100D (nykyään "Long range") -mallien hinnanalennukset jäivät lopulta hyvin pieniksi, kun alennuksia leikattiin heti perään.
Noin muuten Teslahan tekee voittoa jok'ikisestä myymästään autosta, mutta kasvuyritykselle tyypillisesti rahat häviävät investointeihin.
Myynnin romahdus oli selvää siinä vaiheessa, kun selvisi, etteivät MS ja MX nykyisellään tue 250 kilowatin latausta, joka löytyy halvemmasta M3:sta. Isompaa päivitystä odotellaan ensi kesäksi ja sen jälkeen M3 ei kannibalisoi enää yhtä paljon vanhempien mallien myyntiä. Todellisuudessahan hinnat alkaen versiossa hinnat eivät ole mihinkään romahtaneet ja edes noissa kalleimmissa hyväkatteisissa versioissa ei ole kymmenien prosenttien muutosta tapahtunut,
https://insideevs.com/teslas-confusing-price-changes-adjustment-chart/
Tarkistetaan tämä pian.
Oho. Nyt käsissämme on kyllä jo jonkinlainen ennätys. Joskus ehkä 1,5 vuoden päästä tuotantoon tuleva auto on jo flopannut. Onko tämä muotoilu samalla tavalla ihan sutta, kuin Audi Q7:n tapauksessa, jota sitäkäön ei kenenkään pitänyt ostaa, mutta jotenkin omituisesti se on nyt myynyt paremmin kuin hienosti muotoiltu Volvo XC90.
Mahtoiko tulla valehdeltua arvio lupaukseksi?
Ja tuo on monille suomalaisille hankala ymmärtää. Täällä on varmaan totuttu wanhan jälkikommunistisen savupiipputeollisuuden vakaisiin näkymiin, että tuollainen aggressiivinen kasvustrategia on hankala hahmottaa. Jenkeissä taasen mennnään melkein toiseen ääripäähän.
Näyttäisi Teslan Model X Long Range olevan toimintamatkaltaan reippaasti edellä Audi E-Tronia.
Teslan range 475 km ja Audin 328 km.
https://www.caradvice.com.au/743405/audi-e-tron-epa-range/
Koeajo Harvan automallin tulemista on odotettu yhtä hartaasti kuin Tesla Model 3:n, mutta millainen se oikeasti on? Ilta-Sanomat lähti sillä koeajoon Suomen teille.
Paneelien ja asennustyön laatu matkustamossa on lähinnä keskinkertainen: ohjauspyörän nahkaverhoilun saumat eivät ole kovin tasaiset, keskikonsolin luukkujen muovikuori on halvinta mahdollista tarjolla olevaa, ja huonosti säädetty etuovi laskee vettä suihkuna sisään autopesulinjan läpi ajettaessa. Siis 70 000 euron autossa!
Tesla 3:n omistajan ohjekirjassa yksiselitteisesti kielletään ns. pikapesut. Sairaan näppärää!
Sähköauton toimintamatkan pitäisi kattaa normaalin elämän tilanteet. Jos vaikka asut Kotkassa, niin sinun pitää pystyä viemään perheenjäsen vaikkapa Hesaan lentokentälle ja ajaa itse takaisin ilman sen kummempia latauskommervenkkejä.
Jos Model kolmosessa olisi jokin tyyppivika, että se laskee vettä sisään autopesussa, niin tästä olisi varmaan jo kuultu ennen IS:n syväluotaavaa koeajoa. Eli joko kyseessä on ollut tiivisteiltään viallinen yksilö, tai käyttäjän virhe (tuskin).
Mitä tulee auton pesemiseen, niin kyllä sen saa pestä automaattipesussa siinä missä muutkin. Omistajan käsikirjassa on noista tismalleen sama maininta, joka on jo vuosikausia ollut Model S:n manuskassa:
" If washing in an automatic car
wash, use Touchless car washes only.
These car washes have no parts (brushes,
etc.) that touch the surfaces of Model S.
Using any other type of car wash could
cause damage that is not covered by the
warranty."
Jostain syystä tästä on nyt saatu haloo kolmosen kanssa. Tuo nyt muutenkin kuulostaa tyypilliseltä "varo, kahvi on kuumaa" -varoitukselta, joihin jenkit ovat erikoistuneet. Vastaavanlaisia varoituksiahan löytyy melkein tuotteesta kuin tuotteesta, mm GLK Mesen käyttöohjeessa kerrotaan:
"Never clean your vehicle in a Touchless Automatic Car Wash as these use special cleaning agents. These cleaning agents candamage the paintwork or plastic parts."
Lisäksi Meseä ei saa pestä käsin auringonpaisteessa..
Jos kolmosen pesunkesto kiinnostaa, niin tässä video (huom kaksiosainen):
Olen monta kertaa ihmetellyt kansalaisten lukutaidon puutteita. Näin vaalien alla ihmettelyä kai pitäisi laajentaa kuullunymmärtämättömyyden suuntaan.
Ym. ohjekirjojen lainauksissa Tesla kieltää harjapesun ja edellyttää korkeapainepesuria. Mercedes kieltää korkeapainepesun ja käytännössä siis vaatii harjapesun.
Nämä eivät ole ’vastaavanlaisia’ vaan päinvastaisia ohjeita.
Joo täysin eri asioitahan nuo ovat. Mittäpä tekemistä nyt harjapesulla ja harjattomalla pesulla on toistensa kanssa?
Teslan surkeat hyvityshinnat.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/mika-aikoi-vaihtaa-teslansa-uuteen-mutta-vaihtotarjous-yllatti-ikavasti-auton-ostohinnasta-oli-sulanut-kolmessa-vuodessa-pois-80-000-euroa/5730513f-24bd-42ff-bf30-58389bc1192f?ref=iltalehti:876d&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_ga=2.135041271.767529651.1554731253-2000042547.1554731253