sähköautot

4329 kommenttia
16970727475145
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Sinulla on tuollainen hauska pillinäkö ja sekin erittäin rajoitettu.
    SKODA ENYAQ on selvästi kyseisenä ajankohtana eniten laitettu kilpiin vaikka tehdas kärsi siruista jo viimevuodesta ja oli pikku putinin sotaleikkien takia kiinni huomattavasti kauemmin kuin Teslan tehtaat niin kuin oli ID tuotantokin suljettu. Vastahan volkkarin iso pomo edellisviikolla kertoi sähköautotuotannon alkaneen uudestaan ja osa sähköautotuotannosta ei vieläkään ole auennut, mutta pikkuhiljaa alkaa sähköautolinjat kaikissa tehtaissa toimimaan ja uusia linjojakin rakennetaan sähköautoille vanhoihin tehtaisiin.

    Mielenkiintoisia tapauksia sähköautoihin liittyen Suomessa on esim. PORSCHE TAYCANin lyhyessä ajassa rekisteröityjen määrä 562 kpl kun ajattelee PORSCHE 911:sia rekisteröity Suomessa 2014-2022 103 kpl niin onhan se osoitus huomattavasti suuremmasta sähköautojen kiinnostavuudesta. Toisaalta euroopassakin laitettiin jo edellisvuonna Taycaneita enemmän kilpiin kuin 911:sia ensimmäisen kerran historiassa sähköauto voitti legendaarisen urheiluauton ja puhutaan sentään kymmenistä tuhansista autoista.

    2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    PORSCHE 911
    Bensiini 9 6 12 15 13 6 16 12 14

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on liikenteessä olevista sähköautoista Suomessa kaksi on rekisteröity 1959 tai sitä ennen Volkswagen ja MG.

    No Tesla yhteensä vs Skoda yhteensä vs Volkkari yhteensä -kisassa Tesla johtaa frunkin mitalla. Ja on kallein noista vaihtoehdoista. Hinta on paras myyntivaltti, mutta sekään ei ole riittänyt nostamaan Skodaa ja Volkkaria.

    Rekisteröintimäärät sitä paitsi kertovat vain ihmisten mieltymyksistä ja valmiudesta käyttää rahaa auton hankintaan. Toiset hankkivat auton enemmän hinta edellä ja toiset taas enemmän auton ominaisuudet edellä. Minusta on aina kunnioitettavaa, kun kalliimpi auto on myyntimäärältään kisassa mukana hyvällä sijoituksella verrattuna halvempiin. Siinä näkyy auton arvostus. Varsinkin massamyyntituotteiden kohdalla.

    En usko enää tänä vuonna Teslan voittavan Suomessa tai euroopassa sähköautomyynnissä nyt kun viime viikolla ilmoittivat vagilla saaneensa turvattua riittävän määrän komponentteja sähkökaapeleineen ja myynneensä koko tämän vuoden tuotannon koskien koko VAG konsernia. Viime vuonna jo ero oli tosi pieni euroopan myynnissä sähköautoilla.

    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi. Minä oletan, ettei Tesla pysty kasvamaan niin nopeasti, etteivätkö perinnejampat saa linjojaan tuottamaan enemmän autoja, mutta Teslan kasvu ei siitä hidastu, koska sähköautomarkkina kasvaa vielä kauan. Ne, jotka haluavat parhaan sähköauton, ostavat Teslan. Ihan yksinkertainen juttu.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Sinulla on tuollainen hauska pillinäkö ja sekin erittäin rajoitettu.
    SKODA ENYAQ on selvästi kyseisenä ajankohtana eniten laitettu kilpiin vaikka tehdas kärsi siruista jo viimevuodesta ja oli pikku putinin sotaleikkien takia kiinni huomattavasti kauemmin kuin Teslan tehtaat niin kuin oli ID tuotantokin suljettu. Vastahan volkkarin iso pomo edellisviikolla kertoi sähköautotuotannon alkaneen uudestaan ja osa sähköautotuotannosta ei vieläkään ole auennut, mutta pikkuhiljaa alkaa sähköautolinjat kaikissa tehtaissa toimimaan ja uusia linjojakin rakennetaan sähköautoille vanhoihin tehtaisiin.

    Mielenkiintoisia tapauksia sähköautoihin liittyen Suomessa on esim. PORSCHE TAYCANin lyhyessä ajassa rekisteröityjen määrä 562 kpl kun ajattelee PORSCHE 911:sia rekisteröity Suomessa 2014-2022 103 kpl niin onhan se osoitus huomattavasti suuremmasta sähköautojen kiinnostavuudesta. Toisaalta euroopassakin laitettiin jo edellisvuonna Taycaneita enemmän kilpiin kuin 911:sia ensimmäisen kerran historiassa sähköauto voitti legendaarisen urheiluauton ja puhutaan sentään kymmenistä tuhansista autoista.

    2014    2015    2016    2017    2018    2019    2020    2021    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    PORSCHE 911
    Bensiini 9 6 12 15 13 6 16 12 14

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on liikenteessä olevista sähköautoista Suomessa kaksi on rekisteröity 1959 tai sitä ennen Volkswagen ja MG.

    No Tesla yhteensä vs Skoda yhteensä vs Volkkari yhteensä -kisassa Tesla johtaa frunkin mitalla. Ja on kallein noista vaihtoehdoista. Hinta on paras myyntivaltti, mutta sekään ei ole riittänyt nostamaan Skodaa ja Volkkaria.

    Rekisteröintimäärät sitä paitsi kertovat vain ihmisten mieltymyksistä ja valmiudesta käyttää rahaa auton hankintaan. Toiset hankkivat auton enemmän hinta edellä ja toiset taas enemmän auton ominaisuudet edellä. Minusta on aina kunnioitettavaa, kun kalliimpi auto on myyntimäärältään kisassa mukana hyvällä sijoituksella verrattuna halvempiin. Siinä näkyy auton arvostus. Varsinkin massamyyntituotteiden kohdalla.

    En usko enää tänä vuonna Teslan voittavan Suomessa tai euroopassa sähköautomyynnissä nyt kun viime viikolla ilmoittivat vagilla saaneensa turvattua riittävän määrän komponentteja sähkökaapeleineen ja myynneensä koko tämän vuoden tuotannon koskien koko VAG konsernia. Viime vuonna jo ero oli tosi pieni euroopan myynnissä sähköautoilla.

    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi. Minä oletan, ettei Tesla pysty kasvamaan niin nopeasti, etteivätkö perinnejampat saa linjojaan tuottamaan enemmän autoja, mutta Teslan kasvu ei siitä hidastu, koska sähköautomarkkina kasvaa vielä kauan. Ne, jotka haluavat parhaan sähköauton, ostavat Teslan. Ihan yksinkertainen juttu.

    Mitä Tesla on voittanut? kakkostason avustavien kolari ennätyksen. Triplaplatinaa törmäilyistä pelastusajoneuvoihin enemmän kuin kaikki maailman muut autot yhteensä.
    Viimeisimmän innovaation Y:n maailman autotestaajien ja lehdistön surkeimmaksi valituksi autoksi ja jopa hylätyksi. Huoltopalvelut saa kiitosta maailman surkeimpana auton valmistajana.
    Autojen järjestelmät on jäänyt pahasti jälkeen ei kaksisuuntaista sähköä ja muita erilaisia V2X tekniikoita.
    Autojen sisustus tuskin pärjää LADA 1200 L:lle.
    Eihän Teslassa ole mitään muuta hyvää kuin kohtuullinen laturiverkosto ja senkin merkitys laskee koko ajan muiden rakentaessa uusia verkostoja.
    Nyt kun Teslan tekoälytutkija sanoi itsensä irti on kyseenalaista saako Tesla edes toimimaan 2 tason avustavat järjestelmät kun muilla useilla autotehtailla on 4 tason autonomia odottamassa lainsäädäntöä jopa pakettiautoissa.

    Mikäli Tesla ei saa autonomiaansa toimimaan n. parissa vuodessa ei sen talous kestä rakentaa uusia tehtaita kun jo tänä vuonna arvostus on tippunut yli 40% huipusta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ne, jotka haluavat parhaan sähköauton, ostavat Teslan. Ihan yksinkertainen juttu.

    Ne jotka haluavat ajettavuudeltaan ja alustaltaan Teslaa paremman sähköauton, menevät kaivokselassa viereiseen autokauppaan.

      
  • muokattu 14.07.2022 20:15

    @Topi27 kirjoitti:

    Minusta vaikuttaa, että sinä et pidä Teslasta? Saatan tosin tulkita väärin viestejäsi.

    Ohoh, poistin vanhoja viestejä pidemmälle kuin oli tarkoitus, mutta eipähän niissä mitään säästämisen arvoista ollutkaan. Ja löytyvät tuolta ylempää tarvittaessa.

      
  • muokattu 14.07.2022 20:36

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ne, jotka haluavat parhaan sähköauton, ostavat Teslan. Ihan yksinkertainen juttu.

    Ne jotka haluavat ajettavuudeltaan ja alustaltaan Teslaa paremman sähköauton, menevät kaivokselassa viereiseen autokauppaan.

    Onko siellä jo myytävänä muita kuin XC40P8 ja C40P8 autoja? En olisi ikinä kiinnittänyt Model Y:n ajettavuuteen huomiota XC40P8 jälkeen, jollen olisi sattunut lukemaan TM:n testaajan kummallisia kommentteja MY:n ajamisesta. Oma Model X on ilmajousitettu ja sille verrokkia eli XC90-sähkäriä ei taida olla vielä myynnissä. Paras ajaa Teslalla.

      
  • Mercedes EQS 450+ Parempi ajaa

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

      3
  • muokattu 15.07.2022 15:06

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Ja Kiinasta siten vielä lisää vaikka kuinka paljon, esim BYD, ja naapurissa AvtoVaz (Lada).

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Ja Kiinasta siten vielä lisää vaikka kuinka paljon, esim BYD, ja naapurissa AvtoVaz (Lada).

    Ehkä oli siis kyse jenkkivalmistajista.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Mainitsemistasi ylsikään ei ole jenkkivalmistaja? Meinaan, että kun vastasit tähän kommenttiin.

      
  • Pohjantähti 3:n hintahaarukka tulee olemaan 75-110keur. Tarina ei kertonut oliko alvillinen vai alviton hinta euroopassa, mutta oletan että (jonkun maan) alvillinen. Valmistaja asemoi sen Porsche Cayennen kilpailijaksi

    Hintahaarukan alapää mahtuu vielä omien mahdollisuuksieni rajoille. Nähtäväksi jää onko alkupää karvalakkimalli, vai yläpää överi.

    Ehkä/toivottavasti Volvon näkemys aiheesta on edes hieman edullisempi.

      
  • muokattu 15.07.2022 17:44

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Juu eihän Ferrari ole muuta kuin automaailman arvostetuin ja kallein automerkki...... Mutta sorry en huomannut että rajasitkin pelikentän sähköautoihin joita valmistetaan Kalifornissa :smile: Honda teki ensimmäisen autonsa vasta 60-luvulla, Huydai Motor Company periustettiin 60 luvun lopulla. Lambo teki traktoreita, ensimmäiset autonsa se valmisti myös vasta 60-luvulla.

    Ei kai sillä ole väliä, mistä raha tulee ja mitä firma on tehnyt aiemmin, ennenkuin alkaa autoja tekemään. Onhan autobusinekseen tulossa Google, Amazon ja kumppanit. Esim Rivian on uusi merkki, HQ on muuten Kaliforniassa. Vaikka firmalla arvoa jo onkin paljon (taisi olla hetken jopa 3. arvokkain autonvalmistaja pörssiarvoilla mitaten) , en laskisi tätä vielä merkittäväksi valmistajaksi. Toki kasvuvauti on kova Q1 tekivät 2500 autoa ja Q2:lla jo 4500 kpl ja tavoite on 25k tälle vuodelle kokonaisuutena. Ei tuossa kauaa mene niin tekevät enemmän autoja kuin Saab teki vuositasolla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Ei ole kauan, nyt valmistuksen alkaneet laatumerkit kelaa Teslan myyntiluvut paljon lyhemmässä ajassa.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Juu eihän Ferrari ole muuta kuin automaailman arvostetuin ja kallein automerkki...... Mutta sorry en huomannut että rajasitkin pelikentän sähköautoihin joita valmistetaan Kalifornissa :smile: Honda teki ensimmäisen autonsa vasta 60-luvulla, Huydai Motor Company periustettiin 60 luvun lopulla. Lambo teki traktoreita, ensimmäiset autonsa se valmisti myös vasta 60-luvulla.

    Ei kai sillä ole väliä, mistä raha tulee ja mitä firma on tehnyt aiemmin, ennenkuin alkaa autoja tekemään. Onhan autobusinekseen tulossa Google, Amazon ja kumppanit. Esim Rivian on uusi merkki, HQ on muuten Kaliforniassa. Vaikka firmalla arvoa jo onkin paljon (taisi olla hetken jopa 3. arvokkain autonvalmistaja pörssiarvoilla mitaten) , en laskisi tätä vielä merkittäväksi valmistajaksi. Toki kasvuvauti on kova Q1 tekivät 2500 autoa ja Q2:lla jo 4500 kpl ja tavoite on 25k tälle vuodelle kokonaisuutena. Ei tuossa kauaa mene niin tekevät enemmän autoja kuin Saab teki vuositasolla.

    Tuo näkökulma Teslan olemisesta uusi menestynyt autonvalmistaja pitkään aikaan, on sanottu vain siitä näkökulmasta, että sellainen temppu ei ole pitkään aikaan onnistunut keneltäkään muulta. Ja asiayhteys oli juurikin sen miettiminen, minkälaiset haasteet muilla alalle aikovilla on edessään. Fiskerhän on jo kerran tehnyt konkurssin. Uuden Fiskerin, Rivianin, Lucidin, Nikolan yms. selviytyminen nähdään vasta usean vuoden kuluttua.

    Tesla on lähtenyt nollasta, päässyt yli kuoleman laakson ja nousut maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi. Siitä sille kunnia. Kuinka kauan Tesla on maailman suurin, sekin nähdään tulevina vuosina. Eikä Teslan tarvitsekaan pysyä maailman suurimpana, pääasia Teslan kannalta on, että pysyy kannattavana. Markkina kasvaa, monille riittää jaettavaa. Nuo uudet tulokkaat ovat vielä start-up-vaiheessa, eikä niiden tarvitse tuottaa välttämättä ollenkaan voittoa.

    Onko sinulle tuttu firma nimeltä Zen Robotics. Silläkin oli maailman parhaat tuotteet ja aivan mahtava markkina. Perustettu v.2007 ja nyt konkurssissa. Viimeisen tilikauden liikevaihto approx 2,5 miljoonaa ja tappiota suunnilleen saman verran. Suomalainen jätteiden kierrätysalan firma. Mahtavat näkymät. Olisi omasta mielestään juuri päässyt hurjaan nousukiitoon, mutta ei saanut enää sijoittajilta rahaa. Startuppienkin rahoittajat kyllästyvät joskus odottamaan sijoituskohteen tuottoja. Nikola tekee pelkästään sähkökäyttöisiä vetonuppeja. Näin maallikkona ihmettelen, pitääkö päällään. Ja Lucid pelkästään erittäin kalliita autoja ja täällä tuskaillaan, että kolkytdonaakin on liikaa, paitsi Andy ei tuskaile, koska hänellä on ne taskussa aina mukana.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Pohjantähti 3:n hintahaarukka tulee olemaan 75-110keur. Tarina ei kertonut oliko alvillinen vai alviton hinta euroopassa, mutta oletan että (jonkun maan) alvillinen. Valmistaja asemoi sen Porsche Cayennen kilpailijaksi

    Hintahaarukan alapää mahtuu vielä omien mahdollisuuksieni rajoille. Nähtäväksi jää onko alkupää karvalakkimalli, vai yläpää överi.

    Ehkä/toivottavasti Volvon näkemys aiheesta on edes hieman edullisempi.

    Minäkin ihmettelin hintahaarukan suuruutta. Onko tuo malli "XC90 sähköinen versio"? Tarkempia tietoja ei taida olla tarjolla.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Ei ole kauan, nyt valmistuksen alkaneet laatumerkit kelaa Teslan myyntiluvut paljon lyhemmässä ajassa.

    Teslahan on siis rakentanut uudet tehtaat nollasta (no Fremont oli olemassa, mutta uudistettiin). Kyllä kai perinnejamppojen pitäisikin saada volyymi helpommalla ylös, kun ovat kymmeniä vuosia harjoitelleet. Siksihän Teslan nykyinen asema onkin automaailman sankariteko vailla vertaa.

    Tuotteiden innovatiivisuus ja laatu on perinnejampoilla hakusessa sähköautojen puolella.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Juu eihän Ferrari ole muuta kuin automaailman arvostetuin ja kallein automerkki...... Mutta sorry en huomannut että rajasitkin pelikentän sähköautoihin joita valmistetaan Kalifornissa :smile: Honda teki ensimmäisen autonsa vasta 60-luvulla, Huydai Motor Company periustettiin 60 luvun lopulla. Lambo teki traktoreita, ensimmäiset autonsa se valmisti myös vasta 60-luvulla.

    Ei kai sillä ole väliä, mistä raha tulee ja mitä firma on tehnyt aiemmin, ennenkuin alkaa autoja tekemään. Onhan autobusinekseen tulossa Google, Amazon ja kumppanit. Esim Rivian on uusi merkki, HQ on muuten Kaliforniassa. Vaikka firmalla arvoa jo onkin paljon (taisi olla hetken jopa 3. arvokkain autonvalmistaja pörssiarvoilla mitaten) , en laskisi tätä vielä merkittäväksi valmistajaksi. Toki kasvuvauti on kova Q1 tekivät 2500 autoa ja Q2:lla jo 4500 kpl ja tavoite on 25k tälle vuodelle kokonaisuutena. Ei tuossa kauaa mene niin tekevät enemmän autoja kuin Saab teki vuositasolla.

    Ei kai 2500kpl ja 4500kpl kolmen kuukauden ajalla ole oikein mitään. Sehän on pelkkää näpertelyä ja tuotannon aloittamisen harjoittelua. Kuinkahan monta autoa pitää myydä vuodessa, että pystyy pyörittämään tehdasta kannattavasti?

    Kovemmat ajat ovat koittaneet pörssissä ja helpon rahan saaminen saattaa vaikeutua startupeille. Onko Rivianista pitkässä juoksussa vastusta Fordille ja GM:lle?

    Cybertruckin vastaanotto markkinoilla on mielenkiintoista nähdä. Se on niin erikoinen, että varmasti jakaa mielipiteitä. Se saattaa olla sen voima toisaalta. Persoonallinen, innovatiivinen, laadukas. Niillä ominaisuuksilla Tesla on pärjännyt tähänkin asti. Karaavani on kulkenut, vaikka koirat haukkuvat.

      
  • Taas tuli koeajettua yksi uusi sähköauto - Kiinalainen Polestar. Sekin kelpo ajettava mutta yllättävän pieni ja ahdas takapenkiltä ja tavaratilasta. Myöskin TM:n maininta laadukkaan oloisesta sisätilasta jäi minulta toteamatta - ihan normi tasoa, niin kuin vaikka Enyaqissa. Kaikkia koeajamiani sähköautoja yhdistää se, että takapenkillä ei ole riittävästi pääntilaa - paitsi tuossa Enyaqissa. Teslan model Y:ssäkin kattoikkuna loppui sillätavalla, että takapenkillä takaraivo osuu vain kattoon eikä lähellekkään niskatukeen. Se pisti silmään, että tuossakin liikkeessä oli suoraan ostettavissa niin paljon uusia sähköautoja ettei kahden käden sormet olisi riittäneet laskemiseen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pohjantähti 3:n hintahaarukka tulee olemaan 75-110keur. Tarina ei kertonut oliko alvillinen vai alviton hinta euroopassa, mutta oletan että (jonkun maan) alvillinen. Valmistaja asemoi sen Porsche Cayennen kilpailijaksi

    Hintahaarukan alapää mahtuu vielä omien mahdollisuuksieni rajoille. Nähtäväksi jää onko alkupää karvalakkimalli, vai yläpää överi.

    Ehkä/toivottavasti Volvon näkemys aiheesta on edes hieman edullisempi.

    Minäkin ihmettelin hintahaarukan suuruutta. Onko tuo malli "XC90 sähköinen versio"? Tarkempia tietoja ei taida olla tarjolla.

    Olen kuullut luvun 600. Liitttyi joko rangeen tai hevosvoimiin (huokaus), ehkä molempiin. Haastattelussa Polestarin pääjohtaja sanoi että "tällä ei ajella päiväkotiin". Selvästi halusi kertoa minulle että ei kannata vaivautua, osta Volvo.

    Ja juu, perusrakenne on se jolle Volvo rakentaa XC90:n korvaajan. Siitä pitäisi kuulua lokakuussa lisää.

    Olen avoin vaihtoehdoille, jos loppusyksyyn mennessä ilmaantuisi jotain tilauskelpoista.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Juu eihän Ferrari ole muuta kuin automaailman arvostetuin ja kallein automerkki...... Mutta sorry en huomannut että rajasitkin pelikentän sähköautoihin joita valmistetaan Kalifornissa :smile: Honda teki ensimmäisen autonsa vasta 60-luvulla, Huydai Motor Company periustettiin 60 luvun lopulla. Lambo teki traktoreita, ensimmäiset autonsa se valmisti myös vasta 60-luvulla.

    Ei kai sillä ole väliä, mistä raha tulee ja mitä firma on tehnyt aiemmin, ennenkuin alkaa autoja tekemään. Onhan autobusinekseen tulossa Google, Amazon ja kumppanit. Esim Rivian on uusi merkki, HQ on muuten Kaliforniassa. Vaikka firmalla arvoa jo onkin paljon (taisi olla hetken jopa 3. arvokkain autonvalmistaja pörssiarvoilla mitaten) , en laskisi tätä vielä merkittäväksi valmistajaksi. Toki kasvuvauti on kova Q1 tekivät 2500 autoa ja Q2:lla jo 4500 kpl ja tavoite on 25k tälle vuodelle kokonaisuutena. Ei tuossa kauaa mene niin tekevät enemmän autoja kuin Saab teki vuositasolla.

    Ei kai 2500kpl ja 4500kpl kolmen kuukauden ajalla ole oikein mitään. Sehän on pelkkää näpertelyä ja tuotannon aloittamisen harjoittelua. Kuinkahan monta autoa pitää myydä vuodessa, että pystyy pyörittämään tehdasta kannattavasti?

    Kovemmat ajat ovat koittaneet pörssissä ja helpon rahan saaminen saattaa vaikeutua startupeille. Onko Rivianista pitkässä juoksussa vastusta Fordille ja GM:lle?

    Cybertruckin vastaanotto markkinoilla on mielenkiintoista nähdä. Se on niin erikoinen, että varmasti jakaa mielipiteitä. Se saattaa olla sen voima toisaalta. Persoonallinen, innovatiivinen, laadukas. Niillä ominaisuuksilla Tesla on pärjännyt tähänkin asti. Karaavani on kulkenut, vaikka koirat haukkuvat.

    Voiko joku tosiaan liittää tähän tuotokseen sanan laadukas? Esittelytilaisuuteen ajetaan auto jossa viimeistely on kuin juosten kustua.

    https://tekniikanmaailma.fi/teslan-futuristisesta-cybertruckista-julkaistiin-uusi-prototyyppivideo-ja-se-on-jotain-myos-nelipyoraohjausta-esiteltiin-uudella-videolla/

      
  • muokattu 15.07.2022 21:10

    No eihä tesla ole autoa keksinyt, huonon kopion kyllä perinne autoista ajettavuudeltaan ja alustaltaan.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Pohjantähti 3:n hintahaarukka tulee olemaan 75-110keur. Tarina ei kertonut oliko alvillinen vai alviton hinta euroopassa, mutta oletan että (jonkun maan) alvillinen. Valmistaja asemoi sen Porsche Cayennen kilpailijaksi

    Hintahaarukan alapää mahtuu vielä omien mahdollisuuksieni rajoille. Nähtäväksi jää onko alkupää karvalakkimalli, vai yläpää överi.

    Ehkä/toivottavasti Volvon näkemys aiheesta on edes hieman edullisempi.

    Minäkin ihmettelin hintahaarukan suuruutta. Onko tuo malli "XC90 sähköinen versio"? Tarkempia tietoja ei taida olla tarjolla.

    Olen kuullut luvun 600. Liitttyi joko rangeen tai hevosvoimiin (huokaus), ehkä molempiin. Haastattelussa Polestarin pääjohtaja sanoi että "tällä ei ajella päiväkotiin". Selvästi halusi kertoa minulle että ei kannata vaivautua, osta Volvo.

    Ja juu, perusrakenne on se jolle Volvo rakentaa XC90:n korvaajan. Siitä pitäisi kuulua lokakuussa lisää.

    Olen avoin vaihtoehdoille, jos loppusyksyyn mennessä ilmaantuisi jotain tilauskelpoista.

    Minä en oikein ymmärtänyt, mitä tuo päiväkotiin ajo tarkoitti. Minäkin luin sen kommentin. Onko auto liian kallis tai ahdas lapsiperheelle? Vaiko liian hieno lapsien sotkettavaksi? Appiukkovainaalla oli hieno Triumph Herald eikä sillä saanut mennä sateella ajelemaan edes kauppaan vaan anoppivainaan piti polkupyörällä hoitaa kauppareissa, jotta auto ei kuraantunut. Sitä samaako Polestarissa?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tesla on jo voittanut. Olikohan niin, ettei sataan vuoteen ole kukaan muu auton valmistaja noussut tyhjästä merkittäväksi valmistajaksi.

    Oletko koskaan kuullut sellaisesta autonvalmistajasta kuin Toyota? Entäs Volkswagen? Ja olisi pari muutakin, mutta eiköhän tämäkin jo riitä.

    Tarkemmin ajatellen 100v taitaa olla liian pitkä aika. Olisiko "sotien jälkeen" sopiva aika"? Hitlerihän teki volkkarin vasta vähän ennen sotia. Mikä mahtaa olla tuorein merkittäväksi valmistajaksi noussut valmistaja ennen Teslaa, kun firmojen uudelleen nimeämisiä ja kaikenlaisten yrityskauppojen seurauksena syntyneitä ei huomioida?

    Onkohan merkittäviä jenkkivalmistajia syntynyt sataan vuoteen muita kun Tesla? Muistelen lukeneeni jostain tuon 100v aikajänteen ja saattoihan se tarkoittaa jenkkifirmoja. Japanilaiset tekivät kopionsa vasta sotien jälkeen.

    Toyota, Ferrari, Honda, Lamborghini, Hyundai (KIA)......ja Saab on tällä jaksolla ehtinyt syntyä ja kuolla.

    Toyota ei ole aloittanut autonvalmistajana ja sen ensimmäinen auto valmistui 1936. Yhtiö todennäköisesti on yli 100 vuotias. Ferrari on perustettu v.1939 ja on kyseenalaista voidaanko sitä laskea merkittäväksi yleisessä mielessä. On kapean sektorin valmistaja. Mutta aloittanut joka tapauksessa ennen sotia. Ei ihan 100v, vaan 83. Honda on aloittanut v. 1937 eikä sitä perustettu autotehtaaksi vaan teki ensin alihankintaa ja sittemmin moottoripyöriä ja autoja vasta myöhemmin. Lamborghiniä ei perustettu autotehtaaksi vaan se aloitti traktorinvalmistuksella. Ja on aloittanut v. 1947 ei sekään siis sataa vuotta, mutta liekö merkittävä valmistaja yleisessä mielessä. Huyndai on perustettu vuonna 1947 eikä autonvalmistajaksi vaan rakennusyhtiönä. Sekään ei ole sataa vuotta vanha, mutta ei ihan juniorikaan. Kiinalaiset firmat ovat vähän oma lukunsa ja BYD on uusi, vasta 1995 perustettu, mutta tekee paljon muutakin kuin autonvalmistusta. SAAB ei tunnetusti ollut perustettu autonvalmistajaksi ja "äiti-Saab" toimii edelleen. Saabin henkilöautot olivat vain osa isompaa yhtiötä, joka emoyhtiö toimii edelleen.

    BYDiä lukuunottamatta kaikki edellä mainitut firmat ovat vanhoja ja/tai eivät ole aloittaneet autonvalmistajana.

    Tesla on perustettu 2003 eli on nuorin kaikista ja silti maailman suurin sähköautojen valmistaja. Se on voittava meriitti.

    Juu eihän Ferrari ole muuta kuin automaailman arvostetuin ja kallein automerkki...... Mutta sorry en huomannut että rajasitkin pelikentän sähköautoihin joita valmistetaan Kalifornissa :smile: Honda teki ensimmäisen autonsa vasta 60-luvulla, Huydai Motor Company periustettiin 60 luvun lopulla. Lambo teki traktoreita, ensimmäiset autonsa se valmisti myös vasta 60-luvulla.

    Ei kai sillä ole väliä, mistä raha tulee ja mitä firma on tehnyt aiemmin, ennenkuin alkaa autoja tekemään. Onhan autobusinekseen tulossa Google, Amazon ja kumppanit. Esim Rivian on uusi merkki, HQ on muuten Kaliforniassa. Vaikka firmalla arvoa jo onkin paljon (taisi olla hetken jopa 3. arvokkain autonvalmistaja pörssiarvoilla mitaten) , en laskisi tätä vielä merkittäväksi valmistajaksi. Toki kasvuvauti on kova Q1 tekivät 2500 autoa ja Q2:lla jo 4500 kpl ja tavoite on 25k tälle vuodelle kokonaisuutena. Ei tuossa kauaa mene niin tekevät enemmän autoja kuin Saab teki vuositasolla.

    Ei kai 2500kpl ja 4500kpl kolmen kuukauden ajalla ole oikein mitään. Sehän on pelkkää näpertelyä ja tuotannon aloittamisen harjoittelua. Kuinkahan monta autoa pitää myydä vuodessa, että pystyy pyörittämään tehdasta kannattavasti?

    Kovemmat ajat ovat koittaneet pörssissä ja helpon rahan saaminen saattaa vaikeutua startupeille. Onko Rivianista pitkässä juoksussa vastusta Fordille ja GM:lle?

    Cybertruckin vastaanotto markkinoilla on mielenkiintoista nähdä. Se on niin erikoinen, että varmasti jakaa mielipiteitä. Se saattaa olla sen voima toisaalta. Persoonallinen, innovatiivinen, laadukas. Niillä ominaisuuksilla Tesla on pärjännyt tähänkin asti. Karaavani on kulkenut, vaikka koirat haukkuvat.

    Voiko joku tosiaan liittää tähän tuotokseen sanan laadukas? Esittelytilaisuuteen ajetaan auto jossa viimeistely on kuin juosten kustua.

    https://tekniikanmaailma.fi/teslan-futuristisesta-cybertruckista-julkaistiin-uusi-prototyyppivideo-ja-se-on-jotain-myos-nelipyoraohjausta-esiteltiin-uudella-videolla/

    No tuohan ei ole toimituksiin menossa oleva auto ja jos ei osaa kiinnittää huomiota muuhun kuin ulkoisten osien saumoihin, niin ei ole auton kohderyhmää. En aio tilata tuollaista ainakaan ennen koeajoa, mutta voin kuvitella, että se herättää paljon mielenkiintoa.

    Tesla tekee rohkeita uusia innovaatioita autoissaan. Tesla erottuu kilpailijoista ja näköjään herättää perinnejampoissakin reaktioita.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Taas tuli koeajettua yksi uusi sähköauto - Kiinalainen Polestar. Sekin kelpo ajettava mutta yllättävän pieni ja ahdas takapenkiltä ja tavaratilasta. Myöskin TM:n maininta laadukkaan oloisesta sisätilasta jäi minulta toteamatta - ihan normi tasoa, niin kuin vaikka Enyaqissa. Kaikkia koeajamiani sähköautoja yhdistää se, että takapenkillä ei ole riittävästi pääntilaa - paitsi tuossa Enyaqissa. Teslan model Y:ssäkin kattoikkuna loppui sillätavalla, että takapenkillä takaraivo osuu vain kattoon eikä lähellekkään niskatukeen. Se pisti silmään, että tuossakin liikkeessä oli suoraan ostettavissa niin paljon uusia sähköautoja ettei kahden käden sormet olisi riittäneet laskemiseen.

    Yllättävän pieni? Sehän on omaa sukua Volvon 40-sarjaa eli C-segmenttiä. Mitä odotit?

    Mutta kyllä, perhekäyttöön turhan pieni, erityisesti tavaratilan osalta.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Taas tuli koeajettua yksi uusi sähköauto - Kiinalainen Polestar.

    Polestar 1 coupe on luonnossa yksi harvoista kauniista 2020-luvun autoista.
    Varsinkin mattaharmaana vai mikä lie se väri on.

      
  • @Josef kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Taas tuli koeajettua yksi uusi sähköauto - Kiinalainen Polestar.

    Polestar 1 coupe on luonnossa yksi harvoista kauniista 2020-luvun autoista.
    Varsinkin mattaharmaana vai mikä lie se väri on.

    Polestar 1 on bensahybridi yli 100 km sähkökantamalla. Muutama kappale tuosta pienen tuotantomäärän autosta on Suomessakin myynnissä. Kaunis on ja hintakin jonkin verran yli 150 tuhannen euron.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Ehkä oli siis kyse jenkkivalmistajista.

    Joku voisi kysyä ihmeissään tehdäänkö yhdysvalloissakin autoja, mutta minä en kysy, koska mitä ilmeisimmin puhe lienee Acuran, Toyotan, BMW:n ja Mercedeksen sekä muutaman muun kansainvälisen toimijan paikallisista tuotteista.

    Jos taas autojen valmistuksen sijasta kysyttiin pörssilistausstatusta ja pääkonttorin sijaintia, silloin uusin tietämäni ensisijaisesti Yhdysvalloissa listattu autonvalmistaja joka pitää siellä myös pääkonttoriaan on vuonna 2009 perustettu GM, joka pyörittää vaikkapa sitä 6 vuotta vanhempaan Teslaan verrattuna yli kaksinkertaista liikevaihtoa.

    Tarkentuukohan kysymys seuraavaksi niihin T-kirjaimella alkaviin sähköautoja valmistaviin amerikkalaisvalmistajiin, joiden pääkonttori sijaitsee klassisen englantilaismerkin nimikkokaupungissa Austinissa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit