perussuomalaisen uskonnolle löytyi tukija: Hondan toimitusjohtaja TakahiroHachigo ei usko sähköautojen valtaavan markkinoita kovinkaan nopeasti. Hänen mielestään hybridit ovat tulevaisuuden autoja.
Hachigon mukaan pääasia ei ole sähköistäminen vaan polttoainetehokkuuden parantaminen. Hänen mukaansa hybridit ovat oikea tapa sopeutua erilaisiin ympäristösäädöksiin.
Nythän minä sen hokasin, eihän perussuomalainen tiedä mitä hybridi tarkoittaa.
Tilanne selkiytyy vasta sitten kun sähköautoja on saatavissa kaikissa kokoluokissa. Sähköautojen hinnat putoavat varmasti kun isot valmistajat saavat kaikki kokoluokat sähköistettyä. Sähköautojen määrän kasvaessa hinnat putoavat ja käytettyjäkin on riittävästi tarjolla. Nyt tilanne on nurinkurinen sillä veroeduin myydään kalliita sähköautoja varakkaille henkilöille jotka voivat hankkia kaiken kalleimmat mallit. Mallistosta puuttuvat edulliset kansansähköautot, vasta sitten kun näitä on tarjolla tiedämme voiko sähköauto oikeasti kilpailla hybridien ja polttomoottoriautojen kanssa tasapäin. Kysyntä ratkaisee onko ihmiset valmiita ajattelemaan ilmastonmuutoksen hillintää tosissaan. Kuluttajat ratkaisevat sen mitä myydään ja mitä ei, määräyksillä ja pakolla ei saada mitään järkevää aikaiseksi. On turha naureskella ja solvata toisinajattelevia, polttomoottoriautoja tehdään vielä pitkään ja hybridi on järkevä valinta. Hybridi ei jätä pulaan vaan matka jatkuu.Toimintamatka on se joka puhuu polttomoottoriauton ja hybridin puolesta. Sähköauton rajoitteet eivät houkuta, bensiini- ja dieselmoottorit ovat vielä käyttökelpoinen valinta ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Jokainen voi yhä edelleen turvallisin mielin ostaa polttomoottoriauton. Näin aion itsekin tehdä.
@Topi27 kirjoitti:
Hondan toimitusjohtaja TakahiroHachigo ei usko sähköautohin tai sitten puuttuu vain hilloa rakentaa niitä.
Uusi Honda e on kaksi vuotta sitten Frankfurtissa esitellystä Urban EV Conceptista kehitetty tuotantomalli.
Honda on työskennellyt määrätietoisesti viedäkseen eteenpäin Electric Vision -filosofiaansa.
Ensimmäisenä tuota linjaa noudatti viime syksynä myyntiin tullut Honda CR-V Hybrid ja nyt on vuorossa sähköauto Honda e.
Tulevissa uusissa Honda-malleissa on aina mukana sähköistetty versio. Honda on nopeuttanut muutosta Euroopassa myytävien autojen sähköistymisessä ja tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki täällä myytävät Hondan valmistamat autot ovat hybridejä tai sähköautoja.
Honda e vie tulevaisuuteen
@tracktest kirjoitti:
Tilanne selkiytyy vasta sitten kun sähköautoja on saatavissa kaikissa kokoluokissa. Sähköautojen hinnat putoavat varmasti kun isot valmistajat saavat kaikki kokoluokat sähköistettyä. Sähköautojen määrän kasvaessa hinnat putoavat ja käytettyjäkin on riittävästi tarjolla. Nyt tilanne on nurinkurinen sillä veroeduin myydään kalliita sähköautoja varakkaille henkilöille jotka voivat hankkia kaiken kalleimmat mallit. Mallistosta puuttuvat edulliset kansansähköautot, vasta sitten kun näitä on tarjolla tiedämme voiko sähköauto oikeasti kilpailla hybridien ja polttomoottoriautojen kanssa tasapäin. Kysyntä ratkaisee onko ihmiset valmiita ajattelemaan ilmastonmuutoksen hillintää tosissaan. Kuluttajat ratkaisevat sen mitä myydään ja mitä ei, määräyksillä ja pakolla ei saada mitään järkevää aikaiseksi. On turha naureskella ja solvata toisinajattelevia, polttomoottoriautoja tehdään vielä pitkään ja hybridi on järkevä valinta. Hybridi ei jätä pulaan vaan matka jatkuu.Toimintamatka on se joka puhuu polttomoottoriauton ja hybridin puolesta. Sähköauton rajoitteet eivät houkuta, bensiini- ja dieselmoottorit ovat vielä käyttökelpoinen valinta ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Jokainen voi yhä edelleen turvallisin mielin ostaa polttomoottoriauton. Näin aion itsekin tehdä.
Mihin kokoluokkaan ei ole tarjolla sähköautoa? Nyt niitä on tarjolla 16 k€:n Seat Miistä aina Tesla Model X:ään. Rajoitteet eivät houkuta ja jos range on sähköauton rajoite, niin polttomoottoriauton rajoitteita ovat mm. energian kulutus, huollontarve, energiakustannus, alakierroksilla ponneton moottori, saastepäästöt, moottorin pörinät ja voimalinjan tilantarve. Jokainen auto jättää tielle, jos ei älyä tankata/ladata energiaa mukaan matkaan tarvittavaa määrää.
Sähköautojen teknologia on sen verran uutta ettei edes ennustajaeukko tiedä mitä haasteita kohtaamme kymmenen vuoden kuluttua. Akkujen pitäisi kestää autojen eliniän näin tuskin on sillä akustoja menee vaihtoon tämän tästä erinäisistä syistä johtuen. NHB mikään ei ole ikuista.
@tracktest kirjoitti:
Sähköautojen teknologia on sen verran uutta ettei edes ennustajaeukko tiedä mitä haasteita kohtaamme kymmenen vuoden kuluttua. Akkujen pitäisi kestää autojen eliniän näin tuskin on sillä akustoja menee vaihtoon tämän tästä erinäisistä syistä johtuen. NHB mikään ei ole ikuista.
Minä uskon, että akkujen elinikä määrittää sähköauton eliniän. Akuston täydellinen uusiminen niihin nyt ja tulevaisuudessa on niin kallis toimenpide, ettei sitä tehdä takuuajan jälkeen. Tästä johtuen uskon, ettei yli 10 vuotiaalla sähköautolla ole juurikaan vaihtoarvoa, sillä ostaja ei voi olla varma, onko auton käyttöikää jäljellä puoli vai kymmenen vuotta. Todennäköisesti autoliikkeet tulevat tarjoamaan käytetyn sähköauton ostajille hyvää akkutakuuta, jos kokemus osoittaa akkujen kestävän hyvin
Sähköauton vaihtoarvo onkin hyvin mielenkiintoinen asia. Onko kymmenen vuoden kuluttua vaikkapa Teslan vaihtoarvo nolla jos akusto on loppu ja erittäin kallis toimenpide edessä?
Tarjonta on aika suppeaa vielä. Hyundai Ioniq on Golf-kokoluokan sähköauto, mutta sen hinta on 39 400 + talvirenkaat. Eli tyytymällä tavalliseen autoon saa "kaksi yhden hinnalla".
Renault Zoen saa nyt kampanjahintaan 29 400 euroa, ja Clioon 16 390 € verrattuna hintaa on lisätty lähes tuplat - ja pitää huomioida sekin että Clion ostaja maksaa autoveroa Suomelle kun taas Zoen ostaja alennus vähentää jopa uuden auton ostajan arvonlisäveron tuottoa - toki kalliimmassa autossa on euromääräisesti kalliimpi arvonlisävero.
Sähköauton verotus ei ole kestävää Suomen taloudenpidon perinteilla pitkällä tähtäimellä, eli niiden yleistyessä Suomen luottoluokitus tulee laskemaan kun sekä polttoaineveron, ajoneuvoveron että auton hankintaveron tuotot romahtavat.
@tracktest kirjoitti:
Sähköauton vaihtoarvo onkin hyvin mielenkiintoinen asia. Onko kymmenen vuoden kuluttua vaikkapa Teslan vaihtoarvo nolla jos akusto on loppu ja erittäin kallis toimenpide edessä?
Sitä saa mitä kuluttajat on vaatineet, autojen keski-iän laskemista. Kymmene vuotias auto paaliin.
@tracktest kirjoitti:
Sähköautojen teknologia on sen verran uutta ettei edes ennustajaeukko tiedä mitä haasteita kohtaamme kymmenen vuoden kuluttua. Akkujen pitäisi kestää autojen eliniän näin tuskin on sillä akustoja menee vaihtoon tämän tästä erinäisistä syistä johtuen. NHB mikään ei ole ikuista.
Minä uskon, että akkujen elinikä määrittää sähköauton eliniän. Akuston täydellinen uusiminen niihin nyt ja tulevaisuudessa on niin kallis toimenpide, ettei sitä tehdä takuuajan jälkeen. Tästä johtuen uskon, ettei yli 10 vuotiaalla sähköautolla ole juurikaan vaihtoarvoa, sillä ostaja ei voi olla varma, onko auton käyttöikää jäljellä puoli vai kymmenen vuotta.
Model 3:n akulle on esitetty 300 000 - 500 000 mailin (1500 lataussyklin) suunniteltua käyttöikää. Akkujen hinta laskee sellaisella nopeudella, että jo muutaman vuoden kuluttua ollaan ihan siedettävällä tasolla. Tätä voisi verrata vaikka polttomoottorin vaihtamiseen,
Tarjonta on aika suppeaa vielä. Hyundai Ioniq on Golf-kokoluokan sähköauto, mutta sen hinta on 39 400 + talvirenkaat. Eli tyytymällä tavalliseen autoon saa "kaksi yhden hinnalla".
Renault Zoen saa nyt kampanjahintaan 29 400 euroa, ja Clioon 16 390 € verrattuna hintaa on lisätty lähes tuplat - ja pitää huomioida sekin että Clion ostaja maksaa autoveroa Suomelle kun taas Zoen ostaja alennus vähentää jopa uuden auton ostajan arvonlisäveron tuottoa - toki kalliimmassa autossa on euromääräisesti kalliimpi arvonlisävero.
Sähköauton verotus ei ole kestävää Suomen taloudenpidon perinteilla pitkällä tähtäimellä, eli niiden yleistyessä Suomen luottoluokitus tulee laskemaan kun sekä polttoaineveron, ajoneuvoveron että auton hankintaveron tuotot romahtavat.
Miten 29 k€:n e-Golf osuu tuohon Golf-kokoluokkaan?
Vai nyt autoilun verotus on jo luottoluokitusten ehto. Miten energian tuonnin vähentyminen ja akkukemikaalitehtaat vaikuttavat luottoluokitukseen?
Tarjonta on aika suppeaa vielä. Hyundai Ioniq on Golf-kokoluokan sähköauto, mutta sen hinta on 39 400 + talvirenkaat. Eli tyytymällä tavalliseen autoon saa "kaksi yhden hinnalla".
Renault Zoen saa nyt kampanjahintaan 29 400 euroa, ja Clioon 16 390 € verrattuna hintaa on lisätty lähes tuplat - ja pitää huomioida sekin että Clion ostaja maksaa autoveroa Suomelle kun taas Zoen ostaja alennus vähentää jopa uuden auton ostajan arvonlisäveron tuottoa - toki kalliimmassa autossa on euromääräisesti kalliimpi arvonlisävero.
Sähköauton verotus ei ole kestävää Suomen taloudenpidon perinteilla pitkällä tähtäimellä, eli niiden yleistyessä Suomen luottoluokitus tulee laskemaan kun sekä polttoaineveron, ajoneuvoveron että auton hankintaveron tuotot romahtavat.
Miten 29 k€:n e-Golf osuu tuohon Golf-kokoluokkaan?
Vai nyt autoilun verotus on jo luottoluokitusten ehto. Miten energian tuonnin vähentyminen ja akkukemikaalitehtaat vaikuttavat luottoluokitukseen?
Tuota en huomannut. Eli suhteessa tuohon vaikuttaa Zoe ja Ioniq nyt kalliilta. Ehkä niiden hinnat putoavat?
Energian tuonti on minulle hieman vaikea kysymys. Öljyn osuus polttoaineen hinnasta on pieni, eikä sähköauton energiakaan tyhjästä ilmaannu.
Autoilun verotus on Suomessa välttämätöntä ellei joko kustannuksia vähennetä (nytkin otetaan velkaa) tai aleta verottamaan esimerkiksi asumista nykyistä rajummin - se menisi kätevästi ilmastotoimenpiteenä.
Kysynpä tässä välikysymyksenä, että onko täällä ketään BMW-henkilöautoja tuntevia? Että olisiko X5 PHEV hyvä valinta autoksi ja jos, niin miksi? Ja missä suhteessa se saattaisi olla huono valinta? Vai onko huonoja puolia ollenkaan?
Autoilun verotus on Suomessa välttämätöntä ellei joko kustannuksia vähennetä (nytkin otetaan velkaa) tai aleta verottamaan esimerkiksi asumista nykyistä rajummin - se menisi kätevästi ilmastotoimenpiteenä.
Niin kauan kun valtio saa velkaa, niin asiat on kunnossa, kun velansaanti loppuu ollaan kusessa.
Kaikki verovaroista maksetut tuet lopetetaan, asukaa ja eläkää varojenne mukaan, ja annetaan markkinatalouden hoitaa homman, kyllä alkaa jäämää valtionkin pussiin, tuloista tuloveroa maksetaan useita kymmeniä % ja lopusta kulutuksenkautta 24 % niin se on siinä.
Nythän ovat julkaisseet uuden mallin tuosta. Mitä olen edellisen plugarin käyttäjien kokemuksia lukenut, niin kovasti ovat pitäneet autosta, eli tästä voisi päätellä uuden mallin olevan kelpo peli.
Uudella mallilla alkaa olla jo pätevä sähkörange, tuollainen 60-80 km, eli taviskäytössä alkaa päästä jo 100% tasolle arkiajoissa sähköllä, vaikka saisi ladattua vain kotona taikka töissä. Malli herätti kiinnostusta siinä määrin, että kliksuttelin huvikseni konfiguraattoria tuossa eräänä iltana. Tarjolla on jos jonkinlaista kilkettä ja krumeluuria, mutta hinta pompsahtaa äkkiä melkoisen korkealle, vaikka lisäisi vain "pakolliset" peruskilkkeet.
Satku tulee hinnassa äkkiä vastaan, mutta tuolla saa toki epäilemättä mukavaa kyytiä, jos hyväksyy suhteellisen ponnettoman sähkömoottorin, tai on sitten valmis pöristelemään vauhdin saamiseksi.
Masentavaa on tuon kokoluokan autoon pieni tavaratila, vain 500 litraa. Esim Tesla Model 3:ssa tarjolla on 542 litraa.
@NHB kirjoitti:
Mihin kokoluokkaan ei ole tarjolla sähköautoa?
Näen mitä tarkoitat, mutta uusien vertailu on vain osatotuus. Omalta kannaltani puuttuu pitkän rangen täysikokoinen sähköauto tehtaan takuulla 30.000 € hintaluokassa.
Eli siis max. 3-vuotias käytetty Tesla Model S tai Ford Mach-E puolella uuden hinnasta ja tehtaan vaihtoautotakuulla.
@tracktest kirjoitti:
Aika harvan polttomoottorin vaihtamisen kustannukset ovat 20 000 € ja jos tuo on siedettävä taso niin wtf.
Tässäkin on enemmän kuin yksi näkökulma.
Esimerkiksi oman autoni nelosdieselin moottorinvaihdon hinta Veholla oli jossain vaiheessa yli 18.000 €. Tammer-dieselin lisäksi monilta muilta toimijoilta sen sijaan on saatavana vaihtomoottori alle 6000 eurolla.
Sähköauton akkua ei saa vielä Motonetistä tarvikeosana. En tosin tiedä, kuinka usein sitä tarvitaan?
NISSAN: Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa. Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Vaihtotyön aika ja hinta riippuvat vaihdettavasta moduulista, mutta se voi olla kymmenen tuntia ja akkukorjaamolla tuntihinta on keskimäärin 140 euroa. Koko akkupaketti vaihtuu 2-3 tunnissa – pääkaupunkiseudulla korjaamon tuntihinta on keskimäärin 100 euroa.
Model 3 -perusmallissa on 55 kWh:n akusto, olisi sen hinta ”alle 6 875 USD”.
Akun uusiminen ei välttämättä edes ole suuri investointi hintojen koko ajan laskiessa. Tutkitun Nissan Leafin uusi akusto maksaa noin 6000€, joten vanhan akuston jäännösarvo huomioiden ei puhuta kuin TSI-auton konerempan hinnasta.
@NHB kirjoitti:
Mihin kokoluokkaan ei ole tarjolla sähköautoa? Nyt niitä on tarjolla 16 k€:n Seat Miistä aina Tesla Model X:ään. Rajoitteet eivät houkuta ja jos range on sähköauton rajoite, niin polttomoottoriauton rajoitteita ovat mm. energian kulutus, huollontarve, energiakustannus, alakierroksilla ponneton moottori, saastepäästöt, moottorin pörinät ja voimalinjan tilantarve. Jokainen auto jättää tielle, jos ei älyä tankata/ladata energiaa mukaan matkaan tarvittavaa määrää.
D-segmentin farkkua ei tietääkseni löydy? Onhan tuo tarjonta toistaiseksi varsin suppeaa, vaikka tilanne koko ajan paraneekin. Jotta tarjonta olisi kilpailukykyistä pitäisi malleja olla useammalta valmistajalta eri koko- ja hintaluokkiin. Nyt näin ei ole. Vähän jotain voi löytyä, mutta aika kovaan hintaan. Esim suosittuun Qashqai-luokkaan tulee mieleen lähinnä Volvo XC40.
Mutta kyllä se siitä, sähköauto on ominaisuuksiltaan niin paljon polttomottoria parempi ettei niiden yleistymistä estä muu kuin saatavuus (jonka osatekijä on hinta).
@NHB kirjoitti:
Tuskinpa kukaan tuollaista kuvittelee. Eihän moni halua ostaa autoa laisinkaan.
Asiat kuten sähköautojen valikoima, range ja hinta paranevat kovaa tahtia. Esimerkiksi e-Golf maksoi vuosi sitten 42 k€, nyt e-Golf maksaa 35 k€ ja ensi vuonna tuon korvaaja ID.3 maksaa 33 k€. Muutaman vuoden päästä hinnat ovat tasoissa ja sen jälkeen sähköautoista tulee fossiileja halvempia myös hankintahinnaltaan. Akun hinta tippunut rajan 100 $/kWh alle. Siitä voit laskea, kuinka iso akku pitäisi olla 20 000 euroon.
Sähköauto tarjoaa polttomoottoria laadukkaamman ajokokemuksen. Pörinät ja tärinät ovat vain muisto. Vääntöä riittää joka tilanteessa eikä sen muodostumista tai sopivan vaihteen vaihtumista tarvitse odotella. Auto hyödyntää renkaiden pidon paremmin. Lämmitys toimii viiveettä ja myös etäohjattuna. Ulkonittojen ja sisätilojen suhde paranee oleellisesti, eikä takavetoisiinkaan tarvita painojakauman vuoksi pitkää takaylitystä.
Dieseleiden typenoksidiongelman ratkeaminen on kaikkea muuta kuin totta. Puhdistus toimii joissakin käyttötilanteissa kohtuullisen hyvin, toisissa tilanteissa huonommin ja osassa tilanteista puhdistus ei ole edes päällä. Sellaista ”päästöttömyyttä”.
Sähköautojen valikoima on edelleen alamaissa alan huippuvuosiin verrattuna. Ennen jopa Fordilla oli täyssähköauto, ei ole enää.
ID3 on sanottu maksavan suomessa 45 000€.
hinnat ei ole tippunu 9:ssä vuodessa senttiäkään. VW ID3 hinnat failasi jo ja ovat samaa ylikallista melkein 50 000€kuin muillakin, ei onnistunut volkkarikaan sähköautojen viisasten kivessä. Asioista perillä olevat itseriittoisat autoilijat ja ”automiehet” jotka luulee tietävänsä autoista enemmän kuin keskimääränen kaduntallaaja – ne onkin justiin aina kaikesta todella pihalla imho.
Kyllä siinä vain taas niin kävi, että ainoastaan Persun visiot failasivat. Tässä keskimmäisellä akulla varustetun erikoisvarustellun 1st editionin hintoja: https://ibb.co/Xz2P410
Polttomoottorit pysyvät tuotannossa vielä pitkään!
BMW varoo hyppäämästä sähköautojen kelkkaan turhan isoin asein vielä tässä vaiheessa. Se näkee polttomoottoreissaan paljon potentiaalia jatkuvasti kiristyvistä päästörajoituksista huolimatta.
Yhtiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlich vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että yhtiö tulee jatkamaan neljä- ja kuusisylinteristen dieselmoottoreidensa valmistusta vielä ainakin 20 vuoden ajan. Bensamoottoreiden Fröhlich sanoo pysyvän tuotannossa jopa 30 vuotta.
Fröhlich uskoo, että vuonna 2030 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus globaalista myynnistä on 20–30 prosenttia, mutta myynti tulee jakautumaan kaikkea muuta kuin tasaisesti.
– Kiinan itärannikon suurkaupungit muuttuvat pian kokonaan sähköisiksi, kun taas läntisessä Kiinassa tullaan luottamaan bensiinimoottoreihin vielä 15–20 vuoden ajan puuttuvan infrastruktuurin vuoksi, Fröhlich sanoo.
Hän kertoo eurooppalaisten asiakkaiden vierastavan siirtymistä polttomoottoriautosta suoraan täyssähköautoon. Fröhlich näkee, että ladattavat hybridit ovatkin oikea vaihtoehto suurelle osalle eurooppalaisista.
Yhdysvaltojen hän ei usko edes tarvitsevan täyssähköautoja. Fröhlich näkee niille kysyntää lähinnä länsirannikolla sekä tietyillä itärannikon alueilla.
– Muuten Yhdysvalloissa ajettaneen jatkossakin perinteisillä bensamoottoreilla.
BMW-pomo näkee sähköautoissa monta haastetta
Fröhlichin mukaan isoin ongelma sähköautojen massatuotannossa on akkujen valmistuksesta syntyvät kustannukset.
– Tämä ei tule muuttumaan. Hinta saattaa tulevaisuudessa jopa nousta raaka-aineiden kysynnän kasvaessa.
Fröhlich näkee haasteita myös sähköautojen lataustekniikassa ja erityisesti kennojen ylikuumenemisen ehkäisyssä. Hänen mukaansa autoa olisi hyvä "hidasladata" parikymmentä kertaa pikalatausten välissä.
– Liian usein tapahtuva pikalataaminen saattaa kuluttaa akun loppuun 2–3 vuodessa, mikä ei ilahduttaisi asiakasta, koska akuston uusiminen on niin kallista.
Latausaika on kaupunkien sähköautojen tulevaisuuden suurin este, ja nyt tarkoitan nimenomaan maailman suurkaupunkeja, missä on miljoonia autoja päivittäin liikenteessä, niissä on tankilla nytkin pitkät jonotusajat vaikka takaaminen vie vain minuutteja.
@tracktest kirjoitti:
Yhdysvaltojen hän ei usko edes tarvitsevan täyssähköautoja. Fröhlich näkee niille kysyntää lähinnä länsirannikolla sekä tietyillä itärannikon alueilla.
– Muuten Yhdysvalloissa ajettaneen jatkossakin perinteisillä bensamoottoreilla.
Tämä kaveri on kyllä niin pihalla kuin olla voi tai joutuu sitten vain puhumaan potaskaa epätoivoissaan. Tesla M3 myi viime vuonna noi tuplasti sen, mitä Bemarin 3- ja 5-sarjat myivät yhteensä. Uutta Cybertruckia on varattu tavalla, josta BMW ei voi edes unelmoida. Joo’o, ei täällä mitään kysyntää ole. Hajaantukaa.
@_Quu kirjoitti:
Latausaika on kaupunkien sähköautojen tulevaisuuden suurin este, ja nyt tarkoitan nimenomaan maailman suurkaupunkeja, missä on miljoonia autoja päivittäin liikenteessä, niissä on tankilla nytkin pitkät jonotusajat vaikka takaaminen vie vain minuutteja.
En ole kyllä missään miljoonakaupungissa jonotellut tankille, vaikka sellaisessa on tullut asuttuakin useita vuosia. Nimenomaan kaupungiajoon on helppo järjestää latausaikaa. Sitä ei tehdä kesken siirtymisen, koska akku riittää helposti päivien tarpeeseen, vaan lataus suoritetaan auton ollessa muista syistä pysäköity.
perussuomalaisen uskonnolle löytyi tukija: Hondan toimitusjohtaja TakahiroHachigo ei usko sähköautojen valtaavan markkinoita kovinkaan nopeasti. Hänen mielestään hybridit ovat tulevaisuuden autoja.
Hachigon mukaan pääasia ei ole sähköistäminen vaan polttoainetehokkuuden parantaminen. Hänen mukaansa hybridit ovat oikea tapa sopeutua erilaisiin ympäristösäädöksiin.
Nythän minä sen hokasin, eihän perussuomalainen tiedä mitä hybridi tarkoittaa.
Tilanne selkiytyy vasta sitten kun sähköautoja on saatavissa kaikissa kokoluokissa. Sähköautojen hinnat putoavat varmasti kun isot valmistajat saavat kaikki kokoluokat sähköistettyä. Sähköautojen määrän kasvaessa hinnat putoavat ja käytettyjäkin on riittävästi tarjolla. Nyt tilanne on nurinkurinen sillä veroeduin myydään kalliita sähköautoja varakkaille henkilöille jotka voivat hankkia kaiken kalleimmat mallit. Mallistosta puuttuvat edulliset kansansähköautot, vasta sitten kun näitä on tarjolla tiedämme voiko sähköauto oikeasti kilpailla hybridien ja polttomoottoriautojen kanssa tasapäin. Kysyntä ratkaisee onko ihmiset valmiita ajattelemaan ilmastonmuutoksen hillintää tosissaan. Kuluttajat ratkaisevat sen mitä myydään ja mitä ei, määräyksillä ja pakolla ei saada mitään järkevää aikaiseksi. On turha naureskella ja solvata toisinajattelevia, polttomoottoriautoja tehdään vielä pitkään ja hybridi on järkevä valinta. Hybridi ei jätä pulaan vaan matka jatkuu.Toimintamatka on se joka puhuu polttomoottoriauton ja hybridin puolesta. Sähköauton rajoitteet eivät houkuta, bensiini- ja dieselmoottorit ovat vielä käyttökelpoinen valinta ainakin seuraavan vuosikymmenen ajan. Jokainen voi yhä edelleen turvallisin mielin ostaa polttomoottoriauton. Näin aion itsekin tehdä.
Hondan toimitusjohtaja TakahiroHachigo ei usko sähköautohin tai sitten puuttuu vain hilloa rakentaa niitä.
Uusi Honda e on kaksi vuotta sitten Frankfurtissa esitellystä Urban EV Conceptista kehitetty tuotantomalli.
Honda on työskennellyt määrätietoisesti viedäkseen eteenpäin Electric Vision -filosofiaansa.
Ensimmäisenä tuota linjaa noudatti viime syksynä myyntiin tullut Honda CR-V Hybrid ja nyt on vuorossa sähköauto Honda e.
Tulevissa uusissa Honda-malleissa on aina mukana sähköistetty versio. Honda on nopeuttanut muutosta Euroopassa myytävien autojen sähköistymisessä ja tavoitteena on, että vuonna 2025 kaikki täällä myytävät Hondan valmistamat autot ovat hybridejä tai sähköautoja.
Honda e vie tulevaisuuteen
Mihin kokoluokkaan ei ole tarjolla sähköautoa? Nyt niitä on tarjolla 16 k€:n Seat Miistä aina Tesla Model X:ään. Rajoitteet eivät houkuta ja jos range on sähköauton rajoite, niin polttomoottoriauton rajoitteita ovat mm. energian kulutus, huollontarve, energiakustannus, alakierroksilla ponneton moottori, saastepäästöt, moottorin pörinät ja voimalinjan tilantarve. Jokainen auto jättää tielle, jos ei älyä tankata/ladata energiaa mukaan matkaan tarvittavaa määrää.
Sähköautojen teknologia on sen verran uutta ettei edes ennustajaeukko tiedä mitä haasteita kohtaamme kymmenen vuoden kuluttua. Akkujen pitäisi kestää autojen eliniän näin tuskin on sillä akustoja menee vaihtoon tämän tästä erinäisistä syistä johtuen. NHB mikään ei ole ikuista.
Minä uskon, että akkujen elinikä määrittää sähköauton eliniän. Akuston täydellinen uusiminen niihin nyt ja tulevaisuudessa on niin kallis toimenpide, ettei sitä tehdä takuuajan jälkeen. Tästä johtuen uskon, ettei yli 10 vuotiaalla sähköautolla ole juurikaan vaihtoarvoa, sillä ostaja ei voi olla varma, onko auton käyttöikää jäljellä puoli vai kymmenen vuotta. Todennäköisesti autoliikkeet tulevat tarjoamaan käytetyn sähköauton ostajille hyvää akkutakuuta, jos kokemus osoittaa akkujen kestävän hyvin
Sähköauton vaihtoarvo onkin hyvin mielenkiintoinen asia. Onko kymmenen vuoden kuluttua vaikkapa Teslan vaihtoarvo nolla jos akusto on loppu ja erittäin kallis toimenpide edessä?
Tarjonta on aika suppeaa vielä. Hyundai Ioniq on Golf-kokoluokan sähköauto, mutta sen hinta on 39 400 + talvirenkaat. Eli tyytymällä tavalliseen autoon saa "kaksi yhden hinnalla".
Renault Zoen saa nyt kampanjahintaan 29 400 euroa, ja Clioon 16 390 € verrattuna hintaa on lisätty lähes tuplat - ja pitää huomioida sekin että Clion ostaja maksaa autoveroa Suomelle kun taas Zoen ostaja alennus vähentää jopa uuden auton ostajan arvonlisäveron tuottoa - toki kalliimmassa autossa on euromääräisesti kalliimpi arvonlisävero.
Sähköauton verotus ei ole kestävää Suomen taloudenpidon perinteilla pitkällä tähtäimellä, eli niiden yleistyessä Suomen luottoluokitus tulee laskemaan kun sekä polttoaineveron, ajoneuvoveron että auton hankintaveron tuotot romahtavat.
Sitä saa mitä kuluttajat on vaatineet, autojen keski-iän laskemista. Kymmene vuotias auto paaliin.
Model 3:n akulle on esitetty 300 000 - 500 000 mailin (1500 lataussyklin) suunniteltua käyttöikää. Akkujen hinta laskee sellaisella nopeudella, että jo muutaman vuoden kuluttua ollaan ihan siedettävällä tasolla. Tätä voisi verrata vaikka polttomoottorin vaihtamiseen,
Miten 29 k€:n e-Golf osuu tuohon Golf-kokoluokkaan?
Vai nyt autoilun verotus on jo luottoluokitusten ehto. Miten energian tuonnin vähentyminen ja akkukemikaalitehtaat vaikuttavat luottoluokitukseen?
Aika harvan polttomoottorin vaihtamisen kustannukset ovat 20 000 € ja jos tuo on siedettävä taso niin wtf.
Minkä auton akun vaihtaminen muutaman vuoden kuluttua maksaa tuon verran?
Tuota en huomannut. Eli suhteessa tuohon vaikuttaa Zoe ja Ioniq nyt kalliilta. Ehkä niiden hinnat putoavat?
Energian tuonti on minulle hieman vaikea kysymys. Öljyn osuus polttoaineen hinnasta on pieni, eikä sähköauton energiakaan tyhjästä ilmaannu.
Autoilun verotus on Suomessa välttämätöntä ellei joko kustannuksia vähennetä (nytkin otetaan velkaa) tai aleta verottamaan esimerkiksi asumista nykyistä rajummin - se menisi kätevästi ilmastotoimenpiteenä.
Kysynpä tässä välikysymyksenä, että onko täällä ketään BMW-henkilöautoja tuntevia? Että olisiko X5 PHEV hyvä valinta autoksi ja jos, niin miksi? Ja missä suhteessa se saattaisi olla huono valinta? Vai onko huonoja puolia ollenkaan?
Niin kauan kun valtio saa velkaa, niin asiat on kunnossa, kun velansaanti loppuu ollaan kusessa.
Kaikki verovaroista maksetut tuet lopetetaan, asukaa ja eläkää varojenne mukaan, ja annetaan markkinatalouden hoitaa homman, kyllä alkaa jäämää valtionkin pussiin, tuloista tuloveroa maksetaan useita kymmeniä % ja lopusta kulutuksenkautta 24 % niin se on siinä.
Nythän ovat julkaisseet uuden mallin tuosta. Mitä olen edellisen plugarin käyttäjien kokemuksia lukenut, niin kovasti ovat pitäneet autosta, eli tästä voisi päätellä uuden mallin olevan kelpo peli.
Uudella mallilla alkaa olla jo pätevä sähkörange, tuollainen 60-80 km, eli taviskäytössä alkaa päästä jo 100% tasolle arkiajoissa sähköllä, vaikka saisi ladattua vain kotona taikka töissä. Malli herätti kiinnostusta siinä määrin, että kliksuttelin huvikseni konfiguraattoria tuossa eräänä iltana. Tarjolla on jos jonkinlaista kilkettä ja krumeluuria, mutta hinta pompsahtaa äkkiä melkoisen korkealle, vaikka lisäisi vain "pakolliset" peruskilkkeet.
Satku tulee hinnassa äkkiä vastaan, mutta tuolla saa toki epäilemättä mukavaa kyytiä, jos hyväksyy suhteellisen ponnettoman sähkömoottorin, tai on sitten valmis pöristelemään vauhdin saamiseksi.
Masentavaa on tuon kokoluokan autoon pieni tavaratila, vain 500 litraa. Esim Tesla Model 3:ssa tarjolla on 542 litraa.
Näen mitä tarkoitat, mutta uusien vertailu on vain osatotuus. Omalta kannaltani puuttuu pitkän rangen täysikokoinen sähköauto tehtaan takuulla 30.000 € hintaluokassa.
Eli siis max. 3-vuotias käytetty Tesla Model S tai Ford Mach-E puolella uuden hinnasta ja tehtaan vaihtoautotakuulla.
Tässäkin on enemmän kuin yksi näkökulma.
Esimerkiksi oman autoni nelosdieselin moottorinvaihdon hinta Veholla oli jossain vaiheessa yli 18.000 €. Tammer-dieselin lisäksi monilta muilta toimijoilta sen sijaan on saatavana vaihtomoottori alle 6000 eurolla.
Sähköauton akkua ei saa vielä Motonetistä tarvikeosana. En tosin tiedä, kuinka usein sitä tarvitaan?
NISSAN: Nissan Leafin akku maksaa vain 8 680 euroa. Leafin akkuihin on yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vaihdettu vain moduuleita, joiden hinta on 520 euroa. Vaihtotyön aika ja hinta riippuvat vaihdettavasta moduulista, mutta se voi olla kymmenen tuntia ja akkukorjaamolla tuntihinta on keskimäärin 140 euroa. Koko akkupaketti vaihtuu 2-3 tunnissa – pääkaupunkiseudulla korjaamon tuntihinta on keskimäärin 100 euroa.
Model 3 -perusmallissa on 55 kWh:n akusto, olisi sen hinta ”alle 6 875 USD”.
Akun uusiminen ei välttämättä edes ole suuri investointi hintojen koko ajan laskiessa. Tutkitun Nissan Leafin uusi akusto maksaa noin 6000€, joten vanhan akuston jäännösarvo huomioiden ei puhuta kuin TSI-auton konerempan hinnasta.
On sitä ennenkin mäntämoottorin asemaa uhattu.
https://cdn.tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue1169/page612830/d9748e9676c2713be2bdb2adca9f883b.jpg
D-segmentin farkkua ei tietääkseni löydy? Onhan tuo tarjonta toistaiseksi varsin suppeaa, vaikka tilanne koko ajan paraneekin. Jotta tarjonta olisi kilpailukykyistä pitäisi malleja olla useammalta valmistajalta eri koko- ja hintaluokkiin. Nyt näin ei ole. Vähän jotain voi löytyä, mutta aika kovaan hintaan. Esim suosittuun Qashqai-luokkaan tulee mieleen lähinnä Volvo XC40.
Mutta kyllä se siitä, sähköauto on ominaisuuksiltaan niin paljon polttomottoria parempi ettei niiden yleistymistä estä muu kuin saatavuus (jonka osatekijä on hinta).
Sähköllä ladattavia autoja vyöryy nyt Suomeen ennennäkemättömällä tahdilla.
https://www.is.fi/autot/art-2000006361580.html?ref=rss
Kyllä siinä vain taas niin kävi, että ainoastaan Persun visiot failasivat. Tässä keskimmäisellä akulla varustetun erikoisvarustellun 1st editionin hintoja:
https://ibb.co/Xz2P410
Polttomoottorit pysyvät tuotannossa vielä pitkään!
BMW varoo hyppäämästä sähköautojen kelkkaan turhan isoin asein vielä tässä vaiheessa. Se näkee polttomoottoreissaan paljon potentiaalia jatkuvasti kiristyvistä päästörajoituksista huolimatta.
Yhtiön tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlich vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että yhtiö tulee jatkamaan neljä- ja kuusisylinteristen dieselmoottoreidensa valmistusta vielä ainakin 20 vuoden ajan. Bensamoottoreiden Fröhlich sanoo pysyvän tuotannossa jopa 30 vuotta.
Fröhlich uskoo, että vuonna 2030 ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus globaalista myynnistä on 20–30 prosenttia, mutta myynti tulee jakautumaan kaikkea muuta kuin tasaisesti.
– Kiinan itärannikon suurkaupungit muuttuvat pian kokonaan sähköisiksi, kun taas läntisessä Kiinassa tullaan luottamaan bensiinimoottoreihin vielä 15–20 vuoden ajan puuttuvan infrastruktuurin vuoksi, Fröhlich sanoo.
Hän kertoo eurooppalaisten asiakkaiden vierastavan siirtymistä polttomoottoriautosta suoraan täyssähköautoon. Fröhlich näkee, että ladattavat hybridit ovatkin oikea vaihtoehto suurelle osalle eurooppalaisista.
Yhdysvaltojen hän ei usko edes tarvitsevan täyssähköautoja. Fröhlich näkee niille kysyntää lähinnä länsirannikolla sekä tietyillä itärannikon alueilla.
– Muuten Yhdysvalloissa ajettaneen jatkossakin perinteisillä bensamoottoreilla.
BMW-pomo näkee sähköautoissa monta haastetta
Fröhlichin mukaan isoin ongelma sähköautojen massatuotannossa on akkujen valmistuksesta syntyvät kustannukset.
– Tämä ei tule muuttumaan. Hinta saattaa tulevaisuudessa jopa nousta raaka-aineiden kysynnän kasvaessa.
Fröhlich näkee haasteita myös sähköautojen lataustekniikassa ja erityisesti kennojen ylikuumenemisen ehkäisyssä. Hänen mukaansa autoa olisi hyvä "hidasladata" parikymmentä kertaa pikalatausten välissä.
– Liian usein tapahtuva pikalataaminen saattaa kuluttaa akun loppuun 2–3 vuodessa, mikä ei ilahduttaisi asiakasta, koska akuston uusiminen on niin kallista.
Lähde: Automotive News Europe
Latausaika on kaupunkien sähköautojen tulevaisuuden suurin este, ja nyt tarkoitan nimenomaan maailman suurkaupunkeja, missä on miljoonia autoja päivittäin liikenteessä, niissä on tankilla nytkin pitkät jonotusajat vaikka takaaminen vie vain minuutteja.
Tämä kaveri on kyllä niin pihalla kuin olla voi tai joutuu sitten vain puhumaan potaskaa epätoivoissaan. Tesla M3 myi viime vuonna noi tuplasti sen, mitä Bemarin 3- ja 5-sarjat myivät yhteensä. Uutta Cybertruckia on varattu tavalla, josta BMW ei voi edes unelmoida. Joo’o, ei täällä mitään kysyntää ole. Hajaantukaa.
En ole kyllä missään miljoonakaupungissa jonotellut tankille, vaikka sellaisessa on tullut asuttuakin useita vuosia. Nimenomaan kaupungiajoon on helppo järjestää latausaikaa. Sitä ei tehdä kesken siirtymisen, koska akku riittää helposti päivien tarpeeseen, vaan lataus suoritetaan auton ollessa muista syistä pysäköity.
"vaan lataus suoritetaan auton ollessa muista syistä pysäköity."
Missä on pysäköitynä ? Kun pelkkä vapaapaikka kadulla on vaikea saada Helsingissäkin, vaikka on asukaspysäköintitunnus.