Tesla

2555 kommenttia
1679111286
  • Tuohon hinnoitteluu muuten sopii toinenkin nettivertaus. Muistanette parinkymmenen vuoden takaa kun netti maksoi rahaa per minuutti (sekä puhelu, että internet)? Hinta-ahdistuksen vuoksi sitä käytettiin pätkissä. Kun modeemiliittymiäkin alkoi saada kuukausimaksulla ja puhelu oli illalla halpa, helpotti ahdistus hieman. Sittemmin kiinteiden liittymien myötä netin käyttöä ei tarvitse enää miettiä.

    Nettiliittymän, netflixin, spotifyn yms. esimerkin mukaisten subscription-mallien myötä helpottuu suhtautuminen kuluttamiseen. Se ei välttämättä ole halvin tapa kuluttaa, mutta on huoleton, "rajaton" ja ennakoitavissa.

      1
  • @NHB kirjoitti:
    Taitaa taas olla kyseessä roskalehden roskauutinen. Katselin Fortumin hintoja Oslossa ja Tromssassa. 50 kilowatin lataus näkyy maksavan 0,25 euroa minuutilta ja 43 kilowatin lataus 0,10 euroa minuutilta. Kymmenen kilometrin ajaminen 1,5 kilowatin sähkökulutuksella 0,45 tai 0,21 euroa eli kalliimpikin vaihtoehto jää alle puoleen polttomoottorista.

    Voi olla, että jostakin Tromssaakin syrjäisemmästä paikasta löytyy noita kalliimpiakin pikalatureita, mutta niiden perusteella ei nyt paljoa kannata liikkumisen hintaa laskea.

    Iltalehti
    Autot | Autouutiset
    17.07.2018 klo 16:44
    Sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla ajaminen. Nyt tämä itsestään selvyys on kyseenalaistettu. Sähköautomaa Norjassa on tullut ryppyjä rakkauteen.
    Norjan YLEISRADIOYHTIÖ NRK:n mukaan Fortum on korottanut pikalatauspisteidensä minuuttihintoja 60 prosentilla 35 latausasemalla..............

      
  • Hyvin näkyy uppoavan roskalehtien klikkihuorausotsikot. Olenkin ihmeteellyt monesti, että kenelle noita oikein tehdään.

    Joo sähköautolla ajamisen edullisuus on nyt kyllä kyseenalaistettu nyt tosi pahasti, kun Fortumin yli 1200 latauspisteen verkoston 35 vähiten käytettyä pikalaturia tarjoavat sähköä hieman kalliimmalla, kuin mitä polttomoottorin polttama polttoaine maksaisi. Puhuttaisiinkohan nyt jostain promillen osuudesta sähköautojen käyttämsätä sähköstä Norjassa?

      
  • Kaikkea pitää varmaan kokeilla, että homma toimii käyttäjiä ajatellen lähitulevaisuudessa. Mutta jos tolppia laitetaan asuinkaduille vakituiseen käyttöön, tulee heti kysymys onko ne korvamerkitty jollekin yksittäiselle yhtiölle ja sen asukkaille? Yhtiökö maksaa katualueella tehtävät rakentamiset ja ylläpidon, kuten talvikunnossapito? Yhtiökö hoitaa katualueen rasitteet kunnalle ja siihen liittyvän byrokratian? Jos kunta on aikonut ottaa katualueen pysäköinnistä rahaa, tämmöisten ruutujen jatkuvaan käyttöön ottamiset maksaa sitten aika kohtuullisen paljon, koska niillä on normaalisti neliöhinta kuten esim. rakentamisaikaisissa katuluvissa. Ehkä tässä armahdettaisiin vähän, mutta ei olisi ilmaista, kaukana siitä. Kuinka niiden käyttö jyvitettäisiin yksittäisille autoille/ käyttäjille? Ja entäs ne asukkaat, joilla ei ole autoa? Miten kustannukset yhtiöissä, vaikka kyseessä olisi sitten kunnalliseen (liike)toimintaan liittyminen. Varma aihe riidellä.

    Ja jos näitä aletaan hoitamaan puhtaasti liiketoimintamalleilla, en uskalla arvioida mitä lataaminen voisi maksaa tämmöisillä paikoilla vuonna 2035. Taloyhtiöitten kannattaisi olla aktiivisia hyvissä ajoin, jotta nämä asiat ei menisi ulos omasta päätöksenteosta ja välissä alkaa olemaan rahastajia.

    Mutta kunhan vain hiukan kyseenalaistan, koska eräästä näillä palstoilla kirjoittavasta perussuomalaisesta huolimatta, juuri nyt uskon sähköistymisen kiihtyvän lähivuosina nopeasti. Ympäristöpoliittiset syyt vievät tätä eteenpäin kuluttajia säästämättä ja nopeat "hankkii"näissä infran rakentamisissa.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Hyvin näkyy uppoavan roskalehtien klikkihuorausotsikot. Olenkin ihmeteellyt monesti, että kenelle noita oikein tehdään.

    Joo sähköautolla ajamisen edullisuus on nyt kyllä kyseenalaistettu nyt tosi pahasti, kun Fortumin yli 1200 latauspisteen verkoston 35 vähiten käytettyä pikalaturia tarjoavat sähköä hieman kalliimmalla, kuin mitä polttomoottorin polttama polttoaine maksaisi. Puhuttaisiinkohan nyt jostain promillen osuudesta sähköautojen käyttämsätä sähköstä Norjassa?

    Minä en miessäätapauksessa vähättele 60% hinnankorotuksia etenkin pikalatausta, siitä se pää taas aukeaa, ensin houkutellaan tarpeeksi iso autokanta verohelpotuksilla ja sitten aletaan rokottamaan.

    Se tarkoittaa Norjassa sitä, että sähköautolla ajo maksaa nyt 1,26 euroa kymmeneltä kilometriltä pikalatausasemilla ladattuna.
    Bensiini ja dieselillä ajo maksaa noin 0,95 euroa eli sähköä vähemmän siitä huolimatta, että öljymaa Norjassa bensiinin hinta huitelee 1,7 euron vaiheilla.

      
  • @Inspektori kirjoitti:
    Kaikkea pitää varmaan kokeilla, että homma toimii käyttäjiä ajatellen lähitulevaisuudessa. Mutta jos tolppia laitetaan asuinkaduille vakituiseen käyttöön, tulee heti kysymys onko ne korvamerkitty jollekin yksittäiselle yhtiölle ja sen asukkaille? Yhtiökö maksaa katualueella tehtävät rakentamiset ja ylläpidon, kuten talvikunnossapito? Yhtiökö hoitaa katualueen rasitteet kunnalle ja siihen liittyvän byrokratian? Jos kunta on aikonut ottaa katualueen pysäköinnistä rahaa, tämmöisten ruutujen jatkuvaan käyttöön ottamiset maksaa sitten aika kohtuullisen paljon, koska niillä on normaalisti neliöhinta kuten esim. rakentamisaikaisissa katuluvissa. Ehkä tässä armahdettaisiin vähän, mutta ei olisi ilmaista, kaukana siitä. Kuinka niiden käyttö jyvitettäisiin yksittäisille autoille/ käyttäjille? Ja entäs ne asukkaat, joilla ei ole autoa? Miten kustannukset yhtiöissä, vaikka kyseessä olisi sitten kunnalliseen (liike)toimintaan liittyminen. Varma aihe riidellä.

    Ja jos näitä aletaan hoitamaan puhtaasti liiketoimintamalleilla, en uskalla arvioida mitä lataaminen voisi maksaa tämmöisillä paikoilla vuonna 2035. Taloyhtiöitten kannattaisi olla aktiivisia hyvissä ajoin, jotta nämä asiat ei menisi ulos omasta päätöksenteosta ja välissä alkaa olemaan rahastajia.

    Mutta kunhan vain hiukan kyseenalaistan, koska eräästä näillä palstoilla kirjoittavasta perussuomalaisesta huolimatta, juuri nyt uskon sähköistymisen kiihtyvän lähivuosina nopeasti. Ympäristöpoliittiset syyt vievät tätä eteenpäin kuluttajia säästämättä ja nopeat "hankkii"näissä infran rakentamisissa.

    Kyseenalaistaa pitääkin. Tuossa minun ajatuksessani ne ovat kadunvarsipaikkoja muiden joukossa, eli niihin saa pysäköidä kuka vain, maksamalla (kunnalle) parkkimaksun tai asukaspysäköintitunnuksen. Paikat eivät ole käyttäjille nimettyjä. Niin se on nytkin, asukaspysäköintitunnus oikeuttaa pysäköimään jos sattuu löytämään vapaan paikan.

    Erona on se että niihin ei saa pysäköidä kuin ladattavia autoja. Kunta vastaa katualueesta nykyiseen tapaan, poislukien varsinainen latausinfra ("sähköjohto ja tolppa"). Se toki vie polttomoottoriautoilta paikkoja, mutta niin kai pitikin.

    Näissä riita syntyy siitä millä perusteella niitä "tolppaoikeuksia" myönnetään eri yrityksille, ja haluaako kunta siitä rahaa. Optimistisesti/naivisti lähdin oletuksesta että ei halua, koska päästöt. Huutokauppaa voisi käydä vaikka sillä perusteella mikä yhtiö sitoutuu alhaisimpaan kuluttajahintaan x vuodeksi. Siinä on toki riski sähköverkkojen kaltaiselle paikalliselle monopolille, joten tuo pitää miettiä tarkkaan. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.

    Taloyhtiöissä voi tehdä niin että kun saadaan riittävä määrä sitoutuneita tilaajia lähdetään toteuttamaan, ja tehdään vähintään valmius kaikille. Liittyminen/käyttöönotto ja käyttö sitten maksaa.

      1
  • PS. Kadunvarsipaikoissakin se kk-maksu on olennainen osa mallia. Tämä siksi että operaattori saa tasaisen tulonlähteen eikä kaikkea tarvitse nyhtää siitä kilowattihinnasta. Se johtaa tuollaisiin Quun huutelemiin laskelmiin. Toki sähköä voi myydä myös ei-jäsenille kovempaan hintaan (satunnaiskäyttö)

      
  • NHBNHB
    muokattu 10.03.2019 17:02

    @_Quu kirjoitti:

    @NHB kirjoitti:
    Hyvin näkyy uppoavan roskalehtien klikkihuorausotsikot. Olenkin ihmeteellyt monesti, että kenelle noita oikein tehdään.

    Joo sähköautolla ajamisen edullisuus on nyt kyllä kyseenalaistettu nyt tosi pahasti, kun Fortumin yli 1200 latauspisteen verkoston 35 vähiten käytettyä pikalaturia tarjoavat sähköä hieman kalliimmalla, kuin mitä polttomoottorin polttama polttoaine maksaisi. Puhuttaisiinkohan nyt jostain promillen osuudesta sähköautojen käyttämsätä sähköstä Norjassa?

    Minä en miessäätapauksessa vähättele 60% hinnankorotuksia etenkin pikalatausta, siitä se pää taas aukeaa, ensin houkutellaan tarpeeksi iso autokanta verohelpotuksilla ja sitten aletaan rokottamaan.

    Se tarkoittaa Norjassa sitä, että sähköautolla ajo maksaa nyt 1,26 euroa kymmeneltä kilometriltä pikalatausasemilla ladattuna.
    Bensiini ja dieselillä ajo maksaa noin 0,95 euroa eli sähköä vähemmän siitä huolimatta, että öljymaa Norjassa bensiinin hinta huitelee 1,7 euron vaiheilla.

    Ei tämän nyt noin vaikeaa pitäisi olla. Suosittelen keskittymään vähemmän roskalehtien lööppeihin ja ottamaan asioista selvää. Noiden huuhaalehtien pohjalle ei kannata rakentaa argumenttejään.

    Tuo hinta, jota tarjoilet Norjan pikalatauksen hinnaksi, koskee vain Fortumin yli 500 pikalaturin verkoston 35:ttä vähiten käytettyä pikalaturia. Lopuissa Fortumin pikalatureissa hinta on korkeimmillaa reilusti alle puolet tuosta ja alhaisimmillaan se on maksutonta. Ionityn pikalatureissa hinta on 80 kruunua kerta, joka esimerkiksi 80 kilowattitunnin latauksella tarkoittaisi 0,15 euroa kilowattitunnilta eli vain kuudesosa esimerkin polttomoottorista. 40 kilwattitunnin latauksellakin jäädään vielä kolmasosaan polttomoottorista. Teslan Supercharger veloittaa Norjassa 1,7 kruunua kilowattitunnilta, joka tarkoittaisi 0,25€/10km eli neljäsosa Iltajaskan jutun polttomoottorista.

      
  • Norjan YLEISRADIOYHTIÖ NRK ei ole roskalehti.
    Mutta NHB:n asenne kehitystä vastaan on ennalta arvattavissa, no ihan sama, siinähän räpiköit Norjan NRK:ta vastaan.

      
  • muokattu 10.03.2019 18:07

    Hinnan korotus koskee vain 35 asemaa.

    "Enligt norska NRK har Fortum höjt priserna med 60 procent vid 35 laddstationer. Det rör sig om stationer på de två sträckorna riksväg 3 (mellan Rena och Kvikne i Hedmark) samt E39 mellan Mandal i Vest-Agder och Ålgård i Rogaland.

    – Med Fortums laddpriser kostar nu elen tolv (norska) kronor per mil. Bensin och diesel kostar cirka nio (norska) kronor per mil. Det är olyckligt att utsläppsfritt har blivit dyrare än fossila bränslen. Det här är en signal som många kommer att ta till sig. säger Petter Haugneland, kommunikationschef på Norsk elbilforening, till NRK."

    https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/dyrare-att-ladda-elbil-an-att-tanka-bensin-eller-diesel/

      
  • NHBNHB
    muokattu 10.03.2019 18:55

    @_Quu kirjoitti:
    Norjan YLEISRADIOYHTIÖ NRK ei ole roskalehti.
    Mutta NHB:n asenne kehitystä vastaan on ennalta arvattavissa, no ihan sama, siinähän räpiköit Norjan NRK:ta vastaan.

    Höpöhöpö. Sinä postailet tänne roskalehtien roskalööppejä ja teet niiden perusteellä päätelmän, joka on puhdasta potaskaa. Se hinta, mitä sinä väität Norjan nykytilanteeksi, lienee promillen osan luokkaa oleva syrjäseudun erikoisuus. Markkinoilla on useita kilpailevia latausverkkoja, joka sähkön yleisen hinnan kanssa pitää huolen siitä, etteivät hinnat nouse kohtuuttomiksi.

    Hommaa kuvaa hyvin se, ettet pysty millään tavalla kritisoimaan yhtään laskelmaani ja Norjan tilanteesta esittämääni faktaa. Toistelet vain Iltajaskojen lööppejä.

      
  • muokattu 10.03.2019 20:43

    Kyllä minä uskon NRK:ta pikalatausasemien hintapolitiikasta uutisointiin.
    Näin se vaan on, eikä minua kiinnosta pätkääkään NHB:n laskelmat, kun niillä ei ole mitään merkitystä Norjan korotettuihin pikalataushintoihin.

    Vertailulaskelmat on tehty korotettujen pikalatausasemien hintoihin.
    Uutisoinnin mukaan Norjassa on ilmaistakin lataussähköä tarjolla.

      
  • Nyt kun sulle tuottaa suunnattomia vaikeuksia ymmärtää, mitä tuo Fortumin 35 aseman korotus tarkoittaa, niin mitä jos vaikka tarkastaisit, paljonko Fortum veloittaa asemillaa Norjassa? Sitten kun olet katsonut Fortumin asemien hintoja, voit tarkastaa vielä Teslan ja Ionityn hinnat. Tämä kaikki on julkista tietoa Pahoin kuitenkin pelkään, ettet anna faktojen häiritä väärinymmärrystäsi.

      
  • Norjan yleisradioyhtiö NRK:n mukaan Fortum on korottanut pikalatauspisteidensä minuuttihintoja 60 prosentilla 35 latausasemalla.
    Korotuksen seurauksena sähköauton tai ladattavan hybridin lataaminen näiden pikalatausasemien sähköllä tulee kalliimmaksi kuin tankin täyttäminen bensiinillä tai dieselillä.
    Aiemmin lataus maksoi noin 26 senttiä (euroiksi muutettuna) minuutilta. Nyt hinta ponnahti 0,42 euroon.

    Enkä ole lähdössä Norjaan tolpalle hintoja tarkistamaan.

      
  • NHBNHB
    muokattu 10.03.2019 22:44

    Hinnat ovat kyllä ihan netin julkista tietoa, jonka jokainen voi kätevästi tarkastaa kotisohvaltaan. Fortumin pikalataus maksaa Norjassa edelleen saman 2,5 kruunua eli 0,25 € minuutilta melkein kaikilla asemilla, joilla se maksoi tuon verran ennen muutostakin. Ainoastaan hyvin pieni osa vähän käytettyjä asemia muutti hinnoittelua. Teslan Superchargerilla ja Ionityllä ladaten selviää helposti vieläkin halvemmalla. Väitteesi siitä, että pikalataus maksaisi Norjassa nyt 1,26 €/10km, on harvinaisen toimimaton yleistys. Tuo pätee vain erittäin harvoissa tapauksissa ja normaali pikalatauksen hinta on jotain aivan muuta. Ei polttoaineenkaan hintaa näissä laskuissa oteta maan syrjäisimmän bensiksen pumpusta.

      1
  • Höpö höpö Norjassa pensa on kallista ja nyt sähköauton latauskin.

      
  • MTV Uutiset
    Luulitko, että bensa ja diesel ovat Norjassa sikahintaisia? Fortum teki sähköauton lataamisesta vieläkin kalliimpaa

    Fortumin Charge & Drive -verkostossa on Norjassa noin 1 350 laturia, joista pikalatureita kuutisensataa. Pikalatauksen normaalihinta Fortumin verkostossa Norjassa on 2,50 kruunua minuutilta, mutta valituissa paikoissa nyt neljä kruunua minuutilta.
    Hintaa nostettiin kulujen kattamiseksi yhteensä 35 laturilla eli 15 eri paikassa sijaitsevalla latausasemalla, jotka sijaitsevat Fortumin mukaan syrjäisillä paikoilla.

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Höpö höpö Norjassa pensa on kallista ja nyt sähköauton latauskin.

    Esimerkiksi Ionityn latureilla pikalataus 80 kruunua kerta. Samalla rahalla saa muutaman litran bensaa. Teslan Supercharger on hyvin kohtuullinen hinnaltaan ja Fortuminkin 1350 laturista vain 35 tarjoaa sähköä bensalaskun hintaluokassa. Kuten arvasinikin, faktojen sijaan keskityt epäolennaiseen. Mutta ihan sama. Kuvittele sitten noiden Norjan 15 syrjäisimmän paikan Fortumin pikalatureiden määrittelevän sähköautoilun hintataso Norjassa.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    Höpö höpö Norjassa pensa on kallista ja nyt sähköauton latauskin.

    Esimerkiksi Ionityn latureilla pikalataus 80 kruunua kerta. Samalla rahalla saa muutaman litran bensaa. Teslan Supercharger on hyvin kohtuullinen hinnaltaan ja Fortuminkin 1350 laturista vain 35 tarjoaa sähköä bensalaskun hintaluokassa. Kuten arvasinikin, faktojen sijaan keskityt epäolennaiseen. Mutta ihan sama. Kuvittele sitten noiden Norjan 15 syrjäisimmän paikan Fortumin pikalatureiden määrittelevän sähköautoilun hintataso Norjassa.

    Minä en kuvittele mitään, enkä rupea väittämään suurten uutisten tuottajien tietoja vastaan.
    Toisaalta omanamielipiteenä voisin olettaa että juuri niillä syrjäisillälatauspistellä tarvitaan pikalatausta kun siellä ajaessa ei yleensä ole aikaa eikä motivaatiota jäädä lataamaan tuntikausiksi että pääsee matkaa jatkamaan.

    https://fi.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/Europe/

      
  • muokattu 11.03.2019 16:04

    Ihan vaan mielenkiinnosta, kun NHB on niin totuudenvastainen, taas kerran
    TM:n talvitesti
    Sähkönkulutus, kWh / 100 km Tesla 27 kWh
    Itselataavan ajotietokoneen mukainen keskikulutus 4,8 l / 100 km

    GlobalPetrolPrices.com hintojen mukaan, ei varmaan vimpapäälle mutta antaa kuitenkin toleranssin:

    Norjassa itselataava hybridi 7,92 € 100 km
    Norjassa Tesla 3,51 € 100 km, pikalatauksessa 10,80 € 100 km

    Sakassa itselataava hybridi 6,40 € / 100 km
    Saksassa Tesla 8,10 € / 100 km

      
  • NHBNHB
    muokattu 11.03.2019 16:56

    @_Quu kirjoitti:
    Ihan vaan mielenkiinnosta, kun NHB on niin totuudenvastainen, taas kerran
    TM:n talvitesti
    Sähkönkulutus, kWh / 100 km Tesla 27 kWh
    Itselataavan ajotietokoneen mukainen keskikulutus 4,8 l / 100 km

    GlobalPetrolPrices.com hintojen mukaan, ei varmaan vimpapäälle mutta antaa kuitenkin toleranssin:

    Norjassa itselataava hybridi 7,92 € 100 km
    Norjassa Tesla 3,51 € 100 km, pikalatauksessa 10,80 € 100 km

    Teet lukuisia virheitä laskuissasi. Ensinnäkin vertaat täysin eri luokkien autoja toisiinsa, vertaat talvitestin kylmän sään kulutusta keskimääräiseen kulutukseen, lasket Teslan pikalatauksen hinnan jollakin hassulla kilowattihinnalla ja niin edelleen.

    Suosittelen sinulle Teslan sivuilta löytyvää näppärää laskuria. Se antaa Model S:lle suoraan pikalatauksen hinnaksi 32 kruunua sadalta kilometriltä. Jos nyt haluat opetella laskemaan, niin korjaa ensin alkuarvot. "Supercharger-kostnad pålydende kr.1.70 per kilowattime." Eli tuolla talvitestin MS:n 27 kWh/100km tulisi tulokseksi 46 kruunua, joka selvästi alle puolet laskemastasi. Siihen kun laitat rinnalle samaa koko- ja suorituskykyluokkaa olevan Tojon, niin ero on aikamoinen.

    https://www.tesla.com/no_NO/supercharger?redirect=no

    Ympärivuotinen kulutus hieman Corollaa lähempänä olevalle Model 3:lle voisi olla jossain 15 kWh/100km tuntumassa. Tällöin pikalatauksen hinta Norjassa olisi 25,5 kruunua sadalle kilometrille. Ollaan jo alla kolmasosassa Corollasi kustannuksesta.

    Ionityn latureilla pikalataus Norjassa maksaa 80 kruunua kerta eli saman verran, kuin sata kilometriä "itselataavalla" hybridilläsi.

      
  • Sähköauttojen (6 autoa) kulutukset oli testisssä 20-31 kWh / 100 km

    https://www.vantaanenergia.fi/sahkosopimus/hinnasto/

      
  • @_Quu kirjoitti:
    Sähköauttojen (6 autoa) kulutukset oli testisssä 20-31 kWh / 100 km

    Eli et ilmeisesti ole mistään esittämistäni laskelmista eri mieltä. Kesällä ajetussa TM:n ensimmäisessä sähköautovertailussa mitattiin yleisesti kulutukseksi 11 kWh/100km.

      
  • TM 14/2018 Pienemmästä päästä sähköauto:
    Nissan Leaf Tekna 40 kWh
    EU-kulutus, yhdistetty kWh/100 km 20,6 (WLTP)

      
  • @_Quu kirjoitti:
    TM 14/2018 Pienemmästä päästä sähköauto:
    Nissan Leaf Tekna 40 kWh
    EU-kulutus, yhdistetty kWh/100 km 20,6 (WLTP)

    Leaf on helpisosista kasattu ja joka vertailussa osoittautunut luokassaan epätaloudisimmaksi. Leafin vertaaminen Tojon hybridiin, joka taas on luokassaan taloudellisin, ontuu pahasti.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @_Quu kirjoitti:
    TM 14/2018 Pienemmästä päästä sähköauto:
    Nissan Leaf Tekna 40 kWh
    EU-kulutus, yhdistetty kWh/100 km 20,6 (WLTP)

    Leaf on helpisosista kasattu ja joka vertailussa osoittautunut luokassaan epätaloudisimmaksi. Leafin vertaaminen Tojon hybridiin, joka taas on luokassaan taloudellisin, ontuu pahasti.

    En kyllä verrannut mihinkään Toyotaan. Varmaankin se huolellisesti kasattu lotja eli tesla kuluttaa merkittävästi vähemmän että hintaeroon saadaan hyvitystä.

      
  • Palataanpa vaihteeksi keskustelemaan Teslasta, koska viihdearvo on taattu. Popcornit esiin!

    Tesla/Musk on nyt sitten päättänyt vaihteeksi korottaa hintoja. Kuinka paljon, jää vielä nähtäväksi. Samalla noin puolet myyntipisteiden lakkautuksista on peruttu, paitsi että niissä ei enää myydä, vaan katsellaan ja kosketellaan autoja.

    Eikä tässä vielä kaikki.

    Teslan myynti alkuvuonna 2019 päämarkkinalla USA:ssa romahtanut:
    joulu / tammi / helmi
    3: 25250 / 6500 / 5750
    X: 4100 / 950 / 1100
    S: 3250 / 875 / 800

    Lähde: https://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

    Erityisesti ’volyymimalli’ 3:n pudotus vetää karskimmankin autokauppiaan vakavaksi.

    Nyt johdosta lähti VP of Engineering Michael Schwekutsch. Sitä viimeviikkoista en muista.

    Tässä kohtaa _Quu ja kummpanit selittävät, että kyse on kausivaihtelusta, joka ylivertaisen tekniikan siivittämänä avaa tien lopulliseen voittoon. Olkaa hyvä.

      
  • Miksi minua kiinnostaisi Teslan myyntiluvut, jos minulle tulee ladattavan sähköauton valinta niin Teslaa ei siitä valintalistasta löydy. Minä valitsen auton käyttötarpeen mukaan, ja yksikään Teslan malli ei vastaa niihin.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Erityisesti ’volyymimalli’ 3:n pudotus vetää karskimmankin autokauppiaan vakavaksi.

    Tässä kohtaa _Quu ja kummpanit selittävät, että kyse on kausivaihtelusta, joka ylivertaisen tekniikan siivittämänä avaa tien lopulliseen voittoon. Olkaa hyvä.

    No ei kai sitä, että Jenkkilän koko automyynti on puolittunut joulukuusta tammi- ja helmikuuhun, voi nyt ihan noin vain sivuuttaakkaan tässä yhteydessä. Teslan myynti näyttäisi toki tippuneen markkinoita enemmän, mutta silti automyynnin puolittuminen näkyy varmasti Teslankin luvuissa. Sen lisäksi on varmaan jotain muitakin syitä, kuten vaikka hinnoittelun aiheuttamaa turbulenssia ja Model 3:n toimitusten laajentaminen Eurooppaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit