Hybridin veroetu on huomattava. Hybridillä pelkällä sähköllä voidaan ajaa lyhyitä matkoja max noin 50 km:iä. Talvella auton lämmittämiseen vaaditaan polttomoottoria joten pelkällä sähköllä ajaminen ei talvella onnistu. Talvella kovemmilla pakkasilla on edessä polttomoottorin pakkokäynnistyminen tämä rajaa sähköajon etua ja näin ollen taloudellisuutta. Pelkällä sähköllä ajaminen on päästötöntä.
@Topi27 kirjoitti:
Oikeastaan Mitsubishin PHEV:tähän ei varsinaisesti ajeta polttomoottorilla kuin vasta yli 135 km nopeuksissa. Polttomoottori toimii Suomessa sallituilla nopeuksilla vain Atkinssonin työkierrolla laturina mikäli ei viitsi ladata pistokkeesta. Pääsevät selvästi nelivetomaasturilla rajusti pienempiin kulutuksiin. Turun taksissa näitä useampi ja kuskit ovat tosi tyytyväisiä 6 henkilön kuljetuskapasiteetin omaavan auton toimintavarmuuteen ja edulliseen käyttökuluun.
Täysi akku tarjoaa 45 kilometrin sähköajon, ja sen jälkeen OUTLANDER PHEV tarjoaa kuljettajalleen älykkään hybridiauton ominaisuudet. Käytännössä se tarkoittaa isolle perhekäyttöön erinomaisesti soveltuvalle kaupunkimaasturille erittäin pientä kulutusta ja ajokokemusta joko sarjahybridinä tai rinnakkaishybridinä.
Sarjahybriditilassa sähkömoottorit tuottavat tehoa bensiinimoottorin tuottaman sähkön avulla. Rinnakkaishybriditilassa bensiinimoottori tuottaa tarvittavan tehon ja sähkömoottorit avustavat, kun tarvitaan lisätehoa. Tämä toteutuu suurilla ajonopeuksilla.
Olisihan tuo mökkimatkallekin ihanteellinen sähköttömälle mokille taikka erämäähän telttaleiriin kun CHAdeMO:sta saa virtaa ulos niin voi sähköistaa tuon akun turvin mukavan määrän laitteita.
Onko sinulla omakohtaista kokemusta ladattavan hybridin tai sähköauton käytöstä? Että mökille ladattavan hybridin akku laitteiden käyttöön? Kyllä kai agregaatin saa helpommin muuten, kuin auton bensamoottoria pyörittämällä.
Vähän samanlaista utopiaa kuin se, että sähköautot toimisivat sähkövoimaloiden tehon tasaajina. Huolena ei ole, miten saa auton akusta tehoa syötettyä verkkoon vaan se, miten saa akun ladattua.
Kyllähän auton sähkömoottorien käyttöakun kanssa on sama tilanne kuin Veikkauksen verkkosivujen rahansiirrossa, suunta on aina oma tili -> pelitili.
Ladattavan hybridiauton alhaiset käyttökustannukset yllättivät
Ladattavan hybridin omistajalle kertyi vuodessa noin 15 000 ajokilometriä, joista noin 70 % ajettiin sähköllä. Vuoden ajalta kotilataamisen kustannukset olivat vain noin 150 €.
Artikkelista
Ei ihme ettei ymmärrä tässä korjattuna. Hybridillä ajaminen on vähemmän haitallista jos ajetaan sähköllä. Onko tästä tutkittua tietoa saatavana miten järkevästi ja pihistellen hybrideillä yleensä ajellaan?
@Topi27 kirjoitti:
Ladattavan hybridiauton alhaiset käyttökustannukset yllättivät
Ladattavan hybridin omistajalle kertyi vuodessa noin 15 000 ajokilometriä, joista noin 70 % ajettiin sähköllä. Vuoden ajalta kotilataamisen kustannukset olivat vain noin 150 €.
Artikkelista
Tarkoitin utopiaa siinä, että mökin voisi sähköistää edes pieneltä osin ladattavan hybridin akun avulla. Muutenkin minä puhun pääasiassa tässä ja nyt periaatteella ja tulevista visioita vain ymmärtäen, että ne ovat visioita.
tracktest Kaupungissa auto etenee sähkömoottoreiden avulla, vaikka ajoakusto olisi tyhjä. Auton keskikulutus on vain 2,0 litraa ja CO2-päästöt 46 grammaa kilometrillä.
Olivat tuota testanneet ja pahimmillaanki paskimmissa lumikeleissä kaupungissa 2,7 litraa satasella. huomattavaa täysi neliveto ja voi vetää venetraileria 1500 kg.
@Topi27 kirjoitti:
tracktest Kaupungissa auto etenee sähkömoottoreiden avulla, vaikka ajoakusto olisi tyhjä. Auton keskikulutus on vain 2,0 litraa ja CO2-päästöt 46 grammaa kilometrillä.
Olivat tuota testanneet ja pahimmillaanki paskimmissa lumikeleissä kaupungissa 2,7 litraa satasella. huomattavaa täysi neliveto ja voi vetää venetraileria 1500 kg.
Ahaa, sinäkö oletkin yksi niistä kuuluisista trolleista? Ja siis sata kilometriä ajoivat tyhjällä akulla ja bensaa meni vain 2.7 litraa ja 1500kg oli vielä perävaunukuormaa?
Minulla on myös vene ja traileri ja vedin lataushybridilläni yhdistelmää vuosi sitten talvella lumikelissä kulutuksella 0 litraa/100km. En kylläkään koko 100km matkaa.
HybridRules kirjoitti
Tarkoitin utopiaa siinä, että mökin voisi sähköistää edes pieneltä osin ladattavan hybridin akun avulla. Muutenkin minä puhun pääasiassa tässä ja nyt periaatteella ja tulevista visioita vain ymmärtäen, että ne ovat visioita.
Ei mitään utopiaa tuon 13,8 kWh:n akun energiamäärä riittää normaaliin viikonlopun mökkisähköön kyllä. Esim. minulla viimeisessä sähkölaskussa lokakuu Kulutuslasku 1.10.2019 - 31.10.2019 ( 147,42 kWh ) tuon mukaan päiväkohtainen kulutukseni oli n. 4.75 kWh ja tuossa Mitsun PHEV:ssä on kytkin valittavissa akun säästömoodiin, jolloin perillä on koko akun kapasiteetti käytössä auton ladatessa moottorilla akkua ajon aikana. Eli akku riittää pelkkään viikonloppuun ilman auton moottorin käyttöä.
HybridRules no ei ollut traileria tuossa perässä. vaan pelkkää kaupunkinopeutta. Mainitsin vaan vetokyvyn kun hybrideillä voi harvoin vetää mitään joillakin malleilla.
HybridRules
No Mitsun PHEV:llä voit kaupunki nopeutta ajaa vaikka Ouluun pienemmällä kulutuksella moottorin toimiessä vain optimoidusti pelkkänä laturina akustolle ja sähkömoottorille. Iso ero.
@Topi27 kirjoitti:
HybridRules
No Mitsun PHEV:llä voit kaupunki nopeutta ajaa vaikka Ouluun pienemmällä kulutuksella moottorin toimiessä vain optimoidusti pelkkänä laturina akustolle ja sähkömoottorille. Iso ero.
Olen aina silloin tällöin miettinyt, että onko kulutus pienempi, jos polttomoottori lataa akkua eikä vedä tai että ajetaan vuoroin polttomoottorilla ja sähkömoottorilla. Teoriahan on, että pelkästään akkua lataava polttomoottori toimisi paremmalla hyötysuhtella kuin vetävä, mutta tuleehan siinä häviöitäkin.
Outlander on varmaankin ihan hyvä peli. En ole hybridinä sitä ajanut, mutta muuten on ollut muutama päivä käytössä.
Lataushybridin ajoakkuahan ei koskaan ajeta tyhjäksi, minun menopelissä pohjilla on aina vähintään n. 2kWh ja kyllä silläkin autolla kaupungissa pääsee pitkiä rupeamia "tyhjälläkin" akulla. Ouluun en lähtisi siltä pohjalta ellen asuisi aivan siinä Oulun rajalla.
Akun lataaminen ajaessa nostaa kulutusta ja luulen, että se on ihan fysiikan laeista johtuvaa eikä riipu auton merkistä. Että en lähtisi tekemään mökin sähköjä auton ajoakun varaan. Mutta ei siinä mitään, jos se on sinulle sopiva ratkaisu.
Ihmetyttää tuo mielikuvituksen noin rajallinen käyttö. Mökin, telttaleirin, ym. sähköistaminen nyt ja tulevaisuudessahan luo akkujen energian kasvaessa lukemattomia mahdollisuuksia.
Esim tänä päivänä tuolla esim. Mitsun PHEV:llä karavaanari voi vetää sähköistettyä vaunua ja ainaisen retkeilyalueen rajattuun sähkön saantiin nähden parkkeerata itseään miellyttävää paikkaa saaden asuntovaunun sähköt vetoauton akustosta tai intohimoinen surfari laittaa merenrannalle viikonlopuksi teltan lämmitellen sähköpuhaltimien kanssa mukavasti suojassa.
En ole mikään Mitsu fani vaan se on ilmeisesti tänäpäivänä ainoa mistä voi ottaa virtaa ulos CHAdeMO:sta.
Uuden tai käytetyn auton ostaessa voi miettiä käytön monipuolisuuden kannalta ei sitä ole pelkästään pakko vain ajaa pisteestä a:sta b:hen.
Ei noin negatiivisella asenteella ikinä kohtaa mitään uutta, hauskaa ja mielenkiintoista.
Kuulostaa tuo asenne ihan ILKKA HERTTUA:n artikkelilta Sähköautoilun karumpi puoli: 470 kilometrin matkaan tuhrautui 9 tuntia, neljä pysähdystä – sekä satasella kahvia ja pullaa.
Ensiksi miehelle tarvitsisi ystävällisesti antaa kehoitus mennä terveyden takia lääkäriin, jos syö sadalla eurolla pullaa ja kahvia päivän aikana.
Toiseksi koko artikkeli aivan turha. Mopoautolla Ouluun ajanut kaveri tiesi lähtiessä matkan kestävän kauan ja ellei nyt kognitiiviset kyvyt ole aivan kehitysvammaisen tasolla ymmärtää pieniakkuisen auton kuljettaja auton rajoitukset.
@Topi27 kirjoitti:
Ihmetyttää tuo mielikuvituksen noin rajallinen käyttö. Mökin, telttaleirin, ym. sähköistaminen nyt ja tulevaisuudessahan luo akkujen energian kasvaessa lukemattomia mahdollisuuksia.
Esim tänä päivänä tuolla esim. Mitsun PHEV:llä karavaanari voi vetää sähköistettyä vaunua ja ainaisen retkeilyalueen rajattuun sähkön saantiin nähden parkkeerata itseään miellyttävää paikkaa saaden asuntovaunun sähköt vetoauton akustosta tai intohimoinen surfari laittaa merenrannalle viikonlopuksi teltan lämmitellen sähköpuhaltimien kanssa mukavasti suojassa.
En ole mikään Mitsu fani vaan se on ilmeisesti tänäpäivänä ainoa mistä voi ottaa virtaa ulos CHAdeMO:sta.
Uuden tai käytetyn auton ostaessa voi miettiä käytön monipuolisuuden kannalta ei sitä ole pelkästään pakko vain ajaa pisteestä a:sta b:hen.
Ei noin negatiivisella asenteella ikinä kohtaa mitään uutta, hauskaa ja mielenkiintoista.
Kuulostaa tuo asenne ihan ILKKA HERTTUA:n artikkelilta Sähköautoilun karumpi puoli: 470 kilometrin matkaan tuhrautui 9 tuntia, neljä pysähdystä – sekä satasella kahvia ja pullaa.
Ensiksi miehelle tarvitsisi ystävällisesti antaa kehoitus mennä terveyden takia lääkäriin, jos syö sadalla eurolla pullaa ja kahvia päivän aikana.
Toiseksi koko artikkeli aivan turha. Mopoautolla Ouluun ajanut kaveri tiesi lähtiessä matkan kestävän kauan ja ellei nyt kognitiiviset kyvyt ole aivan kehitysvammaisen tasolla ymmärtää pieniakkuisen auton kuljettaja auton rajoitukset.
Jos karavaanari vetää PHEV Outlanderilla vaunua, hän pulittaa sievoisen summan bensakuluissa, jotka olisivat dieselautoa käyttäen huomattavasti pienemmät.
PHEV:n idea on pienentää auton päästöjä, jotta auton valmistaja saisi tuottamiensa autojen keskimääräistä päästöä pienemmäksi ja täyttäisi näin valtioiden asettamat velvoitteet ja välttäisi sakot.
On vain sivuvaikutus, että auton ostaja voi säästää polttoainekuluissa, jos käyttää sähköajomahdollisuuden sen sijaan, että käyttää auton ajoakkua sähkön varastointiin muita tarpeita varten.
Itselläni on nyt himpun yli kahden vuoden kokemus lataushybridillä ajamisesta, eikä kertaakaan ole tullut tilannetta, että pitäisi pohtia, minne saisi akkuun kertyneen ylijäämäsähkön käytettyä. Sen sijaan akun energia on tupannut kulua loppuun kesken matkan myös mökkireissulla.
Ajatko sinä Topi27 lataushybridillä, vai ovatko pohdintasi ihan teoriapohjalta?
Numerossa 8/2019 oli arvio että puheena oleva PHEV kuluttaa 8 litraa sadalla sen jälkeen kun ladattu sähkö on loppunut. Eli kyseessä ei ollut sen kummempi ikiliikkuja kuin ne kevyemmätkään plugarit sen jälkeen kun lataussähkö on käytetty.
@Topi27 kirjoitti:
Oikeastaan Mitsubishin PHEV:tähän ei varsinaisesti ajeta polttomoottorilla kuin vasta yli 135 km nopeuksissa. Polttomoottori toimii Suomessa sallituilla nopeuksilla vain Atkinssonin työkierrolla laturina mikäli ei viitsi ladata pistokkeesta. Pääsevät selvästi nelivetomaasturilla rajusti pienempiin kulutuksiin. Turun taksissa näitä useampi ja kuskit ovat tosi tyytyväisiä 6 henkilön kuljetuskapasiteetin omaavan auton toimintavarmuuteen ja edulliseen käyttökuluun.
Täysi akku tarjoaa 45 kilometrin sähköajon, ja sen jälkeen OUTLANDER PHEV tarjoaa kuljettajalleen älykkään hybridiauton ominaisuudet. Käytännössä se tarkoittaa isolle perhekäyttöön erinomaisesti soveltuvalle kaupunkimaasturille erittäin pientä kulutusta ja ajokokemusta joko sarjahybridinä tai rinnakkaishybridinä.
Sarjahybriditilassa sähkömoottorit tuottavat tehoa bensiinimoottorin tuottaman sähkön avulla. Rinnakkaishybriditilassa bensiinimoottori tuottaa tarvittavan tehon ja sähkömoottorit avustavat, kun tarvitaan lisätehoa. Tämä toteutuu suurilla ajonopeuksilla.
Olisihan tuo mökkimatkallekin ihanteellinen sähköttömälle mokille taikka erämäähän telttaleiriin kun CHAdeMO:sta saa virtaa ulos niin voi sähköistaa tuon akun turvin mukavan määrän laitteita.
Aika vanha vertailu alalla, joka kehittyy koko ajan. Amperaa ei taida olla enää olemassakaan kuin käytettyinä. Saattaa Outlander pärjätä paremmin nykyään.
Olivat tuota testanneet ja pahimmillaanki paskimmissa lumikeleissä kaupungissa 2,7 litraa satasella. huomattavaa täysi neliveto ja voi vetää venetraileria 1500 kg.
Niin tuo ilmeisesti tarkoittaa bensan kulutusta hybriditilassa siltä ajalta, kuin ulkopuolista sähköä riittää akussa. Luku vielä sinällään paljoa kerro. Pelkällä bensalla ei noin vähällä ole mitään mahdollista liikkua edes kaikkein keveimmissä olosuhteissa.
Tarkoitin utopiaa siinä, että mökin voisi sähköistää edes pieneltä osin ladattavan hybridin akun avulla. Muutenkin minä puhun pääasiassa tässä ja nyt periaatteella ja tulevista visioita vain ymmärtäen, että ne ovat visioita.
Ei suinkaan tuo mitään utopiaa ole. Paljon riippuu mökin ja mökkiläisen sähköntarpeesta. Itse pärjään varmasti viikon yhdelläkin kilowattitunnilla, mutta kohdallani tuo on utopiaa siitä,syytä, ettei mökille pääse autolla. Pari lamppua ja puhelimen lataaminen kun tarvitsee hyvin vähän sähköä. Sitten tietenkin sähköä alkaa palamaan, jos on paljon sähköä kuluttavia laitteita, lämmitystä tai vaikka saunan kiuas, niin sitten voi hybridin akku olla lyhyt ilo.
Toyota Mirai
Autoon saakin lisävarusteena ulkoisen virtayksikön, johon auton voi kytkeä sähkökatkoksen aikana ja tuottaa polttokennolla asuntoon sähköä.
NHB olet perehtynyt lähes kaikkeen mahdolliseen siksi kysynkin miten kierrätetään elinkaarensa päähän tulleet sähköautojen korkeajänniteakut? Sähköakut ovat suurikokoisia ja voivat painaa jopa satoja kiloja. Onko tähän valmistauduttu maailmalla, entä täällä Suomessa? Ajoakkujen pitkästä kestosta puhutaan paljon mutta jossain vaiheessa ne tulevat vääjäämättä tiensä päähän.
@Topi27 kirjoitti:
HybridRules uteliaisuuttani mikä hybridi sinulla oli veneen vetoon, joka pelkällä sähkömoottorilla liikuttaa yhdistelmää.
En aikaisemmin huomannut tätä kysymystä. ajan XC90T8 Volvoa ja sen jarrullisen perävaunun sallittu paino on 2400kg.
Ei varmaankaan ole mitään teknistä syytä, etteikö millä tahansa hybridillä voisi vetää perävaunua, mutta sillä on vaikutusta päästöarvoihin, joten joihinkin hybrideihin ei saa asentaa vetokoukkua ollenkaan ja joissain sallittua vetomassaa on rajoitettu. Painavin vaunu, mitä olen kiskonut on henkilönöstin Dino, muistaakseni 2300kg ja kyllä näkyi musta vana ampeereja auton perässä ja sähkö loppui jo puolessa välissä normaalia matkaa.
Oletan, että esim. WLTP-testeissä sallittu vetokuorma huomioidaan jotenkin ja se nostaa autolle annettavaa päästöarvoa eli ainakin Suomessa autosta maksettavia veroja.
Hybridin veroetu on huomattava. Hybridillä pelkällä sähköllä voidaan ajaa lyhyitä matkoja max noin 50 km:iä. Talvella auton lämmittämiseen vaaditaan polttomoottoria joten pelkällä sähköllä ajaminen ei talvella onnistu. Talvella kovemmilla pakkasilla on edessä polttomoottorin pakkokäynnistyminen tämä rajaa sähköajon etua ja näin ollen taloudellisuutta. Pelkällä sähköllä ajaminen on päästötöntä.
Onko sinulla omakohtaista kokemusta ladattavan hybridin tai sähköauton käytöstä? Että mökille ladattavan hybridin akku laitteiden käyttöön? Kyllä kai agregaatin saa helpommin muuten, kuin auton bensamoottoria pyörittämällä.
Vähän samanlaista utopiaa kuin se, että sähköautot toimisivat sähkövoimaloiden tehon tasaajina. Huolena ei ole, miten saa auton akusta tehoa syötettyä verkkoon vaan se, miten saa akun ladattua.
Kyllähän auton sähkömoottorien käyttöakun kanssa on sama tilanne kuin Veikkauksen verkkosivujen rahansiirrossa, suunta on aina oma tili -> pelitili.
Ladattavan hybridiauton alhaiset käyttökustannukset yllättivät
Ladattavan hybridin omistajalle kertyi vuodessa noin 15 000 ajokilometriä, joista noin 70 % ajettiin sähköllä. Vuoden ajalta kotilataamisen kustannukset olivat vain noin 150 €.
Artikkelista
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/ladattavan-hybridin-alhaiset-kayttokustannukset-yllattivat/660/
Ei ihme ettei ymmärrä tässä korjattuna. Hybridillä ajaminen on vähemmän haitallista jos ajetaan sähköllä. Onko tästä tutkittua tietoa saatavana miten järkevästi ja pihistellen hybrideillä yleensä ajellaan?
Siinähän sitä tietoa tuli kiitos vaan!
HybridRules ei mitään utopiaa vaan lähitulevaisuuden ilmastotavoitteiden vaatimus.
V2G tai vastaava tulee sata varmasti käyttöön.
https://www.virta.global/fi/blogi/kaksisuuntainen-lataus-ja-v2g
Suomen ilmastopaneeli
https://www.virta.global/fi/blogi/suomen-ilmastopaneeli-vastaa-miksi-tarvitsemme-alykasta-latausta
Tarkoitin utopiaa siinä, että mökin voisi sähköistää edes pieneltä osin ladattavan hybridin akun avulla. Muutenkin minä puhun pääasiassa tässä ja nyt periaatteella ja tulevista visioita vain ymmärtäen, että ne ovat visioita.
tracktest Kaupungissa auto etenee sähkömoottoreiden avulla, vaikka ajoakusto olisi tyhjä. Auton keskikulutus on vain 2,0 litraa ja CO2-päästöt 46 grammaa kilometrillä.
Olivat tuota testanneet ja pahimmillaanki paskimmissa lumikeleissä kaupungissa 2,7 litraa satasella. huomattavaa täysi neliveto ja voi vetää venetraileria 1500 kg.
Ahaa, sinäkö oletkin yksi niistä kuuluisista trolleista? Ja siis sata kilometriä ajoivat tyhjällä akulla ja bensaa meni vain 2.7 litraa ja 1500kg oli vielä perävaunukuormaa?
Minulla on myös vene ja traileri ja vedin lataushybridilläni yhdistelmää vuosi sitten talvella lumikelissä kulutuksella 0 litraa/100km. En kylläkään koko 100km matkaa.
HybridRules kirjoitti
Tarkoitin utopiaa siinä, että mökin voisi sähköistää edes pieneltä osin ladattavan hybridin akun avulla. Muutenkin minä puhun pääasiassa tässä ja nyt periaatteella ja tulevista visioita vain ymmärtäen, että ne ovat visioita.
Ei mitään utopiaa tuon 13,8 kWh:n akun energiamäärä riittää normaaliin viikonlopun mökkisähköön kyllä. Esim. minulla viimeisessä sähkölaskussa lokakuu Kulutuslasku 1.10.2019 - 31.10.2019 ( 147,42 kWh ) tuon mukaan päiväkohtainen kulutukseni oli n. 4.75 kWh ja tuossa Mitsun PHEV:ssä on kytkin valittavissa akun säästömoodiin, jolloin perillä on koko akun kapasiteetti käytössä auton ladatessa moottorilla akkua ajon aikana. Eli akku riittää pelkkään viikonloppuun ilman auton moottorin käyttöä.
HybridRules no ei ollut traileria tuossa perässä. vaan pelkkää kaupunkinopeutta. Mainitsin vaan vetokyvyn kun hybrideillä voi harvoin vetää mitään joillakin malleilla.
HybridRules
No Mitsun PHEV:llä voit kaupunki nopeutta ajaa vaikka Ouluun pienemmällä kulutuksella moottorin toimiessä vain optimoidusti pelkkänä laturina akustolle ja sähkömoottorille. Iso ero.
HybridRules uteliaisuuttani mikä hybridi sinulla oli veneen vetoon, joka pelkällä sähkömoottorilla liikuttaa yhdistelmää.
Olen aina silloin tällöin miettinyt, että onko kulutus pienempi, jos polttomoottori lataa akkua eikä vedä tai että ajetaan vuoroin polttomoottorilla ja sähkömoottorilla. Teoriahan on, että pelkästään akkua lataava polttomoottori toimisi paremmalla hyötysuhtella kuin vetävä, mutta tuleehan siinä häviöitäkin.
Outlander on varmaankin ihan hyvä peli. En ole hybridinä sitä ajanut, mutta muuten on ollut muutama päivä käytössä.
Lataushybridin ajoakkuahan ei koskaan ajeta tyhjäksi, minun menopelissä pohjilla on aina vähintään n. 2kWh ja kyllä silläkin autolla kaupungissa pääsee pitkiä rupeamia "tyhjälläkin" akulla. Ouluun en lähtisi siltä pohjalta ellen asuisi aivan siinä Oulun rajalla.
Akun lataaminen ajaessa nostaa kulutusta ja luulen, että se on ihan fysiikan laeista johtuvaa eikä riipu auton merkistä. Että en lähtisi tekemään mökin sähköjä auton ajoakun varaan. Mutta ei siinä mitään, jos se on sinulle sopiva ratkaisu.
Ihmetyttää tuo mielikuvituksen noin rajallinen käyttö. Mökin, telttaleirin, ym. sähköistaminen nyt ja tulevaisuudessahan luo akkujen energian kasvaessa lukemattomia mahdollisuuksia.
Esim tänä päivänä tuolla esim. Mitsun PHEV:llä karavaanari voi vetää sähköistettyä vaunua ja ainaisen retkeilyalueen rajattuun sähkön saantiin nähden parkkeerata itseään miellyttävää paikkaa saaden asuntovaunun sähköt vetoauton akustosta tai intohimoinen surfari laittaa merenrannalle viikonlopuksi teltan lämmitellen sähköpuhaltimien kanssa mukavasti suojassa.
En ole mikään Mitsu fani vaan se on ilmeisesti tänäpäivänä ainoa mistä voi ottaa virtaa ulos CHAdeMO:sta.
Uuden tai käytetyn auton ostaessa voi miettiä käytön monipuolisuuden kannalta ei sitä ole pelkästään pakko vain ajaa pisteestä a:sta b:hen.
Ei noin negatiivisella asenteella ikinä kohtaa mitään uutta, hauskaa ja mielenkiintoista.
Kuulostaa tuo asenne ihan ILKKA HERTTUA:n artikkelilta Sähköautoilun karumpi puoli: 470 kilometrin matkaan tuhrautui 9 tuntia, neljä pysähdystä – sekä satasella kahvia ja pullaa.
Ensiksi miehelle tarvitsisi ystävällisesti antaa kehoitus mennä terveyden takia lääkäriin, jos syö sadalla eurolla pullaa ja kahvia päivän aikana.
Toiseksi koko artikkeli aivan turha. Mopoautolla Ouluun ajanut kaveri tiesi lähtiessä matkan kestävän kauan ja ellei nyt kognitiiviset kyvyt ole aivan kehitysvammaisen tasolla ymmärtää pieniakkuisen auton kuljettaja auton rajoitukset.
Jos karavaanari vetää PHEV Outlanderilla vaunua, hän pulittaa sievoisen summan bensakuluissa, jotka olisivat dieselautoa käyttäen huomattavasti pienemmät.
PHEV:n idea on pienentää auton päästöjä, jotta auton valmistaja saisi tuottamiensa autojen keskimääräistä päästöä pienemmäksi ja täyttäisi näin valtioiden asettamat velvoitteet ja välttäisi sakot.
On vain sivuvaikutus, että auton ostaja voi säästää polttoainekuluissa, jos käyttää sähköajomahdollisuuden sen sijaan, että käyttää auton ajoakkua sähkön varastointiin muita tarpeita varten.
Itselläni on nyt himpun yli kahden vuoden kokemus lataushybridillä ajamisesta, eikä kertaakaan ole tullut tilannetta, että pitäisi pohtia, minne saisi akkuun kertyneen ylijäämäsähkön käytettyä. Sen sijaan akun energia on tupannut kulua loppuun kesken matkan myös mökkireissulla.
Ajatko sinä Topi27 lataushybridillä, vai ovatko pohdintasi ihan teoriapohjalta?
Numerossa 8/2019 oli arvio että puheena oleva PHEV kuluttaa 8 litraa sadalla sen jälkeen kun ladattu sähkö on loppunut. Eli kyseessä ei ollut sen kummempi ikiliikkuja kuin ne kevyemmätkään plugarit sen jälkeen kun lataussähkö on käytetty.
Tuo linkki mitä @Topi27 siteraa on Rinta-Joupin mainos! Vähän varauksella otan nuo tyhjällä akulla ajetut kulutukset.
Tuossa Outlander Phev TM:n vertailussa:
https://vanha.tekniikanmaailma.fi/digilehti/12-2014-nakoislehti/21-53
Aika vanha vertailu alalla, joka kehittyy koko ajan. Amperaa ei taida olla enää olemassakaan kuin käytettyinä. Saattaa Outlander pärjätä paremmin nykyään.
Niin tuo ilmeisesti tarkoittaa bensan kulutusta hybriditilassa siltä ajalta, kuin ulkopuolista sähköä riittää akussa. Luku vielä sinällään paljoa kerro. Pelkällä bensalla ei noin vähällä ole mitään mahdollista liikkua edes kaikkein keveimmissä olosuhteissa.
Ei suinkaan tuo mitään utopiaa ole. Paljon riippuu mökin ja mökkiläisen sähköntarpeesta. Itse pärjään varmasti viikon yhdelläkin kilowattitunnilla, mutta kohdallani tuo on utopiaa siitä,syytä, ettei mökille pääse autolla. Pari lamppua ja puhelimen lataaminen kun tarvitsee hyvin vähän sähköä. Sitten tietenkin sähköä alkaa palamaan, jos on paljon sähköä kuluttavia laitteita, lämmitystä tai vaikka saunan kiuas, niin sitten voi hybridin akku olla lyhyt ilo.
Ovatko sähköautojen latauspisteet aina varattuja: Volkswagen kehitti ongelmaan yllättävän ratkaisun
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/976b4c63-e232-4285-893f-ff4eb0ef04dc
Toyota Mirai
Autoon saakin lisävarusteena ulkoisen virtayksikön, johon auton voi kytkeä sähkökatkoksen aikana ja tuottaa polttokennolla asuntoon sähköä.
NHB olet perehtynyt lähes kaikkeen mahdolliseen siksi kysynkin miten kierrätetään elinkaarensa päähän tulleet sähköautojen korkeajänniteakut? Sähköakut ovat suurikokoisia ja voivat painaa jopa satoja kiloja. Onko tähän valmistauduttu maailmalla, entä täällä Suomessa? Ajoakkujen pitkästä kestosta puhutaan paljon mutta jossain vaiheessa ne tulevat vääjäämättä tiensä päähän.
https://www.autokierratys.fi/kuluttajille/kierratysjarjestelma/sahkoauton_akkujen_kierratys
Kierrätyksen kannalta ongelmallista on nimenomaan se, missä vaiheessa poistetaan akun lataus.
Älä mene missään vaiheessa itse ronkkimaan, asiantuntijat osaa purkaa akun varuksen.
En, toivottavasti ei kukaan muukaan! Korkeajännitteestä saa tappavan sähköiskun.
En aikaisemmin huomannut tätä kysymystä. ajan XC90T8 Volvoa ja sen jarrullisen perävaunun sallittu paino on 2400kg.
Ei varmaankaan ole mitään teknistä syytä, etteikö millä tahansa hybridillä voisi vetää perävaunua, mutta sillä on vaikutusta päästöarvoihin, joten joihinkin hybrideihin ei saa asentaa vetokoukkua ollenkaan ja joissain sallittua vetomassaa on rajoitettu. Painavin vaunu, mitä olen kiskonut on henkilönöstin Dino, muistaakseni 2300kg ja kyllä näkyi musta vana ampeereja auton perässä ja sähkö loppui jo puolessa välissä normaalia matkaa.
Oletan, että esim. WLTP-testeissä sallittu vetokuorma huomioidaan jotenkin ja se nostaa autolle annettavaa päästöarvoa eli ainakin Suomessa autosta maksettavia veroja.