sähköautot

4295 kommenttia
18485878990144
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    PS3 julkaistiin loka-marraskuun vaihteessa 2022, Volvo EX90 pari viikkoa myöhemmin. Tilasin Polestarin suunnilleen silloin kun sain Volvon hinnat tietooni (Volvo oli sen verran kalliimpi ettei se ollut vaihtoehto). Ymmärtääkseni molempien autojen tuotannon piti alkaa Q3/23 ja toimitusten Q4/23, eli toimitusajan piti olla melko tarkkaan vuosi. Sittemmin tuotannon aloitusta lykättiin puolella vuodella, joten sen myötä tuotanto alkaa Q1/24 ja toimitukset Q2/24. Koskee molempia malleja globaalisti, ei pelkästään minun autoyksilöäni.

    Onko PS3 ja EX90 autoina kuinka lähellä toisiaan, koko, voimalinja, wltp-range?

    En nyt tarkistanut tietoja mistään, mutta melko varmalla fiilispohjalla:

    Voimalinja, akkupaketti ja perusrakenne on sama, samoin monet varusteet ja toiminnallisuudet/toimintalogiikka. Volvossa taisi olla lidar vakiona, Polestariin sen saa tilattua lisävarusteena (mutta ei saanut vielä silloin kun tilasin).

    EX90 on hieman isompi, ja sen olisi saanut 7-paikkaisena, kun taas PS3 on "sporttisempi". (Sporttisempi on myyvämpi termi sanalle ahtaampi.).Toisaalta auto on aavistuksen alle 5m pitkä, ja vähän vajaat pari metriä leveä, että ei se mikään pikkuauto ole sekään. En ole päässyt näkemään saati koeistumaan, joten vaikea sanoa tosielämän tuntemuksista mitään. Toki mittoja ja YouTube-videoita löytyy.

    Virallista WLTPtä ei kai vielä ole, mutta kun tekniikka on yhteneväistä Volvon ollessa isompi ja kulmikkaampi, arvelen että Polestarilla pääsee pidemmälle. Arvioitu WLTP PS3:lle taisi ehkä kenties olla n. 600km.

    Volvo oli muistaakseni noin kymppitonnin kalliimpi, tai ainakin verotusarvossa n. 200€/kk. Koska johinkin pitää raja vetää, niin minulla se meni nyt tuossa. Joku saattaa ihmetellä että onko sadan tonnin autossa oikeasti kiinni kymppitonnista, mutta minulla se nyt ainakin oli. Sinäsä tilavampi Volvo olisi ollut tietyllä tapaa kiinnostavampi, ja hintaerokin varmasti selittyy lidarilla, koolla ja ehkä jollain muullakin varuste-erolla.

    Edit: PS3 on 490cm, V90 494cm Model X 500cm ja EX90 504cm

    Koko tässä nyt eniten huolettaakin, mutta luotan siihen että sähköauton tilankäyttö on onnistuttu suunnittelemaan ainakin tuon V90:een nähden puttuvan 4cm edestä paremmaksi.

    Ei varmaan kannata muutaman sentin ulkomitan erosta olla huolissaan. Sehän ei välttämättä korreloi sisätiloihin jonkun muotoiluseikan takia juuri ollenkaan. Katsoin aikoinaan Teslaratista EX90:n esittelyvideon. Se jäi ihmetyttämään, että miksi siinä ei ole etutavaratilaa kuin latauskaapelien säilytystä varten.

    Pitää käydä koeajamassa EX90 jahka se on mahdollista.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Mönkijäkin oli jonain vuonna. Ja sepä vasta kätevä onkin, mm. pienpuun korjuussa. Ei tarvitse leveitä ajouria.

      1
  • @Yosemite kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Mönkijäkin oli jonain vuonna. Ja sepä vasta kätevä onkin, mm. pienpuun korjuussa. Ei tarvitse leveitä ajouria.

    Joo, juuri viikonloppuna kävin mustikoita noukkimassa ja pari vuotta sitten paikalla vierailleen moton jäljet näkyvät yhä. Olen aina ihmetellyt miten jotkut kannustavat harvennushakkuisiin, puu sieltä / toinen täältä - päätehakkuun sijasta kun jäljet on niin rumat. Moton kun vielä sähköistäisi, 20 tonnin akut niin voi pojat miten ekologinen väline tulisi metsätöihin - akun lataukseen voisi tosin tarvita 500 kW dieselaggrekaatin.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Mönkijäkin oli jonain vuonna. Ja sepä vasta kätevä onkin, mm. pienpuun korjuussa. Ei tarvitse leveitä ajouria.

    Joo, juuri viikonloppuna kävin mustikoita noukkimassa ja pari vuotta sitten paikalla vierailleen moton jäljet näkyvät yhä. Olen aina ihmetellyt miten jotkut kannustavat harvennushakkuisiin, puu sieltä / toinen täältä - päätehakkuun sijasta kun jäljet on niin rumat. Moton kun vielä sähköistäisi, 20 tonnin akut niin voi pojat miten ekologinen väline tulisi metsätöihin - akun lataukseen voisi tosin tarvita 500 kW dieselaggrekaatin.

    Puu sieltä, toinen täältä on poimintahakkuu, harvennushakkuut tehdään vuosia ennen.

    Päätehakkuu onkin sellainen huomaamaton puunkorjuutapa, jota ei oikein edes huomaa metsässä liikkuessaan. On helppo kävellä kauniissa ympäristössä ja poimia metsän marjoja ja sieniä maasta, johon ei ole jälkiä jäänyt.

    Motot taitavat toimia sähköllä, jota dieselgeneraattori tuottaa. Osassa taitaa olla akkuja lisäksi, jolloin diesel voidaan mitoittaa tasaista tehoa varten ja dieseliä säästyy. Dieselin valitseminen huipputeholle on suurta tuhlausta myös rahallisesti.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Eivät kovin tuoreita tapauksia nuo mainitsemasi asiat ole; toinen vuodelta 2000 ja toinen 2005; eli ohi ovat.

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Vuoden_turhake

    Toistaiseksi en ole noita vuoden valintoja millään tavalla pitänyt ohjenuoranani omissa hankinnoissani.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Motot taitavat toimia sähköllä, jota dieselgeneraattori tuottaa. Osassa taitaa olla akkuja lisäksi, jolloin diesel voidaan mitoittaa tasaista tehoa varten ja dieseliä säästyy. Dieselin valitseminen huipputeholle on suurta tuhlausta myös rahallisesti.

    Eipä taida olla sähköisiä kuin Ponssen EV1 konsepti.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Kynsilakkaa käyttävä Rouva pitää jollain foorumilla turhakkeeksi nimettyä auton värikoodilla tilattavaa kynsilakkaa epäloogisuutena.

    Kyseinen turhakkeeksi julistaminen ei kuulemma toimi, koska jos itse valitussa värissä oleva kynsilakka on yleensä lainkaan tarpeen, silloin valittua väriä ei saa rajata vaikkapa siten, ettei se saa olla sama kuin oman auton väri. Ja jos Mercedeksen punainen värikoodi 996 on turhake, silloin sitä ovat myös kaikki muutkin värit. Ei Schumacherille voi olla eri säännöt kuin Trullille, tai jos on, silloin turhakkeiden julistajat ovat itse muita mielipiteen perusteella syrjiviä turhakkeita.

    Jonkun heikommin informoidun asiantuntematon turhakkeeksi julistaminen ei sinänsä Pohojalaisella XXL-egolla varustettua haittaa, mutta oman auton värikoodilla tehtyä kynsilakkaa ei ole enää saatavissa ja lahjaksi ostamani pullo on loppumassa. Meneekö auto vaihtoon, vai pitääkö auto maalata kaupallisesti saatavalla kynsilakalla häiritsevän sävyeron välttämiseksi?

      
  • muokattu 08.08.2023 17:23

    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

    Vaaleat penkit ei hyvä, mutta miksi ei saa olla harmaa? Eikö se ole hyvin suosittu väri Suomen liikenteessä?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

    Vaaleat penkit ei hyvä, mutta miksi ei saa olla harmaa? Eikö se ole hyvin suosittu väri Suomen liikenteessä?

    Jotain ehdotonta rajaa sentään, muuten kelpaa niillä varusteilla mitä uusia maahantuojan varastossa, tai tulossa maahan on.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Mönkijäkin oli jonain vuonna. Ja sepä vasta kätevä onkin, mm. pienpuun korjuussa. Ei tarvitse leveitä ajouria.

    Joo, juuri viikonloppuna kävin mustikoita noukkimassa ja pari vuotta sitten paikalla vierailleen moton jäljet näkyvät yhä. Olen aina ihmetellyt miten jotkut kannustavat harvennushakkuisiin, puu sieltä / toinen täältä - päätehakkuun sijasta kun jäljet on niin rumat. Moton kun vielä sähköistäisi, 20 tonnin akut niin voi pojat miten ekologinen väline tulisi metsätöihin - akun lataukseen voisi tosin tarvita 500 kW dieselaggrekaatin.

    Puu sieltä, toinen täältä on poimintahakkuu, harvennushakkuut tehdään vuosia ennen.

    Päätehakkuu onkin sellainen huomaamaton puunkorjuutapa, jota ei oikein edes huomaa metsässä liikkuessaan. On helppo kävellä kauniissa ympäristössä ja poimia metsän marjoja ja sieniä maasta, johon ei ole jälkiä jäänyt.

    Motot taitavat toimia sähköllä, jota dieselgeneraattori tuottaa. Osassa taitaa olla akkuja lisäksi, jolloin diesel voidaan mitoittaa tasaista tehoa varten ja dieseliä säästyy. Dieselin valitseminen huipputeholle on suurta tuhlausta myös rahallisesti.

    Olen ollut siinä luulossa, että päätehakkuu tarkoittaa sitä viimeistä vaihetta, kaikki sileäksi - avohakkuu, pystyyn jätetään 3-5 puuta muutaman hehtaarin aukkoon. Tätäkö ei huomaa?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)

    Mönkijäkin oli jonain vuonna. Ja sepä vasta kätevä onkin, mm. pienpuun korjuussa. Ei tarvitse leveitä ajouria.

    Joo, juuri viikonloppuna kävin mustikoita noukkimassa ja pari vuotta sitten paikalla vierailleen moton jäljet näkyvät yhä. Olen aina ihmetellyt miten jotkut kannustavat harvennushakkuisiin, puu sieltä / toinen täältä - päätehakkuun sijasta kun jäljet on niin rumat. Moton kun vielä sähköistäisi, 20 tonnin akut niin voi pojat miten ekologinen väline tulisi metsätöihin - akun lataukseen voisi tosin tarvita 500 kW dieselaggrekaatin.

    Puu sieltä, toinen täältä on poimintahakkuu, harvennushakkuut tehdään vuosia ennen.

    Päätehakkuu onkin sellainen huomaamaton puunkorjuutapa, jota ei oikein edes huomaa metsässä liikkuessaan. On helppo kävellä kauniissa ympäristössä ja poimia metsän marjoja ja sieniä maasta, johon ei ole jälkiä jäänyt.

    Motot taitavat toimia sähköllä, jota dieselgeneraattori tuottaa. Osassa taitaa olla akkuja lisäksi, jolloin diesel voidaan mitoittaa tasaista tehoa varten ja dieseliä säästyy. Dieselin valitseminen huipputeholle on suurta tuhlausta myös rahallisesti.

    Olen ollut siinä luulossa, että päätehakkuu tarkoittaa sitä viimeistä vaihetta, kaikki sileäksi - avohakkuu, pystyyn jätetään 3-5 puuta muutaman hehtaarin aukkoon. Tätäkö ei huomaa?

    Joku Jorma L2 piti päätehakkuuta harvennusta nätimpänä vaihtoehtona. Pitäisi kysyä häneltä.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

    Vaaleat penkit ei hyvä, mutta miksi ei saa olla harmaa? Eikö se ole hyvin suosittu väri Suomen liikenteessä?

    Jotain ehdotonta rajaa sentään, muuten kelpaa niillä varusteilla mitä uusia maahantuojan varastossa, tai tulossa maahan on.

    Oletko sattuman varaisesti eli summanmutikassa valinnut juuri metalliharmaan ehdottomaksi rajaksesi? Tai liittyykö metalliharmaaseen jokin traumaattinen muisto lapsuudesta tai varhaisnuoruudesta? Metalliharmaahan on vähän kuin Toyota: sulautuu liikenteessä taustaan eikä, sinua lukuun ottamatta, herätä voimakkaita tunteita. Minusta kanarian keltainen on väri, jolla pilattua autoa en ottaisia. Paitsi kanarian keltaisen Lamborghinin ottaisin, mutta se onkin pelkkä hypoteettinen ajatus, jonka toteuttamisen pätäkän puute tehokkaasti estää.

      
  • Metallinharmaaseen ei liity muuta, se vaan on hemmetintylsä väri, autossa.

      
  • Harmaan voisin valita, mutta en arkkitehdin harmaata.

      
  • muokattu 09.08.2023 11:24

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

    Vaaleat penkit ei hyvä, mutta miksi ei saa olla harmaa? Eikö se ole hyvin suosittu väri Suomen liikenteessä?

    Pussihousumobilistin mielestä Iridiumsilber on täysin hyväksyttävä värikoodi mihin tahansa kesäkuun 1934 jälkeen valmistuneeseen Mercedekseen. Sitä vanhempiin sopii Saksan perinteinen valkoinen tunnusväri. Nostalgikko voi tietenkin tilata uudenkin autonsa valkoisena vanhojen aikojen muistoksi.

    Perinteitä kunnioittaen auton värin valintakin olisi varsin helppoa. Saksan valkoisen, Ranskan sinisen, Italianpunaisen ja British Racing Greenin lisäksi värejä on vielä jäljellä muillekin valmistajamaille. Sekamuodot pitäisi toki määritellä myös, että vaikkapa Japanilaisyrityksen EU:ssa valmistamalle autolle saadaan oikea tunnusväri. Uudenkaupungin tehtaalta valmistunut AitoSuomiAuto Mersu voisi olla sinivalkoinen Saksan ja Suomen värit yhdistävä, mutta Uudenkaupungin Saabin väritys olisi ristiriitainen. Kun Suomen lipun siniristi maalataan Ruotsin lipun päälle, on lopputuloksena harhaanjohtavasti Ranskalainen kokosininen.

    Vaaleissa istuimissakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan ne ovat nahkaa joka on helppo pitää puhtaana siistinä. En ottaisi itsekään vaaleaa kangasverhoilua sen työllistävyyden vuoksi.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autonvärillä ei ole mitään muuta väliä kuin ettei se ole metalliharmaa, ja penkit ei ole liian vaaleita.
    Muu väreistä narina on turhaa.

    Vaaleat penkit ei hyvä, mutta miksi ei saa olla harmaa? Eikö se ole hyvin suosittu väri Suomen liikenteessä?

    Pussihousumobilistin mielestä Iridiumsilber on täysin hyväksyttävä värikoodi mihin tahansa kesäkuun 1934 jälkeen valmistuneeseen Mercedekseen. Sitä vanhempiin sopii Saksan perinteinen valkoinen tunnusväri. Nostalgikko voi tietenkin tilata uudenkin autonsa valkoisena vanhojen aikojen muistoksi.

    Perinteitä kunnioittaen auton värin valintakin olisi varsin helppoa. Saksan valkoisen, Ranskan sinisen, Italianpunaisen ja British Racing Greenin lisäksi värejä on vielä jäljellä muillekin valmistajamaille. Sekamuodot pitäisi toki määritellä myös, että vaikkapa Japanilaisyrityksen EU:ssa valmistamalle autolle saadaan oikea tunnusväri. Uudenkaupungin tehtaalta valmistunut AitoSuomiAuto Mersu voisi olla sinivalkoinen Saksan ja Suomen värit yhdistävä, mutta Uudenkaupungin Saabin väritys olisi ristiriitainen. Kun Suomen lipun siniristi maalataan Ruotsin lipun päälle, on lopputuloksena harhaanjohtavasti Ranskalainen kokosininen.

    Vaaleissa istuimissakaan ei ole mitään ongelmaa kunhan ne ovat nahkaa joka on helppo pitää puhtaana siistinä. En ottaisi itsekään vaaleaa kangasverhoilua sen työllistävyyden vuoksi.

    Kaikissa myynnissä olevissa käytetyissä autoissa, joissa on nahkapenkit, päällinen näkyy olevan muodottomaksi venynyt. Muutoin ihan siistin näköinen nahkaverhous sopisi paremmin kokoa suurempaan autoon. Kangasverhoilussa ei näytä samaa ongelmaa olevan ja vain pakettiautojen kuskinpenkeissä se näkyy kuluvan puhki.

      
  • Minun epäsuosikkini on nykyään jostain minulle käsittämättömästä syystä yleistynyt pohjamaalinharmaa. Esim EQE taitaa olla sellainen, ID4:sia näkee samalla värillä myös.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Minun epäsuosikkini on nykyään jostain minulle käsittämättömästä syystä yleistynyt pohjamaalinharmaa. Esim EQE taitaa olla sellainen, ID4:sia näkee samalla värillä myös.

    Samaa mieltä - en kyllä ymmärrä miksi joku valitsisi uuden auton väriksi mainitun pohjamaali-harmaan.
    Toinen inhokki on alkupään ID4 mallien lapsen ripulikakan keltainen vai mikä lienee väri virallisesti.
    Minusta volvon ocean race sininen on hyvä väri ja omissa kulkineissa musta on tullut valittua useampaan kertaan.

      
  • Edellisen sukupolven hyvin yleinen käytäntö oli laittaa penkinsuoja sukolit, mitä ihmettä ensin kehutaan ostaessa upeita kuoseja, ja välittömästi oston jälkeen Anttilaan ostamaan karmeat suojat.

      2
  • @Late1969 kirjoitti:
    Kaikissa myynnissä olevissa käytetyissä autoissa, joissa on nahkapenkit, päällinen näkyy olevan muodottomaksi venynyt.

    Tuohan riippuu nahan tikkauksesta ja käytännössä siitä onko istuin suunniteltu kangas- vai nahkapintaiseksi, koska sama muoto ei toimi molemmissa monestakin syystä eikä verhoilumateriaalin alla olevia kerroksia haluta kustannussyistä vaihtaa.

    Reunoistaan kuopalla roikkuva verhoilunahka venyy ihan varmasti. Hieman koholle tikattu painuu istujan alla vain suoremmaksi. Ainakin vielä 8 vuoden jälkeen W212 Avantgarden kuosiin ommellut istuimet ovat yhtä ryhdikkäät kuin uutenakin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kaikissa myynnissä olevissa käytetyissä autoissa, joissa on nahkapenkit, päällinen näkyy olevan muodottomaksi venynyt.

    Tuohan riippuu nahan tikkauksesta ja käytännössä siitä onko istuin suunniteltu kangas- vai nahkapintaiseksi, koska sama muoto ei toimi molemmissa monestakin syystä eikä verhoilumateriaalin alla olevia kerroksia haluta kustannussyistä vaihtaa.

    Reunoistaan kuopalla roikkuva verhoilunahka venyy ihan varmasti. Hieman koholle tikattu painuu istujan alla vain suoremmaksi. Ainakin vielä 8 vuoden jälkeen W212 Avantgarden kuosiin ommellut istuimet ovat yhtä ryhdikkäät kuin uutenakin.

    Eikös ne menneet uusiksi vai oliko se jollain toisella?

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Minun epäsuosikkini on nykyään jostain minulle käsittämättömästä syystä yleistynyt pohjamaalinharmaa. Esim EQE taitaa olla sellainen, ID4:sia näkee samalla värillä myös.

    Lisämaksuttomista väreistä pitää valita vähiten huono. Työkaverin isän uudessa Cayennessa on tuollainen väri, tiedä onko hinnasta kiinni. On heillä myös uudehkot valkoiset 911 ja coupé-Mersu.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Kaikissa myynnissä olevissa käytetyissä autoissa, joissa on nahkapenkit, päällinen näkyy olevan muodottomaksi venynyt.

    Tuohan riippuu nahan tikkauksesta ja käytännössä siitä onko istuin suunniteltu kangas- vai nahkapintaiseksi, koska sama muoto ei toimi molemmissa monestakin syystä eikä verhoilumateriaalin alla olevia kerroksia haluta kustannussyistä vaihtaa.

    Reunoistaan kuopalla roikkuva verhoilunahka venyy ihan varmasti. Hieman koholle tikattu painuu istujan alla vain suoremmaksi. Ainakin vielä 8 vuoden jälkeen W212 Avantgarden kuosiin ommellut istuimet ovat yhtä ryhdikkäät kuin uutenakin.

    Eikös ne menneet uusiksi vai oliko se jollain toisella?

    Menivät. Auto on 12-vuotias mutta se uusi nahkaverhoilu on ommeltu alkuperäiseen kuosiin jo 8 vuotta sitten. Niin se aika rientää.

    Omassani on tosin verhoilijan ehdottama parannus, joka saattaa vaikuttaa asiaan? Verhoilija kysyi saako istuinta pehmentää tehtaan versiosta. Hän kertoi tekevänsä kyllä alkuperäisen kaltaisenkin, mutta ehdotti parempana tapana lisätä nahan alle ohut huopakerros, joka pehmentää nahkaan pakotettavia mutkia saaden ne sekä näyttämään heti uutena paremmalta että myös kestämään aikaa paremmin. En silloin ajatellut asiaa tältä kannalta vaan lähinnä kevyille kuskeille mukavuustekijänä istuimen pehmentyessä hieman alkuperäiseen verrattuna.

    Pitääpä katsoa miltä saman ikäiset Avantgardet tehtaan nahkaverhoilulla näyttävät nyt?

    Ja muille tiedoksi, nyt on siis puheena vuosimallin 2012 Mersun jakkara, jonka istuimen ja selkänojan keskiosa näyttää ihan armeijan telttapatjalta, siis telaketjua peräkkäin kudottuna.

    Ja se auto on 12-vuotias vaikka onkin 2012-mallinen, koska hakuehtoni vaati käytännössä tuon mallivuoden VIN-koodin. Ei se ole suuri ihme, että kun on ostamassa toissavuoden mallista autoa, yksi ensimmäisistä vaaditut ominaisuudet täyttävistä on hinnan mukaan järjestetyn listan alkupäässä. Monia kiinnostaa vain ensirekisteröintipäivä, mutta minä valitsen haluamani teknisen speksin ja vanhemman saa yleensä halvemmalla :smiley:

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minun epäsuosikkini on nykyään jostain minulle käsittämättömästä syystä yleistynyt pohjamaalinharmaa. Esim EQE taitaa olla sellainen, ID4:sia näkee samalla värillä myös.

    Lisämaksuttomista väreistä pitää valita vähiten huono. Työkaverin isän uudessa Cayennessa on tuollainen väri, tiedä onko hinnasta kiinni. On heillä myös uudehkot valkoiset 911 ja coupé-Mersu.

    Mersun osalta pelkkä "valkoinen" ei vielä kerro värin hintaa. Polarvalkoinen on joko ilmainen tai pienen lisähinnan väri. Sen sijaan timantinvalkoinen helmiäisväri on jopa hyasintinpunaistakin harvinaisempi ja kalliimpi designoväri.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Minun epäsuosikkini on nykyään jostain minulle käsittämättömästä syystä yleistynyt pohjamaalinharmaa. Esim EQE taitaa olla sellainen, ID4:sia näkee samalla värillä myös.

    Lisämaksuttomista väreistä pitää valita vähiten huono. Työkaverin isän uudessa Cayennessa on tuollainen väri, tiedä onko hinnasta kiinni. On heillä myös uudehkot valkoiset 911 ja coupé-Mersu.

    Mersun osalta pelkkä "valkoinen" ei vielä kerro värin hintaa. Polarvalkoinen on joko ilmainen tai pienen lisähinnan väri. Sen sijaan timantinvalkoinen helmiäisväri on jopa hyasintinpunaistakin harvinaisempi ja kalliimpi designoväri.

    Perusvalkoisia ovat. Jos auto on erikoismaalilla maalattu minkäväriseksi tahansa, ei sitä tule värin mukaan kutsuttua. Helmiäisvalkoinen on hieno maali, mutta isoon Mersuun ei välttämättä sovi. Mielestäni valkoinen ei sovi useimpiin autoihin, mutta joihinkin malleihin on valkoinen ainoa oikea väri. Esim. Fiat Tipon ainoa oikea väri oli valkoinen.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Edellisen sukupolven hyvin yleinen käytäntö oli laittaa penkinsuoja sukolit, mitä ihmettä ensin kehutaan ostaessa upeita kuoseja, ja välittömästi oston jälkeen Anttilaan ostamaan karmeat suojat.

    Niin totta! Reilu neljäkymmentä vuotta sitten olin bensiksellä kesätöissä ja omistajalla oli siinä ohessa myös autoliike. Kerran laitoin uuteen autoon ennen luovutusta istuinpäälliset plyysiverhoilun päälle, koska ostaja halusi säilyttää verhoilun hyvänä seuraavalle omistajalle.

      
  • Ottaisin joka kerta paloautonpunaisen, jos niitä vain saisi. Vajaan 20 vuoden leasingautoilun aikana olen onnistunut saamaan yhden sellaisen, ja kerran itse valinnut muun värin (2006 Civicissä oli mustat muoviset hevosharrastajakaaret, nykyään niitä käytetään myös maastomuoveina. Punaisesta ne paistoivat jotenkin ikävästi, tummansinisestä ei).

    V90:stä sai joskus punaisena, mutta ei sitten enää kun hankin omani.

    Kun kerran punaista ei saa, olen tyytynyt myös santanderinvalkoiseen, mustaan, tai minkä nyt on ilman lisämaksua saanut.

    Nykyään on usein rahaakin vastaan tarjolla 8 eri harmaata ja pari -kolme värillistä. Polestarin halusin värillisenä vaikka siitä jotain pitikin maksaa.

      1
  • @M880 kirjoitti:
    Ottaisin joka kerta paloautonpunaisen, jos niitä vain saisi. Vajaan 20 vuoden leasingautoilun aikana olen onnistunut saamaan yhden sellaisen, ja kerran itse valinnut muun värin (2006 Civicissä oli mustat muoviset hevosharrastajakaaret, nykyään niitä käytetään myös maastomuoveina. Punaisesta ne paistoivat jotenkin ikävästi, tummansinisestä ei).

    V90:stä sai joskus punaisena, mutta ei sitten enää kun hankin omani.

    Kun kerran punaista ei saa, olen tyytynyt myös santanderinvalkoiseen, mustaan, tai minkä nyt on ilman lisämaksua saanut.

    Nykyään on usein rahaakin vastaan tarjolla 8 eri harmaata ja pari -kolme värillistä. Polestarin halusin värillisenä vaikka siitä jotain pitikin maksaa.

    Minulla XC90T8 oli electric silver, lasketaanko se harmaaksi? Jos lasketaan, niin sitten minusta harmaa on hyvä väri. Nykyinen menopeli on midnight silver eikä se ole yhtään saman sävyinen kuin electric silver oli. Molempi parempi. Kanarian keltainen tai ruskea ei olisi minun makuun vaikka eihän auton väriä ajaessa oikein näe. Että väliäkö sillä toisaalta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ottaisin joka kerta paloautonpunaisen, jos niitä vain saisi. Vajaan 20 vuoden leasingautoilun aikana olen onnistunut saamaan yhden sellaisen, ja kerran itse valinnut muun värin (2006 Civicissä oli mustat muoviset hevosharrastajakaaret, nykyään niitä käytetään myös maastomuoveina. Punaisesta ne paistoivat jotenkin ikävästi, tummansinisestä ei).

    V90:stä sai joskus punaisena, mutta ei sitten enää kun hankin omani.

    Kun kerran punaista ei saa, olen tyytynyt myös santanderinvalkoiseen, mustaan, tai minkä nyt on ilman lisämaksua saanut.

    Nykyään on usein rahaakin vastaan tarjolla 8 eri harmaata ja pari -kolme värillistä. Polestarin halusin värillisenä vaikka siitä jotain pitikin maksaa.

    Minulla XC90T8 oli electric silver, lasketaanko se harmaaksi? Jos lasketaan, niin sitten minusta harmaa on hyvä väri. Nykyinen menopeli on midnight silver eikä se ole yhtään saman sävyinen kuin electric silver oli. Molempi parempi. Kanarian keltainen tai ruskea ei olisi minun makuun vaikka eihän auton väriä ajaessa oikein näe. Että väliäkö sillä toisaalta.

    Harmaat ja silverit on täysin poissuljettu minun valinnoista jos päättää saan. Jos väri ei miellytä, esim. joku sinapinkeltainen, sinne autoon on vaikea päästä silmät kiinni, ettei väri muistuta joka kerta kun lähdet ;)

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit