Minä luulen, että et ollenkaan ole ymmärtänyt, mistä tässä asiassa on ollut kyse. Ja luulen, että sitä ei enää kannata toistella.
Olet yrittänyt todistella, että itselataava ei kulkisi sähköllä, koska se tuottaa bensalla (ja jarrutuksella ym) latauksen akkuun, josta sähköä tarjotaan niiden ajamiseen (kuitenkin). Eikö niin?
Minä luulen, että et ollenkaan ole ymmärtänyt, mistä tässä asiassa on ollut kyse. Ja luulen, että sitä ei enää kannata toistella.
Olet yrittänyt todistella, että itselataava ei kulkisi sähköllä, koska se tuottaa bensalla (ja jarrutuksella ym) latauksen akkuun, josta sähköä tarjotaan niiden ajamiseen (kuitenkin). Eikö niin?
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Tuo ei taida olla niin itsestään selvä, joku aika sitten oli lehdissä Suomalainen autokauppias tuonnu volvon plug-in hybridin oliko nyt ruotsista ja volvo ei liikkunut täällä metriäkään oli akkuvika jäänyt ostaessa huomioimatta josta oli volvolta ollu muutama korjauskehotus laiminlyöty eikä volvon takuu näin korvannu akkua, jonka hinnaksi tuli reilu 11000 euroa ja kauppias totesi, ettei katteet kestä korjausta laittaen volvon ajokyvyttömänä myyntiin kun sitä ei voi ajaa bensamoottorilla ollenkaan ilman toimivaa akkua.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Tuo ei taida olla niin itsestään selvä, joku aika sitten oli lehdissä Suomalainen autokauppias tuonnu volvon plug-in hybridin oliko nyt ruotsista ja volvo ei liikkunut täällä metriäkään oli akkuvika jäänyt ostaessa huomioimatta josta oli volvolta ollu muutama korjauskehotus laiminlyöty eikä volvon takuu näin korvannu akkua, jonka hinnaksi tuli reilu 11000 euroa ja kauppias totesi, ettei katteet kestä korjausta laittaen volvon ajokyvyttömänä myyntiin kun sitä ei voi ajaa bensamoottorilla ollenkaan ilman toimivaa akkua.
Tarkoitin, että akun varauskyvyn aleneminen ei haittaa eli se, kuinka pitkän matkan pelkällä sähköllä voi ajaa.
Tietenkin auto kuin auto voi olla epäkunnossa ties mistä syystä.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Tuo ei taida olla niin itsestään selvä, joku aika sitten oli lehdissä Suomalainen autokauppias tuonnu volvon plug-in hybridin oliko nyt ruotsista ja volvo ei liikkunut täällä metriäkään oli akkuvika jäänyt ostaessa huomioimatta josta oli volvolta ollu muutama korjauskehotus laiminlyöty eikä volvon takuu näin korvannu akkua, jonka hinnaksi tuli reilu 11000 euroa ja kauppias totesi, ettei katteet kestä korjausta laittaen volvon ajokyvyttömänä myyntiin kun sitä ei voi ajaa bensamoottorilla ollenkaan ilman toimivaa akkua.
Tarkoitin, että akun varauskyvyn aleneminen ei haittaa eli se, kuinka pitkän matkan pelkällä sähköllä voi ajaa.
Tietenkin auto kuin auto voi olla epäkunnossa ties mistä syystä.
En tunne tarkasti asiaa, mutta volvon puheista sai sen käsityksen, jotta riitävän heikoksi kulunu akku voi myös estää pelkällä polttomoottorilla ajon ilmeisesti softasta johtuen. Annettiin siis ymmärtää ettei akkua voi poistaa yhtälöstä ja tätä Suomalainen kauppias oli tiedustellut luultuaan auton toimivan pelkkänä polttomoottoriautona. Joku softan tunteva osaisi varmaan tarkentaa tuota.
@tracktest kirjoitti:
HybridiRules oletko seurannut hybridien jälleenmyyntiarvon kehitystä? Täyssähköautolla ajaminen on edullista etenkin verokohtelun ja valtion myöntämän sähköauton hankintatuen ansiosta. Täyssähköauton ja hybridin jälleenmyyntiarvon kehitys on sikäli mielenkiintoinen koska siinä tulevat vääjäämättä eteen akuston vaihdot. Sähköauton akulla on vain 100 000 kilometrin takuu tämän on pakko vaikuttaa jälleenmyyntiarvoon. Akkujen lataustaso vähenee myös iän myötä. Alussa uusilla autoilla on huoletonta ajella mutta iän myötä valistuneilla kuljettajilla tietyt kysymykset nousevat esiin.
Minä en osaa arvioida, miten jälleenmyyntiarvo säilyy plugareilla varsinkaan siltä kannalta, että verrattuna muihin voimalinjoihin.
Jos ajattelee, että sähköä hyödyntävät autot alkavat kiinnostaa ihmisiä enemmän, niin polttisautojen jälleenmyyntihinnat laskevat, jolloin ne tulevat ihmisille houkuttelavimmaksi ja myyvät paremmin, jolloin sähköistettyjen autojen hintoja pitää pudottaa, jotta ne menevät kaupaksi, minkä seurauksena polttisautojen hinnat laskevat jne..
Teslalla ainakin on tosi pitkä takuu akuille. Siihen ei varmaankaan ole syynä se, että Tesla olisi niin älyttömän kiva firma, että takaa tuotteensa vaan se, että Tesla miettii, etteivät ihmiset muuten uskalla ostaa autoa, kun pelkäävät, ettei akku kestä. Samasta syystähän esim. aasialaisilla uusilla automerkeillä on pitkät takuut. Tai siis ei akkujen takia vaan hälventämään epäluuloa ennestään tuntematonta kohtaan.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Uutta diesel-autoa en uskaltaisi ostaa, koske luulen, että niiden jälleenmyyntiarvo voi pudota enemmän kuin plugarien. Mutta minä vain luulen, en tiedä. Luulo syntyy kaikenlaisen vastaanottamani informaation lopputulemana mielessäni. Voi olla väärä luulo, mutta omien käsitysten mukaan ihmiset toimivat.
Enpä haluaisi olla töissä autokaupassa ja vastuussa myyntiin otettavasta mallistosta.
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Tuo ei taida olla niin itsestään selvä, joku aika sitten oli lehdissä Suomalainen autokauppias tuonnu volvon plug-in hybridin oliko nyt ruotsista ja volvo ei liikkunut täällä metriäkään oli akkuvika jäänyt ostaessa huomioimatta josta oli volvolta ollu muutama korjauskehotus laiminlyöty eikä volvon takuu näin korvannu akkua, jonka hinnaksi tuli reilu 11000 euroa ja kauppias totesi, ettei katteet kestä korjausta laittaen volvon ajokyvyttömänä myyntiin kun sitä ei voi ajaa bensamoottorilla ollenkaan ilman toimivaa akkua.
Tarkoitin, että akun varauskyvyn aleneminen ei haittaa eli se, kuinka pitkän matkan pelkällä sähköllä voi ajaa.
Tietenkin auto kuin auto voi olla epäkunnossa ties mistä syystä.
En tunne tarkasti asiaa, mutta volvon puheista sai sen käsityksen, jotta riitävän heikoksi kulunu akku voi myös estää pelkällä polttomoottorilla ajon ilmeisesti softasta johtuen. Annettiin siis ymmärtää ettei akkua voi poistaa yhtälöstä ja tätä Suomalainen kauppias oli tiedustellut luultuaan auton toimivan pelkkänä polttomoottoriautona. Joku softan tunteva osaisi varmaan tarkentaa tuota.
Maailmassa liikkuu monenlaisia huhuja monenlaisista asioista. Minäkin kuulin kerran, kun kaverin isosiskon entisen luokanopettajan ilmeisesti velipuoli, joka asui Porvoossa vai olikohan Pornaisissa, mutta jonkun puron vai olikohan joki, rannan lähellä, kertoi, mutta en nyt juuri muista, että mitä.
@Topi27 kirjoitti:
No tästä autokauppiaan ja volvon välisestä keskustelusta löytyy varmasti googlettamalla vielä juttua kun taisi käydä oikeudessa asti takuu asioissa.
Sinähän voisit heittää linkin tähän, kun jo tunnet asia. Olisi ihan mielenkiintoista lukea, mistä oli kysymys.
Minä luulen, että et ollenkaan ole ymmärtänyt, mistä tässä asiassa on ollut kyse. Ja luulen, että sitä ei enää kannata toistella.
Olet yrittänyt todistella, että itselataava ei kulkisi sähköllä, koska se tuottaa bensalla (ja jarrutuksella ym) latauksen akkuun, josta sähköä tarjotaan niiden ajamiseen (kuitenkin). Eikö niin?
Eihän tietsikka tai lamppukaan toimi sähköllä, sillä sähkö on tuotettu hiili, tuuli-, vesi-, ydin, turve, aurinko ja mitä niitä nyt olikaan -voimalla.
SÄHKÖAUTON TAI HYBRIDIN AKKU EI SAA TYHJENTYÄ
Millainen sitten on mahdollinen käyttövirhe, jolla täyssähköauton tai hybridin omistaja voi rikkoa autonsa akun?
Ok, kiitos linkistä. Tuollainen vika ei varsinaisesti liity siihen, onko käytetyn auton akku ikänsä puolesta iso riski. Plugari liikkuu hyvin polttomoottorillakin vaikka akun varauskyky olisi alentunut niin kuin vanhoissa akuissa on. Vika on asia erikseen ja niitä on/voi olla kaikissa muissakin voimalinjaratkaisuissa.
Uusiinkin autoihin tulee joskus vikaa (rajaus otsikon mukaan hybridit) on se sitten väärinkäytösten tai muuten vaan vikaantuneiden osien syytä. On hieman outo lähestymistapa asioihin jos elää luulossa ettei hybridi vikaannu, vikaantumisia tapahtuu ja pidemmällä aikavälillä tapahtuu se on täysin varmaa se. Vikaantuvia osia on aina, hinnoittelu kannattaa pitää mielessä ettei tule yllätyksiä. Täälläkin voitaisiin keskustella fiksusti näistä osista mikä tulee hintoihinsa oli syy sitten mikä hyvänsä. Topi27 otti keskusteluun aloittamani asian akun tehon laskusta ja miten se voi estää ajon. Volvon kohdalla asia on näin miten se on muiden merkkien kohdalla? Onko asia ratkaistu jo tulleiden ongelmien myötä vai ei? Nämä ovat mielenkiintoisia asioita, huhupuheet voi jättää heti omaan arvoonsa mutta faktatieto on aina yleispätevää. Onhan joku väittänyt niinkin ettei sähköautossa ole mitään vikaantuvia osia mutta väitehän on jo lähtökohtaisesti täysin absurdi.
@tracktest kirjoitti:
Uusiinkin autoihin tulee joskus vikaa (rajaus otsikon mukaan hybridit) on se sitten väärinkäytösten tai muuten vaan vikaantuneiden osien syytä. On hieman outo lähestymistapa asioihin jos elää luulossa ettei hybridi vikaannu, vikaantumisia tapahtuu ja pidemmällä aikavälillä tapahtuu se on täysin varmaa se. Vikaantuvia osia on aina, hinnoittelu kannattaa pitää mielessä ettei tule yllätyksiä. Täälläkin voitaisiin keskustella fiksusti näistä osista mikä tulee hintoihinsa oli syy sitten mikä hyvänsä. Topi27 otti keskusteluun aloittamani asian akun tehon laskusta ja miten se voi estää ajon. Volvon kohdalla asia on näin miten se on muiden merkkien kohdalla? Onko asia ratkaistu jo tulleiden ongelmien myötä vai ei? Nämä ovat mielenkiintoisia asioita, huhupuheet voi jättää heti omaan arvoonsa mutta faktatieto on aina yleispätevää. Onhan joku väittänyt niinkin ettei sähköautossa ole mitään vikaantuvia osia mutta väitehän on jo lähtökohtaisesti täysin absurdi.
Minun mielestäni kyse ei ole "tehon laskusta", jos laite rikkoontuu.
Täyssähköautoissa, varsinkin vanhemmissa vuosimalleissa, ajosäde on jo uutena auton käytettävyyttä rajoittava tekijä ja akkujen vanhentuessa ajosäde pienenee lisää. Plugareissa auton toimintasäde ei pienene vaikka sähköajosäde lyhenee.
Ihan perus polttisautossakin teho laskee nollaan, jos laturi hajoaa tai bensatankki tyhjenee.
Tietysti voi alkaa keskustella, mitä kaikkea autolle voi tapahtua, mikä vaatii korjauksia. Mutta ei se liity pelkästään sähkömoottoria käyttäviin autoihin.
Akkujakin voidaan huoltaa, mm. kennoja vaihtaa sen sijaan, että koko akkupaketti vaihdetaan.
@tracktest kirjoitti:
Saivartelut sikseen. Jos meno hyytyy vikaantumisen takia tai olemattoman tehon takia ongelma on todellinen.
Miten niin saivartelut? Jos auto vikaantuu niin, ettei sillä voi ajaa, on se eri asia kuin, että ajoakun teho hiipuu käyttötuntien funktiona.
Onko sinun mielestäsi ajoakun vikaantuminen ominaisuus? Että ajoakku rikkoontuu tietyn ajan/latauskertojen jälkeen käyttökelvottomaksi ikään kuin vääjäämättä liian pian sinun mittarien mukaan? Koko auto tulee tietysti joskus käyttöikänsä päähän niin kuin kuskikin. Mutta se ei ole mikään pelkästään plugareita koskeva tosiasia.
Sähköautojen/plugarien kohdalla ostajaa tietysti mietityttää akun kestävyys, koska sähköautot ovat uusia tuotteita markkinoilla ja auto on niin kallis ostaa. Siksi akuille annetaan pitkä takuuajat.
Turha tästä on kinata pidetään asiat asioina. Akun vikaantumisen myötä ajaminen loppuu tämä on Volvon kohdalla todistetusti ongelma. Jätetään akun hiipuminen keskustelusta pois vaikka sekin ajan kanssa lyhentää jo ennestään lyhyttä toimintamatkaa merkittävästi.
@tracktest kirjoitti:
Turha tästä on kinata pidetään asiat asioina. Akun vikaantumisen myötä ajaminen loppuu tämä on Volvon kohdalla todistetusti ongelma. Jätetään akun hiipuminen keskustelusta pois vaikka sekin ajan kanssa lyhentää jo ennestään lyhyttä toimintamatkaa merkittävästi.
Vastuunpakoilu takuuasioissa lienee myös asia jota kannattaa miettiä. Tämä liittyy asiaan joka koskee tässä keskustelussa akustoa joka on vikaantunut ja estänyt ajamisen.
@tracktest kirjoitti:
Sähköllä ajettu toimintamatka! Toivottavasti nyt aukeaa.
No ei hirveästi enempää aukea. Sanot, että Volvon kohdalla ajaminen loppuu, koska niissä ajoakku hajoaa. Ja tässä kommentissa sanot, että "ajettu toimintamatka". Vähän kryptisesti sanottu, mutta sitähän minä olen sanonut, että plugarin käytettävyydelle se ei ole isompi ongelma, että akku heikkenee ajan kuluessa, koska plugari kulkee kokonaan ilmankin seinästä ladattua virtaa. Autohan lataa akkua myö polttiksella ja pitää perusvarauksen. Polttoaineen kulutus tietysti kasvaa, mutta auton tehot ei laske. Kyllä siinä yksi teinibemari jää valoihin, kun T8 lähtee. Jos nyt tällainen pieni provo sallitaan.
No nyt tuli kyllä lapsellinen heitto. Jos rinnalla on nelivetoinen BMW riittävällä väännöllä niin on parempi jättää homma väliin. Onko Volvon ratissa yleensä kuljettaja joka näyttää juuri kortin saaneelle miten hybridi T8 tämä ainutlaatuinen Volvo kiihtyy. Ja siellä "teinibemarissa" voi olla sellainen moottori joka vie sitä "teinikoppasta" BMW:tä niin rajusti ettet ole eläissäsi nähnyt joten jätä provoilut suosiolla tekemättä ettei tarvitse laittaa päätä piiloon.
Tämä taisi viimein todistaa sen että olet sama henkilö joka on ollut palstalla nimimerkillä Auto-M. Tätä on epäillyt alun alkaen samalla nimimerkillä keskustelleet NHB ja allekirjoittanut.
Osa hybrideistä (varsinkin plug-in) on tehty aika monimutkaisella tavalla, niin että autossa on lähes kaikki normaalit osat ja sen päälle hybriditekniikka. Selvää on että jos potentiaalisia vikakohteita on paljon, niin kenties korjauskustannuksiakin tulee enemmän.
Itse pidän, yksinkertaisuuden nimissä, tuosta Toyotan lähestymistavasta, jossa vaihteisto, kytkin, starttimoottori ja laturi on heivattu kokonaan pois hybriditekniikan tieltä ja saatu mekaanisesta rakenteesta yksinkertaisempi kuin missään muussa polttomoottoriautossa on, jolloin potentiaalisia vikakohteitakin on kenties vähemmän. No, sähkötekniikka ja varsinkin tietokoneohjelmisto, mikä systeemiä ohjaa ei sitten olekaan ollenkaan yksinkertainen.
(Toyota oli vain esimerkki - muitakin järkevän yksinkertaisia hybridejä on. Mikään ei kuitenkaan vedä vertoja täyssähköauton yksinkertaisuudelle.)
@tracktest kirjoitti:
No nyt tuli kyllä lapsellinen heitto. Jos rinnalla on nelivetoinen BMW riittävällä väännöllä niin on parempi jättää homma väliin. Onko Volvon ratissa yleensä kuljettaja joka näyttää juuri kortin saaneelle miten hybridi T8 tämä ainutlaatuinen Volvo kiihtyy. Ja siellä "teinibemarissa" voi olla sellainen moottori joka vie sitä "teinikoppasta" BMW:tä niin rajusti ettet ole eläissäsi nähnyt joten jätä provoilut suosiolla tekemättä ettei tarvitse laittaa päätä piiloon.
Tämä taisi viimein todistaa sen että olet sama henkilö joka on ollut palstalla nimimerkillä Auto-M. Tätä on epäillyt alun alkaen samalla nimimerkillä keskustelleet NHB ja allekirjoittanut.
Ei tarvitse laittaa päätä piiloon ihan jo siksikään, että minulle tuo ei ole tärkeä asia. Ihan sama miten siinä kävisi, mutta pointti on, että T8:n teho ja neliveto ei ole kiinni siitä, onko ajoakun varauskyky alentunut vai ei. 400hv on käytettävissä vanhemmallakin akulla ilman, että auton ajosäde käytännössä lyhenee.
Mistä mahtaa johtua, että kyselet aika ajoin, onko joku kirjoittanut jollain toisella nimimerkillä aiemmin? Itseasiassa, minä olen kerran kirjoittanut nimimerkillä "minitonni". Sitten huomasin, että on olemassa Minitonni Club ja vaihdoin nimimerkin. Minun ensimmäinen auto oli kovasti ikääntynyt minitonni. Ei en ole Auto-M.
Voin kertoa että harrastajilla on nykyisin sellaisia autoja (nuoret mukaan lukien ja kaikki merkit) takavetoisina ja nelivetoisina että heikopäistä hirvittää. Mainitsemasi 400 hv on lukuna rajun alitehoinen jotta näin.
Tämä yksi akkuvikainen Volvo on saanut suhteettoman suuren mittakaavan. Se mainitaan lähes jokaisessa sähköauto- tai plugarikeskustelussa. Vähän sama kuin jokaisen polttomoottoriauton koeajoartikkelin kommenttipalstalla muistettaisiin mainita että "ja sitten oli se yks X jossa meni venttiilit solmuun ja kone piti uusia.".
Ja HR on ihan oikeassa, akun hiipuminen on ominaisuus, ja ihan eri asia kuin se että jokin menee rikki-rikki.
Akun hiipuminen on tosiaan ominaisuus joka on kaikissa käyttövoimissa olennainen asia. Käytöllä on suuri merkitys miten saa akut kestämään pitempään. Noudattaen tarkoin oikeita ohjeistuksia on huomattavan lähellä pitkää ikää.
@tracktest kirjoitti:
Voin kertoa että harrastajilla on nykyisin sellaisia autoja (nuoret mukaan lukien ja kaikki merkit) takavetoisina ja nelivetoisina että heikopäistä hirvittää. Mainitsemasi 400 hv on lukuna rajun alitehoinen jotta näin.
Minä voin kertoa, että en edes tiedä millaista autoa tarkoitetaan teinibemarilla, mutta se kuulostaa hauskalta. Minä en pidä 400hv alitehoisena, enkä kaipaa enempää tehoa autoon. Tuostakin voisin tinkiä.
Mutta bemarikuskithan ovatkin tunnettuja raskaasta kaasukengästä ja holtittomasta ajotavasta. Ei niin, että bemari tekisi sellaiseksi, mutta sellaiset ostavat bemareita. Ei saa yleistää, että kaikki bemarin ostavat olisivat kaahaajia, mutta kaahaajista iso osa ostaa juuri bemarin. Vai mitä mieltä olet?
Edit: nyt täytyy tästä lähteä, että palataan illemmalla, jos palataan
@M880 kirjoitti:
Tämä yksi akkuvikainen Volvo on saanut suhteettoman suuren mittakaavan. Se mainitaan lähes jokaisessa sähköauto- tai plugarikeskustelussa. Vähän sama kuin jokaisen polttomoottoriauton koeajoartikkelin kommenttipalstalla muistettaisiin mainita että "ja sitten oli se yks X jossa meni venttiilit solmuun ja kone piti uusia.".
Ja HR on ihan oikeassa, akun hiipuminen on ominaisuus, ja ihan eri asia kuin se että jokin menee rikki-rikki.
Mulla kaikissa laitteissa akun hiipuminen on johtanut lopulta akun vaihtamiseen tai laitteen muuttumiseen elektroniikkaromuksi.
@HybridRules kirjoitti:
Olet yrittänyt todistella, että itselataava ei kulkisi sähköllä, koska se tuottaa bensalla (ja jarrutuksella ym) latauksen akkuun, josta sähköä tarjotaan niiden ajamiseen (kuitenkin). Eikö niin?
Ei
Plugareiden kohdalla akkujen kestävyyden ei luulisi pelottavan ihmisiä, koska eihän plugari välttämättä tarvitse hyväkuntoista ajoakkua.
Tuo ei taida olla niin itsestään selvä, joku aika sitten oli lehdissä Suomalainen autokauppias tuonnu volvon plug-in hybridin oliko nyt ruotsista ja volvo ei liikkunut täällä metriäkään oli akkuvika jäänyt ostaessa huomioimatta josta oli volvolta ollu muutama korjauskehotus laiminlyöty eikä volvon takuu näin korvannu akkua, jonka hinnaksi tuli reilu 11000 euroa ja kauppias totesi, ettei katteet kestä korjausta laittaen volvon ajokyvyttömänä myyntiin kun sitä ei voi ajaa bensamoottorilla ollenkaan ilman toimivaa akkua.
Tarkoitin, että akun varauskyvyn aleneminen ei haittaa eli se, kuinka pitkän matkan pelkällä sähköllä voi ajaa.
Tietenkin auto kuin auto voi olla epäkunnossa ties mistä syystä.
En tunne tarkasti asiaa, mutta volvon puheista sai sen käsityksen, jotta riitävän heikoksi kulunu akku voi myös estää pelkällä polttomoottorilla ajon ilmeisesti softasta johtuen. Annettiin siis ymmärtää ettei akkua voi poistaa yhtälöstä ja tätä Suomalainen kauppias oli tiedustellut luultuaan auton toimivan pelkkänä polttomoottoriautona. Joku softan tunteva osaisi varmaan tarkentaa tuota.
Maailmassa liikkuu monenlaisia huhuja monenlaisista asioista. Minäkin kuulin kerran, kun kaverin isosiskon entisen luokanopettajan ilmeisesti velipuoli, joka asui Porvoossa vai olikohan Pornaisissa, mutta jonkun puron vai olikohan joki, rannan lähellä, kertoi, mutta en nyt juuri muista, että mitä.
No tästä autokauppiaan ja volvon välisestä keskustelusta löytyy varmasti googlettamalla vielä juttua kun taisi käydä oikeudessa asti takuu asioissa.
Sinähän voisit heittää linkin tähän, kun jo tunnet asia. Olisi ihan mielenkiintoista lukea, mistä oli kysymys.
Eihän tietsikka tai lamppukaan toimi sähköllä, sillä sähkö on tuotettu hiili, tuuli-, vesi-, ydin, turve, aurinko ja mitä niitä nyt olikaan -voimalla.
siitä oli usessa lehdissä silloin juttua, mutta liittyi tähän.
https://www.satakunnankansa.fi/a/65b9a8a5-5ca3-49f0-bab9-eb91ca24137e
Akuista ja takuista
SÄHKÖAUTON TAI HYBRIDIN AKKU EI SAA TYHJENTYÄ
Millainen sitten on mahdollinen käyttövirhe, jolla täyssähköauton tai hybridin omistaja voi rikkoa autonsa akun?
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/tiesitko-taman-sahkoauton-akulla-vain-100-000-kilometrin-takuu/
Sähköautojen akuissa hämmentävät hintaerot
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/sahkoautojen-akuissa-hammentavat-hintaerot/
Ok, kiitos linkistä. Tuollainen vika ei varsinaisesti liity siihen, onko käytetyn auton akku ikänsä puolesta iso riski. Plugari liikkuu hyvin polttomoottorillakin vaikka akun varauskyky olisi alentunut niin kuin vanhoissa akuissa on. Vika on asia erikseen ja niitä on/voi olla kaikissa muissakin voimalinjaratkaisuissa.
Uusiinkin autoihin tulee joskus vikaa (rajaus otsikon mukaan hybridit) on se sitten väärinkäytösten tai muuten vaan vikaantuneiden osien syytä. On hieman outo lähestymistapa asioihin jos elää luulossa ettei hybridi vikaannu, vikaantumisia tapahtuu ja pidemmällä aikavälillä tapahtuu se on täysin varmaa se. Vikaantuvia osia on aina, hinnoittelu kannattaa pitää mielessä ettei tule yllätyksiä. Täälläkin voitaisiin keskustella fiksusti näistä osista mikä tulee hintoihinsa oli syy sitten mikä hyvänsä. Topi27 otti keskusteluun aloittamani asian akun tehon laskusta ja miten se voi estää ajon. Volvon kohdalla asia on näin miten se on muiden merkkien kohdalla? Onko asia ratkaistu jo tulleiden ongelmien myötä vai ei? Nämä ovat mielenkiintoisia asioita, huhupuheet voi jättää heti omaan arvoonsa mutta faktatieto on aina yleispätevää. Onhan joku väittänyt niinkin ettei sähköautossa ole mitään vikaantuvia osia mutta väitehän on jo lähtökohtaisesti täysin absurdi.
Sähköautossa on yksi olennainen osa-alue, moottori mikä vikaantuessakin on pikkujuttu polttomoottoriin verrattuna, huollosta puhumattakaan.
Minun mielestäni kyse ei ole "tehon laskusta", jos laite rikkoontuu.
Täyssähköautoissa, varsinkin vanhemmissa vuosimalleissa, ajosäde on jo uutena auton käytettävyyttä rajoittava tekijä ja akkujen vanhentuessa ajosäde pienenee lisää. Plugareissa auton toimintasäde ei pienene vaikka sähköajosäde lyhenee.
Ihan perus polttisautossakin teho laskee nollaan, jos laturi hajoaa tai bensatankki tyhjenee.
Tietysti voi alkaa keskustella, mitä kaikkea autolle voi tapahtua, mikä vaatii korjauksia. Mutta ei se liity pelkästään sähkömoottoria käyttäviin autoihin.
Akkujakin voidaan huoltaa, mm. kennoja vaihtaa sen sijaan, että koko akkupaketti vaihdetaan.
Saivartelut sikseen. Jos meno hyytyy vikaantumisen takia tai olemattoman tehon takia ongelma on todellinen.
Miten niin saivartelut? Jos auto vikaantuu niin, ettei sillä voi ajaa, on se eri asia kuin, että ajoakun teho hiipuu käyttötuntien funktiona.
Onko sinun mielestäsi ajoakun vikaantuminen ominaisuus? Että ajoakku rikkoontuu tietyn ajan/latauskertojen jälkeen käyttökelvottomaksi ikään kuin vääjäämättä liian pian sinun mittarien mukaan? Koko auto tulee tietysti joskus käyttöikänsä päähän niin kuin kuskikin. Mutta se ei ole mikään pelkästään plugareita koskeva tosiasia.
Sähköautojen/plugarien kohdalla ostajaa tietysti mietityttää akun kestävyys, koska sähköautot ovat uusia tuotteita markkinoilla ja auto on niin kallis ostaa. Siksi akuille annetaan pitkä takuuajat.
Turha tästä on kinata pidetään asiat asioina. Akun vikaantumisen myötä ajaminen loppuu tämä on Volvon kohdalla todistetusti ongelma. Jätetään akun hiipuminen keskustelusta pois vaikka sekin ajan kanssa lyhentää jo ennestään lyhyttä toimintamatkaa merkittävästi.
No, jo on mielipide!?
Sähköllä ajettu toimintamatka! Toivottavasti nyt aukeaa.
Vastuunpakoilu takuuasioissa lienee myös asia jota kannattaa miettiä. Tämä liittyy asiaan joka koskee tässä keskustelussa akustoa joka on vikaantunut ja estänyt ajamisen.
No ei hirveästi enempää aukea. Sanot, että Volvon kohdalla ajaminen loppuu, koska niissä ajoakku hajoaa. Ja tässä kommentissa sanot, että "ajettu toimintamatka". Vähän kryptisesti sanottu, mutta sitähän minä olen sanonut, että plugarin käytettävyydelle se ei ole isompi ongelma, että akku heikkenee ajan kuluessa, koska plugari kulkee kokonaan ilmankin seinästä ladattua virtaa. Autohan lataa akkua myö polttiksella ja pitää perusvarauksen. Polttoaineen kulutus tietysti kasvaa, mutta auton tehot ei laske. Kyllä siinä yksi teinibemari jää valoihin, kun T8 lähtee. Jos nyt tällainen pieni provo sallitaan.
No nyt tuli kyllä lapsellinen heitto. Jos rinnalla on nelivetoinen BMW riittävällä väännöllä niin on parempi jättää homma väliin. Onko Volvon ratissa yleensä kuljettaja joka näyttää juuri kortin saaneelle miten hybridi T8 tämä ainutlaatuinen Volvo kiihtyy. Ja siellä "teinibemarissa" voi olla sellainen moottori joka vie sitä "teinikoppasta" BMW:tä niin rajusti ettet ole eläissäsi nähnyt joten jätä provoilut suosiolla tekemättä ettei tarvitse laittaa päätä piiloon.
Tämä taisi viimein todistaa sen että olet sama henkilö joka on ollut palstalla nimimerkillä Auto-M. Tätä on epäillyt alun alkaen samalla nimimerkillä keskustelleet NHB ja allekirjoittanut.
Osa hybrideistä (varsinkin plug-in) on tehty aika monimutkaisella tavalla, niin että autossa on lähes kaikki normaalit osat ja sen päälle hybriditekniikka. Selvää on että jos potentiaalisia vikakohteita on paljon, niin kenties korjauskustannuksiakin tulee enemmän.
Itse pidän, yksinkertaisuuden nimissä, tuosta Toyotan lähestymistavasta, jossa vaihteisto, kytkin, starttimoottori ja laturi on heivattu kokonaan pois hybriditekniikan tieltä ja saatu mekaanisesta rakenteesta yksinkertaisempi kuin missään muussa polttomoottoriautossa on, jolloin potentiaalisia vikakohteitakin on kenties vähemmän. No, sähkötekniikka ja varsinkin tietokoneohjelmisto, mikä systeemiä ohjaa ei sitten olekaan ollenkaan yksinkertainen.
(Toyota oli vain esimerkki - muitakin järkevän yksinkertaisia hybridejä on. Mikään ei kuitenkaan vedä vertoja täyssähköauton yksinkertaisuudelle.)
Ei tarvitse laittaa päätä piiloon ihan jo siksikään, että minulle tuo ei ole tärkeä asia. Ihan sama miten siinä kävisi, mutta pointti on, että T8:n teho ja neliveto ei ole kiinni siitä, onko ajoakun varauskyky alentunut vai ei. 400hv on käytettävissä vanhemmallakin akulla ilman, että auton ajosäde käytännössä lyhenee.
Mistä mahtaa johtua, että kyselet aika ajoin, onko joku kirjoittanut jollain toisella nimimerkillä aiemmin? Itseasiassa, minä olen kerran kirjoittanut nimimerkillä "minitonni". Sitten huomasin, että on olemassa Minitonni Club ja vaihdoin nimimerkin. Minun ensimmäinen auto oli kovasti ikääntynyt minitonni. Ei en ole Auto-M.
Voin kertoa että harrastajilla on nykyisin sellaisia autoja (nuoret mukaan lukien ja kaikki merkit) takavetoisina ja nelivetoisina että heikopäistä hirvittää. Mainitsemasi 400 hv on lukuna rajun alitehoinen jotta näin.
Tämä yksi akkuvikainen Volvo on saanut suhteettoman suuren mittakaavan. Se mainitaan lähes jokaisessa sähköauto- tai plugarikeskustelussa. Vähän sama kuin jokaisen polttomoottoriauton koeajoartikkelin kommenttipalstalla muistettaisiin mainita että "ja sitten oli se yks X jossa meni venttiilit solmuun ja kone piti uusia.".
Ja HR on ihan oikeassa, akun hiipuminen on ominaisuus, ja ihan eri asia kuin se että jokin menee rikki-rikki.
Akun hiipuminen on tosiaan ominaisuus joka on kaikissa käyttövoimissa olennainen asia. Käytöllä on suuri merkitys miten saa akut kestämään pitempään. Noudattaen tarkoin oikeita ohjeistuksia on huomattavan lähellä pitkää ikää.
Minä voin kertoa, että en edes tiedä millaista autoa tarkoitetaan teinibemarilla, mutta se kuulostaa hauskalta. Minä en pidä 400hv alitehoisena, enkä kaipaa enempää tehoa autoon. Tuostakin voisin tinkiä.
Mutta bemarikuskithan ovatkin tunnettuja raskaasta kaasukengästä ja holtittomasta ajotavasta. Ei niin, että bemari tekisi sellaiseksi, mutta sellaiset ostavat bemareita. Ei saa yleistää, että kaikki bemarin ostavat olisivat kaahaajia, mutta kaahaajista iso osa ostaa juuri bemarin. Vai mitä mieltä olet?
Edit: nyt täytyy tästä lähteä, että palataan illemmalla, jos palataan
Mulla kaikissa laitteissa akun hiipuminen on johtanut lopulta akun vaihtamiseen tai laitteen muuttumiseen elektroniikkaromuksi.