Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

895 kommenttia
1242526272830»
  • Muutamilla keskustelijoilla näyttää olevan mielenterveys koetuksella autonvalmistajan tulevaisuutta pähkäillessään. Kysyntään vastataan tarjonnalla sitähän valistunut autonvalmistaja tekee tarjotessaan kuluttajille useaa käyttövoimaa. Sähköautouskovainen ei näytä käsittävän millään tätä tosi asiaa. Autonvalmistajat kuten BMW, MB panostaa edelleen polttomoottorien kehitystyöhön useita miljardeja vuodessa koska kysyntää on. Tässä rinnalla kehitetään uusia hybridejä sekä sähköautoja ja mallivalikoima täydentyy kaiken aikaa.

    BMW panostaa sähköautoihin ja akkutuotannon kehitykseen paljon resursseja tulevaisuudessa. BMW Group keskittää akkujensa kehityksen ja testauksen Müncheniin avattuun akkukennojen kehityskeskukseen. Keskuksen tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys ja parantaa akkujen käytettävyyttä kuluttajien arjessa. BMW Groupin keskuksen tavoitteena on akkujen energiatiheyden kaksinkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna nykyisen BMW i3 -sähköautomallin akkuun. Kehitystyössä paneudutaan akkujen valmistuksen koko arvoketjuun ja kehitetään sekä akkukennojen materiaaleja että rakenteita. Tulevaisuudessa BMW aikoo hankkia materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.
    BMW Group investoi akkukennojen kehityskeskukseen 200 miljoonaa euroa. Investoinnilla se haluaa panostaa tekniikan kehitykseen, mutta myös turvata työpaikkoja ja pitää akkuosaamisen yhtiön sisällä. Elinkaarensa lopussa olevat akut voidaan siirtää muihin käyttökohteisiin esimerkiksi varastoimaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. BMW varmistaa jo akkujen suunnitteluvaiheessa, että akut ovat kierrätettävissä suuressakin mittakaavassa. Tavoitteena on, että 90 % akusta voidaan kierrättää.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Muutamilla keskustelijoilla näyttää olevan mielenterveys koetuksella autonvalmistajan tulevaisuutta pähkäillessään.

    >

    Minun silmääni VW on perinteisistä autovalmistajista se joka on eniten satsannut, tai ainakin tuonut esille, sähköautomalleihin ja omaan perusrakenteeseen jota se linsensoi muillekin (kuten Fordille). Silti tämänkin firman pääjohtaja varoittelee Nokian kohtalosta. Siksi ei mielestäni ole kovin harhaista pelätä että BMW tai esimerkiksi FCA kokee saman kohtalon.

      1
  • muokattu 18.01.2020 13:52

    BMW oli premium-autonvalmistajien myyntilistan kärjessä vuosikymmenen ajan joten on perusteetonta maalailla Nokian kohtaloa. BMW panostaa kaikkiin käyttövoimiin ja se näköjään hiertää monen kohdalla. Kuvitteleeko joku että polttomoottoriautojen myynti loppuisi kuin seinään? Ei lopu, käyttötarpeet ovat niin erilaisia eri ihmisillä. BMW ja MB valmistaa autoja monessa kokoluokassa, näissä perinteiset polttomoottoriautot ovat yksi vaihtoehto muiden joukossa. Hybridejä tulee valikoimaan isoissa kokoluokissa kuten olettaa sopii, sähköautojen kohdalla isoimmat mallit ovat kysymysmerkki iso auto vaatii suuret ja painavat akustot ollakseen toimintamatkan osalta vaihtoehto perinteiselle polttomoottoriautoille. Toimintamatka on edelleen painon ohella haasteellinen asia jota ei voi sivuuttaa. Itse en näe mitään syytä hankkia sähköautoa, hybridi voi olla käyttötarpeisiini sopiva jossain vaiheessa. Vaihtoehtona on nyt jo 5-sarjan 530e.

    Hieman aiheen sivuun, osuiko tämä kohdalle M880 "Ruotsissa (jossa työskentelen autojen ja vakuutusten parissa) näitä varkauksia tapahtuu toista tuhatta vuodessa."?

      
  • Eikös Nokiakin ollut kännykkämyynnin ykkönen, myös sen aikaisissa älypuhelimissa, ainakin vuosikymmenen ajan?

    Juu, kyllä tuo lainaus on minun toisen lehden palstalle kirjoittama. Mitä siitä?

      
  • Viittaat ilmeisesti siihen ettei Nokia lähtenyt panostamaan älykännyköihin silloisen johtajan (Ollila) takia. BMW panostaa minkä ehtii hybrideihin, sähköautoihin ja akustojen kehitykseen kuten edellä on luettavissa. Polttomoottoreita ei ole hylätty vaan yhä päästöttömämpiä moottoreita on kehityksessä mukana samoin tekee MB. Tämä on kahden autonvalmistajan ratkaisu eikä kukaan tiedä mikä on oikein sen näyttää tulevaisuus. On hyvä ettei ihmisiä pakoteta valitsemaan vai sähköautoja vaan vaihtoehtoja käyttövoiman suhteen on edelleen valittavana.

    Ei mitään, yhdistin vain näkemäni kirjoituksen tänne.

      
  • No lähinnä viittasin, tai minun edelläni viitattiin, Rudolf Diessin Nokia-vertaukseen joka toki juontuu juuri tuosta että Nokiassa uskottiin liian pitkään oman tuoterepertuaarin hyvyyteen. Ja jatkoin siitä sillä ajatuksella että VAG panostaa sähköön muita isoja perinteisiä valmistajia enemmän/näkyvämmin, jolloin huoli muista on minusta aiheellinen.

      
  • Mahdollisesti BMW:n aktiivinen denial mode on seurausta siitä, että siellä on nukuttu i3:n jälkeen. i3:n julkaisun jälkeen asema on muuttunut pioneeristä seuraajaksi ja sitä yritetään selitellä sepittämällä 'ei ole kysyntää' -loruja.

      
  • muokattu 18.01.2020 18:05

    NHB meinaatko tosiaan ettei siellä ole huomioitu mitenkään i3:n myyntilukuja? Sähköautojen menekki ei ole kovin kummoista johtuen siitä että perinteisillä merkeillä ei ole vielä kovin paljoa malleja mistä valita. Muita syitä on vielä pitkään toimintamatka, latauspaikkojen vähyys rajoitteita siis on. On siis täysin absurdia väittää muuta.

      
  • Mutta järkevästi hinnoitellut mallit jotka ovat "normaalin auton" oloisia, myydään nopeasti loppuun. Kysynnän puutteeseen on vaikea uskoa. Ainakin se on nykyistä kapasiteettia suurempi.

    i3n myyntiluku voi kertoa enemmän i3sen kysynnästä kuin sähköautojen kysynnästä. 1- tai 3-sarjalainen tai X3 täyssähköisenä voisi olla ihan eri juttu.

      
  • Tottakai on selvää, että polttomoottoriautot myyvät hyvin ja perinnevalmistajien on järkevää niitä myydä. Koko arvoketju on jo olemassa ja jokaisesta myydystä puksuttimesta saadaan asiakas huollolle useiksi vuosiksi.

    Olennaista on kuitenkin se, että henkilöautomarkkinat ovat murroksen kourissa. Sähköistyminen on jo alkanut ja tulee jatkossa vain voimistumaan. Kun VW ja vastaavat perinnevalmistajat saavat taviksille suunniteltuja patteriautoja ulos, alkaa yleinen mielipidekin kääntymään, samoin kuin näiden valmistajien sponsoroiman median kommentit. EU:n, Kiinan ja muiden markkinoiden päästörajoitteet pistävät lisää vettä myllyyn.

    Jos suunnitelmissa on myydä polttiksia merkittävissä määrin vielä yli kymmenen vuotta, saattaa vastaan tulla ikäviä yllätyksiä. VW on Bemaria edellä sähköistymisessä, mutta silti ovat hädissään Nokian kohtalon uhatessa. Menneinä vuosina myytyjen pärinäautojen määrillä ei ole mitään merkitystä.

    Aiemmin linkatusta VW:n toimarin kommentteja kertoneesta uutisesta:

    VW also needs to focus more on profit and less on volumes, he said.

    “Take Bentley for example, 10,000 deliveries,” Diess said. “It would have been even more impressive if we had a margin higher than zero. If I’m totally honest, I would have preferred 5,000 deliveries and a margin of over 20%.”

      
  • muokattu 23.01.2020 22:04

    MTV uutiset: "Uudella Power to X -teknologialla voidaan vähentää dramaattisesti lento- ja maantieliikenteen päästöjä." Tiedä hänen uutuudestaan, mutta valtavasti tullaan tarvitsemaan sekä uusiutuvaa sähköä että elektrolyysereitä.
    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ratkaisu-polttomoottorien-tulevaisuudelle-voi-loytya-yllattaen-vedesta-ja-ilmasta-synteettinen-polttoaine-vahentaisi-paastoja-dramaattisesti/7698574#gs.udh6ve

      
  • muokattu 12.02.2020 18:58

    Eri merkkien laajemman tarjonnan myötä sähköautot yleistyvät se on selvää ja veroeduin tuota kehitystä joudutetaan. Sitten kun liikenteessä on huomattava määrä sähköautoja polttoaineiden kulutus vähenee tästä seurauksena on se että polttoaineiden hinnat lähtevät ajan myötä laskuun. Tämä pitää hybridit ja kehittyneet polttomoottoriautot kilpailussa mukana ja tämä lisännee polttomoottoriautojen kysyntää elvyttäen tuotantoa. Lisääntyneeseen kysyntään vastataan tarjonnalla. Maailma ei ole valmis pelkkiin sähköllä kulkeviin autoihin, tekniikan kehittyessä näemme vielä monta yllättävää ratkaisua. Nopeatempoisessa ajossa dieselauto on selvästi taloudellisempi kuin hybridi ja toimintamatka edelleen se joka kääntää katseet kehittyneisiin dieselautoihin.

      
  • "Nopeatempoisessa ajossa dieselauto on selvästi taloudellisempi kuin hybridi"

    Harmi vain että nopeatempoinen ajo on sallittua enää vain muutamalla Saksan moottoritiellä maailmassa ja tietenkin moottoriradoilla.

      
  • Dieselin verotuen poistoa ehdottava raportti julkistettiin eilen. Kaikissa dokumentin esittämissä vaihtoehdoissa diesellitraan sisältyvää veroa nostettaisiin lähes 26 senttiä litralta.

    Noin ne hinnat ei kyllä käänny laskuun.

      
  • Toyota Camry 2,5 Hybrid Business 37 071,64 € kulutus 5,2 / 5,5 L
    Mercedes-Benz E 220 d A Business 52 458,67 € Yhdistetty 5,6 / 6,8 L

      
  • Dieselveron kaataminen polttoaineen verotukseen on useimmille dieselillä ajaville yksityisautoilijoille nollasummapeliä.

    Kiva nähdä, että pienen bensa-auton kulutuslukemien perusteella vanhakin diesel on yhä ajanmukainen. Nyt kun vielä saataisiin sen bensa-auton hiukkaspäästöt edes viime vuosikymmenen tasolle...

      
  • muokattu 13.02.2020 14:21

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Nopeatempoisessa ajossa dieselauto on selvästi taloudellisempi kuin hybridi"

    Harmi vain että nopeatempoinen ajo on sallittua enää vain muutamalla Saksan moottoritiellä maailmassa ja tietenkin moottoriradoilla.

    Dieselini (Polo) kulutti hitaassa ajossa metsäteillä jopa alle 2l/100km, en voi edes itse uskoa tuota, mutta en löytänyt virheitä tankatessani.
    Nykyisellä bensakäyttöisellä ja tuolla nopeudella, lukemat samalla reitillä ovat reilusti yli kaksinkertaiset.

      
  • muokattu 13.02.2020 15:11

    @▫️ kirjoitti:
    Tracktest, tuunaa itsellesi tällainen tavaran kuljetukseen.

    Menneen ajan viimeinen hätähuuto? Noinko kuljetan, kuka pesee vehkeen perillä? Cybertruck:in tuo mahtuu kokonaan ja puhutaan samasta hintaluokasta.

    Miten ihmeessä muuten saat kuvia tähän? Tuli tehtyä aikoinaan ”baarijunia” ym. Mm. Hondan sarvitraktorin vetämänä ja hienosti lastattuja auton peräkärryjä, öh.

      
  • @Vital kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    "Nopeatempoisessa ajossa dieselauto on selvästi taloudellisempi kuin hybridi"

    Harmi vain että nopeatempoinen ajo on sallittua enää vain muutamalla Saksan moottoritiellä maailmassa ja tietenkin moottoriradoilla.

    Dieselini (Polo) kulutti hitaassa ajossa metsäteillä jopa alle 2l/100km, en voi edes itse uskoa tuota, mutta en löytänyt virheitä tankatessani.
    Nykyisellä bensakäyttöisellä ja tuolla nopeudella, lukemat samalla reitillä ovat reilusti yli kaksinkertaiset.

    Minun saman konsernin TDI DSG vie metsäteillä hitaassa ajossa reilusti yli 10 litraa satasella. Tosin sillä ei kovin kummoisille metsäteille pääse, kun se ei ole maastoauto eikä edes neliveto. Taloudellinen auto kyllä sulla.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Eri merkkien laajemman tarjonnan myötä sähköautot yleistyvät se on selvää ja veroeduin tuota kehitystä joudutetaan. Sitten kun liikenteessä on huomattava määrä sähköautoja polttoaineiden kulutus vähenee tästä seurauksena on se että polttoaineiden hinnat lähtevät ajan myötä laskuun.

    Muutamilla keskustelijoilla näyttää olevan mielenterveys koetuksella autonvalmistajan tulevaisuutta pähkäillessään

    Polttoaineiden veroton hinta voi laskea, verottaja kuittaa edun korkojenkanssa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Muutamilla keskustelijoilla näyttää olevan mielenterveys koetuksella autonvalmistajan tulevaisuutta pähkäillessään. Kysyntään vastataan tarjonnalla sitähän valistunut autonvalmistaja tekee tarjotessaan kuluttajille useaa käyttövoimaa. Sähköautouskovainen ei näytä käsittävän millään tätä tosi asiaa. Autonvalmistajat kuten BMW, MB panostaa edelleen polttomoottorien kehitystyöhön useita miljardeja vuodessa koska kysyntää on. Tässä rinnalla kehitetään uusia hybridejä sekä sähköautoja ja mallivalikoima täydentyy kaiken aikaa.

    BMW panostaa sähköautoihin ja akkutuotannon kehitykseen paljon resursseja tulevaisuudessa. BMW Group keskittää akkujensa kehityksen ja testauksen Müncheniin avattuun akkukennojen kehityskeskukseen. Keskuksen tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys ja parantaa akkujen käytettävyyttä kuluttajien arjessa. BMW Groupin keskuksen tavoitteena on akkujen energiatiheyden kaksinkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna nykyisen BMW i3 -sähköautomallin akkuun. Kehitystyössä paneudutaan akkujen valmistuksen koko arvoketjuun ja kehitetään sekä akkukennojen materiaaleja että rakenteita. Tulevaisuudessa BMW aikoo hankkia materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.
    BMW Group investoi akkukennojen kehityskeskukseen 200 miljoonaa euroa. Investoinnilla se haluaa panostaa tekniikan kehitykseen, mutta myös turvata työpaikkoja ja pitää akkuosaamisen yhtiön sisällä. Elinkaarensa lopussa olevat akut voidaan siirtää muihin käyttökohteisiin esimerkiksi varastoimaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. BMW varmistaa jo akkujen suunnitteluvaiheessa, että akut ovat kierrätettävissä suuressakin mittakaavassa. Tavoitteena on, että 90 % akusta voidaan kierrättää.

    Voi mennä ketjun keskustelusta vähän sivuun, mutta minua on askarruttanut sellainen asia, että kun vuoteen 2030 mennessä pitäisi polttoaineessa olla 30% biopolttoainetta, niin miten nyt markkinoidut hybridit ja lataushybridit toimivat kyseisillä polttoaineilla? Diesel-autoille sekoitusvelvoite ei, ainakaan Nesteen mukaan, ole ongelma, mutta yleensä hybrideissä käyttövoimana (toisena käyttövoimana) on bensiini eikä bensiiniin ymmärtääkseni voi ainakaan etanolia juuri nykyistä enemmän lisätä. Mikä lienee ratkaisu asiaan? Mikä lienee näiden hybridien elinkaari?

    T. Keke Lapista

      
  • @Keijo23 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Muutamilla keskustelijoilla näyttää olevan mielenterveys koetuksella autonvalmistajan tulevaisuutta pähkäillessään. Kysyntään vastataan tarjonnalla sitähän valistunut autonvalmistaja tekee tarjotessaan kuluttajille useaa käyttövoimaa. Sähköautouskovainen ei näytä käsittävän millään tätä tosi asiaa. Autonvalmistajat kuten BMW, MB panostaa edelleen polttomoottorien kehitystyöhön useita miljardeja vuodessa koska kysyntää on. Tässä rinnalla kehitetään uusia hybridejä sekä sähköautoja ja mallivalikoima täydentyy kaiken aikaa.

    BMW panostaa sähköautoihin ja akkutuotannon kehitykseen paljon resursseja tulevaisuudessa. BMW Group keskittää akkujensa kehityksen ja testauksen Müncheniin avattuun akkukennojen kehityskeskukseen. Keskuksen tavoitteena on kaksinkertaistaa akkujen energiatiheys ja parantaa akkujen käytettävyyttä kuluttajien arjessa. BMW Groupin keskuksen tavoitteena on akkujen energiatiheyden kaksinkertaistaminen vuoteen 2030 mennessä verrattuna nykyisen BMW i3 -sähköautomallin akkuun. Kehitystyössä paneudutaan akkujen valmistuksen koko arvoketjuun ja kehitetään sekä akkukennojen materiaaleja että rakenteita. Tulevaisuudessa BMW aikoo hankkia materiaalinsa suoraan tuottajilta, jolloin hankintaketjun vastuullisuus on entistäkin paremmin hallittavissa.
    BMW Group investoi akkukennojen kehityskeskukseen 200 miljoonaa euroa. Investoinnilla se haluaa panostaa tekniikan kehitykseen, mutta myös turvata työpaikkoja ja pitää akkuosaamisen yhtiön sisällä. Elinkaarensa lopussa olevat akut voidaan siirtää muihin käyttökohteisiin esimerkiksi varastoimaan uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä. BMW varmistaa jo akkujen suunnitteluvaiheessa, että akut ovat kierrätettävissä suuressakin mittakaavassa. Tavoitteena on, että 90 % akusta voidaan kierrättää.

    Voi mennä ketjun keskustelusta vähän sivuun, mutta minua on askarruttanut sellainen asia, että kun vuoteen 2030 mennessä pitäisi polttoaineessa olla 30% biopolttoainetta, niin miten nyt markkinoidut hybridit ja lataushybridit toimivat kyseisillä polttoaineilla? Diesel-autoille sekoitusvelvoite ei, ainakaan Nesteen mukaan, ole ongelma, mutta yleensä hybrideissä käyttövoimana (toisena käyttövoimana) on bensiini eikä bensiiniin ymmärtääkseni voi ainakaan etanolia juuri nykyistä enemmän lisätä. Mikä lienee ratkaisu asiaan? Mikä lienee näiden hybridien elinkaari?

    T. Keke Lapista

    Tällä hetkellä on niin paljon sellaisia uusiakin autoja myynnissä ja liikenteessä joihin käy korkeintaan 10-15% etanolipitoisuus, että niihin kyllä saa sopivaa polttoainetta vielä 40-luvullakin. Sillä ei ole väliä onko auto hybridi vai ei ja enemmän tälläkin hetkellä myydään ei-hybridejä. Pitää tapahtua jotain todella radikaalia, ettei vuonna 2030 yli puoleen liikennekäytössä olevista autoista saisi polttoainetta.

      
  • @Keijo23 kirjoitti:
    Voi mennä ketjun keskustelusta vähän sivuun, mutta minua on askarruttanut sellainen asia, että kun vuoteen 2030 mennessä pitäisi polttoaineessa olla 30% biopolttoainetta, niin miten nyt markkinoidut hybridit ja lataushybridit toimivat kyseisillä polttoaineilla? Diesel-autoille sekoitusvelvoite ei, ainakaan Nesteen mukaan, ole ongelma, mutta yleensä hybrideissä käyttövoimana (toisena käyttövoimana) on bensiini eikä bensiiniin ymmärtääkseni voi ainakaan etanolia juuri nykyistä enemmän lisätä. Mikä lienee ratkaisu asiaan? Mikä lienee näiden hybridien elinkaari?

    T. Keke Lapista

    Tuo jakeluvelvoite ei tarkoita sitä, että jokaisessa tankatussa litrassa olisi 30% biopohjaista ainetta. Se tarkoittaa sitä, että myydystä kokonaismäärästä 30% pitää olla biopohjaista.

    Tämän vuoksi esimerkiksi Nesteen MyDieselin tankkaus ei vähennä Suomen kokonaispäästöjä tippaakaan. Neste on julkisesti kertonut lisäävänsä Suomessa myymäänsä polttoaineeseen ainoastaan jakeluvelvoitteen määräyksen verran biokomponenttia. Mitä enemmän MyDieseliä (tai vastaavia) tankataan, sitä vähemmän "normidieseliin" lisätään biopohjaista ainetta.

    Näinollen huoltoasemilta saa oletettavasti vielä 2030 polttoainetta, jossa on vain vähän tai ei ollenkaan biopohjaista ainetta.

      
  • Etanolille taisi käydä niin että veroa lisättiin niin paljon ettei sillä kannata ajaa.

      
  • Traficom teki ympäristöystävällisen veropäätöksen.

    Liikenne- ja viestintävirasto Traficom vapautti etanolikäyttöiset pakettiautot ja kevyet kuorma-autot ajoneuvoveron käyttövoimaverosta 24. helmikuuta alkaen. Käyttövoimaverovapautuksen uskotaan lisäävän kiinnostusta etanolikäyttöisiä ajoneuvoja kohtaan, kertoo Traficom verkkosivullaan.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/nyt-tuli-hyvia-uutisia-jos-sinulla-on-jompikumpi-naista-kahdesta-autotyypista-sait-mukavan-verovapautuksen/0fc2e8fe-b650-49d7-b3be-aaf41238e8ea

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit