Juuri nyt tarvitaan polttomoottoriautojen puolustuspuheenvuoroja

1163 kommenttia
1262729313239
  • Teslalla on kyllä kehittynein automaattisuoja...

      
  • Jos työskentelee kunnanvirastossa toimistosihteerinä niin silloin ei tarvitse lava-autoa mutta sen sijaan voisi kuvitella että yrittäjillä olisi käyttöä lava-autolle jolla voi kuskata raskaita tavaroita.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tuohan oli vain perusteltu kielikuva teräsarkusta joka on aivan älyttömän kokoinen möhkäle, jonka tarvetta jokainen tilauksen tehnyt joutuu perustelemaan täysijärkiselle kysyjälle mikä onkaan tuon hirvityksen käyttötarkoitus? Eihän tuo sovi eurooppalaiseen parkkiruutuun missään kaupungissa työntämättä itselleen sopivasti lisätilaa. Onneksi noiden ennakkotilaukset eivät realisoidu kuin murto-osalla myydyiksi autoiksi, sillä kukaan täysjärkinen ei tuollaista osta.

    Ei ehkä Euroopassa, mutta amerikassahan noita älyttyömyyksiä (tankkerin, tai vähintään tankin, kokoisia lavaautoja) myydään enemmän kuin mitään muuta. Ja, tuskin tarvitsee olla kovinkaan kummoinen ennustajaeukko jos veikkaa että tuosta tulee Euroopan myydyin "täysikokoinen" lava-auto. Edellyttäen tietysti että se tulee Euroopan markkinoille.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tuohan oli vain perusteltu kielikuva teräsarkusta joka on aivan älyttömän kokoinen möhkäle, jonka tarvetta jokainen tilauksen tehnyt joutuu perustelemaan täysijärkiselle kysyjälle mikä onkaan tuon hirvityksen käyttötarkoitus? Eihän tuo sovi eurooppalaiseen parkkiruutuun missään kaupungissa työntämättä itselleen sopivasti lisätilaa. Onneksi noiden ennakkotilaukset eivät realisoidu kuin murto-osalla myydyiksi autoiksi, sillä kukaan täysjärkinen ei tuollaista osta.

    Eli taas vain höpisit jotain mitä sylki suuhun toi. Kovasti meuhkaat törmäystestien läpäisemisestä ja jalankulkijatörmäyksistä, mutta eipä siellä taustalla ole yhtään mitään asiaa.

    Varausten ja myytävien autoje suhde jatkaa ilmeisesti tätä samaa kielikuva-/trollauslinjaa.

      
  • On hieman erikoista ettet tajunnut teräsarkun olevan vaarallinen jalankulkijoille ja pyöräilijöille, muilla keskustelijoilla ei ollut ongelmaa ymmärtää mitä tarkoitin. Auton kori kestää lekan iskun, siitä voinee päätellä mitä tämä tarkoittaa kun autolla kolhitaan jalankulkijoita tai pyöräilijöitä. Toivottavasti tämä teräsarkku ei tule läpäisemään kolaritestejä Euroopassa ja myyntilupa jäänee vain ja ainoastaan kaukaiseksi haaveeksi. 2021 näemme mitä tuhoa nämä hirvitykset saavat aikaan siellä missä myyntilupa irtoaa. Mielipuolen käsissä kevytversio panssarivaunusta saattaa aiheuttaa pysäyttäville poliiseille harmaita hiuksia jo ennen ensimmäistäkään takaa-ajoa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    On hieman erikoista ettet tajunnut teräsarkun olevan vaarallinen jalankulkijoille ja pyöräilijöille, muilla keskustelijoilla ei ollut ongelmaa ymmärtää mitä tarkoitin. Auton kori kestää lekan iskun, siitä voinee päätellä mitä tämä tarkoittaa kun autolla kolhitaan jalankulkijoita tai pyöräilijöitä.

    Kannattaisi ymmärtää, että tässä ratkaisee keulan pääasiassa "konepellin" ominaisuudet, eikä missään ole esitetty, että tuo alue olisi samaa materiaalia kuin itse kori. Itse pidän selvänä, että keulassa käytetään joustavaa materiaalia. Toivottavasti nähdään jo 2021, miten tämä auto selviytyy testeistä. Tesla on tämän hetken parhaiten testeistä selviytyvä valmistaja. Tuolta pohjalta pitää olla aikamoinen vihaaja, jotta oletuksena ilman mitään tietoa mistään, viitsii alkaa jauhamaan lukuisissa viesteissä Teslan vaarallisuidesta.

      
  • Nyt sovittelet ylleni vihaajan viittaa, olet kyllä varsinainen satusetä. Kaikki kritiikki näyttää menevän ihon alle, aika huvittavaa sinänsä. Helpointa on syytellä jos esittää kritiikkiä. Automerkki on selvästi jonkinlainen palvonnankohde ja julistukset ovat sen mukaisia.

      
  • Kerrohan ihan omin sanoin, miksi sellaista pitäisi kutsua, joka lonkalta vailla tietoa toitottaa jonkin auton olevan tappavan vaarallinen ja teteihin kompastuva, vaikka kyseinen valmistqja on tämän hetken paras törmäyatesteissä? Entä miksi pitäisi kutsua tyyppiä, joka perusteettomasti syyttää toista valehtelijaksi?

    Tuollainen tyhjänpäiväinen jauhaminen alkaa puuduttamaan ja vastauksestasi tähän viedtiin riippuu paljon. Voit valita, miten keskustelu jatkuu.

      
  • En ymmärrä mikä on ongelma, kerroin vain mitä pitäisi muuttaa ennen kolaritestejä. Myyntiluvat irtoaa jos tämä teräsarkku selvittää testit. Ollaan paljon viisaampia testien jälkeen näistä kerrotaan julkisuuteen oli tulokset sitten mitä hyvänsä. Auton esittelytilaisuus oli täysi fiasko mitä tästä voi päätellä jääköön sanomatta.

      
  • Tracktest, tuunaa itsellesi tällainen tavaran kuljetukseen.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    En ymmärrä mikä on ongelma, kerroin vain mitä pitäisi muuttaa ennen kolaritestejä. Myyntiluvat irtoaa jos tämä teräsarkku selvittää testit. Ollaan paljon viisaampia testien jälkeen näistä kerrotaan julkisuuteen oli tulokset sitten mitä hyvänsä. Auton esittelytilaisuus oli täysi fiasko mitä tästä voi päätellä jääköön sanomatta.

    Taas yrität luikerrella vain ulos tilanteesta. Vastaa kysymyksiin ilman mitään ylimääräistä.

      
  • @NHB kirjoitti:
    Kerrohan ihan omin sanoin, miksi sellaista pitäisi kutsua, joka lonkalta vailla tietoa toitottaa jonkin auton olevan tappavan vaarallinen ja teteihin kompastuva, vaikka kyseinen valmistqja on tämän hetken paras törmäyatesteissä? Entä miksi pitäisi kutsua tyyppiä, joka perusteettomasti syyttää toista valehtelijaksi?

    Tuollainen tyhjänpäiväinen jauhaminen alkaa puuduttamaan ja vastauksestasi tähän viedtiin riippuu paljon. Voit valita, miten keskustelu jatkuu.

    Lonkalta heittelit hyötysuhdejuttujakin. Joten ainut joka lonkalta mitään heittelee on sinä.

      
  • Jos kyse alla olevasta uutisoinnista niin eiköhän se ole vain lehdistön sensaatiohakua tai Elon Muskin nerokasta markkinointia.

    Mikäli Suomessakin ehkä järjettömin auto Hummeri kuorma-autona läpäisee turvallisuustestit kaikkine myrkkyineen niin eiköhän sähkömoottoreilla liikkuva tekoälyllä varustettu Teslakin läpäise testit helposti ainakin kuorma-autoksi rekisteröitynä.

    Teslan pick-upia ei saa myydä Euroopassa – kulmikas Cybertruck on liian vaarallinen sekä jalankulkijoille että matkustajille

    https://www.jokamies.fi/teslan-pick-upia-ei-saa-myyda-euroopassa-kulmikas-cybertruck-on-liian-vaarallinen-seka-jalankulkijoille-etta-matkustajille/

      
  • Esim. turvallisuuspyrkimyksiin

    Ruotsalainen start-up rakentaa sähkökuorma-autoa yhteistyössä brittiläisen Prodriven kanssa. Auton suunnittelussa kiinnitetään erityistä huomiota kevyen liikenteen turvallisuuteen.

    https://tekniikanmaailma.fi/volta-trucks-esittelee-sahkoisen-kuorma-auton/

      
  • Pienen ennakkovarausmaksun takia osa innokkaista varaajista jättänee teräsarkun lunastamatta. Heräteostos on harvemmin järkiostos tämän tosi asian kanssa ennakkovarausmaksun maksaneet pähkäilevät tykönään, että mitä hetken mielijohteesta tulikaan tehtyä. Tässäkin asiassa maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Pienen ennakkovarausmaksun takia osa innokkaista varaajista jättänee teräsarkun lunastamatta. Heräteostos on harvemmin järkiostos tämän tosi asian kanssa ennakkovarausmaksun maksaneet pähkäilevät tykönään, että mitä hetken mielijohteesta tulikaan tehtyä. Tässäkin asiassa maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa.

    Vastausta ei tullut. Katsotaan jos sellainen löytyisi 2023.

      
  • @NHB kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Pienen ennakkovarausmaksun takia osa innokkaista varaajista jättänee teräsarkun lunastamatta. Heräteostos on harvemmin järkiostos tämän tosi asian kanssa ennakkovarausmaksun maksaneet pähkäilevät tykönään, että mitä hetken mielijohteesta tulikaan tehtyä. Tässäkin asiassa maalaisjärjen käyttö on sallittua ja jopa suotavaa.

    Vastausta ei tullut. Katsotaan jos sellainen löytyisi 2023.

    Vastausta ei tullut että missä biokaasua kannattaa tehdä liikennesähköksi. Katsotaan sitten joskus 2050.

      
  • Itse tilasin Cybertrucin eikä lopullista hintaa osattu kertoa.

    Itselleni tuo tulisi kahden metsäisen rakennuspaikan vuoksi, toisessa paikassa lämmitettävä lava katteineen toimisi myös retkeilyautona. Saisin myös virtaa koneisiin tai akkujen latauksiin.
    Tuolla vetäisin myös raskaitakin veneitä rannalle ym.

    Cybertruck on täysin ylivoimainen luokassaan. Ilman peräkärryn veto tarvetta ostaisin nyt heti eGolfin 29 100 eurolla.

    Biokaasun käyttö on hyvä, mutta rajallinen saatavuus kysynnän kasvaessa.

      
  • Soldier of Odineita joudutaan rekrytoimaan lisää kun parisataa miljoonaa ihmistä lähtee liikkeelle Afrikasta Eurooppaan ilmastopakolaisina sen takia että Afrikassa on niin kuuma ettei siellä enää voi olla ja asua.

      
  • muokattu 12.01.2020 18:56

    @▫️ kirjoitti:
    Soldier of Odineita joudutaan rekrytoimaan lisää kun parisataa miljoonaa ihmistä lähtee liikkeelle Afrikasta Eurooppaan ilmastopakolaisina sen takia että Afrikassa on niin kuuma ettei siellä enää voi olla ja asua.

    Aivan, ja juuri näin. Esim. Syyrian tapahtumat lähtivät juuri siksi, harvinaisen ennen kokemattoman vuosien kuivuuden vuoksi. Viljelijät siirtyivät kaupunkeihin ja uskonnon tulkinnan erilaisuus nousi pintaan.

    Luen juuri Tienhaarassa olevaa kirjaa, joka on aivan hyvä. Mutta muutama lause sisältää käsitteen, ilmastonmuutos torjutaan maahanmuutolla?

      
  • muokattu 12.01.2020 19:29

    @Vital kirjoitti:

    @▫️ kirjoitti:
    Soldier of Odineita joudutaan rekrytoimaan lisää kun parisataa miljoonaa ihmistä lähtee liikkeelle Afrikasta Eurooppaan ilmastopakolaisina sen takia että Afrikassa on niin kuuma ettei siellä enää voi olla ja asua.

    Aivan, ja juuri näin. Esim. Syyrian tapahtumat lähtivät juuri siksi, harvinaisen ennen kokemattoman vuosien kuivuuden vuoksi. Viljelijät siirtyivät kaupunkeihin ja uskonnon tulkinnan erilaisuus nousi pintaan.

    Luen juuri Tienhaarassa olevaa kirjaa, joka on aivan hyvä. Mutta muutama lause sisältää käsitteen, ilmastonmuutos torjutaan maahanmuutolla?

    770 vuoden kuluttua ihmisiä on yksi 12 neliöllä maanpinnalla.
    2000 vuoden kuluttua ihmisten paino ylittää maan massan.
    6000 vuoden kuluttua ihmisten paino ylittää maailmankaikkeuden massan.

    Tästä Diamondin toteamasta laskelmasta on jo aikaa yli vuosikymmen, mutta mikään ei ole toistaiseksi muuttunut. Suomen väkiluvun kehitys on identtinen maailman väestön lisääntymisen suhteen.

    Syödään siis kärpäsiä, kunnes niistäkin kilpaillaan.

    Miten tämä liittyy polttomoottoreihin?
    Ajatellessa tätä, huomaa sen olevan johdannainen. Esim yritin kehittää maatamme järvikalan vienti maaksi kehittyneellä tekniikalla. Perusteluni ontui kun eräs sanoi: jos meitä olisi vähemmän, järvemme ruokkisivat meidät aivan luonnollisesti.

    Meillä on työvoimapula? Totta, osin riippuen paikasta ja vaatimuksista mutta.
    Kassa henkilöstöä pidetään yllä niin kauan kuin palkat ovat soveliaan halpoja.
    Bussit liikkuvat kuljettajalla niin kauan kuin kustannusrakenne on edullisempi.
    Taksin kuljettaja saattaa roikkua tunteja tolpalla tekemättä mitään, niin kauan kuin kustannusrakenne on positiivinen.

    Jos teemme euro/päivä työtä, muutosta ei tule. Jos työntekijän palkka on 1000€/päivä, muutos tulee tänään.

      
  • Tulevaisuuden autot kulkevat monella eri käyttövoimalla.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Tulevaisuuden autot kulkevat monella eri käyttövoimalla.

    Siirtymäkauden kyllä, loppupelissä sähkömoottori tulee niin edulliseksi valmistaa ettei polttomoottorilla ole mitään jakoa markkinoilla.

      
  • muokattu 15.01.2020 10:33

    Monen automerkin täyssähköautoja ja hybridejä on myyty jo monta vuotta ja niitä liikkuu vaihtoautomarkkinoillakin mutta kuka ostaa käytetyn sähköauton tai hybridin, jos tietoa akkujen kestosta ja hinnoista ei ole saatavilla ja akkutakuu loppuu 100 000 kilometrin kohdalla?

      
  • Tulevaisuudessa akustojen valmistukseen tarrvittavien raaka-aineiden saatavuus tulee rajoittamaan sähköistettyjen autojen valmistamista. Elinkaarensa loppuun tulleet akut ovat osa ongelmaa, pitää olla varmaa että akut ovat kierrätettävissä suuressakin mittakaavassa. Oletetaan kaikkien ajavan tulevaisuudessa sähköautoilla, ei hiilidioksidipäästöistä siltikään päästä eroon, jos sähköä tuotetaan pääosin fossiilisella energialla. EU-maiden energiasta yli 70 prosenttia tuotetaan fossiilisista lähteistä. On siis hieman huvittavaa puhua päästöttömästä energiasta mutta vähemmän haitallisesta voidaan toki hurskastelematta keskustella.

      
  • Akkujen kierrätys on kunnossa, ja sähkömoottori saadaan pyörimään ilman isoja akkujakin (vety)

    @tracktest kirjoitti:
    EU-maiden energiasta yli 70 prosenttia tuotetaan fossiilisista lähteistä. On siis hieman huvittavaa puhua päästöttömästä energiasta mutta vähemmän haitallisesta voidaan toki hurskastelematta keskustella.

    Päästötön autonenergia (vaikka antoikin vauhtia sähköautojenkehitykselle) ei olekaan pääosassa auton tulevaisuudessa. Minkähän laatuista Suomenkin kaupunkien ilma olisi jos kaukolämpöä ei olisi kehitetty. Nykyään pääkaupunkiseudun kaukolämmöstä suuriosa tuotetaan kiinteistöjen omalla jätteellä.

      
  • Vattenfallin visioissa näyttäisi olevan sähköä, vetyä ja synteettisiä polttoaineita tarjolla loppukäyttäjille:

    Joidenkin arvioiden mukaan täysin uusiutuvissa energiajärjestelmissä pelkkä veden elektrolyysi saattaisi kuluttaa koko liki maailman nykyisen primäärienergiatarpeen (~150 PWh/vuosi) verran sähköä. Ei taida biomassat skaalautua näihin suuruusluokkiin, vaikka niilläkin toki paikkansa lienee.

      1
  • Uutta Amarokia halajavilla on nyt kiire – avolava väistyy retrohenkisen sähköauton tieltä

    https://www.is.fi/autot/art-2000006374457.html?ref=rss

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Klassisen autovalmistuksen aika on ohi. Herbert Diess

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/a72dcfe6-e228-47d0-af0d-8aeef6110fcf?ref=ampparit:03f6

    Diessin kommenteista laajemmin:

    Volkswagen needs to accelerate the overhaul of its business to avoid becoming another Nokia

    Carmakers are accelerating research and development spending to keep up with tech rivals who are racing to build a self-driving car at a time when regulators have tightened emissions rules, forcing manufacturers to clean up combustion engines and develop zero-emission electric vehicles.

    “The big questions is: Are we fast enough?,” Herbert Diess told VW’s senior managers following a global board meeting on Thursday. “If we continue at our current speed, it is going to be very tough.”

    “The era of the classic carmakers is over,” Diess added.

    Volkswagen needs to get a grip on software and electronics as well as producing a raft of electric vehicles and batteries so it can comply with stringent anti-pollution rules.

    “In summary this is probably the most difficult challenge Volkswagen has ever faced,” Diess said

    VW will cut resources devoted to fuel cells, since they will not be as competitive as battery electric drivertrains for at least another decade.

    https://www.reuters.com/article/us-volkswagen-strategy-diess/vw-ceo-says-carmaker-faces-same-fate-as-nokia-without-urgent-reforms-idUSKBN1ZF1OB

    Samaan aikaan Bemarilla haaveillaan nykytilan jatkuvan ajasta ikuisuuteen. EU:n päästösanktioiden iskiessä tänä vuonna Bemarilla on riskinä jopa viiden miljardin euron rapsut. Olen jo aiemmin kirjoittanut, kuinka BMW on todennäköisin "Nokia" suurista saksalaisvalmistajista ja mikäli julkiset höpinät kuvastavat heidän strategiaansa, on polku pian tallattu. Toki toivon, että julkituloilla yritetään vain pelata aikaa dinobisnesten jatkumiselle ja kulissien takana hierotaan raivolla sähköautoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit