@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
@Late1969 kirjoitti:
Eihän sähkiksen toimintamatkan pitäisi olla enää kriittinen ongelma jos ongelma ollenkaan. Latauksenkin pitäisi olla helppoa ja nopeaa. Miksi siis yhä vielä kohkataan jostain jäljellä olevan matkan näytöstä?
Pitäisi, todellakin, niitä vajaita sataviiskymppisiä jaettuja verkkoja joka notko täynnä ja jaettu vähintään neljälle, lataa siinä sitten ruuhka aikana 'pikana'. Omaan 'lataan' dieseliä, se on kolme minuuttia, enempää en odottele tolpalla, enkä jonota, joku hullu saa siellä pidempään venyä, tai jollain paskaburgerilla aabeeseellä, hyi hel...
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
Saattaa olla sellainen sivusto, jossa tulkinnalle ja spekulaatioille "annetaan tilaa". Pitääpä odotella, että markkinoille tulevasta autosta saadaan tietoa.
@Late1969 kirjoitti:
Eihän sähkiksen toimintamatkan pitäisi olla enää kriittinen ongelma jos ongelma ollenkaan. Latauksenkin pitäisi olla helppoa ja nopeaa. Miksi siis yhä vielä kohkataan jostain jäljellä olevan matkan näytöstä?
Pitäisi, todellakin, niitä vajaita sataviiskymppisiä jaettuja verkkoja joka notko täynnä ja jaettu vähintään neljälle, lataa siinä sitten ruuhka aikana 'pikana'. Omaan 'lataan' dieseliä, se on kolme minuuttia, enempää en odottele tolpalla, enkä jonota, joku hullu saa siellä pidempään venyä, tai jollain paskaburgerilla aabeeseellä, hyi hel...
Ei tässä ketään halveksia tarvitse, vaan ihmisillä on aivan luonnostaan erilaiset prioriteetit. Melko usein valinnoissa joutuu punnitsemaan onko suurempi pula ajasta vai rahasta ja siihen kysymykseen on enemmän kuin yksi oikea vastaus.
Sinä maksat siitä että saat ladatuksi 800 kWh tankkiisi kolmessa minuutissa, kun jollain muulla taas on valmiutta odotella samassa ajassa vaivaista 7.5 kWh latausta halvemman hinnan toivossa (150 kW teholla).
Kumpikin on yhtä oikein, minulla ainakin riippuu päivästä kumpi on itselle tärkeämpää.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman.
Muutamasta hutista huolimatta olen onnistunut ostamaan kohtuullisen hyvin pitkään sopivalta tuntuvia autoja. Ne hutitkaan eivät ole yleensä olleet teknisiä, vaan oma vaatimusmäärittely on ollut epätarkka ja on joutunut myöntämään etten halunnutkaan aivan tällaista. Esim. valinta farkun ja sedanin välillä on heilunut sedanin puhtaan takaikkunan ja äänieristyksen ja farkun tilojen välillä eri suuntiin.
Nyt jäinkin pohtimaan vaihtoehtoa ostaa vain suunnilleen sopiva auto jolla pää kestäisi ajaa vuoden verran, jonka jälkeen auton voisi laittaa myyntiin. Harkitsen siis valintastrategiani vaihtamista tasan itseni näköisestä VIN-koodista ja itse valituista väreistä ja varusteista minimihinnalla ostettavaan uyden korimallin takuuautoon, jonka voi myydä vuoden kuluttua yhä takuuautona.
Kyse on siis hyvän vaihtoarvon ostamisesta niin halvalla kuin mahdollista. Olen itse sanonut tätä periksiantamiseksi tavoitteella ostaa niin huono auto, että se on tarkoituskin vaihtaa pian.
Tämä voisi olla turvallinen tapa tutustua sähköautoiluun, kun saisi ajaa koko ajan jollain suositulla uudehkolla mallilla kerran vuodessa tuontiauton alennusta hyödyntämällä vaihtaen?
@740 GLE kirjoitti:
Rahaa on harvoin "riittävästi" mutta minun iässäni kuulemma mikään ei maksa enää mitään, koska kaikki kulutukseni on vain perikunnalta pois 😂
Näin myös auton arvonalenema ja kulutus.
Mutta se kriteerit edes lähes täyttävä auto. Sen kun löytäisi. Ei kai ole olemassakaan.
Meilläkään ei ole vielä nähty sellaista autoa, joka olisi pysynyt koko vuoden tehtaan spekseissä.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
Saattaa olla sellainen sivusto, jossa tulkinnalle ja spekulaatioille "annetaan tilaa". Pitääpä odotella, että markkinoille tulevasta autosta saadaan tietoa.
Yep. Tuosta sivustosta ei mitään aiempaa kokemusta. Toisaalta tuon teslaratin jutut on kirjoitettu melko kieli keskellä suuta, jos auton julkaisu on ”vähän” venynyt, asiasta ei kirjoiteta mitenkään kriittisesti. Mitenkähän muotoiltaisiin lausumat jos vaikka pariin vuoteen ei edelleenkään olisi cybertruck’ia myynnissä?
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
Saattaa olla sellainen sivusto, jossa tulkinnalle ja spekulaatioille "annetaan tilaa". Pitääpä odotella, että markkinoille tulevasta autosta saadaan tietoa.
Yep. Tuosta sivustosta ei mitään aiempaa kokemusta. Toisaalta tuon teslaratin jutut on kirjoitettu melko kieli keskellä suuta, jos auton julkaisu on ”vähän” venynyt, asiasta ei kirjoiteta mitenkään kriittisesti. Mitenkähän muotoiltaisiin lausumat jos vaikka pariin vuoteen ei edelleenkään olisi cybertruck’ia myynnissä?
Teslarati on jo nimestä pääteltynä teslapositiivinen sivusto, mutta minusta kuitenkin asiapitoinen. Siellä on muutakin kuin Tesla-juttuja, esim. juuri nyt Fiskerin tulossa olevan mallin esittelyä. Ja asialinjalla, eikä mitään Tekniikan Maailma -tyyppistä riekkumista.
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden. Semin myyntiintulo kesti myös aika kauan eikä sen massatuotantoa ole vieläkään aloitettu. Pepsillä on ensimmäiset Semit reaalimaailmakäytössä.
P.S. Fisker-henkinen sivusto on myös "rati"-päätteinen eli Fiskerati. En löytänyt netistä, mitä "rati" tarkoittaa.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
@Jorma L2 kirjoitti:
Tässä on tietysti se ongelma, että jos aina jää odottamaan sitä seuraavaa, parempaa mallia, lopulta jää ilman. Toisaalta, ehkä Tesla on ainoa, jolla on sähköauton kehityksestä historiallista tietoa, lähinnä kantapään kautta opittua. Teslan cybertruck on selkein malli, jossa ollaan törmätty ongelmiin, joihin perinnemerkki ei olisi alunperinkään sotkeutunut. Nyt markkinoilla on vasta muutama sähköautomalli, jotka on alunperin kehitetty täyssähkömalliksi, ei ympätty olemassa olevaan polttomoottorille suunniteltuun koriin. Itse olen Mielelläni lukisin varma, että perinteiset automerkit oppivat (siis pakko on) nopeasti ja jo seuraava oikea sähköautosukupolvi on merkittävästi parempi kuin se auto, joka puristettiin linjalta ulos paniikissa nopealla aikataululla. Minun ikä alkaa vielä nippa nappa vitosella, ehkä on aikaa odottaa ja ajaa Volvolla kohti miljoonaa km.
Millaisiin ongelmiin Cybertruckin kanssa ollaan törmätty? Rosterilevyn käyttö rungossa on kai vaatinut paljon kehitystyötä, mutta mitä muita?
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
Saattaa olla sellainen sivusto, jossa tulkinnalle ja spekulaatioille "annetaan tilaa". Pitääpä odotella, että markkinoille tulevasta autosta saadaan tietoa.
Yep. Tuosta sivustosta ei mitään aiempaa kokemusta. Toisaalta tuon teslaratin jutut on kirjoitettu melko kieli keskellä suuta, jos auton julkaisu on ”vähän” venynyt, asiasta ei kirjoiteta mitenkään kriittisesti. Mitenkähän muotoiltaisiin lausumat jos vaikka pariin vuoteen ei edelleenkään olisi cybertruck’ia myynnissä?
Teslarati on jo nimestä pääteltynä teslapositiivinen sivusto, mutta minusta kuitenkin asiapitoinen. Siellä on muutakin kuin Tesla-juttuja, esim. juuri nyt Fiskerin tulossa olevan mallin esittelyä. Ja asialinjalla, eikä mitään Tekniikan Maailma -tyyppistä riekkumista.
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden. Semin myyntiintulo kesti myös aika kauan eikä sen massatuotantoa ole vieläkään aloitettu. Pepsillä on ensimmäiset Semit reaalimaailmakäytössä.
P.S. Fisker-henkinen sivusto on myös "rati"-päätteinen eli Fiskerati. En löytänyt netistä, mitä "rati" tarkoittaa.
Suomeksi rati on rivi. Latviassa se tarkoittaa kärryä tai vaunuja. Molemmat kielet kelpaisivat, mutta latvia vaikuttaa todennäköisemmältä.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
Minä vuonna sen XC90 sähköisen vastineen piti tulla markkinoille, valmistajan ilmoituksen mukaan?
Minäkin olen odotellut 500-sarjan kokoluokan farkkua sähköisenä, mutta vaikea sanoa kuinka myöhässä se on.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
Minä vuonna sen XC90 sähköisen vastineen piti tulla markkinoille, valmistajan ilmoituksen mukaan?
Minäkin olen odotellut 500-sarjan kokoluokan farkkua sähköisenä, mutta vaikea sanoa kuinka myöhässä se on.
En minä tiedä/muista, mikä on ollut tavoiteaika myyntiin tulolle. Sähköautoille on ollut tyypillistä, että ilmoitetaan tulossa olevan ja sitten ei moneen vuoteen näy kaupoissa.
Lähtökohtaisesti on valmistajan oma asia, milloin se tuo tuotteensa kauppoihin. Jos odottavan aika on liian pitkä, pitää ostaa joku muu auto sillä välin. Sain Volvo-kaupata aikoinaan viestin, että sähköinen XC90 on tulossa parin vuoden päästä ja ensin ajattelin, että ajan XC90T8:lla siihen asti, mutta en sitten malttanutkaan.
Se on mielenkiintoista, että ihmiset, jotka varmasti eivät aio ostaa Cybertruckia, ovat huolissaan sen myynnin alkamisen viivästymisestä. Minä en aio ostaa Cybertruckia eikä minulle ole väliä, milloin sen myynti alkaa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka se otetaan vastaan sitten aikanaan.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
XC90 ja Polestar 3 (jonka tilasin) julkaistiin viime vuoden lopulla, loka-marraskuun vaihteessa. Luovutuksen piti alkaa Q4/2023 josta se keväällä ilmoitetusti myöhästyy puoli vuotta. Toimitukset alkavat Q2/24, eli n. 1,5 vuotta julkaisusta.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
XC90 ja Polestar 3 (jonka tilasin) julkaistiin viime vuoden lopulla, loka-marraskuun vaihteessa. Luovutuksen piti alkaa Q4/2023 josta se keväällä ilmoitetusti myöhästyy puoli vuotta. Toimitukset alkavat Q2/24, eli n. 1,5 vuotta julkaisusta.
Niin. Onkohan tuon pitkän viiveen tarkoitus rohkaista ihmisä odottamaan, kun on tieto, että tulossa on. Vai miksi autoja ei julkaista kuten puhelimia, että julkistustilaisuudesta alkaen voi jättää ennakkotilauksen ja pari viikkoa sen jälkeen alkavat toimitukset ja laitteen voi ostaa kaupasta?
Autojen julkaisuista tulee helposti mielikuva, että auto on jo olemassa markkinoilla, vaikka se ei olekaan. Tuntuu kuin Lucid, Fisker ja Rivian olisivat ostajalle olemassa vaikka eivät oikasti olekaan. Toyotakin taisi julkistaa "tulossa olevan" sähköauton, jossa on käänteentekeviä ominaisuuksia sitten joskus, kun sellaisen kenties voi ostaa.
Muistakseni Nokian puhelimissakin oli aikoinaan jopa puolen vuoden viive julkistuksesta siihen, kun puhelimen pystyi oikeasti ostamaan. Puhumattakaan hauskoista mokista, kuten puhelimen videokuvauksen markkinoinnin varsinaisella videokameralla kuvatulla videopätkällä, mistä jäivät kiinni, kun kuvausauto näkyi peilikuvana rakennusten ikkunoista.
Tuosta peilikuvasta tuleekin mieleen yksi puhelimiin liittyvä kummallisuus. Puhelimen näytön voi kuulemma peilata esim. television näytölle. Olen joskus kokeillut, mutta minä en ole saanut peilikuvaa vaan puhelimen näyttö on toistunut tv:n näytöllä eikä peilautunut. Se onkin parempi, koska peilikuvaa olisi varsinkin tekstitetyissä elokuvissa hankala tulkita.
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
XC90 ja Polestar 3 (jonka tilasin) julkaistiin viime vuoden lopulla, loka-marraskuun vaihteessa. Luovutuksen piti alkaa Q4/2023 josta se keväällä ilmoitetusti myöhästyy puoli vuotta. Toimitukset alkavat Q2/24, eli n. 1,5 vuotta julkaisusta.
Onko Polestar 3 myös myöhässä vai vain EX90? Joudutko sinäkin odottelemaan vielä ensi vuoden puolelle?
@HybridRules kirjoitti:
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
XC90 ja Polestar 3 (jonka tilasin) julkaistiin viime vuoden lopulla, loka-marraskuun vaihteessa. Luovutuksen piti alkaa Q4/2023 josta se keväällä ilmoitetusti myöhästyy puoli vuotta. Toimitukset alkavat Q2/24, eli n. 1,5 vuotta julkaisusta.
Onko Polestar 3 myös myöhässä vai vain EX90? Joudutko sinäkin odottelemaan vielä ensi vuoden puolelle?
Sama aikataulu molemmilla, tietääkseni, en ole Volvon osalta varmistanut. Q2/24 on Pohjantähden aikataulu. Valmistus alkaa Q1 ja toimitukset Q2. Eli joo, joudun odottelemaan. Olen tässä pohtinut käytetyn auton liisaamista väliajalle
Ei tässä välttämättä mitään myöhässä ole. Alalle on vain muodostunut käytäntö vastata kilpailijan tuotejulkistukseen slidewarella, jossa kerrotaan että "kyllä meiltäkin tulee ihan pian uusi malli ja se on vielä paljon muita kovempi peli". Tämä on aivan normaali tapa yrittää minimoida kilpailijan pelottavan hyvän tuotteen haitallinen vaikutus oman vanhemman sukupolven tuotteeseen. Onnistuminen riippuu ajoituksesta ja julkistuksen sisällöstä.
Volvomiesten tietotoimisto huhuaa EX90 olevan jo yhtä kysytty kuin polkupyörien korona-ainaan. Tämän tietää siitä, että 2024 Suomen kiintiö on kuulemma jo myyty ja nyt tarjotaan 2025 mallisia.
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
@740 GLE kirjoitti:
Ei tässä välttämättä mitään myöhässä ole. Alalle on vain muodostunut käytäntö vastata kilpailijan tuotejulkistukseen slidewarella, jossa kerrotaan että "kyllä meiltäkin tulee ihan pian uusi malli ja se on vielä paljon muita kovempi peli". Tämä on aivan normaali tapa yrittää minimoida kilpailijan pelottavan hyvän tuotteen haitallinen vaikutus oman vanhemman sukupolven tuotteeseen. Onnistuminen riippuu ajoituksesta ja julkistuksen sisällöstä.
Volvomiesten tietotoimisto huhuaa EX90 olevan jo yhtä kysytty kuin polkupyörien korona-ainaan. Tämän tietää siitä, että 2024 Suomen kiintiö on kuulemma jo myyty ja nyt tarjotaan 2025 mallisia.
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
Saat varmasti kanttisi myytyä. Sukset katolle ja jouset poikki niin on prosentti uuden hinnasta tilillä. Kovasti ovat suosittuja siellä täällä, huono kunto viimeistelee tyylin. Ja niissähän on suomikilvet valmiina, ei tarvitse tilata erikseen.
@740 GLE kirjoitti:
Ei tässä välttämättä mitään myöhässä ole. Alalle on vain muodostunut käytäntö vastata kilpailijan tuotejulkistukseen slidewarella, jossa kerrotaan että "kyllä meiltäkin tulee ihan pian uusi malli ja se on vielä paljon muita kovempi peli". Tämä on aivan normaali tapa yrittää minimoida kilpailijan pelottavan hyvän tuotteen haitallinen vaikutus oman vanhemman sukupolven tuotteeseen. Onnistuminen riippuu ajoituksesta ja julkistuksen sisällöstä.
Volvomiesten tietotoimisto huhuaa EX90 olevan jo yhtä kysytty kuin polkupyörien korona-ainaan. Tämän tietää siitä, että 2024 Suomen kiintiö on kuulemma jo myyty ja nyt tarjotaan 2025 mallisia.
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
Ei ehkä yleisesti ottaen myöhässä, mutta jos muistan oikein, M880 kertoi jo monta kuukautta sitten tilanneensa auton ja jos myös ymmärrän oikein, niin hänelle oli "luvattu" toimitus tämän vuoden loppuun mennessä. Jos siis sekä muistan että ymmärrän oikein, niin Polestar 3:n osalta ainakin yksi auto myöhästyy ainakin maahantuojan arvioimasta toimitusajasta.
Autojen etukenojulkaisut varmaan johtuvat kuten sanot siitä, että valmistaja pyrkii vastaamaan olemassa olevien kilpailijoiden kuviteltuun tai todelliseen tarjontaan omalla kuvitellulla tarjonnallaan.
Minähän olisin kolme vuotta sitten ostanut Mersun SUV-plugarin, jos etukenoilmiötä ei olisi ollut. Joku mersumies tietysti jäi odottamaan ihmetähteä, mutta minä kun en ollut sen auton diesel-version koeajon jälkeen kuin vähän kallellaan siihen autoon ja sekin vähä vain plugarille pitkän rangen ja pikalatauksen tähden, niin nopeasti unohtui koko rati ja näin jälkiviisastellen, hyvä niin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on EX90:n Suomen kiintiö, että montako autoa? Volvomiesten huhugeneraattori ei varmaankaan kerro siitä mitään?
PS3 julkaistiin loka-marraskuun vaihteessa 2022, Volvo EX90 pari viikkoa myöhemmin. Tilasin Polestarin suunnilleen silloin kun sain Volvon hinnat tietooni (Volvo oli sen verran kalliimpi ettei se ollut vaihtoehto). Ymmärtääkseni molempien autojen tuotannon piti alkaa Q3/23 ja toimitusten Q4/23, eli toimitusajan piti olla melko tarkkaan vuosi. Sittemmin tuotannon aloitusta lykättiin puolella vuodella, joten sen myötä tuotanto alkaa Q1/24 ja toimitukset Q2/24. Koskee molempia malleja globaalisti, ei pelkästään minun autoyksilöäni.
@M880 kirjoitti:
PS3 julkaistiin loka-marraskuun vaihteessa 2022, Volvo EX90 pari viikkoa myöhemmin. Tilasin Polestarin suunnilleen silloin kun sain Volvon hinnat tietooni (Volvo oli sen verran kalliimpi ettei se ollut vaihtoehto). Ymmärtääkseni molempien autojen tuotannon piti alkaa Q3/23 ja toimitusten Q4/23, eli toimitusajan piti olla melko tarkkaan vuosi. Sittemmin tuotannon aloitusta lykättiin puolella vuodella, joten sen myötä tuotanto alkaa Q1/24 ja toimitukset Q2/24. Koskee molempia malleja globaalisti, ei pelkästään minun autoyksilöäni.
Onko PS3 ja EX90 autoina kuinka lähellä toisiaan, koko, voimalinja, wltp-range?
@M880 kirjoitti:
PS3 julkaistiin loka-marraskuun vaihteessa 2022, Volvo EX90 pari viikkoa myöhemmin. Tilasin Polestarin suunnilleen silloin kun sain Volvon hinnat tietooni (Volvo oli sen verran kalliimpi ettei se ollut vaihtoehto). Ymmärtääkseni molempien autojen tuotannon piti alkaa Q3/23 ja toimitusten Q4/23, eli toimitusajan piti olla melko tarkkaan vuosi. Sittemmin tuotannon aloitusta lykättiin puolella vuodella, joten sen myötä tuotanto alkaa Q1/24 ja toimitukset Q2/24. Koskee molempia malleja globaalisti, ei pelkästään minun autoyksilöäni.
Onko PS3 ja EX90 autoina kuinka lähellä toisiaan, koko, voimalinja, wltp-range?
En nyt tarkistanut tietoja mistään, mutta melko varmalla fiilispohjalla:
Voimalinja, akkupaketti ja perusrakenne on sama, samoin monet varusteet ja toiminnallisuudet/toimintalogiikka. Volvossa taisi olla lidar vakiona, Polestariin sen saa tilattua lisävarusteena (mutta ei saanut vielä silloin kun tilasin).
EX90 on hieman isompi, ja sen olisi saanut 7-paikkaisena, kun taas PS3 on "sporttisempi". (Sporttisempi on myyvämpi termi sanalle ahtaampi.).Toisaalta auto on aavistuksen alle 5m pitkä, ja vähän vajaat pari metriä leveä, että ei se mikään pikkuauto ole sekään. En ole päässyt näkemään saati koeistumaan, joten vaikea sanoa tosielämän tuntemuksista mitään. Toki mittoja ja YouTube-videoita löytyy.
Virallista WLTPtä ei kai vielä ole, mutta kun tekniikka on yhteneväistä Volvon ollessa isompi ja kulmikkaampi, arvelen että Polestarilla pääsee pidemmälle. Arvioitu WLTP PS3:lle taisi ehkä kenties olla n. 600km.
Volvo oli muistaakseni noin kymppitonnin kalliimpi, tai ainakin verotusarvossa n. 200€/kk. Koska johinkin pitää raja vetää, niin minulla se meni nyt tuossa. Joku saattaa ihmetellä että onko sadan tonnin autossa oikeasti kiinni kymppitonnista, mutta minulla se nyt ainakin oli. Sinäsä tilavampi Volvo olisi ollut tietyllä tapaa kiinnostavampi, ja hintaerokin varmasti selittyy lidarilla, koolla ja ehkä jollain muullakin varuste-erolla.
Edit: PS3 on 490cm, V90 494cm Model X 500cm ja EX90 504cm
Koko tässä nyt eniten huolettaakin, mutta luotan siihen että sähköauton tilankäyttö on onnistuttu suunnittelemaan ainakin tuon V90:een nähden puttuvan 4cm edestä paremmaksi.
@740 GLE kirjoitti:
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)
@740 GLE kirjoitti:
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)
Silloin aikanaan katumaasturi oli turhake. Nykyisin tiet alkavat olla sellaisessa kunnossa, että vuoden turhakkeeksi ei maasturi pääsisi. Osaltaan katumaasturit tosin aiheuttavat teiden tuhoutumista painollaan ja tehollaan eli ovat tehneet itsensä hyödyllisiksi. Ja katumaasturia kuten lehtipuhallintakin pitää osata käyttää, muutoin meno ainakin ulkopuolelle näyttää järjettömältä.
Luin yksityiskohtia pari viikkoa sitten mutta koska lava-autot ei ole tuttuja, ei jäänyt mieleen. Äänet oli ainakin mainittu, ohjaamossa tarvitaan kuulosuojat. Voin etsiä artikkelin jos kiinnostaa. Jotain isommista haasteista kertonee aikataulun reilu myöhästyminen, nyt olisi rahaa ja jenkkimarkkinoilla ainakin lava-autoille on tilausta mutta ei ole mitä myydä.
Pitäisi, todellakin, niitä vajaita sataviiskymppisiä jaettuja verkkoja joka notko täynnä ja jaettu vähintään neljälle, lataa siinä sitten ruuhka aikana 'pikana'. Omaan 'lataan' dieseliä, se on kolme minuuttia, enempää en odottele tolpalla, enkä jonota, joku hullu saa siellä pidempään venyä, tai jollain paskaburgerilla aabeeseellä, hyi hel...
Mielelläni lukisin artikkelin. Teslarati aina silloin tällöin kirjoittaa Cybertruckista, mutta en tiennyt, että sitä on päässeet "ulkopuoliset" testaamaan.
P.S.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-powers-through-winter-testing-new-zealand/
Alkuperäinen löytyy tästä:
https://www.wired.com/story/a-leaked-tesla-report-shows-the-cybertruck-had-basic-design-flaws/
Saattaa olla sellainen sivusto, jossa tulkinnalle ja spekulaatioille "annetaan tilaa". Pitääpä odotella, että markkinoille tulevasta autosta saadaan tietoa.
Ei tässä ketään halveksia tarvitse, vaan ihmisillä on aivan luonnostaan erilaiset prioriteetit. Melko usein valinnoissa joutuu punnitsemaan onko suurempi pula ajasta vai rahasta ja siihen kysymykseen on enemmän kuin yksi oikea vastaus.
Sinä maksat siitä että saat ladatuksi 800 kWh tankkiisi kolmessa minuutissa, kun jollain muulla taas on valmiutta odotella samassa ajassa vaivaista 7.5 kWh latausta halvemman hinnan toivossa (150 kW teholla).
Kumpikin on yhtä oikein, minulla ainakin riippuu päivästä kumpi on itselle tärkeämpää.
Muutamasta hutista huolimatta olen onnistunut ostamaan kohtuullisen hyvin pitkään sopivalta tuntuvia autoja. Ne hutitkaan eivät ole yleensä olleet teknisiä, vaan oma vaatimusmäärittely on ollut epätarkka ja on joutunut myöntämään etten halunnutkaan aivan tällaista. Esim. valinta farkun ja sedanin välillä on heilunut sedanin puhtaan takaikkunan ja äänieristyksen ja farkun tilojen välillä eri suuntiin.
Nyt jäinkin pohtimaan vaihtoehtoa ostaa vain suunnilleen sopiva auto jolla pää kestäisi ajaa vuoden verran, jonka jälkeen auton voisi laittaa myyntiin. Harkitsen siis valintastrategiani vaihtamista tasan itseni näköisestä VIN-koodista ja itse valituista väreistä ja varusteista minimihinnalla ostettavaan uyden korimallin takuuautoon, jonka voi myydä vuoden kuluttua yhä takuuautona.
Kyse on siis hyvän vaihtoarvon ostamisesta niin halvalla kuin mahdollista. Olen itse sanonut tätä periksiantamiseksi tavoitteella ostaa niin huono auto, että se on tarkoituskin vaihtaa pian.
Tämä voisi olla turvallinen tapa tutustua sähköautoiluun, kun saisi ajaa koko ajan jollain suositulla uudehkolla mallilla kerran vuodessa tuontiauton alennusta hyödyntämällä vaihtaen?
Meilläkään ei ole vielä nähty sellaista autoa, joka olisi pysynyt koko vuoden tehtaan spekseissä.
Yep. Tuosta sivustosta ei mitään aiempaa kokemusta. Toisaalta tuon teslaratin jutut on kirjoitettu melko kieli keskellä suuta, jos auton julkaisu on ”vähän” venynyt, asiasta ei kirjoiteta mitenkään kriittisesti. Mitenkähän muotoiltaisiin lausumat jos vaikka pariin vuoteen ei edelleenkään olisi cybertruck’ia myynnissä?
Teslarati on jo nimestä pääteltynä teslapositiivinen sivusto, mutta minusta kuitenkin asiapitoinen. Siellä on muutakin kuin Tesla-juttuja, esim. juuri nyt Fiskerin tulossa olevan mallin esittelyä. Ja asialinjalla, eikä mitään Tekniikan Maailma -tyyppistä riekkumista.
Onhan Cybertruckin esittelystä jo vierähtänyt aikaa, mutta Teslalla on varmaan syynsä siihen, että sitä ei ole tuotu aikaisemmin (eikä varsinaisesti vieläkään) myyntiin. Mistä me tiedämme, miten Tesla esim. osoittaa budjetissaan rahaa mihinkin. Kaipa he yrittävät kasvaa ja tuoda uusia tuotteita säilyttäen samalla kannattavuuden. Semin myyntiintulo kesti myös aika kauan eikä sen massatuotantoa ole vieläkään aloitettu. Pepsillä on ensimmäiset Semit reaalimaailmakäytössä.
P.S. Fisker-henkinen sivusto on myös "rati"-päätteinen eli Fiskerati. En löytänyt netistä, mitä "rati" tarkoittaa.
Toyotalla sama homma, ei ongelmia. Solid state -akkuinen auto olisi jo kaupassa jos haluaisivat, mutta eivät vain ole katsoneet tarpeelliseksi allokoida siihen budjettirahaa.
/s
Suomeksi rati on rivi. Latviassa se tarkoittaa kärryä tai vaunuja. Molemmat kielet kelpaisivat, mutta latvia vaikuttaa todennäköisemmältä.
Enhän minä sanonut, että Cybertruck ei ole saanut budjettirahaa, vaan että emmehän me (ainakaan en minä) tiedä, miksi auton markkinoille tulo on kestänyt. Solid state -akussa voi olla ihan toisenlaiset haasteet kuin auton kehittämisessä, koska niitä ei ole tullut keneltäkään autojen ajoakuksi ainakaan minun tietääkseni.
Auton julkistamisessa on iso ero puhelimien nykypäivän julkaisuihin, koska julkistettavaa puhelinta alkaa saada parin viikkoa julkaisun jälkeen, mutta autoja julkistetaan useita vuosia etukäteen. Voiko Volvon XC90-sähkövastaavaa ostaa vieläkään? Meinasin v. 2020 jäädä odottelemaan sellaisen kauppaan tuloa. Olisi ollut pitkä odotus.
Minä vuonna sen XC90 sähköisen vastineen piti tulla markkinoille, valmistajan ilmoituksen mukaan?
Minäkin olen odotellut 500-sarjan kokoluokan farkkua sähköisenä, mutta vaikea sanoa kuinka myöhässä se on.
En minä tiedä/muista, mikä on ollut tavoiteaika myyntiin tulolle. Sähköautoille on ollut tyypillistä, että ilmoitetaan tulossa olevan ja sitten ei moneen vuoteen näy kaupoissa.
Lähtökohtaisesti on valmistajan oma asia, milloin se tuo tuotteensa kauppoihin. Jos odottavan aika on liian pitkä, pitää ostaa joku muu auto sillä välin. Sain Volvo-kaupata aikoinaan viestin, että sähköinen XC90 on tulossa parin vuoden päästä ja ensin ajattelin, että ajan XC90T8:lla siihen asti, mutta en sitten malttanutkaan.
Se on mielenkiintoista, että ihmiset, jotka varmasti eivät aio ostaa Cybertruckia, ovat huolissaan sen myynnin alkamisen viivästymisestä. Minä en aio ostaa Cybertruckia eikä minulle ole väliä, milloin sen myynti alkaa. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, kuinka se otetaan vastaan sitten aikanaan.
XC90 ja Polestar 3 (jonka tilasin) julkaistiin viime vuoden lopulla, loka-marraskuun vaihteessa. Luovutuksen piti alkaa Q4/2023 josta se keväällä ilmoitetusti myöhästyy puoli vuotta. Toimitukset alkavat Q2/24, eli n. 1,5 vuotta julkaisusta.
Niin. Onkohan tuon pitkän viiveen tarkoitus rohkaista ihmisä odottamaan, kun on tieto, että tulossa on. Vai miksi autoja ei julkaista kuten puhelimia, että julkistustilaisuudesta alkaen voi jättää ennakkotilauksen ja pari viikkoa sen jälkeen alkavat toimitukset ja laitteen voi ostaa kaupasta?
Autojen julkaisuista tulee helposti mielikuva, että auto on jo olemassa markkinoilla, vaikka se ei olekaan. Tuntuu kuin Lucid, Fisker ja Rivian olisivat ostajalle olemassa vaikka eivät oikasti olekaan. Toyotakin taisi julkistaa "tulossa olevan" sähköauton, jossa on käänteentekeviä ominaisuuksia sitten joskus, kun sellaisen kenties voi ostaa.
Muistakseni Nokian puhelimissakin oli aikoinaan jopa puolen vuoden viive julkistuksesta siihen, kun puhelimen pystyi oikeasti ostamaan. Puhumattakaan hauskoista mokista, kuten puhelimen videokuvauksen markkinoinnin varsinaisella videokameralla kuvatulla videopätkällä, mistä jäivät kiinni, kun kuvausauto näkyi peilikuvana rakennusten ikkunoista.
Tuosta peilikuvasta tuleekin mieleen yksi puhelimiin liittyvä kummallisuus. Puhelimen näytön voi kuulemma peilata esim. television näytölle. Olen joskus kokeillut, mutta minä en ole saanut peilikuvaa vaan puhelimen näyttö on toistunut tv:n näytöllä eikä peilautunut. Se onkin parempi, koska peilikuvaa olisi varsinkin tekstitetyissä elokuvissa hankala tulkita.
Onko Polestar 3 myös myöhässä vai vain EX90? Joudutko sinäkin odottelemaan vielä ensi vuoden puolelle?
Sama aikataulu molemmilla, tietääkseni, en ole Volvon osalta varmistanut. Q2/24 on Pohjantähden aikataulu. Valmistus alkaa Q1 ja toimitukset Q2. Eli joo, joudun odottelemaan. Olen tässä pohtinut käytetyn auton liisaamista väliajalle
Hämmentävä Tesla-video: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009761313.html
Onkohan tuossa kaksi Teslaa ajellut akkua säästäen keskustassa vai mitä videolla tapahtuu?
Siinä ajetaan sallittua nopeutta?? Eikä se sovi kaikien kusipäiden kalloon
Varmasti alle rajoituksen eli sallittua nopeutta. Ja pysähdytään turhaan suojatien päälle.
Ei tässä välttämättä mitään myöhässä ole. Alalle on vain muodostunut käytäntö vastata kilpailijan tuotejulkistukseen slidewarella, jossa kerrotaan että "kyllä meiltäkin tulee ihan pian uusi malli ja se on vielä paljon muita kovempi peli". Tämä on aivan normaali tapa yrittää minimoida kilpailijan pelottavan hyvän tuotteen haitallinen vaikutus oman vanhemman sukupolven tuotteeseen. Onnistuminen riippuu ajoituksesta ja julkistuksen sisällöstä.
Volvomiesten tietotoimisto huhuaa EX90 olevan jo yhtä kysytty kuin polkupyörien korona-ainaan. Tämän tietää siitä, että 2024 Suomen kiintiö on kuulemma jo myyty ja nyt tarjotaan 2025 mallisia.
Ei ihme, että katumaasturityylilajin markkina käy kuumana kun tiloiltaan vastaavia ei ole tarjolla. Sinnikkäimmät Kantti-Volvolla ajavat vanhat jäärätkin ovat kuulemma harkitsemassa periksiantamista?
Saat varmasti kanttisi myytyä. Sukset katolle ja jouset poikki niin on prosentti uuden hinnasta tilillä. Kovasti ovat suosittuja siellä täällä, huono kunto viimeistelee tyylin. Ja niissähän on suomikilvet valmiina, ei tarvitse tilata erikseen.
Ei ehkä yleisesti ottaen myöhässä, mutta jos muistan oikein, M880 kertoi jo monta kuukautta sitten tilanneensa auton ja jos myös ymmärrän oikein, niin hänelle oli "luvattu" toimitus tämän vuoden loppuun mennessä. Jos siis sekä muistan että ymmärrän oikein, niin Polestar 3:n osalta ainakin yksi auto myöhästyy ainakin maahantuojan arvioimasta toimitusajasta.
Autojen etukenojulkaisut varmaan johtuvat kuten sanot siitä, että valmistaja pyrkii vastaamaan olemassa olevien kilpailijoiden kuviteltuun tai todelliseen tarjontaan omalla kuvitellulla tarjonnallaan.
Minähän olisin kolme vuotta sitten ostanut Mersun SUV-plugarin, jos etukenoilmiötä ei olisi ollut. Joku mersumies tietysti jäi odottamaan ihmetähteä, mutta minä kun en ollut sen auton diesel-version koeajon jälkeen kuin vähän kallellaan siihen autoon ja sekin vähä vain plugarille pitkän rangen ja pikalatauksen tähden, niin nopeasti unohtui koko rati ja näin jälkiviisastellen, hyvä niin.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on EX90:n Suomen kiintiö, että montako autoa? Volvomiesten huhugeneraattori ei varmaankaan kerro siitä mitään?
PS3 julkaistiin loka-marraskuun vaihteessa 2022, Volvo EX90 pari viikkoa myöhemmin. Tilasin Polestarin suunnilleen silloin kun sain Volvon hinnat tietooni (Volvo oli sen verran kalliimpi ettei se ollut vaihtoehto). Ymmärtääkseni molempien autojen tuotannon piti alkaa Q3/23 ja toimitusten Q4/23, eli toimitusajan piti olla melko tarkkaan vuosi. Sittemmin tuotannon aloitusta lykättiin puolella vuodella, joten sen myötä tuotanto alkaa Q1/24 ja toimitukset Q2/24. Koskee molempia malleja globaalisti, ei pelkästään minun autoyksilöäni.
Onko PS3 ja EX90 autoina kuinka lähellä toisiaan, koko, voimalinja, wltp-range?
En nyt tarkistanut tietoja mistään, mutta melko varmalla fiilispohjalla:
Voimalinja, akkupaketti ja perusrakenne on sama, samoin monet varusteet ja toiminnallisuudet/toimintalogiikka. Volvossa taisi olla lidar vakiona, Polestariin sen saa tilattua lisävarusteena (mutta ei saanut vielä silloin kun tilasin).
EX90 on hieman isompi, ja sen olisi saanut 7-paikkaisena, kun taas PS3 on "sporttisempi". (Sporttisempi on myyvämpi termi sanalle ahtaampi.).Toisaalta auto on aavistuksen alle 5m pitkä, ja vähän vajaat pari metriä leveä, että ei se mikään pikkuauto ole sekään. En ole päässyt näkemään saati koeistumaan, joten vaikea sanoa tosielämän tuntemuksista mitään. Toki mittoja ja YouTube-videoita löytyy.
Virallista WLTPtä ei kai vielä ole, mutta kun tekniikka on yhteneväistä Volvon ollessa isompi ja kulmikkaampi, arvelen että Polestarilla pääsee pidemmälle. Arvioitu WLTP PS3:lle taisi ehkä kenties olla n. 600km.
Volvo oli muistaakseni noin kymppitonnin kalliimpi, tai ainakin verotusarvossa n. 200€/kk. Koska johinkin pitää raja vetää, niin minulla se meni nyt tuossa. Joku saattaa ihmetellä että onko sadan tonnin autossa oikeasti kiinni kymppitonnista, mutta minulla se nyt ainakin oli. Sinäsä tilavampi Volvo olisi ollut tietyllä tapaa kiinnostavampi, ja hintaerokin varmasti selittyy lidarilla, koolla ja ehkä jollain muullakin varuste-erolla.
Edit: PS3 on 490cm, V90 494cm Model X 500cm ja EX90 504cm
Koko tässä nyt eniten huolettaakin, mutta luotan siihen että sähköauton tilankäyttö on onnistuttu suunnittelemaan ainakin tuon V90:een nähden puttuvan 4cm edestä paremmaksi.
Varsinkin kun (muistaakseni) Suomen luontoliittokin antoi aikanaan suosituksen katumaasturin ostoon valitsemalla sen vuoden turhakkeeksi. (Sama tapahtui lehtipuhaltimen kohdalla ja lehtipuhallin se vasta onkin huippukätevä laite, joten luultavasti katumaasturikin on.)
Silloin aikanaan katumaasturi oli turhake. Nykyisin tiet alkavat olla sellaisessa kunnossa, että vuoden turhakkeeksi ei maasturi pääsisi. Osaltaan katumaasturit tosin aiheuttavat teiden tuhoutumista painollaan ja tehollaan eli ovat tehneet itsensä hyödyllisiksi. Ja katumaasturia kuten lehtipuhallintakin pitää osata käyttää, muutoin meno ainakin ulkopuolelle näyttää järjettömältä.